• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לא קריטי לא קריטי – למה לא רק מבוכים ודרקונים?

"יותר אנשים" - בטוח, מסכים איתך. רוב האנשים/המון אנשים (איך שזה לא מוגדר) - לא בטוח.
לא אמרתי את זה. לי ולך אין מושג איך מציאות אחרת תיראה. זאת האמת.

אני חושב שזה מובן מאליו שכשיש סוג של מונפול אז יש אנשים שלא מקבלים בדיוק את מה שהם רוצים. אתמול או שלשום ניהלתי שיחה על הנושא הזה של מו"ד עם חברים ונתתי דוגמא של פפסי וקולה. קולה מונפול, אם היית נותן לכל אדם שקונה קולה לנסות פפסי בחינם ולהיפך - בטוח שיותר אנשים היו אוהבים פפסי במוצהר מאשר במצב הנוכחי. אבל השאלה היא כמה. כי אם זה לא המונים של אחוזים, אולי כדאי להתייחס לזה בזהירות כשדוחפים כמה "אבל תבינו שיש דברים חוץ ממו"ד!!!".

ההשוואה עם קוקה קולה ופפסי היא מעניינת, לי זה מזכיר את מו"ד ופאת'פיינדר. יש אולי הבדלים, אבל רב הדומה על השונה. אבל במציאות א.נשים רוצותים גם תה, קפה ומיץ אפרסקים. אבל יש לנו פה שוק שיש בו רק קולה ופפסי. אני חושב שזה גם יומרני להניח שאתה יודע כמה א.נשים יבחרו אחרת. נסכים שאני ואתה לא יודעים?

כשדוחפים כמה "אבל תבינו שיש דברים חוץ ממו"ד!!!".

"דוחפים" זאת לשון קצת קשה. אנחנו עושים פודקסט שאף אחד לא חייב לשמוע. מעבר לזה, מי שינסה משחקים אחרים ויגיד "אבל מו"ד הרבה יותר כיף לי" זה מעולה. תכלס, גם מי שיגיד "מו"ד זה מספיק לי. אין לי באמת עניין לשמוע על דברים אחרים" הוא ממש בסדר בעיני. אני בספק אם הפודקסט שלנו יעניין אותו, אבל גם זה בסדר.
 
הטענה שלי היא שאנחנו לא יודעים, ושלדבר כאילו הרבה או הרוב שייכים לקבוצה זו או אחרת זה אכן יומרני. לא טענתי שאני יודע [:
על השאר נראה לי שכולם יסכימו.
 
ברור שאפשר לנסות לשחק את הכל גם עם מו"ד - פשוט בחלק מהסגנונות רוב הזמן אתה לא תשתמש בכללים של מו"ד, או שתתאים את הסגנון לכללים של מו"ד.

למו"ד יש DNA ברור עוד משנות השבעים - אלריק וקונאן הברברי מרביצים למפלצות מהמיתולוגיה היוונית עם תפאורה של שר הטבעות ברקע. זו האווירה שלה, זו רוח המשחק.

אתה יכול כמובן לשחק עם דמויות המו"ד שלך משחק של אצילים ותככים בגרסא ריאליסטית של איטליה בימי הרנסנס, אבל רוב הזמן תדבר ולא תגלגל קוביות, לא תלחם נגד מפלצות ולא יהיו לך קסמים וחפצי קסם. למעשה, תשחק בחופשיטה כלשהי עם ספרים של מו"ד על השולחן. במקרים כאלה, לומר ש"מו"ד היא שיטה שאפשר לשחק בה הכל" זה קצת כמו לומר "רכבת ישראל היא רכבת מעופפת כי פעם לפני הקורונה נסעתי איתה לנתב"ג וטסתי לחו"ל".

במקרים אחרים, סגנונות עם אופי מסויים יקבלו אופי אחר קצת אם תנסה לשחק אותם במו"ד - משחק הריגול שלך יראה יותר כמו ג'יימס בונד, משחק האימה והמסתורין בסגנון קריאתו של קת'ולהו שאתה משחק במו"ד יראה כמו אינדיאנה ג'ונס.

