• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מהדורה 3/3.5 בעיה, שינוי דמות לאקזוטית

שלום. אני שליט מבוך כמה חודשים ולא מזמן פתחתי קבוצת d&d עם כמה חברים מהכיתה שלי. יצרנו דמויות והתחלנו לשחק, ואחרי שני מפגשים אחד השחקנים בא אלי ושאל אותי עם הוא יכול להחליף דמות למשהו יותר אקזוטי. בגלל ששאר הדמויות הן דמויות יחסית רגילות (אלפים, גמדים וחצי אלפים בגרסא 3) הצעתי לו דברים קצת מיוחדים (זדים וכאלה), אבל לא יותר מדי, כדי שלא יהיה פער בינו לבין שאר הדמויות. נראה היה שהוא לא התרשם, והוא שאל אותי אם הוא יכול להיות איש זאב או שילוב בין כמה גזעים אקזוטיים. אמרתי לו שאני אחשוב על זה ושבינתיים ימשיך לשחק את הדמות הרגילה שלו (אלף דרואיד). עכשיו, אם אני אגיד לו שהוא לא יכול, הוא עלול להיעלב או להתבאס, ואני לא רוצה שזה יקרה. מצד שני, אם אני אסכים זה עלול להפוך אותו לחזק מדי ביחס לאחרים, מה שיכול לפגוע באיזון בין השחקנים, משום שהוא יעשה הכל, והאחרים יתבאסו.
מה לדעתכם כדאי לי לעשות?
תודה מראש.
 
התשובה הטובה ביותר
מהדורה 3.5 באה עם "בלמים" לדמויות מגזעים חזקים. אפשר לשחק זד או איש זאב או דופלגנגנר, אבל הדמות מתחילה כמה דרגות מאחורי כל יתר הקבוצה ולא תשיג אותם לעולם – מה שנקרא "מתאמי דרגה" (Level Adjustments).
לדוגמה, זד הוא גזע קצת חזק מהממוצע אז כדי לשחק זד צריך שכל הקבוצה תתחיל בדרגה 2 ורק הזד מתחיל בדרגה 1, אבל צריך נקודות נסיון של דרגה 3 בשביל להגיע בעצמו לדרגה 2.
באופן כללי כל ההתעסקות בזה היא כאב ראש גם למנחה וגם לשחקן, עלול ליצור חולשות לא-צפויות (לדוגמה, לדמות יהיה משמעותית פחות נק"פ מאשר ליתר החבורה) ויאלץ אתכם להתחיל את המשחק בדרגות גבוהות משתכננתם.

נראה לי הכי נכון להסביר לשחקן שהמשחק הוא בשביל כל החבורה וצריך שכולם יקבלו זמן מסך דומה בהרפתקה. אם השחקן רוצה דמות מיוחדת, כדאי שזה יעבור אישור לא רק שלך אלא גם של יתר השחקנים. אחרת, כדאי...
שאל אותי אם הוא יכול להיות איש זאב או שילוב בין כמה גזעים אקזוטיים.

עלול להפוך אותו לחזק מדי ביחס לאחרים

זה באמת מרגיש שהוא מחפש להוסיף כוחות וחיזוקים לדמות שלו בהשוואה לדמויות האחרות. נראה כמו נורת אזהרה מהבהבת של מאנצ'קין מחרב-סשנים.

הוא עלול להיעלב או להתבאס
אם הוא מתבעס שהדמות שלו לא מקבלת את כל המתנות שהוא מצפה שתיתן לו, למה שתשחק איתו? שיתבגר וילמד לדחות סיפוקים או שימצא קבוצה אחרת. יש לפעמים שחקנים שהדמות שלהם משמשת עבורם את מה שכלב גדול או רכב האמר משמש עבור גברים עם חסכים מסויימים, אתה לא באמת רוצה להיות הבייביסיטר שאחראי על מנגנוני הפיצוי שלהם.

במקרה הלא-סביר של שחקן שבאמת רוצה לשחק משהו מיוחד ומוזר ולא ערימת תוספים (תן לי לנחש - יש לדמות שלו לפחות תכונה אחת של 20?) אז אתה יכול לעשות את מה שעשו במו"ד5 עם האלף האפל.

לפני שנים רבות, לאלפים אפלים הייתה עמידות לקסם וערימות של חפצי קסם שהם היו מקבלים מהאפסנאות של עיר האלפים האפלים. זה, יחד עם סדרת הספרים המחרידה "בקעת רוח הטחור" שהציגה את דריזט האלף האפל כדמות סופרמן שמגשים את כל פנטזיות הכוח של האינסל המחוצ'קן המצוי, גרם להרבה שחקנים לרצות לשחק אלפים אפלים.

מו"ד קצת פסחה על שתי הסעיפים עם האלף האפל כאופציה לדמות שחקן. מצד אחד, נאמר שהוא לא אמור להיות כזה. מצד שני, הוציאו חוברות הרחבה שהתייחסו אליו כדמות שחקן. מי ששיחק אותו, נהנה מכך שלפחות כל לחש שני שהטילו עליו פשוט לא הזיז לו, יכולת שלא הייתה לשום דמות שחקן אחרת.

