• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

ב-2024 מבוכים ודרקונים חוגג 50 שנה, מהדורה חדשה?

מהדורה 5 יצאה לאור כשמבוכים ודרקונים חגגה 40 שנה, ב-2014, אז זה נשמע לי הגיון ויאה שמהדורה חדשה תצא לאור ב-2024. זה גם אומר שמה' 5 תהיה בת עשור, שזה הופך אותה לאחת המהדורות הכי וותיקות מבחינת גיל, ואני בטוח שמכשפי החוף ירצו לעשות משהו מיוחד לקראת יום-הולדת חמישים של מבוכים ודרקונים. זה לא הזדמנות שיווקית שמפספסים סתם-כך ...
אז אני בטוח שגם נראה ים... בעצם אוקיינוס.. של מוצרים בהוצאה מיוחדת לציון האירוע, במהדורות מוגבלות/ מיוחדות וכך הלאה. אולי אפילו יחזרו מגבות החוף של מבוכים ודרקונים ובטח יהיו הרים של קוביות

אבל זה גם הזמן המושלם של מכשפי החוף לרענן מהדורה - הרי להוציא מהדורה חדשה ב-2025 זה די פספוס.
אז מה הייתם רוצים לראות?

אני הייתי שמח לראות את מהדורה 5.5 (אפשר - חידוש של מהדורה 5, בלי מהפכות גדולות בחוקים, אבל רענון שלה ובעיקר, חלוקה שלה למו"ד בסיסי: זהה לסט החוקים הקיים, רק במקום שלושה ספרים ענקיים, ערכת התחלה ואנציקלופדיית חוקים.
ומה' 5.5 למתקדמים, שמגשימה את ההבטחה של להוסיף חוקים מתקדמים למשחק, אולי באמצעות מודולים שאפשר לבחור ולהוסיף. דיברו על זה לפני שמה' 5 יצאה לאור, אבל העקרון של אפשרות להפוך את החוקים למעניינים יותר חסרה במשחק.
אה, וגם שיגנבו את מכאניקת הפעולות של פאת'פיינדר 2, לדעתי זה אחלה מכאניקה.
 
לאו דווקא ישנו מהדורה - לא נראה שאנשים "שבעים" ממהדורה 5, לא יצאו המון מוצרים אבל עדיין יש לאנשים עלויות שקועות ומהדורה חדשה שלא תואמת אחורה בעיקר עשויה לעצבן (ראה מהדורה 4)

אולי תצא סדרת ספרי הרחבה שמתלבשים על המשחק הקיים ומוסיפים לו דברים. כנראה לא ישתמשו בשם AD&D אבל זה יהיה הוייב.

טוב, אני סתם משער השערות לא מבוססות, אבל לפעמים היו לי כאלה מדוייקות יחסית.

מצד שני, באמת נראה שמהדורה של מו"ד(מ) משתנה פעם בעשור בערך.

מוד"מ1 : יצאה בין 1977 (אסופת המפלצות) ל-1979 (ספר השה"מ). היא פשוט הייתה ריכוז של כל החומר של מו"ד המקורי, ככה שלא הייתה בעיה לשחק בה במשך שנתיים בלי שיש לך את כל הספרים אם היו לך החוברות והז'ורנלים הרלווניים. התקיימה במשך 10 או 12 שנה - תלוי אם אתה סופר ממתי יצא הספר הראשון או ממתי היו לך את כל הספרים.

מוד"מ2:
יצאה בין 1989 ל-1991 (לא זוכר את סדר הוצאת הספרים) הייתה חצי-תואמת לאחור אבל לא באמת. בסביבות 1995 היו לה את ספרי הPLAYER'S OPTION שהיו נסיון להפוך אותה לשיטה מודולארית ומאוד מסובכת סטייל רולמאסטר וכיו"ב, אבל ה"מהדורה 2.5" הזו לא באמת תפסה, למרות או בגלל שהיו בה דברים חדשניים יחסית למו"ד כמו נקודות קסם, 12 תכונות במקום שש, שיטה פסיונית חדשה לגמרי, מיקומי פגיעה וכו'. מוד"מ2 התקיימה בין 11 ל-9 שנים, תלוי איך סופרים.

מו"ד(מ)3/3.5: מהדורה שלישית של AD&D רק בלי הA המיותרת. יצאה בשנת 2000, אבל בעצם התקיימה רק שלוש שנים כי מהדורה 3.5 החליפה אותה ב2003. 3.5 לכשעצמה התקיימה רק חמש שנים עד 2008. ביחד או לחוד - מדובר במהדורה די קצרת ימים.


