• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פאלדין: מקצוע בסיס או... משהו אחר?

לא אמרנו קודם שהטמפלרים היוו בסיס לאק"דים?
בכל אופן ניתן לראות מהדיון כאן שאביר הקודש הוא אכן שילוב בין כהן ללוחם. אתה רוצה אחד שבאמת ידמה לכהן מקדשים? קח גם כמה רמות של נזיר. (בשלם לקדושה יש מקצוע שנקרא Sacred Fist שהוא בעצם נזיר עם לחשים של כהן.) ריבוי מקצועות לוחם/כהן/נזיר (אפשר אפילו בלי לוחם) יתן תוצאה דומה מאוד לאק"ד. אפילו חסינות למחלות יש לו, ואם אתה משנה קצת את הת'מה אז אתה בקלות יכול לקרוא לדמות שלך אק"ד.
 
טכנית לאק"ד עדיין יש יכולת ייחודית (למיטב דעתי) של להוסיף את הכריזמה שלו לכל ההצלות, שזה לפחות נועד להציג את האדיקות שלו/אמונה בעצמו עד למצב שהכוח הפנימי שלו מתגבר את הרפלקסים שלו, את היכולות שלו לספוג דברים, וכמבון שאת הרצון שלו. זה יכולת מאוד חזקה שאף שילוב מקצועות לא ייתן.
 
מכאנית? כן, אבל אני חושב שזו לא הנקודה פה, אנחנו מדברים פה על ביטוייים שרק לאק"ד יש ואין לשום מקצוע אחר, אני מדבר איתך על מישהו עם נפש כל כך חזקה שהוא יותר חסון מהלוחם שלידו, אף על פי שיש לו פחות חוסן ממנו, או בעל כוח רצון חזק יותר מהאשף ליד, אף על פי שהוא עם פחות חוכמה, כנ"ל תגובה עם נוכל.

אני חושב שקטונתי לבטל מקצוע, תרגיש חופשי להגיד לשחקנים שלך "אצלי אין פאלדין." מצד שני, אני עם תחושה חזקה מאוד שלפחות אחד מהם ירים גבה.

באותה צורה אפשר להגיד שבאו נבטל את הסייר, פשוט שחק לוחם/נוכל/דרואיד. או שתבטל את הדרואיד ופשוט תשחק דרואיד עם תחום השפעה שמתים לטבע/סייר, תבטל את הברברי ופשוט שחק לוחם עם הרבה כוח וחסון ומעט זריזות שלוקח כישרונות שנותנים לו עוד נק"פ וכו...

תאמינו לי שאם הפאלדין היה מקצוע לא רצוי, הוא לא היה שורד לפחות 3 מהדורות +PF.
 
סבלנות, לאט נבטל את כל המקצועות...
יכול להיות שבpf2 יתחילו בזה, לפי מה שהציגו לגבי feats, שמקבלים skill feats, class feats וgeneral feats. זה מבטל את הייחודיות של הלוחם, אחרי הכל, שהוא מבוסס רק כשרונות (אלא אם כן הם יתנו ללוחם כשרונות ייחודיים, שמציינים את ההתמחות יוצאת הדופן שלו בלחימה - התמחות בנשק ב3.5 ומאפייני מקצוע בpf.)
ולבטל את היכולות הקסומות של הסייר תמיד קרץ לי. המחסל (slayer) בpf הוא פשוט מושלם בשבילי.
בכל אופן, אין לי איזו כוונה כרגע לבטל או להוסיף מקצועות, חוץ מאת הסמוראי והנינג'ה, שהם לוחם ונוכל, פשוט ביפן.
ולפלדין פחות חוכמה מאשף? זה לא אמור להיות ככה.
 
אני די בטוח שכל הסיפור התחיל מ"לוחם, קוסם וגנב", אז יכול להיות מעניין לחקור את האבולוציה של מו"ד (כמובן שכהני האלים יגידו שמס' המקצועות בעולם נברא בצורה מלאה על ידי האלים, וברור שאין זה הגיני שהפאלדין, הלוחם, הסייר והברברי הם צאצאים של לוחם קדמון משותף)

אני אציין בשולי דברים שהנינג'ה קיבלה כמה אדפטציות חמודות ורשמיות לאורך מהדורה 3, ושהיא די שונה מהנוכל, אפילו הנינג'ה של המדריך השלם להפרתקן (שאני שונא, מתעב ומקלל) מזכירה יותר נזיר/נוכל מרק נוכל רגיל, וחסר לה הרבה דברים שיש לנוכל עצמו. כמו שאמרתי, הסמוראי ב3.5 הוא קצת נפילה.

