הספר פותח בקומיקס משעשע למדי על כוח-של-רבים ונזיר שמימי שלא יודע במה הוא הסתבך.
חוץ מלהדגים טעימה מכוחם של הלונארים, הוא גם משרת כהדגמה לחלק מתכונות האופי המשתופות לרובם: הערכה של חופש ושל כוח התמדה.
הפרק הראשון מתאר בהרחבה על ה"תרבות" הלונארית, החל מהמלחמה הגדולה שם הם שרתו כשומרי ראש ומנהיגים משניים, דרך העידן הראשון בו הם שמשו כיועצים ושומרים, ממשיך במרד הגדול ,הבריחה לווילד ועידן הצער.
הפעם הברית הכסופה מחולקת לכמה סיעות, שכל אחת מתמקדת בשרות של לונה בצורה אחרת.
"משרתי מלכי השמש" היא סיעת אוהדת סולארים, הם מאמינים שמקומם הטבעי של הסולארים הוא בראש הבריאה, והם פועלים כדי לראות את זה קורה.
"חרבותיה של לונה: לקחו על הצמם את העול של להגן על הבריאה מפני הפיי.
"מגינה של גאיה" תומכים ב"חזרה לטבע" ומאמינים שזאת הדרך לחזק את האנושות. הם אולי מזכירים ביותר את הלונארים של פעם.
"השביל המתמשך" הם הסיעה שמתרכזת ביותר בצרכיהם של בני אדם, והם אלו שתומכים ב"אלף הנהרות" בצורה החזקה ביותר.
בהמשך מתואר הקוד של הברית הכסופה, שכצפוי מתמקדת באומץ וכבוד.
"אלף הנהרות":
דרך הפעולה של הלונארים השתנתה והתפתחה גם היא. לא עוד ברברים שמעונים רק בהפלת הציוויליזציה.
אחרי שצפו בשקיעת הציוויליזציה אחרי נפילת הסולארים, הלונארים נשבעו שזה לא יקרה בשנית.
הלונארים לקחו על עצמם תפקידים של מחשלי תרבויות ובוני מדינות. הם מבצעים ניסויים סוציאלים בקנה מידה של עמים. לפעמים הם פועלים מאחורי הקלעים, לפעמים דרך הפעולה היא ברוטאלית וישירה. המטרה היא זהה : למצוא את דרך החיים והממשל שתיתן לבני האדם לחיות בשגשוג גם ללא תמיכה של נשגבים
בפרק השני מתוארים כמה מהניסויים האלה:
סימנרה, שהלונארית "עשרה פסים" השתלטה עליה במטרה לחזק אותה, הפכה אותה לדיקטטורה, ובסוף כמעט נרצחה.
צירוסקרו , היכן שתמוז (לונאר מהעידן הראשון) מנהל את הניסוי שלו בחרברות שבטיות ומילטריסטיות.
הליגה ההסלנטית, היכן שהלונארים מנהלים ניסוי בחברה מיסטית דתית.
והלטה , שבה מנהל "פיתון כסוף" ניסוי של חברה כמעט מבודדתו, עם שילוב של טכנולוגיה מהעידן הראשון.
הפרק השלישי מציג חוקים לבנית דמות לונארית.
מוצגו שלוש הקאסוטות הקימות : ירח מלא , ירח משתנה, וירח חסר.
היכן שסולארים הם מלכי הגיוון והכשרון, לונארים הם מלכי הגוף והנפש. לונארים מקבלים "תכונות נבחרות" שאותן
קל להם יותר לשפר, ובהם קל להם יותר לקנות צ'ארמים.
ירח מלא הם הלוחמים הלונארים, שמקבלים את התכונות הפיזיות כמועדפות
ירח משתנה הם הדיפלומטים והנוכלים, ומקבלים את התכונות הסוציאליות כמועדפות.
ירח חסר הם המלומדים והקוסמים ומקבלים את התכונות המנטליות כמועדפות.
כל דמות גם מקבל תכונה מועדפת אחת נוספת, מה שנותן יותר אפשרויות לדמות.
בנוסף יש אפשרות בניה של לונאר חסר קאטה, שלא חבר בברית הכסופה.
בפרק הבא מוצעים רקעים שהשתנו מספר הבסיס, ורקעים שהוספו ללונארים,
בניהם "דם הלב" שדרוש ללונארים כדי לשות צורה לחיה,כבוד, והקשר לבן/בת הזוג הסולארית שלו - לכל לונאר
בעידן הראשון היה בן או בת זוג סולארי שהם מפתחים קשר רגשי אליהם.
