• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /
  • שדרגנו את האתר לגרסה חדשה ומגניבה, בואו לגלות מה התחדש וגם לדווח על באגים ולהציע שיפורים בנושא של השדרוג
    חג פסח שמח

Trail of Cthulhu, משחק בעולמו של לאבקראפט

  • מחבר/ת הנושא מחבר/ת הנושא ODDin
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
שם
Trail of Cthulhu
שיטה/סוג
Gumshoe
שפת המשחק
אנגלית
יוצרים.ות
Kenneth Hite, Robin D Laws
דירוג
כוכב(ים) 4.00
12.webpקת'ולהו. עצם המילה הבלתי ניתנת להגיה שולחת צמרמורת בגבם של מליוני אנשים ברחבי העולם. מה כבר לא נאמר, לא נעשה ולא שוחק על האל העתיק והנורא השוכן במצולותיו הלא אוקלידיות? יש עליו משחקי מחשב, משחקי תפקידים, מנצ'קין, כבר שילבו אותו עם מקות ענקיות, ואפילו יש עליו משחק מרוצים (!). אז מה יש לעוד מוצר להציע לנו אחרי כל זה? האם באמת נשאר מה לחדש ומה להציע בתחום האימה הקוסמית?

כנראה שיש.
ראשית, לאלו מכם שלא מכירים עדיין את קת'ולהו האיום והנורא, מדובר באל עתיק ומרושע מסיפוריו של הסופר האמריקאי ה"פ לאבקראפט. העולם הוא העולם שלנו, אך מאחורי הקלעים פועלים יצורים מרושעים, אלים קדומים וכוחות בלתי ניתנים לתפיסה, אשר עצם הידיעה שהם קיימים שולחת את מיטב האנשים לבתי משוגעים (כוחות נסתרים אלה נקראים "הקת'ולהו מית'וס", או בקצרה, "המית'וס"). ובנוסף, איך אפשר בלי כתות של פסיכופטים שמשרתים את האלים המרושעים ומנסים לשחרר אותם לעולם.
המשחק שמולנו לא מנסה להמציא מחדש את הגלגל, והמטרה שלו היא לאפשר לנו לשחק במשחק קלאסי בעולם של קת'ולהו: משחק אימה וחקירה , שבו השחקנים משחקים חוקרים בשנות ה-30 של המאה ה-20, נחשפים לאימה קוסמית ומתמודדים איתה איש איש בדרכו – מי משתגע, מי מתאבד, ומי שולף את שני האקדחים הנאמנים שלו.
אבל מה שנותן לנו סיבה לשחק במשחק הזה דווקא הוא שהוא עושה את מה שהוא עושה פשוט טוב. אבחן את החלקים השונים שלו מקרוב.

פאלפ לעומת משחק טהור​

המשחק מציג בפנינו שתי נקודות מבט שונות על משחק של אימה קוסמית – שיטת הפאלפ (pulp) והשיטה ה"טהורה" (purist). משחק טהור לוקח את נימתם של כתביו המקוריים של לאבקראפט, במיוחד אלה המאוחרים, ומתרכז באימה פסיכולוגית יותר. המשחק סובב סביב עצם חשיפת המית'וס וההשלכות שלה – והסוף המר והבלתי נמנע של כל אלה שנחשפו לאמת זו. משחק פאלפ, לעומת זאת, לוקח השראה מכתבים של סופרים כגון רוברט הווארד, ומתרכז במאבק (הפיזי, בדרך כלל) כנגד הדברים אשר קורים בעולם. משחק כזה יותר סלחני לדמויות, מאפשר לעתים קרובות הרבה יותר סיום טוב, ובאופן כללי נוקט בעמדה שיש לפחות משהו שאפשר לעשות כנגד המית'וס.
לדעתי, ההפרדה הזאת היא אולי התרומה הגדולה ביותר של המשחק הזה לעולם משחקי התפקידים. אפילו כשאני לא מדבר על המשחק הספציפי הזהאני משתמש בראי שתי נקודות המבט האלה כדי לבחון כל דבר שהוא הקשור למית'וס, או לאימה קוסמית באופן כללי.
נקודתית יותר, הפרדה זו מאוד עוזרת למנחה ולקבוצה להחליט לאיפה בדיוק הם רוצים לקחת את ההרפתקאה שלהם. בהמשך, המשחק גם מספק חוקים חלופיים ומיני אפשרויות המתאימות יותר לגישת משחק זו או אחרת.
מעבר לכך, חלק ניכר מהשיטות ה"סטנדרטיות" על קת'ולהו נוקטות דווקא בגישת הפאלפ – קריאתו של קת'ולהו לק20 ו"צלליו של קת'ולהו" ל-True20, למשל, וגם "קריאתו של קת'ולהו" המקורי נמצא פחות או יותר במרכז הסקאלה שבין משחק טהור למשחק פאלפ. המשחק שלפנינו, לעומת זאת, מאפשר לנו ביתר קלות לעשות משחק הנמצא דווקא בקצה הטהור של הסקאלה, וזה חידוש מרענן.

