אתחיל ואגיד שכושפים הם אחד המקצועות הגרועים במהדורה 5.
הקטע העיקרי שלהם זה ורסטיליות, אבל הם מקבלים רק 2 (ועוד 1 בכל 7 דרגות) מטאמג'יק. הם לא צריכים להכין לחשים, אבל רשימת הלחשים שלהם מצומצמת. יכולות הארכיטיפים שלהם בינוניות למדי ובסופו של דבר הם מרגישים כמו אשפים... אבל גרועים.
הדרך הפשוטה ביותר לדעתי לתקן אותם, היא לתת להם להשתמש בחוק החלופי מהמדריך לשה"מ- נקודות לחש.
נקודות לחש הוא חוק חלופי שמחליף את מערכת הspell slots של מהדורה 5. הוא מזכיר בעצם מאנה, כשיש לך מאגר של נקודות שאתה יכול לנצל כדי להטיל לחשים. היכולת הזו בעצם נותן ורסטיליות עצומה.
הבעיה היחידה איתה, היא שהיא מתנגשת עם מכאניקה אחרת שקיימת אצל הכושף. נקודות הכישוף- מכאניקת ההיכר של הכושף, והמכאניקה שמזינה חלק גדול ממאפייני המקצוע שלו- מהמטאמג'יק ועד יכולות ריפוי או זימון זאבים.
יחס ההמרה בין נקודות כישוף ללחשים זהה לחלוטין ליחס ההמרה בין נקודות לחש ללחשים, ההבדל הוא ביחס ההמרה של לחשים לנקודות כישוף- יש בו אובדן, דבר שלא קיים בנקודות הלחש.
להשתמש בנקודות כישוף באופן נפרד מנקודות לחש יהיה בלגן, ידרוש לזכור 2 סוגים שונים כמעט זהים של משאבים מתכלים, אחד משמש רק להטלת לחשים והשני רק למטאמג'יק ויכולות מקצוע. אם ככה, כנראה עדיף למזג את היכולות. מה שאומר בפועל שכושף יוכל להטיל עוד 3 לחשים דרג 1, או עוד 2 לחשים דרג 2, אם יש לו 6 נקודות כישוף.
אבל, העיקר הוא ההפך- זה אומר שכושף יוכל להשתמש הרבה יותר במאפייני המקצוע שלו, מבלי להזדקק לפעולת בונוס כדי להמיר לחשים לנקודות (עם אובדן!). אם ניקח לדוגמה כושף צל בדרגה 6, הוא יכול לזמן זאב אימים (עם כמה שיפורים) בסך הכל 8 פעמים ביום, וייקח לו 14 סיבובים לעשות אתזה.
כושף צל עם נקודות לחש לעומתו, יוכל לעשות את אותו הדבר 12 פעמים ביום, וזה ייקח לו 12 סיבובים לעשות את זה.
האם זה הופך את הכושף לחזק מדי לדעתכם? או אולי עדיף להוריד את נקודות הכישוף בכלל- ולהשתמש רק בנקודות לחש? מה דעתכם?
הקטע העיקרי שלהם זה ורסטיליות, אבל הם מקבלים רק 2 (ועוד 1 בכל 7 דרגות) מטאמג'יק. הם לא צריכים להכין לחשים, אבל רשימת הלחשים שלהם מצומצמת. יכולות הארכיטיפים שלהם בינוניות למדי ובסופו של דבר הם מרגישים כמו אשפים... אבל גרועים.
הדרך הפשוטה ביותר לדעתי לתקן אותם, היא לתת להם להשתמש בחוק החלופי מהמדריך לשה"מ- נקודות לחש.
נקודות לחש הוא חוק חלופי שמחליף את מערכת הspell slots של מהדורה 5. הוא מזכיר בעצם מאנה, כשיש לך מאגר של נקודות שאתה יכול לנצל כדי להטיל לחשים. היכולת הזו בעצם נותן ורסטיליות עצומה.
הבעיה היחידה איתה, היא שהיא מתנגשת עם מכאניקה אחרת שקיימת אצל הכושף. נקודות הכישוף- מכאניקת ההיכר של הכושף, והמכאניקה שמזינה חלק גדול ממאפייני המקצוע שלו- מהמטאמג'יק ועד יכולות ריפוי או זימון זאבים.
יחס ההמרה בין נקודות כישוף ללחשים זהה לחלוטין ליחס ההמרה בין נקודות לחש ללחשים, ההבדל הוא ביחס ההמרה של לחשים לנקודות כישוף- יש בו אובדן, דבר שלא קיים בנקודות הלחש.
להשתמש בנקודות כישוף באופן נפרד מנקודות לחש יהיה בלגן, ידרוש לזכור 2 סוגים שונים כמעט זהים של משאבים מתכלים, אחד משמש רק להטלת לחשים והשני רק למטאמג'יק ויכולות מקצוע. אם ככה, כנראה עדיף למזג את היכולות. מה שאומר בפועל שכושף יוכל להטיל עוד 3 לחשים דרג 1, או עוד 2 לחשים דרג 2, אם יש לו 6 נקודות כישוף.
אבל, העיקר הוא ההפך- זה אומר שכושף יוכל להשתמש הרבה יותר במאפייני המקצוע שלו, מבלי להזדקק לפעולת בונוס כדי להמיר לחשים לנקודות (עם אובדן!). אם ניקח לדוגמה כושף צל בדרגה 6, הוא יכול לזמן זאב אימים (עם כמה שיפורים) בסך הכל 8 פעמים ביום, וייקח לו 14 סיבובים לעשות אתזה.
כושף צל עם נקודות לחש לעומתו, יוכל לעשות את אותו הדבר 12 פעמים ביום, וזה ייקח לו 12 סיבובים לעשות את זה.
האם זה הופך את הכושף לחזק מדי לדעתכם? או אולי עדיף להוריד את נקודות הכישוף בכלל- ולהשתמש רק בנקודות לחש? מה דעתכם?