אחד הרקעים היותר מגניבים היא הפשרות לקעקע על הדמות חפץ קסום כגו שריון או smashfist.
אחרי עוד קטע קומיקס מגניב , שמבהיר ל"ג'יד הרמונית" למה לא כדאי להתעסק עם לונארים ,מגיעים לפרק חמש - יכולת הקסם של הלונארים.
הלונארים הם בבסיסם משני צורה, וזה מתבטא הצ'ארמים שלהם. הם יכולים לשנות צורה לכל חיה שהם שתו את "דם הלב" שלה, ובנוסף לכל לונאר יש "חיית טוטם" שהוא מזדהה איתה והופך אליה יותר בקלות.
זהו כשרון בסיסי ללונארים, ולא דורש מהם צ'ארמים מיוחדים, אלא אם כן הם רוצים להפוך לחיות גדולות מאוד או קטנות מאוד.
לפני הצ'ארמים ה"רגילים" , מוצגים צ'ארמים המיוחדים ללונארים: knacks. הם בעצם צ'ארמים שמחזקים
את יכולת שינוי הצורה של הלונארים, מאפשרות להפוך לחיות בעל גודל אבנורמאלי, ליכולת להפול לבני אדם ולשדים.
יכול בסיסית נוספת של הלונארים היא צורת המלחמה שלהם, זורה משלבת בין צורת אדם לצורת חיית הטוטם שלהם.
הם יכולים לקנות לצורה הזאת בונוסים נוספים שנלקחים מרשימת מוטציות הווילד בספר הבסיס.
בקטע הבא מוצגים הצ'ארמים הלונארים.
היכולות הלונאריות מתבסוסות על תכונות, וזא בא לידי ביטוי בצארמים שלהם:
תוספות קוביות מוגבלות בתכונה, המצוינויות שלהם הן לכל תכונה ולא לכל כשרון, ולצ'ארמים שלהם יש מינימום תכונה נדרשת.
בדרך כלל זה אינטואטיבי, אבל קצת קורס כשזה מגיע לתכונות מחשבתיות.
לכל תכונה יש כמה תת סעיפים שהצ'רמים מחולקים לפיהם: תחת "כוח" נמצא תת סעיף של תוספת לנזק, תת סעיף של תוספות לאתלטיקה וכך הלאה. אין הרבה חדש מבחינת הצארמים. ראינו כבר את חלקם (התאור הוא ממש "כמו הצ'ארם הסולארי X"),
או וורסיה דומה להם.
יש מעט שינויים משמעותים:
מוצגת אמנות לחימה חדשה "הגיבור הלונארי", שהיא מעין מראה של "הגיבור הסולארי" אבל יותר זריזה.
מכיוון שבשביל לונארים היא מבוססת על זריזות ולא על כשרון האומנות לחימה , הם יכולים בעצם להתשמש איתה בכל נשק.
מילת קוד חדשה "מתנה" אומרת שלצ'ארם יש השפעה חזקה יותר בצורה המלחמה של הלונאר, בדרך כלל משמעותית.
מילת קוד חדשה "מאושר זעם". ללונארים יש צ'ארם שמאפשר להם להכנס לזעם קרב, ואיתו להפעיל את כל
הצ'ארמים מאושרי הזעם ללא שימוש בקומבו, ובעלות מופחתת. שוב, כוח הרס משמעותי.
שתי מילות הקוד האלה באו לפצות על החלשת צורת המלחמה ביחסית למהדורה הראשונה.
הפרק השישי מפרט יותר על חסרי הקאסטה שלא קועקעו על ידי הברית הכסופה, והכימרות שלא קועקעו ועוותו על ידי הווילד.
הכימרות איבדו את שפיותם וכל צלם אנוש.
אחרי עוד קומיקס משעשע, מגיעים לפרק השביעי. פרק זה מופנה יותר למספר ומציע רעיונות שונים למשחק מבוסס לונארים.
הוא מעלה קווי עלילה שונים ,ומציג מקומות שונים שהשחנים יכולם להשתלב בהם.
מוסברות בו בעיות שונות שהשחקנים עלולים להתקל בהם כלונארים, וטיפים על חלוקת נקן.
בקומיקס הבא מככבים את לילית ואוליפלם, והוא מעלה חשש לחייו של האקליפס "ברבור" .