שיטה - GUMSHOE​

המשחק מבוסס על שיטת GUMSHOE, שיושמה לראשונה במשחק The Esoterrorists. השיטה פשוטה למדי, ונועדה להקל על הרצת הרפתקאות המבוססות על חקירה. הרעיון הבסיסי הוא שישנם שני סוגים של יכולות – יכולות חקירה ויכולות כלליות. יכולות חקירה אלה יכולות אשר משמשות לקבלת רמזים לגבי המשך החקירה, כגון ידע בתחומים שונים, יכולות של שכנוע, איום וכו'. יכולות כלליות אלה יכולות שמשתמשים בהן כאשר לא מנסים להשיג ידע, וכאשר כשלון הוא בעל עניין למשחק – להלחם, לברוח, לפרוץ מנעול וכו'.
מה שמיוחד כאן הוא שיכולות החקירה תמיד מצליחות לצורך קבלת רמז ראשי. בנוסף, שחקן רשאי לשלם נקודות ממאגר היכולת כדי לקבל רמזים קטנים ומגניבים נוספים.
יכולות כלליות, לעומת זאת, כן יכולות להכשל. כל פעם שמשתמשים ביכולת כזאת, מגלגלים ק6 ומשווים לדירוג האתגר של הפעולה – כן, בלי להוסיף כלום. אבל אם השחקן מעוניין, הוא יכול לשלם נקודות ממאגר היכולת כדי להוסיף לתוצאת הגלגול (לפני שהקוביה נזרקה).
מאגרי היכולות מתחדשים במקומות משמעותיים במהלך ההרפתקאה, בזמני מנוחה וכדומה.
הדבר יוצר מכאניקה של ניהול משאבים ברמה מסויימת, אבל בכל זאת אינה מסובכת. אני חושב שהשיטה הזו מאוד מתאימה למשחק אימה, משום שהיא לא מסובכת ולא מסיטה תשומת לב רבה מדי מהמשחק לשיטה, ומצד שני, מערכת ניהול המשאבים דורשת מהשחקנים לחשוב מתי לשלם ממאגרי היכולות שלהם ומתי לא ובכך יוצרת מתח.
לצורך טיפול בשפיות, המשחק מספק שתי יכולות נפרדות – שפיות ויציבות. היציבות (אשר קיימת בשיטה המקורית של GUMSHOE) אחראית על החלק היותר זמני ונקודתי של השכל האנושי. יציבות יורדת כאשר הדמות נחשפת למראות קשים או כאשר קורה לה משהו מחריד – לאו דווקא שהמקור שלו במית'וס. יציבות גם יכולה לעלות חזרה ביתר קלות.
שפיות, לעומת זאת, משקפת את היכולת של הדמות להאמין בשקרים אשר מכסים את האמת המרה של המית'וס ולחיות חיים נורמליים. השפיות יורדת ככל שהדמות נחשפת לאמת שמתחת לפני השטח; כמו כן, שפיות עולה הרבה יותר לאט, ובמשחק טהור יכולה לא לעלות חזרה כלל.

אבל יש לשיטה כמה חסרונות, והחסרון העיקרי הוא שיש בה חלקים מסורבלים ומיותרים בשיטה שהיא באופן כללי פשוטה למדי. האינטראקציה בין שפיות ליציבות מסורבלת משהו ולא מוסברת היטב, על אף שיש הגיון ויופי בשימוש בשתי היכולות האלה לעומת יכולת אחת. חוקי הקרב גם עלולים להיות מעט מסורבלים, במיוחד במשחק עם נטייה לפאלפ, שכולל, בדרך כלל, יותר קרבות, ומשתמש גם בדברים כמו רימונים וחומרי נפץ. יש הרגשה שהמשחק תוכנן להיות משחק טהור, וחלק מחוקי הפאלפ הוספו מאוחר יותר כמעט "בדרך אגב" – למשל, אם להניח ששפיות לעולם אינה מתחדשת (כמו שקורה במשחק טהור), אזי חוקי השפיות נהיים פשוטים בהרבה.
כמו כן, החוקים השונים ממוקמים בספר בדרכים לעתים לא אינטואיטיביות, ולפעמים די קשה להשתמש בספר כדי לבדוק פרט זה או אחר במהלך ההרצה.

