• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

איך לשחק בסגנון ארגז חול

plasmid

פונדקאי ותיק
אני ניסיתי מספר פעמים לשחק עם חברים במשחק בסגנון ארגז חול אבל בכול פעם לא הצלחנו לשחק טוב
למישהו יש טיפים איך לשחק sand box גם בתור שה"ם וגם בתור שחקן?
 
יהיה קשה לעזור לך אם לא תפרט בדיוק מה לא הלך בסדר.

אני אנסה לזרוק איזושהי עצה כללית.
בניגוד למה שמקובל לחשוב, משחק ארגז חול הוא לא חופש מוחלט לשחקנים לעשות מה שהם רוצים איפה שהם רוצים. השחקנים צריכים לזכור שמאחורי ארגז החול עומד המנחה, והמנחה צריך לזכור שארגז החול מיועד לשחקנים. גם אם המטרה היא ליצור עולם גדול שנע בכוחות עצמו ולא לפי הצרכים של העלילה והמשחק, זה בכל זאת עולם שלא קיים מחוץ לקבוצת המשחק, ולכן הוא חייב להתאים לקבוצת המשחק.

ניתן דוגמא. נגיד והמנחה טרח ליצור עיירה מפורטת, עם סוחר המשקאות שמסוכסך עם סוחר המזון ועם עורך הדין שבוגד באישתו עם בתו של סוחר המשקאות, וחבורת הבריונים המקומית שסוחטת את ראש העיר. דמויות השחקן מגיעות לעיירה. הן מדברות עם סוחר המשקאות ועם ראש העיר ומותקפות בידי אחד מהבריונים. השחקנים מחליטים שזה לא מעניין אותם, ויוצאים לתפוס את האוטובוס לעיירה הבאה. מקרה כזה הוא הכשל האולטימטיבי של משחקי ארגז חול.

השחקנים עשו כאן שטות, כי הם מכריחים את המנחה לזרוק לפח את כל העבודה שהוא עשה, וזה די מעליב. זה כמו התנהגות של ילד קטן שזורק את האוכל על הרצפה כי חסר בו מלח, וקשה לצפות מהטבח שימשיך לבשל עבורו.

המנחה עשה כאן שטות, כי הוא יצר ארגז חול מאוד מפורט, אבל כזה שלא מעניין את השחקנים שלו. הוא הניח שאם זה יהיה מספיק מפורט הם יתלהבו, והוא טעה.


ארגז חול טוב צריך להיות מזמין. הוא צריך להיות כזה שאתה מת להכנס אליו ולהרוס אותו להתפרע בו ולבנות בו דברים. הוא גם צריך שחקנים שאוהבים לחקור את העולם ולהתעסק בו ולהרוס חלקים ממנו ולבנות חלקים אחרים. את הבעיה שתיארתי אפשר לפתור עם מספיק תקשורת בריאה. לשבת עם השחקנים ולשאול אותם איך הם רוצים שהמשחק יראה, מה הם רוצים שהדמויות שלהם יעשו בו. המנחה צריך לבנות את ארגז החול בהתאם לאותם רצונות של השחקנים.
 
כאמור, כדאי שתפרט יותר על מה בדיוק קרה שם. בנוסף למה שאלון אמר, אשאל עוד שאלה: מה השחקנים ואתה מצפים מהמשחק? מה אתם רוצים שיקרה? איזה סוג של דברים הייתם רוצים שיתרחשו? בשביל לענות על השאלה, כדאי, למשל, שתחשוב על סצינה מ"ארגז החול האידאלי". ז"א, תאר קטע קטן ממשחק ארגז חול שהולך בצורה מושלמת, כשכולם עושים בדיוק את מה שהיית רוצה שהם יעשו ונהנים מזה.
המטרה שנמצאת ביסוד משחק תפקידים היא הנאה. ארגז חול הינו כלי, שיכול לספק הנאה מסוג מסויים במידה והוא עשוי טוב, אבל חשוב לזכור שהוא כלי - לא מטרה בפני עצמו.
 
