• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מה' ישנות / OSR כשהאורק ניצח את האלף (WIZ מ-1991)

כשהתחלתי לשחק מו"ד-בקופסאות בקיץ של שנת הפלאות 1991, אז כמו כל ילד שפתח את הקופסא האדומה התרשמתי מאוד מהאלף.
בהשוואה לכל הדמות האחרות, האלף של מו"ד בקופסאות נראה עוצמתי במיוחד - גם יכול להשתמש בכל כלי הנשק והשריון, גם מטיל לחשים כמו קוסם וגם בעל כוחות ותכונות רבים ונוספים כמו ראיית חושך, גילוי דלתות נסתרות ועמידות לשיתוק של טורפי גופות.

בסוף אמנם לא שיחקתי אלף אלא קוסם כי השה"מ-דאז הגביל את מספר האלפים בקבוצה לאחד (אותו שיחק ילד שאותו שה"מ היה קצת שפוט שלו. כיום אותו ילד ששיחק אלף הוא סניגור בעל חזות נכלולית המתפרנס מרדיפה אחרי ניידות משטרה וזינזאנות) ולמעשה, כשאני חושב על זה, אז במרבית הקבוצות ששיחקתי בהן לא הייתה מוטיבציה רבה לשחק אלף.

למה? כמו הרבה דברים בחיים - טריקים פסיכולוגיים. אלף היה זקוק לכמות גדולה מאוד של נקודות ניסיון כדי לעלות דרגה (4000 מדרגה 1 לדרגה 2. בערך כפליים מכל דמות אחרת) וכולנו שמענו מילדים שהייתה להם החוברת למתקדם (או שקראנו אותה בעצמנו) שהוא "נתקע בדרגה 10 ואתה סתם נדפק". למה טריקים פסיכולוגיים? כי עם כמויות האוצר שטבלאות מו"ד בקופסאות חילקו, גם האלף היה מקבל מספיק נק"נ כדי לעלות דרגה ולהישאר עם עודף וכי בפועל כמעט אף אחד לא הגיע לדרגה 10 שלא לדבר מעבר לה.

בכל מקרה, התפיסה לגבי אלפים הייתה שהם עוצמתיים במיוחד, בין אם נשחק אותם או לא. אי לכך ובהתאם לזאת, הופתעתי מאוד מהקומיקס שהיה בגליונות 5 ו-6 של הירחון WIZ, שהיה בערך מקור המידע היחיד שלנו על משחקי תפקידים ומשחקי מחשב באותו זמן (היה איזה ילד בשכונת הווילות שהיה לו מנוי לדרגון והוא ידע אנגלית, אבל הוא סירב לחלוק את "הסודות המקצועיים" עם פשוטי העם מבנייני השיכונים). הקומיקס, שאת התמונות הרלוונטיות ממנו אני מצרף כאן בהמשך, הציג אלף מגניב-למראה מפסיד בקרב חרבות לאורק אפל ומפחיד.

בום. אורקים יכולים לנצח אלפים. אורקים יכולים להיות יותר חזקים מאלפים. הקומיקס הזה העלה לא מעט שאלות, כמו למה האלף הזה לא השתמש בקסמים (בדיעבד מסתבר שזה אלף לוחם לפי חוקי מוד"מ) או איך האורק הזה כל כך קרבי וחזק בהשוואה למה שיש לנו בקופסא האדומה.
במבט לאחור, הקטע הזה בקומיקס התניע אצלי מחשבה שאפשר לחשוב מעבר לספר החוקים כפי שהוא, ליצור תוכן משלך בו אורק יכול להוות איום משמעותי על אלף. חוץ מזה, שמדובר באיור די מגניב ובאופן אופייני לשנות התשעים אלים בהרבה מהמקובל כיום בתוכן המיועד לילדים ונוער.

הקומיקס עצמו נכתב ואוייר ע"י בלמ"ז אייל פיסצקי, שהוא גם מי שאייר את הכריכה של הסילמריליון, עם קרדיט נוסף לבלמ"ז אורן אבוסטלום המופיע כ"יועץ".

orc vs elf.jpg
 
בהשוואה לכל הדמות האחרות, האלף של מו"ד בקופסאות נראה עוצמתי במיוחד - גם יכול להשתמש בכל כלי הנשק והשריון, גם מטיל לחשים כמו קוסם וגם בעל כוחות ותכונות רבים ונוספים כמו ראיית חושך, גילוי דלתות נסתרות ועמידות לשיתוק של טורפי גופות.
נכון! גם אני הרגשתי ככה! ומצד שני הגמד נראה לי באמת קשוח ועמיד, שיכול להוות עמוד שדרה לקבוצה, מה גם שהוא מיד התחבר לי בראש לGolden Axe :)

ועכשיו הזכרת לי נושא דומה שאני אוסיף לתמונות הנוסטלגיות.
 
