• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מה' ישנות / OSR סדרת הרפתקאות שליט נוודי המדבר - מו"ד נגד ח'מיני

בין ההרפתקאות הרבות שTSR פרסמה למו"ד בקופסאות בשנות השמונים, הייתה גם סדרה של שלוש הרפתקאות למתקדם (X) שעסקה באויב מארץ שנמצאה מחוץ למפות של העולם המוכר שהופיע בקופסא הכחולה. הארץ הייתה "הול" (Hule), "הארץ הקדושה" ושליטה היה תיאוקרט מסתורי שרצה לפלוש ל"רפובליקה" (במשתמע - רפובליקת דארוקין, ארץ דמויית איטליה ברנסנס של מו"ד בקופסאות) ולשם כך גייס צבא אדיר מבין נוודי מדבר הסינד.

לעברית תורגמו שתיים מההרפתקאות. בראשונה, X4 "שליט נוודי המדבר" (יש עותק סרוק בפרוייקט אלמור בקישור הזה) השליט הנ"ל די נפקד מהעלילה - הדמויות צריכות לחצות את המדבר, להתמודד עם אוכל בדואי משלשל, מפלצות מוכרות וחדשות ולגלות מה עומד מאחורי מתקפת הנוודים. בהרפתקה השנייה, X5 "מקדש המוות", הדמויות חוצות מעבר מסוכן בהרים ומגיעות להול, שם הן לומדות על השליט שעומד מאחורי הפלישה, כוהן רשע בשם הוסאדוס שכרת ברית עם ישויות מפלצתיות ממימד אחר ובסופו של דבר תוקפות את מבצרו, בעל השם המתבקש "מקדש המוות" ומביסות אותו.

העיצוב של מקדש המוות ושל הול, תמיד הרגיש לי כמו פסטיש הודי-מזרח-אסיאתי כלשהו. זה גם מה שהיה אפשר להבין מהאומנות שליוותה את ההרפתקה X5, החל מהכריכה:

1700298677949.jpeg

וראו למשל איך נראה המקדש עצמו, שמזכיר קצת משהו מפרסומי תיירות להודו, ויאטנם או לקמבודיה:

1700298625122.jpeg

אבל הייתה גם הרפתקה שלישית, שלא תורגמה לעברית - X10 Red Arrow, Black Shield. ההרפתקה הזו מרחיבה את קו העלילה של שליט נוודי המדבר ושולחת את הדמויות להתרוצץ ברחבי העולם המוכר כדי לגייס בעלי ברית עבור רפובליקת דארוקין כדי להלחם נגד צבאותיו של הוסאדוס ובעלי בריתו במה שמתואר כ"מלחמת העולם הראשונה של מו"ד". למרות שההרפתקה נועדה לערכה למתקדם (קוד הרפתקאות X) היא למעשה דרשה היכרות עם שיטת הקרב ההמוני "מכונת המלחמה" מהערכה למומחה או שימוש בכללי המיניאטורות תואמי-מו"ד BattleSystem שTSR יצרה ושיווקה.

אבל לאן אני חותר בכל הסיפור הזה? שמסתבר שלמרות העיצובים המזרח-אסיאתים של ההרפתקאות הקודמות, כנראה שמקור ההשראה לתיאוקרטיה האכזרית של הול ולשליטה הקנאי והשטני הוסאדוס, היה קצת יותר ממרכז אסיה או המזרח התיכון.
ככלל, האומנות של "חץ אדום מגן שחור" הייתה בעיקרה מיחזור של איורים וגרפיקה ממוצרים אחרים של TSR כולל תמונת כריכה שנלקחה בבוטות ממוצר של "רומח הדרקון" ומציגה לחימה כנגד דרגונים מצד מישהו שנראה כמו סער בהיר להב:

1700299151718.jpeg

אבל בתוך ההרפתקה עצמה, זכינו לראות את צלמו המתועב של הוסאדוס. אם במקדש המוות הוא תואר כדמות מסתורית בשריון שחור וקסדה סגורה, או כפגר מהלך ורקוב, כאן האיור שלו מראה דמות שמאוד דומה למדינאי מוכר מאוד משנות השמונים, שנחשב לאחד הרשעים האייקונים של התקופה בתקשורת המערבית:

1700299321082.jpeg

מזהים את הכוהן הרשע? בעצם, חלק גדול ממי שקורא וכותב כיום בפורום לא היה בסביבה בשנות השמונים, אז אני אעזור לכם:

1700299462824.jpeg

ככה, למרות המדיניות של TSR להימנע משימוש בדתות ופוליטיקה אמיתיים במשחק, מסתבר שדמויות המו"ד שלכם נלחמות כנגד הרפובליקה האסלאמית של איראן ושליטה האיתאללה רוחאללה ח'מיני, הידוע גם בכינויו "המנהיג".
 
הן לא רעות בכלל - מקדש המוות היא היותר מוצלחת מביניהן לדעתי.
כל אחת מהן מגיעה עם המון קצוות פתוחים, רפרנסים לדברים שבעצם צריך להמציא בעצמך ופוטנציאל למערכה שלמה.

יש גם כמה מפלצות מקוריות מסקרנות כמו הנגפה (יצור מאגי עם ראש נשר מקריח ומגעיל, שעשה קאמבק במו"ד5), היגנת (יציר כפיים ענקי ודורס על גלגלים), טורף הנשמות (ענן שחור עם ידיים שהורג דמויות) והדוסאנו שטן הריקבון (אל מת רקוב מכוסה פטריות רקובות שנבגי הפטריות שלו גורמים להזיות).
 
חזרה
Top