• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

למה ק20 זה טוב

אני מאמין שהדברים הולכים בערך ככה - בשעה 18:07, שעון פילדלפיה, מיד אחרי עדכון חדשות הערב ותחלת המהדורה המורחבת בטלוויזיה, צופה פול אוסטר (כאילו זו היתה יצרה ספרותית אני דוחף פנימה מחוהה אומנותית) באייטם מעניין במיוחד. פול הוא מה שנקרא "חנון" בפי כמה אנשים, הוא קורא לעצמו "יורם" או "למך" מה שרק מדגיש את היותו כזה בעיניהם ובעיני עצמו (הם לא מתביישים להביע את דעתם). האייטם עוסק בסידרה שלמה של משחקי ק20 שמוציאה חברה עלומה בשם מכשפי החוף ופול נזכר בילדותו (הוא חנון של קולג' כעת) העשוקה ובחברים שעוד היו לו פעם (הוא לא זוכר למה הפסיקו לשחק), והוא נועל את נעליו (ג'ורדן אייר עם כרית ניפוח, למען השם !) ויורד למטה במעלית, ואל הרחוב, ואל חנות הספרים (המוכר מכיר אותו).
"מבוכים ודרקונים ? אני לא מוכר את המשחקים האלה" אומר המוכר. "זה מיועד למנצ'קינים.... מנצ'קינים... מנצ'קינים...". פול נזכר למה הפסיק לשחק... אבל המוכר מתקרב אליו באיום ומסנן שוב: "חתיכת מנצ'קין". ופול מתעורר בבעתה מהסיוט.



בלי ק20, לא הייתה ההתעוררות המדהימה של עולם המ"ת שיש היום בכל מקום ברחבי הגלובוס. מו"ד היא שיטה טובה. לא מושלמת, אבל טובה.
 
D&D היא לא ממש my cup of tea, לא כ"כ בגלל השיטה עצמה (שבפירוש יותר טובה מהגרסאות הקודמות שלה), אלא בגלל ההנחות שהיא עושה לגבי העולם ולגבי פנטזיה בכלל. בקיצור - היא לא מתאימה לצרכים שלי (לפחות כרגע), אז לא טרחתי להתעמק בה יותר מידי.

ואם כבר התחלנו, אז בוא ניקח את הדיון הזה לנקודה אחרת. מעטות החברות שמנסות לפרוץ את מחסום הקהילה וליצור עניין במוצרים שלהם מחוץ לקהילת שחקנים התפקידים. בשליפה מהמותן אני יכול לחשוב רק על שלושה שניסו לעשות זאת - T$R ז"ל, Wizards of the Coast ו- White Wolf.
למה זה לדעתכם?
 
ראה, סך הכל מדובר בחברה עסקית שאמורה להיות רווחית, ומכאן הגיוני שתפנה אל פלח שוק גדול ככל שהיא יכולה, ואנחנו יכולים לראות את זה בצורת משחקי מחשב, מניטורות, קומיקסים ואפילו הרחבה למו"ד 3 כדי שתוכל להריץ בה את סיפור דיאבלו.
זאת זכותם של המפתחים ואינני בא לשפוט אותם על זה.
הבעיה שלי עם מו"ד היא בעיקר עם פשוט הפשטנות שלה, שגובלת לפעמים בפשע.
 
ל- TSR, WhiteWolf ו- Wizards יש אינטרס ברור כאן - כולם קונים את המוצרים שלהם (או קנו) בתוך הקהילה, והם רצו להרחיב אותה. לחברות קטנות ובינוניות תמיד יותר משתלם להשקיע במכירה ל-95% מהקהילה שעוד לא קנו שום דבר שלהן. הוצאת שיטה היא יקרה להם הרבה יותר ומשתלמת פחות מהוצאת הרחבות לשיטות אחרות.

באשר למו"ד - איזה פשטנות ? איזה הנחות מוקדמות ?