גמד במו"ד בקופסאות פשוט היה לוחם עם גלגולי הצלה יותר טובים שלא יכול להשתמש ב.. בעצם הייתה שם אי בהירות מסויימת בקטע הזה, אבל אצל רוב השה"מים נמנע ממנו להשתמש בכלי הנשק שנראו הכי לא סבירים ביחס לגודלו כמו קשת ארוכה, חרב דו ידנית וכילף. הוא היה נתקע בדרגה 12, אבל כאמור זה לא כזה ביג דיל.

הזוטון לעומת זאת... וואו, איזה מקח-טעות. לא צריך להיות מינימקסר כדי לקלוט שבמקום בילבו בגינס מכרו לך את דילדו שווגינס. זוטון היה לוחם לכל דבר עם גלגולי הצלה טובים יותר אבל שכל השאר אצלו היה פשוט... גרוע.

עם פחות נקודות פגיעה מלוחם או גמד, חוסר יכולת להשתמש בחצי מכלי הנשק בגלל גודלו והיתקעות בדרגה 8, הזוטון היה מבעס למדי. התכונות המיוחדות שקיבל (1+ לדרג"ש נגד יריבים גדולים, יכולת הסתתרות שחוץ מלהסתתר לא עושה כלום, 1+ לפגיעה בטווח) לא באמת פיצו על זה.
 
אני לא בקיא גדול במו"ד קופסאות (לא נולדתי אז) אבל מה אתה עוד מצפה שתעשה יכולת הסתתרות? תירה קליעי נזגול על האוייב?
הכוונה היא שלא שמים לב אל היכולת כי היא כביכול מסתתרת.
כשאני ניסיתי פעם אחת את מו''ד בקופסאות פשוט לקחתי את היכולות של הזוטון והפכתי כל +1 ל+2. זה עבד אצלי.
 
מעולם לא היו אצלנו זוטונים. באמת פלטא של גארי גייגקס.
אלפים תמיד היו - הם בהחלט הדמות החזקה ביותר במו״ד קופסאות.
לוחמים וגמדים הם כמו ה- muggles של מו״ד קופסאות - תמיד צריך כמה בשביל שהעלילה תזרום, אבל אם לא השתמשת בחוקי אשפות הנשק מו״ד קופסאות הם היו מעפנים לגמרי.
וכוהנים? נו, הם תמיד נשמרו כמחווה של רצון טוב עבור השחקן האחרון שהצטרף לקבוצה, גם במוד״מ, אגב, למרות ששם הם לפחות היו מגניבים קצת יותר.

אגב, אם אני זוכר נכון הגעתי עם קבוצה אחת עד דרגות 10-12 במו״ד קופסאות (הקבוצה השנייה פשוט עברה הזבה תוך כדי תנועה למוד״מ). אני אפילו זוכר שנאלף השתמש בערימות הזהב שהם קיבלו כדי לשלם למג עוצמתי להטיל עליו משאלה שתהפוך אותו מאלף לקוסם - כדי שיוכל להמשיך ולהתקדם בדרגות, כמובן…
 
אני לא בקיא גדול במו"ד קופסאות (לא נולדתי אז) אבל מה אתה עוד מצפה שתעשה יכולת הסתתרות? תירה קליעי נזגול על האוייב?
הכוונה היא שלא שמים לב אל היכולת כי היא כביכול מסתתרת.

גם זה וגם העובדה שבעוד שיכולות ההסתתרות של הגנב (שהיו מפוצלות בין "התחבאות בצללים" ו"תנועה חרישית") יכלו לאפשר לו להגיע למצבים בהם הוא יכול לבצע את התקפת הדקירה מאחור שלו, בעוד שאצל הזוטון זה היה סתם להתחבא וזהו - לזחול לתוך שיח או להתחבא מאחורי רהיט ולקוות שלא יבחינו בו. מכיוון שחוץ מזה הזוטון היה בסך הכל לוחם משונמך, זה אמר שהוא היה מוציא את עצמו מהקרב ומתחבא במקום להילחם.