לגבי ערך חוכמה, לפאלדין כנראה יהיה 14, אני מניח שלאשף יהיה קצת יותר בגלל כמה מיומניות, אבל אם לא, תרגיש חופשי לדמיין שערכתי את זה ורושם שם כוהן/דרואיד
 
למעשה החיים התבוניים (עם תבונה חוץ משחקי) נוצרו כאשר תנודות אקראיות בזמן-חלל יצרו את ספרי החרבות וכשפים הראשונים, של לוחם/נוכל משולב. לאחר מכן ההרפתקנים הראשונים קיבלו כוחות קסם, וזה בערך השלב שהם התחילו להאמין באלים. במהדורה 3.5 ספציפית הלוחם, נסייר, אביר הקודש והברברי התפתחו מאיש הקרבות. חסר יכולת חשיבה עצמאית חוות משחקית, ולכן נשלט לחלוטין בידי השה''ם והדבורים הקדושות, פיתח בסופו של דבר איש הקרבות תבונה וקיבל כשרונות בונוס, יכולת זעם, חיה מלווה ואף לחשי קדושה. מכיוון שאנשים הם בסך הכל קופים מפותחים יותר, יש כישרון שמאפשר לך לקבל דב''שים כתומכים, ונקרא מנהיגות. בכלל, בני אדם הרבה יותר קלים לשליטה מחיות, וכשסייר מקבל זאב מסכן לשלוט עליו, מנהיג אמיתי יכול לקבל עדר לוחמים נאמנים.
 
למעשה, בקופסא הלבנה של מוד"מ הראשוני, היו רק שלושה מקצועות - לוחם, קוסם וכוהן. היו גמדים וזוטונים שיכלו להיות רק לוחמים ולהיתקע בדרגות די נמוכות ואלפים שיכלו לבחור כל הרפתקה אם לשחק ולהתקדם כלוחם או כקוסם ולהיתקע בדרגה קצת פחות נמוכה.

היה איזה בחור ששיחק במו"ד ופיתח בקבוצה שלו את דמות הגנב וליטש אותה בשיחות טלפון ממושכות עם גארי גייגקס, ובסופו של דבר בספר ההרחבה הראשון, גרייהוק, הופיע הגנב כדמות חדשה (הפלדין הופיע שם כתת-סוג של לוחם) - לגנב היו כל מיני כללים משלו כמו כשרונות באחוזים שעד מוד"מ2 השתנו רק בהתאם לדרגה והיו נמוכים בצורה עלובה עד דרגה 10 בערך. במוד"מ2 היה אפשר להקצות נקודות עם כל עליה בדרגה ולמקד את השיפור בשניים-שלושה כשרונות.

מכיוון שהגנב היה תוספת, היו לו "באג" מעניין שהמשיך איתו למוד"מ1 - בעוד שדמויי אדם (אלפים, גמדים, ננסים, זוטונים וכו') נתקעו בדרגות די נמוכות (7-9 ככה) ברוב המקצועות ובני אדם התקדמו ללא הגבלה, הגנב היה מקצוע שבו כל הגזעים יכולים להתקדם בלי הגבלה! מכיוון שכמעט כל הגזעים דמויי האדם יכלו להיות לוחם/גנב (ואלפים וחצאי אלפים גם קוסם/גנב או לוחם/קוסם/גנב, וננסים אשליין/גנב) ולהתקדם בשני או שלושת המקצועות במקביל (רק לחלק ביניהם את הנק"נ) אז היה ממש משתלם לקחת גנב בתור מקצוע נוסף אם היית מגזע דמוי אדם. רק לחצאי אורקים הייתה הגבלה על ההתקדמות כגנבים, אבל זה כי הם יכלו להתקדם כרוצחים עד הדרגה המקסימלית במקצוע (15) - כן, במוד"מ1 היו מקצועות שיכלו להגיע לדרגה 29 ומעלה ומקצועות שנתקעו בסביבות דרגה 15 בערך.
 