כאן נגמר הספר. איפה שהוא נתקלתי גם בתאור של הקאסטות החסרות , שאבדו בעידן הראשון. לא זוכר באיזה פרק.
חוות דעת אישית:
סך הכל , לפי דעתי, הספר מהווה חומר קריאה מעניין. הלונארים הם בעלי פוטנציאל להיות דבש"ים נהדרים,
גם בתור אנטגוניסטים וגם בתור דמויות תומכות. הם מספיק מסתוריים ושונים מהסולארים כדי לקדם יחסים מתוחים, לכל כיוון שבו תיקח את זה, והקשר שיש לכל אחד מהם לסולאר כלשהו גם תורם מאוד כקרס עלילה.
החסרון שלהם הוא , לדעתי , בטווח מוגבל למדי של טיפוסים ושיטות פעולה (אני צופה שלא יהיו יותר משני טיפוסים של לוחמים לונארים, למשל), ובמטרות שדי מוגבלות גם הם.
הצ'ארמים הלונארים דורשים טקטיקה אחרת מהסולארים, והרבה יותר התמקדות ותכנון מראש. אבל את מה שהם עושים - הם עושים מצויין. לונאר לוחם יהיה מכונת מלחמה, ולונאר trickster יגרום יותר צרות מהג'וקר.
למרות זאת לא הייתי רוצה לשחק לונאר. הם מתמחים יותר מידי בדבר אחד, ולמרות הכוח, מי רוצה בכנות רוצה מראש להצהיר על עצמו כמקום שני? אבל ישנם שחקנים שמאוהבים בגיבורים ה"פראים" האלה, למרות שכאן הפראיות מותנה יחסית לגרסא המקודמת שלהם. שחקן אחד במערכה סולארית אולי ישתלב טוב. אני לא רואה את זה קורה הפוך.
הניסוים הלונארים מעניינים גם הם, למרות שאני לא מצליח לחשוב על דרך לשלב את זה כחלק מהסיפור חוץ ממשהו שהוא לחלוטין ברקע. זה בסקאלה גדולה מידי לשחקנים כדי להתמודד עם זה לדעתי, או אפילו לתפוס את זה, אלא אם כן אתם מריצים סדרה אפית שמשתרעת על פני מאות או אלפי שנים.
חוץ מלהדגים טעימה מכוחם של הלונארים, הוא גם משרת כהדגמה לחלק מתכונות האופי המשתופות לרובם: הערכה של חופש ושל כוח התמדה.
הפרק הראשון מתאר בהרחבה על ה"תרבות" הלונארית, החל מהמלחמה הגדולה שם הם שרתו כשומרי ראש ומנהיגים משניים, דרך העידן הראשון בו הם שמשו כיועצים ושומרים, ממשיך במרד הגדול ,הבריחה לווילד ועידן הצער.
הפעם הברית הכסופה מחולקת לכמה סיעות, שכל אחת מתמקדת בשרות של לונה בצורה אחרת.
"משרתי מלכי השמש" היא סיעת אוהדת סולארים, הם מאמינים שמקומם הטבעי של הסולארים הוא בראש הבריאה, והם פועלים כדי לראות את זה קורה.
"חרבותיה של לונה: לקחו על הצמם את העול של להגן על הבריאה מפני הפיי.
"מגינה של גאיה" תומכים ב"חזרה לטבע" ומאמינים שזאת הדרך לחזק את האנושות. הם אולי מזכירים ביותר את הלונארים של פעם.
"השביל המתמשך" הם הסיעה שמתרכזת ביותר בצרכיהם של בני אדם, והם אלו שתומכים ב"אלף הנהרות" בצורה החזקה ביותר.
בהמשך מתואר הקוד של הברית הכסופה, שכצפוי מתמקדת באומץ וכבוד.
"אלף הנהרות":
דרך הפעולה של הלונארים השתנתה והתפתחה גם היא. לא עוד ברברים שמעונים רק בהפלת הציוויליזציה.
אחרי שצפו בשקיעת הציוויליזציה אחרי נפילת הסולארים, הלונארים נשבעו שזה לא יקרה בשנית.
