• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

World of Darkness, עולם האפלה החדש

שם
World of Darkness
שיטה/סוג
New World of Darkness
שפת המשחק
אנגלית
יוצרים.ות
Bill Bridges, Ken Cliffe
מוציא לאור
White Wolf
דירוג
כוכב(ים) 5.00
12.jpgמה זה עולם האפלה? עולם האפלה היא שיטת אימה אפלה ומסתורית שמשחקת בעולם כמו שלנו, רק שבכל צל בסמטה יש זוועות שאנשים לא נועדו לראות, עולם האפלה המקורי יצא בשנות ה-90 וקיבל שבחים רבים על ידי הבאת חידושים לתחום משחק התפקידים. מאז יצאו הרבה ספרים והרבה הרחבות, ובשנת 2005 החליטו היוצרים בווייט וולף למחוק את העולם האפלה הישן, ולהתחיל מחדש. זוהי סקירה על ספר הבסיס של עולם האפלה החדש.

כללי​

ממבט ראשון על הספר, אפשר לראות שהעיצוב מעביר את הרגשת העולם, החשכה והאפלה, והפחד מהלא ידוע. ניתן לראות את השימוש בפונטים מרובים, על מנת ליצור את ההרגשה של הטקסט שקוראים.
למרות ריבוי הפונטים, כל פונט קל מאד לקריאה (שלא כמו בספר וומפייר בו הפונט שמשתמשים בו הכי הרבה לכותרות לא קריא בכלל, ודורש פענוח ממושך)
המכאניקה לא השתנתה מאד, וקל מאד להפעיל אותה לאחר כמה מפגשים לשחקנים חדשים בשיטה.
בסקירה הזאת לא תראו השוואה של עולם האפלה החדש והישן.

העברת האווירה: האווירה מועברת לקורא של הספר על ידי סיפורים קצרים מפחידים, תיאורים קיצוניים ותמונות גרפיות. העברת האווירה מתבצעת בצורה טובה מאד וחלק מהסיפורים הארוכים יותר ממש מעניינים ולא נותנים פלאף נטו.כמו כן, לכל עמוד יש מסגרת שבה יש את הציורים מהפרק הנוכחי. השילוב של ציורים וסיפורים קצרים גורם להרגשה חזקה של האווירה של עולם האפלה, שאחר כך מועברת למנחה שמעביר אותה לשחקנים השונים, וגורם לאווירה מצמררת.

מכאניקה: המכאניקה בעולם האפלה פועלת בשיטת סטוריטלינג, או בעברית "סיפור סיפורים". השיטה פועלת בעזרת כמות גדולה של קוביות בעלות עשר פאות כדי לבדוק האם השחקן הצליח או נכשל בפעולתו. בספר כתוב שאם כל שחקן וגם המנחה יביאו סט של קוביות בעלות עשר פאות (כלומר: שלכל אחד יהיה סט של קוביות בעלות עשר פאות) אז המשחק יכול להתנהל חלק ולא צריך לחלק את גלגולי הקוביה לכמה גלגולים שונים. בפועל סט קוביות לכל שחקן הוא הרבה יותר ממספיק, ולעיתים הכמות אפילו מיותרת.
גלגול להצלחה פועל כך:יש לכל פעולה שתי תכונות שעל פיהם צריך לקבוע כמה קוביות יש, ככל שיש יותר קוביות כך קל יותר להצליח, בגלגול של 8,9,10 השחקן מצליח פעם אחת לכל תוצאה כזאת בקוביה, יש פעולות שדורשות רק הצלחה אחת ויש פעולות שדורשות הצלחות מרובות כדי להצליח לבצע אותם, כמו כן, יש גם מצב של כישלון "מחפיר" שבו הדמות נכשלת בצורה כל כך גדולה, שמשהו גרוע יותר קורה ממה שהיה אמור לקרות. יש גם גלגולים שבהם הדמות מתחרה נגד דמויות אחרות והתכונות שלהם.

