• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

יצירת עולם מערכה שאני רוצה ליצור

היה לי רעיון לעולם מערכה שמבוסס על דת שיצרתי בעקבות משחק dnd שהיה לי . פעם ועוסק בגלגולי נשמות ופנטזיה האם יש לכם עצות בשבילי ליצירת העולם ובניית קמפיין
מעולם לא הנחתי משחק אשמח לעצות וגם אשמח לשחקנים לאחר מכן
 
נראה לי שכדאי שתפרוט את הבקשה לפרוטות קטנות יותר:
איזה סוג של עזרה? מה השאלות/הקשיים שלך, ובאיזה הקשר/שלב של בניית עולם מערכה?
כדאי מאד להיות יותר ספציפי/ת.
(לגבי קמפיין - חזון למועד, אם הוא מתוכנן בעולם שטרם בנית).
 
נראה לי שכדאי שתפרוט את הבקשה לפרוטות קטנות יותר:
איזה סוג של עזרה? מה השאלות/הקשיים שלך, ובאיזה הקשר/שלב של בניית עולם מערכה?
כדאי מאד להיות יותר ספציפי/ת.
(לגבי קמפיין - חזון למועד, אם הוא מתוכנן בעולם שטרם בנית).

אני צריכה עזרה בעיקר פרקטית איך לשחק בעולם יצרתי?



איך מתחילים להנחות?
 
נראה לי שגישת בנייה מלמטה-למעלה היא גישה מצוינת לבניית עולם אף על פי שמומלץ להחליט מהם גבולות המפה רק ליתר הבהירות. נראה שכרגע הדת שהזכרת יכולה לשמש כסיפור מסגרת משותף לאותם מקומות. ברגע שיהיה לך סיפור מסגרת מגובש, תוכלי לגזור ממנו את השלד לסיפור שאת רוצה לספר.
 
שלום, הודעה ראשונה שלי.. מרגש.
על כל פנים, אני גם במקום כזה, אני לומד כרגע את החוקים של מבוכים ודרקונים מהדורה 5, נהנה מכל רגע, בנוסף כמובן לצפיה בסרטונים, משחקים, טיפים והסברים.. ממש תענוג.
כל זה כחלק ממערכה שאני בונה על מנת להקים קבוצת משחק / חוג באזור מגוריי, כשאני המנחה (26), קהל היעד הוא ככל הניראה ילדים ונוער...
אין לי כלכך כסף לכל הדברים שמסביב, אז אני קורא עותק דיגיטאלי של החוקים, קוביות יש 😁, ומפות לומד לצייר.. כשאין ברירה אז אין ברירה חח..

הכנתי מפה כללית גדולה של העולם, כאשר בפועל יש גם מחילות ומערות.
יש לי ראיונות כלליים לגבי ההיסטוריה, של המקום, התושבים, מיתולוגיות ואגדות, ואפילו כמה הרפתקאות שמוכנות לי בראש.
דווקא על דת לא חשבתי.

מפה ראשונה שאני מצייר ודווקא התרגשתי.

אז אני גם מצטרף, כל עיצה טובה תועיל

IMG-20220621-WA0000.jpeg
 
כמו שציין ה הלדין כמעט בלתי אפשרי ליצור עולם שלם ואז להתחיל, זה גם מאד תלוי במה המנחה והשחקנים מתעניינים.
Sparks Sparks תתחיל/י בעיירה קטנה עם כמה נקודות עניין ולאט לאט אפשר להגדיל את המפה/עולם ולהוסיף נקודת עניין.
קונסיל קונסיל ברוך הבא, המפה שיצרת נראית מצויין, לגבי טיפים, אנחנו זקני הפורום יכולים לדבר שעות וימים אז תהיה יותר ספציפי, שאל כל דבר בכיף.
 
קונסיל קונסיל ברוך הבא, המפה שיצרת נראית מצויין, לגבי טיפים, אנחנו זקני הפורום יכולים לדבר שעות וימים אז תהיה יותר ספציפי, שאל כל דבר בכיף.

