• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 עוד רשמים ממו"ד 5

אנחנו לקראת סוף הרפתקת ההתחלה המהירה של מו"ד 5, שלקחה הרבה יותר זמן ממה שציפינו (משחקים 3 שעות כל פעם, פעם בשבועיים, מה לעשות אנשים מבוגרים עם חיים עמוסים...). בכל אופן ההרפתקה נחמדה בהחלט וחלקים מאוד גדולים ממנה מעניינים. כרגע הדמויות בדרגה 4 - לוחם, נזיר וכוהן. כמה רשמים עד כה:

1) מו"ד 5 זו שיטה סלחנית. באופן כללי דברים שבמהדורות ישנות (במיוחד מו"ד קופסאות\מוד"מ, חרבות וכשפים ו-ACKS) היו עושים לדמות נזק לטווח ארוך וגורמים לדמויות לחשוב פעמיים, כאן על פי רוב לא מזיקים לטווח הארוך. נק"פ נרפא במלואו במנוחה ארוכה, וכך כמעט כל מצב שלילי שפוגע בדמות (כולל ניקוז חיים בידי אלמתים!). גלגולי ההצלה של המוות גורמים לכך שגם כאשר מגיעים ל-0 נק"פ, לא מתים בקלות. גם מנוחה קצרה יכולנה לרפא מאוד את הדמות. וחפצי קסם - קלים מאוד לזיהוי (מתרכזים בהם במנוחה קצרה). כל דבר גרוע פחות ממוות כמעט אף פעם לא ישפיע לאחר שנת הלילה הבאה. זה בעיקרון החיסרון העיקרי של השיטה הזו, שחוץ מזה מאוד מהנה. בקמפיין הבא - אשתמש בכמה חוקים כואבים מתוך המש"מ בכדי להפוך את הקרב למאתגר יותר.

2) דיפלומטיה זה כיף, וכן מפלצות משונות. "פוליטיקת מבוך" זה כיף. אפשר להעביר פגישת משחק של 3 שעות בלי קרב רציני כמעט ולהינות מאוד מאינטראקציות שונות שאינן בהכרח קרב. בניגוד למנחה קודם שחלק מהשחקנים שלי (ואני גם) שיחקנו איתו, אצלי לא כל מפלצת תוקפת מיד, לחלקן אין כוונת זדון וחלקן יעדיפו לנצל את הדמויות, לקחת בני ערובה וכו' למטרות מיקוח ושימוש בדמויות. השיטה בנויה יופי לזה כי קל מאוד לאלתר גלגול מיומנות לפי הצורך אם הדמויות נזקקות לגלגול.

3) רקעים של הדמויות זה כיף כי זה נותן לי דברים לשחק בהם כמנחה. לדמות אחת בחבורה (הלוחם) השחקנית כתבה ברקע שלו שהייתה לו אחות שנעלמה\נחטפה לפני 4 שנים ומאז הוא מחפש אותה, בקרב הכמעט סופי של הקמפיין היא הופיעה בידיו של הנבל הגדול גם כבת ערובה וגם מסיבות אחרות (שהשחקנים יגלו ביום רביעי ה-15 בחודש :twisted: ), זה כמובן הפך את כל הסיטואציה למעניינת יותר. בדיוק כמו שהנוכל שהיה בעבר בחבורה פותה לעבוד בעבור הזנת'ארים (מאפיה איומה במיוחד בממלכות נשכחות) מאחר והוא חובב ממון ניטראלי מבחינת נטייה...

