• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סיימתי לקרוא את dawnshard

Larkin

פונדקאי ותיק
בדיוק סיימתי לקרוא את הספר החדש של ברנדון סנדרסון והחלטתי לכתוב לו ביקורת וגם לפתוח את השרשור הזה כדי לדון בספר.

הספר הוא נובלה המתרחשת בין הספר השלישי בסדרת גנזך אורות הסער לרביעי כך שהביקורת תכיל ספוילרים לספרים הקודמים אם כי לא לספר עצמו.
לאחר שספינה שיצאה למסע אל אימיה נמצאת ריקה לגמרי על ידי ספינה אחרת (שיאלב שמסתבר ששרד נמצא בה) נאבאני מחליטה לשלוח משלחת מחקר כדי לבדוק מה קרה. בינתיים ריסן הסוחרת שהפכה לנכה במהלך אחד ממסעות הסחר של המורה שלה מגלה שצ'ירי-צ'רי הלרקין שלה חולה ומגלה שהדרך היחידה להציל אותה היא לקחת אותה אל מולדת הלרקינים, אימיה.
ריסן יוצאת אל המסע יחד עם לופן אביר האור ובתו של סלע על הספינה שלה המפרש הנודד אך כוחות מיסתוריים מנסים לעכב אותם וגם לאבירי האור יש מטרות נסתרות ולא ידועות.

אני לא יגלה הרבה על הסוף אבל הוא מוצלח מאוד ואני שמח שהפעם ברנדון סנדרסון כתב סוף שלא מעורב בקרב גדול בשונה מרוב הספרים שלו. אין טוויסטים גדולים בסוף אבל הוא סוגר את הספר מצויין ומשאיר הרבה מקום להתפתחות בספרים הבאים ובסדרות אחרות אפילו.

הדמות של ריסן עוברת תהליך משמעותי במהלך הספר כשהצוות שלה לומד לכבד אותה והיא מתגברת על הבושה של הנכות שלה ומצליחה בסופו של דבר באתגר שמעמיד את כל יכולותיה כסוחרת במבחן. לופן לעומת זאת שמהווה את נקודת המבט השנייה בספר אמנם כתוב מצויין כרגיל אבל האופי שלו לא מתפתח באמת במהלך הסיפור אלא רק על פני חצי עמוד בסוף הספר מה שהיה מאוד מאכזב.

הספר לא חשוב במיוחד לעלילת הסדרה ואני חושב שאפשר לדלג עליו ולא לפספס יותר מדי אבל מבחינה רחבה יותר מגלים בו המון על הקוסמיר באופן כללי ואם אתם גיקים של הקוסמיר כמוני אז חובה לקרוא את הספר כי הוא מסביר המון.
אז מסתבר שרסיסי השחר הם משהו הרבה יותר גדול ממה שחשבתי אם הם מה שהרכיב את אדונלסיום, לא סתם פבריאלים מאוד משוכללים אלה כלי הנשק ששמשו כדי לרצוח את אותו. מאחר שנראה שיש להם מטרות דומות לאלו של הרסיסים אני מניח שאפשר לחלק את הרסיסים ל4 קבוצות בהתבסס על השיכות לפקודות. ריסן נושאת את פקודת השינוי(לדעתי מכילה את הרס, טיפוח, שליטה ואולי גם את שאפתנות). מאחר שהם מה ששימש את הרוצחים של אדונלסיום כנראה שגם הויד נושא רסיס שחר אחד בדומה לריסן וזה מה שנותן לא את חיי הנצח והחסינות לפגיעות(אולי הפקודה שאצלו היא שימור או משהו דומה?)
האימיאני שליפט פגשה הוא מורד כניראה אבל שאר חסרי השינה רומזים שיש גם אחד אחר שהצטרף לשנאה ואני תוהה אם פגשנו אותו כבר, זה יכול להוביל לעוד הרבה אפשרויות מעניינות.
בקשר למהות של הפקודות הן נראות דומות מאוד למערכת הקסם בנאלת'יס רק בקנה מידה גדול בהרבה ואולי יצירת עולמות כמו שהרס ושימור עשו היא בעצם סוג מסויים של התעוררות.
.
אשמח לשמוע את דעתכם על הספר.
 
נשמע כמו ספר מעניין, תרגמו אותו לעברית? לא זוכר שראיתי אותו באתר של אופוס.
השאלה אם יהיו התייחסות לארועים בספר הזה בספר הרביעי של רסיסי האור או שלכאורה הוא "מנותק" מהדמויות ומהעלילה.

