• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 5 רשמי קריאה: "בייוולף: עידן הגבורה"

היית אומר שאפשר להשתמש בכשרונות הללו למשחק רגיל ב5? או בחלקים אחרים בספר?
נראה לי שכן, אבל לא הייתי קונה את הספר רק בשביל 27 כשרונות חדשים :)

הכשרונות (בניגוד למקצוע ולציוד החדש) לא משתמשים בקטע של השראה מורחבת. לא בטוח שהייתי משתמש בחלקם במשחק שבו יש את כל המקצועות - נניח, כשרון שנותן לך זעם פעם אחת בין מנוחות קצרות זה לא שבור, אבל זה לוקח מהייחוד של דמות ברברי במשחק רגיל עם כמה דמויות ממקצועות שונים.

יש שלושה כשרונות שנראים לי לא רלוונטיים למשחק רגיל - כשרון אחד שמבוסס על המכאניקה של ניתן להבסה ובלתי-מובס (זה נותן לך נקודות אימה שאפשר לנצל כאשר אתה הורג יריב בצורה מאיימת, כדי להוסיף תנאי חדש לרשימת תנאי התבוסה של החברים שלו) ושני כשרונות שמשפרים את יכולת הלחימה בחנית - נשק שבביוולף יש לדמות תמיד אבל במשחק רגיל לא.

ממה שהתרשמתי בקריאה, דווקא החוקים למלווים הם הדבר הכי פחות קריטי בביוולף. אם אתה רוצה להשתמש בספר הזה בשביל משחק של קבוצה "מלאה", נראה לי שהייתי מעיף את המלווים ואת הסירות אבל שומר את חוקי ההשראה המורחבת (עם מאגר השראה קבוצתי שיש בתחילת הרפתקה והשחקנים יכולים לקחת ממנו) ועל חוקי הציוד החדשים (ציוד מוגבל, טבלה מיוחדת של כלי נשק ושריונות, תמיד יש חנית בהישג יד).
 
מייל שהגיע היום טוען שעד סוף ינואר נראה PDF (הספר יירד לדפוס רק במהלך חודש מרץ, כי הם מקווים שאנשים שרכשו PDF או תמכו בספר ישלחו להם עוד טעויות שנמצאו במהלך פברואר). אני מניח שאפרסם רשמים מלאים יותר על הספר (עם רפרוף קל על הדברים שכבר נכתבו כאן בדיון) כאשר אקבל את ה-PDF המלא.


אין בינתיים עדכון רציני מעבר לזה - אלא אם אתה מחשיבים אומנות חדשה של כמה מהמפלצות.

 
כהערת אגב, מוזר בעיני שהפרידו בין נחשים לדרקונים, כי באנגלית עתיקה זה אותו הדבר (Wyrmas / Wyrmeynnes - כלומר "נחשים" ו"דמויי-נחשים").
איזה חמודים הם ב-Handiwork Games. הם ענו לי לשאלה מדוע ההפרדה בין נחשים ודרקונים:


Yeah, we are being a little bit coy there, but, of course Beowulf the poem (and Old English in general) give us a lot of synonyms for various things.

We explain in the book that we've chosen to use certain ones as categories and others as titles, but acknowledge that 'in world' there would be confusion and overlap between what people called each monster or that folks (especially those writing alliterative verse) might use different names to describe the same creature.

We could have used Dracan instead of Wyrmeynnes but the original category was already set before we decided to add Wyrmas to the list too.
We do offer a list of various names and kennings so you can explore the setting and use the names and descriptors you like.

And a slightly more direct answer — Wyrmas are serpents of various kinds, both terrestrial and aquatic. Wyrmeynnes are dragons of various kinds, some of which the common folk might confuse with serpents, some of which are very distinctive.
 
יש גרסה מלאה של הספר לתומכים. הלו"ז עכשיו הוא שבעוד שבועיים תיפתח אפשרות לרכישת PDF או להזמנה מוקדמת גם למי שלא תמך בפרויקט המימון, והספר יירד לדפוס רק לאחר שיתקבלו כמה הערות Proofing מתומכים. אז חוץ מהספר המלא - קיבלתי גם קישור לטופס Google Forms לדיווח על טעויות.

אז חוזרים לרשמי הקריאה! כמו שכתבתי קודם, אני רק ארפרף על 80 העמודים הראשונים שאותם כבר קראתי. בואו נרוץ על מעט השינויים בהם:

  • תוכן העניינים. אז מעבר למה שכבר כתבתי שיש בתוכן העניינים, הוסיפו כמה כותרות משנה. בפרק ההרפתקה יש כותרות נוספות שקשורות למבנה הרפתקה מומלץ או "הלולאה המשחקית" שלו. בפרק המפלצות יש כותרת אחת חדשה של גמדים ואלפים. בנספחים הוסיפו גם נספח של מלווים מוכנים מראש ונספח של היכלי שליטים.
  • עולם המערכה. לא ראיתי שינוי מהותי מלבד ניסוח מחדש של כמה משפטים פה ושם.
  • יצירת גיבור. שינו כמה שגיאות קטנות. לא שום דבר מהותי.
  • ציוד, חוקי ספינות, כשרונות. הוסיפו איור חדש קטן פלוס איור של עמוד מלא.
 
