• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

הקוסם [בחירת לחשים לאשף מתחיל]

קשה להמליץ לך על רשימת לחשים. מטילי לחשים, ובמיוחד אשפים, נהנים ממגוון רחב במיוחד של אפשרויות ואתה יכול לפתח דפוס הטלת לחשים (לדוגמה: לחשי אש, בעיקר זימון יצורי-אש ולחשי מסורת העוצמה [Evocation]) ייחודי לדמות ואפילו לחזק אותו באמצעות יצירת דמות אשף המתמחה במסורת מסוימת.

מה שכן חשוב לציין הוא שיש לחשים בספר שהם חזקים מהדרג שבו הם מופיעים. אלו לחשים שנועדו ליצור איזון משחקי או שהם מהווים עמוד תווך ואבן בוחן של מכניקת המשחק. כל זה כנראה לא חשוב לך אבל משמעות הדבר היא שהלחש שריון הקוסם (Mage Armor) חזק יחסית ללחשי עוצמה 1 אחרים. זה נכון גם לגבי הלחשים מגן, קליע קסם, היעלמות מעין, הרדמה וכמה אחרים. אלו לחשים שמטיל לחשים מכל סוג יהנה מהם מאוד. הם קרויים גם Benchmark spells מכיוון שהם משמשים כיסודות משחקיים שלפיהם בוחנים מכניקה של לחשים אחרים.

אם אתה אשף, דאג להימצאות לחשים בעלי השפעות שאינן התקפיות או הגנתיות בספר הלחשים שלך. חשוב על אינספור שימושים יצירתיים ללחש הגירוז שלך. כוחו של האשף טמון בהיכרות עם מספר רב ככל האפשר של לחשים, ועם הזמן תוכל גם להטיל חלק נכבד מהם בכל יום. תכנון מראש ובחירת לחשים בעלי שימושיות מצומצמת באופן כללי אבל יעילות גדולה במצב ספציפי מחד ויכולת אילתור שתאפשר לך לעשות שימוש יצירתי בלחשים שלך מאידך דרושים כדי להצליח.
 
ערוך רשימה של הלחשים שאתה מעוניין בהם או חושב שאתה מעוניין בהם ועשה כך נניח שאתה בוחר 2לחשים ביום אחד להטלה אז תיקח את הרשימה ותבדוק איזה אתה הכי צריך מתי שיש סיבה טובה תעשה וי בטבלה ללחש ובסוף תבדוק למי יש יותר ובאמת תנסה להיות יצירתי כמו שאמרFerenheit
[email protected]
 
בדיוק סיימתי לקרוא את "כבשן הנשמה" שמספר את סיפור נעוריו של רייסטלין מ"רומח הדרקון"
ופתאום יש לי הערכה עצומה לאשפים. במו"ד אתה מתחיל עם ספר כשפים עם מספר מסויים של לחשים. וזה, אחרי שנים של למידה. אני חושב שהGM צריך לעזור לבחור את הלחשים לפי לחשים שנלמדו ע"י המורה, המדריך הרוחני וכו'. אם השחקן הוא רולפלייר ברמה בינונית- הוא יוכל לתת סיפור ללחשים שהוא רחש. צריכה ליהיות סיבה לכל לחש ומקור מאיפה הוא הושג (מגילות, ספר מחנות קסם, ממורה בלימודיי קסם). יש לאשף שעוסק בהוראה סיבה להשתמש בקסם התקפי כמו כדור-אש?

בקיצור
תתאים לדמות את הלחשים.
 
כמנחה, תמיד התערבתי בבחירת הלחשים של הדמויות.
ואגב, אצלי לחשים חדשים לא צצו מהאוויר - יכולת לעלות שלוש דרגות שלמות, אבל אם לא מצאת מאיפה להעתיק או ללמוד לחשים נוספים, ספר הלחשים שלך היה נשאר בדיוק כמו שהתחלת איתו.
 
כף האווז אמר/ה:
כמנחה, תמיד התערבתי בבחירת הלחשים של הדמויות.
ואגב, אצלי לחשים חדשים לא צצו מהאוויר - יכולת לעלות שלוש דרגות שלמות, אבל אם לא מצאת מאיפה להעתיק או ללמוד לחשים נוספים, ספר הלחשים שלך היה נשאר בדיוק כמו שהתחלת איתו.
מעניין...
נאלץ להגיד שאתה צודק, עכשיו כשאני חושב על זה. באמת לא הגינוי שהאשף/מכשף עולה דרגות ופתאום הוא יודע לחשים חדשים.
רעיון יפה.
 
