Kingsburg, בנו ממלכה עם קוביות

Kingsburg, בנו ממלכה עם קוביות

Information
פורסם ב26 אוגוסט 2013
נכתב על ידי האיש הזקן

Kingsburg משחק לוח פנטזיה

שם המשחק: Kingsburg

סוג: משחק לוח, פנטזיה, ניהול משאבים

מספר שחקנים: 2-5

זמן משחק: 90 דקות

גילאים: 11+

מוציא לאור: Fantasy Flight Games

מחיר מומלץ לצרכן: 50 דולר

דרוג: 2.5 מתוך 5


בקינגסבורג (Kingsburg) אתה וחברייך נשלחים מטעם המלך לפתח את הממלכה ולהגן עליה מפני פולשים – משימה ראויה לכל אציל. אך האם תצליח? והאם תהנה מהחוויה? על שאלות אלו באה הסקירה לענות.

קינגסבורג הוא משחק לוח מבית Fantasy Flight Games. תמת המשחק היא פנטזיה, ובפועל מדובר במשחק שמערב מזל (קוביות) עם בחירת תפקידים וניהול משאבים. למשחק יצאה הרחבה שנקראת To Forge a Realm, שאדבר גם עליה בקצרה.

סקירה כללית
בתור יועצי המלך, עליכם לפתח את הכלכלה ולהדוף את האיומים הצבאיים על הממלכה, וכמובן לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. איך עושים זאת?
המשחק מחולק לשלוש שנים, כשבכל שנה יש ארבע עונות. בשלוש העונות הראשונות אפשר לקבל משאבים ובעונה הרביעית צריך להתמודד מול איום צבאי. בכל עונה כל שחקן מטיל שלוש קוביות, ולפי הסדר משתמשים בקוביות בתור עובדים.
תמונה אחת שווה אלף מילים:
kingsburg board

על הלוח יש 18 מיקומים (הממוספרים מ-1 עד 18), ובכל מיקום יש תוצאה אחרת. אפשר לקבל נקודות נצחון, זהב, חיילים, אבן ועץ. בכדי לבחור את המיקום, צריך לשים שילוב של קוביות שהערך המספרי עליהן זהה למספר של המיקום.
המשאבים (זהב, אבן ועץ) משמשים לבניית מבנים, החיילים לקרב בעונה הרביעית ונקודות הנצחון בשביל לנצח.
אז מה הם המבנים? הנה הם לפניכם:
kingsburg struct

ליד כל מבנה יש את העלות שלו והיכולת שלו. במשחק הבסיס יש חמש שורות של מבנים, וההרחבה מעדכנת את המצב לשבע שורות. מתחילים תמיד במבנה השמאלי ביותר, כשכל מבנה הוא תנאי מקדים למבנה מימינו – כך שבשביל המבנים העוצמתיים שנמצאים במיקום הימני ביותר, צריך לבנות את כל אלו משמאלם.
כל שורה מתמקדת במשהו אחר – צבא, משאבים, נקודות נצחון וכך הלאה.

כמו שציינתי, בסוף כל שנה יש איום צבאי – בודקים כמה חיילים יש לכל אחד ומטילים קוביה. האיום הצבאי נקבע באקראי, על-ידי שליפת קלף מהחבילה. אם לשחקן יש סך חיילים וקוביה גדולה מהאיום – מעולה. אחרת, אסון. מאוד לא כדאי להפסיד בקרב, כי לרוב זה יוציא את השחקן מהמרוץ.
בסוף המשחק סופרים את נקודות הנצחון, ומי שבעל מירב נקודות הנצחון – ממבנים, מקידום תוך כדי משחק וממשאבים – מנצח.
כמה מילים לגבי ההרחבה – אצהיר כבר עכשיו שלדעתי ההרחבה היא חיונית למי שאוהב את קינגסבורג. מדובר בהרחבה שלמעשה מכילה חמש הרחבות קטנות. השתיים העיקריות הן החלפת דף המבנים בדף עם שבע שורות במקום חמש, והוספת קלפי צבא שמחליפים את גלגול הקוביה (ובכך מורידים מהאקראיות במשחק).