פרק 3: מלווים
  • הפרק נפתח באיור מעולה של ארבעה אנשים קוראים תיגר על ענק עם חרמש פרימיטיבי. הבחור מאחורה לא נראה להוט להילחם.
  • אז למלווים יש דף דמות אבל הוא ממש ממש מופשט. זו תכלס כרטיסיה עם שם, תיאור, ורשימת יכולות. למלווים אין תכונות ואין נק"פ. יש להם מצבים כמו מותש או גוסס.
  • בתכלס זו כמו קטגוריה נפרדת של חפצי קסם עם אופי. יש גבול כמה מלווים יכולים להיות לדמות בכל רגע נתון, ואפשר להרוויח מלווים או לאבד מלווים במהלך ההרפתקה.
  • בין הרפתקאות, הדמות יכולה לגייס מלווים כמעט מכל יישוב עם לוחמים, אבל מלווים מוצלחים במיוחד ידרשו תנאי הצטרפות להרפתקה. בנוסף, כל המלווים דורשים שכר או תמורה כלשהי שהגיבור צריך לספק בכל תקופת Downtime. מלווה שאינו מסופק נעשה עצבני, וכל פעם שמפעילים אותו בסצנה יש סיכון שהוא יסרב לסייע ויעזוב לתמיד. בנוסף, צריך לרשום בדף הדמות כמה מלווים של הגיבור מתו במהלך ההרפתקה וכיצד. אם מספר המתים גבוה מדי ביחס לדרגה של הגיבור, נעשה קשה יותר לגייס מלווים חדשים.
  • מלווים כמעט לא מגלגלים בדיקות תכונה, גלגולי התקפה או זריקות הצלה, אלא אם יש להם יכולת שאומרת אחרת. התוסף שלהם לגלגול תמיד 0+ כדי להקל על השחקן ולא לזכור תוספים של מלא דמויות שונות. אם מלווה כלשהו נחשב למשל חזק במיוחד - הוא יקבל יתרון לבדיקת כוח, אבל לא תוסף לבדיקות כוח.
  • כל המלווים של הגיבור מגלגלים יוזמה ביחד בקרב. השחקן מפעיל אותם בקרב ומחוץ לקרב, אבל הם יכולים לעשות משהו מועיל רק אם הגיבור בסצנה (אי אפשר לשלוח אותם להילחם במפלצת לבד).
  • בסיום כל הרפתקה, אפשר לתת למלווה אחד שדרוג אחד.
  • מלווים לא חייבים להיות אנושיים. יש גם Nobel Animals שהן חיות "רגילות" שהגיבור יכול לרכוש את האמון שלהן. בנוסף, המנחה יכול לאשר במצבים מיוחדים לקחת מפלצת או יצור על-טבעי בתור מלווה לדרגות גבוהות.
  • יש רשימה קצרה (חצי עמוד) של מגרעות שיכולות להיות למלווים, ורשימה ארוכה יותר (3 עמודים) של יכולות מלווים - חלק מהיכולות הן יכולות מתקדמות שמלווה יכול לקבל רק כשדרוג אבל לא יכול להתחיל איתן וחלק מהיכולות הן מיוחדות רק למלווים שאינם אנושיים.
בסך הכל נראה קונספט מגניב, ובפרק די קצר וברור.
הפריע לי שאין דף דמות לדוגמה של מלווה בפרק עצמו, אבל כן יש ארבעה מלווים מוכנים לדוגמה בנספחים.
 
זה נשמע ממש מעניין. במהדורות הישנות מלווים או עוקבים היו ממש פופולאריים במשחק, אבל במהדורה 3 והלאה כוכבם דעך.
המימוש כאן נשמע מעניין, כי הוא לא מכביד מכאנית, זה לא נשמע משהו מאוד חזק, והקידום שלהם אורגני במשחק.
עד כמה קל להמיר את זה למשחק רגיל של מהדורה 5?
 
זה נשמע ממש מעניין. במהדורות הישנות מלווים או עוקבים היו ממש פופולאריים במשחק, אבל במהדורה 3 והלאה כוכבם דעך.
המימוש כאן נשמע מעניין, כי הוא לא מכביד מכאנית, זה לא נשמע משהו מאוד חזק, והקידום שלהם אורגני במשחק.
עד כמה קל להמיר את זה למשחק רגיל של מהדורה 5?
לדעתי קל מאוד. רק צריך להגביל את המספר שלהם יותר. בבייוולף ההגבלה היא על מספר מלווים ששווה לתוסף הכריזמה + כפליים תוסף השליטה, שזה המון. במשחק עם כמה דמויות שחקן הייתי מגביל ל-2-3 מלווים ומחייב שימוש בתגובה או בפעולת בונוס כדי לתת להם פקודות (ככה שהם לא יפעלו לבד בתור משלהם אם אין להם יכולות שאומרת אחרת) וגם מצמצם את חפצי הקסם ככה שאפשר לעשות Attunement רק לשני חפצים במקום שלושה.

אה, ונקודה נוספת ששכחתי לכתוב היא שאפשר לשדרג מלווים רק עד גבול מסוים. ברגע שיש למלווה 7 יכולות, אי אפשר לשדרג אותו יותר שבכל תקופת Downtime יש סיכוי שהוא יעזוב את החבורה כדי להתחיל הרפתקאות בעצמו. במקרה כזה יש אפשרות לשמור את המלווה כדמות שחקן לגיבוי במקרה שהדמות שלכם מתה. זה די מגניב.


