הסיפור המביך של השר לשעבר גונן שגב שהפך למרגל איראני שהיה לאחרונה בחדשות, גרם לי לחשוב (שוב) על ריגול במשחקי תפקידים ואיך הוא יראה בעולם פנטזיה.
נתחיל במרגל שנראה הכי מו"די - ג'יימס בונד. משחק ריגול שמבוסס על דמויות בסגנון ג'יימס בונד, לא בדיוק יהיה משחק ריגול, אלא משחק אקשן מו"די רגיל. לא שלא היו בהיסטוריה מרגלים הרפתקניים וצבעוניים, אבל חבורה שלמה של כאלה זה קצת פחות משכנע. חוץ מזה, שאני חושב שראיתי פעם את כל סרטי ג'יימס בונד (היה מרתון שבועי באחד הערוצים) ו007 החביב עושה המון דברים מגניבים אבל לא את הדבר הבסיסי ביותר שמרגלים עושים והוא איסוף מודיעין.
אז איך כן לעשות משחק ריגול שבאמת מתעסק בריגול? אני אנסה להציע כמה רעיונות בהודעה הזו ואולי בהודעות המשך אם יהיה עניין.
מי המרגלים?
חבורת ההרפתקנים שלנו, אלא מה. אבל איך הם הגיעו לזה בכלל? ההרפתקנים יכולים להיות סוכנים בשירות רשמי של איזה שליט או ראש ארגון, אבל מה אם אתם כבר עמוק במשחק ופתאום אתה רוצה להכניס עלילת ריגול? עד עכשיו ההרפתקנים לא היו סוכנים של אף אחד ופתאום כן? פחות אמין...
אז מה עושים? מפעילים. מכירים את האיש בגלימות מהפונדק? אז בעולם האמיתי זה עובד כמעט ככה. מישהו (הסוכן הרשמי) צריך להשיג מידע מסויים ומעדיף לא לעשות את זה בעצמו מכל מיני סיבות (למשל - קשה לרגל בקיסרות האלפים כשאתה גמד), אז הוא מוצא מישהו שכן מתאים ושולח אותו לעשות את זה במקומו. אבל עד כאן הדמיון לסצנת האיש בפונדק. רוב האנשים הנורמליים לא ילכו לרגל עכשיו בגלל שמישהו שהם פגשו כרגע הציע להם כסף ורוב הסוכנים לא מספיק מטומטמים כדי לבוא לאנשים רנדומליים ולהציע להם לעסוק בפעילות שיכולה לסבך את כולם בצרות. זה הרבה יותר מורכב.
בתור התחלה, הסוכן (נקרא לו "מפעיל") אוסף מידע על המופעלים העתידיים שלו. מי הם, מה הם צריכים, מי האויבים ובעלי הברית שלהם ומה הם יכולים לעשות. אחרי שיש לו מספיק מידע, הוא פונה אליהם בעצמו או בתיווך צד שלישי ופשוט מציע להם עזרה על בסיס אינטרס משותף שלא בהכרח קשור למשימה שלו. למשל - הדמויות צריכות להשיג איזה תרופה נדירה לאחת מהן או לחבר שלהן? הן "במקרה" פוגשות הרפתקן חביב שמחפש גם את התרופה הזו, עוזר להם המון בדרך ומוכן לחלוק אותה איתם. או מה שיותר נפוץ - הדמויות מחפשות לקנות ציוד מסויים או צריכות הלוואה - ומישהו ששמע שזה מה שהן רוצות מציע להן תנאי מימון ממש טובים או מחיר מעולה.
הקשר הראשוני נוצר. עכשיו מתחילים לתחזק אותו. המפעיל מייצר תלות של המופעלים שלו בו. אם זה קטע של כסף אז זה הכי קל - הוא מתחיל לתת לדמויות כסף (או חפצי קסם, או ציוד מיוחד, או כל דבר שווה-ערך) עד שהן מכניסות את זה לתקציב השוטף שלהן ומעכשיו יהיה להן קשה לוותר על זה. אם זה עזרה שאיננה חומרית, אז העיקרון עובד אותו דבר. המפעיל מייצר תלות ומייצר צורך ואז, כשמידי פעם הוא בא עם כל מיני בקשות אז לא נעים לסרב לו.
