• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שבעת הקרוואנים - ננסים בכל צבעי הקשת

gnome-caravan-master.jpgמאמר זה מציג שבעה קרוואנים של ננסים שהכנתי למשחק שלי והם כתובים על בסיס המהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים, אולם הם יכולים לשמש גם משחקים ומהדורות אחרות יחסית בקלות.

ננסים. ננסים הם סיפור מעניין בכל משחק מבוכים ודרקונים – מצד אחד כוחות הקסם שלהם בלתי רגילים, לאינטלקט שלהם אין מתחרים והחיים שלהם ארוכים משמעותית משל בני האדם קצרי הימים. מצד שני, קרונות המסע שלהם נרדפים באופן קבוע על ידי שודדים ופורעי חוק שרוצים לשדוד את האוצרות שהאגדות מספרות שהם מחביאים.
אספסוף פרוע מרבה לטבוח בהם בלי שאף מגן או מושיע בא לעזרתם, ויצורי הפיה רוחשים להם שנאה ללא סוף וללא הסבר. במילים אחרות, למרות המוזיקה הקלילה והאווירה המכושפת של הקרוואנים, החיים של הננסים קשים.

סודם של הננסים​

לננסים יש סוד. לפני שנים רבות, בממלכת הפיות, משפחה מכובדת של ננסים מצאה את הכלא הנורא בעולם, בו מלכת הפיות שמרה את ראשיהם הצורחים עדיין של המשרתים שחיבבה פחות. מזועזעים מגודל הרוע, הם חילצו את היצורים האומללים והבריחה אותם הרחק מהמלכה. הם הצליחו להימלט עם האסירים שהצילו, אולם כשהמלכה גילתה את שנעשה, היא קיללה אותם באלף קללות קטנות וגדולות, שעוברות בירושה עד היום. המשרתים האומללים לימדו את הננסים סודות קסומים רבים, שבעזרתם הם מצליחים להתחמק מהגורלות העגומים שקללות המלכה קבעו להם, אבל עד היום ההגנות שהמסורת מקנה לבני תמותה אחרים לא חלות על ננסים, וכל פיה שתפגוש ננס תעשה כמיטב יכולתה לפגוע או להשפיל אותו, גם אם רובן כבר לא יודעות למה הן עושות כך.
בני הקרוואנים לא חייבים להיות ננסים – למרות שההנהגה של כל קרוואן כוללת גרעין קשה של קוסמים ננסים, הקרוואנים עשו לעצמם הרגל לאורך השנים לאמץ אליהם יתומים וגולים שבאים בשעריהם בבקשה להצטרף לנדודים. משרתיה של מלכת הפיות מפוזרים בין הקרוואנים השונים בתחפושות של בני תמותה או בתור יצירי סוד. הם לא בני פיה חזקים במיוחד אבל הם עוזרים לננסים להתמודד עם הקשיים שלהם כמיטב יכולתם.
לכל קרוואן יש צבע משלו (שהוא צבע העיניים של כל הננסים מאותו קרוואן), פרנסה משלו והתמחות באחת מהמסורות הקסומות. אף אחד מהקרוואנים לא מתמחה באשליות, כיוון שבעיני הננסים אשליה היא יותר צורה של אומנות או מלאכה מאשר קסם ממש, ולכולם יש הבנה מצוינת של הדרך בה אשליות ותעתועים עובדים.