אז בעצם האשף מאוחר יותר מהכוהן? מתי הוא נוסף?*כמובן אחרי הפלדין והסייר נוצרו מקצועות נוספים על הת'מה הזאת כמו גנב הלחשים, שהם בעצם שילוב של שני מקצועות שונים עם ערך מוסף, שלעיתים הוא מינורי ולא בהכרח מצדיק מקצוע חדש.
 
האשף (אז קראו לו קוסם, או ליתר דיוק magic user), הלוחם (אז fighting-man) והכוהן (שחידש את המילה הדי זנוחה cleric) הוופיעו כולם ביחד במו"ד המקורי-מקורי. הגנב הופיע אחר כך יחד עם הפלדין, ומקצועות אחרים טיפטפו פנימה בכל מיני פרסומים. הדרואיד למשל היה בהתחלה קוסם/כוהן שיכול להפוך לחיות ובכלל לא היה דמות ניתנת למשחק אלא "מפלצת" מפרק המפלצות.

מוד"מ1, שאיגד את כל התוספות וההרחבות של מו"ד הישן, כלל את המקצועות הבאים:
לוחם
סייר (בלי רוב היכולות המוכרות כמו לחימה בשני כלי נשק, אבל עם קצת לחשי קוסם ודרואיד בדרגות גבוהות)
פלדין
קוסם
אשליין (שהיה מקצוע נפרד, קוסמים מתמחים אחרים הופיעו הרבה יותר מאוחר, נראה לי רק במוד"מ2)
כוהן
דרואיד (שנתקע בדרגה 14 או 15)
גנב (שכאמור, משום מה כל הגזעים יכלו לעלות בו בדרגות בלי הגבלה)
רוצח (שנתקע בדרגה 15 או משהו והיה לא מאוזן בשיט, כולל טבלה באחוזים שקבעה אם הוא יכול להרוג יריבים בהתקפת פתע אחת ולקבל עליהם בונוס נק"נ)
נזיר (נתקע בדרגה 17, סחב מלא מגבלות ונחשב לשבור-לרעה)

היה גם פייטן, שלא באמת היה מקצוע בפני עצמו - היית צריך תכונות די גבוהות, להתחיל כלוחם, מתישהו בין דרגה 5 ל-8 להחליף מקצוע לגנב, לעלות עוד כמה דרגות ואז ללמוד עם דרואידים ולהחליף מקצוע לדרואיד, אבל בעצם זה לא היה דרואיד אלא פייטן, עם יכולות הקסמה וזיהוי חפצים וכל מיני לחשים.

בספר ההרחבה "אנארטד ארקאנה" משנות השמונים נוספו עוד כמה מקצועות - לראשונה הופיע הברברי שהיה שבור, מעצבן ועם מגבלות מוזרות (דורש מלא נק"נ לעלות בדרגה, מפחד מחפצי קסם), האביר (קאוואליר) שהיה לא מאוזן במיוחד ונקבע שפלדינים הם בעצם תת-סוג שלו והגנב האקרובט שהיה בעצם מקצוע שגנב רגיל יכל לעבור אליו בדרגה 6. חוץ מזה הדרואיד קיבל עוד דרגות וכל מיני כוחות מוזרים.

מקצועות כמו מכשף וכושף הופיעו לראשונה במהדורה השלישית.
 
לא יודע.. אבל אני חושב שלפחות אחד המאוחרים כבר היה ממהדורה 3
הsorcereor היחיד שאני זוכר ממהדורה 2 היה קיט של קוסם לעולם אל-קאדים, ששלט ביותר מיסוד אחד (הקסם שם חולק ליסודות וקוסמי אש היו די רעים)
 
המפקד האלמוני אמר/ה:
לא יודע.. אבל אני חושב שלפחות אחד המאוחרים כבר היה ממהדורה 3
הsorcereor היחיד שאני זוכר ממהדורה 2 היה קיט של קוסם לעולם אל-קאדים, ששלט ביותר מיסוד אחד (הקסם שם חולק ליסודות וקוסמי אש היו די רעים)
אם אני לא טועה, כל מיני אלמנטים מוקדמים של מהדורה 3 (ממה שהיה אז בתהליכי פיתוח?) מצאו את דרכם לבאלדרס גייט 2. כנראה שגם רעיון ה-sorcerer.

ולענייננו, תיאורטית אפשר היה ליצור גרסה של מו"ד 5 שבה יש רק 4 מקצועות - לוחם, קוסם, גנב, וכוהן - כששאר ה"מקצועות" הם התמחויות שלהם. יש כמה יוצאי-דופן כמו warlock שלא היו עובדים טוב עם זה (המכאניקה שלו שונה מאוד מזו של האשף), אבל בכלליות - היה עובד לא רע לטעמי.
 
