אז אחרי הניתוח על הגזעים, אני רוצה לדבר גם על מקצועות. אבל לא על כל המקצועות, אלא ספציפית על אלו שנראים לי מאוד לא מרשימים במהדורה הזאת. גם בהשוואה לאיך שהם היו במהדורה 3, וגם באופן כללי.
מכשף
המקצוע הראשון שמאוד הכעיס אותי היה המכשף (Sorcerer; ל-warlock אתייחס פשוט כוורלוק). בגלל השינוי בשיטת הטלת הלחשים, היתרון של המכשף על האשף (wizard) בהטלה ספונטנית בעצם התנדף - עכשיו האשף כל יום מכין כמות לחשים מהספר שלו, והוא יכול להשתמש בסלוטים הזמינים לו כדי להטיל כל לחש שהוא הכין. ושאר המקצועות מתנהלים בצורה דומה - או מכינים כמות לחשים יומית שמתוכה הם יכולים לבחור חופשי, או שהם יודעים כמות לחשים שממנה הם יכולים לבחור מה להטיל. בעצם זה נהפך למקצועות שיש להם רשימת לחשים ידועים קבועים ומקצועות שיש להם רשימת לחשים קבועים שיכולה להשתנות על בסיס יומי. מכניקת ההטלה עצמה זהה בשני המקרים.
והמכשף שייך למקצועות שיש להם מאגר של לחשים ידועים שממנו הם מטילים את הלחשים שלהם, והמאגר הזה קבוע. ומה שיותר גרוע, אצל המכשף המאגר הזה קטנטן. למשל, מכשף בדרגה 7 יודע להטיל בסה"כ 7 לחשים. כמות הסלוטים היומית שלו זהה לזו של האשף, אבל האשף בדרגה 7 יכול להכין מתוך הספר כמות לחשים שהיא 7+מתאם התבונה שלו. מה שאומר שבכל הדרגות, כמות הלחשים הכוללת שידועה לאשף היא גדולה יותר (לפחות דרגה כפול שתיים, ולרוב יותר), יהיה לו מבחר לחשים יומי גדול יותר (שגם ניתן להתאים על בסיס יומי בהתאם לצורך), ושניהם מטילים את אותה כמות לחשים ביום. בדרגות גבוהות ההפרש נעשה גדול יותר - החל מדרגה 11 המכשף לומד לחש חדש רק פעם ב-2 דרגות, בזמן שהאשף ממשיך ללמוד שני לחשים כל דרגה, בנוסף ליכולת שלו להוסיף לחשים שהוא מצא לספר. ובנוסף על כך, עכשיו שהבארד הפך למטיל לחשים מלא, גם לו יש מבחר לחשים ידועים יותר גדול מלמכשף. awkward!
אפשר לציין גם שהמכשף מקבל קנטריפ אחד יותר מהאשף, אבל זה נראה לי סופר שולי בראייה הכוללת.
אה, וכמו כן, רשימת הלחשים של המכשף מצומצמת יותר מזו של האשף. אני לא רואה בכך חיסרון משמעותי, כי רשימת הלחשים של האשף מלכתחילה מנופחת להחריד בהשוואה לכל שאר המקצועות, אז המכשף בראייה הכוללת הוא בסדר. אבל אני לא מבין למה היו צריכים לעשות בכוונה חיים קשים עם שתי רשימות נפרדות, ואיזה רציונאל עמד מאחורי כמה בחירות של לחשים שיהיו לאשף ולא למכשף.
טוב, אז בלחשים המכשף הוא אכזבה. מה לגבי יכולות מקצוע? אני אתייחס קודם כל לסאבקלאסים של המכשף. בספר הבסיס יש שניים - מורשת דרקונית וקסם פראי.
