• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

משחקי מלחמת כוכבים, עם או בלי ג׳די

אתמול והיום קראתי את משחקי התפקידים שיש לי של מלחמת הכוכבים - והגעתי למסקנה שג׳די זה פשוט לא מגניב במשחק תפקידים, לפחות לא ג׳די מאסטר.
פשוט האי איזון הוא חריג מדי.
גם הפתרון של FFG, משחק שכולם הם ג׳די נראה לי קיצוני מדי (אלא אם זה שני שחקנים…) - כי זה מוזר שקבוצה של 4-5 ג׳די מסתובבים כל היום ביחד.

למעשה, באופן לא-מודע זה גם היה כך במשחקי מלחמת הכוכבים שלי עד היום, לא שיחקנו עם ג׳די בחבורה.
 
זה מוזר שקבוצה של 4-5 ג׳די מסתובבים כל היום ביחד.
זה לא חלק מהשטיק של "מסדר הג'די"? שיש לך מספיק חברים במסדר כדי להקים חבורה?

כי האופציה של רק ג'דיי אחד/אין ג'דיי בכלל בחבורה נראית לי נושאת בחובה מילכוד מסויים.
מצד אחד - חלק מהייחוד של מלחמת הכוכבים על זכיונות אופרת חלל אחרים זה הג'דיי. די ברור שמישהו ירצה לשחק ג'דיי. אם הייתי מספיק אוהב את מלחמת הכוכבים כדי לרצות לשחק במשחק שמבוסס עליו לאורך זמן, די בטוח שהיה מושך אותי לשחק ג'דיי.
אבל.. אם יש פערי עוצמה משמעותיים כל כך ויש ג'דיי בחבורה, זה די מבאס לשחק סתם ווקי או טייס חלל כשיש לך בחבורה מישהו שגונב כל הזמן את אור הזרקורים לעצמו. זה קצת כמו לשחק סתם לוחם בחבורת מוד"מ2 שיש בה לוחם שהוא גם אלף אפל שהוא bladesinger.
 
האמת שזו שאלה של מהדורה וכו', מניסיון ג'די כמעט מגביל לאשף בחלק מהשיטות, וגם ברובן יש יותר מסוג אחד של ג'די (בדרך כלל החלוקה היא guardian counselor sentinel, הלוחם, הקוסם ומה שבאמצע) ככה שקבוצה של 5 ג'די לא באמת חייבת להיות 5 חברה זהים. יש גם שיטות שיצא לי לראות שבהם היו גם מקצועות שמשתשמים בכוח בלי להיות חלק מהמסדר וכו'.

כן אציין שמהניסיון האישי שלי למקצועות אחרים יש יתרונות על ג'די ולהפך, אומנם לג'די יותר קל להיות כלי עלילתי (לא יותר מכוהן שמקבל חיזיון מהאל שלו) אבל הטייס בקבוצה הוא בדרך כלל לא ג'די, ללוחם יהיה יותר סיבולת ונק"פ או נשקים טובים יותר וכו', אולי זה הדבל שיטות אבל מעולם לא הרגיש לי שלא הייתי מאוזן ביחס לג'די בקבוצה או להפיך.
 
מכאנית אכן בחלק מהשיטות הפכו את הג׳די לדי מקביל בעוצמה לדמויות רגילות.
גם בחלק מהסדרות / סרטים, אבל אצלי זה פחות נתפס כמגניב במערכה.

אם אני משווה לאווטאר - אז שם יש דמויות רגילות לצד כשפים בחבורה, אבל כי בעיקר המשחק לא מתעסק בקרב. לעומת זאת במלחמת הכוכבים, אז כן - הקרב הרבה יותר בולט אבל גם יש את כל המיינד טריקס. למשל ואדר יכול להכניע את כל מפקדי הצי במבט.
בבירור ג׳די סיפורית הם בקלאסה אחרת, ואני לא אוהב את השיטות שלא נותנות להם מקום שכזה בשם המשחקיות.
 
אף פעם לא שיחקתי בשיטה של מלחמת הכוכבים, אז אין לי תובנות ומסקנות מיוחדות לגבי האיזון והמכניקה.
עם זאת, אני זוכר שקראתי סקירה על שיטת ק6 ישנה של מלחמת הכוכבים, שבה, כמקובל בשיטות של שנות השמונים בואכה התשעים, האיזון הושג בכך שעל שימוש בכוח הוטלו סיכונים של צבירת "נקודות אופל" במקרה שמשתמשים בו בנסיבות הלא נכונות - וצבירה של נקודות אופל יכלה להוביל לנפילת הדמות לצד האפל והפיכתה לדב"ש.