הלונארים לקחו על עצמם תפקידים של מחשלי תרבויות ובוני מדינות. הם מבצעים ניסויים סוציאלים בקנה מידה של עמים. לפעמים הם פועלים מאחורי הקלעים, לפעמים דרך הפעולה היא ברוטאלית וישירה. המטרה היא זהה : למצוא את דרך החיים והממשל שתיתן לבני האדם לחיות בשגשוג גם ללא תמיכה של נשגבים
בפרק השני מתוארים כמה מהניסויים האלה:
סימנרה, שהלונארית "עשרה פסים" השתלטה עליה במטרה לחזק אותה, הפכה אותה לדיקטטורה, ובסוף כמעט נרצחה.
צירוסקרו , היכן שתמוז (לונאר מהעידן הראשון) מנהל את הניסוי שלו בחרברות שבטיות ומילטריסטיות.
הליגה ההסלנטית, היכן שהלונארים מנהלים ניסוי בחברה מיסטית דתית.
והלטה , שבה מנהל "פיתון כסוף" ניסוי של חברה כמעט מבודדתו, עם שילוב של טכנולוגיה מהעידן הראשון.
הפרק השלישי מציג חוקים לבנית דמות לונארית.
מוצגו שלוש הקאסוטות הקימות : ירח מלא , ירח משתנה, וירח חסר.
היכן שסולארים הם מלכי הגיוון והכשרון, לונארים הם מלכי הגוף והנפש. לונארים מקבלים "תכונות נבחרות" שאותן
קל להם יותר לשפר, ובהם קל להם יותר לקנות צ'ארמים.
ירח מלא הם הלוחמים הלונארים, שמקבלים את התכונות הפיזיות כמועדפות
ירח משתנה הם הדיפלומטים והנוכלים, ומקבלים את התכונות הסוציאליות כמועדפות.
ירח חסר הם המלומדים והקוסמים ומקבלים את התכונות המנטליות כמועדפות.
כל דמות גם מקבל תכונה מועדפת אחת נוספת, מה שנותן יותר אפשרויות לדמות.
בנוסף יש אפשרות בניה של לונאר חסר קאטה, שלא חבר בברית הכסופה.
בפרק הבא מוצעים רקעים שהשתנו מספר הבסיס, ורקעים שהוספו ללונארים,
בניהם "דם הלב" שדרוש ללונארים כדי לשות צורה לחיה,כבוד, והקשר לבן/בת הזוג הסולארית שלו - לכל לונאר
בעידן הראשון היה בן או בת זוג סולארי שהם מפתחים קשר רגשי אליהם.
אחד הרקעים היותר מגניבים היא הפשרות לקעקע על הדמות חפץ קסום כגו שריון או smashfist.
אחרי עוד קטע קומיקס מגניב , שמבהיר ל"ג'יד הרמונית" למה לא כדאי להתעסק עם לונארים ,מגיעים לפרק חמש - יכולת הקסם של הלונארים.
הלונארים הם בבסיסם משני צורה, וזה מתבטא הצ'ארמים שלהם. הם יכולים לשנות צורה לכל חיה שהם שתו את "דם הלב" שלה, ובנוסף לכל לונאר יש "חיית טוטם" שהוא מזדהה איתה והופך אליה יותר בקלות.
זהו כשרון בסיסי ללונארים, ולא דורש מהם צ'ארמים מיוחדים, אלא אם כן הם רוצים להפוך לחיות גדולות מאוד או קטנות מאוד.
לפני הצ'ארמים ה"רגילים" , מוצגים צ'ארמים המיוחדים ללונארים: knacks. הם בעצם צ'ארמים שמחזקים
את יכולת שינוי הצורה של הלונארים, מאפשרות להפוך לחיות בעל גודל אבנורמאלי, ליכולת להפול לבני אדם ולשדים.
יכול בסיסית נוספת של הלונארים היא צורת המלחמה שלהם, זורה משלבת בין צורת אדם לצורת חיית הטוטם שלהם.
הם יכולים לקנות לצורה הזאת בונוסים נוספים שנלקחים מרשימת מוטציות הווילד בספר הבסיס.
בקטע הבא מוצגים הצ'ארמים הלונארים.
היכולות הלונאריות מתבסוסות על תכונות, וזא בא לידי ביטוי בצארמים שלהם:
תוספות קוביות מוגבלות בתכונה, המצוינויות שלהם הן לכל תכונה ולא לכל כשרון, ולצ'ארמים שלהם יש מינימום תכונה נדרשת.
בדרך כלל זה אינטואטיבי, אבל קצת קורס כשזה מגיע לתכונות מחשבתיות.