הדמויות במשחק​

יש מספר דברים אשר מיחדים את הדמויות במשחק, כאשר רובם חשובים ברמת הפלאף יותר משהם עקרוניים ברמה המכאנית.
ראשית, על השחקן לבחור "מקצוע" עבור הדמות – החל מארכיאולוג ופרופסור, עבור בכומר ועיתונאי וכלה בחוקר פרטי. ברמה המכאנית, המקצוע קובע אילו יכולות השחקן יוכל לקנות במחיר זול יותר ולעתים מוסיף שימוש נוסף ליכולת כלשהי, אבל החשיבות העיקרית היא לעיצוב הדמות.
לאחר מכן, על השחקן לבחור עבור הדמות שלו "דחף". כיוון שמדובר במשחק אימה, המשמעות (המוצהרת לחלוטין) של הדחף היא "הסיבה שהדמות תלך לחפש כתבים עתיקים במערה החשוכה בניגוד למה שההגיון אומר." במלים אחרות, הדחף הוא הסיבה של הדמויות להמשיך ולחקור את מה שקורה במהלך המשחק. יש לדחף גם משמעות מכאנית, אשר מחזקת את התפקיד שלו – פגיעה ביציבות אם הדמות מנסה להתנגד לדחף, ותוספת קלה ליציבות אם הדמות פועלת לפי הדחף. דחפים אפשריים הם, למשל, סקרנות, הרצון לעשות צדק, ואפילו דברים כמו מזל רע.
לבסוף, על השחקן לחלק כמות מסויימת של נקודות בין היכולות השונות, כאשר יכולות המתאימות למקצוע עולות פחות. התוספת המעניינת היחידה כאן היא "עמודי השפיות" ו"מקורות היציבות". עמודי שפיות מייצגים אמונות כלליות אשר מחזיקות את הדמות שפויה – דברים כמו אמונה בנכונות המדע, אמונה באלוהים או בכך שיצר האדם טוב מטבעו. כמובן, השימוש המעניין ביותר שלהם הוא כאשר המית'וס מנפץ אותם לרסיסים... מקורות היציבות, אשר מתאימים למשחק יותר פאלפי, מייצגים קשרים חברתיים של הדמות, אשר עוזרים לה להחזיר לעצמה יציבות ברגעים קשים.
בסך הכל, יצירת דמות היא תהליך די קצר (כאשר יש נסיון עם השיטה ויש רעיון, רבע שעה אמורה להספיק), והאספקטים הנוספים מוסיפים עומק ועניין.
בכל העניין יש רק בעיה אחת רצינית למדי: בשיטה חסרות אמות מידה עבור היכולות באופן פושע ממש. אין כמעט שום אינדיקציה לגבי כמה נקודות ביכולת מסויימת מספיקות לאילו צרכים. כאשר ישבתי עם הקבוצה שלי להכין דמויות, המצב הגיע לעתים עד כדי אבסורד: שחקנים לא ידעו במה להשקיע, הרגישו שיש להם יותר מדי נקודות לחלק, והיה לא ברור אם המספרים ליכולת בה הדמות מתמחה אמורים להיות 15-20 או 5-10.

המית'וס של לאבקראפט וקתולהו​

המית'וס הוא דבר די מבולבל. לאבקראפט מעולם לא טרח לסדר דברים על מדפים יפים – את זה עשו אחרים אחריו. אולי בנימה זו, או אולי מתוך ההנחה שאנשים שהגיעו לספר הזה מכירים לפחות במעט את המית'וס, המשחק לא מתעכב על תיאור ראשוני וכללי של עולם המית'וס, אלא מסתפק ברשימות של אלים, יצורים, ספרים אסורים וכתות. מצד אחד, זה יכול להיות מעט קשה להבנה לאלו אשר מגיעים למשחק ללא כל היכרות קודמת עם המית'וס. מצד שני, חומר כללי ניתן למצוא בקלות – בויקיפדיה, למשל – ובספר זה יותר מעניין לקרוא את התוספות האישיות של הכותבים ואת ההקשרים לשיטה. ככה שלדעתי, ההתמקדות בעיקר יותר חשובה כאן.
המשחק נוקט בגישה מעניינת – ונכונה, לטעמי – לגבי האלים הראשיים של המית'וס בכך שהוא לא מספק שום מידע מכאני לגביהם. לדברי המשחק, "כשהמנחה מחליט להכניס את אחד האלים לתוך המשחק, זהו אלמנט עלילתי, לא קרב עם מפלצת, וכל מה שקורה הוא לשיקוליו האישיים." זה לא באמת משנה כמה חיים ויכולת לחימה יש לקת'ולהו.
תחת זאת, המשחק מספק על כל אל הסברים שונים על מהו ומה הוא יכול להיות. בכוונה אין רצון לתת תשובה חד משמעית לגבי מה מהווה האל המדובר – כל אחד רשאי לחשוב אחרת. המנחה רשאי לבחור את הדעה המתאימה לצורך המשחק, או שמא אין גישה נכונה, ואף אחד, אפילו לא הכתות המשרתות את האל, לא יודע את האמת. ואולי אפילו אין אמת. כך, למשל, המשחק מציג חלק נכבד מהאלים בתור "קונספטים" ולא יצורים נפרדים של ממש, מטאפורות, ואפילו – בתור תגובה לחלוקת האלים לפי יסודות שהכניס אוגוסט דרלת' – מציע חלוקה של חלק מהאלים לפי ארבעת הכוחות היסודיים (אטומי חזק, אטומי חלש, אלקטרו-מגנטי וכבידה).
ללא ספק, החלק העוסק באלים הוא אחד החלקים היותר מעניינים במשחק, ומומלץ לקריאה לכל חובב מית'וס באשר הוא.
לאחר מכן, המשחק מתאר מיני מפלצות ויצורי מית'וס, הפעם בצורה יותר "עניינית". לאלה יש מידע מכאני, ויש גם סעיף שימושי המתאר את זירת הפשע לאחר שהיצור עשה בה את שלו – אחרי הכל, לעתים קרובות החוקרים מתעסקים בתוצאות פעילות המפלצות ולא מתעמתים איתן בעצמן.
בנוסף, יש תיאור של קסמים שונים וספרים הקשורים למית'וס – לא הרבה חדש כאן. לבסוף, יש תיאור של כמה כתות ראויות לציון. המידע מעניין, אם כי לא הייתי מתנגד למידע נוסף על דרכי פעילות וארגון של כתות ברמה המקומית יותר.