מה שאלון אלקין אמר היה מאוד מאוד נכון - למרות שמדובר במשחק פתוח מאוד, עדיין יש כללים והם חזקים מתמיד - קשה מאוד לשבור כללים אם אתה רציני. שחקנים לא יכולים לעשות מה שבראש שלהם, משום שזה בלתי אפשרי. תשחרר כדורי אש במרכז עיירה - יבוא האשף המיוחד המחוזי לטיפול בבעיות קסם, ויפורר אותך עם ברק. אם תתחיל לשחוט אזרחים חפים מפשע משמר העיר יציף אותך בגלים של לוחמים, המכשפים יירו עליך התפוצצויות חומצה האתה תמות בייסורים.

תמיד יש גבולות, גם במשחקים פתוחים. גם אם אין הרפתקה, הדמויות ייקלעו פחות או יותר להרפתקה. זה לא שאין מה לעשות והדמויות חייבות לתכנן לבד הכל, זה שיש מה לעשות והדמויות פשוט יצטרכו למצוא את זה.

עדיף לשחק בארגזי חול בעולמות מערכה מפורטים, כדי שלא יהיו באגים ודברים שלא תכננת עדיין. אם יש לך ספרייה שלמה של אברון, זה מעולה לעשות שם ארגז חול.

ואם לא הולך לך - אתה עדיין יכול לשחק רגיל.
 
Ashardalon אמר/ה:
מה שאלון אלקין אמר היה מאוד מאוד נכון - למרות שמדובר במשחק פתוח מאוד, עדיין יש כללים והם חזקים מתמיד - קשה מאוד לשבור כללים אם אתה רציני. שחקנים לא יכולים לעשות מה שבראש שלהם, משום שזה בלתי אפשרי. תשחרר כדורי אש במרכז עיירה - יבוא האשף המיוחד המחוזי לטיפול בבעיות קסם, ויפורר אותך עם ברק. אם תתחיל לשחוט אזרחים חפים מפשע משמר העיר יציף אותך בגלים של לוחמים, המכשפים יירו עליך התפוצצויות חומצה האתה תמות בייסורים.

תמיד יש גבולות, גם במשחקים פתוחים. גם אם אין הרפתקה, הדמויות ייקלעו פחות או יותר להרפתקה. זה לא שאין מה לעשות והדמויות חייבות לתכנן לבד הכל, זה שיש מה לעשות והדמויות פשוט יצטרכו למצוא את זה.

עדיף לשחק בארגזי חול בעולמות מערכה מפורטים, כדי שלא יהיו באגים ודברים שלא תכננת עדיין. אם יש לך ספרייה שלמה של אברון, זה מעולה לעשות שם ארגז חול.

ואם לא הולך לך - אתה עדיין יכול לשחק רגיל.
תודה על הפירוט, אני אשתדל להשתמש בטיפים, אבל עדיין לא עניתם על השאלה השנייה שלי: איך לעשות משימות ללא עלילה עיקרית :eek:rc?:
 
אין דבר כזה משימה ללא עלילה. משימה כמו "חיסול ברון" יכולה להתנהל בשתי עלילות. האחת היא, כמו שאתה רוצה, היא פשוט להגיע אליו ולחסל אותו. זו עדיין עלילה. השנייה היא עלילה יותר מורכבת שכוללת אחלה של מערכה מול הברון. אתה רוצה את הדרך היבשה, בעצם?
 