מורשת דרקונית היא נחמדה בקונספט, אבל גם תיאורית וגם מכנית היא קצת מסריחה. היכולת שמתקבלת בדרגה 1 נותנת למכשף טיפה נק"פ (ממש מועיל עם ה1ק6 הבסיסי שיש לו...) ורמה בסיסית של שריון טבעי, שנעשית מיותרת לגמרי על ידי הקסם mage armor, או על ידי לקחת פיט של שליטה בשריון קל. אבל התיאור של היכולת הזאת מאוד מגביל סיפורית - אתה בדיפולט מכוסה קשקשים של דרקון. רוצה תיאור של מכשף שאין לו קשקשים של דרקון? sucks to be you. והיכולת של דרגה 14 (להצמיח כנפי דרקון) דומה, בכך שהיא באותה מידה יכולה להיות מוחלפת על ידי לחש מדרג 3, ונותנת פלייבור מאוד ספציפי לדמות שלך. והיכולת של דרגה 18 להפחיד נראית ממש מיותרת לשלב הזה בחיי הדמות. היכולת השווה היחידה שנותרה היא זאת מדרג 6 שנותנת לך להוסיף קצת נזק ללחשים מאנרגיה מסוימת. מכנית זה אומר שאתה יכול להיות אחלה בלאסטר, אבל זה בסה"כ די מוגבל ולא כזה מרשים. בקיצור, הסאבקלאס הזה פושר מכנית ומעיק סיפורית.
אבל הקסם הפראי לוקח אותו בהליכה מבחינת מועקות. הסיבה היחידה שנראה לי שווה לקחת את המורשת הדרקונית זה כדי לא להתעסק עם הקלאסטרפאק שהוא wild magic. כבר מדרגה 1, היכולת העיקרית של הסאבקלאס הזה מבוססת על להוסיף לך ערימה של גלגולים לכל הטלת לחש, שנותנת סיכוי של 5% שיקרה משהו או מאוד מאוד רע או מאוד מאוד טוב, אבל בכל מקרה אקראי לחלוטין ודי בטוח שלא יתאים לסיטואציה הנוכחית אף פעם. שאר יכולות הסאבקלאס גם נותנות כל מיני יכולות שקשורות למזל שרובן או מאוד מוגבלות או תלויות בגחמות המנחה. הכי הזויה זה היכולת בדרגה 18 (18!) שנותנת לך סיכוי קטן להוסיף קוביה אחת של נזק ללחש שהטלת. כלומר שהכדור אש של 12ק6 שלך יכול להשתדרג ל13ק6. ממש משנה גורלות, מה אני אגיד. בקיצור, אם אתה רוצה לגרום לכך שחלק ניכר מהיכולות של הדמות שלך הם דברים שאתה לא שולט בהם בשום צורה, תיקח את wild magic. אחרת להתרחק כמו מאש.
אוקי, אז הסאבקלאסים מאכזבים. מה לגבי יכולות המקצוע העיקריות?
ממה שהצלחתי להבין, כל אכזבת הלחשים אמורה להשתלם עקב שתי מכניקות שייחודיות למכשף - נקודות הכישוף ומטה מאג'יק.
נקודות כישף (sorcery points) זה מה שבעצם מחליף את עיקרון ההטלה הספונטנית שייחד את המכשף בעבר. זו מכניקה סבוכה מדי לטעמי שתפקידה זה לתת למכשף גמישות מסויימת בסלוטים שהוא יכול להטיל בכל יום - יש לו מאגר יומי של נקודות כישוף שיכולות להפוך ללחשים, והוא יכול גם להפוך לחשים לנקודות כישוף. כמובן שההמרה אינה סימטרית, ויותר משתלם לבזבז נקודות מהמאגר על לחש מאשר להמיר לחש לנקודות. הבעיה במכניקה הזאת זה שקודם כל, למכשף יש מספר מאוד קטן של נקודות כישוף יומיות ששווה לדרגה שלו. למכשף בדרגה 10 יש 10 נקודות, שזה מספיק כדי לתת לעצמו עוד 5 לחשים מדרג 1 או 2 לחשים מדרג 3, למשל. שזה נחמד, אבל לא מתקרב בכלל ליתרון הפסיכי שהיה למכשף במהדורה 3 בכמות לחשים יומית. ובעיה שנייה, זה שנקודות כישוף משמשות גם כדי לתדלק את שאר יכולות המקצוע שלו שאינן לחשים. הסאבקלאסים דורשים נקודות כישוף כדי להשתמש ביכולות מסוימות, והמכניקה הייחודית השנייה של המכשף, המטהמג'יק, גם משתמשת בהן. כך שהמאגר המוגבל מאוד הופך לאפילו רזה יותר כשאתה צריך למנן אותו בין כל יכולות המקצוע שלך.
