תקשיב לפלדריק, יש לו ראש טוב לדברים האלה.
בנוסף, הנה לך עצה מהכיוון שלי: אל תשתמש בהיגיון אנושי, הגיון אזוטרי יכול להפוך את המשחק שלך למעניין יותר.
רוחות לא בהכרח יפעלו כמו בני אדם. הן לא בהכרח ירצו דברים שייראו לבני האדם הגיוניים או אפילו שפויים. רוחות עתיקות יכולות בהחלט לסמן לעצמן כמטרה התעללות עקבית בשושלת אנושית מסויימת לאורך מאות בשנים כדי להשלים טקס מסולף ואפל, או לחלופין - סתם מתוך יצר נקמה קטנוני באחד מאבות אבותיהם.
לבני האדם המשא ומתן עם רוחות עשוי להיות כמו הליכה בשדה מוקשים בדרך לארץ המובטחת - התגמול האפשרי עובר כל דמיון, אבל צעד אחד לא נכון ואתה אבוד כשתשבור איזו מוסכמה שלא ידעת שאמורה להתקיים. דוגמאות לאיך שאמורים להיראות יחסים בין רוחות לבני אדם במערכות בהן זו האווירה אפשר למצוא
במאמר הזה מהפאה החמישית, ובסרט "המסע המופלא" (spirited away).
אלים שדנים עם רוחות, לעומת זאת, יכולים להבין מי נגד מי, כך שאיתם צריך לנהל את המשחק אחרת. אבל עדיין יכול להיות מעניין להפעיל היגיון לא אנושי. הגיון אנושי בקנה מידה של אלים, יהפוך, בסופו של דבר, להיגיון של ילדים קטנים (זה קורה עם מדינות באותו אופן). הייתי ממליץ לתת לרוחות תערובת של מניעים כמו-אנושיים וכאלה אזוטריים לחלוטין. האלים יוכלו לפענח דפוסים במניעים האזוטריים, וכך לעקוף את הדרך הקשה יותר של התמודדות עם מערכת ההעדפות האינטרסנטיות של הרוחות. למשל, אם הרוחות המקומיות של ההרים מגנות על הפושטים שעושים שמות בקווי האספקה של האימפריה שתחת חסותך, יש לך שלוש דרכים עיקריות לטפל בבעיה:
1. לפלוש להרים במלוא הכוח ולמחוץ את הברברים והרוחות כאחד. אבל אם המנחה יודע מה הוא עושה, אז מהלך כזה לרוב יגזול ממך כוחות שחיוניים בחלק אחר של האימפריה, וגם יפגע בכוחות הפולשים באופן לא פרופורציונאלי בגלל הקושי שבחיסול כוחות גרילה הרריים עם תמיכה של רוחות המקום.
2. לשאת ולתת עם הברברים ו\או הרוחות בשביל שיעזבו את קווי האספקה שלך בשקט. פחות יקר מפלישה על פי רוב, אבל עשוי לגרום למרמור פוליטי אם נעשה בצורה הלא נכונה, או לספק לך בעלי ברית מאוד לא אמינים.
3. לחקור את ההיסטוריה של השבטים והרוחות המקומיים, ולמצוא איזה סנטימנט היסטורי אזוטרי קושר אותן ביחד. עם מחקר מקדים טוב והשקעה חכמה של משאבים, בעיית הברברים לא תרים את ראשה שוב. למשל - אם השבטים מאמינים שרק קרבת דם יכולה להצדיק ברית, זיוף עדויות היסטוריות לכך שאיזה אלוף שלך מקורו בהרים יכולה להקל פלאים על המשא ומתן. או לחלופין - אם ראש חצר הרוחות המקורית הוא גנדרן מוכר, מראה קסומה פלאית בהחלט עשויה להיות מחיר זול יותר לשלם עבור שלום מאשר זכות לגבות מס על השיירות, או מעמד אצולה לראש השבטים המקומי.
אני לא חושב שהייתי מאוד ברור בהודעה הזאת, וכנראה אני צריך להימנע להבא מלכתוב הודעות בפורום אחרי שלוש בלילה, אבל אני מקווה שעדיין נתתי לך מעט חומר למחשבה ^_~