מו"ד4: בצדק או שלא, המהדורה הכי מושמצת שניסתה בעצם ליצור משחק אחר לגמרי, לא תואם לשום מהדורה אחרת ועם חוקים אחרים. אישית מעולם לא הצלחתי לקרוא אותה. באמת שניסיתי אבל אלה היו ספרי השיטה הכי משעממים, טכניים, איומים וחסרי השראה שראיתי אי פעם. כנראה שאני לא היחיד שחשב ככה, כי היא התקיימה רק שש שנים בין 2008 ל-2014 אבל בעצם אפשר לומר שכבר תוך שנתיים הוציאו ב2010 את הESSENTIALS שניסו להציל אותה מעצמה אך ללא הועיל. תלוי איך סופרים, אבל זו כנראה המהדורה של מו"ד שהתקיימה הכי פחות זמן מכולן.

אני לא כלכלן (על הקורס מבוא האומלל שלקחתי בתואר הראשון והסמינר המפוקפק שכתבתי בתואר השני עדיף לא לדבר) אבל נראה לי שמו"ד4 הייתה נסיון לצאת מה"אוקיינוס האדום" של שוק מצטמצם והולך של תואמי ק20 שהתחרו במו"ד3 ל"אוקיינוס כחול" עם שיטה חדשה לגמרי, אבל זה לא עבד ודווקא פאת'פיינדר שנשארה באוקיינוס האדום זכתה להצלחה רבה.

מו"ד5: קיימת כבר שש שנים מאז 2014. בינתיים לא הוציאו לה חידושים, תיקונים או שכתובים. גם קצב ספרי ההרחבה והמוצרים הנוספים מאוד איטי ומסתמן שיש החלטה מודעת למתג את השיטה כידידותית למשתמש, עם סף כניסה נמוך יחסית, ערך נוסטלגי והתרחקות מוצהרת מגיימרים רעילים והשיט שלהם. נראה שעלו פה על נוסחא מוצלחת וכל עוד לא תהיה רוויה בשוק לא נראה שינוי משמעותי.

בכל מקרה, מוד"מ1 נשארת המהדורה שהתקיימה הכי הרבה זמן באופן רציף וללא שינויים משמעותיים (אבל עם תוספות, בדמות האנארטד ארקאנה האיומה והמכעיסה).
 
אין שום סיכוי שזה ייקרה, אבל אני חושב שיכול להיות מגניב אם מכשפי החוף יוציאו גרסה מחודשת למהדורה 4 במקביל למהדורה 5 (תחת מותג שונה ממבוכים ודרקונים). אז תהיה את מהדורה 5 ה"קלאסית" ומשחק חדש מבוסס מהדורה 4, בו יהיה להם חופש להתרחק מהמקור ולשחוט פרות קדושות.

הייתי שמח לראות בכזה משחק תכונות אחרות, פחות תלות בחפצ"קים, והבדלים מכאניים קצת יותר מובהקים בין המקצועות.
 
אני חושב שמהדורה 5 (עם כל הדברים הבעיתיים מבחינתי בה) עושה בגדול עבודה טובה ביצירת משחק זורם וקליל (יחסית) וכמו שנאמר פה גם ברף כניסה נמוך לתחביב, מסה של אנשים שלא נראתה כמותה שמשחקים, בינתיים נראה "שהפרה לא מפסיקה לתת חלב" אז אני בספק אם תצא מהדורה חדשה לגמרי.
מה שכן מן הסתם תהיה כמות מוצרים חדשים/ מחודשים משוגעת לרגל החגיגות כדי לסחוט את הלימון עוד קצת.
ברגע שעקומת המכירות תתחיל לרדת, יכול להיות שאז מהדורה חדשה תהיה על הפרק.
אבל למרות כל זה, קשה לנבא, יש עוד כמה שנים טובות וקצב יציאת המוצרים מסחרר...
 
יכול להיות נחמד שאם המכירות שלהם לא יורדות, שבינתיים ינסו להתחיל משהו חדש באיזור משחקי התפקידים או שמנסה לתת תחושה דומה (בדומה לדוגמה למויאנג שאמנם הם עדיין מפתחים את מיינקראפט, הם פתחו 2 משחקים חדשים על אותו מותג ועובדים עליהם גם קשה (Earth / Dungeons), או פייזו שעשו את Patfhinder Adventure Card Game הנהדר).

אין שום סיכוי שזה ייקרה, אבל אני חושב שיכול להיות מגניב אם מכשפי החוף יוציאו גרסה מחודשת למהדורה 4 במקביל למהדורה 5 (תחת מותג שונה ממבוכים ודרקונים). אז תהיה את מהדורה 5 ה"קלאסית" ומשחק חדש מבוסס מהדורה 4, בו יהיה להם חופש להתרחק מהמקור ולשחוט פרות קדושות.