פרק 4: ההרפתקה
אז האמת שהופתעתי מאוד גם מאורך הפרק (40 עמודים!) וגם מהתוכן שלו. בגדול - הפרק הזה הוא ארגז כלים מפורט ליצירת הרפתקה וליצירת מערכה של ביוולף.
דווקא כאן איור השער של הפרק די מעפן. רואים כמה מהדמויות של איור הפרק הקודם נלחמות בשני שודדי דרכים.
  • למשחק יש מבנה בסגנון "המפלצת השבועית", עם חמישה שלבים - אותות מקדימים, הפלגה אל ההרפתקה, מסתורין בהיכל, מאבק עם המפלצת, ולבסוף - איסוף הרווח ויציאה ל-Downtime. מערכה מורכבת מרצף הרפתקאות כאלו, כאשר הגיבור מפליג בכל פעם למקום חדש ומביס מפלצות חזקות יותר ויותר במקביל לעלייה בדרגות. המשך הפרק פשוט עובר על כל אחד מהשלבים ומרחיב עליו, איך לבנות אותו, ואיך לשחק אותו.
  • אותות מקדימים. זה החלק הקצר במבנה המשחק הבסיסי, שבו הגיבור ואנשיו מבלים להם במקום בטוח ואז שומעים על איום מפלצתי.
    בנוסף, יש חוק אופציונאלי של נבואה שמגלגלים באקראי. כל נבואה מורכבת מארבעה שמות עצם ושמות תואר (יש טבלה של 36 שמות עצם וטבלה של 36 שמות תואר). חלק מהמילים בנבואה רעות והן נותנות למפלצת נקודות השראה שהיא יכולה להשתמש בהן; חלק מהמילים טובות והן נותנות לגיבור נקודות השראה. חלק מהמילים ניטרליות הן נותנות למלווים נקודות השראה. בסך הכל חמוד, לא נראה לי מאוד קריטי.
  • הפלגה להרפתקה. הדרך המהירה ביותר להתנייד לאורך שביל הלוויתן היא באמצעות כלי שיט. חוקי המסע הימי פשוטים ואופציונליים לחלוטין, אבל אני חושב שהם מוסיפים עניין למשחק משום שעיקר ההשפעה שלהם היא על המלווים של הגיבור. בקצרה, יש שלוש קטגוריות של מסע ימי - מסע קצר בן יומיים או פחות, מסע בינוני של עד 4 ימים, או מסע ארוך של 5 ימים או יותר. הקטגוריה קובעת כמה אירועים עוברים על הספינה במהלך ההפלגה (אירוע אחד, שניים או שלושה).
    האירועים נקבעים בטבלה לפי תוצאות הקובייה שגלגלתם עבור הנבואה האופציונלית בשלב האותות המקדימים. אז בעצם האירועים שמתרחשים במסע מתחברים מבחינה רעיונית לנבואה ששמעתם לפני ההפלגה. בין האירועים האפשריים: המלווים מתווכחים על דת וכתוצאה אחד מהם עשוי להמיר את דתו; מלווה מבחין בחיזיון על טבעי ומקבל השראה; הספינה נתקלת בספינת רפאים נטושה; הספינה עוברת בזוהר צפוני וכן הלאה. חלק מהאירועים אפשר לשחק בתור קרב ימי, אבל אם השחקנים לא רוצים להתעסק בזה, אפשר להחליט פשוט שניצחתם את הפיראטים ורק לגלגל זריקת הצלה לכמה מלווים כדי לבדוק אם מישהו נפצע או נהרג.
  • מסתורין בהיכל. זה החלק העיקרי בהרפתקה, שבו הגיבור מכיר את האנשים שסובלים את נחת זרועה של המפלצת, ומנסה לגלות מידע על נקודות החוזק והחולשה של היצור. עיקר הפרק הוא ארגז כלים לתיאור "ממלכה", היכל השליט והנתינים השונים. יש חוקים לאתגרים חברתיים ופסקת נתונים חברתית (בגדול בדיקת כריזמה, ארבע דרגות הצלחה ויש סוגי בדיקות או תנאים שנותנים לגיבור יתרון או חיסרון בבדיקה - אם הכשלון לא מחריד ממש אז אפשר לנסות להמשיך לדבר בשביל לדלות מידע נוסף). יש גם טיפים למנחה איך לתכנן חקירה של חורבות, אזורי פרא ומקומות שהמפלצת תקפה, והצעות לאתגרים משניים ולאויבים שהם לא מפלצת הבוס העיקרית.
  • יש פה איור מצוין של Kelpie (מן שד ביצות דמוי סוס שמנסה לפתות אנשים לרכב עליו ואז מוביל אותם אל מותם בביצה).
  • מאבק עם המפלצת. החלק הזה נותן ארגז כלים למנחה לתכנון האנטגוניסט שלו - מה מקור המפלצת, מה המניעים שלה, מהן החולשות שלה ואיך מגלים אותן, מה המאורה שלה ומה קורה כשהיא מובסת (האם הגיבור הורג אותה? או שאולי הוא משחרר אותה מכישוף והיא חוזרת להיות בן אנוש?). יש גם התייחסות ל"מפלצת" שהיא בעצם לא יצור אלא השפעה על-טבעית אחרת שצריך להביס, כמו ענן גז רעיל שעולה מהביצה בכל לילה. אם יש מספר מפלצות, צריך לחשוב מה הקשר ביניהן. אולי הן קרובות משפחה, אבל אולי הן שונאות זו את זו והגיבור יכול לגרום להן להילחם כך שהוא יצטרך להתמודד עם מפלצת אחת פצועה במקום עם שתיים בריאות.
  • יש איור של הטרול מההרפתקה החינמית The Hermit’s Sanctuary שפורסמה במקביל לקמפיין המימון.
  • מנוחה, התקדמות, אוצרות ו-Downtime. חלק קצר יחסית. יש הצעות לכמה דרכים שונות לצבור התקדמות בדרגות. בגדול ממליצים לעלות דרגה בכל שתי הרפתקאות. יש הצעות לדרגת המפלצת ולדרגת יריבים אחרים בהתאם לדרגת הגיבור, קביעת השלל והאוצרות שהגיבור מוצא, ופעילות שהגיבור ואנשיו יכולים לעשות בין הרפתקאות, כמו אימונים או הכנת ציוד.
  • יומן השחקן. חלק קצר, עם מידע על דף מעקב של השחקן אחרי מצב המלווים שלו -אלו שעזבו ואלו שישנם - ואיך שומרים דף דמות של מלווה שפרש בשיא ועשוי לחזור כדמות שחקן חלופית.
סך הכל אחלה פרק לטעמי.
אני חושב שהאלמנט של הנבואה לא מוסיף הרבה למשחק; האירועים בזמן הפלגה הם חמודים אבל גם הם רלוונטיים בעיקר למשחק של שחקן אחד או שניים ולא מאוד שימושיים לקבוצה "מלאה" של 4 שחקנים.
לעומת זאת יתר חלקי הפרק שימושיים לדעתי לכל משחק בז'אנר, ובמיוחד אם הוא מכוון לעולם מערכה בסגנון צפון אירופה של המאה ה-6 כמו שהוצג בפרק הראשון.
 
