• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

רשמי קריאה, Marvel Multiverse RPG ספר הבסיס

קיבלתי את ספר הבסיס וגם את אוגדן ההרפתקאות Cataclysm of Kang - החלטתי לקנות את ספר הבסיס ואת ההרפתקה ביחד, גם כי ערכת ההתחלה לא יצאה לאור וכי אני אוהב שיש לי הרפתקאות מוכנות לשיטות שאני לא מכיר.
הרושם הראשוני הוא של איכות הפקה גבוהה מאוד, והכריכה הכחולה בהחלט בולטת במדף הספרים. גם האיור כריכה אחלה לטעמי.

מתעתד לקרוא בימים הקרובים, ואחלוק רשמים תוך כדי. אם יש לכם שאלות, זה הזמן :)
 
מרפרוף מהיר בערך חצי מהספר זה נתונים של גיבורי-על ונבלים מהקאנון.
לא חושב שיש מניעה ליצור איזה גיבור-על שבא לך, אם כי לדעתי אם אני משחק במארוול אני כן רוצה לשחק אחד מהגיבורים.ות האמיתיים!
 
התלבטתי אם לפרסם רשמים או סקירה, נתחיל עם רשמים ואז נסכם בסקירה (אם יהיה זמן וברכתו של סטן לי)

פרק ראשון - פרק קצר שבעיקר מסביר מה זה משחקי תפקידים. מתחיל בכך שאפשר לשחק את הגיבורים האהובים אבל גם ליצור גיבורים משלך.
מכסה היטב את הבסיס וגם מעבר עם התייחסות למשחק קאנוני או לא קאנוני, להתחשבות בשחקנים וגם לסשן אפס. בסך הכל הקדמה ממצה אך מקיפה.

פרק שני - המכאניקה הבסיסית של המשחק. נתחיל בזה שלא תמיד צריך לגלגל אלא רק כשיש דברים שמונחים על הכף.
המכאניקה היא 3ק6 שאחת מהן היא קוביית מארוול (ב-1 זה נחשב ל-6 ולפנטסטי). כדי להצליח מחברים אתהתוצאה ומתאם התכונה ומשווים למספר המטרה, אם שווה או גבוה, מצליחים.
יש יתרונות ומגבלות, שזה לגלגל מחדש את הנמוך/גבוה בהתאמה. ויש תוצאה פנטסטית שזה להוציא 1 בקוביית מארוול וזה אפקט סיפורי.
לבסוף טבלת דירוגי קושי בהתאם לעוצמת הדמויות והאתגר של המטלה.
פרק שכתוב היטב ומסביר את המכאניקה הבסיסית שהיא די פשוטה.
 
פרק שלישי - פרופיל דמות
הפרק הזה מציג את כל המאפיינים שמייצגים גיבור על בשיטה. יש די הרבה מהם והפרק מנחית אותם במכה אחת. בגדול לגיבורי על יש שש דרגות מ 1-6 (1: בן אנוש רגיל; 4: גיבור על ששומר על מדינה; 6: מציל את הגלקסיה)
בנוסף יש להם שש תכונות עם הקיצור MARVEL, שווה לציין שאין בשיטה כוח אלא פשוט תכונת קפא״פ. התכונות הן מ 3- עד 9+ וזה המתאם לגלגול הקוביה.
כל תכונה היא גם הגנה מפני משהו אחר ועל פניו זה די פשוט.

איפה העסק מסתבך?
קודם כל ההסבר יותר מדי מתומצת לפעמים, אבל בעיקר בכוחות. כי לכל דמות יש כוחות, משהו בין לחשים לבין כשרונות. בדוגמא של ספיידרמן יש לו בערך עשרה כאלו.
בנוסף לכוחות יש גם Traits, השפעה מכאנית ו Tags שהם בעלי השפעה סיפורית. לא ממש מוסבר מה זה Trait, משער שזה גם סוג-של כשרון.

