• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

קריאתו של קתולהו מה' 7 - רשמים ראשונים

קריאתו של קתולהו (Call of Cthulhu) הוא משחק אימה קלאסי שיצא במהדורה שביעית לפני זמן לא רב - וכעת יצא לי לשחק בו בפעם הראשונה.
מה אגיד, קודם כל זה עדיין BRP הישן נושן, לא ראיתי שיפורים מהותיים, יותר עידונים קטנים. הרבה (יחסית) מיומנויות, גלגול ק100 Roll Under, כן יש יתרונות ושטיק נחמד של הצלחה קריטית בשיטה, שנותן קצת פלפל. אבל באופן כללי נדמה שקל יותר להיכשל מאשר להצליח, מעין תחושה שמצופה מהדמויות לא באמת לפצח בקלות את התעלומה אלא יותר להיסחף בזרם.
אז אמנם לא התעמקנו בחוקים, אבל בצד החיובי השיטה בהחלט עובדת - בצד השלילי, אני לא באמת הרגשתי שהשיטה העצימה את הסיפור: למשל בנשגבים השיטה משפיעה על המשחק באופן ישיר. כאן, לא בטוח שהייתי מרגיש הבדל משמעותי אם המשחק היה של עולמות פראיים (רק שאז אולי זה היה פשוט יותר).

נ.ב. מה שכן, אני מאוד מרוצה מהדמות שיצרתי: קלייד בוני, שוטר ובן למשפחה עשירה, טוב במילים אבל לא אוהב להשתמש בהן ומעדיף אקשן ומכות - מה שגרם לו לעוף מלימודי המשפטים שלו.
 
המהדורות השונות של COC בכללי לא מאוד שונות זו מזו, חלקן עד לרמה שזה רק שינוי העיצוב של הספר ולא שינוי של שום תוכן. נדמה לי שממהדורה 1 עד מהדורה 7 לא תמצא יותר שינויים מאשר בין מו"ד 3 למו"ד 3.5.
וכן, זאת שיטה שדי עבר זמנה. היא הייתה מדהימה כשהיא יצאה ב-1981 ומערכת השפיות הייתה דבר מבריק. אבל כמו כל המשחקים של אותה תקופה, היא לא התיישנה מי יודע מה טוב, ואנשים אוהבים אותה כי הם אוהבים אולד-סקול והתרגלו.
וכן, "זה אימה אז אתה נכשל כל הזמן" לא באמת מייצר משחקים טובים, ובימינו אין שום תירוץ להשתמש בזה. יש דרכים הרבה יותר טובות להעביר דכאון וחוסר תוחלת במשחק תפקידים. זה גם מה שניסו לעשות ב-Dark Heresy (ושם זה אפילו יותר גרוע).

לגבי הדגשת הסיפור - הדבר המרכזי ב-COC שמעצים את הסיפור, והדבר היחיד שבאמת טוב בשיטה הזאת, זאת מערכת השפיות. אבל היא בנויה לעבוד לקמפיינים. בחד"פ אין לה כמעט משמעות והיא לא עושה יותר מדי, אבל אם אתה משחק את הדמות שלך לאורך קמפיין, ההבנה שברמה המכנית בסופו של דבר הדמות שלך תאבד את שפיותה ואין לך מה לעשות לגבי זה היא אפקטיבית.
 
ODDin אמר/ה:
וכן, זאת שיטה שדי עבר זמנה. היא הייתה מדהימה כשהיא יצאה ב-1981 ומערכת השפיות הייתה דבר מבריק. אבל כמו כל המשחקים של אותה תקופה, היא לא התיישנה מי יודע מה טוב, ואנשים אוהבים אותה כי הם אוהבים אולד-סקול והתרגלו.
.

באמת ? אז הטענה שלך ששיטת הכישרונות הפשוטה ביותר והאינטואיטיבית ביותר היא אולד סקול ולא התיישנה טוב?
 
ההבדלים העיקריים בין המהדורות השונות של קש"ק הם בתוספת תוכן - החוקים לא ממש השתנו, והשיטה תואמת לגמרי אחורה וקדימה.

ואיך המכניקה? לדעתי היא נהדרת - השתמשתי בBRP במשך שנים להרצת משחקי פנטזיה, בכמה הבדלים מהאופן שבו משתמשים בה בקש"ק (יותר קרובה לגרסאות שלה בהן משתמשים באלריק/סטורמברינגר וברונקווסט, אבל עם רשימת לחשים חדשה משלי, מפלצות ערוכות מחדש ועוד כמה שינויים קטנים וחוקי בית לטובת התאמה לטעם האישי) וממש נהניתי ממנה. מה כל כך טוב בה למרות שהיא "ישנה"?