שנות ה-30
בהמשך, המשחק מתאר את העולם בשנות ה-30. בניגוד למשחק המקורי של קריאתו של קת'ולהו, אשר מתרחש בעולם של שנות ה-20, המשחק מולנו מקדם את העולם לשנות ה-30. יש לכך כמה השפעות, אם כי הן מינוריות ברובן. ראשית, הדבר ממקם את המשחק במהלך השפל הכלכלי – דבר שתורם למית'וס, לטעמי, שכן המצב העגום בעולם צובע את הכל בגוונים כהים בהרבה, אם לרצות לשים על כך דגש. בנוסף, זה ממקם את המשחק ביחס אחר לאירועים בסיפוריו המקוריים של לאבקראפט – אם כי אני באמת לא חושב שזה באמת אמור לשנות משהו, כי סיפוריו של לאבקראפט לא יפגעו אם יוזזו עשר שנים קדימה מבחינת האירועים.
בפרק זה מתוארים בקצרה החיים בשנות ה-30, עם דגש על ארה"ב, ומובאות פסקאות על המצב בשאר מדינות העולם (כולל הערות לגבי המית'וס שם). בנוסף, יש טבלאות על נשקים, כלי תחבורה וציוד.
המידע שימושי, אך לדעתי מועט מדי. היה עדיף לתת יותר דגש על החיים בשנות ה-30 מאשר על כמה דברים אחרים שהובאו בספר. למשל, חסר מידע על תחבורה, אמצעי תקשורת ודברים דומים, אשר יכולים להיות קריטיים למדי. באתר המשחק יש אמנם כמה כתבות שמוסיפות מידע בנושא, אבל עדיין לא מספיק.

טיפים למנחה ולשחקנים
פרק זה נותן עצות לשחקנים לגבי איך כדאי לשחק, איך לנהל את המשאבים ואיך למצות את המקסימום מהמשחק, וכן נותן טיפים למנחה לגבי הרצה ותכנון המשחקים. הפרק שימושי, כיוון שנותן הרבה עצות ספציפיות למשחק (או לפחות ספציפיות למשחקי אימה וחקריה), במקום עצות כלליות על משחקי תפקידים, שניתן למצוא בהרבה מקומות אחרים. בהחלט פרק טוב ושווה קריאה.