באופן כללי, קראתי רק את האימפריה האחרונה ואת רסיסים של אור בעולם של קוסמיר, איזה עוד ספרים מומלצים?
 
הספר מתמקד בדמויות שוליות יותר ולא בדמויות הראשיות אבל יש התיחסויות אליו לפי הפרקים שהתחלתי לקרוא מקצב המלחמה, פשוט אין התקדמות גדולה בעלילה של הסדרה ואפשר להמשיך לספר הבא בלי לקרוא אותו לדעתי.
אופוס לא תרגמו את edgdancer שמתרחש בין הספר השני לשלישי ודומה מבחינת האורך והסגנון אז אני לא חושב שיתרגמו אותו. בנוסף ניתן לקנות אותו רק בפדף כרגע אז זה גם מוריד את הסיכויים.
באופן כללי, קראתי רק את האימפריה האחרונה ואת רסיסים של אור בעולם של קוסמיר, איזה עוד ספרים מומלצים?
קראת את רסיסים של אור בלי לקרוא את דרך המלכים?
בכל אופן אני כל הספרים של ברנדון סנדרסון מצויינים אבל אני אוהב במיוחד את סדרת הערפילאים שיש גם בעברית ואם קראת אותה כבר אז Wrarbraker גם מצויין וגם עומד בפני עצמו שזה יותר נוח מסדרה של עשרה ספרים שכל אחד מהם יהיה 1000+ עמודים(גנזך אורות הסער).
Arcanum anbounded הוא אסופה של סיפורים קצרים שמתרחשים בקוסמיר חלקם בעולמות של הסדרות הגדולות וחלקן בכוככבים משלהם. יש בו גם הסבר קצר על כל עולם שעוזר להכיר יותר את העולם והקסם והקשרים בין הספרים אז עם רוצים להכנס לתחום של הקשרים בין סדרות שונות אני ממליץ עליו.
 
מדברים על הקוסמיר ולא תייגו אותי? אני טיפה נעלב
צחוקים בצד, דונשארד הוא הסיפור האהוב עלי שמתרחש ברושאר- בעולם של גנזך אורות הסער. למרות שהספרים הראשיים בסדרה (כמו גם הנובלה Edgedancer שמתרחשת בין הספר השני לשלישי ומתמקדת בליפט) הם נהדרים (ואפילו יש לי ציטוט מהם בחתימה שלי!), הם רחוקים מלהיות האהובים עלי בקוסמיר. הם מעט מבולגנים לטעמי, ובהחלט קצת יותר מדי מדכאים. אישית, אני מעדיף את סדרת הערפילאים (טוב, את העידן הראשון) בהרבה עליהם.

הספר האהוב עלי בקוסמיר, אם לא נחשיב את Arcanum Unbound (שהוא אוסף של סיפורים קצרים ונובלות, כולל את אדג'דאנסר שדיברתי עליו מקודם) הוא לחלוטין Warbreaker. למרות שהספר מתחיל לאט יותר מכל שאר הספרים של הקוסמיר, הוא כולל את הדמויות הכיפיות ביותר והסוף שלו הוא אחד מקטעי האקשן הטובים ביותר שברנדון כתב. חוץ מזה, לקרוא אותו לפני הגנזך הוביל לרגע הטוב ביותר של הקוסמיר מבחינתי- נייטבלאד שהופיע בסוף רסיסים של אור! אני זוכר שנדבק לי חיוך עצום על הפרצוף ולא יכולתי להוריד אותו למשך 20 דקות לפחות.

בכל מקרה, חזרה לדונשארד. אני לא לחלוטין מסכים שלופן התפתח רק בסוף הספר. הדמות שלו הועמקה מאוד, ולמרות שהיא לא השתנתה משמעותית כן גילינו כמה וכמה צדדים שלא הכרנו באישיות שלו. לפני שקראתי את דונשארד, לופן היה אחת הדמויות הכי פחות אהובות עלי ברושאר. עכשיו אני מחבב אותו הרבה יותר.

משהו נהדר שברנדון התעסק בו בנובלה הזו שלא הזכרת הוא ההתמקדות בקשיי שפה. יש בסיפור שתי דמויות בעלות קשיי שפה, שמראות כמה השפה מהווה מחסום. וברנדון נתן לנו שתי
דמויות אחרות שיכולות לדבר איתן, כדי להראות לנו כמה הן שונות מאיך שהן מוצגות בגלל קשיי השפה שלהן. זה היה פשוט מדהים.