עולם: העולם בעולם האפלה הוא בעצם העולם שלנו, רק אפל ומסתורי יותר. בו בני האדם בכלל לא נמצאים בראש שרשרת המזון, כי יצורים אורבים בכל פינה אפלה. ניתן, כעיקרון לשחק בכל מקום מוכר בעולם, ומדי פעם יוצאים ספרים שמפרטים על עיר כזאת או אחרת, שכוללים את ההיסטוריה הלא רשומה שלה, מפה עם אזורים חבויים בתוכם, ולעיתים גם שלל תוספות למכאניקה עצמה. העולם עצמו מעביר את ההרגשה של הפחד והפראנויה (בפקודת המחשב!) וכיף לשחק בעולם שמעביר את כל האווירה כמו שצריך.

חסרונות: השיטה נראית מאיימת בהתחלה, גם לפני שמתחילים לשחק וגם אחרי כמה משחקים ראשונים. יש קטעים בקשר למכאניקה שנכתבו מאופן מעורפל והייתי צריך לקבל הדרכה משחקן שמשחק כבר הרבה זמן מה הם אומרים. יש קטעים בספר שהם ארוכים ומייגעים, וחובה לקרוא אותם כי הם מדברים על קראנץ'.
בגלל שהשיטה היא שיטת אימה צריך להגיד לשחקנים מראש מה האווירה ולערוך עם כל אחד לבד משהוא דומה ל"תיאום ציפיות" כדי שהוא יבין איך ליהנות וגם לגרום לאחרים ליהנות ולשמור על האווירה, הפגישות האלה לפעמים נמשכות הרבה מאד זמן וכוללות גם משחק לדוגמה של דמות אחת, ולמרות שהיו שחקנים שנכנסו לאווירה ממש בקלות, חלק מהשחקנים דרשו הסברים חוזרים ונשנים ובעיקר מרגיזים שהיו לי לטרחה גדולה, ולעיתים לקחו יותר זמן מאשר מפגש שלם. זהו חיסרון אם השחקנים שלכם לא יכולים להיכנס לאווירה של עולם האפלה, אבל אם יש לכם שחקנים טובים, חלק זה לא אמור להוות לכם חיסרון.

רגע, מה יש בפנים?: בתוך הספר מצויים כל הכללים כדי לשחק משחק בתור בני אדם רגילים לחלוטין שנחשפים לאפלה. למרות ששמעתי כמה שאמרו שלשחק בני אדם זה משעמם, גיליתי שעם מנחה טוב, משחק בבני אדם יכול להיות אינטנסיבי ומעניין גם כמו משחק בתור ערפד ואיש זאב וכל מה שתעלו על הדעת.

סיכום: וכדי לסיים, אני רק אכתוב ששיטת עולם האפלה היא שיטה מוצלחת מאד, שכיף לשחק, וגם קל ופשוט אחרי כמה משחקים. אני אהבתי מאד את הטיפים בתוך הספר שעוזרים למנחים חדשים ליצור אווירה טובה יותר ובכלל להשתפר בהנחייה בכל משחק ושיפור החוויה של השחקנים. אני מקווה שמי שישיג את הספר ייהנה כמוני. אני מאחל לכם חווית משחק מהנה בתוך עולם האפלה!
 
הייתי שמח לקבל עוד מידע על סגנונות ואופי המשחק, אם משהו מזה מופיע בספר.

מה אני משחק שם, בדיוק? מה התפקיד שלי בעולם בתור דמות? חוקר על טבעי סטייל קתולהו? מישהו שמתעסק בעל טבעי (קוסם חובב)? תיקים באפלה?

למה אפשר לצפות מהמשחק? תמיד להגיע מילימטרים מהאמת אבל לא לראות אותה? להשאב לתוך עולם העל טבעי בעצמי? להשאב לתוך עולם העל טבעי, אבל לאבד את השפיות?

איך המשחק מדגיש את האימה, חוץ מעיצוב ופונטים?
 
PeskyTiger אמר/ה:
הייתי שמח לקבל עוד מידע על סגנונות ואופי המשחק, אם משהו מזה מופיע בספר.

מה אני משחק שם, בדיוק? מה התפקיד שלי בעולם בתור דמות? חוקר על טבעי סטייל קתולהו? מישהו שמתעסק בעל טבעי (קוסם חובב)? תיקים באפלה?