ומכיוון שמו"ד בקופסאות הייתה שיטה נורא "פשוטה" עם "כללים ולא חוקים" אז כמובן שצריך לזכור שאם הזוטון מתחבא בשטח פתוח היית מגלגל קוביית אחוזים, אבל בתוך מבנים (וכמובן מבוך) היית מגלגל ק6.
למה? ככה.

מכיוון שגם יוצרי מו"ד בקופסאות הבינו שהזוטון די מבעס, בגאזאטיר של "חמשת הפלכים" הם הוסיפו להם כל מיני כוחות די מטורפים כמו "מילת העוצמה לא" (הזוטון צועק "לא" ומבטל משהו רע שקרה) ותת-מקצוע של "מאיסטר" שיש לו 32 דרגות וערימות מטורפות של לחשים.

באמת פלטא של גארי גייגקס.
גייגקס לא היה קשור למו"ד בקופסאות, די שנא אותה ולא הסכים שיחללו את עולם האלטר-אגו שלו גרייהוק איתה.

במו"ד הישנה והמקורית, זוטון היה גזע שיכול להיות רק לוחם ונתקע בדרגה די נמוכה. מצד שני, דרגה 8 הייתה אולטרא-גבוהה אז.

אלף, אם נחזור למה שפתח את השרשור, היה יכול להיות גם לוחם וגם קוסם אבל בכל הרפתקה היה חייב לבחור אם הפעם הוא משחק כלוחם או קוסם, עם כל המגבלות והיתרונות שלהם.

חוקי אשפות הנשק
איכס, בלעעע, הצילו.
החוקים האלה היו כל כך כבדים ולא ברורים שאני בקושי מכיר מישהו שהשתמש בהם, גם מי שהכירו אותם.
 
אחרת הם פשוט אומרים ״אני תוקף״ בכל סיבוב ומגלגלים ק20. זהו.
זה מה שהם עשו גם עם אשפות בנשק, רק שהיו להם עוד קוביות לגלגל, קצת יותר נזק, איזה השפעה נלווית או שתיים ו.. זהו בערך.

בערכה למומחה היו גם כל מיני תמרונים מיוחדים ללוחמים שיכלת לקחת רק אם בחרת במסלול של אביר, פלדין או נוקם, שרובם היו מסובכים מכנית ולא משהו.

הלוחם של מו"ד בקופסאות היה פשוט הדחקה אחת גדולה של זה שהוא נבנה במקור כדמות שמגיעה לשיא הפוטנציאל שלה בדרגה 8 (עם תואר הדרגה "גיבור על").
 
עוד נקודה שחשבתי עליה בעקבות קטע הקומיקס הזה (הקומיקס עצמו די דעך בהמשך, כלל סצנת סקס בוטה מילולית ואף גרפית יחסית לעיתון שנועד לילדים ונוער והסתיים בצורה תקועה למדי) היא שמהלכי הקרב שמצויירים שם, לא ממש היו ניתנים לביצוע בכללי מו"ד ומוד"מ בתקופה שזה צוייר.
הדיפה עם הנשק, פריקת נשק, עריפת ראש - כל אלה לא היו בנמצא. במו"ד בקופסאות עד הערכה הירוקה גם לא היו לך חרבות ממזריות.

עוד נקודה מעניינת ששווה לשים לב אליה - בניגוד לעיצוב המקובל של אורקים כבעלי חזות חזירית-משהו, האורק הזה מזכיר יותר פנתר שחור והאלמנט שהכל אצלו שחור ואפל מעורר אסוציאציות של הבאלרוג העטוי צל.
 
והנה צילומסך לקטע ממכתב למערכת מגליון 4 של WIZ, בו בלמ"ז תומר וקסמן מסביר למה לא כדאי לשחק אלף. המכתב הזה, שהיום כנראה היה מתחיל ונגמר בתור פוסט דל"פ בפייסבוק או פה בפורום, מאוד השפיע על השחקנים שאני הכרתי ומשיחות לא מדגמיות שיצא לי לנהל בזמנו - גם על שחקנים מערים אחרות. שימו לב לטעויות ההקלדה של המגזין, שהפך נק"נ ונק"פ לזק"נ וזק"פ.

1681467337521.png
 
חזרה
Top