ברוך השב! נעלמת המון והיית חסר.

בנוגע לרידוד מקצועות - יש מי שיגידו שאת הגנב אפשר לפרק לכשרונות ואין לו זכות קיום כמקצוע בפני עצמו.
אישית, אני תמיד טוען שבגדול יש שני מקצועות - ההוא שעושה קסמים וההוא שלא.
 
תודה רבה.

החלוקה בין "משתמש בקסמים" ל"לוחם שלא משתמש בקסמים" הייתה החלוקה בהרחבת הפנטזיה של משחק המיניאטורות Chainmail, שממנו כידוע התפתח מו"ד. הכוהן למיטב זכרוני נכנס באחד מהמשחקים שהריץ דייב ארנסון (אחד מהמפתחים של מו"ד) שם שחקן שיחק ערפד חזק מידי - אז השה"מ המציא מקצוע כוהן לפי סרטי אימה של אותם הימים כדי שיעשה צרות צרורות לערפד. משם זה כבר התגלגל לחוקי מו"ד המקוריים בנוסף לשני סוגי הדמות שכבר היו קיימים.
 
רוב הדמויות במו"ד מקורן במיש-מש של תרבות פופ, ספרי פנטזיה, היסטוריה ודמיונו הקודח של גייגקס. קשה להצביע על מקור אחד, ולפעמים אותו מקור היה השראה לכמה מקצועות. קונאן הברברי הוא אביו של הלוחם (מהדמויות הראשונות ביותר) וגם של הברברי משנות השמונים. רובין הוד שימש השראה ללוחם, לסייר וקצת לגנב וכן הלאה...
 
מממ...
החלוקה בין לוחם לקוסם הופיעה גם בספרים ישנים של חרבות וכשפים בסגנון ויז'ואל נובל - שאתה בוחר את קו העלילה. לדוגמא הספרים על כתר המלכים - גבעות השמוטאנטי, חראיי עיר המלכודות, שבעת הנחשים וכתר המלכים, ושאר ספרי כישופים ומבוכים.
נוסטלגיה!
 
אביעד אמר/ה:
מממ...
החלוקה בין לוחם לקוסם הופיעה גם בספרים ישנים של חרבות וכשפים בסגנון ויז'ואל נובל - שאתה בוחר את קו העלילה. לדוגמא הספרים על כתר המלכים - גבעות השמוטאנטי, חראיי עיר המלכודות, שבעת הנחשים וכתר המלכים, ושאר ספרי כישופים ומבוכים.
נוסטלגיה!
זכורים לי לטובה! וגם סדרה משוכללת יותר (לטעמי) של ספרי-משחק שנקראו "ממלכה שסועת-קרבות" ו"ערי הזהב והתהילה" (לפחות מה שתורגם לעברית).

לגבי מקורו של הכוהן:
http://blackmoormystara.blogspot.co.il/2011/01/bishop-carr-first-d-cleric.html
 
כרגע תקוע עם כל האינטרנט חסום חוץ מהפורום כאן בערך...
ואם כבר בויז'ואל נובל עסקינן - פייט סטייל נייט!!! (ברגע שאצליח להתקין את זה לעזאזל)
ההתמחויות שם הן דבר נפלא, בתור אחד שראה רק את זירו. מתאימות לדמויות ברמה אפית וממש יוצרות תחושה של התמחות ברמה גבוהה, ומשחק דמות נפלא!
 
golan2072 אמר/ה:
[post]698437[/post] סדרה משוכללת יותר (לטעמי) של ספרי-משחק שנקראו "ממלכה שסועת-קרבות" ו"ערי הזהב והתהילה" (לפחות מה שתורגם לעברית).
סדרת "הממלכות הקסומות" (או fabled lands באנגלית) היא לגמרי סדרת ספרי המשחק האהובה עלי. למעשה תורגמו 4 מהספרים לעברית, וחלק גדול מהספרים לא יצאו מעולם באנגלית. אני חושב שהיה ב2015 קיקסטארטר להוציא את הספר השביעי. לא חושב שהצליח.
לקרוא לזה "בסגנון VN" זה מטעה דרך אגב, זה פשוט CYOA.
 
חזרה
Top