לא.. התכוונתי שקשה לי לשחק בלי עלילה ראשית כזאת שתסביר למה אתה כאן בכלל (כי הדרקון רודף אחריך או כי הנסיכה נמצאת כאן) ולא עלילה שתסביר למה אתה עושה את המשימה הזאת ספציפית
 
מה, היא סתם יצאה לחפש הרפתקאות, הסתכלה על העיר הזאת וחשבה שזה מקום טוב לחפש הרפתקה? זה לא עוזר במיוחד לשמור על משחק הגיוני
 
לדמויות צריך להיות רקע כלשהו. בקש מהשחקנים לכתוב רקע לדמויות שיעודד אותן להסתובב יחד. יכול להיות שהם מחפשים להרוויח קצת כסף ולא אכפת להם לעבור על החוק בשביל זה. יכול להיות שהם רוצים להגן על הצדק ולעזור לחלשים. יכול להיות שהם סתם מחפשים הרפתקאות ורוצים לראות את העולם. אבל חשוב להדגיש לשחקנים שהם צריכים ליצור דמויות מתאימות - גם ככה אין לך שום דבר כללי שיחזיק אותם יחדיו, ולכן את החלק הזה הם צריכים לעשות בעצמם.
הם מתחילים את המשחק איפה שהם לא מתחילים, ויש שם כל מיני דברים שקורים. למשל, יש איזה ברון שישמח להפטר מיריב עסקי שלו. והוא כבר אפילו התחיל לחפש איזה מתנקש או מתנקשים שיטפלו לו בבעיה. אז אולי הדמויות יבואו אל הברון ויציעו לו את שירותיהן בתמורה לתשלום נכבד. או שהן דווקא יבחרו לחשוף את הברון לרשויות. או לטפל בו לבד. ובמקביל יש עוד כל מיני דברים שקורים בלי קשר לדמויות.

העצה שאשאר נתן היא עצה טובה: קח עולם מוכן ומורכב. כמו אברון, או ממלכות נשכחות, או רומח הדרקון, או מה שלא יהיה. תקרא את הספרים שלו. ואז אתה לא תצטרך לאלתר דברים, הכל יהיה רשום לך. הדמויות הולכות מזרחה מהעיר? נפלא. פה יש מאורת דרקון, פה יש שבטי אורקים שנלחמים זה בזה, פה יש יער קסום. אה, הן הולכות דרומה במקום? נפלא, פה יש מדבר מקולל, פה יש בית קברות עתיק, פה יש מחילות של גזע אנשי-נמלים מוזרים. אה, ועל הדרך תוקפת אתכם חבורת שודדים.
 
תודה על העזרה, אז כנראה שהבעיה העיקרית שלנו הייתה רקעים ועולם לא מורכבים אני אשתדל להשתמש בזה בפעם הבאה שאשחק בסגנון ארגז חול
 
אם אתה יוצר משחק ארגז חול, עדיף שלא תתקע את השחקנים במקום כלשהו או סיטואציה כלשהי, כי אם כל המשחק תלוי בזה שהשחקנים נשארים בתוך גבולות מסוימים, זה די הורס את הקטע של ארגז החול.
אני חושבת שעדיף, במקום להשקיע את כל המאמצים שלך בחלק אחד של עולם הארגז חול, להשקיע בכמה שיותר שטח. למשל, נניח שהשחקנים מגיעים לעיר יער אלדריני במלכות הפרא, מחליטים שזה לא בשבילם והולכים. במקרה כזה עדיף שתסדר להם אלטרנטיבה - למשל, תתאר להם עיר מערות של דרו ששוכנת לא רחוק ותנסה לטוות סיפורים גם עליה.
עצה נוספת שיש לי היא שלא תכין הכול מראש. תחשוב על כמה דברים בסיסיים שאפשר לראות במבט ראשון במקומות בהם השחקנים נמצאים, וכשהם מתחילים לקחת את המשחק לכיוון מסוים, תנסה לבנות אותו כך שיתאים לבחירות של השחקנים. למשל, יכול להיות שהשחקנים מגיעים לעיר הדרו מהדוגמה הקודמת. אתה יכול לתאר את התיאור הבסיסי של העיר, וכשהשחקנים בוחרים מקום ללכת אליו, כמו נגיד המקדש המרכזי בעיר, תנסה לחשוב מה מאפיין את המקדש, מי הכוהנות שלו (ואם הכוהנות הן נשים כמו ברוב יישובי הדרו), לאיזה אלים סוגדים במקדש, וכדומה.
 
חזרה
Top