נכנסתי לקרוא בבלוג שלך, קראתי את המאמר זל אחך להתחיל להנחות וזה גם עזר..
אני ככל הניראה השבוע אתחיל עם משחק עם שני חברים פעם ראשונה.
אני דווקא.. כלומר, לא שאני לא מסכים כי קטנתי מלהביע דעה במקום גדולים, ומה לזבוב קצוץ כנפיים וכו.. אבל ניראה לי שסבבה לבנות עולם מההתחלה, כי לפחות בהתחלה, בטח בהרפתקאה הראשונה, או במשימות הראשונות אין חשיבות מטורפת לכל מבנה העולם וידיעה של כל אספקט ופרט בעולם ברזולוציה גדולה, ולכן ניתן להתחיל במקום קטן איפהשהו יל המפה, ולבנות עם הזמן, בין ובתוך הסשנים את ההיסטוריה התרבות וסיפורים שבעולם...

כמובן תקן אותי אם קו המחשבה שלי ממש לא בכיוון כי אין חכם כבעל ניסיון.

זו כוונתי, להריץ להם מפגש או שניים (אנחנו נבנה דמויות ברמה קצת אחרת ורזולוציה פחות עמוקה בגלל גיל השחקנים) משהו שלא דורש יותר מידי סיפורי רקע על העולם, או אולי לזרוק משהו קטן.
בגילים גדולים יותר יש לי רצון לבנות גם מההיסטוריה האישית של הדמויות חלק מהעולם.
 
קודם כל תודה, זה פחות או יותר מה שאני אומר, אין צורך לחבר כל פרט ופרט בעולם, אלא להתחיל בקטן ומשם לבנות מסביב, כי אחרת צריך שנים של בניה וגם אז לא בטוח שיהיה הכל ושהכל יתאים.
אלו דברים שמבוססים על ניסיון העבר, אבל כמובן שאין פה אמת אבסולוטית זה משחק וכל אחד יכול לגשת אליו איך שבא לו, אני יודע שלהרבה אנשים בניית עולם זה דבר כייפי וחלילה לא רוצה לבאס, רק אומר את דעתי ואני בטוח שיסכימו איתי רוב המנחים.
אז אין בעיה גם לבנות עולם ואז להתחיל בנקודה ספציפית.
כמו שכתבת, חשוב להבין את סיפור הרקע של הדמויות בחברה (עדיף קצר כדי שאפשר יהיה לפתח אותו מצד אחד ולא יהיה סוף העולם אם הדמות לא תשרוד מצד שני).
 
קודם כל תודה, זה פחות או יותר מה שאני אומר, אין צורך לחבר כל פרט ופרט בעולם, אלא להתחיל בקטן ומשם לבנות מסביב, כי אחרת צריך שנים של בניה וגם אז לא בטוח שיהיה הכל ושהכל יתאים.
אלו דברים שמבוססים על ניסיון העבר, אבל כמובן שאין פה אמת אבסולוטית זה משחק וכל אחד יכול לגשת אליו איך שבא לו, אני יודע שלהרבה אנשים בניית עולם זה דבר כייפי וחלילה לא רוצה לבאס, רק אומר את דעתי ואני בטוח שיסכימו איתי רוב המנחים.
אז אין בעיה גם לבנות עולם ואז להתחיל בנקודה ספציפית.
כמו שכתבת, חשוב להבין את סיפור הרקע של הדמויות בחברה (עדיף קצר כדי שאפשר יהיה לפתח אותו מצד אחד ולא יהיה סוף העולם אם הדמות לא תשרוד מצד שני).
תודה, זה מאוד מרגיע, לא שאני לחוץ במיוחד, פשוט אני רוצה להעניק באמת חוויה לשחקנים.
ולא שיחקתי מעולם...
האמת שכמו שאתה בעצמך כתבת שם, אני גר בגליל ופשוט. אין פה נגישות או מודעות כלכך למשחקי מבוכים ודרקונים.
כשהייתי ילד בוודאי שלא היה, ומבדיקות שערכתי לקראת פתיחת חוג (בירור מחירים וכו..) עשיתי איזה גליון אקסל עם נתונים... החוג הכי צפוני למשחקי תפקידים היה בקריות...
אז אני הבנתי שאם יש לי חשק לזה אני ככל הניראה אצטרך להיות להיות שה"מ במשחקים.. זה בסדר יש לי יכולות ורבליות טובות ודמיון לתאר לפרטי פרטים עולם, קרב, מסע, קסמים וכו.. בצורה דיי כריזמטית.
אז ממש התחברתי לסיפור שלך, די מזכיר את המצב שלי פה.