רכיבי המשחק
את לוח המשחק הגדול כבר ראיתם. בנוסף, המשחק מגיע עם קוביות, הרבה מאוד סמנים, דפי המבנים וגם כמה קלפים.
התמה של המשחק מורגשת מאוד ברכיבים – הרבה יותר מאשר במכאניקה של המשחק.
הקופסא היא טובה, ובניגוד למרבית הקופסאות של FFG היא כוללת גם אינסרט שמכיל תאי פלסטיק, בהם ניתן למיין בקלות את הרכיבים של המשחק.
בסך הכל, הרכיבים הם טובים.

חוויית המשחק שלי
קינגסבורג הוא משחק בסגנון יורו, בעל אורך בינוני וחוקים פשוטים.
שיחקתי בו כחצי תריסר פעמים, ואסכם שזה היה יותר מדי – אף שלכאורה מדובר במשחק שמשלב דברים שאהובים עליי, כגון מיקום עובדים (קוביות), בניית ממלכה, תמה של פנטזיה, אורך בינוני, וכך הלאה, בפועל התאכזבתי ממנו מאוד.
הסיבה העיקרית היא האקראיות המוגזמת במשחק, בייחוד במספר רב של שחקנים. השילוב בין גלגול הקוביות לעובדה ששחקנים אחרים יכולים לתפוס את המיקום שלך על גבי הלוח גורם לכך שלעתים קרובות האפשרויות שלך מאוד מוגבלות, ומה שתכננת לבצע לא יכול לצאת אל הפועל. כך שבמקום להחליט מה אתה עושה במשחק, המשחק מוביל אותך באף, ויותר גרוע מזה, הקוביות מובילות אותך באף.
לרוב אני אוהב אקראיות מוגבלת במשחק, אבל כאן הרגשתי לעתים קרובות שאני פועל על אוטומט. ייתכן ששחקנים טובים ממני יחשבו בראש את כל האפשרויות, יתכננו תוכניות וכך הלאה – אבל זה פשוט מצריך יותר מדי מחשבה עבור משחק שהוא בבסיסו משחק פשוט. לא מדובר ב-Power Grid.
לכן, המשחק עצמו הרגיש לי מאולץ אחרי 2-3 פעמים ששיחקתי בו, בייחוד משום שהצבא הוא הכרח, מה שמהווה עוד חסימה של אפשרות. בניגוד למשחקים של Feld, כאן לכאורה יש הרבה אפשרויות אבל בפועל האפשרויות מאוד מוגבלות.
תחושה זו מתגברת לאחר שמבינים שלמשחק יש 3-4 אסטרטגיות מנצחות, שהן האופטימאליות. לרוב, אחרי שבחרת אחת או שתיים הגעת לשיא, ומרגע זה המזל הוא העיקר.

כאן אציין לחיוב את ההרחבה שמצילה את המשחק מאבדון מוחלט – תוספת המבנים החדשים, האפשרות להוסיף קלפי אירועים וצבא, וגם האפשרות להחליף את המבנים הקיימים, מוסיפים כולם למשחק רעננות נדרשת. אמנם זה לא מתקן את הפגם הבסיסי של המכאניקה, אבל זה הופך את המשחק לנסבל.
עלבון אחרון הוא התמה של המשחק - אף שהיא נשמעת מבטיחה, בסופו של יום לא מרגישים כלל את העובדה שמקימים ממלכה. מדובר בגלגול קוביות, לקיחת משאבים ונסיון לבנות מנוע אופטימאלי.
כמובן שיש עוד משחקי יורו שחוטאים בכך, אבל הם לפחות בעלי מכאניקה טובה.

סיכום
קינגסבורג הוא בין המשחקים הבודדים שאני לא רוצה לשחק בהם.
אין הרבה משחקים שזכו לתואר המפוקפק הזה אצלי, אבל השילוב בין האקראיות הגדולה מדי ליכולת הבחירה המועטה ולזמן המשחק הארוך גורם לי לראות בו בזבוז של זמן. אמנם ההרחבה הופכת את המשחק לסביר, אבל הוא עדיין לוקה בחסר.
השקיעו את זמנכם במשחקים טובים יותר.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.