וזה הזמן לדבר על מטהמג'יק (על-קסם), שבמהדורה הזאת הפך לרכושו הבלעדי של המכשף. ובעקבות כך גם הפך לדי פח זבל של מכניקה. המכשף מקבל בדרגה 3 שתי יכולות על-קסם, ועד סוף הקריירה שלו מקבל בסה"כ 4, מתוך מבחר של 8. עד דרגה 10 המכשף מסתובב עם שתי יכולות על-קסם בלבד, מה שאומר ששתי היכולות האלו, שמתודלקות כאמור על ידי נקודות כישוף יומיות מוגבלות למדי, זה תמצית היתרון המשמעותי שיש לו על אשף. זה יחד עם מאגר הלחשים הידועים הפצפון אומר שבמשך זמן משחק רב למכשף יש חופן אופציות מאוד קטן של דברים שהוא מסוגל לעשות במשחק. הקלישאה של המכשף כone trick pony שחוזר שוב ושוב על אותם לחשים\פעולות כי זה כל מה שהוא יודע נהיה קיצוני אפילו יותר במהדורה הזאת.
ואני רוצה גם לעבור קצת על העל-קסם הזה לראות אם הוא שווה משהו. מראש יש כבר כמה על-קסמים שאני מהמר שאף אחד בחיים לא ייקח.
EXTENDED SPELL מכפיל את משך הלחש שלך תמורת נקודת כישוף אחת. שזה אומר שחצי מהיכולות המיוחדות של המקצוע שלך עד דרגה 10 מתבזבז על להאריך לחשים של דקה אחת לשתי דקות ולחשים של עשר דקות לעשרים דקות. כיוון שבשיטה הזאת אורך הלחש לא קשור לדרגת המטיל, העל-קסם הזה לא משתדרג עם הדרגות, ותמיד מוסיף את אותה כמות זמן. יותר מכך, לחש באורך דקה שאמור להספיק לקרב אחד, ימשיך להספיק רק לקרב אחד גם הוא יארך 2 דקות. ולחש של שעה יספיק למספר קרבות בדיוק כמו לחש של שעתיים. אז מה זה נותן בדיוק?
DISTANT SPELL שמכפיל טווח של לחש גם נראה לי די מיותר, אולי חוץ מהיכולת שלו להפוך לחשי מגע ללחשים בעלי טווח של 30 רגל שיהיה שימושי בסיטואציות מאוד ספציפיות. שוב, לא שווה לקחת את זה כאחד מרק שתי יכולות.
SUBTLE SPELL זה ממש בדיחה. מי לעזאזל לוקח מכשף רק כדי שאף אחד לא יוכל לראות אותו מטיל לחשים. לך תהיה arcane trickster ותעזוב אותי בשקט.
EMPOWERED SPELL קיבל סירוס משמעותי ממה שהיה במהדורה 3. במקום להיות כלי עיקרי בארסנל של הבלאסטר להפוך את לחשי הנזק שלו לבניזונה, זה נהיה משהו שרק נותן לך לגלגל מחדש כמה קוביות, בלי להעלות את פוטנציאל הנזק המקסימלי של הנזק. ומן הסתם שהעל-קסם הזה נעשה פחות ופחות משתלם ככל שעולים בדרגה ואתה מגלגל יותר קוביות נזק פר לחש.
HEIGHTENED SPELL אולי איכשהו מתחיל להיות שימושי, כי זה מכריח מטרה אחת לגלגל בחיסרון. עם זאת, זה עולה 3 נקודות כישוף, וכאמור משפיע רק על מטרה אחת. במקסימום תשתמש בזה אולי פעם-פעמיים ביום ברגעים קריטיים, וגם אז לא מובטח שזה יעזור לך.
CAREFUL SPELL כבר חוצה את רף השימושיות המינימאלי ולדעתי נראה כמו אחת היכולות המחייבות לכל בלאסטר שמכבד את עצמו. זה בעצם יכולת שמדמה משהו שבמהדורה 3 היה שמור לרב-מאגים בדרגות גבוהות, שמגן על בעלי הברית שלך מלחשים אזוריים. אם יש פואנטה מאחורי לקחת מכשף, זה להיות בלאסטר ולקחת את היכולת הזאת. עם זאת, צריך לזכור שזה לא מגן לחלוטין מנזקי הלחש, אלא רק נותן לבעלי הברית להצליח אוטומטי בהצלה - מה שאומר ברוב המקרים שעדיין יספגו חצי נזק. כך שזה עדיין רק שימושי כמוצא אחרון אם אי אפשר להוציא את הידידים מאזור ההשפעה לפני ההטלה.