נשמע כמו ספר מעניין, תרגמו אותו לעברית? לא זוכר שראיתי אותו באתר של אופוס.
מדובר בנובלה, כלומר ספר קצר (56 אלף מילה נראה לי? במקור הוא תוכנן כ30 אלף, אבל סנדרסון והספרים הגדולים שלו....) הוא יצא ב10 לנובמבר לפומבי (אחרי שיצא 3 ימים לפני זה לתומכי הקיקסטארטר של מהדורת העשור של דרך המלכים), וניתן להשיג אותו כרגע רק במדיום דיגיטלי. הוא בסופו של דבר ייצא גם פיזית, אבל לא בקרוב (הדיבור הוא על אפריל-מאי לדעתי, ואז אמור לצאת גם האודיובוק, אבל שום דבר לא חקוק במתכת). וכרגע אין שום תכנון לתרגם אותו.
בסופו של דבר, הוא כנראה ייכנס לספר נוסף בסגנון Arcanum Unbound שהזכרתי כבר למעלה, ורק אז אופוס יתחילו לחשוב על לתרגם אותו. עם זאת, בגלל שאוגדני סיפורים קצרים לא נמכרים טוב בארץ (ואם אני זוכר נכון פעם אחרונה שאופוס ניסו להוציא אחד הם כמעט פשטו את הרגל בגללו) הסיכוי נמוך.
באופן כללי, קראתי רק את האימפריה האחרונה ואת רסיסים של אור בעולם של קוסמיר, איזה עוד ספרים מומלצים?
כמו שאמרתי, וורברייקר מצוין- גם אם לוקח לו זמן להפוך לכזה. אפשר להשיג אותו בחינם באתר של ברנדון והוא נכתב במקור כסוג של פריקוול לגנזך אורות הסער, ככה שהוא יסביר לך כמה דברים מהספרים האלה.

חוץ מזה, אלנטריס טוב לדעתי. ויצא בעריכה מחודשת לפני שנה וקצת בעברית. במקור הוא יצא תחת כוכבי כסף, שאפילו פספסו כמה עמודים בתרגום שלו איכשהו. אופוס הוציאו את גרסת העשור שלו, שכוללת גם סצנה נוספת בסוף הספר וכמובן עריכות משניות ככה שהוא קריא וטוב יותר.

עוד דברים טובים בקוסמיר: Shadows for Silence in the Forests of Hell הוא סיפור קצר מושלם ואפל קצת יותר מרוב הדברים של סנדרסון. מערכת הקסם שלו לוקחת השראה מהיהדות (אם כי עם המון חירות אמנותית) והוא אחד הסיפורים האהובים עלי של ברנדון. הוא מופיע בArcanum Unound ונכתב במקור לאוסף השלישי של Dangerous Women בעריכת ג'ורג' מרטין.

דברים שהם לא קוסמיר: אני מאוד מחבב את Snapshot (שוטרים בהדמייה של העבר) ואת perfect state, שני סיפורים קצרים ממש נחמדים.
Legion הוא 3 נובלות (שהראשונה בהן מתרחשת בישראל!) על חוקר פרטי עם פיצול אישיות, שכל אחד מפיצולי האישיות שלו עוזר לו בחקירות.
Skyward היא סדרת מדע בדיוני לנוער (שני הספרים הראשונים יצאו, השלישי אמור לצאת לקראת חג המולד שנה הבאה, הרביעי והאחרון כמה חודשים אחריו) והיא מתחילה נהדר. פחות אהבתי את הספר השני, אבל הראשון מצוין.
 
חוץ מזה, לקרוא אותו לפני הגנזך הוביל לרגע הטוב ביותר של הקוסמיר מבחינתי- נייטבלאד שהופיע בסוף רסיסים של אור! אני זוכר שנדבק לי חיוך עצום על הפרצוף ולא יכולתי להוריד אותו למשך 20 דקות לפחות.
אני קראתי את וורבריקר אחרי אז זה לא קרה לי אבל אני חושב שהספר הזה לוקח אצלי את התואר של רגע הקוסמיר הטוב ביותר
אני קורא לי בתמימות את דוונשארד ומצפה לפתיחה נחמדה ספר הרביעי ואולי קצת מידע עליו, ואז פתאום מגלים איך הרגו את אדונלסיום!??
העידן השני של הערפילאים גם מאוד מוצלח לדעתי (בעיקר הספר השני והשלישי) פשוט יש לו אוירה מאוד שונה מהעידן הראשון.
Shadows for Silence in the Forests of Hell גם מאוד נחמד בעיקר העולם כי הסיפור לא מאוד חשוב אבל מהסיפורים הקצרים יותר אהבתי את sixth of the dusk כי הוא מראה את הקוסמיר בתקופה הרבה יותר מאוחרת ועתידנית.
אלנטריס נחמד מאוד אבל אפשר להרגיש שהוא הספר הראשון שברנדון סנדרסון פרסם ויש אחרים טובים יותר.