להבדיל, הרבה מהכמו-מו"דים שהציעו עולמות פנטזיה רק עם חוקים אחרים, באו עם אווירה שונה ממו"ד בסופו של דבר. מספיק שתשתמש בשיטה עם חוקי קרב קטלניים יותר, חוקי קסם עם נקודות קסם, או שיטת כשרונות במקום דרגות - ויש לך משחק שונה. אולי במעט, אולי בהרבה, אבל זה לא מרגיש אותו דבר.

לכל שיטת משחק יש את ה"אופי", ה"טעם" וה"מוסיקה" שלה. הרבה שיטות משחק נכתבות גם עם תפיסה מסויימת לגבי המערכה והעלילה שהן נועדו לשרת. לפעמים תנסה להתאים אותן למשהו אחר. לפעמים פשוט תחליף שיטה.
 
אני לא חושב שזאת באמת דוגמה כל כך מוצלחת, כי ההנחה שם היא שהדמויות בסדר גודל דומה מבחינת הכוח גם אם יש פער של כמה דרגות. אני באמת סקרן לשמוע על משחקים מסורתיים שמתייחסים לעניין הזה ברצינות. האם הטענה היא שמו"ד 3.5 עושה את זה ברצינות?

להבנתי כן, ועוד מגיבים פה נתנו דוגמאות. אם מראש מגדירים פערי כוח במובן שאינו דרגות אז אי אפשר לצפות משיטה מאוד גיימיסטית לענות על זה, מעצם ההגדרה. אבל אני מכיר קבצות שמשחקות בפערי רמות די גבוהים, לא שמעתי מהם תלונות 🤷‍♂️
 
במו"ד, פערי העוצמה מתבטאים באירוע שהשיטה מאוד מכוונת אליו - קרב. דמות בדרגה 7 ודמות בדרגה 1 לא באמת מותאמות להשתתף באותה היתקלות. כך למשל אם מצטרף שחקן חדש, הוא אמור להיות בערך בדרגה הממוצעת בקבוצה.

כששיחקנו בBRP, ההתעצמות מבחינת מכניקת משחק הייתה כל כך מתונה, עד ששחקן שהצטרף אחרי חצי שנה של משחק יכל פשוט לבנות דמות חדשה לפי הכללים למתחילים ולהשתלב מיד.
 
ראשית, לדעתי אפשר בקלות לדמות פערי עוצמה במבוכים ודרקונים.
תחליט שיש גזע בני אנוש, שמתחיל בדרגה 1 ומגיע לדרגה מרבית שש, גזע גיבורי על רגילים שמתחילים בדרגה חמש ומגיעים מקסימום לדרגה 11 וגזע גיבורי על סופר שמתחילים ב-10, ומסיימים ב-20.

אבל זה תרגיל.
בכנות, מבוכים ודרקונים וכמעט כל משחק גיימיסטי מבוסס על איזון ועל כך שהדמויות שוות בכוחן. זה דרך אגב יכול לעבוד היטב עם גיבורי על - mutants and masterminds מאוד הצליחה.
אבל אם באמת אתה רוצה לשחק קבוצה של בן אנוש רגיל שיוצא להרפתקאות לצד גיבור על, אז זה באמת נישה יותר סיפורית כנראה. אם הייתי שחקן בכזה משחק, ורוב המשחק היה מתמקד בקרבות, הייתי פורש. זה פשוט באסה.
אם זה סיפורי, אז גם לגיבור העל החלש יש תפקיד לשחק.

נ.ב. זה מזכיר לי שפעם במבוכים ודרקונים אם הדמות שלך הייתה מתה, היית מתחיל לשחק בתור דמות בדרגה 1, ומתעסק רק בלברוח כל הזמן ולצבור נקן מקרבות שבהם החברים שלך נלחמים.
זה פשוט לא היה כיף.
 