TWINNED SPELL זה גם אחלה יכולת שנותנת לך בעצם להתרכז בשני לחשים בו זמנית, שזה משהו שלדעתי ייחודי לגמרי למכשף עם היכולת הזאת. כמובן, היא באה עם הרבה תנאים שהופכים אותה למעיקה - צריך להיות אותו לחש, צריך להיות לחש שיש לו רק מטרה אחת שאינה עצמית, וזה עולה כמות מטורפת של נקודת כישוף אחת לכל דרג לחש.
ולבסוף, QUICKENED SPELL, העל-קסם הכי שווה, והיחידי שמגיע בלי אותיות קטנות. זה ידוע משחר הימים שמה שקובע את היעילות של מטיל לחשים בקרב זה כמות הלחשים שהוא מצליח להטיל לפני שהקרב נגמר. היכולת הזאת נותנת למכשף להטיל שני לחשים בכל סיבוב, בכך אפקטיבית להכפיל את היעילות שלו בקרבות. אני מופתע שהיכולת הזאת רק דורשת 2 נקודות כישוף (במהדורה 3 זה היה העל-קסם הכי חזק והכי תובעני שלא היה טעם לקחת לפני שאתה בדרגה ממש גבוהה).
לסיכום:
בהשוואה לאשף, המכשף במהדורה 5 קיבל סירוס משמעותי מכל הכיוונים. האשף נשאר יותר מגוון ממנו כמו שהיה בעבר, אבל יתרונות שהיו בעבר למכשף נגוזו. מספר יכולות מקצוע כגון מטהמג'יק מנסות להציל אותו, אבל הן מוגבלות בשימוש שלהן ולא משתוות ליתרון הכללי שיש לאשפים. בנוסף, לאשפים יש סאבקלאסים, יכולות מקצוע, ולחשים שיכולים להחליף כמעט כל יכולת שיש למכשף, ולפעמים גם לעשות את זה טוב יותר.
המסקנה שלי היא שאין סיבה להיות מכשף במהדורה 5. עם זאת, מאז ומתמיד אהבתי את הfeel של מכשפים ואני עדיין אוהב, ולכן אשמח מאוד אם מישהו יוכל להאיר את עיניי ולמצוא פגמים בניתוח שלי או סיבה גואלת אחרת שהמכשף בעצם כן שווה משהו.
המקצוע הבא לצליבה בקרוב.
מכשף
המקצוע הראשון שמאוד הכעיס אותי היה המכשף (Sorcerer; ל-warlock אתייחס פשוט כוורלוק). בגלל השינוי בשיטת הטלת הלחשים, היתרון של המכשף על האשף (wizard) בהטלה ספונטנית בעצם התנדף - עכשיו האשף כל יום מכין כמות לחשים מהספר שלו, והוא יכול להשתמש בסלוטים הזמינים לו כדי להטיל כל לחש שהוא הכין. ושאר המקצועות מתנהלים בצורה דומה - או מכינים כמות לחשים יומית שמתוכה הם יכולים לבחור חופשי, או שהם יודעים כמות לחשים שממנה הם יכולים לבחור מה להטיל. בעצם זה נהפך למקצועות שיש להם רשימת לחשים ידועים קבועים ומקצועות שיש להם רשימת לחשים קבועים שיכולה להשתנות על בסיס יומי. מכניקת ההטלה עצמה זהה בשני המקרים.
והמכשף שייך למקצועות שיש להם מאגר של לחשים ידועים שממנו הם מטילים את הלחשים שלהם, והמאגר הזה קבוע. ומה שיותר גרוע, אצל המכשף המאגר הזה קטנטן. למשל, מכשף בדרגה 7 יודע להטיל בסה"כ 7 לחשים. כמות הסלוטים היומית שלו זהה לזו של האשף, אבל האשף בדרגה 7 יכול להכין מתוך הספר כמות לחשים שהיא 7+מתאם התבונה שלו. מה שאומר שבכל הדרגות, כמות הלחשים הכוללת שידועה לאשף היא גדולה יותר (לפחות דרגה כפול שתיים, ולרוב יותר), יהיה לו מבחר לחשים יומי גדול יותר (שגם ניתן להתאים על בסיס יומי בהתאם לצורך), ושניהם מטילים את אותה כמות לחשים ביום. בדרגות גבוהות ההפרש נעשה גדול יותר - החל מדרגה 11 המכשף לומד לחש חדש רק פעם ב-2 דרגות, בזמן שהאשף ממשיך ללמוד שני לחשים כל דרגה, בנוסף ליכולת שלו להוסיף לחשים שהוא מצא לספר. ובנוסף על כך, עכשיו שהבארד הפך למטיל לחשים מלא, גם לו יש מבחר לחשים ידועים יותר גדול מלמכשף. awkward!