א) שיטת הכשרונות הריאליסטית הכי אינטואיטיבית וקלה לשימוש שראיתי: אין יותר מידי חישובים ונוסחאות - לכל כישרון יש ערך באחוזים, וצריך לגלגל פחות. דף הדמות ברור כמעט מיד גם לאנשים שלא שיחקו בחיים משחקי תפקידים, וקל לבנות דמויות. ואת הקלות הזו אתה מקבל עם רמה די טובה של ריאליזם - מי שאוהב לשחק ככה כמובן. כלי נשק הם באמת קטלניים, "מקצועות" הם בסה"כ רשימה של כשרונות שכדאי שתהיה טוב בהם אם אתה רוצה להיות טוב במקצוע שלך, ההתקדמות ביכולות לא ליניארית, ואם אתה יכול לדמיין מישהו במציאות עושה את זה - המכניקה נותנת לך לנסות לבצע את זה.

ב) מגוון מדהים בבניית ופיתוח דמויות: אין דרגות ומקצועות, אתה עובד ישירות מול כשרונות, אז אתה יכול (במסגרת מגבלת נקודות הכשרון שאתה מקבל לחלק בתהליך בניית הדמות) לבנות כל, אבל פשוט כל, דמות שעולה על דעתך. איפה שבשיטות כמו מו"ד אתה צריך לפחות 4 או 5 דרגות בכמה מקצועות, או לכתוב מקצוע שלם משלך, אתה פשוט מחלק נקודות ומקבל את מה שרצית על הסשן הראשון. כמובן שאם אתה רוצה מישהו שהוא גם טוב בהתגנבות ופריצה, גם סייף אמן וגם יודע לירות בקשת ולעשות קסמים, בכל אחד מהכשרונות האלה הוא יהיה בהתחלה קצת פחות טוב ממישהו שיותר מתמקד (מאגר נקודות לחלוקה, כאמור). בגלל שמדובר בכשרונות, אז תוך כדי משחק אפשר ללמוד או לשפר כשרונות שאין לך או שאתה פחות טוב בהם, וככה לפתח ולעצב את הדמות לכיוונים אחרים - וזה קורה תוך-כדי-עלילה, לא באיזה זמן מת. אתה לא מקבל "נק"נ" - יש לך סיכוי מסויים (בגדול - לגלגל מעל לרמת הכישרון שלך, מה שאומר שיותר קשה להתשפר בכשרונות שאתה כבר טוב בהם) לקבל עוד נקודות לכשרונות שעשית בהם שימוש במסגרת המשחק, ואפשר גם ללמוד עם מורים (יותר איטי ופחות יעיל אבל יותר בטוח), ללמוד מספרים וכו'.

ג) ספרי הרחבה מעולים: הרבה הרחבות לBRP עושות שימוש בעולם האמיתי, ופשוט כתובות בצורה מעניינת ומושקעת - יותר תוכן מאשר מכניקה. גם אם לא עשיתי אף פעם שימוש ב"הצלבנים של חוף הענבר", "רומא: חיים ומוות ברפובליקה" (BRP גנרי), "סודות יפן/קניה/מרוקו" (קריאתו של קת'ולהו) שאבתי מהם המון רעיונות והשראה - גם לתוכן עלילתי וגם איך להתאים מכניקה לתוכן הזה. לפחות במקרה של רומא, יפן וחוף הענבר (ספר קמפיין מדהים למסעי הצלב הבלטיים, בו אבירי המסדר הטבטוני מגלים שכדי להציל את אירופה מאנשי זאב עובדי שטן הם צריכים לגרום למסדר שלהם להפסיד לאלכסנדר נייבסקי) ספרי ההרחבה האלה נכתבו על ידי אנשים שהם לא רק שחקני תפקידים מסורים אלא גם חוקרי אקדמיה בתחומים הנ"ל.

