• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הושלם פרק 16 ב"יורשת הקרדינל"

לאחר מאמץ רב, הושלם פרק 16 ביורשת הקרדינל, שמכיל את אחד הקטעים שהיו הקשים ביותר לכתיבה בכל הספר.
שם הפרק החדש הוא "הניצוץ מתלקח", והוא ממשיך את שני קווי העלילה - הן של רוואנה וואלנסיאל והן את זה של גייל, ועושה כברת דרך חשובה לקראת סיומו הצפוי של הספר (ככל הנראה, נותרו עוד שני פרקים עד לסיום).

הערה: ישנם קטעים קשים בפרק.

כל קוראי יורשת הקרדינל - תוכלו למצוא את הפרק בדרך הרגילה (קרי, לכו לפרק 15 ולחצו על "לפרק הבא", או חפשו אותו בתוכן העניינים השלם).

תהנו!

אשמח לקבל את חוות דעתכם על הפרק.
 
פרק מצויין. כתוב מעניין. הסצנה באולם הסעודות של הפונדק הייתה מעניינת מאד. הסצנה עם גייל הייתה מסתורית ומשאירה טעם של עוד אם כי פחות מפחידה מהסצנה בפרק הקודם.

בכן, הדמות של יוליוס קרלו מעוררת סקרנות. תמהני איזה אדם יבחר להצטרף לארגון כמו אחוות הזוהר ואז להפוך את עורו לגמרי ולהפנות את גבו לאמונת הזוהר בכללותה (והוא עשה את זה עוד שאחוות הזוהר הייתה קיימת)?

האירועים בז'ראל מזכירים מעט את מה שקרה בצרפת ערב המהפכה הצרפתית. גם שם התחלפו שרי אוצר בקצב מסחרר... למה לזמן את 'אסיפת המעמדות' אם הוא הסתדר יפה מאד בלעדיה?
קרי אם קודמו לא מצא לנכון לזמנה למרות מצבו הקשה, איזו סיבה יש לו שמצבו קצת יותר טוב?

כריסטול בהחלט טיפוס משעשע בעל כורחו.

מה היה "הגביש הלבן" שראתה גייל?
 
תודה :)

היכן כתוב בדיוק שיוליוס קרלו היה שייך אי-פעם לאחוות הזוהר?

ואכן - יורשת הקרדינל בהחלט כתוב בהשראה (עקיפה וחלקית) של המהפכה הצרפתית (מלבד הרמה הטכנולגית, באופן דומה לבניית המערכה ההידרוסטית) - אם כי בכרך הנוכחי העניינים הללו נותרים ברקע בלבד.
גם במציאות המלך לא רצה לכנס את אספת המעמדות, ואולץ לכך משום שהתקרב למצב של פשיטת-רגל כללית ובגלל אי השקט הגובר בעם. כמו כן, בז'ראל (להבדיל מצרפת של המאה ה-18), לאספה הגדולה קייממת משמעות טקסית גדולה, והיא הגוף שנחשב ראוי ומסוגל לקבל החלטות ארוכות טווח והרות גודל (כמו שינוי המשטר הז'ראלי אחרי מותה של ארלינד).

לגבי הגביש - יש רמז דק בפרק לגבי מהותו, והקשר בינו לבין החלקים העתיקים והסודיים ביותר של הדת הז'ראלית, אבל אני לא אתן ספויילר נוסף :)
 
א.מצטער על התגובה המאוחרת (מאוד)- מה לעשות, כפי שאומרים- ''הזמן קצר והמלאכה מרובה.'':)

ב.ברור מדוע כתיבת הפרק הייתה לא קלה (וכך, במידה מסויימת, גם קריאתו)- תמיד יש קושי בהמחשת דברים בלתי מוחשים במהותם, המתרחשים במקביל בעולם החומר ובעולם הרוח, כפי שמתואר בפרק זה.

ג.בנוגע לסצינת הפונדק עם ואלנסיאל ורוואנה:

1.תיאור סעודתן של רוואנה וואלנסיאל, ממחיש באופן משעשע ונבון את הבדלי האופי וכן השוני הגופני והנפשי בין שתי הנשים. מצד אחד חוסר התאבון האנין והמעודן של רוואנה, ומנגד לו, תאבונה הבריא והנמרץ, הגס קמעה, של ואלנסיאל.
והדברים נכונים שבעתיים ביחס לשיחתן, בה מתגלה אפיה הסביל, הקודר והמהורהר של רוואנה, אל מול נמרצותה המעשית, הקשוחה וקרת הרוח של ואלנסיאל

2.לדעתי, יש קושי מסויים בקבלת העובדה שצמד הנשים הצליח להגיע כה מהר לטוראל לה-וארט. הלא המרחק בין טוראל לה-וארט ופארם ד'אומברה הוא כמה מאות ק''מ- לפחות על פי אומדני- ומסעם של שתי הנשים מוצג כמסע רגלי קל ומהיר.