-ELF- אמר/ה:
כף האווז אמר/ה:
כמנחה, תמיד התערבתי בבחירת הלחשים של הדמויות.
ואגב, אצלי לחשים חדשים לא צצו מהאוויר - יכולת לעלות שלוש דרגות שלמות, אבל אם לא מצאת מאיפה להעתיק או ללמוד לחשים נוספים, ספר הלחשים שלך היה נשאר בדיוק כמו שהתחלת איתו.
מעניין...
נאלץ להגיד שאתה צודק, עכשיו כשאני חושב על זה. באמת לא הגינוי שהאשף/מכשף עולה דרגות ופתאום הוא יודע לחשים חדשים.
רעיון יפה.

זה הגיוני מאוד, אם בהמלך עליית הדרגה, האשף/מכשף השקיע זמן בחקירה ולימוד של קסמים. אני מדבר על חרקיה של נגיד שעה כל ערב כשכולם מסביב למדורה, או ביום החופשי שלו( ;) )
 
Wolf's Bite אמר/ה:
-ELF- אמר/ה:
כף האווז אמר/ה:
כמנחה, תמיד התערבתי בבחירת הלחשים של הדמויות.
ואגב, אצלי לחשים חדשים לא צצו מהאוויר - יכולת לעלות שלוש דרגות שלמות, אבל אם לא מצאת מאיפה להעתיק או ללמוד לחשים נוספים, ספר הלחשים שלך היה נשאר בדיוק כמו שהתחלת איתו.
מעניין...
נאלץ להגיד שאתה צודק, עכשיו כשאני חושב על זה. באמת לא הגינוי שהאשף/מכשף עולה דרגות ופתאום הוא יודע לחשים חדשים.
רעיון יפה.

זה הגיוני מאוד, אם בהמלך עליית הדרגה, האשף/מכשף השקיע זמן בחקירה ולימוד של קסמים. אני מדבר על חרקיה של נגיד שעה כל ערב כשכולם מסביב למדורה, או ביום החופשי שלו( ;) )

הוא חקר לחשים עם מה בדיוק? יש לו ספרייה ניידת בכיס?
 
אולי, בוא נלך לשאול אותו.

אני מדבר יותר על ניסוי וטעייה.(או שזה תהייה?) האשף מנסה הברות שונות, ומילות קסמים שונות(אברה קדברה וכו'). זה שהרוב מגיעים לאותו מוצא של לחשים,(מכת חשמל, כדור אש) זה בגלל שהלחשים האלו הם בסיסיים. בסיסיים מבחינת הרכב, לא מבחינת עוצמת לחש.

כמובן שיותר פשוט יהיה ללמוד בספרייה, אבל לא נראה לי שיש לו אחת ניידת...

אצל המכשף זה יותר אינטואיציה.
 
Wolf's Bite אמר/ה:
אולי, בוא נלך לשאול אותו.

אני מדבר יותר על ניסוי וטעייה.(או שזה תהייה?) האשף מנסה הברות שונות, ומילות קסמים שונות(אברה קדברה וכו'). זה שהרוב מגיעים לאותו מוצא של לחשים,(מכת חשמל, כדור אש) זה בגלל שהלחשים האלו הם בסיסיים. בסיסיים מבחינת הרכב, לא מבחינת עוצמת לחש.

כמובן שיותר פשוט יהיה ללמוד בספרייה, אבל לא נראה לי שיש לו אחת ניידת...

אצל המכשף זה יותר אינטואיציה.

נשמע יותר כמו תירוץ, לא כמו הסבר.
אחד ההיבטים המעניינים של הדמות מתרחש ב"זמן מת".
 
העניין הוא שמכשף, בניגוד לאשף, הוא לא למדן.
כלומר, הלחשים באים לו באופן טבעי. הוא לא נאלץ ללמוד ולשנן אותם, להבין את יסודות הרונה ואת תיעול להקסם מתוך המילים.
הוא מרגיש את הקסם זורם לו בורידים. כאשר מכשף עולה דרגה הוא לומד לשלוט טוב יותר בזרימת האנרגיה הזו ובמקביל הזרימה עצמה נעשית יותר חזקה, שוטפת ועשירה. מכשף אשר עלה דרגה ורוצה ללמוד "כדור אש", למשל, קרוב לוודאי יצטרך לעשות מספר ניסויים, אשר בסופם יוכל לשלוט באופן מלא בכוחו על מנת ליצור כדור אש.
הניסויים האלה, כמו לימוד הלחשים החדשים אצל אשף, נחשבים גם הם כ"זמן מת".
 