כמובן שיש גם כמה מגבלות - שיטת הקרב קצת יותר איטית מאשר במו"ד (למרות שהקרבות מהירים וקטלניים) - זה לא מורגש אם יש לך קבוצה קטנה, אבל עם יותר מ-4 שחקנים זה קצת נהיה מורכב לשליטה. כמו כן לדמויות שטובות בהתחמקות וכלי ירי יש יתרון די לא הוגן על דמויות שמתמקדות בקפא"פ, ודמות עם זריזות גבוהה (שפועלת ראשונה ויכולה לפגוע ולהרוג במכה ראשונה) יכולה להיות קטלנית בצורה שאולי מאוד מציאותית אבל טיפה לא פרופורציונלית. כמו כן תכונות (די דומות למוכר לנו ממו"ד - רק עם עוצמה במקום חוכמה, מראה במקום כריזמה ותכונה נוספת של גודל) נוטות להיות משניות יחסית וכמעט לא רלוונטיות בהשוואה לכשרונות. כוח למשל הוא אחת התכונות הפחות חשובות במשחק, ויש אנשים שיאהבו את זה פחות.

לקריאתו של קת'ולהו המקורי, יש עוד בעיה קטנה - אימה קוסמית היא סוג של מלכודת דבש לפריקים קריפיים, ואתה עלול להיתקל באורחים היותר מאוסים של כנסים בהקשריה. מצד שני, מאז 1981 קריאתו של קת'ולהו התפתח לכיוונים שלאבקראפט לא חשב עליהם בכלל, ואם להדגים אותם בעזרת סרטים וספרים מוכרים, אז הם נעים על הציר הבא, בין "בילוש/חקירה" ועד ל"פאלפ" (מה זה פאלפ? דברים כמו אינדיאנה ג'ונס ואפילו מכסחי השדים, למרות שאינדיאנה ג'ונס גובל יותר במו"ד קלאי באופי שלו ומכסחי השדים זה גם קומי) כש"קת'ולהו המקורי" נמצא בערך באמצע:

בילוש/ריגול ריאליסטי (שרלוק הולמס, ג'ון לה קארה)-->"זירת הפשע (CSI)"-->"תיקים באפלה"-->קת'ולהו המקורי-->סטפן קינג--> אינדיאנה ג'ונס--> מכסחי השדים --> צרות גדולות בצ'יינה טאון (שזה כבר זחילה במבוך לגמרי - יש שם מבוך בביוב!)
 
אגב, קריאתו של קת'ולהו יכולה להתאים לחד"פים. "זמן משחק" לא בהכרח חופף לזמן אמיתי, ובחד"פ אפשר להריץ קדימה את השבועות הארוכים שיכולה לקחת קריאה של ספרי מיתוס, מחקר לחשים וכד'. כך גם הידרדרות השפיות יכולה להיות מהירה יותר. למעשה, חד"פ עם סיפור שמתחיל ונגמר באותו סשן מתאים יותר לסיפורים המקוריים של לאבקראפט מאשר קמפיין. בקמפיין, אתה כן תנסה לשמור על הדמויות לאורך זמן, תדירות האירועים מערערי השפיות לא תהיה גבוהה מידי (לפחות ככה זה בספרי קמפיין והרפתקאות רשמיים שאני קראתי) ויתבצע פיתוח איטי לפי "מודל הבצל" - כל פעם אתה מסיים לחקור שכבה של הקונספירציה/תעלומה רק כדי לגלות שיש עוד משהו מעבר לכך.

בחד"פ, זה הרבה יותר תכל'ס, זה דברים כמו:
1) אתם עיתונאים שעושים תחקיר על שוד במוזיאון, ומגלים שלא המנהל הוא זה שהעלים את המומיה אלא להיפך.
2) אתם תלמידים שעושים ביוטופ ומגלים עקבות של עז ענקית ביער, בינתיים יש הרבה שמועות על תא של דאעש בכפר הערבי הקרוב, אבל זה לא דאעש אלא כת שסוגדת לשאב-ניגוראת'.
3) אתם שוטרים שנקראו לברר למה יש אורות ורעשים מוזרים בקבר המקובל שבעיירה הדרומית הנידחת, ומגלים שבאבות ומקובלים הם הרבה פחות יהודיים ממה שהם נראים.
4) אתם בני נוער שחברים שלהם התחילו להתנהג ממש מוזר מאז שהם משחקים משחקי תפקידים עם בלוגר קריפי בן 37.

בסופו של דבר, התעלומה היא אירוע מבודד שמתחיל ונגמר, ומכיוון שזה חד"פ, יש גם יותר ציפיה שהדמויות יסיימו את המשחק באברבנאל או בתור ארוחת ערב של אחד מהבלתי-ניתנים-לאיות.
 
