• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

Heroes of Shadow, גיבורי הצל של מבוכים ודרקונים

שם
Heroes of Shadow
שיטה/סוג
מבוכים ודרקונים 4
שפת המשחק
אנגלית
יוצרים.ות
Mike Mearls, Robert J. Schwalb
מוציא לאור
מכשפי החוף
דירוג
כוכב(ים) 5.00
12.jpgכפי ששם הספר מרמז, ספר זה עוסק בצלמוות ובכוחות צל (שמהווה מקור כח בפני עצמו) , ומראה לנו מקצועות חדשים ואפלים, גזעים חדשים ואפלים ועוד כל מיני דברים אפלים. זה כולל עוד כוחות למקצועות הקיימים, כשרונות ועוד כל מיני אפשרויות אפלות לדמויות התמימות שלכם. הספר כולל 160 עמודים בצבע מלא והוא יצא לאור לאחר מוצרי ה Essentials כך שהמקצועות בו משלבים את עקרונות ה essentials עם העקרונות המוכרים מהסל"ש.

כשהמנחה שלנו הביא לאחד המפגשים את הספר הזלנו עליו ריר כל המפגש, עד שהמנחה נכנע לבסוף, וכולנו בנינו באופן חד פעמי דמויות רק מהספר הזה. יום לאחר מכן, אחרי הרבה הפצרות מצידי, הוא השאיל לי את הספר, וכך גם אתם תוכלו לדעת מה יש בין דפיו האפלים. אז הנה הם – גיבורי הצל.

פרק 1: לתוך החשכה
הפרק הראשון הוא שישה עמודים של פלאף העוסק בקסם צל, מדבר על האופן בו קסם הצל משתלב עם קסם מאגי רגיל וכוחות קדושה, וכן מראה דרכים רבות שבהן כל אחד יכול לגלות כיצד להשתמש בקסם הצל. חלק מהפרק עוסק בצלמוות ומתאר כמה דרכים בהן הצלמוות מפתה אנשים נואשים או צמאי כוח אל ממלכתו האפלה.