4) המקצועות שהשתתפו בקמפיין הזה (כיום לוחם, נזיר וכוהן, בעבר גם ברברי ונוכל) עובדים "כמו שצריך", הווה אומר הברברי באמת מרגיש כמו שיכור-קרב שמסתער קדימה בלי חשבון ולא חש בנזק כמעט כשהוא משתולל, הלוחם מרגיש כמו גיבור סרט פעולה מהאייטיז (שזה דבר מעולה לפחות בסגנון המשחק שלנו), הכוהן כבר לא פלסטר מהלך אלא אביר קדוש שמשוריין אפילו יותר מהלוחם ושיש לו באפים בנוסף לפטיש הקרב ולשריון והמגן, הנוכל הוא נינג'ה-מתנקש של ממש והנזיר זוכה למכות מרובות שהוא מנחית על הסביבה כמו אומן קונג-פו. הלוחם, הכוהן, הברברי והנוכל חזקים, הנזיר טיפ-טיפה פחות אבל עדיין מעניין ולא מרגיש מיותר. בקיצור - מרגיש כמו פנטזיה הירואית והמקצועות מותאמים לכך היטב. עוד לא ניסיתי ממש מטילי לחשים ארקאניים כך שאיני מתמצא בדרך בה הם מופיעים במשחק עצמו.

5) לפחות בדרגות 1-4, קל מאוד להנחות בשיטה הזו, מזמן לא נהיניתי כל-כך מהנחייה במו"זד או במשחק שדומה לו.
 
1) מסכים, למרות שהייתי מדגיש את זה שמדובר בסלחנות לטווח ארוך - כלומר אם דמות אחת שרדה את הקרב, אז סביר להניח שכולם שורדים ללא נזק מתמשך. לעומת זאת, הקרבות עצמם זה מאתגר.

2) קשה לי להגיד שמה' 5 היא יותר תומכת בדיפלוטמיה מאשר מה' 4 לדוגמא (או כל שיטה אחרת). בסופו של דבר הכל זה מיומנויות, ואין אפילו אתגרי מיומנויות. נכון שבגלל שהשיטה עצמה היא רזה, אז אין מיקוד גם על קרבות, אבל זה לא שהשיטה עצמה מכילה מכאניקה שמעודדת משחק תפקידים, למעט השראה.

3) מסכים שזה מעולה, נותן תמריץ לשחקנים לפתח את הרקע הסיפורי.

4) יאפ המקצועות בחמש מצויינים, ובייחוד אני אוהב את הכיוון שנראה שלא יהיו עוד מקצועות (למעט חריגים), אלא בעיקר תתי-מקצועים חדשים.

5) ניסית להנחות ב-4 ;) - היא גם מצוינת כמנחה, למרות שיותר קשה לתפעל שם את המפלצות

6) אחת האכזבות שלי בשיטה, זה שלמפלצות אין כמעט יכולות מענינות עד כה רק ה Glibbering mouther היה ממש מעניין מהמפלצות שהרצתי.
 
בנוגע למפלצות:
הפלאף שלהם נע בין מעולה ומעורר השראה (שדים, שטנים, בוהה, מומיה) ובין משעמם וטפשי (גועל). המכניקה שלהם פשוטה לתפעול אם המפלצת לא מטילה לחשים, אם המפלצת מטילה לחשים אז צריך גם לפתוח את הספר לשחקן וזה סתם מעיק. הבעיה הרצינית עם המכניקה שלהם היא שהיא פשוט משעממת, למפלצות במו"ד 4 היו הרבה אפשרויות משחק, המפלצות בחמש סתם תוקפות.
בקיצור, אני רוצה להכניס האק של 4 ל-5 :)
 
רק שתי הערות:

1. מו"ד 5 סלחנית פחות מ-4, ובדרגות 1-3 היא סלחנית בדיוק כמו 3\3.5 (כלומר, פגיעה קריטית אחת של מפלצת בד"א 1-2 הורגת דמות מתחילה).

2. לא חושב שלהוסיף 2-3 יכולות לכל מפלצת זה פתרון. יותר מתאים להוסיף להתקפות שכבר יש למפלצות גם אפקט "רוכב" שהן יכולות להלביש על ההתקפה אם הן מוותרות על חלק מהנזק. (כדאי להסתכל על המהלכים של הלוחם האמן לקבלת השראה).