צבעי הקרוואנים​

קרוואן סגול​

קו ההגנה הראשון של הננסים מפני הקללות של מלכת הפיות הן החוזים של הקרוואן הסגול. כלפי חוץ, מדובר בקרנבל נודד רגיל למדי, עם להטוטנים, נגנים וחוזי עתידות. דבר אחד מבדיל את הקרוואן הסגול משאר החגיגות והקרקסים הנודדים – בני הקרוואן הסגול נשבעים בילדותם לא לשקר, ומהשבועה הזאת נובע כוחם – הם רואים את העתיד. לא פעם מחרחרי ריב שבאו לפגוע בקרוואן גילו לתדהמתם שהם ארזו את חפציהם ונעלמו לפני שההמון הזועם הספיק להדליק את הלפידים. חוזי העתידות שלהם הם אנשי הבידור השנואים בכל מקום בו הם מבקרים, אבל זה לא הופך אותם לפופולאריים פחות - חוזי עתידות אמיתיים הם מצרך נדיר.
פרנסה: קרנבלים, חיזוי עתידות, פתרון תעלומות
מסורת: חיזוי
רקעים מומלצים: מלומד, יתום, איש בידור
הערות נוספות: לדמויות מהקרוואן הסגול מומלץ לקחת את הכישרון "בר מזל" בשביל לייצג את יכולתן להציץ לעתיד. אם את כמנחה רוצה לשלב תמות של גורל שמתערב במעשי הדמיות במשחק, כדאי לך אולי להסתכל על חוקי הגורל העגום בסוף הכתבה.

קרוואן אינדיגו​

הקרוואן האינדיגו פחות פגיע משאר הקרוואנים. קסמי המגננה של הננסים שומרים על הקרוואן מהאיומים הקסומים ופרעות הגורל, בעוד שמשמר היתומים – גוף המאמן ללחימה יתומים המצטרפים לקרוואן – מגן עליהם מהאיומים השגרתיים יותר. קרוואן האינדיגו לא עורך קרנבלים כמו שאר צבעי הקשת. העסקים שלו מבדרים פחות– מסחר ביצירות אומנות, הגנה קסומה על שווקים מפני מעשי שוד ומכירת קמעות להגנה. פעם בשנה קרוואן האינדיגו עורך מכירה פומבית של חפצים קסומים. המכירה ידועה בכל רחבי הממלכה, למרות השמועות העיקשות על כך שחלק מהחפצים התגלו כמקוללים.
פרנסה: מכירות פומביות של חפצי קסם, בזארים, אדריכלות, קמעות וסמלי הגנה
מסורת: מגננה
רקעים מומלצים: מלומד, דיפלומט (מכאנית - אציל), אוּמן גילדה –סוחר (כשהגילדה היא הקרוואנים הנודדים עצמם), חייל (משמר היתומים)

קרוואן כחול​

הקרוואן הכחול הם אומני המכונות העדינות – שעונים, תיבות נגינה, רובי קשת, מנעולים ומשרתים יצירי כפיים. הם גם אומני המכונות הפחות עדינות – קטפולטות, בליסטראות, מלכודות מוות וגלמים. הם מקיימים ירידים בהם הם מציגים לראווה את המצאותיהם המשונות, וללקוחות בפרופיל גבוה מציעים מכונות מלחמה במחירים אסטרונומיים, וליווי מקצועי של צוות ננסים שיוודאו שגלגלי השיניים יישארו משומנים והגולם לא יקום על קונו.
פרנסה: חרשות מתכת, פחחות, יצירה של חפצים קסומים לפי הזמנה, שענות
מסורת: אין לקרוואן הכחול מסורת אחת, אבל יש נטייה לאשליה, מגננה ויצירה.
רקעים מומלצים: אוּמן גילדה – מכונאי\נפח\סוחר (קשרים עם גילדה חיצונית או עם הקרוואנים), מלומד, דיפלומט (מכאנית - אציל).
הערה: מכאנית הם ננסי אבן ולא ננסי יער, בשביל יצירי כפיים בסיסיים מאוד (או אם שחקן בדרגה נמוכה מעוניין ליצור אחד) אפשר להשתמש בלחש ליצירת אל-מתים כבסיס: יש להחליף את המסורת מאוב ליצירה, ולדרוש מספר בדיקות מלאכה בשביל ליצור את ה"גופה" אותה הלחש מחייה. את יצירת הכפיים עצמם אפשר לייצג בעזרת שלד או זומבי עם תכונות יציר כפיים במקום תכונות אל-מתים, ולדרוש בדיקת מלאכה בזמן מנוחה ארוכה בשביל לאפשר להם להחזיר נקודות פגיעה אבודות.