פרק 2: מקצועות הצל
באופן לא מפתיע , הפרק הזה הוא בערך חצי מהתוכן של הספר. הוא לא מכיל רק את המקצועות החדשים ואת כוחותיהם, אלא גם אפשרויות נוספות לכהנים, קוסמים ומכשפים. הפרק מלא בדרכים לשלב את הדמויות האפלות עם שאר הקבוצה וכולל גם כמה קרסי עלילה סמויים.
המקצוע הראשון שאנחנו רואים הוא המתנקש. המקצוע מזכיר את הנוכל, אבל הוא הרבה יותר אכזרי וקטלני. תת-המקצוע שלו הוא התליין, המתמחה בהוצאת אנשים, יצורים ומפלצות להורג. למקצוע שלל כוחות אפלים ומרושעים הנועדים לרציחה והעלמה של אנשים. התפקיד של המקצוע הוא סער.
המקצוע השני הוא אביר הטומאה (Blackguard). הוא סוג של אביר קודש מרושע, שנעזר בכוחות אפלים שמעצימים את כוחותיו. מכניקת הסער של אביר הטומאה מאפשרת לו להוסיף כריזמה לנזק, אבל רק על מטרות שעליהן יש יתרון קרבי. יש לאביר הטומאה כמות מטורפת של נקודות פגיעה יחסית לסער, הוא מסוגל להשתמש בשריון כבד והוא חזק להפליא. זהו כנראה הסער החזק ביותר והחסון ביותר שראיתי מימי.
אגב, הבחור שעל הכריכה הוא אביר טומאה, והדמות שלו מופיעה בכמה וכמה תמונות לאורך הספר.
הערפד הוא המקצוע שעליו שמעתי הכי הרבה לפני שהספר יצא. זהו סער שמסוגל להוריד נזק מוות במגע, להוריד עוד נזק בכך שהוא יונק את חייהם של אויביו, וכמובן הוא יכול להחליף את צורתו לנחיל צללים של יצורים דמויי עטלף. בדרגות גבוהות יותר הוא יכול לשנות את צורתו לעטלף או לשלוט ביצורים בזכות מבטו בלבד. בדרגות גבוהות עוד יותר, כל יכולות הבסיס האלו משתפרות, כך שהדבר הבאמת חדש שהוא מקבל כאשר הוא מגיע לדרגות המופת הוא לבחור מורשת דם, שנותנת לו תוספים מסויימים.
הרעיון מעולה והביצוע לא רע, אבל לדעתי, ערפד עדיף בתור תבנית, לא מקצוע. אולי אני רוצה לשחק בן אנוש כוהן של פיילור שבעצם ננשך בילדותו וקולל בכך שיהיה ערפד לעד? לא, עכשיו אני לא יכול כי ערפד חייב להיות רשע ואפל לפי המקצוע.
הכובל הוא בעצם תת-מקצוע חדש למכשף בעל תפקיד הרכז, ולדעתי הוא המקצוע הכי טוב בספר. למעשה, אני חושב שהוא המקצוע הכי טוב למהדורה 4. בכוחותיו הוא דומה באופן כמעט זהה למכשף ב-World of Warcraft: בחור לובש גלימות שמזמן יצורים אפלים ודמוניים לעזרתו.
כובל יכול לבחור רק את ברית הכוכבים או את ברית החשכה, אשר משפיעות על כוחות ההיתקלות ועל בני הברית המזומנים שלו. אני באמת אוהב את הדברים החדשים של ברית הכוכבים: כוח לפי רצון שמונע ממטרה אחת לראות בני ברית במרחק 3 משבצות ממנה, לזמן הרבה מחושים מהאדמה על אזור ספציפי, לגרש יצור אל הכאוס שמעבר, לקבל חסינות פסיונית, ועוד מלא דברים טובים. לעזאזל, כן! זאת הפצצה של הספר. ביצוע מכאני מעולה של זימונים, ומאוזן בדרך ששה"מ'ים אוהבים. הביצוע מצוין, למרות שנראה שהרעיון גנוב במקצת.
פרט למקצועות החדשים, כהנים מקבלים הרבה תפילות יומיות חדשות, כהני מלחמה מקבלים את תחום ההשפעה 'מוות", קוסמים ומכשפים מקבלים המון לחשים חדשים ואפלים. הרבה דברים מחודשים, אבל בצורה טובה.