מסגרות מערכה​

מבין כל החומר הנמצא בספר, זה הפרק היחידי שאני בכנות לא מבין למה הוא הוכנס פנימה. יש לא מעט דברים בספר שבבירור צומצמו בשביל להתאים לאורך ספר מסויים והיו מרוויחים מפירוט נוסף על חשבון הפרק הזה.
הרעיון מאחורי הפרק הוא להציג מספר מסגרות למערכה. הכוונה היא במסגרת עלילתית כללית, שבתוכה מתרחשות ההרפתקאות במקרה של מערכה גדולה. הבעיה היא שמשחקי קת'ולהו אינם פועלים היטב למערכות באמת ארוכות טווח. חלק גדול מההרפתקאות מעבירות את רעיונן בכך שהדמויות לא שורדות את סופן, או על כל פנים לא שורדות במצב שמאפשר להן המשיך הלאה. לטעמי, עמוד או שניים בנושא זה במסגרת הפרק של עצות למנחה היו מספיקים בהחלט, כיוון שמערכה ארוכת טווח מהסוג שמציעים כאן הינה משהו נדיר למדי במשחקי קת'ולהו, ולכן ספר הבסיס הוא לא המקום לפרט על כך.
הפרק נותן דוגמאות של שלוש מסגרות מערכה. האחת יותר "קלאסית", שבה הדמויות נשלחות למשימות חקירה מטעם אוניברסיטת מיסקאטוניק – אוניברסיטה בעיר הדמיונית ארקהם, בית להרבה ספרים אסורים ופרופסורים מטורפים. מסגרת נוספת ממקמת את הדמויות בתפקיד סוכנים לשעבר של ה-FBI, אשר היו חלק מפרוייקט סודי שעירב את המית'וס, ועכשיו מתמודדים עם הרבה בעיות כתוצאה מכך. הדבר מפלרטט עם מערכת דלתא גרין הישנה של קריאתו של קת'ולהו, אשר מיקמה את הדמויות בתפקיד סוכנים ממשלתיים מודרניים הנלחמים במית'וס, ובהחלט לא סטנדרטית למשחק זה. המסגרת השלישית, הפחות סטנדרטית מכולן, עוסקת בעולם אספני הספרים בלונדון ובהתעסקותם עם ספרים אסורים. זה מעין ערבוב של "השער התשיעי" עם "צבאות אלמוניים" – מסגרת מערכה מאוד מעניינת לכשעצמה, אבל לחלוטין לא במקום בספר הזה, ולמען האמת, הייתי מעמיד בספק שכדאי להריץ מערכה שכזאת בעזרת שיטת GUMSHOE.
כאמור, על אף שמסגרות המערכה שמוצגות כאן מעניינות למדי, לא מתאים להן להיות בספר הבסיס של המשחק. גם המשחק סובל מזה, שכן היה עדיף לו לפרט דברים אחרים על חשבון פרק זה, וגם הפרק עצמו סובל, שכן הוא היה מרגיש הרבה יותר טוב בתור ספר הרחבה משל עצמו.

הרפתקאת דוגמא
הרפתקאת הדוגמא שמובאת בסוף היא לטעמי מאוד טובה. מדובר בחקירה משטרתית של מעשיו של רוצח סדרתי (שאפילו מבוססת על מקרה אמיתי). היא מדגימה היטב את האלמנטים השונים של השיטה ואת עצות התכנון שהמשחק נותן למנחה, ויחד עם זאת היא גם מקורית ומעניינת למדי לכשעצמה, אפילו לשחקנים וותיקים.

עיצוב
העיצוב של המוצר פשוט מעולה. העמודים מעוצבים בסגנון מאוד יפה של שנות ה-30 בגווני צהוב וירוק זית. כמו כן, הציורים משובחים, וראוי לציון במיוחד שהציורים מצליחים לא לדרדר את המית'וס לדרגת "מפלצות עם הרבה שיניים ועיניים ופיות ומחושים מוזרים", כפי שקורה לעתים קרובות עם ציורי מית'וס, אפילו אלה המושקעים.

סיכום​

המשחק הזה הוא דוגמא חיה לכך שגם בתחומים וותיקים עוד יש הרבה מה לעשות. זהו משחק הבחירה שלי בכל הנוגע להרפתקאות קת'ולהו, ולדעתי הוא עושה את עבודתו בצורה מעולה. יש למשחק מספר פינות שדורשות ליטוש ודברים שהייתי משנה, אבל בסך הכל, המשחק מאוד מומלץ לכל אוהבי קת'ולהו. עם קצת מזל, אולי תהיה למשחק הוצאה שנייה, אשר תלטש אותו לכדי שלמות.
 
ולדעה שלי, כאחד השחקנים שאיתו אודין בחן את השיטה:
השיטה כמעט ולא מורגשת, וזה לא משהו חיובי בספר שלי.
הרעיון של "מיומנויות חקירה" נחמד בתיאוריה, אבל נכשל לדעתי. אם השחקנים אמורים למצוא אוטומאטית את הרמזים, ובהתחשב בזה שהמנחה רוצה שהם ימצאו את הרמזים, אפשר להניח שהוא לא יפרוס רמזים שהדמויות לא יכולות למצוא. מה שמבטל את כל הצורך בבחירת המיומנויות האלה מלכתחילה.
המיומנויות ה"פעילות" בנויות לא טוב. בגלגולים חוזרים באותה סצנה, לרמת המיומנות יש מעט מאוד השפעה על סיכויי ההצלחה שלך. מה גם שהן בסך הכל מנגנון מאוד פשוט והייתי אומר אפילו פרמיטיבי לקביעת הצלחה\כשלון. רובן לא נותנות לך לעשות משהו" מעבר" להצלחה\כשלון בסיסיים, ואלו שכן נותנות עושות את זה לרוב רק במצב "פאלפ" שהוא לא הצד החזק של השיטה בין כה וכה.

כמו שאודין רשם, חוסר היכולת לדרג ולהשוות רמות מיומנות זה פשוט בלתי נסלח. אין אינדיקציה לאיזו רמת מיומנות היא "טובה", אין אינדיקציה לכמה משהו "קשה" לביצוע. אין אפילו דמות לדוגמא שתוכל לנחש את זה ממנה. היה לנו ויכוח של רבע שעה מה השפיות של בן אדם "נורמלי", וכמה צריכה להיות רמת כשרון - יש לנו שחקן עם 16 באתלטיקה, אבל לך תדע אם הוא מתעמל אולימפי או סתם מישהו בכושר. בגלל הדרך שבהן הן מתחדשות הן מוטות לכיוון של דמויות המנחה שיכולות להרשות לעצמן לשרוף אותן בלי לחשוב על הסצנה הבאה.

