• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 מי צריך את כל ספרי ההרחבה צד ג' הללו?

נתקלתי בעוד ספר הרחבה במימון ההמון של מהדורה חמש, שגם יגיע ככל הנראה למיליון דולר:
ואני פשוט תוהה לעצמי, מי לכל הרוחות הלקוחות של זה? הרי יש גם עשרות ספרי הרחבה רשמיים של השיטה, עוד מאות ספרי הרחבה איכותיים לשיטה - לא מדבר על סתם ספרים ב DMGuild - שגם הם זכו לאלפי תומכים במימוני המון... ועדיין כל הזמן נדמה שיש כל חודש לפחות ספר אחד אם לא יותר של מהדורה חמש שמגיע בקלות למאות אלפי דולרים בקיקסטרטר.
אז מי קהל הלקוחות של הדברים האלו - והאם אין כבר די והותר ספרים של מהדורה חמש?
אני חש שאנחנו כבר מתקרבים לימי השיא של בועת ה-ק20...

ומחיפוש זריז, הנה עוד שני פרויקטים שהגיעו לשש ספרות ואלפי תומכים:

מפלצות, דרקונים, גזעים, מקצועות, רעיונות להרפתקאות - הכנס לבלנדר, לחץ על כפתור וקבל ספר הרחבה שיגייס מאות אלפי דולרים 🤯

נ.ב. זה לא מפסיק, הנה מדריך לדרקונים פרחוניים, כבר מגרד את חצי מיליון הדולר מלמטה.. בחיי שאני פראייר עם תרגום לעברית של משחקי תפקידים. פשוט צריך לעשות ספר הרחבה גנרי לחמש ולגייס טונות כסף
 
בהחלט מבין, אבל לא מדובר במקרים הללו על ספר של משחק סייברפאנק עם מהדורה חמש או משחק פנטזיה אסייתית.
אלא פשוט עוד ועוד ספרי הרחבה לפנטזיה שמציעים את אותו הדבר שהציעו לפני שנה, שנתיים, שלוש וחמש - מפלצות חדשות למשחק, מקצועות, חפצי-קסם, אביזרים, רעיונות להרפתקה.

״הייחוד״ הוא זה שלרוב זה עטוף בת׳מה מסוימת (פרחוני! עיר אפלה! רוחות רפאים!) וכמובן מתהדר בזה שהוא חדש וחדשני, ומאפשר לשחק את כל הדברים שלא ידעת שאתה חייב לשחק…
 
אין ספק שיש לא מעט ערוצים שמתפרנסים יפה מאוד ממהדורה 5, ולא מעט כאלה שמתפרנסים מלטנף על מהדורה 5, אם מישהו מאיתנו היה צריך תזכורת למי מוביל את התעשייה (לטוב ולרע).
ואלה שציינת הם קיקסטארטרים של ערוצי תוכן מוכרים עם הרבה מאוד עוקבים. דאנג'ן דודז, DMLAIR, ROLLFORCOMBAT, וההוצאה של HITPOINTPRESS. חלקם כמובן קנו את עולמם בתוכן כמעט בלעדי למהדורה 5 וחלקם (ROLLFORCOMBAT בעיקר) בתוכן של פ"פ2 וכמו שאמרת הבינו שמבחינה עסקית מאוד כדאי להם להוציא את התוכן גם למהדורה 5.
 
אם זה כך מסקרן אותי לדעת האם התוכן הזה מגיע גם לקהל הרחב, או שכל אחד מהיוצרים הללו בנה לעצמו קהל משלו, שמכיר אותו וקונה את הספרים שלו - ושם זה נשאר.

אם אני משווה לבועת ה ק20 אז גם שם היו מספר מוציאים לאור (מונטה קוק, AEG, הרונין הירוק…) עם קהל מעריצים, אבל בסוף כל מאות הספרים הגיעו למדפי החנויות ושם התייבשו.
למעט מוצרים בודדים כמו אלו של מונטה קוק והרונין הירוק שכן הגיעו לתודעה רחבה - רוב המוצרים הללו היו מאוד מוגבלים.

אני מקבל את אותה התחושה כאן, רק שאין אפילו את המוצרים הבודדים שמומלצים גם בקהל הרחב.
זה כמו תיאורית אלף המעריצים, רק חמשת אלפים המעריצים - מי שלא מכיר זו תיאוריה שאומרת שכדי להתפרנס צריך אלף מעריצים שיקנו את המוצרים שלך.