פרק 3: גזעי הצל
הגזע הראשון הוא ה-Revenant (שהוא לא ממש גזע, כמו שמיד תראו), שאלה בעצם נשמות שחזרו לעולם החומרי ונכנסו לגוף חדש, וכל מה שיצורים אלה זוכרים מחייהם הקודמים אלה רק כמה זכרונות חטופים. לרוב, מלכת העורבים מחזירה את הנשמות שבעתיד תהיינה Revenants לעולם החומרי בכדי שתעשנה את דבריה. כמה קרסי עלילה כוללים קבוצה של Revenants המנסים להזכר בחיים הקודמים, שאולי היו משמעותיים. כמו כן, ישנם טוויסטים: אולי בחייה הקודמים הדמות הייתה מרושע, וכו'. הרעיון חביב בהחלט, וקרסי העלילה המשולבים בגזע מעניינים למדי, אף שזה לא ממש גזע.
צללים (Shades) הם בני אנוש אשר סחרו בחלק מנשמתם בשביל שבב קטן מהתגלמות הצלמוות, אשר ככל הנראה עושה אותם חרישיים עד מאוד: יש להם תוסף לזריזות, יש להם מאפיין גזע הנותן להם הכשרה בהתגנבות, וכוח גזע לפי רצון הנותן להם לעשות בדיקת התגנבות בתור פעולה רגילה, כל עוד יש להם מחסה. פרט למחסר שלהם בפרצי הריפוי (2-), הם גזע סביר למדי, אף שקשה לי לדמיין מישהו מסביר למה לעזאזל הוא החליף חלק מהנשמה שלו. אולי מכשפים...
אבל הדבר המגניב ביותר בצל הוא המאפיין גזע הטוב ביותר שלו - כל פעם שהדמות של הצל מקבלת כוח תכלית מהמקצוע שלה, השחקן יכול לוותר עליו ובמקום זאת לקחת כוח תכלית מהמאגר של כוחות הגזע של הצל (יש מגוון, והכוחות שימושיים למדי) בדרגה של הדמות ומטה. מאפיין גזע גמיש מאוד ומעניין מאוד. לא ראיתי דבר דומה לזה עדיין (אם כי אולי פספסתי משהו), ועד כה זה נראה מאוד כיף.
ורילוקה הם בני אנוש אשר עשו עסקה סודית עם ישות אפופת מסתורין הקרויה המכשפה האדומה, אשר נותנת להם כמה תוספים דמויי-ערפדים. למעשה, החיסרון היחידי שלהם הוא שהם מרפאים פחות נקודות פגיעה כאשר הם משתמשים בפרץ ריפוי בזמן שהם מדממים, אבל זה לא ממש רציני. באופן זהה לצל, גם לורילוקה יש מאגר כוחות תכלית שהשחקן יכול להחליף בכוחות התכלית של המקצוע (למרות שלוירלוקה יש הרבה פחות מבחר).
לדעתי, גזע זה חלש למדי. זו משיכה באף שמצביעה לקוראים שזה הגזע שהכי כדאי לשחק איתו ערפד ולא שום גזע אחר. כמו כן, הרעיון של העסקאות חזר פה פעם אחת יותר מדיי, ומערב את המכשפה האדומה יותר מדיי בשביל שדמויות השחקן תהיינה "חופשיות". גם הקראנץ' דומה באופן מטריד לזה של קודמיו.
כל הגזעים האחרים מקבלים בערך דף שמתאר כיצד הם גרים בצלמוות ואיך הם מתמודדים איתו. מידע זה סביר למדי, אבל לא כולל שום דבר שכל שליט מבוך או שחקן לא היה חושב עליו לבד.

פרק 4: אפשרויות לדמויות
הפרק האחרון הוא קצר למדי, ובתוכו ישנם עשרה נתיבי מופת חדשים, ארבעה ייעודים אגדיים חדשים, שני עמודים של כשרונות חדשים ואסופה קטנה של ציוד חדש.
רוב נתיבי המופת הם גמישים למדי, ודורשים רק הכשרה במיומנויות ספורות וכוח עם מקור כוח ספציפי (כמו מאגי או קדושה). יצוין לטובה רקדן הצללים, אשר דורש רק כוח כלשהו של השתגרות והכשרה בהתגנבות. יכולותיו ממוקדות על השתגרות והסתרה, ומאפשרות לו לעשות דברים כמו להשתגר בתמורה לניצול של נקודת פעולה או לקבל יתרון קרבי אחרי השיגור. בנוסף, אף אחד מהכוחות שלו לא מבוסס על תכונות, מה שמאפשר לו להיות נתיב מופת גם לדמויות מבוססות קפא''פ וגם לדמויות מבוססות טווח רחוק, בין אם סיירים או קוסמים.
חלק מהיעודים האגדיים נותנים לדמות יתרונות כאשר דמויות או יצורים עם אותם יעודים אגדיים נמצאים בקרבת הדמות. לדוגמא, ל"מגן של זרימת-עד" יש מאפיין בדרגה 24 שנותן לו להשיב מספר נקודות פגיעה השווה לפרץ הריפוי שלו פעם ביום ברגע שנקודות הפגיעה שלו צונחות לאפס; אך אם יש שומרי זרימת-עד אחרים בהיתקלות, הוא מקבל עוד 5 נקודות פגיעה על כל שומר ידידותי.
הציוד החדש עושה בבסיסו דברים קסומים מינוריים: אדמה מבורכת עוצרת אל-מתים מלחזור חזרה מהקברים שעליהם מרחת את האדמה, בזמן שנר שד לא מאפשר תאורה לאל-מתים (דרך טובה למדי לראות מה יש במבוך בלי להיראות בידי כל אל-מת שמחכה להרוג אותך). חלק מהציוד רגיל למדי: ערכת הרעל, באופן מפתיע, פשוט מאפשרית לייצר רעל.
התלונה היחידה שלי נגד פרק זה היא שרוב הדברים מעורבבים יחד. חלק מהיעודים האגדיים זולגים אל העמודים הבאים במקום שיהיו להם כמה עמודים משלהם, מה שהיה עושה את זה הטקסט הרבה יותר קל לקריאה. אבל אם מתעלמים מכך, יש בפרק הזה המון דברים נחמדים, פרט לכמה כשרונות מאוד מיותרים או העתק-הדבק מדברים קיימים.

