השיטה של סטארפיינדר היא בבסיסה טובה, רק שהמתמטיקה קצת נשברת בדרגות הגבוהות.
לספינה יש ארבע כיוונים (קדימה, אחורה, גב, גחון) וחשוב בזמן הקרב איזה כיוון נמצא איפה. יש לה מערכות סריקה, מחשבים, מנועים, גוף הספינה, מגן אנרגיה ומספר תותחים שיכולים להיות ממוקמים בכיוונים שונים (לדוגמה ייתכן שלמפציץ יש רק תותחני גחון והספינה יכולה לתקוף רק מהכיוון הזה).
כל דמות יכולה לתפוס תפקיד בספינה - גשר הפיקוד, קצין המדעים, הטייס וכן מהנדסים ותותחנים (שבהם אפשר מספר דמויות בכל תפקיד).
לכל ספינה יש את התור שלה, ובתור של הספינה של הקבוצה, כל שחקן עושה אחת מהפעולות שלו -
המפקד יכול לעודד את הצוות כדי לתת לכולם בונוס, להאיץ בצוות כדי לתת בונוס גדול יותר אבל להסתכן בכשלון שידכא או ילחיץ את כולם, והוא יכול לעלות בקשר מול ספינות אויב ולנסות להפחית להן את המוראל.
קצין המדעים יכול לסרוק חלליות אויב כדי לגלות מידע על המערכות שלהן, נקודות תורפה ומה מצב המכשירים שלהן (זה נשאר מעניין בגלל שנקודות התורפה משתנות - ראה מה עושים מהנדסים).
הטייס מזיז את החללית על המפה. הוא יכול להזיז אותו בקווים ישרים סתם ככה, אבל גם לנסות לבצע אחד מכמה פעלולים שמקנים תוסף לדרג"ש של החללית, להתקפה של התותחנים, או משנים את הזווית שבין החללית ובין חלליות אויב וככה מאפשרים לתותחנים להשתמש בכלי נשק שונים. לדוגמה Barrel roll.
המהנדסים יכולים בכל תוך לתקן נזק לחללית, לנסות לדחוף מערכות לאוברדרייב, או להחליש או לכבות מערכת אחת כדי להזרים יותר כוח למערכת אחרת - לדוגמה לכבות את המגן האחורי כדי להמשיך לתגבר את המגן הקדמי.
התותחנים זה התפקיד הכי משעמם כי בדרך כלל כל תותחן יכול לבחור בין שתי התותחים הרלוונטיים שלו וזהו, אבל שחקנים נוטים להתלהב מגלגולי התקפה.
מנסיוני בשלוש הרפתקאות (בדרגות 2, 4, 7) זה עובד אחלה, אבל אתה יכול פשוט להשתמש בשלד ולהתאים למתמטיקה ולסוגי המיומנויות שיש במשחק שלך.