היום הרבה פחות נהוג לאזן בצורה של "הנה נתנו לדמות שלך יכולת משמעותית אז קבל משהו שידפוק אותה בתמורה" אלא בכך שכוחות של דמויות שונות פחות או יותר מקבילים בעוצמתם, או שפערי העוצמה נמוכים יחסית.
 
היה לי נסיון מקביל עם שיטת המשחק של "באפי" בזמנו. ניסו לאזן את הדמות של הקוטלת עם "נקודות סיפור" לשחקנים האחרים, מה שהרס לחלוטין את אופי המשחק ושבר את האיזון שהם כל כך רצו לשמור. חשבתי על זה הרבה. זה יהיה נהדר אם מעצבי משחקים יאמצו את חוסר הסימטריה ויעצבו סביבה במקום לנסות להילחם בה בשם "האיזון".

אם ניקח את הג'די לדוגמה, הוא אמנם חזק יותר מהדמויות האחרות, אבל גם האחריות עליו גדולה יותר, האיומים עליו גדולים יותר והוא מטרה לסית'. לדמויות האחרות שאינן קשורות לכוח ולקודים ההתנהגותיים / מיסטיים הקשורים אליו יש יותר חופש פעולה ולקבל החלטות אפורות יותר. לוק סקייווקר לא יכול לירות ראשון.
 
לא בטוח כמה השיטה של באפי זו דוגמה טובה, הרעיון שיש לך סופרמן בקבוצה ואתה הרבה פחות חזק ממנו זה כבר טווח גדול מידי לדעתי.
כאילו כן, בלור כנראה שג'די חזק יותר מרוב הדמוית בעולם, אבל כשנכנסים לחוקי משחק יש לו נק"פ ודרג"ש (או כל דבר דומה) זהה לדמיות אחרות ואף פחות מחלקן (זכור לי שבשיטה שישבה מאוד דומה ל3.5 של SW הג'די אפילו השתמשו בנק"פ שלהם בתור יחידות לחש או משהו מה שבכלל הפך אותם לתותח זכוכית, בעוד מקצוע כמו לוחם או משהו בסגנון היה הרבה יותר מסוכן מהם בקרב והדיפלומט היה הרבה יותר יעיל מהם במהלכים חברתיים).

בסופו של דבר ג'די יכול להיות "שבור" אבל ג'די שבור לא נמצא בתוך קבוצה ולוקח חלק בהרתפקאה יותר מאשר לאשף אפי אמור להיות חלק, לא ראיתי משחק שנותן לך לשחק ג'די מאסטר, ותכלס מבחינת עלילה זה גם לא משהו שנראה שקורה (לא ראינו מעולם את יודה יורד לשטח ועושה oneshot לאיזה נבל קטן נקודתי) וכמו שפקודה 66 מלמדת אותנו - ג'די עדיין מתים כשירוים בהם מספיק אנשים.
 
לא שיחקתי באף משחק מלחמת הכוכבים (ובאופן כללי, זה סוג הסטינג שיש לי עניין יותר לגנוב ממנו טרופים מאשר לשחק בקנון שלו ולהתחייב אליו), אבל שיחקתי די הרבה פלאים, שם לא נדיר לראות בחבורה אחת את המקבילים להוקאי וסקארלט ויץ' – איש רגיל עם אמנויות לחימה ומכשפה עם יכולות קוסמיות. זה פועל בלי קושי מיוחד במערכת נרטיביסטית.

ספציפית לגבי מלחמת הכוכבים, לפחות בטרילוגיה המעניינת יחסית, הדינמיקה הנפוצה היא "הג'דיי לא יכול לרוב לפעול במלוא עוצמתו וחייב לפעול בפרופיל נמוך, לכן הוא תלוי בהמון אנשים נטולי כוחות כדי להצליח". נראה לי שזאת דינמיקה שניתן להבנות בתוך מכניקה של משחק כזה.