סיכום
זהו ספר אשר נעשה באמת ובתמים בצורה טובה, והוא אחד מהחביבים עליי במהדורה 4 עד כה. הספר כולל הרבה תוכן חדש, ויש בו כמה דברים שנעשו מחדש בצורה טובה יותר מהמקור. רוב המקצועות נראים כיפיים למדי למשחק, וכן התוכן שהוסיפו לכוהנים, לקוסמים ולמכשפים הוא רב - בעיקר לשחקנים המשחקים מגים מכל הסוגים, שחיכו לקחת את הדמות שלהם לכיוון אפל יותר. אפילו אם אתם לא אוהבים חלק מהכוחות של הכובל או של כהן המלחמה, אתם עדיין יכולים להשתמש בכוחות שלהם למכשף או לכהן שלכם.
מה שמכשפי החוף עשו עם הספר הזה הוא נוח למדי: אם אני רוצה לעשות כהן שיכול להתעסק קצת עם אל מתים, אני יכול לשלוף את הכוחות שלטעמי מהספר ולהחליפו באחד מהכוחות הקיימים שלי באותה הדרגה (בהסכמת השה''מ,כמובן). זה גם עובד היטב עם מכשפים וקוסמים; לדוגמא, שחקן המשחק מכשף שראה כוח זימון מגניב של הכובל או שחקן המחק קוסם ורוצה כוחות אפלים בספר הלחשים שלו.
לסיכום, זהו ספר מעולה, למרות הנקודות החלשות הספורות שלו. אם אתם שחקנים שמחפשים אפשרויות משחק אפלות - זהו הספר בשבילכם.
 
סול הצליח להניח את ידיו על הספר הזה, שאצלי כבר נכנס לרשימת הדברים שצריך להשיג.
בתור מי שלא קרא את הספר, מעניין אותי לדעת קצת יותר על המקצועות.

1. הכתבות באתר של וויזארדס הזכירו משהו לגבי מכאניקת הסער של אביר הטומאה (למען האמת השם "נוטר שחור" נראה לי מתאים יותר) שהוא ממש מוצלח בקבלת נק"פ זמני והוא רשאי לוותר עליו בשביל להעצים את הנזק שלו, או משהו בסגנון. המכאניקה הזו נזרקה ואני יכול לגנוב אותה, או שהיא שייכת רק לאחד הבילדים של המקצוע?

2. למיטב הבנתי למתנקש אין "כוחות יומיים" פר-סה, אלה הוא מכין רעלים שהוא יכול להוסיף להתקפות שלו. כמה טוב זה עובד? כמה זה מרגיש כמו רעל?

3. דווקא הרעיון לעשות מקצוע של ערפד נראה לי לגמרי במקום, עם בילד אחד סטייל דרקולה, אחד סטייל אורולוק ואם ממש רוצים אז גם בילד של מכשף ערפדי שכזה. אם הכהן שלך ננשך על ידי ערפד ויש לו רק חלק מהתכונות של ערפד, פשוט תשתמש בגזע הורילוקה או בסדרת כשרונות מורשת הדמפיר (שפורסמו במגזין דראגון). הם נועדו בדיוק בשביל זה. אם אתה ממש רוצה אביר טומאה ערפד או אשף ערפד, אתה יכול לכתוב לערפד נתוני "היבריד" או ריבוי מקצועות, או לחכות שוויזארדס יכתבו אותם.

4. אני מבין שהכובל לא קשור בכלל לכובל של מהדורה 3.5?
 