3.גם המחזה הקטן המתרחש בין שני הטילירנלים, ארטול וכריסטול, משעשע וממחיש באופן מאלף את שתי הגישות השונות בתכלית, החילונית והדתית, לחיים ולעולם.

4.באשר למאורעות בעיר הבירה- הדברים אמנם נראים כסכסוך פיאודלי שעלול לקרוע את ז'ראל לגזרים; אולם דומני שלא יהיה נכון לדבר על מהפכה חברתית של ממש, שכן אינני סבור שלהמוני העם יש תודעה מעמדית מפותחת די הצורך כדי להתקומם נגד מעמד האצולה כולו, ולשנות באורח מהותי את טיבם של המשטר והחברה. על כל פנים, אין ספק שמדובר בחדשות רעות מאוד לאן דה-בוואזי- נראה כי האיש היחיד אשר היה עשוי להגיש לה סיוע של ממש, הלא הוא הדוכס שבלייה, לא ימהר לעשות זאת.:devilish:

5.ולמרות כל הגילויים החדשים, המיסתורין עודנו אופף את העלילה- מהי השליחות אותה הטילה אמריל על רוואנה, ואת מי בדיוק מזכיר לה הבארון דה-הולסרוי, מכל האנשים שבעולם?- עוד נראה...:) (על כל פנים, לי הבארון די מזכיר את אראגורן, כפי שהוא מופיע לראשונה, בפונדק ''הסוסון המרקד''.)

ד.ומן הקל אל הקשה- מספר הערות אודות המסה העוברת בפרק זה על גייל-

1.הצגת הדרך בה עולה בידיה של גייל לעבור מבעד לעמוד האבן ולחדור לאולם הנסתר, תוך שהיא מגלה עוד טפח מן הכוחות הקסומים הטמונים בה, מרתקת ממש; והאווירה הכמעט חלומית האופפת את התהליך מצאה חן בעיניי מאוד.
אני מבין שרק מי שניחן בכוחות קסם יכול להיכנס לאותו אולם. מעניין לדעת מי בנה אותו- לא נראה לי שאותו יוליוס קרלו עשה זאת- אני סבור שהוא רק גילה את המקום וניצל אותו לצרכיו הנתעבים.

2.היטבת לתאר את צמד הכוחות המנוגדים הנאבקים על נפשה של גייל- הן בעולם המוחשי והן במישורים העליונים. גם הדימויים בהם השתמשת מעניינים למדי- מחד גיסא תחושת אילחה, פעימת-לב טמא, מערבולת שואגת, דלתות נעולות שהבטחות כמוסות מאחוריהן, ומאידך גיסא- ניצוץ קלוש וזוהר של אור וגביש בוהק.

3.תיאור הכרוב הענק והמזוויע, וכל אווירת הרוע הממלאת את האולם הסודי, הזכירה לי מאוד את הסרט ''מגרש השדים''. גם שם וגם בפרק הנוכחי של הספר יש שימוש מוצלח בדברים יומיומיים על מנת לעורר אימה וגועל. בסרט מדובר בילדה בת שתיים-עשרה וכאן- בכרוב. ועצם הגיחוך שבכך, הופך את ההתרחשויות למבעיתות עוד יותר.:twisted:

4.ובכל זאת, אין טוב בלי רע, או לפחות בלי קושי מסויים: כל ההתרחשויות מעורפלות מעט יתר על המידה; בייחוד כוונתי להכרזתה של גייל כי היא יורשת הקרדינל. שהרי ברור שאין לנערה כל דרך לדעת משהו אודות עניינים כגון אלו. ודבר זה יוצר רושם שישות אחרת חדרה לתוכה והשתלטה על מעשיה, מה שמפחית מגבורתה ומעוצמת המבחן בו היא עומדת. וברור שרושם זה מתחזק אף מדבריו של יוליוס קרלו, אודות הילאריה.
ואולי טעות בידי, ומדובר כאן בזכרונות מגלגול קודם? (ואני סברתי שהדבר תקף רק לגבי עלפים?...:rolleyes:)