הייתי שמח לראות בכזה משחק תכונות אחרות, פחות תלות בחפצ"קים, והבדלים מכאניים קצת יותר מובהקים בין המקצועות.
אני אוהב את הרעיון, אני חושב שזה מתקדם ל2 כיוונים אפשריים: שיטת משחק תפקידים חדשה, או משחק חדש (אולי משחק קופסא מיוחד). אני חושב שמשחק קופסא טקטי מודולרי יכול מאוד להתאים למהדורה 4 (רק שמעתי עליה, לא קראתי אותה), ויכול להכניס סגנון משחקי קופסא חדש ושונה שמבוסס על קרבות ממשחקי תפקידים ועושה את זה בצורה מעניינת.
 
לא חושב שנראה משהו מאוד' שונה וחדש. שימו לב שכבר אין מספר מהדורה ליד המותג "מו"ד" ככה שאפשר להחליק פנימה כל מיני הרחבות ושינויים (כמו אלה שאמורים להיות בקדרה של טאשה למשל) בלי לחדש את המותג.

ואם מהדורה 4 מלמדת אותנו משהו, זה שקהל היעד של מו"ד די שמרן ולא אוהב שינויים גדולים.
 
אני יותר חושב שהכיוון הוא להוסיף מכאניקות או לתת מכאניקות חלופיות-
כמו חוקים לקרב ימי שבמודול של סולטמארש (אם כי הבנתי שהם לא מוצלחים)

מפלצות מית'יות בת'ורוס,
או סט אלטרנטיבי לקסם ולמקצועות בארץ התיכונה.

יש דיבורים על פוואר ראנג'רס (מה?) ורובוטריקים(נאני??) במהד' 5
לי יותר נראה שהם בונים על הבסיסיות של זה כדי לבנות עוד ועוד דברים, וכשיש לך ז'אנר שלם של תוכניות כמו קריטיקל רול... לא רואה אותם משתגעים מעבר.

אולי לכבוד עשור, משהו בסגנון של יחס יותר רציני לדרגות הגבוהות, או הרחבה אפית בכללי- עד אז בטח יהיו חבורות שיגיעו לשם, וזה משהו שאני שומע עליו תלונות בכל מקום.

גם שמעתי השערות שלפני הסכסוך הנוכחי, המניע להוציא טרילוגיה חדשה לרומח הדרקון, היתה כי כן היתה ספר מערכה לרומח הדרקון בתכנון.

אז עולמות מערכה עם מכניקה יחודית, או אפילו שיטות חדשות על בסיס מה' 5.

לטוב ולרע נראה לי שמה' 5 לא הולכת לשום מקום, בדיוק כמו שהחידושים של דיסני לסרטים הטובים שלהם לא הולכים לשום מקום
 
עלתה כאן נקודה מאוד נכונה של "מדוע להם לשנות את המהדורה אם המכירות הן חזקות". אישית, אם עוד 3-4 שנים המכירות של מו"ד ימשיכו בצמיחה, אני ממש אופתע. אם זה אכן המצב, אז כנראה שלא נראה מה' 5.5 על כל הנגזרות שלה, אולי מהדורה חגיגית של הספר חוקים לשחקן אבל אותם חוקים.
אני מודה אבל שאני קצת מחזיק אצבעות שכן תהיה מה' 5.5/6 - או פשוט גרסה למתקדמים של 5, היא אמנם אחלה, אבל היא גם משעממת בפן המכאני ובהחלט אפשר לרענן אותה.

אבל אני חושב שיכול להיות מגניב אם מכשפי החוף יוציאו גרסה מחודשת למהדורה 4 במקביל למהדורה 5
זה יהיה ממש מגניב אם זה יקרה, אבל בספק שלחגיגות ה-50 שנה, פשוט כי מה' 4 היא לא ממש מהדורה שאהובה על קהל מבוכים ודרקונים ולכן פחות מתאים לציון המאורע.
אם אבל עוד שנתיים יצא משחק פנטזיה-כמו-מה'-4 אני ממש אשמח. כל הספרים של המהדורה עדיין על המדף שלי ואין לי כוונה למכור בקרוב, פשוט כי אין תחליף אמיתי לשיטה.
 
2024 זה עוד קצת יותר מ-3 שנים, כן?
אני לא חושב שיוציאו מהדורה חדשה, המהדורה הנוכחית מצליחה מאוד ויצאה לאחר פלייטסט נרחב וארוך ביותר. בהחלט ייתכן שיוציאו איזה 5.5 או משהו כזה.