המקצועות בספר מסודרים בצורה מעולה בספר הזה. יש את המקצוע החדש: ערפד , שהוא אכן מקצוע בפני עצמו לכל דבר.

ויש את 'תתי-המקצועות'. למשל, הכובל הוא תת-מקצוע של המכשף, ומכשף יכול לבחור לחשים של כובל ולהפך. הנתונים הם אותם נתונים, פרט לשינויים קטנים המתוארים בדף המקצוע. למשל, יש להם את אותם המאפיינים ואותן הבריתות. הדבר זהה גם לאביר טומאה ולמתנקש.

נרוביאן:

1. לדעתי זה נזרק לעזאזל. אין לי את הספר כרגע, כך שאני לא יכול להיות בטוח, אבל לפי מה שאני זוכר אין את המכאניקה הזו באביר טומאה.

2. זה מרגיש כמו רעל בהחלט. גם התיאור, וגם המכאניקה משתלבים למיני חפץ קסום שמאכל, מפוצץ, מרעיל, ומשתק את היריבים שלו.

3. טוב. זו הייתה פשוט דעתי. בכל מקרה המקצוע מעולה :)

4. אם כוונתך לכובל שמזמן יצורים קדושים(אאל''ט) אז לא.



אני אענה בהרחבה מאוחר יותר, כשיהיה לי את הספר.
 
חבר שלי לא בבית, כך שלא יהיה לי את הספר היום, אבל אפשרי שאני אעיף עליו מבט מחר בפגישה...נראה.


דרך אגב, זה הזמן לשאול לאיזה ספרים אתם רוצים לראות סקירות בהמשך! יש לי כל מיני ספרים חדשים, והבולטים שבהם:
hammerfast
dark sun campaign setting
player's handbook 2/3
players handbook races: tiefling / dragonborn
vor rukoth

וכמו כן יש לי איןספור ספרים למהד' 3.5 שאשמח לסקור לקהל הפונדק :)

לאחרונה נפל לידי עותק השייך למשחק התפקידים של וארהמר 40k - לא קראתי את כולו, אבל זה יהיה כיף לקרוא ולסקור אותו :p

*ספוילר*: הסקירה הבאה היא לwrath of asharladon... צפו להמשך!
 
בתור מנוי DDI קיבלתי את רוב החומר של הספר ואני חייב להודות שהוא נראה באמת שווה קנייה.
אני אישית חושב שהאביר טומאה (או איך שלא תקראו לו) בנוי בצורה ממש טובה, וחלק מהכוחות שלו הם סוג של "השתקפות אפלה" של הכוחות של אביר הקודש לדוגמא :תוסף לנזק ששווה למספר האויבים הסמוכים לדמות(מאיפה זה נשמע מוכר)
אהבתי גם את הבילדים לאשף, הנקרומנסר עשוי בצורה ממש טובה, אני הייתי רוצה לשחק אחד מתישהו :)
מה שכן את הבילד של כוהן המוות היו יכולים לעשות יותר טוב, לא נתנו לא כוחות סטייל "געירה באל מתים" מה שמשאיר אותו הרבה מאחור מול אל מתים, מאשר כמעט כל דמות אחרת.
סך הכול הנתונים טובים מאד,
גם אני ממליץ לקנות.
 
@נרוביאן

1. זאת אכן מכניקה ששיכת לאחד מהבילדים של המקצוע (Vice of Domination), להוריד לעצמך נק"פ זמני בגובה הכריזמה שלך ולהוסיף אותו לנזק במקום. האמת שהבלאקגארד נראים די מפלצות קרב.

2. למתנקש אין כוחת יומיים או כוחות התקלות אבל כוחות הלפי רצון שלו הם חזקים מהרגיל גם ללא תגבור הרעל. לגבי הרעלים עצמם, הם מרגישים כמו שצריך פלאפית וכאמור מאפשרים השפעה גם מחוץ לקרב. יש להם בעיית איזון קלה לדעתי אבל בגדול הם עושים את העבודה ומאפשרים השפעות חד פעמיות חזקות יותר מול השפעות חלשות יותר שפועלות לאורך כל ההתקלות.