קרוואן ירוק​

את הקשר הקרוב ביותר עם משרתיה של מלכת הפיות שמרו הקרוואן הירוק. הקרוואן הירוק הצליחו לחדש קשרים עם חלק מהרוחות והפיות, ודרואידים ומכשפים נפוצים בקרבם. הם מתייחסים לקללות התקופתיות שתוקפות אותם כאתגר מרענן לכישוריהם הקסומים. הקרוואן הירוק עורכים את הקרנבלים הפרועים והמסוכנים ביותר, שיצורים קסומים הולכים בהם בין בני התמותה ועושים כרצונם. הם גם מציגים לראווה שדים ופיות ששברו הסכמים איתם במעין גן חיות מעוות של כשפים אכזריים וצדק פואטי.
פרנסה: קרנבלים, שירותים קסומים בזול אבל עם מלכוד, גירוש שדים, פיות ורוחות
מסורת: יצירה
רקעים מומלצים: איש דת (רוחות טבע), יתום, נווד, איש בידור

קרוואן זהוב​

הקרוואן הצהוב ("זה זהוב! אנחנו עובדים עם זהב! זהוב אמרתי!") מרכז את האלכימאים הטובים ביותר בעולם במקום אחד כבר מאות שנים, ובכל זאת הם לא הצליחו לייצר את אבן החכמים. זה די מתסכל אותם, אבל גם ללא חיי נצח הננסים יודעים להציע מגוון שירותים למרבה במחיר – חפצים אלכימאים, מתכות ואבני חן נדירות, רעלים קטלניים (ונוגדנים לרעלים קטלניים) ואם תעצבן אותם יותר מידי הם עלולים פשוט להפוך אותך לקרפדה. פשוט אכפת להם ממוניטין פחות מאשר רוב הקרוואנים – לא משנה מה המוניטין שלך, זהב נשאר זהב.
פרנסה: אלכימיה, עיבוד מתכות ואבני חן, סמים
מסורת: תהפוכה
רקעים מומלצים: אוּמן גילדה – אלכימאי\סוחר (כשהגילדה היא הקרוואנים הנודדים עצמם), מלומד, פושע (מרעיל או מוכר סמים מקצועי), שרלטן (תחבולה מועדפת – מכירת זהב שוטים)

קרוואן כתום​

בין הננסים נפוצה האמרה שהקרוואן הכתום קולל בהתמחות הכי פחות שימושית – מי צריך ליצור פיצוצים אמתיים של אש וברק כשאשליה תעשה את אותה העבודה בדיוק? ננסי הקרוואן הכתום עצמם לא חוששים משימוש באשליות, אולם הם רואים בקסמים שלהם צורה נעלה של אומנות – זיקוקי הדינור של הפסטיבלים שלהם מבוקשים בכל רחבי הממלכה, ולאקרובטים וללהטוטנים של הקרקס הנודד שלהם אין מתחרים. עם זאת, חשוב לומר - למרות שיש ברשות הקרוואן הכתום כוח אש מפלצתי, ספורות הפעמים בהיסטוריה בה הם הפנו את עוצמתם המלאה כנגד אויב חיצוני – שמועות על גוויות חרוכות ובתים שנשרפו עד היסודות לא טובות לעסקים. (הם כן קצת פירומנים. טוב, הרבה פירומנים. זאת די העבודה שלהם)
פרנסה: פסטיבלים ומופעי אש
מסורת: תעצומה
רקעים מומלצים: איש בידור (כשחלק מהמופעים כוללים להטוטים באש), גיבור עממי, יתום