עריכה אחרונה:
הפרק נשמע מצוין, מקל על הרבה מהעבודה השחורה של המנחה.
לפחות מהתיאור של זה, נשמע שביאוולף מתמקד בסיפור האישי של הגיבור וההתפתחות שלו ופחות במטא של העולם - אם במערכה קלאסית של מבוכים ודרקונים הדמויות מתחילות כגיבורים כפריים במרדף אחרי גובלינים בכפר נשכח ובסוף הם הופכים לגיבורים אגדיים שמצילים את האומה / עולם, כאן זה לא נשמע המצב.
יש לזה התייחסות מבחינת מסע הגיבור והתפתחות הדמות?
 
לפחות מהתיאור של זה, נשמע שביאוולף מתמקד בסיפור האישי של הגיבור וההתפתחות שלו ופחות במטא של העולם - אם במערכה קלאסית של מבוכים ודרקונים הדמויות מתחילות כגיבורים כפריים במרדף אחרי גובלינים בכפר נשכח ובסוף הם הופכים לגיבורים אגדיים שמצילים את האומה / עולם, כאן זה לא נשמע המצב.
יש לזה התייחסות מבחינת מסע הגיבור והתפתחות הדמות?

בגדול אין בעולם המערכה "אימפריות" או ממלכות גדולות באמת, והקשרים ביניהן לא גדולים מאוד. הגיבור צפוי להגיע לארצות רחוקות יותר, לפגוש יצורים חזקים יותר וכן הלאה, אבל לא להציל את הכפר, ואז את הממלכה ואז את האימפריה, כי הכפר הוא שליש ממלכה והממלכה היא שלושה כפרים פלוס החווה של "המלך".

כן יש התייחסות לכך ששמועות על הגיבור מטפטפות לממלכות נוספות (לכן גם אפשר להשיג יותר מלווים ככל שעולים דרגות) וגם יש התייחסות לחזרה אל ממלכה מוכרת שהגיבור כבר הציל בעבר. אז בעקרון אפשר לחזור ולהציל שוב ממלכה שאתה מכיר בפעם השנייה, או להילחם ביצור שמאיים על כמה ממלכות שכנות (דרקון מעופף? סופת הוריקן על-טבעית?).
אני לא רואה מניעה עקרונית להגדיל את טווח ההשפעה של היצור מעבר לכך. אם הגעתם לדרגה 20 והמפלצת האחרונה במערכה היא האל אודין עצמו, ומביסים אותו במקביל לתבוסה הרעיונית של הדרכים הישנות מול דת הספר... זה יכול לעבוד. אבל במסגרת מבנה המשחק של חקירה כדי לגלות חולשה סודית ואז קרב או סדרת קרבות נגד אודין.


פרק 5: אוצרות
פרק קצר, 10 עמודים. איור סבבה של שני אנשים מוצאים מאורה קטנה ובתוכה זהב מנצנץ וגביע מעוטר.
  • עמוד הקדמה מתייחס לעלות התחזוקה וחלוקת השלל לספינה, לצוות הספינה ולמלווים של הגיבור, ולכך שהמנחה צריך לתכנן את מענקי הממון בהתאם (שלא יהיה מצב שהגיבור לא מרוויח מספיק בשביל לחלק למלווים קצת). יש גם התייחסות לשלל לא-קסום ולשלל קסום. ממליצים לתת יותר חפצי ערך מאשר מטבעות, כי החברה ממעטת להשתמש במטבעות ומשתמשת יותר בסחר חליפין או בתכשיטים.
  • העמוד השני הוא טבלה לגלגול אקראי של פריטים בעלי ערך, ובעמוד השלישי יש טבלה לגלגול אקראי של חומרי גלם מהם הפריט עשוי.
  • יתר הפרק עוסק בחפצי קסם. במערכה אין מטילי לחשים ואין דרכים מוכרות ליצור חפצי קסם. הגיבור לא יכול להכין חפצים כאלו, אלא רק למצוא אותם או לקבל אותם במתנה. בדרך כלל חפצי קסם נותרו מתרבויות עתיקות, או שנוצרו במקרה על ידי אומן שלא יכול לשחזר את המעשה, או שהכין אותן גמד.
  • במקום לתת רשימה של חפצי קסם, הגישה גם פה היא של ארגז כלים. יש חלוקה לסוגים של חפצים (קמעות, תכשיטים, שריונות וכלי נשק, אבנים שואבות, שיקויים ומשחות, חפצי קודש ולבסוף - חיות פלאיות, שזה סוג של יציר סוד שבוחר אותך). בכל סוג של חפץ יש רשימה מתוכהאפשר לבחור או לגלגל באקראי כדי לבנות חפץ כמו פאזל.
    לדוגמה על קמע אפשר לבחור או לגלגל 1ק8 כדי למצוא איך נראה הקמע, לבחור או לגלגל 1ק12 על הכוח של הקמע, ולבחור או לגלגל 1ק8 על האופן שבו מפעילים את כוח הקמע.
  • בכל סוג חפץ יש גם חפץ מוכן לדוגמה. הקמע לדוגמה הוא מטבע שחקוק עליו פרצוף מאיים, ומסיבה לא ברורה הוא נותן השראה לדמות פעם ביום כאשר היא סופגת נזק.
  • יש גם פס צד על נתינת שמות לכלי נשק ולשריונות.
שוב, פרק חמוד. אני חושב שכלי ל"הרכבת" חפץ בבחירה או גלגול קוביות זה מועיל יותר מאשר רשימה של חפצים. מה שכן חסר לי בפרק זו הערכה כמה חפצים בערך צריכים להיות לדמות בהתאם לדרגה שלה.
 