והבקשות מגיעות. בהתחלה זה דברים תמימים ואחר כך דברים שיותר ויותר יכולים לסבך את הדמות בצרות. אם במשימה הראשונה המפעיל פשוט מבקש מהדמויות למפות לו איזה טירה מבחוץ כי יש לו דוד אדריכל שרוצה להעתיק את העיצוב שלה, קצת אחרי זה תגיע בקשה להיכנס פנימה. ברגע שהדמויות גם תלויות במפעיל שלהן וגם מוכנות להסתבך בשבילו בצרות, הוא עובר למשימה האמיתית.
לפעמים, המפעיל יחשף בפני הדמויות בזהותו האמיתית - הוא הסוכן של המלך מה-שמו או של הדוכס ראשכרוב ממלכת גילדר והוא רוצה שהן ישיגו לו מידע מממלכת פלורין. אבל הסוכנים המוצלחים באמת, עושים משהו יותר מתוחכם - הם משכנעים את הדמויות שהם בעצם עובדים בשביל צד אחר. אם הדמויות הן מממלכת פלורין, הן יהססו כנראה לבגוד בממלכה לטובת אויב מממלכת גילדר, אבל מה אם הוא מוצג כמישהו מממלכת שילינג הידידותית? מה כבר רע בלהעביר קצת סודות בין חברים? ואם הוא לכאורה מייצג את גילדת הסוחרים של ממלכת פלורין שרוצה לאסוף מידע על הצבא הפלוריני כדי לוודא שלא תפרוץ מלחמה שתסכן את עסקיהם, אז בכלל מדובר בעצם במשימה פטריוטית!
אפשר כמובן להפוך את המודל שתיארתי כאן על הראש - הדמויות הן אלו שידרשו להיות מפעילות (אולי הן באמת סוכנות של מישהו, או שהן עוסקות בחתרנות מסיבותיהן הפרטיות - למשל, הן רוצות להדיח איזה מלך רשע כדי שאחד מהחבורה שהוא דודן רחוק של בית המלוכה ישתלט על הכס) ואז הן צריכות לאסוף מידע על מופעלים פוטנציאלים ולשדל אותם לרגל.
אז עד פה הסברתי איך באים מרגלים לעולם. מה אפשר לעשות איתם? בהודעות המשך כשתנוח עלי שוב ההשראה. זה גם הזמן לשאול שאלות ולהציע רעיונות!
נתחיל במרגל שנראה הכי מו"די - ג'יימס בונד. משחק ריגול שמבוסס על דמויות בסגנון ג'יימס בונד, לא בדיוק יהיה משחק ריגול, אלא משחק אקשן מו"די רגיל. לא שלא היו בהיסטוריה מרגלים הרפתקניים וצבעוניים, אבל חבורה שלמה של כאלה זה קצת פחות משכנע. חוץ מזה, שאני חושב שראיתי פעם את כל סרטי ג'יימס בונד (היה מרתון שבועי באחד הערוצים) ו007 החביב עושה המון דברים מגניבים אבל לא את הדבר הבסיסי ביותר שמרגלים עושים והוא איסוף מודיעין.
אז איך כן לעשות משחק ריגול שבאמת מתעסק בריגול? אני אנסה להציע כמה רעיונות בהודעה הזו ואולי בהודעות המשך אם יהיה עניין.
מי המרגלים?
חבורת ההרפתקנים שלנו, אלא מה. אבל איך הם הגיעו לזה בכלל? ההרפתקנים יכולים להיות סוכנים בשירות רשמי של איזה שליט או ראש ארגון, אבל מה אם אתם כבר עמוק במשחק ופתאום אתה רוצה להכניס עלילת ריגול? עד עכשיו ההרפתקנים לא היו סוכנים של אף אחד ופתאום כן? פחות אמין...
אז מה עושים? מפעילים. מכירים את האיש בגלימות מהפונדק? אז בעולם האמיתי זה עובד כמעט ככה. מישהו (הסוכן הרשמי) צריך להשיג מידע מסויים ומעדיף לא לעשות את זה בעצמו מכל מיני סיבות (למשל - קשה לרגל בקיסרות האלפים כשאתה גמד), אז הוא מוצא מישהו שכן מתאים ושולח אותו לעשות את זה במקומו. אבל עד כאן הדמיון לסצנת האיש בפונדק. רוב האנשים הנורמליים לא ילכו לרגל עכשיו בגלל שמישהו שהם פגשו כרגע הציע להם כסף ורוב הסוכנים לא מספיק מטומטמים כדי לבוא לאנשים רנדומליים ולהציע להם לעסוק בפעילות שיכולה לסבך את כולם בצרות. זה הרבה יותר מורכב.