ה.ולסיום- מתקפת הנמלה הענקית!:eek:rclol: מה שמחזיר אותנו למישורים ארציים יותר ולבארונים קטנים ובוגדניים... אכן, אין סוף לצרות הנופלות על רוזנות בוואזי האומללה.:twisted:
 
תודה על התגובה המפורטת (בקרוב גם על פרק 17, בתקווה ;) )

ג2: טוראל ועמק פיירו לא כל-כך רחוקים זה מזה. טוראל סמוכה מאד ללונאריה מדרום (מרחק יום הפלגה/רכיבה מהירה או יומיים של רכיבה איטית) ונדמה לי שהוער באחד הפרקים הקודמים, כי צבא (שהוא איטי בד"כ) יכול להגיע מפארם ד'אומברה לצומת לונארייה בתוך שבעה ימים. כך או כך, ואלנסיאל בחרה נתיב שחצה את הגבעות והיער, והוביל לטוראל במשהו דומה ל"קו אוירי", כך שהדרך התקצרה עוד יותר.

ג3: לא הייתי מגדיר את ארטול וכריסטול כמייצגים פר-סה של גישה חילונית מול גישה דתית. כריסטול פנה לדת מסיבות מסויימות מאד, ומייצג את אחת הגישות הדתיות - בהחלט לא את כולן. גם לדה-סנסר (ולגייל) יש בהחלט גישה דתית, אם כי שונה לחלוטין משל כריסטול ודומיו.

4. לגבי עיר הבירה: שים לב, ששם הבורגנות מאד-מאד מפותחת (בכל מרכז ז'ראל), וחשוב מזה - האצולה מנוונת לגמרי. גם הפאודלים מרבים ללעוג לאצילי החצר, ולהעיר שהם פרזיטים גמורים שניזונים מכספי המלך. יש מאות רבות מהם (ומה שמגביר את הבוז הפאודלי כלפיהם: כמה מהחשובים ביותר ביניהם, הם צאצאים לשושלות פאודליות כושלות ולא-מכובדות שעלו לגדולה בחנפנות למלך).
מעטים חושבים על ריסוק מעמד האצולה בכללותו (אין כל סיבה לכך - ישנם מקומות בהם האצילים משחקים תפקיד חיובי למדי, בעיקר במזרח ובדרום), אבל בהחלט רבים מדברים על "עריכת חשבון" גם עם אצילי החצר, גם עם הכמורה העשירה מאד והמסואבת של איזור המרכז (ובעיקר עם מסדר כוהני המשנה), וגם עם כמה פאודלים עשירים מאד ונצלנים מאד באיזור מינולר וכ"ו.
אספת המעמדות נתפסת כגוף שמסוגל לחולל רפורמות מרחיקות לכת - כפי שהיא היתה זו שביצעה את הרפורמה והקמתו מחדש של הממשל הז'ראלי לאחר התוהו של סוף ימי ארלינד
(פרטים נוספים, בתקווה, בעדכון הבא של קלדאריה).

5. ובכן, השליחות שהטילה אמריל על רוואנה - קשורה קשר הדוק לשליחות הכמרים שאמריל חיסלה בתחילת העלילה (והוחלפו, דבר הנרמז בבירור, ברוכבים מזרי האימים של זורדי) - למהר לוואריאר לה-פאץ', ולמצוא את מי שהכמרים הללו ביקשו להניח עליו יד. (וכנראה, לקחת אותה משם למקום מבטחים).
אל תשכח, שאמריל היתה לצד דה-סנסר כאשר בחן את גייל הילדה, ומדובר במפורש על כך שהוא התייעץ בה. היא היתה גם במועצה הסודית שנערכה בעניין זה בלולאס, בימיו של קלאון הזקן.

6. הדמיון לאראגורן בפונדק הוא מכוון. אמנם הולסרוי הוא לא אראגורן, אבל הדמיון בסצנה הוא לא רק עבור הקורא, אלא משחק תפקיד פנים-עלילתי חשוב. (שים לב טוב לדמותה של רוואנה, לכינוי בו משתמשת אמריל לגביה, ולסיבות בגללן היא מסרבת להתמסר לבעלה).
העניין כאן הוא, שחסרה פיסת מידע, שאמורה היתה להתרחש ב"גראנד פינאלה" של "דמדומי המערב".