במהדורה 5, אחרי יותר משלושה עשורים של אלפים אפלים לא מאוזנים, החליטו להכניס את האלף האפל בתור אופציה קאנונית בספר השחקן. מה עשו לו? הורידו לו את הדבר הכי מעצבן ולא מאוזן, העמידות לקסם. הוא עדיין נשאר עם העיצוב האקזוטי המוכר מעטיפות הספרים, אבל הפך למאוזן-יחסית בהשוואה לגזעים ודמויות אחרים.

הוא רוצה לשחק איש זאב? אין בעיה - בלי עמידות לנשק שאינו מוכסף. אפשר למצוא לזה הסבר עלילתי כלשהו - למשל, הוא לא "איש זאב" אלא פשוט שריד אחרון לגזע עתיק של משני צורה, תן לו גם להפוך לעוד 2-3 סוגים של חיות בערך ברמת האתגר של זאב כמו חזיר בר, אייל, גירית ענקית ופנתר. מגניב לגמרי ולא מאוד משנה את מאזן העוצמה בחבורה או יוצר מירוץ חימוש.
 
תודה על הרעיון.
הוא באמת קצת מנצ'קין, מה שיכול להיות מעצבן לפעמים, אבל הוא גם שחקן בעל ערך לקבוצה, ולא פעם יש לו רעיונות נהדרים, ככה שאני לא רוצה לוותר עליו. נראה לי שאני אאמץ את הרעיון של דמות מיוחדת בלי הכוח העיקרי שגורם לחוסר איזון, ככה שהוא יוכל גם להיות אקזוטי ושונה, וגם לא יהרוס לכל השאר.
שוב תודה!
 
עוד אפשרות, היא לתת ייחוד לדמויות באמצעות חפצים. ת'ור בלי הפטיש שלו הוא סתם נורבגי שעיר, למשל.

למשל - הדמויות חוקרות אתר מסתורי כלשהו (פירמידה, מקדש אבוד בג'ונגל, מגדל שהופיע בן-לילה בפאתי העיירה) ובסופו של דבר מוצאות כספת אוצר ובה חפץ ייחודי עבור כל אחת מהן. מכיוון שכולם מקבלים משהו, כולם מרוצים.
החפצים האלה יכולים כמובן לחזק את הדמויות מעל לרמת העוצמה של הדרגה שלהם, אבל זה לא באמת משנה לך, כי "הברברי של השה"מ תמיד יותר חזק" - נוצר מירוץ חימוש מסויים, אבל זה בסך הכל אומר, למשל, שהן יגיעו לאתגרים המקובלים עבור דרגה 4-5 בדרגה 2 - לא באמת סוף העולם.
 
מהדורה 3.5 באה עם "בלמים" לדמויות מגזעים חזקים. אפשר לשחק זד או איש זאב או דופלגנגנר, אבל הדמות מתחילה כמה דרגות מאחורי כל יתר הקבוצה ולא תשיג אותם לעולם – מה שנקרא "מתאמי דרגה" (Level Adjustments).
לדוגמה, זד הוא גזע קצת חזק מהממוצע אז כדי לשחק זד צריך שכל הקבוצה תתחיל בדרגה 2 ורק הזד מתחיל בדרגה 1, אבל צריך נקודות נסיון של דרגה 3 בשביל להגיע בעצמו לדרגה 2.
באופן כללי כל ההתעסקות בזה היא כאב ראש גם למנחה וגם לשחקן, עלול ליצור חולשות לא-צפויות (לדוגמה, לדמות יהיה משמעותית פחות נק"פ מאשר ליתר החבורה) ויאלץ אתכם להתחיל את המשחק בדרגות גבוהות משתכננתם.

נראה לי הכי נכון להסביר לשחקן שהמשחק הוא בשביל כל החבורה וצריך שכולם יקבלו זמן מסך דומה בהרפתקה. אם השחקן רוצה דמות מיוחדת, כדאי שזה יעבור אישור לא רק שלך אלא גם של יתר השחקנים. אחרת, כדאי שישחק "איש זאב" מיוחד – במובן שהוא לא מקבל את כל היכולות של איש זאב ממגדיר המפלצות, אלא הוא פשוט איש, שיכול להפוך לזאב X פעמים ביום.
יש כמה הצעות טובות בהודעה של המפקד האלמוני המפקד האלמוני .

פתרון אחר יכול להיות שימוש בגזע הקיים Shifter מהעולם Eberron – החבר'ה האלה נוצרו כדי שאפשר יהיה לשחק אנשי זאב בלי שזה יהיה שבור אבל גם בלי קללה בצד.
יכולת הגזע שלהם דומה לזעם של ברברי, אבל במקום יכולות הזעם הרגילות הם מקבלים 2+ חוסן וגם יכולת אחת שהשחקן בוחר בזמן יצירת הדמות – נשיכה, או טפרים, או שריון טבעי, או קצב תנועה משופר, לדוגמה.

שים לב, ברגע שאתה מאדר לאחד השחקנים לשחק בגזע שבהתחלה לא התכוונת לשחב בעולם המשחק – תשלב אותו. שבעיירה יהיה פונדק עם ברמן איש-זאב, או שבמשחק יש איזה 2-3 אנשי זאב. אולי יש גם איש-זאב קבצן.
 
התשובה הטובה ביותר
חזרה
Top