• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

ערכת ההתחלה המהירה החדשה של סייברפאנק!

עריכה אחרונה:
מגניב! תתחדש!
סליחה על השאלות הבסיסיות, אבל סייבר פאנק הוא לא שם כללי? כלומר איך האנימה קשורה אליו?
או שאולי זה סייברפאנק ספציפי שקשור לאותה אנימה? אני זוכר שבעבר הרחוק הייתה שיטה אם אותו שם, לא?
זו שיטה באווירת OSR או נרטיבית או משהו אחר?
 
מגניב! תתחדש!
סליחה על השאלות הבסיסיות, אבל סייבר פאנק הוא לא שם כללי? כלומר איך האנימה קשורה אליו?
או שאולי זה סייברפאנק ספציפי שקשור לאותה אנימה? אני זוכר שבעבר הרחוק הייתה שיטה אם אותו שם, לא?
זו שיטה באווירת OSR או נרטיבית או משהו אחר?
שיטת Cyberpunk Red שהערכה הזו שייכת לה (אם כי היא מתרחשת מעל ל-30 שנה אחרי קו הזמן של השיטה עצמה) היא גרסה מחודשת של שיטת Cyberpunk 2020 מהאייטיז, שבתורה הייתה גרסת המשך של Cyberpunk 2013. המפתחים\כותבים ראשיים הם אותם האנשים (משפחת Pondsmith). לפני כמה שנים, חברת משחקי המחשב CD Project Red רכשו את הזכויות לסייברפאנק 2020, והפיקו משחק מחשב בשם Cyberpunk 2077. האנימה מתרחשת בעולם של משחק המחשב, זמן מה לפני סיפורו, ואפשר למצוא easter eggs ממנה במשחק.

זו שיטת הסייברפאנק הקלאסית ביותר. היא מאז ומעולם שיטה סימולציוניסטית ולא נראטיבית. השיטה מבוססת על מיומנויות וגלגולי 1ק10 + מיומנות + תכונה, אם כי יש בה גם מקצועות (אם כי אין בה דרגות נוסח מו"ד ושיטת ההתקדמות בה שונה מאוד). לא הייתי קורא לה "OSR" (שזה כיוון שמבוסס על מו"ד קלאסי ולעיתים על Traveller קלאסי), אלא פשוט שיטה סימולציוניסטית קלאסית.
 
מגניב! תתחדש!
סליחה על השאלות הבסיסיות, אבל סייבר פאנק הוא לא שם כללי? כלומר איך האנימה קשורה אליו?
או שאולי זה סייברפאנק ספציפי שקשור לאותה אנימה? אני זוכר שבעבר הרחוק הייתה שיטה אם אותו שם, לא?
זו שיטה באווירת OSR או נרטיבית או משהו אחר?
להבנתי סייברפאנק קודם הייתה מערכת משחק דיי ידועה בעולם סייברפאנק(shocking I know) דיסטופי באיסט קואסט שהפכה למשחק של CDPR שאחר כך הפכה לאנימה ממש מצליחה נטפליקס.
 
מיתוג מעולה, ושימוש טוב באנימה המצוינת כדי למשוך קהל חדש.
זה בדיוק מה שאני מתכוון לעשות: לשכנע את קבוצת המו"ד 5 שבה אני משחק, שרוב חבריה חובבי משחק המחשב והאנימה של סייברפאנק, לנסות את הערכה הזו, עם אלמנטים מהערכה הקודמת (שאותה מצאתי במזל גדול באיביי).
 
זה נראה ממש מגניב - לחובבי הסדרה.
יש בזה משהו שונה מבחינה מכאנית מהערכה הקודמת?

ובאופן כללי זה אותה שיטת סייברפאנק מפעם, של טסולריאן?
 
זה נראה ממש מגניב - לחובבי הסדרה.
יש בזה משהו שונה מבחינה מכאנית מהערכה הקודמת?

ובאופן כללי זה אותה שיטת סייברפאנק מפעם, של טסולריאן?
מדובר בערכת התחלה לגרסה מחודשת של השיטה הוותיקה של טלסוריאן, שנקראת Cyberpunk Red. יש כאן אכן שוני מכאני, בייחוד בתחום ההאקינג, שעובד אחרת (בדומה למשחק המחשב).
 
ממש מגניב! תתחדש!