כמובן שהמתנקש הזה שונה לגמרי מהמתנקש שפורסם בדרגון בעבר. השתתפתי בזמנו בדיון ארוך בפורום CHAROP של ויזארדס בו ניתחנו את המתנקש וחולשותיו (DAMAGE BURST רע יחסית כי הוא דורש הכנה מוקדמת גבוהה ובעיקר הרגשה שלא ממש תואמת ONE-HIT-KILLER, נק"פ הכי נמוך שיש ויכולת הגנתית מוגבלת וכו') ונראה שוויזארדס בהחלט לקחו צעד לכיוון אחר.
למתנקש החדש יש אחלה BURST שמגיע בצורת מאפייני מקצוע, רעלים ובנוסף יכולת קבועה שפשוט מחסלת את המטרה אם היא קרובה למוות (10/20/30 נק"פ אחרונים).

3. הערפד זה כנראה המקצוע הכי מצופה בספר הזה והאמת שהוא בסדר אבל יכל להיות יותר טוב. הקטע החשוב אצלו זה ניהול משאבים של פרצי ריפוי, הוא מתחיל עם 2 פרצי ריפוי בלבד ואמור "לשאוב" עוד מיריבים או להסתמך על דמם של בני ברית בכדי להתרפא, כמו כן, הוא יכול להשתמש בפרצי ריפוי בשביל לתגבר חלק מההתקפות.
אני לא בטוח עד כמה זה עובד טוב, יש מעט מדי דרכים לשאוב דם ולמרות שהערפד די עמיד הגנתית הוא עלול להיכנס לצרות מהר. הם יכלו לקשור את מציצת הדם באופן מוצלח יותר מכנית.

לגבי ערפד כמקצוע לעומת תבנית, אני מסכים שזה מאוד תלוי באיך השחקן רואה את זה ויש מספיק אפשרויות מכניות לכסות את כל האופציות מערפד חלקי ועד ערפד מלא.
כהערת אגב לסקירה עצמה, אין כאן שום מקצוע שדורש ממך לשחק דמות רעה, הם כמובן יכולים להיות כאלה בקלות אבל הם לא בהכרח כאלה. המתנקש ו"הנוטר השחור" (אכן נראה לי מתאים יותר) יכולים בהחלט לשרת אידיאלים עליונים של צדק גם עם הכלים שלהם נראים אפלים. הערפד יכול להיות רשע קלאסי אבל יכול גם להיות גיבור אמיתי שמתמודד בגבורה עם קללתו ומנצל אותה למטרות טובות והכובל הוא מכשף קלאסי, שואב את הכוח מאיפה שאפשר לשם מטרותיו שלו.

4. מלבד השם והרעיון הכללי שאומר שהכובל מנצל את כוחן של יישויות חוצניות עוצמתיות אין ממש קשר (ה VESTIGE PACT מ ARCANE POWER הרבה יותר קרוב כי הוא מדבר על היישויות באופן פרטני ולא על איזשהוא מכלול של יישויות שלכולן מכניקה זהה), האמת שבניגוד לסול חשבתי שזה המקצוע הכי תפל כאן או יותר נכון הכי פחות מתאים כתת מקצוע של מכשף. ה HEXBLADE המותאם צל שיש בספר הוא סבבה לעומת זאת.
 
מבחינת המקצועות, האם הם עובדים לפי AEDU ? כלומר At-will, encounter, daily, utility
או שמדובר במקצועות שעובדים לפי האסנזשילז (יש לזה כבר תרגום לעברית?) - כלומר כוחות בסיס שמתוגברים?
 
ב-ENWorld הסקירות אומרות שהמכשף הכובל הוא AEDU והשאר הם אנסטיאלז, למרות שכמובן הכוחות של הבילדים החדשים (כהן-מוות, אשף תאובה, אשף יאוש) מצטרפים גם לרשימות של מקצועות ה-AEDU מהסל"ש הראשון (האשף והכהן).
 

התחילו לשחק עכשיו עם פאת'פיינדר פראי

הורדות מומלצות

חזרה
Top