תראו, אביר מו"ד אני לא, אבל נראה לי שכולם טורחים לזרוק חופן בוץ בכיוון, ואני לא חושב שזה מגיע לה. אף אחד לא בא ומתלונן שבסרטי "מלחמת הכוכבים" הישנים יש אפקטים גרועים נכון ?
 
חלילה מלשפוט. בדיוק ההיפך. לדעתי הדרך הטובה ביותר להגדיל את הקהילה היא לפנות לאפיקים חוץ ממשחקי-תפקידים ממש וכך להגיע לקהל רחב יותר.

אם נשים בצד את משחקי המחשב (שרובם בסה"כ Hack and Slash שמבוסס על חוקים של משחק תפקידים ידוע כלשהו) לרגע, נגלה שרשימת הנסיונות לעשות דברים קצת שונים קצרה מאד - כמה קומיקסים של TSR, סדרה מצויירת של Dungeons and Dragons, סרט (גרוע) של Dungeons and Dragons והסדרה Kindred: the Embraced.
וזהו.

השאלה היא האם אני הולך להביך את עצמי ולגלות שטעיתי בגדול, או שבאמת רק למספר מצומצם של חברות יש את המשאבים/אומץ/השראה לנסות לפנות לקהל גדול יותר?
 
ראה, אני חושב שהחברות הקטנות יותר לא יכולות להרשות לעצמן דברים כאלו, והן מעדיפות לקצור את פירותיהן של הגדולות, כמו שתמיד עשו לTSR (שבלעדיה לא היו קמות חברות רבות)

בקשר לפשטנות של מו"ד- השיטה מעודדת אותך לבחור אופי מוכן (בצורת נטייה) ולהתעלם ממוסר, לבנות דמות שיטחית שמורכבת בעיקר מנתוני קרבות , וגם שם היא מפשלת רבות (תראה לי עוד שיטה שלפיה לוחם יצא חי מנפילה של 60 מטרים.
 
אתה מתכוון למשיכה של אנשים חדשים לתוך עולם ה- RPG או לדברים בסגנון של הסרטים והסדרות וכו', שזה בעיקר להרחיב קו מוצרים אבל בלי קשר. כי אין קשר בין השניים - הרי כמות האנשים שהתחילו לשחק מו"ד בגלל הסידרה המצוירת היא זניחה, ועל הסרט אין מה לדבר. אולי אני טועה, אבל היחיד שהיה לו סיכוי היה שר הטבעות ואני מעריך שגם שם לה היה מהפך (ז"א מי שקנה את השיטה החדשה כנראה היה חובב עוד קודם). הסטטיסטיקה עלולה להטעות מכיוון שהרבה אנשים שיחקו למשך רגע אחד קצר, או אז בשנות השבעים, ועלולים לחזור לכך היום, אבל הם לא ממש קהל חדש.

הדרך שאתה מדבר עליה היא טובה. מי שאוהב סרטי אימה גותיים יאהב את ומפייר (ז"א הסבירות גבוהה יותר). אבל היא לא פשוטה - אחרי הכל, ויזרדס לא יודעים לעשות סרטים, אין להם אפילו את המחזור הדרוש ותסריט טוב זה לא בדיוק מה שחברות ההפקה צריכות מהם. תקן אותי אבל DC לא הוציאה שיטה ? זה בדיוק אותו תהליך. מה ההבדל בין זה לבין השיטות STAR WARS, BUFFY וכו' - שמבוססות על ספרים\סרטים\סדרות....

באשר למו"ד - אם לא הייתי מכיר את המקומות שאליהם העניין כולו התדרדר, הייתי אומר ששיטת הנטייה היא הנכונה יותר. אחרי הכל, עדיפה שיטה פשטנית על פני שיטה שמנסה להיות מפורטת. האמת היא שבני אדם מגלים יצירתיות מופלגת בתוך מסגרת מגבילה (ע"ע אוליפו) ומגיעים לשיאים חדשים כך. כנ"ל בשיטות שמדרגות תכונות אופי, מניעים וכו'. אבל הבעיה היא שימושית-מעשית ולא עקרונית. עם נטיה אפשר לעשות הרבה דברים טובים, וחשוב יותר, אפשר לא לעשות דברים רעים.
 