המשחק כולו מרגיש הרבה יותר כ"משחק חקירה" מאשר "משחק אימה". הספר שם הרבה יותר דגש על צורת ההתנהלות כזה, ובגלל שכצפוי -כשנותנים למישהו פטיש (מיומנויות חקירה), כל העולם מתחיל להראות כמו מסמרים (רמזים).
אז כן, יכול להיות שזה ספר טוב כרפרנס למיתוס ורעיונות על איך לבנות ולהריץ הרפתקה של חקירה (ואולי איפלו אימה, אם כי לא ראיתי דגש על זה בספר), אבל בתור שיטה? לא נראה לי.
 
דבר ראשון, סקירה מצויינת.
השיטה נראת ממש חביבה, ועם כמה שיפצורים (חוקי בית או תיקונים של החברה) השיטה הזו יכולה לעבוד כמו שצריך!.
 
האמת, במשחקי אימה לדעתי דווקא חשוב שהשיטה תהיה לא מורגשת, כי כדי שהמשחק יוכל "להגיע" לשחקן, צריך כמה שפחות הפרעות בדרך.

חוץ מזה, אנחנו בדיוק עכשיו מגיעים לחלק עם יותר אקשן ועשיית דברים שדורשים יכולות כלליות, נראה איך זה ייראה שם. :)
 
ODDin אמר/ה:
האמת, במשחקי אימה לדעתי דווקא חשוב שהשיטה תהיה לא מורגשת, כי כדי שהמשחק יוכל "להגיע" לשחקן, צריך כמה שפחות הפרעות בדרך.
למרבה הצער היא לא עושה את זה. בדיוק ברגעים הכי מעניינים היא נתקעת כמו עצם בגרון. "ואז אתם פותחים את המגירה ורואים... תוציאו נקודת איסוף ראיות קודם."
 
סקירה טובה, ואני גם רוצה לציין באופן ספציפי שהחלק של העצות למנחה ולשחקנים הוא ממש מצויין (וגם התייחסתי אליו כאן, כי הוא מציין איזושהי נקודה קריטית שמאד הייתה חסרה לי התייחסית אליה במשחקי תפקידים).

בקשר לשיטה, אני לא בטוח שאני קונה את זה, בעיקר כי הגישה של "אם השחקנים צריכים גישה למידע אז תן להם אותו" מתנגשת עם כל הקטע של לתת סטטיסטיקות ליכולות חקירה. יכול להיות, מצד שני, שזה בגלל שלא קראתי אותה. מה שבטוח הוא שיישום מגוחך כמו שהציע פסקי בהודעה מעליי לא אמור לקרות - אני לא יודע אם זה כתוב בחוקים או לא, אבל ההסבר היחיד לסצינה כזו נקראת "מנחה מעאפן".

בכל מקרה, אני חושב שמשחקי קת'ולהו נועדו קודם כל להיות משחקי חקירה. שיחקתי כמה כאלה בחיי, והיחיד שבאמת היה משכנע היה זה שבו חקרנו תעלומת רצח קלאסית. הוא גם היחיד שהרגיש כמו סיפור של לאבקראפט. לכן, אני באמת חושב שהספר משרת את העולם של לאבקראפט בצורה מצויינת - והרבה יותר טוב משתי הגרסאות האחרות (אני מצטער, אבל קש"ק זו שיטה ממש גרועה שכתובה ממש ממש רע, ואני לא חושב שמישהו צריך שיסבירו לו למה גרסת הק20 לא עושה את העבודה מספיק טוב). גם אם אין לכם דרך להשתמש במכניקה, יש בספר כל כך הרבה דברים שיהיו יעילים למשחק קת'ולהו, כך שזה לא באמת משנה. זו ספר ה-go-to שלי לקת'ולהו (ומבחינת שיטה, אני לא חושב שיש סיבה שלא להשתמש בעולם האפלה).

ותיקון קטן לכתבה: Gumshoe הופיעה לראשונה ב-Esoterrorists, ולא ב-Fear Itself.
 
Engelous אמר/ה:
בקשר לשיטה, אני לא בטוח שאני קונה את זה, בעיקר כי הגישה של "אם השחקנים צריכים גישה למידע אז תן להם אותו" מתנגשת עם כל הקטע של לתת סטטיסטיקות ליכולות חקירה. יכול להיות, מצד שני, שזה בגלל שלא קראתי אותה.
אכן, זה בגלל שלא קראת אותה. המשחק ממליץ שבכל סצנה יהיו "רמזי ליבה" שאותם השחקנים מקבלים באופן אוטומאטי אם רק יש להם את המיומנות המתאימה. אפש להניח שאלא אם כן לא המנחה מכין את ההרפתקה, יהיה לשחקנים את המיומנות המתאימה. מכיוון שמיומנויות חקירה אף פעם לא מגלגלים, נשאר רק הבזבוזים על ה"אקסטרות" - וזה באמת מיותר לתת תחום שלם של מימנויות (והתחום הקריטי יותר) למשהו כל כך צדדי.