אני שותף לפנטזיה שיוציאו מו"ד 4, זו מהדורה שאוהבים לשנוא אבל אני מכיר הרבה אנשים שאוהבים אותה, מעניין אם גם בחו"ל יש לה קהל מעריצים גדול. אפשר כמובן לשפר אותה אחרי שיצאו מו"ד 5 עם מכניקת יתרון/חסרון והדיוק המוגדר, או העידן השלושה עשר עם שיטת הקרב המופשט והחידושים המכניים הגיימיסטיים שלהם.
 
בהחלט יש כמות של אנשים שאוהבים את 4 גם בחו"ל. מה שכן, נשמע שמה שאתם מחפשים זה פשוט את אסנשלז עם החוק של fixed enhancement bonuses מהמדריך למנחה 2.

גם משחק קופסה מבוסס מו"ד 4 כבר יש, והוא די נחמד- או ליתר דיוק, די נחמדים. יש סדרה שלמה שלהם- מזעמו של אשארדאלון ועד רייבנלופט.

אני בהחלט אשמח לעוד מו"ד 4, היא עדיין המהדורה האהובה עלי של מבוכים ודרקונים, אבל אני אעדיף שאנשים יפסיקו לשנוא אותה כבדיחה מאשר לקבל עוד ממנה. זה כבר יצא לי מכל החורים.
 
מה שכן, נשמע שמה שאתם מחפשים זה פשוט את אסנשלז עם החוק של fixed enhancement bonuses מהמדריך למנחה 2.
לא בדיוק, יש לאסנשלז את היתרונות שלה אבל הייתי רוצה מהדורה שמושפעת גם מהמקורות שציינתי. החוק שהזכרת נועד להציע חלופה לכלי נשק קסומים, לא לרכבות תוספים.

גם משחק קופסה מבוסס מו"ד 4 כבר יש, והוא די נחמד- או ליתר דיוק, די נחמדים. יש סדרה שלמה שלהם- מזעמו של אשארדאלון ועד רייבנלופט.
אלו רק השניים הראשונים... עד למבוכו של המכשף המטורף למעשה (יש לי 3 מהם, באמת די נחמדים).

אני בהחלט אשמח לעוד מו"ד 4, היא עדיין המהדורה האהובה עלי של מבוכים ודרקונים, אבל אני אעדיף שאנשים יפסיקו לשנוא אותה כבדיחה מאשר לקבל עוד ממנה. זה כבר יצא לי מכל החורים.
רק שאנשים יפסיקו לשנוא אותה זה בלתי אפשרי, ולקבל ממנה עוד זה רק בלתי סביר כך שלקוות לראשון זה מיותר וטפשי ולקוות לשני זה פנטזיה נחמדה.
 
עוף החול לא מתכוון להבנייה של תוספי נשק קסום, שזה חוק חלופי שנועד לאפשר לשחק עם פחות חפצי קסם, אלא להיפך - לצמצום התוספים שדמויות צוברות. ספציפית, הוא מתכוון לזה שבמהדורה 4 אתה מוסיף את מחצית הדרגה שלך לכמעט כל דבר, ואת זה אפשר היה להוריד כדי להשאיר תוספי מיומנות, פגיעה ודרג"ש שכמעט ולא משתנים בין הדרגות 1 ל-30.
תיקון כזה גם היה מאפשר לשחק בלי סוג המפלצת Minion, כי אפשר היה להשתמש גם בדרגה 10 בגובלין הרגיל של דרגה 1, במקום להביא גובלין "חייל פשוט" בדרגה 10 שהתוספים שלו מותאמים.
 
דווקא את סוג החפ"שים אני אוהב, כיף להרוג מפלצת (או כמה, כפי שכמה שיטות מאפשרות) במכה. אבל כן, הרעיון הוא שלא צריך לעשות התאמות אריתמטיות מיותרות כל כמה דרגות, או לנסות לראות אם ניתן לגרד עוד איזה פלוס מאיזה מקור ששכחתי מקיומו.
 
לא, אני כן מתכוון להבניית התוספים של חפצים קסומים, מה שמאפשר לשחק בלעדיהם. המתמטיקה של 4 מתבססת יותר מדי על ההנחה שלכולם יש חפצים קסומים. וכמו ש @dr rpg אמר, הוא היה שמח לגרסה של מו"ד 4 שלא מסתמכת עליהם כל כך.
רכבת תוספים זה משהו אחר, ובכנות אף פעם לא הרגשתי שזה משהו שקיים במיוחד במה' 4 .
 
חזרה
Top