עריכה אחרונה:
החיות הפלאיות מתחבר יותר לאווזה מג'ק והשעועית או לציפור האש של קוסצ'יי. אלו תמיד חיות קטנות שקשה לפגוע בהן אבל לא ממש מועילות בזמן קרב. יריבים לא תבוניים יתעלמו מהן לחלוטין. יריבים תבוניים עשויים ללכוד אותן, אבל רק כדי לשמור אותן לעצמם בכלוב, כך שצריך סיבה באמת מיוחדת למה הן ימותו בהרפתקה ולא אפשר יהיה להציל אותן שוב - כתוב במפורש שזו הסיבה שהן נחשבות לחפצי פלאי ולא למלווים.
החיות הפלאיות יכולות להיות לדוגמה ציפור שהשירה שלה מרפאת 2ק8 נזק פעם ביום, או סמור שמריח שקרים ונותן לך יתרון לבדיקות תובנה. דברים בסגנון הזה. פנתרה שנלחם איתך שייכת לקטגוריה של Nobel Animal Followers, כמו הזאבים והציפור שמלווים את ילדת-הפרא מההרפתקה החינמית שהם שחררו.

נ.ב. בסוף אתה מאגד את הכל לכדי סקירה ;) ?
כן, התכוונתי מראש!


פרק 6: הרפתקה מוכנה - שלושת האחים העוגים
  • הפתעה חיובית - הדבר הראשון שכתוב בפרק זה בגדול: "זוכרים את מבנה ההרפתקה הבסיסי מפרק 4? אז ההרפתקה הזו שוברת אותו כי אחרי שמבינים את החוקים כדאי לשחק איתם" פה פירקו לגמרי את השלבים "מסתורין בהיכל" ו"עימות עם המפלצת" של מבנה ההרפתקה הבסיסי.
  • יש המלצה על ההרפתקה The Hermit's Sanctuary ששוחררה בחינם (וזמינה לרכישה בעותק קשיח), בתור הרפתקה התחלתית שכן עוקבת אחרי מבנה ההרפתקה בצורה אדוקה.
  • בגדול שתי ההרפתקאות, גם "שלושת האחים העוגים" וגם "המנזר", מתאימות לדמות בדרגה הראשונה או השנייה. אבל שלושת האחים היא הרפתקה ארוכה יותר ומורכבת יותר, אז ממליצים לשחק את המנזר ראשונה ואחריה את האחים העוגים.
  • ההרפתקה נפתחת בהצעות לכמה קרסי עלילה, איך הגיבור שומע על הממלכה של האחים העוגים ועל הנתינים האנושיים שסובלים תחת שלטונם. יש פסקאות קצרות לגבי שימוש בחוקי הנבואה והמסע, ואז מגיעים לחוף הממלכה.
  • כבר בתחילת ההרפתקה מספרים לגיבור מה הקטע של האחים העוגים: פעם היה במקום מלך בן אנוש. יום אחד הגיע עוג רשע וכבש ממנו את הממלכה, והוא התעלל בנתינים האנושיים שלו. אבל לעוג הרשע היו שלושה ילדים והוא לא ידע למי מהם לתת למלוך אחריו: הבכור היה חזק אבל פחדן וטיפש, האמצעי היה אמיץ אבל חלש וטיפש, והצעיר היה חכם אבל פחדן וחלש. העוג שלח הוראה לגמד שיכין לבנים שלו כלי נשק מיוחדים - כל עוד אחד הבנים נושא את הנשק שהוכן עבורו, הוא בלתי-מובס והיחידים שיכולים לפגוע בו הם כלי הנשק של שני אחיו. ואז העוג הורה לילדים שלו להילחם עד המוות כדי להחליט מי מהם יהיה היורש אחריו. במקום להילחם, האח החכם שכנע את אחיו החזק והאמיץ שהם ישתפו פעולה. הם הרגו את הגמד, כדי שלא יוכל להכין נשק רביעי שיביס אותם, והרגו את אבא שלהם שניסה לסכסך ביניהם, ואז הם חילקו את הממלכה לשלושה חלקים. כל אחד מהעוגים שולט באזור אחר של הממלכה, והם שלושתם מתעללים בנתינים האנושיים וזוממים זה נגד זה. אחלה סיפור.