אני כבר זמן רב מפנטז על להריץ מערכת סייברפאנק. אני סקרן לשמוע מה אתה חושב על השיטה והאם היית ממליץ להתאמץ ללמוד את השיטה הזו (שאותה אינני מכיר מעבר לסקירות שקראתי), או להשתמש בעולמות פראיים (אותה אני כבר מכיר), או שאולי יש שיטה אחרת שאתה ממליץ עליה לצורך משחק סייברפאנק?
 
עוד לא הרצתי בשיטה אך סקרתי כאמור את ההתחלה המהירה שלה. מדובר בשיטה מורכבת יחסית (אם כי פחות מורכבת ממרוצללים למשל), אבל זו "ה"שיטה ב-ה' הידיעה לג'אנר ומי שמכיר אותה ממשחק המחשב והאנימה, יצלול בקלות לעולם שלה.

שיטה אחרת שאני מאוד אוהב לסייברפאנק היא Zaibatsu של Zozer Games, שהיא קלילה בהרבה ונצמדת מאוד לספרות הסייברפאנק המוקדמת (גיבסון למשל). היא מבוססת על קפאוס אך פשוטה עוד יותר. מה שכן, חוקי ההאקינג שלה משובחים.

יש כמובן גם כמה הרחבות סייברפאנק צד ג' לעו"פ, שעוד לא עברתי עליהן בפירוט.
 
תוכל לפרט (בקצרה חח)?


מה הופך אותם לכאלה? אישית אני מעדיף להתייחס להאקינג כמו כל מיומנות אחרת.
חוקי ההאקינג של Zaibatsu מבוססים על משחק קלפים פשוט ומהיר אך מאוד מהנה בין ההאקר לשה"מ, שמבוסס על המיומנויות. זה נועד לדמות האקינג במציאות מדומה נוסח ספרות הסייברפאנק, ונמנע מבעיית ההאקינג של מרוצללים ושל המהדורות הישנות של סייברפאנק (שם זה ארוך ומדיר את שאר הקבוצה).

חוקי ההאקינג של סייברפאנק החדש, לעומת זאת, בערכת ההתחלה המהירה החדשה, מאפשרים האקינג ישיר ומהיר כמו במשחק המחשב, כולל פריצה להשתלות של דמויות עם השתלות קיברנטיות למיטב הבנתי.
 
אז בעקבות בקשה של שחקנים שאריץ להם את זה, חזרתי לכאן! עושה הפסקה מהסקירה של מו"ד 5.24 כדי לסקור את הערכה הזו.

תוכן הערכה
הערכה כוללת את הפריטים הבאים, בקופסה צהובה מעוצבת יפהפה וממותגת לפי האנימה של סייברפאנק:
  • דף דו-צדדי על נייר איכותי שמסביר בקצרה על סייברפאנק, משחקי תפקידים שולחניים, תוכן הערכה, ומילון מונחים בסיסי.
  • סט קוביות ממותגות (ארבע ק6 ושתי ק10).
  • 9 מיניאטורות קרטון ו-30 טוקנים למשחק במפה - לשימוש מידי גם אם אין מיניאטורות סייברפאנק זמינות.
  • מספר מעמדים ("רגליים") למיניאטורות הקרטון.
  • 6 מפות קרב מודפסות על נייר איכותי; מפה של נייט סיטי (setting ברירת המחדל של סייברפאנק) עם דגש על כבישים ושכונות; מפת רשת ללא גרפיקה.
  • דפי דמות של 7 דמויות מוכנות מראש.
  • מדריך לרץ-הקצה* שמסביר על העולם וה-setting של סייברפאנק, ההיסטוריה שלהם, נייט סיטי עצמה, כנופיות ותאגידים בעיר, וכן הלאה. 42 עמודים.
  • ספר חוקי התחלה מהירה לסייברפאנק אדום גרסת 2077. 42 עמודים.
  • ספר קמפיין "הג'קט". 42 עמודים.
הערכה זמינה לרכישה פיזית (לא יקרה במיוחד: כ-200 ש"ח כולל משלוח מהיר יחסית לארץ) וכן בפורמט PDF דיגיטלי (15 דולר).

מה שעוד ממש מגניב הוא שהיוצרים שחררו שתי הרחבות דיגיטליות חינמיות לערכה, באיכות הפקה מצוינת כמו של הערכה עצמה, אחת עם הרפתקאה באורך 12 עמודים והשנייה עם שדרוגי סייבר באורך 3 עמודים.

* תרגום זמני ל-Edgerunner עד שאחשוב על מונח שמתגלגל טוב יותר על הלשון.

