• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

שאלה בנוגע למשחקים בת'מה פרהיסטורית

היי, אילו שיטות אתם מכירים שמותאמות למשחק בסביבה פרהיסטורית?
עדיפות למשחק יותר ריאליסטי ופחות פנטזיה (כלומר בלי קסמים או כוחות מיוחדים).

אני זוכר שהייתה שיטה OSRית כלשהי שאני לא זוכר את שמה שהחלה להיווצר,
אני זוכר גם שמישהו בדרקוניקון תכנן להריץ גם משהו מעניין בת'מה, כאשר משחקים שבט שלם (אם אני לא טועה) ולאו דווקא אדם קדמון יחיד.

עריכה: אני קורא עכשיו קצת על Wurm: יש שם כמה דברים מעניינים אבל היא מורכבת מדי (178 עמודים!) ונוגעת בפנטזיה (שמאניזם, קסם ויצורים לא "טבעיים").
ועל Primal dark (בודק...) .
 
עריכה אחרונה:
Og היא שיטה ממש משעשעת שאני רוצה להריץ בה חד"פ מתישהו.
בקצרה, משחקים אנשי מערות עם אוצר מילים מוגבל של 18 מילים, ומותר להשתמש רק בו במהלך המשחק, וכמובן לצייר, לנהום ולהשתמש בתנועות ידיים.
 
Og היא שיטה ממש משעשעת שאני רוצה להריץ בה חד"פ מתישהו.
בקצרה, משחקים אנשי מערות עם אוצר מילים מוגבל של 18 מילים, ומותר להשתמש רק בו במהלך המשחק, וכמובן לצייר, לנהום ולהשתמש בתנועות ידיים.
אוי זה נשמע מצויין! הייתי מגביל אפילו ל10 מילים בשביל הצחוקים!
אולי תשקול להריץ את זה בדרקוניקון? :)
 
קצת ישן ואני צריך לעדכן את התשובה כשיהיה לי זמן פנוי:
לא חסרות שיטות ועולמות מערכה העוסקות בתקופה הפרהיסטורית, אבל בד"כ פשוט לא מדובר במיינסטרים (אולי אחרי שיצא החידוש למשפחת קדמוני זה יתפוס יותר, אבל אני בספק) ולכן ברוב המקרים גם השיטות ועולמות המערכה יהיו פחות מוכרים או בכלל homebrew. אני מניח שה-RPG הכי מפורסם לתקופה הזו הוא GURPS עם ספרי ההרחבה למהדורה שלישית עידן הקרח ו- דינוזאורים כשגם Low tech יעזור (והוא גם קיים למהדורה הרביעית), אבל אם אתה מתעניין בדברים אחרים:
  • Cavemaster RPG זו שיטת משחק שנכתבה כאילו שיחקו בה בתקופת האבן, כלומר עוד לפני שהומצאו שהקוביות (משתמשים באבנים במקום) ויש לה חוקים אופציונליים לקסם ולגזעים (אנשי עצים, מערות, עסוקים ומים). קיימת גם הרחבה על דינוזוארים.
  • Würm - שיטה צרפתית על עולם הקרח תורגמה לאנגלית. זו כנראה השיטה שהייתי בוחר בה אם הייתי רוצה לשחק בעולם "ילדי האדמה" שהמפקד ופלדריק סיפרו עליו מעט למעלה. במשחק יש 2 גזעים אנשי דוב ואנשים גבוהים (ניאנדרטלים וקרו-מניון), נקודות חוזק וחולשה (במקום תכונות) והוא מתנהל בעיקר באמצעות 2D6 (אלא אם יש נקודת חוזק, משתמשים בניסיון או קוראים לרוח השומרת שכל אחד מהמקרים מוסיף קובייה, כלומר עד 5D6 במקרים מאוד נדירים).
  • Wolf-Packs & Winter Snow - שיטת OSR (אולד סקול) על עידן הקרח. 6 תכונות, 4 מקצועות (מומחה, צייד, קוסם וניאנטדרלי) וכל הדברים המוכרים. כנראה השיטה הכבדה מבין השיטות (והיא לא באמת כבדה).
גילוי נאות: אני שיחקתי רק באחד מהמשחקים ברשימה חד"פ ואת השאר אני מכיר מקריאה...

שיהיה לי זמן פני אולי אי אמצא את ה-homebrew למנוע האפוקליפסה ומו"ד 5 שיצא לי לראות.

באופן כללי, אולי יש עוד הצעות בנושא.
 
בהרבה משחקי תפקידים וספרי הרפתקאות יש "סביבה פרהיסטורית" אבל אני נוטה להתרשם שבדרך כלל זה לא עולם מערכה שעומד בפני עצמו, אלא "עולם אבוד" כלשהו שדמויות מעידן מודרני יותר מבקרות בו.