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
באמת ? אז הטענה שלך ששיטת הכישרונות הפשוטה ביותר והאינטואיטיבית ביותר היא אולד סקול ולא התיישנה טוב?
אני לא חושב ש"גלגל ק100 מתחת לכשרון" לעומת "גלגל ק20 + כשרון מול מספר מטרה" זה באמת *כזה* הבדל תהומי ומבריק. זה חביב, לא יותר מזה. פלוס, זה נהיה תאונת רכבת מוחלטת בגלגולים נגדיים (צבאות אלמוניים דווקא סידרו את זה טוב יותר, אבל משום מה COC מעולם לא השכילו לעשות כמוהם).
Trail of Cthulhu עושה קת'ולהו קלאסי *הרבה* יותר טוב מ-COC.

המפקד האלמוני: מבחינת התוכן קת'ולהו אכן מתאים לחד"פים, אבל מערכת השפיות עדיין לא מתאימה. אתה תצטרך שכל שחקן יגלגל שפיות פעם ב-20 דקות אם לא יותר כדי שבאמת יהיה לזה אפקט.
 
יש אגב גרסת קתולהו של "כוכבים אין-ספור" שנקראת "Silent Legions" ויכולה לשמש כחלופה למשחק המקורי למי שאינו מחבב את המכאניקה שלו ורוצה כלים "דמויי מו"ד" שהותאמו היטב לסוגת אימת-הטנטקולות של לאבקרפט.

http://www.drivethrurpg.com/product/145769/Silent-Legions
 
ODDin אמר/ה:
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
באמת ? אז הטענה שלך ששיטת הכישרונות הפשוטה ביותר והאינטואיטיבית ביותר היא אולד סקול ולא התיישנה טוב?
אני לא חושב ש"גלגל ק100 מתחת לכשרון" לעומת "גלגל ק20 + כשרון מול מספר מטרה" זה באמת *כזה* הבדל תהומי ומבריק.

בהתחשב בעובדה שהבעיה הגדולה בק20 זה לקבוע את מספר המטרה? אני חושבת שיש הבדל גדול.
אבל הנקודה היא שמדובר בשיטת כשרונות, גם אם אני אחליף את הגלגולים האלו יהיה עדיין הבדל גדול בין BRP ו ק 20.
 
גם בקת'ולהו מנחה אמור לתת לשחקנים מדי פעם בונוסים ומינוסים לגלגול בהתאם לקושי של הפעולה, אם כי זה אכן פחות נפוץ.
אני מודה שמבחינתי ההבדל בין שיטה מבוססת כשרונות לשיטה מבוססת מקצועות הוא פחות ביג דיל ביחס לדברים אחרים - אלה עדיין שיטות של task resolution, בנויות מתוך שילוב של שיקולי "ריאליזם" ושיקולי איזון מכני, והן ברמת מורכבות דומה. אבל אני מניח שזה גם עניין של הסתכלות.
 
dragonian אמר/ה:
אבל השיטה תעבוד גם.. לא במסגרת אימה?
בשינויים מסויימים ( הוספת נקודות למיומנויות, שינוי מיומנויות והורדת הקטע של נקודות שפיות ) יש את BRP ואת strombringer שהן שיטות שמיועדות למשחקי פנטזיה בסגנון רלוונטי.
 
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
[post]646110[/post] אההההמממ...אתה יודע שהתמה של COC היא שאתה לא יכול להצליח, השאלה היא רק כמה מהר תיכשל,נכון?BRP היא קצת יותר סלחנית.
הבעיה שזה לא מקדם את המשחק, סתם מעצבן ושריד לפילוסופיה סימולטיבית של שנות ה-80. שיטות טובות ומודרניות יותר, מביאות לכך שדבר משמעותי קורה בכל מקרה, לעומת זאת השיטה הזו בנויה על הרבה גלגולים, חלקם יחסית קטנים שגם בכשלון אין משמעות למעט זה שהדמות לא הצליחה.
האימה לא מגיעה מזה שאני נכשל בגלגולים, האימה מגיעה מהסיפור.

וכן, ברור שזה גם תלוי במנחה, אבל זה גם הנחת הבסיס של השיטה - נכשלים הרבה ולא מתקדמים בעלילה.
 
האמת שיש לך מנעד די רחב בגלגולים שם - הצלחה, הצלחה קריטית (חמישית מהרמה שנדרשת להצלחה), כישלון, כישלון קריטי (קורה רק ב99-00 אבל אז זה ממש רע).

ואם יש גלגול מנוגד, זה לא רק אחד הצליח השני נכשל כי גלגל פחות ממנו, אלא כל אחד מגלגל נגד הרמה של עצמו, ואז שניכם יכולים להצליח, וזה מייצר עוד פרשנויות מעניינות של מה קרה שם (למשל - הצלחת להתגנב אבל עדיין שמעו משהו).
 
חזרה
Top