קרוואן אדום​

הקרוואן האדום מתעסקים באוכל. הם אלופי התבלינים, הבישול, האלכוהול, הטעמים והריחות. הירידים והקרנבלים שלהם מבוקשים בכל רחבי הממלכה. אבל לקרוואן האדום יש סוד אפל – הקוסמים שלהם מתמחים בכישוף האפל מכולם, קסמי הקסמה. בעיני רוב הננסים הרצון החופשי הוא מתנה מהאלים, ולחלל אותו עם קסם זה רעיון גרוע כי האלים יתעצבנו ויתחילו להרוג אנשים. שוב.
אף על פי שגם לקרוואן האדום יש כללים וחוקים ברורים המגבילים את השימוש בכשפי הקסמה (שרובם נועדו למנוע מהשימוש בו להתגלות) יש להם גישה יותר... פרגמטית. מיותר לציין שהם הכבשה השחורה של המשפחה.
פרנסה: מופעים, אוכל ושתייה, שרלטנות בקנה מידה איום
מסורת: הקסמה
רקעים מומלצים: שרלטן (כל סוג), אוּמן גילדה - שף (כשהגילדה היא הקרוואנים הנודדים עצמם), יתום, איש בידור

קרוואן שחור​

הקרוואן השחור היה פעם המכובד והמשפיע ביותר מבין הקרוואנים. בניגוד לשאר הננסים, הם לא התעסקו בענייני בידור ובמופעים קלי דעת. הם היו שיירה של מלומדים ומעלים באוב שטיפלו בנושאים הרי גורל – רוחות המתים המשחרות לטרף, קללות עתיקות והשתלטות של ערפדים על מוקדי כוח. הם קיבלו גופות תמורה לשירותיהם, חנטו אותן, ועשו מהן משרתים בעזרת רוחות שוחרות שלום. למרבה הצער, בני הגזעים האחרים לא הבינו את מלאכת האוב המכובדת, וטעו לחשוב שהקרוואן השחור הם חלק מאותו רשע שהננסים נשבעו לעצור. לאחר התנכלויות ארוכות מצד הגזעים הגבוהים, הקרוואן השחור התפזר בין שאר שיירות הננסים, והם משמשים בהם כיועצים, מגרשי רוחות, ושומרי המסורות הקדומות.
פרנסה: צדקה משאר הננסים, מחקר, גירוש רוחות, טיפול באל-מתים (חיסול או גישור).
מסורת: אוב
רקעים מומלצים: איש דת (פולחן אבות), מלומד, רדוף.