ותודה על העצות עם הרקע דמויות.
 
בשנות ה80 הקהילה בארץ הייתה הרבה יותר קטנה והרבה פחות מפותחת, בעיקר בדרום, זה די הביא אותי לקחת את מושכות השה"מ וללמד אחרים בסביבה שלי את המשחק.
היום המצב שונה לגמרי ודווקא מאד הייתי ממליץ להתנסות אפילו מעט כשחקן (אפשר גם און ליין) לפני שקופצים להנחות, אבל אם אין ברירה זה גם בסדר.
אני חושב שהטיפ הכי טוב זה - פשוט להתחיל, אף פעם לא תגיש מוכן מספיק, גם אחרי 30 שנה של הנחייה עדיין יש התרגות לפעמים לפני משחק או אי ידיעה מה בדיוק השחקנים יעשו, אבל זה חלק מהכיף :)
 
שלום לכולם,
ספרקס - קודם כל אני מציע להעתיק את התוכן לכאן במקום לשלוח קישור שדורש התחברות לאתר.

לגופו של ענין - באמת שקשה להבין במה צריך עזרה אם לא מפרטים מה את רוצה שיהיה בעולם, או מה הדגשים שבו, מה האווירה שאת רוצה ליצור או פשוט ״מה הוויב שלו״.

יש באמת המון עצות לאיך לבנות עולם, וגם לי יש את הדרך שלי שניתן לפרוס אותה בבוא היום, אבל האמת שאני מסכים במקרה הזה עם badbug - אם מדובר על מפגשי התחלה באמת שחבל להשקיע כל כך הרבה. בעברית זו אומנם יצירת ״עולם״, אבל באנגלית המילים המתאימות יותר הן campaign setting - זה ה״סט״, המיקום, בו מתרחש הקמפיין, והוא ממש לא חייב להיות עולם שלם. חלקנו עד היום ממשיכים ומפתחים את העולם שיצרנו אי שם לפני אלף שנים.. זה מאוד כיף ליצור, אבל זה לא תמיד פרקטי למשחק, במיוחד בהתחלה.
זה חשוב בגלל 2 גורמים עיקריים: ראשית אתה בן אדם (אני מניח) ולא אלוהים שלקח לו רק שבוע. לנו זה לוקח טיפה יותר זמן ותזכור שאתה רוצה להתחיל לשחק כבר. שנית למי שלא מכיר עדיין את רזי המשחק מורכבות של עולם יכולה רק לסבך.

החבר׳ה מתחילים? לימוד המשחק עצמו וההנאה שבמשחק חשובים יותר מהעולם עצמו. זה יבוא אחר כך או (בתקווה) תוך כדי המשחק. מתישהו כשחברים מתחילים להיכנס למשחק עולות שאלות של ״מה יש מעבר להרים?״ וזה הזמן להתחיל לפתח הלאה.

אז מה אני כן מציע בכל זאת?
1) ללכת בלי בושה על עולם מוכן של סרט, ספר, סדרה וכד׳, למשל: ״היקום של מלחמת הכוכבים״.
2) כן לבנות משהו אבל בגדול ובכללי מאוד, ואת הירידה לפרטים לעשות רק בחלקת האלוהים הקטנה של הדמויות - אותו כפר, ארץ, אזור וכד׳.
3) אם אתה ממש רוצה להיות קוהרנטי עם היצירה תיצור סיבה ״אמיתית״ (יעני inplay) לכך שאתה לא יוצר כרגע רק חלק קטן מהעולם, למשל: ״העולם מורכב מאיים גדולים אך מרוחקים מאוד אחד מהשני. מסעות ארוכים בים הם מסוכנים ונדירים בגלל x, y, z ולכן רק ההרפתקנים החזקים ביותר מעזים לעשות זאת…״. במילים אחרות: עד שלא תגיעו לדרגה גבוהה מספיק אין מה לחשוב על זה.
 