אם הייתי שחקן בכזה משחק, ורוב המשחק היה מתמקד בקרבות, הייתי פורש. זה פשוט באסה.
אתה צריך להתנסות בזה. לא שכל המשחק בפלאים מתרכז בקרבות, אבל בהחלט יש להם מקום מרכזי. כמו שבנוקמים גם לת'ור וגם לאלמנה השחורה יש מה לעשות בקרבות, כך זה פועל מצוין גם במשחק. "רמת הכוח" משפיעה בעיקר על סוג האפקטים המיוחדים של הכוחות שלך, לא על רמת ההשפעה שלך על מה שקורה בקרב. כן, לשם כך צריך משחק שפועל מחוץ לגבולות הכלים של משחקי תפקידים מסורתיים.

זה לא משהו נגד משחקים מסורתיים. זה פשוט משהו אחד שהם לא עושים טוב. זה לא אומר שהם לא כיפיים או לא ראויים.
 
אני חושב שאנחנו מסכימים.
התכוונתי למשחק שבו עיקר הדגש הוא גיימסטי ויש פערי כח מובהקים בין הדמויות.
במשחק שהוא נרטיבי, אז לאלפרד יש תפקיד לצד בטמן. אני משער שאתה מתאר משחק כזה כשאתה מדבר על פלאים.
 
ברוב המשחקים שאני חושב עליהם אלפרד יהיה דב"ש. אין לו משקל נרטיבי משמעותי. לא במקרה אני חוזר כל פעם לדוגמה של האלמנה השחורה ות'ור. הבדל הכוח הפורמלי ביניהם הוא עצום. היא לוחמת אנושית מיומנת מאוד. הוא חייזר/אל עם כוחות קוסמיים. מבחינת התפקיד שלהם, גם בקרבות, ההבדל לא בהכרח דרמטי. פשוט הדברים שהם עושים נראים מאוד שונה.

משחק תפקידים שאלפרד ודומיו יהיו במרכז אפשרי, כמובן (או משחק שבו גם הסופר גיבורים וגם עוזריהם החלשים משחקים תפקיד דרמטי שקול) אך זה יהיה משחק מאוד שונה, והוא יהיה מבוסס הרבה פחות על חומר המקור. פלאים במפורש מנסה (ומצליח מאוד בעיני) ליצור משחק שמרגיש כמו סיפור גיבורי על צעירים כמו שיש בקומיקס, בסדרות וכו'.
 
נראה לי שהכוונה של אולדמן היא שנרטיבי == יש פרשנות גבוהה וגמישה למה ההשפעות של מה שאתה עושה בקרב ורמות הכוח לא מוגדרות היטב, בניגוד לגיימיסטי.
אז בנרטיבי גם ת'ור וגם האלמנה יכולים להרוג אויב חזק מאוד, אבל כל אחד יעשה את זה בדרכים שונות.
אני הייתי קורא לזה "סינמטי", כי נרטיבי זורק ישר לעלילה ולא להתנהלות בקרבות, וזה מה שיצר את הבלבול הקטן שהיה ביניכם עכשיו.
 
המממ... עונה על השאלה המקורית, בנקודות :
1. ראשון הוא לאוו דווקא הטוב ביותר, למעשה, בדרך כלל אחרי הראשון מגיעים אוסף של אנשים ורעיונות שאומרים " הממ... זה מה שאהבתי בראשון, זה מה שלא אהבתי בו, אני אקח את החלקים שאהבתי ואתקן את החלקים שלא אהבתי".
2. איך אתה יודע שמשהו הוא "הכי טוב" אם לא חווית אחרים ? שואלת ברצינות, אם אין לך שום נקודת השוואה, איך אפשר בכלל להגיד את זה ?

ולמקור - שיחקתי במוד למעט 4, BRP, טיפה נשגבים - אני אוהבת לקרוא פלאף של סיפרי שיטה ( וכן, לפעמים זה ברמה של לקנות ספר בשביל הפלאף שלו בידיעה שהשיטה ממש לא מתאימה לי), מוד היא הראשונה, והיא אולי הכי נפוצה, אבל זה בהחלט לא אומר שהיא הכי טובה.
 
חזרה
Top