האתגר בזה, שאין דרגות של ממש במשחק. אז אתה מתחיל לצורך העניין כמו דמות בדרגה שבע בהתחלה, עם כל היכולות שאתה כנראה לא מכיר.
מה שאומר שאם בא לך לשחק סוכן שילד במשחק הראשון זה סבבה, אבל לקפוץ למשחק עם ספיידרמן זה לא פשוט בכלל.
בניגוד להרבה שיטות אחרות, שאתה מתחיל עם מעט כוחות וצובר עוד תוך כדי משחק, אז כאן מתחיל עם (כמעט) הכל.

משער שזה גרם ללא מעט אנשים להירתע מהשיטה. היא לא נראית מאוד מורכבת, אבל עקומת הלימוד שלה נראית מאוד תלולה.
הנה דוגמא לפרופיל דמות:
IMG_1644.jpeg
 
איך האיזון פה מתבטא? אם דמות אחת יכולה לבחור להשתגר ולירות ברקים מהידיים, דמות אחרת יכולה להיות hulk, מה סוכן שילד/האלמנה השחורה/הוקאיי יעשו?
יש איזה metacurrency או דרך לשחקן להשפיע על הסיפור?
 
יש Metacurrency שנקרא קארמה, בגדול זה מאפשר לך להוסיף יתרון או צרה לגלגול (לגלגל שתי קוביות ולבחור את התוצאה הטובה/גרועה), יש לו גם אפשרות לרפא אותך ואולי עוד משהו.
מבחינת איזון, זה אמור להתבטא דרך ה Ranks. עוד לא הגעתי לשלב המדויק הזה בספר, ולצערי חושב שזה משהו שקשה להבין מקריאה בלבד מבלי לשחק.
אבל כשאגיע לפרק הרלוונטי, אעדכן :)
 
קוביית המארוול משמשת גם כדי לקבוע אם תוצאה היא פנטסטית וגם בשביל כל מיני מכפלות. למשל נזק שדמות גורמת זה התוצאה בקוביית המארוול כפול הדירוג של הדמות (וגם יש עוד תוספות, אבל זה הבסיס)

פרק 4 - קרב
הפרק הזה מרגיש חצי אפוי.
מצד אחד התיאור לחלק מהדברים הוא די נרטיבי: למשל קו ראיה, זה כל מה שהדמות רואה לשיקול המנחה. אם בא למנחה הוא יכול להגיד לדמות לגלגל בדיקה.
ההנחה היא שכל גיבור-על יכול לנוע גם במימד הגובה, אבל מצד שני ההצעה היא לשחק על גריד - למרות שהספר גם מזכיר את האפשרות ל theater of the mind.

בקרב לכל דמות יש פעולה רגילה, תנועה ותגובה אחת. לא פורץ דרך, אבל מצד שני חלק מהפעולות הן בבירור יותר מעפנות, וגם התגובות.
אחת התגובות שתפסה לי את תשומת הלב זה החלפת מטרות - אם יורים עליך, ויש לידך דמות אחרה שהיא לא מטרה, אתה יכול לבצע החלפת מטרות. לא ממש מוגדר מה הבדיקה הנדרשת…

הנזק עושה Scaling עם הדירוג, כך שבהחלט קל לספיידרמן (דירוג 4) לחסל הרבה ניצבים, אבל יהיה לו ממש מאתגר להילחם אחד על אחד עם ת׳אנוס שהוא דירוג שש.
משער שזה גם מאוד תלוי בכוחות וביכולות, כי על זה המשחק בנוי.

דבר חמוד הוא שיש תמרון קבוצתי. אם שתי דמויות או יותר שייכות לצוות (הנוקמים למשל) הם יכולות לשרוף נקודות מיקוד כדי לקבל השפעה מגניבה לסיבוב אחד, התקפית או הגנתית.
קונספט ממש נחמד.

השיטה בינתיים נראית מעניינת אבל יש לי כמה סימני שאלה שאי אפשר לפתור רק מקריאה של החוקים אלא צריך לראות איך זה עובד בפועל.
 