למה אפשר לצפות מהמשחק? תמיד להגיע מילימטרים מהאמת אבל לא לראות אותה? להשאב לתוך עולם העל טבעי בעצמי? להשאב לתוך עולם העל טבעי, אבל לאבד את השפיות?

איך המשחק מדגיש את האימה, חוץ מעיצוב ופונטים?

אתה יכול לשחק מישהו מחוקר על העל טבעי, עד לאיזה מוסכניק שפשוט נשאב בטעות לתוך העולם הזה, אתה יכול להיות מה שאתה רוצה.

אתה יכול לצפות מהמשחק מה שהמנחה מכין לך: יכול היות שאתה תהפוך לעל טבעי, ויכול להיות שאתה תהרוג את העל טבעי בעיר שלך, יכול להיות שאתה תחשוב שאתה הרגת את כל מה שעל טבעי בעיירה שלך, אבל נשארה הרגשה כאילו אתה שכחת משהו. (מה שמהווה עוד משחק מתישהו)

המשחק מדגיש את האימה, בעזרת סיפורי אימה קצרים שנמצאים בתוך הספר, הסיפורים רובם מעניינים מאד.
 
sten101 אמר/ה:
גלגול להצלחה פועל כך:יש לכל פעולה שתי תכונות שעל פיהם צריך לקבוע כמה קוביות יש, ככל שיש יותר קוביות כך קל יותר להצליח, בגלגול של 8,9,10 השחקן מצליח פעם אחת לכל תוצאה כזאת בקוביה
או שהתבלבלת,או שזה שונה בין הנשגבים ל-WOD.
 
Shaman אמר/ה:
sten101 אמר/ה:
גלגול להצלחה פועל כך:יש לכל פעולה שתי תכונות שעל פיהם צריך לקבוע כמה קוביות יש, ככל שיש יותר קוביות כך קל יותר להצליח, בגלגול של 8,9,10 השחקן מצליח פעם אחת לכל תוצאה כזאת בקוביה
או שהתבלבלת,או שזה שונה בין הנשגבים ל-WOD.

אני די בטוח שלא התבלבלתי, אבל אין לי שום דרך לבדוק שזה שונה בין הנשגבים ו-WOD במאה אחוז, אבל הניחוש ההגיוני מאד שלי הוא שהם שונים, בין אם אלה שינויים קטנים או שינויים מסיביים.

בכל מקרה, אין לי את הספר של הנשגבים, אבל הניחוש ההגיוני הוא שהם שונים.
 
הי
קודם כל ח"ח על הסקירה :) אני אעלה אותה לאינדקס בקרוב,

כמה הערות בקשר לסקירה עצמה, קודם כל נתחיל מהסוף - הדירוג אצלנו לרוב נע מ-1 ל-5 בקפיצות של חצי. אין טעם לדרג 4.3 (כמו שאין טעם לדרג 3.11).
הבלטתי את ראשי הפרקים, דבר שלטעמי הופך את הסקירה הרבה יותר נוחה לניווט.
סדר החלקים בסקירה טיפה מבולבל, ואם יש חיסרונות, אז בוודאי שגם צריך יתרונות.

בעולם חסר לי קצת רקע על ההיסטוריה -אתה מדבר בחלקים אחרים על ערפדים / אנשי-זאב וכיו"ב, אבל לא מוסבר בשום מקום מה הם. וגם חלק העולם לוקה קצת בחוסר מידע. אולי כמה מילים שמדובר למעשה במערכה גנרית למחצה (כלומר, אפשר לשלב את הסגנון האישי שלך) יעזור.

חוץמזה, אני אוהב לקרוא תמיד חלק (קצר או ארוך) על יצירת הדמות, כדי להבין קצת יותר לעומק את השיטה.

לסיכום, סקירה טובה כסקירה ראשונה, יש מקום לשיפור, אבל בסיכומו של יום, נהנתי לקרוא.
 