אפשר לציין גם שהמכשף מקבל קנטריפ אחד יותר מהאשף, אבל זה נראה לי סופר שולי בראייה הכוללת.
אה, וכמו כן, רשימת הלחשים של המכשף מצומצמת יותר מזו של האשף. אני לא רואה בכך חיסרון משמעותי, כי רשימת הלחשים של האשף מלכתחילה מנופחת להחריד בהשוואה לכל שאר המקצועות, אז המכשף בראייה הכוללת הוא בסדר. אבל אני לא מבין למה היו צריכים לעשות בכוונה חיים קשים עם שתי רשימות נפרדות, ואיזה רציונאל עמד מאחורי כמה בחירות של לחשים שיהיו לאשף ולא למכשף.
טוב, אז בלחשים המכשף הוא אכזבה. מה לגבי יכולות מקצוע? אני אתייחס קודם כל לסאבקלאסים של המכשף. בספר הבסיס יש שניים - מורשת דרקונית וקסם פראי.
מורשת דרקונית היא נחמדה בקונספט, אבל גם תיאורית וגם מכנית היא קצת מסריחה. היכולת שמתקבלת בדרגה 1 נותנת למכשף טיפה נק"פ (ממש מועיל עם ה1ק6 הבסיסי שיש לו...) ורמה בסיסית של שריון טבעי, שנעשית מיותרת לגמרי על ידי הקסם mage armor, או על ידי לקחת פיט של שליטה בשריון קל. אבל התיאור של היכולת הזאת מאוד מגביל סיפורית - אתה בדיפולט מכוסה קשקשים של דרקון. רוצה תיאור של מכשף שאין לו קשקשים של דרקון? sucks to be you. והיכולת של דרגה 14 (להצמיח כנפי דרקון) דומה, בכך שהיא באותה מידה יכולה להיות מוחלפת על ידי לחש מדרג 3, ונותנת פלייבור מאוד ספציפי לדמות שלך. והיכולת של דרגה 18 להפחיד נראית ממש מיותרת לשלב הזה בחיי הדמות. היכולת השווה היחידה שנותרה היא זאת מדרג 6 שנותנת לך להוסיף קצת נזק ללחשים מאנרגיה מסוימת. מכנית זה אומר שאתה יכול להיות אחלה בלאסטר, אבל זה בסה"כ די מוגבל ולא כזה מרשים. בקיצור, הסאבקלאס הזה פושר מכנית ומעיק סיפורית.
אבל הקסם הפראי לוקח אותו בהליכה מבחינת מועקות. הסיבה היחידה שנראה לי שווה לקחת את המורשת הדרקונית זה כדי לא להתעסק עם הקלאסטרפאק שהוא wild magic. כבר מדרגה 1, היכולת העיקרית של הסאבקלאס הזה מבוססת על להוסיף לך ערימה של גלגולים לכל הטלת לחש, שנותנת סיכוי של 5% שיקרה משהו או מאוד מאוד רע או מאוד מאוד טוב, אבל בכל מקרה אקראי לחלוטין ודי בטוח שלא יתאים לסיטואציה הנוכחית אף פעם. שאר יכולות הסאבקלאס גם נותנות כל מיני יכולות שקשורות למזל שרובן או מאוד מוגבלות או תלויות בגחמות המנחה. הכי הזויה זה היכולת בדרגה 18 (18!) שנותנת לך סיכוי קטן להוסיף קוביה אחת של נזק ללחש שהטלת. כלומר שהכדור אש של 12ק6 שלך יכול להשתדרג ל13ק6. ממש משנה גורלות, מה אני אגיד. בקיצור, אם אתה רוצה לגרום לכך שחלק ניכר מהיכולות של הדמות שלך הם דברים שאתה לא שולט בהם בשום צורה, תיקח את wild magic. אחרת להתרחק כמו מאש.
אוקי, אז הסאבקלאסים מאכזבים. מה לגבי יכולות המקצוע העיקריות?