כף האווז - אמרת שאתה לא נותן לאשף "לקבל" את הלחשים בלי ללמוד (כשהוא עולה דרגה), אתה מדבר גם (רק) על העניין שהוא יכול להטיל יותר ביום?
או בכלל מספר הלחשים הידועים, אז - מה ההבדל בין זה לבין סתם להעתיק מספר לחשים איזה קסם?
ועוד משהו - אתה גם יוצר ע"י כך הגבלה של איזה לחשים הוא יכול לקבל?

תודה מראש,
HFK.
 
איך זה עבד אצלי:

כשאתה יוצר דמות מתחילה של קוסם (WIZARD), אתה מקבל אותה עם ספר לחשים, מן הסתם.
מה יש בספר? אצלנו, זה תמיד היו שני לחשי החובה "קריאת קסם" ו"גילוי קסם", ועוד מספר מצומצם (לא יותר מ4) לחשים בסיסיים נוספים.

מספר הלחשים הזה, הקוסם משנן לחשים לזיכרון. כשהוא עולה בדרגות, מן הסתם הוא יכול להחזיק יותר לחשים בזיכרון - אבל ספר הלחשים שלו לא ממליט לפתע לחשים נוספים.

הקוסם יכול, נניח, להטיל כבר שמונה לחשים מעוצמה (דרג) ראשונה ושניים מהשנייה - אבל אם יש לו רק 4 לחשים מעוצמה ראשונה בספר, אז הוא יצטרך לשנן כמה מהם יותר מפעם אחת, כנראה, ולחשים מעוצמה שנייה לא יהיו לו בכלל בזיכרון - אין מאיפה לשנן אותם.

אז מאיפה מוצאים לחשים חדשים?
אם המורה של הדמות עדיין חי והם ביחסים טובים, הקוסם תמיד יכול לנסות לבקש ממנו ללמוד עוד משהו חדש. ולא, זה לא קורה באותו זמן מת בין ההרפתקאות (שלאט לאט מתחיל להיראות כמו השלב המעניין ביותר בחיי דמות מו"ד ממוצעת) - אתה צריך ללכת לבקר את המורה שלך ולבקש ממנו כל זה תוך כדי משחק, ולא, זה לא "בא על חשבון הרפתקאות" - הרפתקאות זחילה במבוך זה לא הכל בחיים (למרות שאני מתחיל לחשוד שבמו"ד זה כן ככה).

חוץ מהמורה של הדמות, שאגב, מבחר הלחשים שהוא יכול ללמד תלוי לחלוטין בשה"מ (שלא לדבר על מצב בו הדמות מתעלה על המורה שלה ואין לו מה לחדש לה) המקור הבא ללחשים הוא מקורות כתובים - מגילות, ספרי-שלל, או ספרים של קוסמים אחרים שמוכנים שתעתיק מהם - וכל אלו לא מגיעים מהאוויר. מגילות צריך למצוא, ספרי שלל צריך לשלול מבעליהם המקוריים, וקוסמים שמוכנים לתת לך להעתיק צריך לפגוש ולשכנע. זה קל להגיע להסדר עם הבחור השני מהקבוצה שמשחק קוסם (תן לי להעתיק ואתן לך) אבל עם "טריטמיוס הנפחן המתבודד מהבציה השחורה" זה יהיה יותר קשה. החיפוש אחר טקסט המתאר לחש מסויים יכול להיות מניע להרפתקה בפני עצמה.

עוד אפשרות, מורכבת יותר, היא לחקור לחשים - בשביל זה אתה צריך ספרייה טובה, מעבדה מסודרת, זמן ותקציב - לא הרעיון המגוחך ההוא של "לשבת בלילה ליד המדורה ולמלמל מילות קסם". הקוסם מסתגר במעבדתו, קורא ספרים תיאורטיים אודות תורת הכישוף, עורך ניסויים, ואחרי מספיק זמן ומאמץ, אולי יש לו לחש חדש - ככה כנראה הומצאו בעבר של עולם המשחק הלחשים שכבר קיימים. גם כאן, החיפוש אחר מרכיב מיוחד או ספר נדיר יכול להוות מניע להרפתקה - הרבה יותר מעניין ללכת ולחפש את מערת העטלפים או את הספר "אותיות של אש" שכולם בטוחים שהלך לאיבוד כדי לחקור איתם לחש סטייל כדור-אש, מאשר לעלות דרגה ופתאום למצוא אותו בספר שלך.