פרק 5 - יצירת דמויות
פרק זה מתאר כיצד ליצור גיבור-על חדש לגמרי, אם כי ברוח מארוול. תהליך היצירה די פשוט, ודורש תיאום לגבי הדירוג המרבי של הקמפיין.
ההנחה שעבור דמויות חדשות הם לרוב יתחילו בדירוג 1 ויגיעו לדירוג המרבי, אין יותר מדי אופציות אחרות לחיזוק הדמות.
תחילת תהליך היצירה הוא תיאורי, ואז הקצאת נקודות לתכונות, די פשוט - בכל דירוג מקבלים עוד נקודות לתכונות, מקסימום מרבי לתכונה, עוד 4 כוחות ויותר חיים/נזק.
יש גם את הרקע של הדמות, שנקבע לפי שילוב של מקור ומקצוע (למשל מוטנט שעובד כעיתונאי)
תהליך היצירה הוא פשוט ונרטיבי, אבל המכאניקה בהחלט קיימת ולא פשוטה.

פרק 6 - סיפורי מקור
למרות השם, רוב הפרק זה רשימות ארוכות של מקורות אפשריים, עיסוקים ורשימת traits ו tags.
כל מקור מעניק לרוב גם גם traits ו tags, ולעתים גם כוחות. לא נראה שיש ניסיון לאיזון וזה הגיוני - מדובר בגיבורי-על.
המקצועות הם בעלי משמעות מכאנית פחות יותר ורק נותנים traits, tags.
מרשימת ה traits הם ממש מזכירים כשרונות ורובם מעניקים פשוט יתרון או צרה על גלגול מסוים. למשל גס-רוח מקבל צרה כשהוא מבקש עזרה ממישהו ויתרון כשהוא מאיים.
רשימת ה tags היא יותר תיאורית, אבל לפעמים מסתתר משהו מכאני.

מקריאת הפרק גם כאן עולה תחושה שהשיטה לא לגמרי אפויה והיה אפשר לצמצם/לאחד דברים.
 
דבר ראשון, תודה על הרשמים.
בתחושה שלי, קשה לשים גיבורי על בשיטה "קשה' עם דרגות-

ספיידרמן הוא לכאורה "גיבור רחוב", אבל הוא מסתובב עם החבר'ה הגדולים.

בנוקמים יש לך האלק! ת'ור! איירונמן!
ו...קפטן אמריקה. (כדמות אני אוהב אותו מאוד, אבל מדבר על רמות כוח)
במשהו עם דרגות כמו דיאנדי קשה להבין איך הם רלבנטים אחד לשני?

כל השאר נשמע נחמד
 
דבר ראשון, תודה על הרשמים.
בתחושה שלי, קשה לשים גיבורי על בשיטה "קשה' עם דרגות-

ספיידרמן הוא לכאורה "גיבור רחוב", אבל הוא מסתובב עם החבר'ה הגדולים.

בנוקמים יש לך האלק! ת'ור! איירונמן!
ו...קפטן אמריקה. (כדמות אני אוהב אותו מאוד, אבל מדבר על רמות כוח)
במשהו עם דרגות כמו דיאנדי קשה להבין איך הם רלבנטים אחד לשני?

כל השאר נשמע נחמד
בדיוק הבעיה שלי (בכללי) עם גיבורי על במשחקי תפקידים, יש כל כך מגוון של כוחות, והם לא בדיוק מאוזנים. שיטה שאכפת לה מאיזון הייתה כנראה נותנת לספיידרמן הרבה כסף, מוניטים טוב או בני ברית שהוא יכול לקרוא להם, או יתרונות אחרים במשחק עצמו (נגיד חסינות להרבה דברים).

בX-men יש לך את סטורם, צ'ארלס קסאוויר, וולברין, nightcrawler, rogue, וחבר'ה כמו מיסטיק ו - בואו, שינוי צורה זה מגניב אבל כמה זה שימושי נגד טלקינזיס, healing factor או כוח על טבעי?

אני הרצתי קמפיין כזה בFate, ולפחות שם אתה יכול להסתדר בלי דרגות.
 