ד1. לאולם אפשר להכנס בעוד דרכים, ואכן לא קרלו בנה אותו. נאמר בפרקים קודמים, שבעבר הרחוק שכנה על הגבעה עירו של הקרדינל הכחול - ומתחתיה נחצבה רשת מסועפת של נקבות ומנהרות. ישנן דרכים נוספות להכנס, אולם המעוותים שמרו עליהן היטב (כמודגם היטב בפרק 15). מצד שני - כניסה דרך הכנסיה העתיקה הישר לעבר מרכז הקומפלקס (שם ככל הנראה היה פעם חדר פולחן סודי ומאד חשוב, אותו קרלו מנצל), אכן דורשת קסם, או ליתר דיוק - הפעלת כוח דתי מיסטי רב עוצמה, שמעטים הכמרים דהיום שמסוגלים אפילו לחלום עליו.

ד2. לאור הגנוז הבוהק מאחורי הדלתות (הדלתות המוגפות של הדרך הנסתר, הגן הנעלם), יש תפקיד ראשי במיסטיקה ובפרקים הסודיים של הדת הז'ראלית. אחד הסודות הכמוסים ביותר הוא אותו אור גנוז, טהור ורב עוצמה, שנכלא מעבר לדלתות ובוער שם עדיין באור של ראשית הימים (שמבחינת הז'ראלים, מייצג את הזוהר עצמו). כך או כך, חלק גדול מהמיסטיקה הכנסייתית נועדה לאפשר לאנשיה לשרות עם האור, או להשתמש בקמצוץ מזעיר שלו בדרך של כוחות קדושה. לעלפים (אל'וורליני) יש כמובן גרסה קצת אחרת לאור הזה - גם לאלו מהם שקיבלו את דת הזוהר.

3. :twisted:

4. אכן, זה קושי ידוע. כשגייל מכריזה "אני יורשת הקרדינל", היא לא עושה זאת מתוך ידע רציונלי, אלא ברגע של התעלות דתית שנמצאת מעבר לתפיסה. שהרי, גייל הצליחה להחדיר את "ידה" הלא מוחשית לרגע מעבר לדלתות, ולשאוב לתוך ישותה קמצוץ מהאור הקדוש והחזק ביותר עליו חולמים ה ז'ראלים (ועבור קרלו ויצוריו - האור הקטלני ביותר, באשר המגע שלו פשוט שרף אותם).
מסיבה זו, לא מדובר בישות אחרת שנכנסה לתוכה - גייל היא נצר לזרעה של היליארה, וירשה חזות חיצונית מאד דומה לה (ע"ע הדרך בה ז'אן נדהם כשהוא רואה את תמונתה של היליארה, פרק עשירי). בגייל יש שילוב מעניין -מצד אחד, כוחות הקדושה הכנסייתיים, ומצד שני, הקשר למאגיית החורף של כוהנות עין-הבדולח (דרך היליארה).
נראה שנתפסת לטעות האחרונה שעשה קרלו בחייו - גם הוא סבר, שמדובר בגלגול של היליארה, או ברוחה שהשתלטה על גוף חי (דבר שמתאים לדרכו, לא לדרכה).

5. והרבה על נמלים - בפרק הבא :)
הנפילה כאן היא מכוונת, ומדגישה את עומק הפער בין העניינים העילאים ומאבק הכוחות המיסטי שהולך ומחריף, לבין הטפשות והאכזריות הארצית להבעית של כמה אצילים.
 
האם קיימים חילונים בז'ראל? בסך הכל, ארטול משתמש בדימוי שרק אדם דתי היה פונה אליו כשהוא מציג את הכנסיות כמקום מפלטם האחרון של האנשים מפני אנשי קורטזאר. נראה לי שארטול וקריסטול מסכימים על כך שהוא לא כשר לשאת את משרת הבארון. ואי כשירותו הייתה הסיבה שקריסטול פנה לחייו של אח קבצן מכלתחילה (אחרי הכל, האצולה המסורתית לא ממש מעריכה אדם חלוש כמו קריסטול שאינו יכול להיות מטבעו לוחם טוב וקריסטול לא מתאים לחייו
של אציל חצר). זה אינו עימות של ממש; ארטול פשוט מצא בקריסטול שק חבטות נוח לתסכוליו..

אני מצפה בקוצר רוח לעדכון הבא של קלדריה...
 
חזרה
Top