• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 [מהדורה 5] כושפים, נקודות לחש ונקודות כישוף

אתחיל ואגיד שכושפים הם אחד המקצועות הגרועים במהדורה 5.
הקטע העיקרי שלהם זה ורסטיליות, אבל הם מקבלים רק 2 (ועוד 1 בכל 7 דרגות) מטאמג'יק. הם לא צריכים להכין לחשים, אבל רשימת הלחשים שלהם מצומצמת. יכולות הארכיטיפים שלהם בינוניות למדי ובסופו של דבר הם מרגישים כמו אשפים... אבל גרועים.

הדרך הפשוטה ביותר לדעתי לתקן אותם, היא לתת להם להשתמש בחוק החלופי מהמדריך לשה"מ- נקודות לחש.
נקודות לחש הוא חוק חלופי שמחליף את מערכת הspell slots של מהדורה 5. הוא מזכיר בעצם מאנה, כשיש לך מאגר של נקודות שאתה יכול לנצל כדי להטיל לחשים. היכולת הזו בעצם נותן ורסטיליות עצומה.

הבעיה היחידה איתה, היא שהיא מתנגשת עם מכאניקה אחרת שקיימת אצל הכושף. נקודות הכישוף- מכאניקת ההיכר של הכושף, והמכאניקה שמזינה חלק גדול ממאפייני המקצוע שלו- מהמטאמג'יק ועד יכולות ריפוי או זימון זאבים.
יחס ההמרה בין נקודות כישוף ללחשים זהה לחלוטין ליחס ההמרה בין נקודות לחש ללחשים, ההבדל הוא ביחס ההמרה של לחשים לנקודות כישוף- יש בו אובדן, דבר שלא קיים בנקודות הלחש.

להשתמש בנקודות כישוף באופן נפרד מנקודות לחש יהיה בלגן, ידרוש לזכור 2 סוגים שונים כמעט זהים של משאבים מתכלים, אחד משמש רק להטלת לחשים והשני רק למטאמג'יק ויכולות מקצוע. אם ככה, כנראה עדיף למזג את היכולות. מה שאומר בפועל שכושף יוכל להטיל עוד 3 לחשים דרג 1, או עוד 2 לחשים דרג 2, אם יש לו 6 נקודות כישוף.
אבל, העיקר הוא ההפך- זה אומר שכושף יוכל להשתמש הרבה יותר במאפייני המקצוע שלו, מבלי להזדקק לפעולת בונוס כדי להמיר לחשים לנקודות (עם אובדן!). אם ניקח לדוגמה כושף צל בדרגה 6, הוא יכול לזמן זאב אימים (עם כמה שיפורים) בסך הכל 8 פעמים ביום, וייקח לו 14 סיבובים לעשות אתזה.
כושף צל עם נקודות לחש לעומתו, יוכל לעשות את אותו הדבר 12 פעמים ביום, וזה ייקח לו 12 סיבובים לעשות את זה.

האם זה הופך את הכושף לחזק מדי לדעתכם? או אולי עדיף להוריד את נקודות הכישוף בכלל- ולהשתמש רק בנקודות לחש? מה דעתכם?
 
הקטע שלהם ממש לא ורסטיליות. אם כבר - הם הכי פחות ורסטיליים מבין מטילי לחשי המאגיה, כי אין להם לא את המיומנויות והתוספים הכללים של פייטן, לא את מגוון הלחשים של אשף ולא את הקסמים הנוספים לפי-רצון שמכשף מקבל דרך השבעות. כושף מקבל רשימת לחשים צרה מאוד, וזה הגיוני כי הכושף הוא בתכל'ס אקס-מן של מבוכים ודרקונים, ולגיבור על ממוצע יש רק כוח אחד או שניים. :)

הקטע של כושף הוא שאת מעט הדברים שהוא עושה, הוא עושה טוב מאוד. הוא יכול להטיל לחשים מהירים, לחשים כפולים, לחשים לטווח מוגדל, ולחבר נקודות כשף כדי להטיל לחשים בדרג גבוה יותר. יש לו יכולת לפרצי נזק גדולים מאוד.

אם אתה רוצה בכל זאת לתת לכושף נקודות קסם, זה באמת מסבך אותך עם שני משאבים מתכלים. לדעתי - תן לו נקודות קסם לפי החוק החלופי במדריך לשליט המבוך, ובמקום נקודות כשף תן לו יכולת לחדש נקודות מנוצלות בזמן מנוחה קצרה, בדומה ליכולת ההשבה המאגית של אשף (מחזיר מספר נקודות קסם שמתאים ליחידת לחש השווה לחצי מהדרגה שלו ולפחות 1). לאחר שהכושף החזיר נקודות פעם אחת, הוא חייב להשלים מנוחה ארוכה לפני שיוכל להשיב נקודות בשנית.
 
אני לא אביע דעה לגבי ההצעה המכאנית, אבל כן מביע התנגדות לכך שהם מקצוע גרוע בשיטה.
לדעתי הם מטיל לחשים "פשוט" בדיוק כמו שלוחם הוא מקצוע פשוט יחסית, כך הכושף מציע את המגניבות של מטיל לחשים בחבילה פשוטה וקלה לשימוש.
הם משעממים בהשוואה למטיל לחשים "רגיל", זה לא הופך אותם לגרוע לדעתי.
 
הבעיה היא לא שהם משעממים, הבעיה היא שהם פשוט אשפים גרועים יותר, עם קובית פגיעה קצת יותר גבוהה. בעוד ברברי הוא לא "לוחם גרוע יותר", הוא מקצוע לוחמני ופשוט בפני עצמו, ויש לו את הייחוד שלו.
אצל הכושף, הקטע הייחודי שלו פשוט לא מספיק טוב כדי להרים את כל המקצוע ולייחד אותו, וזה עצוב. המכשף (וורלוק) לדוגמה מקבל יכולת הטלת לחשים שונה לחלוטין, למה הכשף לא? הוא אמור להיות שונה מהאשף.
 