ה״דרגות״ במשחק הן בדיוק זה, ייצוג של רמת הכוח של הדמויות, לא דרגות כמו במבוכים ודרקונים.
אולי היה נכון מצדי לקרוא לזה דירוגים.

1 - זה גיבורי רחוב,
6 - הרפתקאות בין גלקטיות.

כמו בסרטים של מארוול, שהאלמנה השחורה נלחמת לצד איירון מן, קפטן מארוול ות׳ור ומצליחה לתת פייט לכולם, גם כאן מכופפים את האיזון לטובת הסיפור.
זה משהו אופייני למארוול, אחרת הוקאיי לא היה עושה כלום בסרט.
 
זה קובע כמה חיים יש לך (דירוג כפול 30 ובונוסים), כמה נזק אתה עושה (קוביית מארוול כפול דירוג ובונוסים) כמה כוחות יש לך (4 לכל דירוג), כמה נקודות לתכונות יש לך וכך הלאה.

בעצם זה הבסיס המתימטי.
אין נקודות ניסיון או משהו כזה, עולים בדירוג לדעתי לפי החלטת מנחה (עוד לא הגעתי לפרק)

האיזון בין דירוגים הוא לא ליניארי. כלומר 2 לעומת 1 חזק בהרבה מאשר 6 מול 5.
 
אז דווקא נשמע ש- dragonian dragonian צודק – השיטה נותנת לך לבחור את סדר הגודל של המשחק ושל הגיבורים, אבל לא נראה שהיא תומכת בחבורה מעורבת של דמויות מכמהסדאי גודל שונים. הוקאיי באמת מיותר ליד ת'ור בשיטה הזו– אלא אם לא הבנו משהו.
 
זה קובע כמה חיים יש לך (דירוג כפול 30 ובונוסים), כמה נזק אתה עושה (קוביית מארוול כפול דירוג ובונוסים) כמה כוחות יש לך (4 לכל דירוג), כמה נקודות לתכונות יש לך וכך הלאה.

בעצם זה הבסיס המתימטי.
אין נקודות ניסיון או משהו כזה, עולים בדירוג לדעתי לפי החלטת מנחה (עוד לא הגעתי לפרק)

האיזון בין דירוגים הוא לא ליניארי. כלומר 2 לעומת 1 חזק בהרבה מאשר 6 מול 5.
האם כמה גיבורים מרמות מעורבות יכולים להוות איום לנבל מרמה גבוהה (תחשוב על הקרב האחרון של האוונג'רס נגד תאנוס)
 
השיטה מציינת במפורש שהמנחה קובע את הדירוג של הדמויות, שיכול להתפתח עם ההרפתקאות.
אין קשר בין הרקע של הדמויות (הבן של אודין או סוכנת חשאית) לבין הדירוג שלהם.
זה נטו נרטיבי.
אולי בברירת המחדל האלמנה השחורה היא שלוש וקפטן מארוול היא שש.
אבל המנחה יכול להחליט שעכשיו שתיהן בדירוג שתיים (כי הן בתחילת הדרך) או ארבע (כי האלמנה השחורה הצטיידה בטכנולוגיה מגניבה)
בדיוק כמו סרטי מארוול.

כן, גם כי יש תמרונים קבוצתיים וגם כי מתימטית ארבע דמויות בדירוג ארבע יכולות להתמודד עם דירוג שש, אפילו שהוא חזק משמעותית מכל אחת בנפרד.
מעריך לפי המתמטיקה, לא ממשחק.
יש לי גם הרפתקה לדוגמא אבל לא קראתי עדיין, מעריך ששם זה בדיוק כך - כמו שבמבוכים ודרקונים ארבע דמויות מדרגה שבע יכולות להביס דמות בדרגה עשר.
 
פרק שבע - כוחות
הפרק השביעי הוא הגדול ביותר בספר עד כה, עם קרוב ל-70 עמודים הוא למעשה גדול כמו כל הפרקים הקודמים.