חוק חלופי: גורל עגום​

זהו חוק חלופי עבור מבוכים ודרקונים 5, בשביל לייצג את הגורל העלום המושך בחוקים ומכווין את הדמויות לסוף מר (למשל – אחת מהקללות של מלכת הפיות) על המנחה לגלגל בתחילת כל מפגש בו הגורל רלוונטי 2ק20 ולרשום את התוצאות שלהן. כאשר אחד השחקנים או המנחה עומדים לגלגל קובייה בשביל פעולה שמתאימה לגורל או סותרת אותו, המנחה יכולה לקבוע כי אחת התוצאות הרשומות היא תוצאת הגלגול ולהכריז "זה פשוט נועד לקרות". תוצאת הקובייה תקפה אפילו אם הגלגול היה אמור להתבצע עם יתרון או חיסרון, אולם שחקן יכול לנצל השראה בשביל לגלגל את הקובייה מחדש – גיבורים אמתיים יכולים להילחם בגורל!
מומלץ לא לקבוע גורל עגום רק לדמות אחת, אלא לוודא שהגורל יתעמר גם בכל החבורה שעִמה. הדמויות לא חייבות לדעת מראש מה הוא הגורל העגום שרודף אותן, אבל צריך לתת להן בהזדמנות הראשונה שנקרית להן הזדמנות לברר מה הוא: זו היא הזדמנות טובה לתת למלומד (Sage) להשתמש ביכולת המיוחדת של הרקע שלו לבצע מחקר. לחלופין, ננס מהקרוואן הסגול או כל דב"ש מגד עתידות אמתי אחר יוכל לגלות לדמויות את גורלן בקלות. לא מומלץ להכניס למשחק גורל שעובד לגמרי לטובת הדמויות – הוא עלול להפוך את המשחק לקל מדי וזה לא מעניין. בשביל למנוע מגורל שעובד נגד הדמויות להפוך את המשחק לקשה מדי ניתן לחלק בנדיבות לדמויות השראה כשהן נאבקות בגורל.
אם הגורל נועד לאירוע יחיד ולא לקמפיין מתמשך, המנחה יכולה לגלגל מספר גדול יותר של קוביות. אפשר להתאים את כמות הקוביות לרלוונטיות של הגורל למפגש – הקרב הגורלי בין הדמויות לרודן שנועד למשול באימפריה עשוי לדרוש יותר מעורבות של הגורל מאשר עימות עם כנופיית שודדים אקראית.
דוגמאות:
"נועדתם להנהיג מרד נגד הדוכס – ולהיכשל"
גורל עגום לחבורה, 2 קוביות למפגש
המנחה יכולה לתת תוצאות נמוכות ל:
• ניסיונות של מפלצות ויריבים שאינם תחת השפעתו של הדוכס להרוג את הדמויות.
• מאבק בדוכס או בנציגיו הרשמיים.
• ניסיונות להוכיח למלך שהדוכס עורך טקסים אפלים ובכך לנשל אותו ממעמדו.
ותוצאות גבוהות ל:
• גיוס איכרים למרד.
• הנהגה או ניהול של המרד.
• פעולות גרילה קטנות נגד כוחות הדוכס.
"הנסיך לא ישרוד את הלילה השלישי של החודש הקצר בשנה"
גורל עגום לדב"ש (או דמות מלכותית), 4 קוביות למפגש
תוצאות נמוכות ל:
• ניסיונות לשמור על הנסיך מפגיעה.
• הצלות של הנסיך.
• ניסיונות להרוג את הרוצח המסתורי שפרץ לארמון.
• ניסיונות לחשוף את זהותו של הרוצח לפני הלילה הגורלי.
תוצאות גבוהות ל:
• תקיפת הנסיך.
• הצלות של הרוצח.
שימו לב – חוקי גורל עגום לא עברו פלייטסט, השימוש בו על אחריותכם!
 
כתבה מגניבה ביותר! נהניתי מאוד מאוד, גם מהרעיון וגם מהביצוע. אני חושב שאפשר לכתוב מערכה שלמה על הקרוואנים ומאבקם בקללה, ובמיוחד במיוחד בעולם מועט בקסם, שבו זה יבלוט וייחד במיוחד
 