בשונה מפלאים, שם ארכיטיפים כמו הנובה (בעלת כוחות אדירים שמתחזקת ככל שהיא מאבדת שליטה רגשית) והמשואה ("אין לי כוחות. אני פה כדי להיות הלב האנושי של החבורה"), הם פשוט סוגי דמויות לבחירה, במלחמת הכוכבים שרוצה לכלול ג'דיי ודמויות רגילות הייתי מבנה את העניין יותר, עם מכניקות ייחודיות ולא סימטריות לג'דיי ולדמויות האחרות, לפחות ככל שמתעניינים בדינמיקה הזאת (שבעיניי היא חלק מרכזי מהמתח בסרטים).
 
עריכה אחרונה:
כתבתי במקור על אווטאר, שגם היא מנוע האפוקליפסה, ושם אכן זה נפתר בצורה זורמת וטובה בכך שהשיטה היא נרטיבית, והדגש הוא על פתרון אתגרים ולא על קרבות / קראנץ'. אין לי בעיה לשחק באווטאר דמות כמו סוקה, כי השיטה מיועדת לזה.
אציין שחשבתי גם על ארס מג'יקה בתור שיטה בולטת שמתמודדת עם חוסר איזון, אבל שם מדובר ב Tropes

אישית, אני רואה במלחמת הכוכבים סוגה כשמשחקים אותה, קרבות זה Front and Center, לכן שיטה נרטיבית עובדת פחות טוב עם סוג הסיפורים הללו. כדוגמא נגדית, מסע בין -כוכבים היא בעיניי שיטה שהקרבות לא מרכזיים, והסיפור כן, ולכן שיטה נרטיבית זה מעולה (וכמו שכתבתי בנושא ליד, הפישוט של המהדורה השניה של STA עושה טובה לשיטה כי היא מדגישה את הסיפור).

נ.ב. יש לי גם את גרסת ה-ק6 המקורית של מלחמת הכוכבים, מודה שרפרפתי בה ולא התעמקתי. אולי אמצא זמן בסופ"ש ונראה איך התמודדו שם עם הנושא.
 
אציין שחשבתי גם על ארס מג'יקה בתור שיטה בולטת שמתמודדת עם חוסר איזון, אבל שם מדובר ב Tropes
כששיחקתי ארס מג'יקה, אומנם היה troupe, אבל נהנתי יותר כששיחקתי את האביר מאשר את המאגוס. אם הייתי צריך לשחק רק את האביר, לא הייתה לי בעיה עם זה (גם אם שחקנים אחרים היו משחקים מאגוסים). יש גם עוד כמה מנגנונים בשיטה\עולם שמעודדים את הקיום של דמויות שאינן מאגוסים - הכנסייה למשל, או השנאה הרפלקסיבית של בני אדם למאגוסים (מה שדי מכריח אפילו חבורה "רגילה" שיהיה בה לפחות face לא-מאגוס אחד)

אני חושב גם על קמפיין ישן של עולם האפלה שבו שיחקתי את הדמות הכי חלשה מכאנית בפער משמעותי (סתם כי בניתי את הדמות לא טוב ועולם האפלה זו לא שיטה שמתמודדת עם זה) והיה לי אחלה ממש. כלומר כן, הייתי מעדיף לא להיות מיותר מכאנית, אבל זה לא הרס לי את המשחק או משהו.

אני חושב שדבר אחד משותף בשני המשחקים היה שהדמויות לא היו תמיד באותו המקום. זה לא משנה שהג'דיי יכול לפתור את כל הבעיות שהדמות השנייה נתקלת בהן אם הג'דיי לא נמצא.

אני גם די מסכים עם אלעד שהקרבות שזכורים לי מסטאר וורז לגמרי תומכים ב"האן סולו משפיע על התוצאה באותה הרמה כמו לוק". זה לא חייב להיות אבסטרקטי ונרטיבי בעיניי - עבר קצת זמן מאז שראיתי את הסרטים, אבל אני לא זוכר בטרילוגיה המקורית יותר מידי סיטואציות שיש חוסר איזון ברור בין הדמויות. כן יש דברים מסוימים שרק לוק עושה, אבל לא באופן חריג ביחס לעובדה שזה סרט ולא משחק שיתופי. בפריקוולים כנראה היו יותר סיטואציות כאלו, אבל שם יש המון ג'דיי..
 