תודה על התגובה.
אני באמת צריך קצת יותר פירוט.. אולי תעתיקי לכאן את החומר שבאתר?

אבל בגדול הנה רעיונות (אני מקווה שהסעיפים שכתבת 1,2,3 מתייחסים לסעיפים שכתבתי בהודעה הקודמת, כי זה מה שאני מבין מהתגובה שלך):

1) אם זה בית ספר לכישוף למשל אז אפשר להתבסס על הארי פוטר - כמעט אחד לאחד, עם אולי להחליף מורים (די קל - קחי את כל הווירדוז שהיו לך ותדחפי פנימה) ושפה.

2) הרעיון היה לא ליצור עולם במלואו - גם בהארי פוטר אין פירוט רב מעבר לביה״ס: קודם כל מתרכזים בו וידוע שיש קצת מעבר, אבל אין פירוט מטורף מעבר לזה.

3) בשביל זה אני באמת צריך להכיר את העולם, אבל הרעיון צריך להיות כללי: מה עם ערפילים קסומים שעוטפים את אזור ביה״ס לכישוף ותוחמים אותו? איים מרחפים (כאשר המעבר ביניהם מצריך כישוף רב עוצמה או חיות תעופה שלא קל להשיג)? אולי מעין מימדי-כיס בהם נמצאים בתי הספר והמעבר מתבצע עם שערים?
 
תודה על התגובה.
אני באמת צריך קצת יותר פירוט.. אולי תעתיקי לכאן את החומר שבאתר?

אבל בגדול הנה רעיונות (אני מקווה שהסעיפים שכתבת 1,2,3 מתייחסים לסעיפים שכתבתי בהודעה הקודמת, כי זה מה שאני מבין מהתגובה שלך):

1) אם זה בית ספר לכישוף למשל אז אפשר להתבסס על הארי פוטר - כמעט אחד לאחד, עם אולי להחליף מורים (די קל - קחי את כל הווירדוז שהיו לך ותדחפי פנימה) ושפה.

2) הרעיון היה לא ליצור עולם במלואו - גם בהארי פוטר אין פירוט רב מעבר לביה״ס: קודם כל מתרכזים בו וידוע שיש קצת מעבר, אבל אין פירוט מטורף מעבר לזה.

3) בשביל זה אני באמת צריך להכיר את העולם, אבל הרעיון צריך להיות כללי: מה עם ערפילים קסומים שעוטפים את אזור ביה״ס לכישוף ותוחמים אותו? איים מרחפים (כאשר המעבר ביניהם מצריך כישוף רב עוצמה או חיות תעופה שלא קל להשיג)? אולי מעין מימדי-כיס בהם נמצאים בתי הספר והמעבר מתבצע עם שערים?
שמע אתה מביא כאן רעיונות פצצתיים!
ממש אהבתי.
אני בהחלט מתכוון להשתמש בזה.
רציתי לשאול גם כמה מקום נותנים למישורים אחרים במשחק, מצד סביבת המשחק, היינו שליחת השחקנים למישורים אחרים, ולא רק הבאת יצורים משם?
 
תודה.
לשאלתך: זה כבר באמת יותר תלוי בעולם.
אתה צריך לחשוב איזה סגנון משחק אתם הולכים לשחק? מה הדמויות עומדות לעשות בעולם? מה השחקנים צריכים לעשות?
אלו שאלות קטנות ונראות קטנוניות אבל כתבות שלמות פיתחו אותן. אישית אני לא חושב שצריך יותר מדי מחשבה בתחילת הדרך, אלא רק רעיון בסיסי ולזרום איתו.
רק אז אתה יוצק לתוך התשובות הללו את הרעיונות שלך ומתאים את העולם לתשובות.