זה יישמע כמו משחק בסמנטיקה, אבל בכל זאת:

שר-הטבעות, באפי, ו-Star Trek לא קשורים לעניין. כאן יש עולם שנוצר עבור ספר/סרט/סדרה/וואטאבר ובין השאר יצא גם משחק תפקידים לעולם הזה. חלקם מוצלחים למדי, חלקם על הפנים. אגב, לשאלתך - DC כן הוציאה שיטת משחק. גם Marvel. שתיהן על הפנים. לא יודע אם זה מדגם מייצג, אבל מבין כל שחקני הSupre Heroes שאני מכיר (כשלושים חבר'ה פעילים כרגע), רק קבוצה אחת משחקת בMarvel Super Heroes והשאר משחקים בChampions, כולל אלה שבאמת משחקים בעולם של DC או Marvel.

אני מדבר כאן על תהליך הפוך - לקחת עולם שנוצר עבור משחק תפקידים, והתפרש ממנו למוצרים נילווים שלא בהכרח קשורים למשחק. T$R עשתה את בצורה סבירה מינוס אבל עשתה את זה, White Wolf עשתה את זה מצוין עם Kindred: the Embraced שהופסקה רק עקב מותו בטרם עת של השחקן הראשי.
 
הייתי אומר ששיטת הנטייה היא הנכונה יותר

הבעיה שלי עם שיטות הנטייה למיניהן היא שאין בני אדם כאלו, בני אדם פועלים ברבדים שונים ובצורות וכיוונים רבים.
נטייה מגבילה את הדמות לצד אחד\כיוון אחד וכך בעצם הופכת אותה למאין סטריוטיפ
 
נטיה אמורה להשיג שתי מטרות:
1. להוות יסוד לאישיות מסוימת.
2. להציג העדפה כללית.

נכון, ישנה נטייה להיצמד למשמעות המקומית של "טוב" ו- "רע", ישנה נטייה לחשוב שכל האנרכיסטים הם "תוהניים" וכל השוטרים "סדריים" חוץ מהמושחתים אבל הן מוטעות. מי שיודע לקחת את הנטיה ככותרת שתחתיה ישנן הרבה אפשרויות ולא דרך התנהגות כפויה אחת, יכול להנות ממנה.

הרבה בוחרים להתעלם מהנטיה, מה שיוצר איזשהי בעיה קלה עם המשחק (הנטייה משמשת ככלי מאזן מבחינת נתוני המשחק) הפתרון הטוב לדעתי הוא פשוט להיות מודע לעניין, ולא לחשוב עליו כעל מגבלה של הדמות בסוגיית הרצון החופשי שלה.

לשחקנים מתחילים, שיטת הנטיה היא הטובה ביותר. היא מציעה עקרונות של אישיות והתפתחות אישית (שינוי נטייה - מה שאין בהרבה שיטות). שחקנים שרק מתחילים, עדיף שיתחילו עם סטריאוטיפ אולי.
 
נכון, ישנה נטייה להיצמד למשמעות המקומית של "טוב" ו- "רע", ישנה נטייה לחשוב שכל האנרכיסטים הם "תוהניים" וכל השוטרים "סדריים" חוץ מהמושחתים אבל הן מוטעות. מי שיודע לקחת את הנטיה ככותרת שתחתיה ישנן הרבה אפשרויות ולא דרך התנהגות כפויה אחת, יכול להנות ממנה.

אני נוטה לא להסכים, כיוון שמו"ד מנסה ליצור עולם אפי טולקינאי (למרות שיוצרה לא יסכים איתי) ובו טוב ורע מובנים בכל יצור.
 