מערכה פרהיסטורית שלמה זה משהו שמראש מוותר על הרבה מאפיינים שמוכרים ממשחקי תפקידים - אין חקר עתיקות כי העתיקות עוד לא נוצרו, אין ממש סחר, אין אפילו פוליטיקה מעבר לרמת השבט או כמה שבטים, האינטראקציות החברתיות הרבה יותר מוגבלות ויש מימד של הישרדות שרוב השיטות והשחקנים לא אוהבים לרדת עד כדי כך לדקויות שלו.
 
מבחינת סביבה פרהיסטורית, מאד נהנתי להריץ את "אי האימה" אבל יותר סקרנה אותי האפשרות לשחק בשיטה שהיא ממש מובנית ומותאמת לת'מה.
זה נכון שהשרדות היא אלמנט מרכזי כאן וצריך לאהוב את ההתעסקות בו, אבל מעניינים אותי גם אלמנטים שנותנים יותר משקל לשבט או לפוליטיקות הבין שבטיות אולי.
 
זהו, שאי האימה לא לגמרי הרגיש פרהיסטורי - היו בו דינוזאורים, אבל לשבטים היו כלי נשק קסומים, לחשים, מטבעות זהב ושריונות מעצמות וקשקשי דגים שנותנים דרג"ש כמו שריונות "מודרניים". שלא לדבר על זה שהשכנים שלהם היו פיראטים מהמאה ה16.
 
הוא מעין "מובלעת" פרהיסטורית בתוך העולם ה"חדש" אם אפשר לקרוא לו כך.
וכמובן שכל זה במסגרת עולם פנטזיה עם חפצי קסם וכו', אבל זה הרגיש לגמרי פריהיסטורי עם כל הדינוזאורים, השבטים והמקדש.
מה שכן הדמויות לרוב לא באו מאותו רקע פרהיסטורי וזה (חוץ מהשיריונות וחפצי הקסם והפיראטים...) שוני מהותי.
 
יש את מכשפות המסכה של דוגרלנד הנשכחת, שיוצאת לה גרסה חדשה, עם קיקסטארטר שמסתיים עוד יומיים:

משחקים שם את מכשפות המסכה שמנסות להגן על הקהילות הטרום-חקלאיות השונות מפני רוחות שקמות להן בגלל הקרח הנמס והביצות המתרחבות. דוגרלנד זה שם של איזור שהפך לחלק מהים הצפוני אחרי עידן הקרח האחרון.
 
,
אני זוכר גם שמישהו בדרקוניקון תכנן להריץ גם משהו מעניין בת'מה, כאשר משחקים שבט שלם (אם אני לא טועה) ולאו דווקא אדם קדמון יחיד.
היי, אתה כנראה מדבר עליי, השיטה שאני עובד עליה אכן רצה פעמיים בדרקוניקון.
הייתי אומר שהמרכז שלה הוא יותר נראטיבי מהשיטות האחרות, אבל בהחלט יש בה גם מכאניקה של השבט, מה קורה בו, מי רב עם מי ואיך הוא מתפתח וצובר יכולות
 
היי, אתה כנראה מדבר עליי, השיטה שאני עובד עליה אכן רצה פעמיים בדרקוניקון.
הייתי אומר שהמרכז שלה הוא יותר נראטיבי מהשיטות האחרות, אבל בהחלט יש בה גם מכאניקה של השבט, מה קורה בו, מי רב עם מי ואיך הוא מתפתח וצובר יכולות
מגניב! תוכל להרחיב על השיטה? או אולי לקשר, אם כבר כתב עליה פה?
 
מגניב! תוכל להרחיב על השיטה? או אולי לקשר, אם כבר כתב עליה פה?
וול, אני עוד עובד עליה, אבל היא מושראת בעיקר ממנוע האפוקליפסה. לדמות יש תכונות על פי איברי החישה, ובמקום יכולות רגילות יש לה קשרים.
המרכז של השיטה הוא דואליות- כלפי חוץ הדמויות צריכות לשרוד בעולם מסוכן להחריד ולצבור מחסה ומזון לפני החורף;
כלפי פנים הדמויות צריכות לפתור דילמות בתוך השבט, מערכות יחסים ועוד.

במקום מקצועות, שזה קונספט שפחות תואם חיים בתקופה שבטרם החקלאות, יש טיפוסים- הבחור שחשוב לו להתבלט, הזרה, האאוטסיידר וכו. יש גם שאמאן, שהוא כן יותר 'מקצוע', וזאב, שהוא ליטרלי זאב(או לפחות, אפשר להחליט ככה).

אני כנראה אריץ אותו שוב באיזשהו כנס, אז אתה יותר ממוזמו להתנסות בו עוד, ואני מקווה שעד אז הוא גם יהיה מעובה יותר
 
חזרה
Top