ממה שהצלחתי להבין, כל אכזבת הלחשים אמורה להשתלם עקב שתי מכניקות שייחודיות למכשף - נקודות הכישוף ומטה מאג'יק.
נקודות כישף (sorcery points) זה מה שבעצם מחליף את עיקרון ההטלה הספונטנית שייחד את המכשף בעבר. זו מכניקה סבוכה מדי לטעמי שתפקידה זה לתת למכשף גמישות מסויימת בסלוטים שהוא יכול להטיל בכל יום - יש לו מאגר יומי של נקודות כישוף שיכולות להפוך ללחשים, והוא יכול גם להפוך לחשים לנקודות כישוף. כמובן שההמרה אינה סימטרית, ויותר משתלם לבזבז נקודות מהמאגר על לחש מאשר להמיר לחש לנקודות. הבעיה במכניקה הזאת זה שקודם כל, למכשף יש מספר מאוד קטן של נקודות כישוף יומיות ששווה לדרגה שלו. למכשף בדרגה 10 יש 10 נקודות, שזה מספיק כדי לתת לעצמו עוד 5 לחשים מדרג 1 או 2 לחשים מדרג 3, למשל. שזה נחמד, אבל לא מתקרב בכלל ליתרון הפסיכי שהיה למכשף במהדורה 3 בכמות לחשים יומית. ובעיה שנייה, זה שנקודות כישוף משמשות גם כדי לתדלק את שאר יכולות המקצוע שלו שאינן לחשים. הסאבקלאסים דורשים נקודות כישוף כדי להשתמש ביכולות מסוימות, והמכניקה הייחודית השנייה של המכשף, המטהמג'יק, גם משתמשת בהן. כך שהמאגר המוגבל מאוד הופך לאפילו רזה יותר כשאתה צריך למנן אותו בין כל יכולות המקצוע שלך.
וזה הזמן לדבר על מטהמג'יק (על-קסם), שבמהדורה הזאת הפך לרכושו הבלעדי של המכשף. ובעקבות כך גם הפך לדי פח זבל של מכניקה. המכשף מקבל בדרגה 3 שתי יכולות על-קסם, ועד סוף הקריירה שלו מקבל בסה"כ 4, מתוך מבחר של 8. עד דרגה 10 המכשף מסתובב עם שתי יכולות על-קסם בלבד, מה שאומר ששתי היכולות האלו, שמתודלקות כאמור על ידי נקודות כישוף יומיות מוגבלות למדי, זה תמצית היתרון המשמעותי שיש לו על אשף. זה יחד עם מאגר הלחשים הידועים הפצפון אומר שבמשך זמן משחק רב למכשף יש חופן אופציות מאוד קטן של דברים שהוא מסוגל לעשות במשחק. הקלישאה של המכשף כone trick pony שחוזר שוב ושוב על אותם לחשים\פעולות כי זה כל מה שהוא יודע נהיה קיצוני אפילו יותר במהדורה הזאת.
ואני רוצה גם לעבור קצת על העל-קסם הזה לראות אם הוא שווה משהו. מראש יש כבר כמה על-קסמים שאני מהמר שאף אחד בחיים לא ייקח.
EXTENDED SPELL מכפיל את משך הלחש שלך תמורת נקודת כישוף אחת. שזה אומר שחצי מהיכולות המיוחדות של המקצוע שלך עד דרגה 10 מתבזבז על להאריך לחשים של דקה אחת לשתי דקות ולחשים של עשר דקות לעשרים דקות. כיוון שבשיטה הזאת אורך הלחש לא קשור לדרגת המטיל, העל-קסם הזה לא משתדרג עם הדרגות, ותמיד מוסיף את אותה כמות זמן. יותר מכך, לחש באורך דקה שאמור להספיק לקרב אחד, ימשיך להספיק רק לקרב אחד גם הוא יארך 2 דקות. ולחש של שעה יספיק למספר קרבות בדיוק כמו לחש של שעתיים. אז מה זה נותן בדיוק?
DISTANT SPELL שמכפיל טווח של לחש גם נראה לי די מיותר, אולי חוץ מהיכולת שלו להפוך לחשי מגע ללחשים בעלי טווח של 30 רגל שיהיה שימושי בסיטואציות מאוד ספציפיות. שוב, לא שווה לקחת את זה כאחד מרק שתי יכולות.