גם במשחקים של World of Darkness יש ארכטיפים לאישיות של הדמות. אז מה בעצם ההבדל?

קודם כל, בWorld of Darkness הארכטיפים האלה מדברםי באמת על אופי, לא על איזו עמדה מוסרית אמורפית.
אבל יותר חשוב - ההשפעה שלהם על המשחק קטנה בהרבה. בD&D הנטיה באמת משפיעה על המשחק, החל בלחשים כמו "הגנה מרוע" ועד השפעות של מישורים חיצוניים מסויימים על דמויות מסויימות.
יכול להיות שיש לזה צידוק במערכות סופר-אפיות מסויימות (אגב, גייגקס תמיד טען שD&D לא אמור להיות מערכה כזו), אבל לפחות לטעמי זה לא מתיישב עם משחק הגיוני. אבל שוב - כל אחד וטעמו הוא..
 
לפי דעתי הנטייה שמתייחסת לחוק מיותרת בגלל שבמקומות שונים יש חוקים שונים ויכול להיות שבעיר מסויימת יש חוקים שונים שלא מתאימים לנטייה המוסרית של הדמות.
 
בואו נזכר בכך שגם במשפחות המאפיה, לכאורה מכת פשע ואי חוקיות, יש חוקים פנימיים מסויימים. ואז איך נקרא לבוס בדרגה בינונית במאפיה? כאוטי, שכן הוא מפר את רוב חוקי המדינה, או חוקי, שכן הוא שומר על חוקי המאפיה?
באותה נשימה, נתארה לעצמינו את רובין הוד. האם הבחור טוב (תורם ועוזר לעניים) או רע (גנב ורוצח)? חוקי (מבחר מטרות מוגדר ומסודר ביותר) או כאוטי (שוב, גנב ורוצח שפועל מחוץ לחוק)?

ובכלל, מה זה טוב ומה זה רע? רבים טוענים כי הדוגמא קיצונית מדי, אך היא מסבירה את הנקודה בצורה מצויינת: קניבליזם זה טוב או רע?
אבל היות וזהו דיון נפרד, אני לא אכנס אליו ללא הזמנה מפורשת.

מג'נור.
(רפי, שגרה... זה רע?)
 
יטען גייגאקס מה שיטען, D&D ממוקם איפהשהו בין פנטזיה אפית לחרבות וכשפים (Swords and Sorcecery). מושגים כמו "טוב" ו"רע" הם לרוב כמעט מוחלטים בז'אנרים האלה.

בחרבות וכשפים קצת פחות מבפנטזיה האפית אבל גם במידה רבה מאד "טוב" ו"רע" הם מושגים ברורים וידועים מראש, ואין עוררין עליהם. נסו לחשוב על דמות בפנטזיה האפית שלא יכולתם לסווג אותה לשחור ולבן בלי להשתמש בהרבה מאד גוונים של אפור באמצע. קשה. אפילו קשה מאד. המושגים של "טוב" ו"רע" הם כמעט אינסטינקטיביים בספרים כאלה.
בAD&D הוסיפו עוד אלמנט של סדר/כאוס כדי לרצות את הסטריאוטיפ הקלאסי של חרבות וכשפים של הברברי (טוב, אבל שנוטה לכאוס) שטובח במאות שומרים ומציל את העיר מידי העריץ (הרשע אבל הסדרי) ששולט בה.

רעיון נחמד, אבל ברגע שיוצאים מהמסגרת של פנטזיה אפית או חרבות וכשפים הקונספט הזה פשוט לא מחזיק מים.


אלה בכל אופן שתי האגורות שלי בנידון...
 
לפי דעתי הנטייה שמתייחסת לחוק מיותרת בגלל שבמקומות שונים יש חוקים שונים ויכול להיות שבעיר מסויימת יש חוקים שונים שלא מתאימים לנטייה המוסרית של הדמות.