3. מפלצות מטילות לחשים הן נוראיות. זה פשוט מזעזע. לפחות לא צריך לבחור להן לחשים מוכנים כמו שהיה ב-3.5, אבל זה עדיין המון book-keeping. בחלק מהפלייטסטים לפחות רשמו לך מה הלחש עושה בשורה מקוצרת וגם היו פחות לחשים, אבל יש יצורים עם 7-8 דרגי לחש ו-3-4 לחשים בכל דרג. זה כאב ראש אדיר.
 
אני מסכים עם הנרוביאן בקשר להלבשת תכונות על התקפות- נשמע הרבה יותר נוח.
אולי כדאי להחליף לחשים ביכולות דמויות לחשים, או פשוט לכתוב את הלחשים על דף המפלצת?
 
נרוביאן, אולי להוסיף 2-3 תכונות לכל מפלצת זה לא אלגנטי, אבל באמת שהמפלצות כרגע יותר מדי חוזרות על עצמן. אני לא מחפש את עושר היכולות של ארבע, פשוט שיהיה סטיק אחד או שניים לכל מפלצת שנייה, שיכניס קצת צבע.

וכן לחשים לדב"שים / מפלצות זה מסורבל - חזרו למודל של מכאניקה אחודה לדמויות ולמפלצות...
 
תלוי כמה מסובכות התכונות- הילה של רעל? עמידות לנשק מסוים? כשהוא סופג כמות מסוימת של נזק מהתקפה אחת לבה מתפרצת ממנו? אם זה תכונות פשוטות אני לא רואה בעיה.
 
ברור, וגם יש מפלצות שהן כן מעניינות.
אבל בדרך כלל אני לא רוצה לתת למפלצת הילה של רעל או התפרצות לבה כשהיא סופגת נזק. לפעמים אני רוצה סתם להפוך את קוף האימים למעניין יותר. במצב כזה פשוט אתן לו אפשרות לוותר על קוביית נזק אחת כשהוא פוגע בדמות, ובתמורה לאחוז בה, למשל.
 
the Nerubian אמר/ה:
ברור, וגם יש מפלצות שהן כן מעניינות.
אבל בדרך כלל אני לא רוצה לתת למפלצת הילה של רעל או התפרצות לבה כשהיא סופגת נזק. לפעמים אני רוצה סתם להפוך את קוף האימים למעניין יותר. במצב כזה פשוט אתן לו אפשרות לוותר על קוביית נזק אחת כשהוא פוגע בדמות, ובתמורה לאחוז בה, למשל.

לא יותר פשוט לעשות מהלך של GRAPPLE מטעם המפלצת?
 
מהלך כזה בא בדרך כלל על חשבון ההתקפה, ואז בתשעים ומשהו אחוז מהמקרים זה פשוט לא משתלם למפלצת.
אם אני נותן לה יכולת לאחוז במישהו ועדיין לגרום לו קצת נזק, אז יותר יותר דילמה בין לגרום את כל הנזק ובין לאחוז דמות ולגרום רק חלק מהנזק - ואז קרב עם הקוף, נניח, הוא מעניין יותר כי מדי פעם הקופים יאחזו בדמות במקום לגרום לה רק נזק.

אפשר לחשוב על עוד מצבים, שיכולים להתלבש על התקפה, כמו לסבך מישהו במקום, לתפוס לו את הנשק ככה שיוכל לתקוף באמצעותו רק את המפלצת הזו ולא אחרת, להכשיל (יכולת שכבר קיימת אצל זאבים, למשל) או לגרום לכאב שמפחית את הדרג"ש ב-2.
 
אני לא כל-כך מסכים בנוגע למפלצות, על-פי זכרוני, להרבה מפלצות יש יכולת אחת שמגדירה אותן ומשפיעה על כל ההתנהלות של המפלצת, לגובלינים יש את היכולת של הגנב שמאפשרת להם לנתק מגע, לרוץ, או להתחבא ואלה יכולות מאוד חזקות שצריכות להשפיע על הדרך בה המנחה משחק את המפלצות.