עימוד, הצגה חזותית, וגרפיקה
איכות ההפקה, כיאה לחברת משחקי תפקידים מובילה בתמיכה ובתקצוב של CDPR (חברת משחקי מחשב מצליחה במיוחד), היא מעולה ובטעם טוב. מוטיב הצבע הוא צהוב עם נגיעות ירוקות בהירות (אני מכנה את הערכה בצחוק "סייברפאנק צהוב" ;)), הגרפיקה מלוטשת מאוד ומבוססת על האנימה.הנייר איכותי וכבד (וקצת מבריק אבל לא מידי), הטוקנים ומיניאטורות הקרטון הודפסו בצבע מלא ואיכותי על קרטון חזק ועמיד. חרף התקציב, היוצרים לא התפתו להגזים בצבעוניות, ולמרבה השמחה מרבית הטקסט הוא שחור בגופן קריא מאוד ויחסית גדול על רקע לבן. זאת מלבד לחלק מהכותרות שהן ירוק בהיר על רקע שחור, שוב בפונט קריא, ולתיבות הטקסט, שהן בשחור על רקע ירוק. מעולה! כל הטקסט בערכה מאוד קריא וזו נקודה שמעותית לטובת הערכה ויוצריה (יש לי ניסיון רע עם שיטות אחרות, למשל CY_BORG, שסבלו מעיצוב-יתר שהקשה על הקריאה).

השורה התחתונה: מוצק מצוחצח ומלוטש, נעים חזותית, מגניב, מבדל את עצמו חזותית ממוצרים ישנים יותר של סייברפאנק, ונזהר שלא להתחכם יותר מידי.​
 
עריכה אחרונה:
חוברת החוקים
להלן ארשום (בהמשכים, כדי לא לאבד מידע אם תהיה הפסקת חשמל למשל) את סקירת חוברת החוקים של הערכה.

תכונות ומיומנויות
החוברת לא מבזבזת שטח עמוד על אקספוזיציות ארוכות וכמעט מיד צוללת לעסקי הדמויות - אותם "רצי-קצה" (תרגום זמני) שהם ה"הרפתקנים" בעולם זה, ספק עבריינים ספק שכירי חרב. אין כאן חוקי יצירת דמות - מצופה מהשחקנים להשתמש בדמויות המוכנות שסופקו עם הערכה.

כמו בכל מוצרי סייברפאנק אדום, לכל דמות יש תכונות (STATS באותיות גדולות) ומיומנויות, שהן מה שמגדיר את הדמות מבחינה מכאנית לצד הציוד והכרום (שתלים קיברנטיים). התכונות הן תבונה (אינטליגנציה כללית ותפישה); רפלקסים (זמן תגובה וקואורדינציה, משמשים בקרב לטווח); זריזות (יכולת אתלטית, משמשת בקפא"פ); טכניקה (יכולת להתמודד עם כלים טכנולוגיים מורכבים); מגניבות (תרגום זמני ל-COOL, יכולת ההשפעה על הזולת, בעיקרון כריזמה); כוח רצון (אומץ ויכולת התמודדות עם קשיים מנטליים); מזל (תכונה מיוחדת שתפורט בהמשך); תנועה (מהירות הליכה, ריצה, שחייה, טיפוס וכו'); גופניות (כוח וסיבולת); ואמפתיה (היכולת להיות בקשר אנושי עם הזולת, משפיעה בין השאר על ההתמודדות עם הניכור ששתלים קיברנטיים גורמים לו). תכונה ממוצעת היא 5.

לכל דמות יש מיומנויות, שמייצגות ידע, למידה, והכשרה בתחום ספציפיים יותר מהתכונות. כל מיומנות קשורה לתכונה אחת, למשל מיומנות קרב הקפא"פ קשורה לתכונת הזריזות. מוצגת כאן רשימת מיומנויות מקוצרת שמכסה את המיומנויות שיש לדמויות המוכנות. המיומנויות ספציפיות יחסית ורובן אינן קרביות: למשל, המיומנות הראשונה ברשימה היא חשבונאות, עסק משתלם להתמודדות עם נתוני תאגידים, זיהוי הונאה חשבונאית, וכמובן פברוק נתונים ברשומות חשבונאיות והלבנת כספים (זיוף מסמכים הוא מיומנות נפרדת). מיומנויות הקרב אף הן ספציפיות, עם מיומנויות נפרדות לקרב בלתי חמוש ולקפא"פ, וכן מיומנות ספציפית לירי אוטומטי לצד מיומנויות הנשק הרגילות. גם הסקת מסקנות והחבאת חפצים הן מיומנויות לכל עניין ודבר ויש אפילו בערכת ההתחלה המהירה מיומנות חיבור (כתיבת שירים, מאמרים, וסיפורים). בכלליות זה מזכיר לי קצת את המיומנויות ב"קריאתו של קתולהו", שאף הן מתחילות את רשימתן במיומנות החשבונאות ושאף הן ספציפיות מאוד. בניגוד למרוצללים, אין הפרדה בין מיומנויות ידע למיומנויות מעשיות. מיומנות של בעל מקצוע ברמת ידע סבירה היא 5.