כמודמני, הצד הזה בנטייה בא להראות את היכולת של הדמות לקבל עליה חוקים, אני באופן אישי לא אוהב את רעיון הנטיות באופן כללי(שמהווה יסוד מרכזי בהיותה של מו"ד שיטה אפית טולקינאית) פחות או יותר מהסיבות שציין זה שמעלי
 
מי שיסתכל על שיטה בצורה פשטנית ימצא בה תמיד דברים דומים לאלה שנאמרו כאן על נושא הנטייה. זה נכון לגבי כל שיטה וזה יכול לנבוע מדיעה קדומה נגד השיטה או מחוסר היכרות סתם או מסיבה אחרת.

באשר לסולם הנטיות. בהתחלה היו במו"ד טוב ורע מאוד פלקטיים. אח"כ זה הפך לסדר ותוהו, ז"א נשאלה השאלה מה זה טוב ומה זה והיה ברור שהמושגים יחסיים ונדמה היה שסדר תוהו הוא אופציה טובה להשקיט את הרוחות, אבל עדיין הייתה פלקטיות מסוימת, ואז במוד"מ נוסף הציר הישן של טוב ורע ונוצרה כוכבית הנטיות שאנו מכירים היום והכל היה טוב מלבד כמה מחרחרי מלחמה, אבל בהם נטפל אחר כך...

נטייה אינה מייצגת את האישיות של הדמות. באקזלטד יש עשרים ומשהו אפשרויות של טבע אנושי - אז זה אומר שיש 22 סוגי אישיות אפשריים ? לא.
נטייה היא כשמה - נטייה. לשחקן שאין לו שום דבר אחר, זה נותן הרבה להתחיל ממנו. למישהו עם נסיון, זה נותן עוד כלי, די נוח, למען האמת, עם הרבה פוטנציאל חיובי.
לאחרונה שיחקתי עם קבוצה מסוימת EXALTED, שכוללת חוקים של טבע, מידות (גבורה ורחמים לדוגמה) וחוקים הקשורים לקונפליקטים פנימיים, ו- LIMIT BREAK וכו'.
והנה זה פלא - כל השחקנים המנוסים במו"ד שבמשך עשר שנים לא טעו לרגע אחד ועשו מהנטייה משהו שהיא לא צריכה להיות, התחילו לגלגל בשם המידות של עצמם נגד עצמם, להעלות את ה- Limit Break שלהם, ולקרב את הדמויות שלהם עוד צעד לקראת התרסקות רגשית המעוגנת בחוקים (יצירת אומנות, דרך אגב) האופיינית לכל דמות (הרוצח השכיר שוקע ב- World of silence לדוגמה, מה שאומר שהוא פחות או יותר מפסיק לתקשר למשך זמן ארוך עם כל העולם). כמה שהיינו צוחקים ביחד אם היינו רואים חבורה של שחקני מו"ד מגלגלי הצלות WILL נגד עצמם כדי להתאפק מלהתחיל עם בחורה מושכת (ולא בצחוק [רולנד]). נו, באמת.
השחקנים נרגעו, דרך אגב.