Engelous אמר/ה:
ואני לא חושב שמישהו צריך שיסבירו לו למה גרסת הק20 לא עושה את העבודה מספיק טוב). גם אם אין לכם דרך להשתמש במכניקה, יש בספר כל כך הרבה דברים שיהיו יעילים למשחק קת'ולהו, כך שזה לא באמת משנה. זו ספר ה-go-to שלי לקת'ולהו (ומבחינת שיטה, אני לא חושב שיש סיבה שלא להשתמש בעולם האפלה).
אני אשמח לדעת למה שיטת הק20 (איזה מהן? יש גם ל true20 אחת) לא עושה את העבודה. קראתי אותן והיא נראות לא רעות, אם אתה מתכנן להריץ פאלפ (שהוא דומה יותר לסגנון המקורי של לאבקראפט ממה שאני מבין) .
וכמו שאמרתי, זה נראה כמו ספר רפרנס לא רע לעולם המיתוס. השיטה היא זו שלוקה בחסר.
 
PeskyTiger אמר/ה:
]
אכן, זה בגלל שלא קראת אותה. המשחק ממליץ שבכל סצנה יהיו "רמזי ליבה" שאותם השחקנים מקבלים באופן אוטומאטי אם רק יש להם את המיומנות המתאימה. אפש להניח שאלא אם כן לא המנחה מכין את ההרפתקה, יהיה לשחקנים את המיומנות המתאימה. מכיוון שמיומנויות חקירה אף פעם לא מגלגלים, נשאר רק הבזבוזים על ה"אקסטרות" - וזה באמת מיותר לתת תחום שלם של מימנויות (והתחום הקריטי יותר) למשהו כל כך צדדי.
זה בדיוק מה שאמרתי, במילים שונות. כאמור, קראתי את כל הקטעים שאינם השיטה בספר, אז אני לא יודע איך העניין הזה עם הבזבוזים עובד. אבל מההכוונות ומהשיווק של השיטה אני זוכר שהגישה של Robin Laws (יוצר השיטה) היא שלא צריך להיות מצב שבו יש רמז שהשחקנים חייבים לקבל ולא מקבלים, ולכן הוא בנה את Gumshoe. מה שלא משכנע הוא בדיוק זה - למה לבנות שיטה מסביב לדבר כזה? אם יש רמזים שהכרחי ששחקנים יקבלו, למה שיהיה צורך לתווך את זה דרך שיטה? שיטה זה יעיל לדברים שדורשים איזשהו תיווך, או מתח, או דרמה. זה לא אף אחד מאלה.

PeskyTiger אמר/ה:
אני אשמח לדעת למה שיטת הק20 (איזה מהן? יש גם ל true20 אחת) לא עושה את העבודה. קראתי אותן והיא נראות לא רעות, אם אתה מתכנן להריץ פאלפ (שהוא דומה יותר לסגנון המקורי של לאבקראפט ממה שאני מבין) .
וכמו שאמרתי, זה נראה כמו ספר רפרנס לא רע לעולם המיתוס. השיטה היא זו שלוקה בחסר.

טרו20 זה לא לגמרי ק20, ואת הספר הזה עוד לא יצא לי לבדוק (הוא בן חודשים בודדים, סה"כ, ואני לא מעריץ גדול מדי של קת'ולהו). הק20 זכור לי כספר שיצא בתקופה שבה לא באמת הבינו את הרעיון שמאחורי ה-OGL. מלבד כמה הבדלים קטנים (נק"פ שלא עולה, שפיות), זה היה יותר מדי קרוב למו"ד מכדי שיהיה לי נוח עם זה. יכול להיות שאני טועה, כי זה רושם בן 6 שנים בערך, אבל זה מה שאני זוכר (כמובן, זכרון זה מהדברים הפחות אמינים בעולם).

והסיבה שאני מתלהב מהספר היא שהוא נכתב על ידי האדם שהכי מתאים לכתיבת ספרי קת'ולהו בעולם - קנת' הייט. השיטה היא של רובין לוז, ויובאה בשלמותה עם שינויים קטנים מהאזוטרוריסטים, אבל שאר הספר הוא עצות מצויינות ורעיונות נפלאים של קנת' הייט. אז לא באמת אכפת לי מהשיטה :)
 
מודה בטעות לגבי Fear Itself, יתוקן. חשבתי שהסדר ביניהן היה הפוך.
ואני עדיין חושב שהשיטה עובדת טוב. אני מודה שיכולות החקירה היו יכולות להסתדר עם סימון של "יש לי / אין לי", אבל גם המצב הנוכחי בסדר; לגבי היכולות הכלליות, עוד לא ממש יצא לנו לבדוק אותן. יום שלישי הקרוב נראה סוף סוף איך קרב עובד בשטח. :)

ואגב, פסקי, הסגנון המקורי של לאבקראפט הוא דווקא טהור, עם גלישות קלות לפאלפ מדי פעם.
 