במצב הזה, באמת לא מעניין אם המוצר הוא מעניין, חדשני או מיוחד - כל עוד הוא לא גרוע, המעריצים יקנו. לכן כל הקמפיינים הללו בנויים במה שנראה כמו נוסחה ״קבועה״ לדעתי.
 
דבר נוסף ששווה לזכור זה שחדש עדיף על ישן, יש הייפ, יש ציפיה- ולפעמים אי אפשר להשיג את החומר הישן כבר. כשצצה פרסומת לספר משחק שאולי יש הרבה כמוהו, אבל אתה לא יודע על זה- ואתה יודע שיש עכשיו ספר חדש, אתה תקנה את הספר החדש הזה.
חוץ מזה, עוד מפלצות וחפצ"קים זה תמיד טוב.
 
זה שיווק בסיסי לכל דבר, להיט החודש - תוהה כמה מתוך אותם אנשים שמזמין את הספר ומקבלים אותו אחרי שנה -שנתיים בסוף משתמשים בו במשחק.
הרי בניגוד לסרט, שאני יכול לראות עשרה סרטים של גיבורי על וליהנות מכל אחד מהם, אי אפשר להשתמש בעשרה ספרי הרחבה על מפלצות ומאורות בוסים בהרפתקה אחת.

במובן הזה, הגישה של מכשפי החוף מצדיקה את עצמה - לשחרר 3-4 ספרים בשנה ולא 3-4 בחודש.
לא מצאתי נתונים על זה, אבל בהחלט היה מענין להשוות את המצב היום לבועת ה-ק20.
 
הנראות ככל הנראה מוכרת את הספרים - הם יפהפיים, כמובן בעלות שדורשת מימון המון כדי להפיק אותם. הם גם נראים מגניבים. עד כמה הם פריט שיושב על המדף בפועל ועד כמה משתמשים בהם בפועל במשחק - אינני יודע.
 
הרי בניגוד לסרט, שאני יכול לראות עשרה סרטים של גיבורי על וליהנות מכל אחד מהם, אי אפשר להשתמש בעשרה ספרי הרחבה על מפלצות ומאורות בוסים בהרפתקה אחת.
בטח שכן! זה פשוט אומר שלא מתשתמשים בהרבה חומר מכל ספר, אבל לגמרי אפשר לקחת מפלצת מפה ומפלצת מפה.
 
הנראות ככל הנראה מוכרת את הספרים - הם יפהפיים, כמובן בעלות שדורשת מימון המון כדי להפיק אותם. הם גם נראים מגניבים. עד כמה הם פריט שיושב על המדף בפועל ועד כמה משתמשים בהם בפועל במשחק - אינני יודע.
מניסיון אישי זה נכון. אני בעצמי קונה בעיקר דברים שנראים טוב בלי קשר לתוכן, גם אם אני לעולם לא אשתמש בהם.
 
מניח שכמו בימי מוד"מ2 יש מי שקונים כדי לעיין ולאסוף ולא בהכרח כדי להשתמש - רק שהפעם מי שמספק את הסחורה הוא חברות צד ג'.

בימי מוד"מ2 היו מוצרים באמת מעוררי תהייה כמו למשל ביקורות פונדקים של וולו (עם דירוג במקטרות במקום בכוכבים), ספר שירים ומתכונים מ"פונדק הבית האחרון" במרגוע או הרפתקאות לרייבנלופט שכדי להשתמש בחלק מהדב"שים והמפלצות שבהן היית צריך לקנות עוד שני ספרי "המדריך השלם ל...", שלושה ספרי "המדריך של ואן-ריכטן ל..." ואסופת מפלצות בכלל לא של רייבנלופט.
 
אז נתקלתי בפרסומת לאחד הפרויקטים לפני סיום, והנה מסתבר שלפחות אחד אכן הגיע למיליון דולר:
גם הדרקונים הפרחוניים כבר בכמעט 900 אלף דולר עם עוד 5 ימים לסיום... אז גם הוא יגיע למליון דולר.

להשוואה, פרויקט של עולם מערכה עבור פאת'פיינדר 2, גייס 40 אלף יורו - לא רע בכלל, אבל אותו עולם מערכה למהדורה חמש גייס מעל רבע מליון דולר.
אז ברור לאיזו שיטה עדיף (כלכלית) ליצור תוכן - גם בשוק הרווי עולמות מערכה של חמש, מצליחים לגייס משמעותית יותר מאשר בפאת'פיינדר 2, שהיא השיטה מספר 2 בשוק...
 
חזרה
Top