כמובן, יש אנשים שרואים בקסם סתם גאדג'ט שנועד לעזור להם לפוצץ את דרכם במבוכים שורצי מפלצות - כל מה שכתוב כאן לא רלוונטי לגביהם. אל הנק"נ והדרגות בא בלילה כשהם ישנים ונותן להם את כל הלחשים שהם צריכים.
 
Atkinson אמר/ה:
העניין הוא שמכשף, בניגוד לאשף, הוא לא למדן.
כלומר, הלחשים באים לו באופן טבעי. הוא לא נאלץ ללמוד ולשנן אותם, להבין את יסודות הרונה ואת תיעול להקסם מתוך המילים.
הוא מרגיש את הקסם זורם לו בורידים. כאשר מכשף עולה דרגה הוא לומד לשלוט טוב יותר בזרימת האנרגיה הזו ובמקביל הזרימה עצמה נעשית יותר חזקה, שוטפת ועשירה. מכשף אשר עלה דרגה ורוצה ללמוד "כדור אש", למשל, קרוב לוודאי יצטרך לעשות מספר ניסויים, אשר בסופם יוכל לשלוט באופן מלא בכוחו על מנת ליצור כדור אש.
הניסויים האלה, כמו לימוד הלחשים החדשים אצל אשף, נחשבים גם הם כ"זמן מת".

במכשף עשו חצי עבודה - יש לו מכניקה שיש בה הגיון מסויים, אבל אין לו לחשים יחודיים שמשקפים אותה. סתם קוסם בלי ספר. עדיף לזרוק מהחלון או לכתוב מחדש.
 
ran-newman אמר/ה:
כף האווז אמר/ה:
Ferenheit אמר/ה:
עניין של פרספקטיבה, לדעתי.

המכשף די הורס הרבה אספקטים מיוחדים שיש בקוסם.

תוכל לפרט?

דף אחורה, יש הודעה ארוכה שלי על כל מיני דברים שקשורים לקוסם, לספריו, ולמחקר לחשים.

ברגע שיש לך דמות שעושה בדיוק אותם קסמים רק שהיא באמת יכולה לשלוף אותם מהחלחולת ברגע שהיא עולה דרגה, כל זה לא רלוונטי.
 
כף האווז אמר/ה:
Ferenheit אמר/ה:
עניין של פרספקטיבה, לדעתי.

המכשף די הורס הרבה אספקטים מיוחדים שיש בקוסם.

ומאפשר אחרים, לדעתי. הקונספט של הוורלוק, בעל הכישרון והכריזמה הפורצים ממנו לכל כיוון, שהעוצמה נוטפת ממנו והוא כולו יופי אקזוטי ופראי - הוא קונספט מוצלח, לא רק בציורים של בוריס (ואוגמה אולי ייתן קישור לאדון האמור).
 
כף האווז אמר/ה:
ran-newman אמר/ה:
כף האווז אמר/ה:
Ferenheit אמר/ה:
עניין של פרספקטיבה, לדעתי.

המכשף די הורס הרבה אספקטים מיוחדים שיש בקוסם.

תוכל לפרט?

דף אחורה, יש הודעה ארוכה שלי על כל מיני דברים שקשורים לקוסם, לספריו, ולמחקר לחשים.

ברגע שיש לך דמות שעושה בדיוק אותם קסמים רק שהיא באמת יכולה לשלוף אותם מהחלחולת ברגע שהיא עולה דרגה, כל זה לא רלוונטי.

אם השחקן אומר שהדמות שלו שולפת את מה מהחולחלת כי יש לו 100 נק"ן, הבעיה היא רק בשחקן. זה אחד הדברים שכיף לעשות במכשף - הניסוי. אם המכשף שלך לא ניסה ללמוד כיצד להוציא פרץ של אש מידיו, אין סיבה שהוא ידע להטיל כדור אש ברגע שיעלה דרגה.
 
חזרה
Top