כוחות המשחק הם מה שהופכים את הדמויות לגיבורות-על. הכוחות מתחלקים לקבועים, מיידים, בעלי משך, תגובה או בעלי ריכוז.
הם מאוד מזכירים לחשים במבנה שלהם, ומתחלקים למספר קבוצות: כוחות בסיסיים וקבוצות כגון חושי עכביש, נשקי קפא״פ, קסם שטני ועוד.
אם המקור של הדמות אינו על-טבעי, למשל כמו האלמנה השחורה שהיא בת-אנוש מאומנת היטב, אז בחירת הכוחות מוגבלת רק לקבוצות שאינן כוחות-על.

בכל דירוג בוחרים 4 כוחות, שאם זה כוח מקבוצת כוחות שכבר יש לדמות מקבלים הנחה וניתן להמיר גם להמיר כוחות לשיפור תכונות.

רשימת הכוחות עצמה עשירה מאוד, חלקם כלליים וחלקם לקונספט ספציפי - כמו קבוצת כוחות חושי עכביש או נושאי מגן.
בספרי הרחבה מאמין שיהיו עוד שלל כוחות שתפורים לסגנונות נוספים אבל הרשימה בספר מקיפה ותמיד אפשר לעשות reskin.

הבעיה של הפרק זה שאמנם יש רשימת כוחות אבל היא בסיסית, רק חלוקה לקבוצות ותנאי קדם. כך שמי שרוצה לבנות דמות צריך פשוט לקרוא את תיאורי הכוחות ולבחור, מה שמתיש.
אם הייתה טבלה עם תקצירים כמו בעולמות פראיים, זה מצוין.
זה פשוט מרתיע למי שמתחיל לשחק בשיטה…
 
פרק שמיני - דמויות
ואחרי שפרק שבע היה הכי גדול, הפרק השמיני הדיח אותו - עם 130 עמודים בערך, שבכל עמוד יש פרופיל של דמות, בין אם גיבורת-על או נבל.
פרסמתי למעלה פרופיל לדוגמא, וכמו שכתבתי אז הפרופיל הוא מאוד מתומצת. למעשה יש דף דמות של שני עמודים בו יש מקום לתאר בקצרה מה עושה כל כוח / יכולת של הדמות ולא רק את שם היכולות
עם זאת, אחרי שקוראים את יתר הספר, מתחילים להבין יותר איך הדמויות עובדות, כי בסופו של דבר חלק גדול מהכוחות חוזרים על עצמם, אז מי שכבר שיחק בשיטה מספר פעמים, יכול לדעתי די בקלות להבין דמויות חדשות.

מבחר הדמויות הוא די נאה, אם כי לא מושלם - בייחוד שלא כולם מאותו צוות בהכרח מאוזנים באותה רמת עוצמה. למשל דר' סטריינג' מגיע בשיא עוצמתו, וגם כך ת'ור בשתי הגרסאות שלו (אודיןסאן וג'יין פוסטר) - למעשה ת'ור הוא היחיד שמגיע בשתי גרסאות.
באותו אופן גם גיבורי הגלקסיה מגיעים בדירוג 4-5, כלומר מהתקופה בה נלחמו בת'אנוס, כאשר אולי אנשים ירצו לשחק אותם בתקופה של הסרט הראשון, כשהם היו חלשים יותר.

מבחינת נבלים, זו שאלה מעניינת. כשמסתכלים על ת'אנוס, שהוא דירוג 6 כדוגמא, או דורמאמו שגם הוא דירוג 6, הם לא מתלבטים מעל לדמויות אחרות. אולי זה צריך להיות חופש בידי המנחה, ואולי יש חוקים לנבלים בהמשך, אבל מקריאה יבשה זה לא נראה שהם עוצמתיים בהרבה מדמות אחת או שתיים בדירוג 5/6...

בסך הכל פרק טוב ומקיף, אם כי הסידור לפי האלף-בית קצת מקשה על מציאת דמויות לפעמים.
 
חזרה
Top