העניין הוא שנטיה היא כלי בידי השה"ם, השחקן, ומתכנן המשחק (שיכול לדאוג ששילובים של אביר קודש-ברברי-נזיר-טרובדור לא יתקיימו). עכשיו, צודק אל הידע האדיר באומרו שנטיה מעוגנת בחוקים (כגון הגנה מרוע וכו').
א. אני לא חושב שיזיק כל כך לחש קסם ב- EXALTED שיאפר לגלות מהו ה- NATURE של אדם. זה יכול להיות מעניין, ושימושי (כדי להדיח אותו למעשים מסוימים, לדוגמה).
ב. יש במו"ד (וזה חלק מהקונספט שלו, שהוא אפי, אבל לא "סופר אפי") מקום לקיומו של רשע ברור ומובהק [ואפילו מוחלט] וקיומו של טוב ברור ומובהק. והנה, לכל אדם בר דעת ברור אילו מהתכונות האידיאליות הבאות שייכות לקטגוריות השונות - רחמים, סבל, הקרבה, נאמנות, אכזריות, שינאה...
ג. אין עם זה בעיה. שד חורש רעות מהגיהנום מושפע על ידי לחש הגנה מרוע. ב- GURPS זה קצת פחות ברור (צייר פנטגרם, עמוד בתוכו, וקווה לטוב..).
ד. יש ספקות, טענות, מענות. שאלות כמו - "אם החבר הכי טוב שלי רע לכל האנשים האחרים אבל אותי הוא אוהב?" או "האם הגנה מסדר [-שתורגם לעיתים בעבר כ"חוק"-] עוזרת מול שוטרים והגנה מתוהו מול כייסים?". טוב התשובות די ברורות, לדעתי, אבל בשביל זה יש שה"ם. אחת מהבעיות בדיעה קדומה שלילית לגבי שיטה היא שתמיד אין שה"ם בניסויי המעבדה, ותמיד התשובה הנבחרת לשאלה היא הטפשית ביותר. אני לא מכוון למה שנכתב לעיל, זה דיון ישן נושן (הג'יהאד שלי, לפעמים נדמה לי). שיטה לא נועדה לענות על כל השאלות של אם-אז. מי שרוצה לדעת מה יקרה בכל מצב ספציפי אפשרי שישחק דיאבלו.

ולסיום ממתק:
מה באמת לא בסדר במו"ד:
מו"ד לא מושלמת. אחד מהדברים שמציקים לי בה היא שלפעמים אני לא בטוח אם היא נכתבה בשביל מנצ'קינים ולמענם או שמא היא קורצת לדיפרולפליירים בתחכום:
בפרק הציוד כשמתואר הפטיש, לדוגמה, כתוב: "שימושי במיוחד לריסוק תיבות אוצר" רציתי לבכות (לא יוצא לי).
יש בעיות במו"ד. בדרך כלל הן מקומיות (לחש, מפלצת, או חוק) והן מאוד מעציבות אותי. לא כי אני לא יכול להתמודד איתן (ז"א, לשנות את החוק, להעלים את המפלצת וכו'), ורובן פתירות בקלות, אלא בגלל שאני חושב על אלפי העולמות ובערך פי חמש מזה שחקנים שפגשו מפלצת טיפשית, צפויה מראש, שחוקה, משעממת, לא הגיונית וכו' ולא שמו לב לכך. אני מרגיש עצוב על הפנטזיה הפגומה. לא לכך נועדה מו"ד (לצורך העניין כל ז'אנר ה"חרבות וכשפים") לדעתי.
 
טוב, נעבור על זה לאט. אני לא מסתכל על השיטה בצורה פשטנית. אני נברתי בה ואף הצלחתי לשחק בה במשך מספר שנים (למרות שאני מודה שהתחלתי לעוותה די מוקדם ביחסינו).
את עניין הנטייה לא סבלתי מתחילת ההיכרות שלי עם השיטה.
אם אתה מנסה להסדיר את זה מול עניין הטוב ורע, מי הגדיר מה זה טוב ומה זה רע? בעניין אותו ברברי המפיל את העריץ, הרי שרוב הסיכויים כי לדעת העריץ, נאמנות מוחלטת לשלטון זה טוב וחופש מחשבה זה רע.
סדר מול כאוס? במקרה הזה, כל רוצח, מתנקש או אי מי שנוטל חיים, נוטה לסדר, שכן המוות, לאומת החיים, הוא מאוד מסודר, סופי ונקי. (אני יודע שתחשבו על ריקבון וכד', אבל גם זה תוצאה של חיים: הפטריות שניזונות על הגופה.)
בקיצור, הפשטת יתר שתפקידה לא יותר מאשר בניית מטרה למשחק (מלחמות טוב ורע, סדר וכאוס).