The oldman אמר/ה:
הי
קודם כל ח"ח על הסקירה :) אני אעלה אותה לאינדקס בקרוב,

כמה הערות בקשר לסקירה עצמה, קודם כל נתחיל מהסוף - הדירוג אצלנו לרוב נע מ-1 ל-5 בקפיצות של חצי. אין טעם לדרג 4.3 (כמו שאין טעם לדרג 3.11).
הבלטתי את ראשי הפרקים, דבר שלטעמי הופך את הסקירה הרבה יותר נוחה לניווט.
סדר החלקים בסקירה טיפה מבולבל, ואם יש חיסרונות, אז בוודאי שגם צריך יתרונות.

בעולם חסר לי קצת רקע על ההיסטוריה -אתה מדבר בחלקים אחרים על ערפדים / אנשי-זאב וכיו"ב, אבל לא מוסבר בשום מקום מה הם. וגם חלק העולם לוקה קצת בחוסר מידע. אולי כמה מילים שמדובר למעשה במערכה גנרית למחצה (כלומר, אפשר לשלב את הסגנון האישי שלך) יעזור.

חוץמזה, אני אוהב לקרוא תמיד חלק (קצר או ארוך) על יצירת הדמות, כדי להבין קצת יותר לעומק את השיטה.

לסיכום, סקירה טובה כסקירה ראשונה, יש מקום לשיפור, אבל בסיכומו של יום, נהנתי לקרוא.

1. הרגשתי שהמשחק לא טוב מספיק כדי לקבל 4.5, אבל טוב מדי בשביל לקבל 4, אז עשיתי 4.3
2.תודה על ההבלטה
3. אני לא מוצא את זה מבולבל, אבל בקשר ליתרונות - נראה, אולי מתישהו אני אערוך את הסקירה עם חלק של יתרונות.
4. בקשר למידע על הערפדים ואנשי הזאב - בספר עצמו מסופר רק על בני אדם ועל חיות/דברים/יצורים שחיים באפלה, ועל כל יצור בנפרד מסופר רק בספר שלו. ככה גם כתבתי את המידע פה.
5. כמו חלק היתרונות גם החלק על הג'נריות של העולם - יערך.
6. יתווסף מתישהו על יצירת הדמות
7. תודה
 
בנוגע לתלונות על פונט הערפדים, זה כמו שתגיד שלצ'רקסית ספרותית יש כתב לא מובן כי אתה לא יודע לקרוא. זה כתב מחובר, והרבה משתמשים בו בארה"ב.

הסקירה די טובה, כמה טעויות פיסוק פה ושם, אבל לא משהו גדול, וגם מה שמעליי אמרו :)
 
the_dark_elf אמר/ה:
בנוגע לתלונות על פונט הערפדים, זה כמו שתגיד שלצ'רקסית ספרותית יש כתב לא מובן כי אתה לא יודע לקרוא. זה כתב מחובר, והרבה משתמשים בו בארה"ב.

למען האמת, גם האמריקאים התלוננו על הכתב, ובהמוניהם. הוא עד כדי כך נורא.
 
בתור אחד שראה את הספר ממקור ראשון- לא הרחבת מספיק על האווירה, שהיא היתרון היחיד של השיטה (לדעתי).
אם אתה משחק רק לפי הספר הזה, יותר סביר שהדמויות יהיהו אנשים פשוטים וחסרי אונים מול העל טבעי שרודף אותם.
הסיפורים יהיהו בדרך כלל סיפורי אימה ומסתורין, פסיכולוגיים וגרפיים באחד, בעולם מוזר ומאיים שנראה רגיל ממבט ראשון ואז הופך למטורף יותר ויותר- הדמויות יתחילו למות, והעלילה תצבור תאוצה: היופי הוא שאף אחד לא מבטיח שהדמויות ישרדו (בניגוד לשיטות כמו מו"ד והנשגבים).
 
אתה מלא מיסקונספציוץ. שום דבר לא מבטיח השרדות באף שיטה. גם לא במו"ד או בנשגבים. בחייאת, הנשגבים פועלת על כמעט אותה מכניקה של עולם האפלה, למה אתה חושב שההישרדות של הדמויות בטוחה שם?
 

התחילו לשחק עכשיו עם פאת'פיינדר פראי

הורדות מומלצות

חזרה
Top