  • ההרפתקה מחולקת לחלקים לפי האזורים שבהם שולט כל אח. בכל אזור יש תיאור של האזור, ממה מתפרנסים האנשים ואיך הם סובלים תחת שלטון העוגים. יש גם כמה דב"שים שאפשר לדבר איתם כדי להשיג מידע או לגייס אותם נגד העוגים. חלק מהדב"שים האנושיים רוצים לתפוס את השלטון ברגע שהעוגים ימותו, וייתכן שהגיבור יצטרך להביא אותם לפשרה כלשהי. כשלון עלול לדרדר דברים לכדי קרב, ובכל אחד מהאזורים יש לפחות דב"ש אחד שקיימות לו 3 פסקאות נתונים שונות: פסקה חברתית, פסקה קרבית כאויב, או כרטיסיה של מלווה. שלושת העוגים רגילים לשלוט על בני אדם אז הם לא ינסו להרוג את הגיבור מייד בהכרח, ולחלקם יש משימות שהם ינסו לתת לגיבור, או להפנות אותו להרוג את האחים שלהם.
  • לכל עוג יש פסקת נתונים קצת אחרת, נשק מיוחד אחר וגם כמה בני אנוש בריונים מלחכי-פנכה או מפלצות קטנות שעוזרים לו.
  • יש פסקאות צד מועילות שנועדו לסייע למנחה לתכנן מה קורה אם הדמות פועלת בדרכים לא צפויות. יש ד"קים לבדיקות תכונה שונות שסביר שהדמות תעשה אם היא תנסה להתמודד עם העוגים בדרכים הצפויות, כמו להתגנב לחדר השינה של עוג בשביל לגנוב את הנשק שלו כשהוא ישן, או לשחד משרתים בבית שלו, או להימלט מהבריונים בלי קרב אם גילו אותה.
  • בלי להכנס יותר מדי לספוילרים, יש בהרפתקה כמה דב"שים שאי אפשר לגייס כמלווים *ממש*, אבל יש להם דף מלווה כי אפשר לשכנע אותם להצטרף להתקפה יחידה נגד עוג אחד. חלק מהם דב"שים ממש מגניבים.
  • יש עמוד שמוקדש לשאלה מי יתפוס את השלטון בממלכה בסיום ההרפתקה. זה יכול להיות עוג אחד שנשאר חי. בעקרון זו גם יכולה להיות דמות השחקן, אבל זה ישים סוף להרפתקאות שלה. נראה שהכותבים מתכננים על עוד הרחבה בעתיד שתתמקד באפשרות שגיבור נשאר למלוך ואז ההרפתקאות שלו הן בהגנה על ממלכה אחת. אם נשארו קצוות פרומים, כמו משרתים נאמנים של העוגים, ייתכן שעדיין צריך יהיה להביס אותם.
  • בסיום ההרפתקה יש מפות קרב של המעון של כל אחד מהעוגים, וכרטיסיות של כל המלווים שאפשר לגייס בהרפתקה, כולל כמה מלווים שלא יצטרפו לתמיד אבל מוכנים להצטרף לקרב אחד.
  • זה הפרק עם הכי הרבה שגיאות הקלדה או פספסו עריכה עד כה. בערך בחצי מפסקאות הנתונים בפרק מצאתי שגיאות כלשהן. מילאתי טופס דיווח על שגיאות ושלחתי לחברה כבר בזמן הקריאה.
  • דבר מעניין לגבי פסקאות הנתונים של היצורים בהרפתקה - לרובן יש בתחתית הפסקה שורה של "Gifts/burdens". נראה שזה מסמן מה שינו בפסקת הנתונים שלהם ביחס למפלצת הבסיסית. נדע יותר כשאגיע לפרק 7: מפלצות.
 
עריכה אחרונה:
זהו, סוגרים קריאה:


פרק 7: מפלצות
  • מתחיל בהקדמה שהיא לגמרי במקום. הפרק מציג מספר יצורים ששואבים מהסאגה של ביוולף ומאגדות אחרות שהיו באזור, אבל לא ניתן להיות נאמנים לחלוטין למקור כי היצירות הללו הועלו על הכתב ברוב המקרים על ידי אנשים שלא האמינו בהן (נוצרים שהעתיקו אגדות פגאניות), כ-600 שנים אחרי התקופה שעליה הן מספרות. אין כאן "קאנון", וזה אומר שבמשחק שלכם אפשר לעשות מה שאתם רוצים עם המפלצות וגם להשתמש במפלצת מספרים אחרים בלי בעיה, ורק להסתמך על הפרק הזה בתור קו מנחה למפלצות במשחק דואט.
  • המפלצות בספר הן כולן "אויבים" (מפלצות רגילות שיש להן את המאפיין "ניתן להבסה"). אם אתם מביאים למשחק מפלצת מספר אחר, כדאי (אך לא חובה) לתת לה את המאפיין ולקבוע תנאי תבוסה. בנוסף, כדאי לבטל התחדשות או חסינות לנזקים לא-קסומים, כי בביוולף אין לחשים כמו שליילה או נשק קסום ולכן לדמות היחידה יהיה קשה יותר להתגבר על חסינות כזו.
  • כדי להפוך אויב למפלצת ב-Capital M, כלומר אנטגוניסט של ההרפתקה (כמו האחים העוגים מהפרק הקודם), מבטלים את המאפיין "ניתן להבסה" ומכניסים מאפיין חדש: "בלתי מובס", שאומר שצריך למצוא את החולשות הסודיות של המפלצת ולהשתמש בהן בקרב נגדה. זה מעלה את דירוג האתגר של היצור ב-2. יש רשימה של הצעות לתנאי הבסה, אבל לחלק מהמפלצות הספציפיות רשומים רעיונות נוספים של חולשה סודית שמתאימה להם במיוחד.
  • בנוסף להבחנה בין יצור ניתן להבסה ובין יצור בלתי מובס, כל היצורים בספר מגיעים עם רשימה של יכולות ומאפיינים אופציונליים. זה ה-Gift/Burden שהיו כתובים בפסקאות הנתונים בהרפתקה. חלק מהמאפיינים הללו משנים את דירוג האתגר של יצור ויכולים להעלות או להוריד אותו, כך שהספר נותן יחסית מעט פסקאות נתונים אבל עם הכלים להתאים כל יצור לטווח של 3+- דרגות בערך.
  • היצורים מחולקים לקטגוריות עבור המנחה, אבל החלוקה הזו לא קיימת in-game ובפועל יכולים להיות שני יצורים שונים לחלוטין שמשתמשים באותה פסקת נתונים, או שאנשים קוראים ליצור אחד בשם של יצור אחר.
  • נרוץ על המפלצות:
    • אנושיים למחצה: יצורים שקרובים לבני האנוש אבל לא בדיוק (איש כלב וסוג של ניאנדרטל), או שהיו בני אנוש אבל הפכו למשהו אחר בגלל כישוף (מכשף אפל וסוג של ברברי אחוז דיבוק). 4 פסקאות נתונים.
    • רוחות רעות: 2 שדים שמופיעים בלילה כדי לאכול אנשים. האיורים הכי מלחיצים בספר בפער גדול.
    • אוטיונים - שם כללי לעוגים וטרולים. העוג דומה למה שיש במגדיר המפלצות אבל יש לו שאגה מאיימת במקום חניתות הטלה; הטרול שונה מזה של מגדיר המפלצות.
    • בני אנוש: כולל 6 פסקאות נתונים, החל בשודד דרכים ממוצע ועד יועץ תככן.
    • גיגאנטים - שם כללי לענקים "אמיתיים", בניגוד לעוגים וטרולים. אומרים שבעבר הם שלטו בעולם עד שהאלים הביסו אותם, ועדיין קיימות חורבות של המבנים האדירים שלהם מימי קדם. יש 2 פסקאות נתונים של ענק דו-ראשי ושל ענק בעל עין אחת (אפשר לתת לו שדרוג כדי ליצור ענק עם שתי עיניים).
    • ציפורים על-טבעיות: 2 פסקאות נתונים.
    • יצורי מעמקים: 3 פסקאות נתונים של יצורי ים. את הקראקן אפשר לשדרג עם פעולות אגדיות ופעולות מאורה (הנתונים שלו שונים מאלו של הקראקן במגדיר המפלצות).
    • אל-מתים: 3 פסקאות נתונים. כדאי לציין שלחלק מהיצורים האחרים יש "שדרוגים" שהופכים אותם לגרסאות אל-מתות של עצמם.
    • חיות בר: 2 פסקאות נתונים. דוב (בדיוק כמו במגדיר המפלצות אבל עם רשימה של Gifts/Burdens) וזאב זדוני (דומה לוורג, אבל גדול יותר ופועל לבד ולא בלהקה).
    • נחשי ענק: 2 פסקאות נתונים. חלק מהנחשים יודעים לדבר ולהפנט.
    • דרקונים: 4 פסקאות נתונים. כל הדרקונים יכולים לקבל פעולות אגדיות ופעולות מאורה. יש דרקון אוויר, דרקון אש, דרקון מים מתוקים ודרקון מים מלוחים.
    • אלפים וגמדים: מסביר על המקום שלהם בעולם ככלי עלילתי או דב"שים שאפשר להוציא מהם מידע או לקבל מתנות מסוכנות. הם יותר כמו הגמדים והאלפים של המיתולוגיה הנורדית, שחישלו את כלי הנשק של האלים. אין פסקאות נתונים. אם הדמות נאבקת בהם, זה יותר אתגר מיומנות מאשר אתגר קרבי.
  • 32 פסקאות נתונים בטווח דרגות 1/8 עד 15, שזה בערך 2 עמודים למפלצת, אבל עם הנחיות איך לשנות דרוג אתגר בצורה טובה. כן כדאי לציין שרוב המפלצות בטווח הדרגות 2-8 בערך.
  • בהרפתקה המוכנה ישנן כמה גרסאות של יצורים שלא קיימות כאן.
  • כל המפלצות בפרק קיבלו איורים, כולל כל אחת מששת פסקאות הנתונים של בני האנוש.
  • מגוון המפלצות בספר זה בלבד לא יספיק למערכה שלמה של דרגות 1-20 (אלא אם בדרגות 15-20 כל האנטגוינסטים הם דרקוני אש...) אבל ההקדמה כן נותנת טיפים איך לשלב בצורה די טובה מפלצות ממגדיר המפלצות.
  • בפרק הזה לא ראיתי שגיאות בולטות כמו שהיו בפסקאות הנתונים בהרפתקה המוכנה. ספרתי שתי טעויות בלבד (ודיווחתי עליהן).
נספחים
יש נספח גלגול שמות אקראיים לדמויות, גלגול אקראי לעיצוב היכל השלטון, גלגול אקראי לתיאור השליט המקומי, טבלה לגלגול אקראי של מוצא המפלצת והמניעים שלה, טבלה לגלגול אקראי של מקום מאורת המפלצת והמראה שלה, טבלה לגלגול אקראי של תיאור דב"ש אנושי מזדמן ומה המידע שלו על ההרפתקה ועל המפלצת, טבלת מרכיבי הנבואה לתחילת הרפתקה, ארבעה מלווים מוכנים (לא המלווים של ההרפתקה המוכנה), כרטיסיות מלווה ריקות, דף דמות ריק, המלצות קריאה ואינדקס.
סך הכל 23 עמודי נספחים לא כולל אינדקס.
 