אני כושף כבר כמה זמן ואני רוצה להביע את דעתי , אני מסכים איתכם בהחלט שחלק מהלחשים עשויים להיות הרבה יותר גרועים מלחשים של אשף אבל אל תתנו לזה להטעות אתכם כי הכושף הוא בכול זאת מאוד חזק ויש לי כבר לחשים כמו כדור אש שזה לא רע יחסית לרמה חמש , ואל תשכחו שהלחשים האלה הם עדיין שימושיים והם רק חלק אחד מהיתרונות שבלהיטת כושף כי החלק השני זה הכריזמה , אני לא יודע מה אתכם אבל אני אישית אוהב להיות כריזמטי כי זה מאפשר לי לשכנע יצורים לסמוך עליי , לגלות לי מידע בנוגע למבוך ותאמינו לי שבדרך הזאת הרבה יותר קל גם לאסוף סביבך בני ברית שיעזרו לך להילחם . ושמעתי שכאשר כושף מגיע לרמה תשע הוא יכול להשתמש בלחש שמסוגל להפיח חיים בחפצים דוממים וזה מצויין כי ככה אפשר לעצב חומרים כמו פסלים ואז להחיות אותם וכאשר הם קמים אפשר להשתמש בנתוני הכריזמה הגבוהים בשביל לשכנע אותם להצטרף לצוות שלי ולמזלי השה''ם שלי מסכימה לעשות דברים כאלה . ואם תשאלו אותי זה הרבה יותר עדיף להשתמש ביצור חי ונבון שמסכים לתפקד כגולם מאשר להשתמש באחד חסר בינה . ואחד החלקים הכי טובים בלהיות כושף זה הקסם הפראי ! אני יודע , אני יודע , זה יכול להיות מסוכן אבל אתם לא יכולים לבחור בזה בתור כושפים למרות שאני דווקא חושב שהיה מאוד כיפי ומוזר להשתגר למישור האסטרלי , להצמיח פתאום זקן כחול או אפילו לזמן מדוזות חייזריות מרחפות שאגב כול אלה קרו לי , ולפעמים זה כיף פתאום לקבל הפתעות כאלה . אז אילו כול הסיבות שבגללם בעצם החלטתי לבחור במקצוע הכושף , אשמח לדעת מה דעתכם
 
צודק בהחלט, אבל עדיין לאשף יש את כל לחשי הכושף (או כמעט את כולם) ולכושף חסרים לחשים ברשימה, ומעוד כמה סיבות הכושף חלש יותר מאשף. זה שלכושף יש כדור אש זה טוב ויפה, אבל גם לאשף יש את זה.
מצד שני, זה שהכושף חלש יותר מאשף לא אומר שהוא לא כיפי. למעשה מכמה בחינות הוא יותר כיפי מאשף, חלקן הסיבות שציינת, וגם זה שיש לו על קסם שזו יכולת כיפית לעבוד איתה.
רק מסתייג מהקסם הפראי - זה יכול קצת לעצבן חברים שלך שפתאום חוטפים איזה משהו לא נחמד ממנו. אם אתם סבבה עם זה בקבוצה אז אחלה, אבל זה לא תמיד המצב.
אבל גם עם זה כושף הוא עדיין כיפי
 
לדעתי כל הקטע במכשפים זה שהיה להם הרבה מטענים ללחשים.
אף פעם לא שיחקתי כושף, אבל כל פעם אני בוחר קוסם בתור דמות הייתי שנתיים קוסם, שנה אחת דרואיד ועכשיו אני אשף.
אם יש משהו שלמדתי מכל הפעמים האלה, זה שהקוסם צריך לחשונים ומספר מטעני לחש נורמליים או שהוא צריך לעבור לנשק וזה הורס אותו
 
האיש בשחור אמר/ה:
אם יש משהו שלמדתי מכל הפעמים האלה, זה שהקוסם צריך לחשונים ומספר מטעני לחש נורמליים או שהוא צריך לעבור לנשק וזה הורס אותו
נשמע לי שאתה בכלל לא משחק במהדורה 5, אלא במהדורה אחרת של המשחק (אולי 3.5). במהדורה 5 לחשונים לא נגמרים, והם יעילים עבור מטילי לחשים בדיוק כמו כלי נשק...

בהזדמנות זו אני ממליץ לך להירשם לפורום, וגם לקרוא את החוקים שלו: https://www.pundak.co.il/forums/rules
 
זה בעיקר תלוי מה אתה משחק ואילו לחשונים בחרת. אם אתה משחק דרואיד- יש את הלחשון שהופך אותך למכונת נזק שמורידה ק8 עם מטה. יש גם את קליע האש, שהוא חזק יחסית, ועוד כמה לחשים התקפיים טובים במהדורה חמש.
אם בחרת רק לחשון התקפי אחד אל תתלונן שיש לך רק אחד... יכולת לבחור שניים או שלושה התקפיים, מאחר ויש לאשף המון המון לחשונים.
 
האיש בשחור אמר/ה:
האמת שגם במהדורה 3.5 הלחשונים לא נגמרים
(הם כן :confused: והלחשונים ההתקפיים גם גורמים בערך שליש מהנזק שהם גורמים במהדורה 5)

אגב, במקום לכתוב כמה הודעות נפרדות ברצף, אתה יכול להירשם לפורום ואז תהיה לך אפשרות לערוך את ההודעות שלך.
 
חזרה
Top