לכל תכונה יש כמה תת סעיפים שהצ'רמים מחולקים לפיהם: תחת "כוח" נמצא תת סעיף של תוספת לנזק, תת סעיף של תוספות לאתלטיקה וכך הלאה. אין הרבה חדש מבחינת הצארמים. ראינו כבר את חלקם (התאור הוא ממש "כמו הצ'ארם הסולארי X"),
או וורסיה דומה להם.
יש מעט שינויים משמעותים:
מוצגת אמנות לחימה חדשה "הגיבור הלונארי", שהיא מעין מראה של "הגיבור הסולארי" אבל יותר זריזה.
מכיוון שבשביל לונארים היא מבוססת על זריזות ולא על כשרון האומנות לחימה , הם יכולים בעצם להתשמש איתה בכל נשק.
מילת קוד חדשה "מתנה" אומרת שלצ'ארם יש השפעה חזקה יותר בצורה המלחמה של הלונאר, בדרך כלל משמעותית.
מילת קוד חדשה "מאושר זעם". ללונארים יש צ'ארם שמאפשר להם להכנס לזעם קרב, ואיתו להפעיל את כל
הצ'ארמים מאושרי הזעם ללא שימוש בקומבו, ובעלות מופחתת. שוב, כוח הרס משמעותי.
שתי מילות הקוד האלה באו לפצות על החלשת צורת המלחמה ביחסית למהדורה הראשונה.
הפרק השישי מפרט יותר על חסרי הקאסטה שלא קועקעו על ידי הברית הכסופה, והכימרות שלא קועקעו ועוותו על ידי הווילד.
הכימרות איבדו את שפיותם וכל צלם אנוש.
אחרי עוד קומיקס משעשע, מגיעים לפרק השביעי. פרק זה מופנה יותר למספר ומציע רעיונות שונים למשחק מבוסס לונארים.
הוא מעלה קווי עלילה שונים ,ומציג מקומות שונים שהשחנים יכולם להשתלב בהם.
מוסברות בו בעיות שונות שהשחקנים עלולים להתקל בהם כלונארים, וטיפים על חלוקת נקן.
בקומיקס הבא מככבים את לילית ואוליפלם, והוא מעלה חשש לחייו של האקליפס "ברבור" .
כאן נגמר הספר. איפה שהוא נתקלתי גם בתאור של הקאסטות החסרות , שאבדו בעידן הראשון. לא זוכר באיזה פרק.
חוות דעת אישית:
סך הכל , לפי דעתי, הספר מהווה חומר קריאה מעניין. הלונארים הם בעלי פוטנציאל להיות דבש"ים נהדרים,
גם בתור אנטגוניסטים וגם בתור דמויות תומכות. הם מספיק מסתוריים ושונים מהסולארים כדי לקדם יחסים מתוחים, לכל כיוון שבו תיקח את זה, והקשר שיש לכל אחד מהם לסולאר כלשהו גם תורם מאוד כקרס עלילה.
החסרון שלהם הוא , לדעתי , בטווח מוגבל למדי של טיפוסים ושיטות פעולה (אני צופה שלא יהיו יותר משני טיפוסים של לוחמים לונארים, למשל), ובמטרות שדי מוגבלות גם הם.
הצ'ארמים הלונארים דורשים טקטיקה אחרת מהסולארים, והרבה יותר התמקדות ותכנון מראש. אבל את מה שהם עושים - הם עושים מצויין. לונאר לוחם יהיה מכונת מלחמה, ולונאר trickster יגרום יותר צרות מהג'וקר.
למרות זאת לא הייתי רוצה לשחק לונאר. הם מתמחים יותר מידי בדבר אחד, ולמרות הכוח, מי רוצה בכנות רוצה מראש להצהיר על עצמו כמקום שני? אבל ישנם שחקנים שמאוהבים בגיבורים ה"פראים" האלה, למרות שכאן הפראיות מותנה יחסית לגרסא המקודמת שלהם. שחקן אחד במערכה סולארית אולי ישתלב טוב. אני לא רואה את זה קורה הפוך.
הניסוים הלונארים מעניינים גם הם, למרות שאני לא מצליח לחשוב על דרך לשלב את זה כחלק מהסיפור חוץ ממשהו שהוא לחלוטין ברקע. זה בסקאלה גדולה מידי לשחקנים כדי להתמודד עם זה לדעתי, או אפילו לתפוס את זה, אלא אם כן אתם מריצים סדרה אפית שמשתרעת על פני מאות או אלפי שנים.