תודה.
לשאלתך: זה כבר באמת יותר תלוי בעולם.
אתה צריך לחשוב איזה סגנון משחק אתם הולכים לשחק? מה הדמויות עומדות לעשות בעולם? מה השחקנים צריכים לעשות?
אלו שאלות קטנות ונראות קטנוניות אבל כתבות שלמות פיתחו אותן. אישית אני לא חושב שצריך יותר מדי מחשבה בתחילת הדרך, אלא רק רעיון בסיסי ולזרום איתו.
רק אז אתה יוצק לתוך התשובות הללו את הרעיונות שלך ומתאים את העולם לתשובות.
למשל, בוא נניח שאתה רוצה עולם מו״ד קלאסי - good old hack and slash.
אתה רוצה שהשחקנים ישחקו גיבורים (ולא נבלים), אתה רוצה קרבות, אתה רוצה שדמויות יצאו לאזורי סכנה ויצילו את מי שצריך להציל. לצורך העץ נכנה את הרעיונות הללו: ״רעיונות בסיסיים״.
אז מה אתה צריך כאן? מבוכים נטושים, מרחבים שוממים בהם יושבים דרקונים על הררי אוצרות, אימפריות אדירות שחרבו בעבר והותירו שלל חפצי קסם ופלאות בחורבות אליהן פלשו מפלצות מבעיתות, עידן של ייאוש שורץ מפלצות שמאיימות על כל עיר, כפריים שזועקים לעזרת גיבורים, שלטון שלא מסוגל לטפל בעצמו בכל הצרות הללו וכו׳.
הרעיונות הללו מעצימים את הנקודות הבסיסיות של העולם.
ועכשיו נחזור לשאלה המקורית שלך - מה עם מישורים?
אז התשובה היא: כמו כל רעיון שהוא (אלים, היסטוריה, גיאוגרפיה, יחסים פוליטיים ועוד) תחשוב איך הכנסת מישורים לעולם תתרום לנקודות הללו? אם התשובה היא שזה לא ממש קריטי אז תשאיר אותם בצד - אתה לא צריך לבטל אותם כלא קיימים, אלא רק לא להתרכז בהם. לצורך הדוגמה - איך העולם של שיר של אש ושל קרח נוצר? מישהו יודע בכלל? לא. כי הספרים לא מתרכזים בזה. ברור שהוא נוצר מתישהו, אבל למה, על ידי מי ומתי - זה לא ידוע כרגע. אולי כשזה ייגע בעלילה הסופר יכתוב על זה בהמשך. כרגע זה לא קריטי לסיפור.
שים לב שאתה יכול כמובן להגיד לעצמך: ״מגניב לי הרעיון של מישורים אחרים, שערים, זימונים… אני רוצה להכניס את זה״. מעולה! אז עכשיו תמצא דרך להכניס את הרעיון כדי שיתאם לנקודות הבסיסיות שדיברנו עליהן - ועצתי לך: תעצים את הרעיונות הללו, תגדיל אותן, תפתח, תנפח פי 100.
לדוגמה: בעבר הייתה אימפריית רבי-מגים אדירה שחלשה על כל האזור, והשתמשה בשערי קסם כדי לעבור ממקום למקום, אך האימפריה התפוררה וכוח אפל השתלט על השערים… עתה יצורי בלהות זוחלים אל העולם דרך השערים ומטילים אימתם על הדרכים…״.
פתאום השערים הופכים לחשובים. שחקנים בהחלט יתהו ״רגע.. מאיפה הם מגיעים? מה יש בצד השני?״ וכדאי שתהיה לך תשובה אם זה רעיון מרכזי של העולם.
אז נסכם:
1) סכם לעצמך נקודות בסיסיות על המשחק - כדאי להתייעץ עם השחקנים על כך, לפחות בהמשך.
2) תחשוב אילו רעיונות מגניבים יש לך ותיצוק אותם לעולם כך שישרתו את הנקודות הבסיסיות ויעצימו אותן.
3) תנפח את הרעיונות המגניבים, תעצים אותם מאוד! לך עליהם בעל הכוח ותשלב אותם בכל פרט שאתה יכול בעולם.
4) אל תתפזר עם המון רעיונות מגניבים - תן לעצמך כמה מהם ותזרום איתם.
5) כל יתר הפרטים נשארים בשוליים - הם שם, אבל המיקוד הוא לא עליהם. כשהם יהפכו לרלוונטיים, אם בכלל, תחשוב עליהם, אבל כרגע אל תבזבז עליהם אנרגיה.
6) אם המשחק הוא של מתחילים - תפשט, תפשט ותפשט (מי ידע שמושגים מתמטיים יחזרו אלי אחרי 20 שנה…). כשהמטרה היא לגרום לשחקנים חדשים ללמוד את המשחק ולהינות ממנו - עדיף לזרום עם עולם חצי-אפוי מאשר להשקיע עם עולם אפוי ולאבד את המיקוד של השחקנים תוך כדי. תתרכז בחלקת האלוהים הקטנה של הדמויות בעיקר, ותפרט מעט מאוד מעבר לה.
7) תהנה! בשביל זה התכנסנו כאן, לא..?