אני אוהב יכולות וכישרונות שיוצרים טקטיקות שונות עבור המפלצות, גובלינים שלא נלחמים כמו נוכלים פשוט לא נלחמים היטב, הובגובלינים שלא מתקדמים בפלאנקס לא נלחמים היטב, וכהנה וכהנה
 
כשמוסיפים למפלצת מסויימת יכולת מיוחדת, מיד נשאלת השאלה - למה לו כן ולמפלצות דומות אחרות לא?
במהדורות קודמות זה בלט בצורת חוקים פרטיים די מעצבנים:
1) הייתה מפלצת בשם "מצורע" שנראתה כמו זוטון מוכה ספחת ושיכלה לחנוק דמויות למוות תוך 4 סיבובים באמצעות חבל - ואז נשאלת השאלה, למה אף אחד אחר לא יכול לעשות את הטריק הזה?
2) היה כריש שעיר בשם "באניפ" שיכל לקטוע איברים בנשיכה - למה כריש רגיל ומגולח לא יכול? וקרוקודיל?
3) קוברה יורקת - נחש עם יכולת לפגוע בדיוק בעין ולגרום לעיוורון - למה הדמות שלי לא יכולה לעשות את זה עם ספל של נוזל מסוכן כלשהו?

נראה לי שעדיף סט בסיסי ונגיש של מהלכי קרב, שאפשר לבחור ולהתאים לפי הסיטואציה. הקוף הענקי לא חושב עכשיו "וואלה, אני יכול לתפוס אותו או לעשות 1ק8 נזק, עדיף 1ק8" - הוא רוצה לאחוז בטיפוס המעצבן הזה שמתקיף אותו, לרתק אותו ולעשות לו משהו רע הרבה יותר מ1ק8. כמו שלא צריך מפלצת עם מהלך מיוחד של "דחיפה והכשלה" כדי להפיל דמויות מהמרפסת, אלא בכללים שיאפשרו לכל אחד לנסות לעשות את זה.
 
מפלצות יכולות לעשות את זה לרוב כי זו טכניקת הציד שהן יודעות ושאומנו להשתמש בה, אם אלה מפלצות לא תבוניות.
עם תבוניות מה שאתה אומר אפשרי, למרות שאפשר פשוט לתת לתבוניים את ההכשלה כיכולת כדי להראות שהיא יודעת לעשות את זה, ובאותה מידה לתת יכולת דומה או זהה למפלצת מכשילה אחרת. אבל אם זו מפלצת שלא נלחמת ככה בדרך כלל, אז זו התקפה של התגוששות שלא קשורה ליכולת, ואז זה משהו טקטי של המפלצת.
 
Blackwarder אמר/ה:
אני לא כל-כך מסכים בנוגע למפלצות, על-פי זכרוני, להרבה מפלצות יש יכולת אחת שמגדירה אותן ומשפיעה על כל ההתנהלות של המפלצת, לגובלינים יש את היכולת של הגנב שמאפשרת להם לנתק מגע, לרוץ, או להתחבא ואלה יכולות מאוד חזקות שצריכות להשפיע על הדרך בה המנחה משחק את המפלצות.

אני אוהב יכולות וכישרונות שיוצרים טקטיקות שונות עבור המפלצות, גובלינים שלא נלחמים כמו נוכלים פשוט לא נלחמים היטב, הובגובלינים שלא מתקדמים בפלאנקס לא נלחמים היטב, וכהנה וכהנה

זה יכולות נסיבתיות - לא בכל קרב אפשר להשתמש בהן. מעניין אם המגדיר מפלצות עתידי נראה דברים מעניינים דומים - זה היה המסלול במהדורות האחרונות.
 
חזרה
Top