לגבי גורל עגום - תחשוב על הגורל כעל אשף חיזוי שעובד נגד הדמויות ולמען מטרה מסויימת (אשף חיזוי יכול במהדורה 5 לגלגל שתי קוביות בתחילת היום ולתת אותן לאיזה גלגול שהוא רוצה). חשוב מאוד שהדמויות יוכלו להשתמש בהשראה בשביל לגלגל מחדש את התוצאה שהגורל נותן להן, כי אחרת זה יהיה סתם מתסכל. לעבוד נגד הגורל זה כל העניין של חוקי גורל עגום - לתת לגורל ייצוג מכאני ממשי שנותן לשחקנים הרגשה כאילו גורל הוא דבר ממשי במשחק שזה כאב ראש לעבוד נגדו.
לגבי הקללות - הדמות שאני משחק נידונה לחטוף את הילדים עיר שלמה, אז בשביל להימנע ממצב שבו זה קורה לה בטעות היא עובדת על להפוך לחלילן מהמלין ולהקים עם הילדים של עיר שלמה קרוואן חדש. עוד דוגמאות שחשבתי עליהן היא שבת המלך עומדת להתאהב בך, שרצח את אבא שלך ותשכב עם אמא שלך, שאהוב ליבך ישתה כל טיפת דם מהגוף שלך בליל הכלולות, שתקבור את הלב שלך מתחת לשורשי עץ האלון העתיק בלילה הארוך של החורף ושמכשף מרושע יהפוך אותך לקרפדה. זה גם יכול להיות משהו מטופש כמו קללה שאומרת שאתה תהיה טבח, וכל עבודה שהיא לא טבח שתנסה תהיה כישלון, גם אם אין לך חוש טעם בשיט. תחשבו טרגדיה יוונית\סיפורי אגדה קלאסיים, רק שהגיבורים יודעים מה הגורל שצפוי להם, ומנסים אקטיבית להגשים אותו בצורה שתגרום הכי פחות נזק ("אני עומד לרצוח את אבא ביום ההולדת שלו? טוב אמא, כדאי שתתחתני עם הרודן המטורף שרודף אותנו, מהר").
חשוב לציין שזה גורם לננסים להיראות לגמרי לא שפויים לכל מי שהוא לא ננס או תושב וותיק של הקרוואנים. חתונות בין ננסים וכל מיני אנשים לא קשורים, בגידות דרמטיות באופן קומי, וטקסים שמנסים לעשות דברים לגמרי לא פרודקטיביים הם כולם כלים ממש לגיטימיים במאבק המתמיד של הננסים בגורל ("אתה מקריב את הבן שלך לאלים אפילם?!" "כן כן, תרגע, הוא עומד למות ככה בכל מקרה אז אנחנו מנסים לבקש כבר טובה שימושית מהאלים האפלים לטובת אחותו כדי שהיא תשמור את הנשמה שלה אחרי שהיא תהפוך לערפד בקיץ הבא, עכשיו שקט!").
 
A
את הקללות הם מגלים בעצמם או דרך מגדי עתידות, נביאים, מיצירי הסוד שלהם או בחיפוש בספריות עתיקות, לשיקול המנחה. הקרוואנים הם ארגון לשימוש המנחה והשחקנים, ויכול לשמש כרקע לדמות שחקן, דב"ש, פוטנציאל לזרע הרפתקה, או אפיל מערכה אם המנחה בעניין. במשחק שאני נמצא בו יש דמות אחת מהקרוואנים (שלי) אבל המנחה אהבה את הקונספט ושילבה עוד כל מיני דמויות שקשורות לקרוואנים באיזשהו אופן לאורך הסיפור.
הקרוואנים לא נודדים ביחד, הם נודדים בנפרד ונפגשים לעיתים רחוקות לסופש פסטיבלים משותפים שבהם מועצת הזקנים נפגשת ומתעסקת בפוליטיקה מאוד מלוכלכת שכוללת את הניסיון המשותף לעצור כמה שיותר קללות והמון טינה.
 
אני חושב שאני רואה עוד נקודת יופי בזה.
משהו שלדעתי רוב עולמות מו'ד פספסו, ואפילו עולמות ימי ביניים "ריאלסטים" כמו שאוש"ק פספסו.
האסטרולוגיה, האלכימיה... תפסו מקום מאוד מכובד בפולטיקה. מלכים תכננו מדיניות לפי תחזיות אסטרולוגיות.
במוד"מ, היה סקיל אסטרולוגיה כללי שכזה..
התנהלות לפי הגורל והכוכבים, יכולה להיות אלמנט מאוד מעניין במשחק תפקידים.

"כדאי לתקוך את האורקים הלילה?"

"לא. כוכב גורמוש זורח הלילה ומבטיח נצחון למאמיניו. לא משנה מה- אסור לנו להתפתות לתקוף עד שכוכב מוראדין יתפוס את מקומו!"

"אבל זה יקח לפחות שבוע. לא? איך נרוד בלי להלחם?"
"נהיה חיבים למצוא דרך"
 

התחילו לשחק עכשיו עם פאת'פיינדר פראי

הורדות מומלצות

חזרה
Top