זה יכול להיות עקרוני מי בדיוק מהשחקנים מקבל את הרמז - אם השחקנים במצב מסויים לא רוצים לשתף ביניהם את כל המידע, אם החבורה מפוצלת וכו'.
 
A
שלום.

דיברתם פה על גרסאות שונות של קת'ולהו. ככל הזכור לי, כל הגרסאות שדיברתם עליהן מתייחסות לתקופה שבין שנות התשעים של המאה ה-19 לבין שנות העשרים של המאה העשרים. קיים משחק תפקידים אחד (שאני מכיר) שמתייחס לעולם של לאבקרפט בשנות ה-30, והוא Delta Green, או, אם לדייק, הרחבת Countdown שלו. אני לא יודע אם אתם מכירים אותו (סביר להניח שלא, יש עותקים בודדים בארץ), אבל אם אתם מכירים אותו, אני אשמח לקבל השוואה בין הצגת שנות ה-30 לפי DG לבין הצגת שנות השלושים בספר המדובר.

תודה ויום נפלא,
גיל.
 
דלתא גרין מציג קונספירציות בשנות ה-30, והניסיון שלי איתו הראה שהוא לא מציג את היקום של לאבקראפט בשנות ה-30, אלא את היקום של דלתא גרין בשנות ה-30, שהם לא אותו הדבר (בדיוק כמו ש-Cthulhutech מציג את שנת 2080 של קת'ולהוטק, ולא את שנת 2080 של היקום של לאבקראפט). חוץ מזה שדלתא גרין קודם כל מותאם למשחק מודרני, ומתייחס לשנות ה-30 בתור היסטוריה יותר מאשר סביבת משחק.

הסקירה של שנות ה-30 היא בעיקר היסטורית, כדי לתת את האווירה - לא היסטוריה מומצאת כמו בדלתא גרין. יש גם כמה הצעות לעלילות שחלקן יכולות להזכיר את דלתא גרין בסגנון (לפחות קונספירציה ממשלתית אחת, אם אני זוכר נכון), אבל אלה הצעות ולא ברירת מחדל.
 
מה שחגי אמר די נכון. טרייל אוף ממקם את עצמו בשנות ה-30 ולא בשנות ה-20 מ-2 הסיבות שהזכרתי בסקירה (זאת, לפחות, דעתי; לא יודע מה עבר בראשו של הייט כשהוא שם את המשחק שם): קודם כל, בשביל להמנע מ"רגע, אז אם אני סתם קטנוני וחופר בסיפורי לאבקראפט ללא שום טעם ומטרה, אז הקמפיין שלנו מתרחש בדיוק ביום של הסיפור הזה הזה והזה, וזה מאוד לא אותנטי שלא הכנסת את מאורעות הסיפור לקמפיין!"; והסיבה השנייה היא כדי למקם את זה בתקופה ההיסטורית של השפל הכלכלי - זמן די מגניב להראות את חוסר המשמעות של המין האנושי.
באופן כללי, הרעיון הוא להיות בדיוק מה שקריאתו של קת'ולהו המקורי ניסה להיות - משחק בעולם המקורי של לאבקראפט, עם ההרגשה המקורית של לאבקראפט (או שאתה יכול להחליף את "לאבקראפט" עם שם הממשיך שלו האהוב עליך). זאת בניגוד לדלתא גרין או לקת'ולהוטק, שמטרתם הייתה להמציא עולם אחר, עם הרגשה אחרת ודברים אחרים שקורים בו, בהשראת העולם של לאבקראפט.
 
נושא ישן: שלום . לא היו תגובות חדשות בנושא זה במעל 60 ימים.
אין לפרסם תגובות אלא אם התגובה עדיין רלוונטית, אלא לפתוח נושא חדש.

התחילו לשחק עם פאת'פיינדר בעולמות פראיים

תוכן מומלץ

נושאים לוהטים

פוסטי פרופיל אחרונים

העדכון החדש נראה מעולה אני רוצה לראות מה אפשר עוד לשפר מה אתכם?
שלום! מחפש לקנות הרחבה למנצ'קין, גם יד שניה
מוזמנים לערוץ היוטיוב החדש שלי עם קטעים קצרים משולחן המשחק שלנו :)
The warrior plasmid The warrior כתב/ה על הפרופיל של plasmid.
מזל טוב
The warrior מירטוקן The warrior כתב/ה על הפרופיל של מירטוקן.
מזל טוב!🥳🥳🥳🥳
חזרה
Top