סיכום קריאה
  • יש פה אחלה עולם מערכה, כולל התאמות של רשימת הציוד, מידע על החברה והתרבות, וטבלאות לגלגול היכל שלטון, שליט ואנשים אקראיים בעולם מערכה שזו הרמה הטכנולוגית שלו. 10/10 אם זו כוס התה שלכם, מצדיק להעיף מבט אפילו אם לא.
  • חוקי מלווים מוצלחים לכל משחק של שחקן אחד או שניים בלבד, בלי תלות בעולם המערכה.
  • פרק ההרפתקה עושה עבודה טובה ממש כארגז כלים וטיפים למנחה בכל משחק מבוכים ודרקונים. אבל החלקים של נבואה והפלגה פחות רלוונטיים למי שלא משחק בעולם כזה בדיוק. חוקי הקרב הימי חמודים, אבל מתאימים לקרב ימי יחסית פרימיטיבי - אלו לא ספינות עם נשק מצור.
  • המקצוע החדש מאוד מקושר לפרמיס של שחקן אחד ובלי לחשים אבל עם מורכבות מכאנית רבה יותר בחוקים אחרים כמו השראה. אפשר להציץ בו אם אתם מחפשים לתת תבלון מעניין חדש ללוחם, אבל זה לא יתאים לכל משחק.
  • הרפתקה המוכנה מוצלחת באופן כללי. אפשר לעשות רה-סקין ולהחליף את הנתונים של העוגים כדי לעשות תככים בין בני אנוש באותה המידה.
  • פרק המפלצות מוצלח מאוד, אבל מספר פסקאות הנתונים לכל עמוד די מצומצם, ולא יספיק אפילו למערכה של שחקן אחד בעולם המערכה של עידן הגבורה. זו נקודה לרעת הספר שחייבים להשתמש גם בפסקאות נתונים של ספרי מפלצות אחרים אפילו בשביל מערכה אחת.
  • לעומתו, דווקא פרק האוצרות הצליח לשלב בפועל הרבה יותר חפצי קסם על פני פחות עמודים מכל ספר אחר של מבוכים ודרקונים, כי החפצים מוגשים ברשימת בחירה\גלגול אקראי ולא כקטלוג של חפצים ספציפיים "מוכנים".
  • האומנות של איורים ספציפיים (דב"שים, נופים, חפצים, דמויות) מצוינת, אבל האיורים של רוב ראשי הפרקים קצת משעממים (חוץ מהפרק על מלווים).
 
נשמע כמו ספר מרתק, וכמו שכתבת למי שזו הכוס תה שלו - שווה בהחלט.
אישית, אני פחות מתחבר לסגנון הזה כי אני אוהב לשחק עם יותר אנשים מסביב לשולחן. אולי כשהילדים יגדלו ואחד מהם ירצה לשחק משחק אחד על אחד.
זה כן נשמע שזה ספר מומלץ לכל מי שחובב מכאניקה ורוצה לראות את הגבולות של מהדורה 5 - מכל התיאורים נשמע שהם די מתחו את מהדורה 5 לגבול שלה. ביחד עם למשל הרפתקאות בארץ התיכונה, זה עולמות/שיטות שמדגימות את הפוטנציאל של חמש (ואולי אפילו היא מתאימה להם יותר מאשר משחק פנטזיה הירואית?)

וקודם לא הגבתי על ההרפתקה, אבל היא נשמעת מגניבה לגמרי!
 
כן, אני חייב לציין שהספר הזה מפתיע אותי ממש לטובה יותר יותר.

בהתחלה הורדתי את ההרפתקה החינמית ששוחרר - רק בשביל לראות אילו איורים מגניבים ג'ון הודגסון הכניס לשם. מפה לשם, הוא וג'ייקוב רוג'רס עשו ספר שממש שווה לבדוק בשביל הדרכים שהוא מותח את המשחקיות של מו"ד 5 כדי להתאים להרפתקאות פנטזיה ולחימה במפלצות אבל עם פוקוס קצת אחר מזה של הממלכות הנשכחות.
כמו שב"הרפתקאות בארץ התיכונה" הם פרקו את המשחק ובנו אותו מחדש עם דגש גדול יותר על מוצא ורקע תרבותי, בלי לחשים ועם מכאניקות ייעודיות למסע ולאתגר חברתי (יחד עם דומיניק מקדוואל מקיוביקל 7, פרנצסקו נפיטלו, אנדרו קנדריק, ג'יימס בראון ויתר הצוות) - כאן הם המשיכו לשפר את האתגרים החברתיים, את ההתנהלות ללא לחשים והוסיפו שימוש מוגבר בהשראה, עניין מכאני נוסף בציוד רגיל וכמובן את החלק של מלווים שעוזרים לגיבורים.

גם הפרק של הכנת הרפתקה הוא לדעתי מצוין אפילו למי שלא מתכוון לשחק לא בביוולף ולא עם שחקן יחיד.
 
חזרה
Top