בתור התחלה, הסוכן (נקרא לו "מפעיל") אוסף מידע על המופעלים העתידיים שלו. מי הם, מה הם צריכים, מי האויבים ובעלי הברית שלהם ומה הם יכולים לעשות. אחרי שיש לו מספיק מידע, הוא פונה אליהם בעצמו או בתיווך צד שלישי ופשוט מציע להם עזרה על בסיס אינטרס משותף שלא בהכרח קשור למשימה שלו. למשל - הדמויות צריכות להשיג איזה תרופה נדירה לאחת מהן או לחבר שלהן? הן "במקרה" פוגשות הרפתקן חביב שמחפש גם את התרופה הזו, עוזר להם המון בדרך ומוכן לחלוק אותה איתם. או מה שיותר נפוץ - הדמויות מחפשות לקנות ציוד מסויים או צריכות הלוואה - ומישהו ששמע שזה מה שהן רוצות מציע להן תנאי מימון ממש טובים או מחיר מעולה.
הקשר הראשוני נוצר. עכשיו מתחילים לתחזק אותו. המפעיל מייצר תלות של המופעלים שלו בו. אם זה קטע של כסף אז זה הכי קל - הוא מתחיל לתת לדמויות כסף (או חפצי קסם, או ציוד מיוחד, או כל דבר שווה-ערך) עד שהן מכניסות את זה לתקציב השוטף שלהן ומעכשיו יהיה להן קשה לוותר על זה. אם זה עזרה שאיננה חומרית, אז העיקרון עובד אותו דבר. המפעיל מייצר תלות ומייצר צורך ואז, כשמידי פעם הוא בא עם כל מיני בקשות אז לא נעים לסרב לו.
והבקשות מגיעות. בהתחלה זה דברים תמימים ואחר כך דברים שיותר ויותר יכולים לסבך את הדמות בצרות. אם במשימה הראשונה המפעיל פשוט מבקש מהדמויות למפות לו איזה טירה מבחוץ כי יש לו דוד אדריכל שרוצה להעתיק את העיצוב שלה, קצת אחרי זה תגיע בקשה להיכנס פנימה. ברגע שהדמויות גם תלויות במפעיל שלהן וגם מוכנות להסתבך בשבילו בצרות, הוא עובר למשימה האמיתית.
לפעמים, המפעיל יחשף בפני הדמויות בזהותו האמיתית - הוא הסוכן של המלך מה-שמו או של הדוכס ראשכרוב ממלכת גילדר והוא רוצה שהן ישיגו לו מידע מממלכת פלורין. אבל הסוכנים המוצלחים באמת, עושים משהו יותר מתוחכם - הם משכנעים את הדמויות שהם בעצם עובדים בשביל צד אחר. אם הדמויות הן מממלכת פלורין, הן יהססו כנראה לבגוד בממלכה לטובת אויב מממלכת גילדר, אבל מה אם הוא מוצג כמישהו מממלכת שילינג הידידותית? מה כבר רע בלהעביר קצת סודות בין חברים? ואם הוא לכאורה מייצג את גילדת הסוחרים של ממלכת פלורין שרוצה לאסוף מידע על הצבא הפלוריני כדי לוודא שלא תפרוץ מלחמה שתסכן את עסקיהם, אז בכלל מדובר בעצם במשימה פטריוטית!
אפשר כמובן להפוך את המודל שתיארתי כאן על הראש - הדמויות הן אלו שידרשו להיות מפעילות (אולי הן באמת סוכנות של מישהו, או שהן עוסקות בחתרנות מסיבותיהן הפרטיות - למשל, הן רוצות להדיח איזה מלך רשע כדי שאחד מהחבורה שהוא דודן רחוק של בית המלוכה ישתלט על הכס) ואז הן צריכות לאסוף מידע על מופעלים פוטנציאלים ולשדל אותם לרגל.
אז עד פה הסברתי איך באים מרגלים לעולם. מה אפשר לעשות איתם? בהודעות המשך כשתנוח עלי שוב ההשראה. זה גם הזמן לשאול שאלות ולהציע רעיונות!