בדיקות מיומנות
בכל מצב של אי-ודאות שיש לה משמעות משחקית משתמשים בבדיקות מיומנות. בכל בדיקת מיומנות מגלגלים ק10 + תכונה + מיומנות. חשוב לציין שאין כאן "מתאמי תכונה" - אלא פשוט משתמשים בערך התכונה עצמו. בבדיקה מנוגדת בין שתי דמויות (למשל, לנסות לשכנע מאבטח לתת לך להיכנס למועדון כשאתה לא בא לו טוב בעין), כל דמות מגלגלת ק10 + תכונה + מיומנות והגלגול הגבוה מנצח. בתיקו, ה"מתגונן" (זה שמנסים לעשות עליו את המניפולציה) מנצח. בגלגול שאינו מול דמות ספציפית, מגלגלים מול ערך קושי (DV) שנע בין 9 (משימה פשוטה שאפשר לבצע בלי לחשוב יותר מידי), דרך 15 (משימה שדורשת הכשרה או כישרון טבעי), ועד 29 (מעשה אגדי שאפילו דמות מיומנת ומוכשרת ביותר תצליח בה רק במקרים נדירים).

הקוביות כאן מתפוצצות! כמו בעולמות פראיים! גלגלת 10 ב-ק10 שלך? גלגל עוד ק10 והוסף אותו לגלגול המקורי. זה מאפשר לדמויות להצליח לפעמים ב"משימות בלתי אפשריות" באופן אפי ומגניב. אבל... הקוביות מתפוצצות גם לכיוון השני! גלגלת 1? גלגל 1ק10 והפחת אותה מעורך התכונה + המיומנות שלך. הקוביות מתפוצצות רק פעם אחת, בניגוד למשל ל"עולמות פראיים". כך שגם דמות מאוד מוכשרת ומיומנת תיכשל לפעמים בכל מקרה שבו יש אי-ודאות דרמטית במשחק!

דמויות נוספות יכולות לעזור לדמות הראשית ואם הן מצליחות בבדיקת מיומנות, הן יוסיפו 1+ לגלגול של הדמות הראשית. כמו כן, אם עובדים לאט ובלי לחץ (פי 4 זמן מהבדיקה הרגילה), מקבלים עוד 1+ לגלגול. אפשר לקבל כל בונוס כזה רק פעם אחת. אם אין לדמותך מיומנות רלוונטית, גלגל 1ק10 + תכונה.

לכל דמות בסייברפאנק יש מאגר מזל, שזהה לתכונת המזל המלאה שלה. אפשר להוסיף נקודות מזל לבדיקת מיומנות מתוך מאגר זה, בשיעור של 1+ על כל נקודת מזל. המאגר מתחדש בכל תחילת מפגש משחק. זה עובד שונה מ-DCCRPG, למשל, שבו "שורפים" ממש את ערך תכונת המזל; זה דומה קצת למאגרי הקוביות הנוספים של מרוצללים אך פשוט בהרבה מהם.

הכלל המרכזי כאן הוא חוק המגניבות (rule of cool) שמפורט בהרחבה בחוברת. אם השחקן מציע משהו מגניב שאמור להיות איזשהו סיכוי שיצליח - אז מומלץ למנחה לאפשר זאת בבדיקת מיומנות. זה דיי מובן מאליו למנחים מנוסים, אך זו ערכה שמיועדת גם למנחים מתחילים יחסית, וטוב שנושא זה מפורט.​
 