אני יכול להרחיב כאן במשך עמודים מספר על מגרעות השיטה, אבל בסוף הודעתך נגעת במקור ה"רוע" שלה: השיטה *באמת* נכתבה עבור מנצ'קינים. במקורה, היא נכתבה בתור משחק מלחמה שולחני. מכאן גם השם שלה: מבוכים, אליהם אתה נכנס, בם אתה מסייר ומתכנן את הטקטיקה שלך, ודרקונים, אותם אתה אמור לחפש, להערים עליהם ולהורגם. הבעיה העיקרית היא, שגישה בסיסית זו לעולם לא ננטשה. היא לוטשה, קושטה, נבנו עליה דברים ששואפים להיות מוגדרים, שלמים ויפים. אבל כשהבסיס הוא קקה (ויסלחו לי על הביטוי), כל הבניין סובל.

נ.ב.: אגב, התרגום "כשף" למילה "Sorcery" הוא לא נכון. מכשפים, מכשפות וכשפים הם פריטים בלעדיים לדת הנוצרית, בתור אנשים אשר מכרו את נשמתם לשטן תמורת כוחות על טבעיים (כשפים).
 
במהלך תשובתי ניסית בכמה מקומות להעיר שאיני רומז למישהו ספציפי. במבט שני, נראה שלא הייתי ברור, ולאור תגובתך: לא האשמתי אותך דווקא בפשטנות.

שוב אני אומר בענין הטוב והרע - יש במו"ד מקום לטוב מובהק ורע מובהק. הם מאוד ברורים: מלאך הוא סדר טוב, שד הוא תוהו-רשע ובן-שטן הוא סדר-רשע.
יש מקרים שהם תחום אפור (לא הייתי אומר שהברברי והעריץ הם דוגמה טובה: הם מתארים קונפליקט בין תוהו וסדר ועדיין לא נוגעים בנקודה של טוב ורע. אותה אפשר לבחון לאור יחסיהם האישיים עם אנשיהם, האוכלוסיה, חסרי-הישע, שבויים, אימא שלהם וכו'.) במקרים האלה שהם בתחום האפור, נעזרים בקירוב. בוס המאפיה הוא סדרי (הוא מעריך את הקונספט) והברברי הוא תוהני (לא אוהב לקבל פקודות ולא לתת אותם, רוחש בוז לחוק ולאנשי החוק וכו'..). טוב ורע תמיד היו ויהיו המושגים היותר בעיתיים לפיענוח.

בענין המוות והחיים אני אינו מסכים איתך כלל, סיווג עצם רעיון המוות והחיים לנטיות הוא יותר סבוך ממה שנראה בהקשר של ציר הסדר-תוהו (אפשר להסתכל על הדברים בכל מיני דרכים).

מגרעות השיטה: מי שקורא את החובורת המקוריות הישנות אתה אכן מגחך בתדירות גבוהה. אף פעם לא החזקתי מגייגאקס גאון (הוא הראשון, כבוד גדול, אבל הוא לא הטוב ביותר ומעולם לא היה קרוב). אכן, השיטה עברה דרך ארוכה מאז. וכשאני אומר "מו"ד" היום אני מתכוון למהדורה השלישית, שעברה דרך ארוכה מהחוברות המקסימות ההן. הבסיס אינו אותו בסיס. השיטה אינה אותה שיטה. כעת אתה צריך להסתכל מעבר למכניקה. רוח השיטה עברה שינוי מהותי. תקרא את הספרים. לא שהם מושלמים, מינד יו, אבל הם לא מה שהפכת אותם להיות.

איני מסכים בקשר להערת התרגום שלך. בנוסף, כאשר מעבירים ביקורת עליו יש להציע חלופה נאותה.
 
חזרה
Top