נ.ב
כשברנדון ביקר באייקון בשנה שעברה אז השתפתי במשחק תפקידים של הקוסמיר שהיה קשור לעולם של Shadows for Silence in the Forests of Hell וצחקתי על הלרקין הענקי שהיה שם.
טעיתי ואני מתנצל:)
 
כשברנדון ביקר באייקון בשנה שעברה אז השתפתי במשחק תפקידים של הקוסמיר שהיה קשור לעולם של Shadows for Silence in the Forests of Hell וצחקתי על הלרקין הענקי שהיה שם.
הייתי אחד המנחים בפרויקט, גם אם לא של המשחק הזה ספציפית. שמח שנהנית :) אני הרצתי משחקים באלנטריס, סקדריאל (מערות ארגואה, בהן המורדים היו בעידן הראשון) ולבסוף משחק בנאלת'יס באירוע הסיום שהיה הסיוט הכי גדול שיכל להיות לי ואני מופתע שלא קיבלתי ממנו טראומה XD.

אישית, אני פחות אוהב את העידן השני של הערפילאים. הספר הראשון שלו גרוע לדעתי וקשה לקריאה, למרות שהתרגום לעברית עזר. לקחו לי 4 ניסיונות בערך לצלוח את הכמה פרקים הראשונים (במיוחד את הפרולוג) במקור, אבל ספרי ההמשך שלו בהחלט טובים מאוד.
 
עד כמה שאני זוכר השיטה היתה המרה של עולמות פראיים לקוסמיר, יש סיכוי שאתה שולח לי את זה? יש לי את השיטה של הערפילאים אבל היא לא מתאימה להרפתקאות חוצות עולמות.
 
לא הייתה לנו שיטה קשיחה, אלא רק דפי דמות וכל אחד מהמנחים בנה את הדמויות בצורה שהתאימה למשחק שהוא רצה להעביר. השיטה עצמה הייתה פשוט עולמות פראיים, לא באמת היינו צריכים לבצע המרות.
הדברים היחידים שעשינו זה להוסיף את הinvested arts כמיומנויות נפרדות, והוספנו כוחות בעלי מספר שימושים (כששימוש הוא לסצנה). כל מנחה עבד גם בצורה טיפה שונה עם איך שהוא התייחס לכוחות.
 
העידן השני של הערפילאים זה הספרים שהתחילו עם חוק ומסג (או משהו כזה - אני קצת מבלבל כאן בשמות)?
לא קראתי אף אחד מהם, הטרילוגיה של העריפלאים מתחילה נהדר לדעתי אבל נחלשת קצת בספר השלישי, לא עשה לי כל-כך חשק להמשיך.

טוב לדעת על אלנטריס, זכרתי שהתרגום של מאנקי-טיים היה צולע ונמנעתי. אם יש תרגום משופר, מעולה, ארכוש בהזדמנות.
בקשר ל Warbreaker, ראיתי אותו באתר - אני מבין שגם זה רק כספר דיגיטלי ואין לו עותק פיזי משל עצמו? אני פחות מת לקרוא ספרים במחשב, אבל אין ברירה - נעשה :)
 
יש לו עותק פיזי. למעשה, יש לו אפילו גרסת עשור יוקרתית כרוכה בעור. ברנדון מציע את הספר האלקטרוני חינם- אבל אתה בהחלט יכול להזמין עותק פיזי.
WhatsApp Image 2020-12-15 at 15.06.01.jpeg

וכן, העידן השני של הערפילאים התחיל עם חוק ומסג. מדובר בארבעה ספרים (הספר הרביעי עוד לא נכתב, ברנדון מתכנן להתחיל אותו חודש הבא). הוא מאוד שונה מהטרילוגיה הראשונה של הערפילאים, עם אווירה אחרת לגמרי. טיפה כמו ההבדל בין אווטאר כשף האוויר האחרון ובין האגדה של קורה.
 
חזרה
Top