מונטה קוק הוא כותב מאוד מוכשר. הוא יודע לעשות גם מכאניקה מוצלחת וגם פלאפ מוצלח (לדוגמה ספרי ההרחבה Arcane Unearthed ו-Arcane Evolved של מו"ד 3, השיטה Numenera, העולם Planescape).
הבעיה שהוא רואה את עצמו כגאון הדור ועל רקע זה הוא עוזב חברות בגלל "סכסוכים עסקיים" בעשור האחרון (עזב את "מכשפי החוף" אחרי מו"ד 3 ולפי 3.5, כעבור שנתיים עזב את "זאב לבן", הקים חברה משלו, הצטרף לפאיזו ועזב לפני שהוציאו ספר הרחבה ביחד ולאחרונה הצטרף כמעצב הראשי של מו"ד 5 ב-2014 ועזב בתוך פחות מחצי שנה כמעט בלי להשפיע על המוצר הסופי).
מדי פעם הוא מביא מכאניקה "חדשה" שהוא מתאר כרעיון שלו - ואתה לא בטוח אם הוא משקר (כי זה רעיון שכבר קיים במקום אחר ואפילו לא מקום נידח) או שהוא באמת חשב על רעיון גאוני אבל זה די מביך שהוא צריך היה לחשוב עליו כי הרעיון כבר קיים.
הדוגמה החזקה ביותר היא כאשר מונטה קוק חזר לעבוד אצל "מכשפי החוף" על המהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים. הוא פרסם טור באתר של מכשפי החוף, על מצבים שהמנחה רוצה לבדוק אם הדמויות הצליחו בבדיקת מיומנות אבל לא רוצה לומר לשחקנים לגלגל (כי אז הם יידעו שיש משהו שקורה).
בשביל לפתור את הבעיה, מונטה קוק המציא רעיון חדש וגאוני - חוק חלופי למו"ד 4 (שהייתה אז המהדורה הרצה) - "ערך מיומנות קבוע"! ערך המיומנות הקבוע מחושב לפי תוספי המיומנות של דמות + 10. אם הערך הקבוע נמוך מהד"ק הדרוש, השה"ם יודע שהדמות נכשלה בבדיקה בלי שיחשיד את השחקן אם יבקש ממנו לגלגל בדיקת תפיסה! מונטה קוק התכוון לשלב את הרעיון החדש והמקורי במהדורה החדשה של מבוכים ודרקונים.
זה מביך, כי "ערך תפיסה קבוע" ו"ערך הבחנה קבוע" הם מושגים קיימים שמופיעים במפורש במקום משלהם על דף הדמות ומתוארים בספר החוקים לשחקן של מו"ד 4.
(האתר הישן של מכשפי החוף ירד מהאינטרנט כך שאין לי קישור ישיר לטור של קוק, אבל בחיפוש Monte Cook Passive Preception בגוגל תמצאו אנשים שמתייחסים לטור שלו בימים אחרי שפורסם - לדוגמה כאן:
http://forum.rpg.net/showthread.php?594650-4e-Monte-Cook-s-First-Legends-amp-Lore-Article )
מלכודות נובים הם בחירות מכאניות של השחקן שנועדו "להפיל נובים בפח" ולהפוך את הדמות לחלשה יותר מבחינה מכאנית. הקיום של מלכודות נובים למעשה מעודד את השחקן ל-Power-Gaming מהסוג של תכנון לטווח ארוך של בחירת הכשרונות והציוד של הדמות וחישוב הסתברות וערכים של גלגולים שונים במשחק. מי שלא עושה את החישובים האלו - נענש בכך שהדמות שלו פחות אפקטיבית באתגרים הרגילים בשיטה (במקרה של מו"ד 3 - הדמות פחות טובה בקרב, בסיטואציות חברתיות ובמשימות התגנבות והתמודדות עם מלכודות).
לדוגמה - הכשרון "עמידות" ממו"ד 3 (הוסיף 3 נק"פ וזהו), הכשרון "מומחיות בנשק" (מוסיף 2+ לגלגול הנזק עם כלי נשק אחד), והשיא -
מקצוע הסייר כולו במו"ד 3 היה מלכודת לנובים.
מייד אחרי שמונטה קוק עזב את "מכשפי החוף" הוא פרסם גרסה עדכנית לסייר וניצל את ההזדמנות כדי להתלונן על הסייר החלש של ספר החוקים הרשמי (שאותו הוא עצמו כתב). בינתיים ב"מכשפי החוף" יצרו את מהדורה 3.5. בין השאר היא כללה נסיונות לעקור את מלכודות הנובים שמונטה קוק השאיר. את מקצוע הסייר שינו לחלוטין, ואילו כשרונות העמידות והמומחיות בנשק נשארו ללא שינוי אבל קיבלו "כשרונות המשך" חזקים שהמטרה שלהם היא לחזק בחזרה דמויות שלקחו את מלכודות הנובים ולהשיב אותן לרמות העוצמה המתוכננות לדרגתן.