למשל, בוא נניח שאתה רוצה עולם מו״ד קלאסי - good old hack and slash.
אתה רוצה שהשחקנים ישחקו גיבורים (ולא נבלים), אתה רוצה קרבות, אתה רוצה שדמויות יצאו לאזורי סכנה ויצילו את מי שצריך להציל. לצורך העץ נכנה את הרעיונות הללו: ״רעיונות בסיסיים״.
אז מה אתה צריך כאן? מבוכים נטושים, מרחבים שוממים בהם יושבים דרקונים על הררי אוצרות, אימפריות אדירות שחרבו בעבר והותירו שלל חפצי קסם ופלאות בחורבות אליהן פלשו מפלצות מבעיתות, עידן של ייאוש שורץ מפלצות שמאיימות על כל עיר, כפריים שזועקים לעזרת גיבורים, שלטון שלא מסוגל לטפל בעצמו בכל הצרות הללו וכו׳.
הרעיונות הללו מעצימים את הנקודות הבסיסיות של העולם.

ועכשיו נחזור לשאלה המקורית שלך - מה עם מישורים?
אז התשובה היא: כמו כל רעיון שהוא (אלים, היסטוריה, גיאוגרפיה, יחסים פוליטיים ועוד) תחשוב איך הכנסת מישורים לעולם תתרום לנקודות הללו? אם התשובה היא שזה לא ממש קריטי אז תשאיר אותם בצד - אתה לא צריך לבטל אותם כלא קיימים, אלא רק לא להתרכז בהם. לצורך הדוגמה - איך העולם של שיר של אש ושל קרח נוצר? מישהו יודע בכלל? לא. כי הספרים לא מתרכזים בזה. ברור שהוא נוצר מתישהו, אבל למה, על ידי מי ומתי - זה לא ידוע כרגע. אולי כשזה ייגע בעלילה הסופר יכתוב על זה בהמשך. כרגע זה לא קריטי לסיפור.

שים לב שאתה יכול כמובן להגיד לעצמך: ״מגניב לי הרעיון של מישורים אחרים, שערים, זימונים… אני רוצה להכניס את זה״. מעולה! אז עכשיו תמצא דרך להכניס את הרעיון כדי שיתאם לנקודות הבסיסיות שדיברנו עליהן - ועצתי לך: תעצים את הרעיונות הללו, תגדיל אותן, תפתח, תנפח פי 100.
לדוגמה: בעבר הייתה אימפריית רבי-מגים אדירה שחלשה על כל האזור, והשתמשה בשערי קסם כדי לעבור ממקום למקום, אך האימפריה התפוררה וכוח אפל השתלט על השערים… עתה יצורי בלהות זוחלים אל העולם דרך השערים ומטילים אימתם על הדרכים…״.
פתאום השערים הופכים לחשובים. שחקנים בהחלט יתהו ״רגע.. מאיפה הם מגיעים? מה יש בצד השני?״ וכדאי שתהיה לך תשובה אם זה רעיון מרכזי של העולם.

אז נסכם:
1) סכם לעצמך נקודות בסיסיות על המשחק - כדאי להתייעץ עם השחקנים על כך, לפחות בהמשך.
2) תחשוב אילו רעיונות מגניבים יש לך ותיצוק אותם לעולם כך שישרתו את הנקודות הבסיסיות ויעצימו אותן.
3) תנפח את הרעיונות המגניבים, תעצים אותם מאוד! לך עליהם בעל הכוח ותשלב אותם בכל פרט שאתה יכול בעולם.
4) אל תתפזר עם המון רעיונות מגניבים - תן לעצמך כמה מהם ותזרום איתם.
5) כל יתר הפרטים נשארים בשוליים - הם שם, אבל המיקוד הוא לא עליהם. כשהם יהפכו לרלוונטיים, אם בכלל, תחשוב עליהם, אבל כרגע אל תבזבז עליהם אנרגיה.
6) אם המשחק הוא של מתחילים - תפשט, תפשט ותפשט (מי ידע שמושגים מתמטיים יחזרו אלי אחרי 20 שנה…). כשהמטרה היא לגרום לשחקנים חדשים ללמוד את המשחק ולהינות ממנו - עדיף לזרום עם עולם חצי-אפוי מאשר להשקיע עם עולם אפוי ולאבד את המיקוד של השחקנים תוך כדי. תתרכז בחלקת האלוהים הקטנה של הדמויות בעיקר, ותפרט מעט מאוד מעבר לה.
7) תהנה! בשביל זה התכנסנו כאן, לא..?
 
חזרה
Top