• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הנשגבים למה להכחיש את כישור הזמן?

Larkin

פונדקאי ותיק
הספר של הנשגבים מהדורה שלישית הגיעה אלי סוף סוף והתחלתי לקרוא אותו. ככל הנראה אחד מספרי משחקי התפקידים העבים ביותר אי פעם.
בכל אופן, אני קורא את הפרק שמציג את המשחק באופן כללי, את ההיסטוריה והמונחים הבסיסיים. בסוף הפרק יש רשימה של ספרים, סדרות וסרטים שהמשחק לקח מהם השראה.

אני עובר על הרשימה, מוזכר שם מייקל מורקוק וקונאן ואפילו משחקי הכס אבל מה? נראה ששכחו איזו סדרה קטנה שקוראים לה כישור הזמן.
כישור הזמן שכמות ההשראה שהמשחק לקח ממנה יכולה להיות עילה לתביעה על זכויות יוצרים פחות או יותר.
ואיכשהו יש לי תחושה שאם הסדרה שיוצאת עוד שנה תהיה מוצלחת הם פתאום "יזכרו" בזה ובאחד הספרים הבאים, כניראה האביסאלים יזכירו את ההשראה הרבה של שרי המוות מהארורים.

עד כאן הקיטורים שלי על זה שכישור הזמן לא מוערך מספיק.
 
נראה לי, מבלי שקראתי את 'הנשגבים' מהדורה שלישית, שחלק מהדמיון נובע ממקורות השראה משותפים: 'כישור הזמן' ו-'הנשגבים' שואבים השראה מפילוסופיות מהמזרח הרחוק שעוסקות במעגליות הזמן בין היתר. הרעיון של אדם שמכר את נשמתו למען הכח שמציע הצד האפל עתיק כימי האנושות. גם יצא לי לקרוא תיאור של קשת עלילה במארוול שמתחיל מהצעה על סף מוות מישויות קדמוניות לגיבור על סף מוות שמוביל לצרות צרורות ביקום שלו. 'הארורים' הם פשוט מכשפים שחתמו על עסקה מוצלחת עם הפטרון שלהם.
 
אני יודע ששניהם גם שואבים השראה ממקורות דומים אבל זה לא מסביר את זה שאפשר להקביל שרי מוות ספציפיים לארורים ספציפיים והם כמעט זהים לחלוטין. חוץ מזה גם העידן הראשון בנשגבים שנשמע בדיוק כמו עידן האגדות בכישור הזמן לא ממש קשור למקורות ההשראה האלו.
 
אמנם חלק זמן רב מאז שקראתי את כישור הזמן, אבל מעולם לא חשבתי שהם ממש שאבו השראה.
זה בהחלט שתי עולמות שונים.
גם במהדורה השנייה (בדקתי עכשיו) לא ציינו את מחזור כישור זמן, למעשה מבחינת ספרות אין שם אף יצירה מהשנים האחרונות (נכון ל-2008).
בהחלט יתכן שגם מחזור כישור הזמן וגם הנשגבים שאבו השראה ממקורות משותפים כמו שהלדין כתב.
 
לא קראתי את כישור הזמן, אבל רוב הפנטזיה הגנרית לא המציאה שום דבר חדש. להאשים משחק תפקידים שהוא דומה לסדרת פנטזיה גנרית זה כמו לבוא למשחק תפקידים בטענות חוסר מקוריות כי יש שם:
1) קוסם שמוכר את נשמתו לשטן בשביל לקבל כוח, כסף וכוסיות (פאוסט)
2) גיבור שנלחם נגד כוח חזק בהרבה על גשר ועוצר אותו (גנדלף שגנב מהוראציוס קוקלס)
3) בחור טוב שנרצח בגלל תסבוכת רומנטית ומינית (זיגפריד מהניבלונגים ולפניו אוריה החיתי ולפניו אדוניס)
4) מריבה דבילית שמובילה למלחמת עולם (חצי מהמיתולוגיה היוונית וההודית)

וכו'
 
אינני מכיר את כישור הזמן היטב. עבר זמן רג.קראתי כ 4 ספרים אז למיט זכרוני, ואז הפסקתי. למה? כי לא הבנתי מה ה Hype. זה היה כתוב לא רע, אך עיקר האלמנטים של העלילה הרגישו לי משוחזרים/ מעובדים מחדש של ספרות אחרת שהכרתי (הספר הראשון, למעט אנשי זאב, הרגיש לי כמו לקרוא את שר הטבעות דחוס ומקוצר, עם פחות תיאורי טבע ומסע לדוגמא).

זה לא רע למחזר, להשתמש ברעיונות קודמים, בעיקר מוצלחים, ולהציג אותם מעט אחרת, עם טוויסט או תוספות מגע ודגשים אישיים. הי, בהסתכלות אחורה על מרבית המשחקים שהרצתי, יש מעט מאוד רעיונות שנראים לי מקוריים לחלוטין. אני נוטה להגיד שאני בעיקר מפרק, מרכיב מחדש, שם שכבת צבע ושפצורים חמודים, ובעיקר מציג את הדברים בצורה מהנה ,אך לאו דווקא מקורית.

סטיתי קצת מהנושא, אך הנקודה שניסיתי להתייחס אליה היא שהרבה ממרכיבי כישור הזמן אינם מקוריים. למיטב זכרוני זו גם הייתה ביקורת מרכזית כלפי הסדרה אז, למרות שלרב זה לא הפך אותה לפחות מהנה.
 
חזרה
Top