נראה לי שזה גם מאוד תלוי בפערי העוצמה בתוך השיטה והעולם.
במשחק תואם מו"ד ישן שבו "קוסמים מתחילים כדמויות החלשות ביותר אבל הופכים לדמויות החזקות ביותר" לא כיף לשחק לוחם בדרגה 10 כמו שלשחקן של הקוסם לא היה כיף בדרגה 1 ולשום דמות בדרגה 1 אין מה לעשות עם דמויות בדרגה 10.
אבל עולם שבו גם דארת' ויידר וגם דובוני הקוספליי מ"שובו של הג'דיי" עדיין נמצאים על אותה סקאלה של עוצמה ולא בסקאלות שונות לחלוטין, הוא הרבה יותר מאפשר ונוח לחבורה מעורבת.

חוץ מזה, יש לא מעט צדק באמירה ש"מלחמת הכוכבים" הוא לא בדיוק סרט סימולציית אקשן ולו בגלל שמי שמתוארים הקלעים הטובים ביותר בגלקסיה מחטיאים בו שוב ושוב דמויות שיש להן "שריון עלילה".
 
ג'די הם בהחלט דבר מגניב במלחמת הכוכבים, אבל אני בעיקר אוהב את העולם בגלל שזה אופרת סבון בחלל - קורים המון דברים מגניבים!
לראיה, המנדולריאן שזה בערך הדבר הכי אהוב מאז הטרילוגיה המקורית ... ואין בו ג'די. זה סגנון שהרבה יותר דומה לסגנון שבו אני מעדיף להריץ/לשחק במלחמת הכוכבים.
 
יש אנשים שכל הקטע בשבילם של לשחק "מלחמת הכוכבים" זה לשחק קוסם-חלל עם חרב לייזר. באיזשהו מקום, הג'דיי הם הדמות שהרבה אנשים היו רוצים להיכנס בנעליה. מן הצד השני, בטרילוגיה המקורית הכוחות של ג'דיי מצד האור היו יחסית מוגבלים (שילוח ברקים מהידיים זה משהו שרק הקיסר מהצד האפל משתמש בו!) והם נופחו והורחבו מאוד בהמשך התפתחות הפרנצ'ייז, והשטיק הגדול היה במידה רבה חרב האור.

אישית אותי מעניינים יותר קרימינלים, מבריחים, וציידי ראשים בסטינג הזה וביקומים דומים. האן סולו ובובא פט פשוט מגניבים ומסתבכים בכל מיני shenanigans מרהיבים וזאת בלי להתעסק בכוח.

מבחינת קרבות אני מסכים עם המפקד האלמוני - "מלחמת הכוכבים" זו סדרת סרטי פאלפ לכל דבר, מלבד אולי ל-Rogue One שם חיילי סער פוגעים במטרות ו"שריון העלילה" מוגבל הרבה יותר.​
 
אף פעם לא שיחקתי במשחק תפקידיים של star wars אבל כן ראיתי את הסרטים, ולדעתי בלי ג'דיי זה קצת מבאס, כאילו, אם אין חרבות אור ואנשים שמשתמשים בכוח אז מה הטעם? באותה מידה אפשר לשחק בכל יקום אחר של אופרת חלל. כמובן שג'דיי זה קצת חזק מדי ביחס לשאר הדמויות, אבל בטח אפשר למצוא לזה פתרון. נניח, לתת מתאם דרגה או להגביל כמה כוחות. פשוט הג'דיי זה הדבר של star wars.
 
מצד שני, אם ניצמד לטרילוגיה המקורית, מה כבר לוק ואובי ואן קנובי עושים עם הכוח?

- דיוק בלי להתסמך על חוש הראייה.
- סוג-של יכולת להפנט ולשכנע
- להפוך לרוח רפאים מגניבה
- כישורי קפא"פ לא רעים
- קצת טלקינזיס
 
מצד שני, אם ניצמד לטרילוגיה המקורית, מה כבר לוק ואובי ואן קנובי עושים עם הכוח?

- דיוק בלי להתסמך על חוש הראייה.
- סוג-של יכולת להפנט ולשכנע
- להפוך לרוח רפאים מגניבה
- כישורי קפא"פ לא רעים
- קצת טלקינזיס
בדיוק.
 
- דיוק בלי להתסמך על חוש הראייה.
- סוג-של יכולת להפנט ולשכנע
- להפוך לרוח רפאים מגניבה
- כישורי קפא"פ לא רעים
- קצת טלקינזיס
האמת, צודק. זה בעצם הופך את הג'דיי למעיין לוחם קסום או פלאדין מבחינת התפקוד. יש לו סוג של קוד או חוקים שהוא צריך להישמע להם, הוא לוחם טוב ויש לו קצת כוחות.
 
חזרה
Top