SUBTLE SPELL זה ממש בדיחה. מי לעזאזל לוקח מכשף רק כדי שאף אחד לא יוכל לראות אותו מטיל לחשים. לך תהיה arcane trickster ותעזוב אותי בשקט.
EMPOWERED SPELL קיבל סירוס משמעותי ממה שהיה במהדורה 3. במקום להיות כלי עיקרי בארסנל של הבלאסטר להפוך את לחשי הנזק שלו לבניזונה, זה נהיה משהו שרק נותן לך לגלגל מחדש כמה קוביות, בלי להעלות את פוטנציאל הנזק המקסימלי של הנזק. ומן הסתם שהעל-קסם הזה נעשה פחות ופחות משתלם ככל שעולים בדרגה ואתה מגלגל יותר קוביות נזק פר לחש.
HEIGHTENED SPELL אולי איכשהו מתחיל להיות שימושי, כי זה מכריח מטרה אחת לגלגל בחיסרון. עם זאת, זה עולה 3 נקודות כישוף, וכאמור משפיע רק על מטרה אחת. במקסימום תשתמש בזה אולי פעם-פעמיים ביום ברגעים קריטיים, וגם אז לא מובטח שזה יעזור לך.
CAREFUL SPELL כבר חוצה את רף השימושיות המינימאלי ולדעתי נראה כמו אחת היכולות המחייבות לכל בלאסטר שמכבד את עצמו. זה בעצם יכולת שמדמה משהו שבמהדורה 3 היה שמור לרב-מאגים בדרגות גבוהות, שמגן על בעלי הברית שלך מלחשים אזוריים. אם יש פואנטה מאחורי לקחת מכשף, זה להיות בלאסטר ולקחת את היכולת הזאת. עם זאת, צריך לזכור שזה לא מגן לחלוטין מנזקי הלחש, אלא רק נותן לבעלי הברית להצליח אוטומטי בהצלה - מה שאומר ברוב המקרים שעדיין יספגו חצי נזק. כך שזה עדיין רק שימושי כמוצא אחרון אם אי אפשר להוציא את הידידים מאזור ההשפעה לפני ההטלה.
TWINNED SPELL זה גם אחלה יכולת שנותנת לך בעצם להתרכז בשני לחשים בו זמנית, שזה משהו שלדעתי ייחודי לגמרי למכשף עם היכולת הזאת. כמובן, היא באה עם הרבה תנאים שהופכים אותה למעיקה - צריך להיות אותו לחש, צריך להיות לחש שיש לו רק מטרה אחת שאינה עצמית, וזה עולה כמות מטורפת של נקודת כישוף אחת לכל דרג לחש.
ולבסוף, QUICKENED SPELL, העל-קסם הכי שווה, והיחידי שמגיע בלי אותיות קטנות. זה ידוע משחר הימים שמה שקובע את היעילות של מטיל לחשים בקרב זה כמות הלחשים שהוא מצליח להטיל לפני שהקרב נגמר. היכולת הזאת נותנת למכשף להטיל שני לחשים בכל סיבוב, בכך אפקטיבית להכפיל את היעילות שלו בקרבות. אני מופתע שהיכולת הזאת רק דורשת 2 נקודות כישוף (במהדורה 3 זה היה העל-קסם הכי חזק והכי תובעני שלא היה טעם לקחת לפני שאתה בדרגה ממש גבוהה).
לסיכום:
בהשוואה לאשף, המכשף במהדורה 5 קיבל סירוס משמעותי מכל הכיוונים. האשף נשאר יותר מגוון ממנו כמו שהיה בעבר, אבל יתרונות שהיו בעבר למכשף נגוזו. מספר יכולות מקצוע כגון מטהמג'יק מנסות להציל אותו, אבל הן מוגבלות בשימוש שלהן ולא משתוות ליתרון הכללי שיש לאשפים. בנוסף, לאשפים יש סאבקלאסים, יכולות מקצוע, ולחשים שיכולים להחליף כמעט כל יכולת שיש למכשף, ולפעמים גם לעשות את זה טוב יותר.
המסקנה שלי היא שאין סיבה להיות מכשף במהדורה 5. עם זאת, מאז ומתמיד אהבתי את הfeel של מכשפים ואני עדיין אוהב, ולכן אשמח מאוד אם מישהו יוכל להאיר את עיניי ולמצוא פגמים בניתוח שלי או סיבה גואלת אחרת שהמכשף בעצם כן שווה משהו.
המקצוע הבא לצליבה בקרוב.