עריכה אחרונה:
קרב
קרב פועל, כמו בהרבה שיטות, בסיבובים - שכל אחד מהם נמשך 3 שניות. שוב באופן סטנדרטי יחסית, יש סדר יוזמה ("תור יוזמה") שבו כל דמות מגלגלת רפלקסים + 1ק10 + בונוסים והדמויות פועלות בסדר יוזמה יורד. אין כאן סבבי יוזמה מרובים נוסח מרוצללים - אלא רק בונוסים ליוזמה משתלים קיברנטיים. מגלגלים יוזמה פעם בקרב. כל דמות יכולה לנוע פעם אחת בסיבוב (כפליים מתכונה התנועה במטרים או מספר משבצות במפה השווה לתכונת התנועה עצמה) ולבצע פעולה אחרת בסיבוב. בניגוד למו"ד, יש בסייברפאנק אדום רק סוג אחד של פעולה, ללא פעולות חופשיות או פעולות בונוס. גם לקום מהרצפה זו פעולה. הפעולות סטנדרטיות יחסית למשחק תפקידים קלאסי: תקיפה, לפיתת אויב, ייצוב דמות שנפלה, שימוש במיומנות או בחפץ, וכו'. התקפות מסוימות (כלומר, נשק אוטומטי) מאפשרות לתקוף יותר מפעם בסיבוב. אפשר לפצל את התנועה לכמה חלקית, למשל לנוע חלק מהטווח, לבצע פעולה, ולנוע שוב.

מרחקים כאן הם במטרים או יארדים (שדיי קרובים זה לזה) ולא ברגליים. נוח.

קרב לטווח הוא פשוט: בדיקת 1ק10 + המיומנות הרלוונטית + תכונת הרפלקסים מול ערך קושי שתלוי בטווח. ניתן לכוון נשק לראש במחסר של 8- להתקפה. כך גם בנשק מושלך (למשל סכינים) רק בטבלת טווחים אחרת.

הנשק החם ב-2077, בדומה לזה שבמשחק המחשב של סייברפאנק ובניגוד לחוקי הבסיס של סייברפאנק אדום, מתחלק לנשק כוח, נשק חכם, ונשק טכני. יריות מנשק כוח ניתזות מקירות - בעיקרון אפשר לבחור משטח בטווח והוא ישמש כ"מקור הירי" לפגיעה במטרה בתוך 6 מטרים מהמשטח (3 משבצות). מגניב! נשק כוח גם גורם לפציעות קריטיות חזקות יותר. נשק חכם מתביית על מטרות ודורש שתל קיברנטי ייעודי; הוא מעניק תוסף של 1+ להתקפה, ויש לו תחמושת מיוחדת שמתעלמת מחושך, עשן וכו' ומאפשרת לגלגל מחדש בדיקת התקפה אם ההתקפה המקורית נכשלה ב-5 נקודות או פחות. נשק טכני, שהוא בעיקרון railgun, יכול לפגוע במטרות מאחורי מחסה דק.

ירי אוטומטי דורש פעולה אחת ו-10 קליעים. יש לו ערכי קושי שונים מהרגיל לטווח מאחר והוא הרבה פחות מדויק מירי בודד. ירי אוטומטי שכן פוגע במטרתו גורם לכמויות אדירות של נזק: תוסף של 2ק6 לנזק שמוכפל במכפיל שהנשק מעניק (פי 4 ברובה סער!!!). רובי ציד יכולים לפגוע במטרות מרובות. פצצות מזיקות לכל מטרה בריבוע של 5 על 5 משבצות (10 על 10 מ') ויכולות להזיק למחסה עצמו.

קפא"פ הוא בדיקה מנוגדת של זריזות + מיומנות נשק קפא"פ + 1ק10 של התוקף מול זריזות + מיומנות החמיקה + 1ק10 של המטרה. תיקו אינו פוגע. הנזק לקבע לפי דירוג הגופניות של התוקף. אפשר כמובן לכוון גם התקפת קפא"פ לראש הקורבן. יש גםן חוקים מורכבים ללפיתת אויבים (כנהוג במשחקי תפקידים - תמיד אלו חוקים סבוכים יותר מקפא"פ רגיל), שלא אכנס אליהם כאן. אם לפתת אויב, תוכל לחנוק אותו בסיבוב הבא, מה שיכולת לעלף את המטרה; או להשליך את הקורבן.

אפשר להפתיע אויבים בבדיקה מנוגדת של התגנבות מול תפישה. הצלחה מאפשרת סיבוב "חופשי" למפתיע. בהתחשב בקטלניות של הקרב, מארבים הם טקטיקה שמאוד חשוב להשתמש בה בסייברפאנק! אפשר גם להרוג אויב, לבחירת המנחה, בהתקפת הפתעה - כלומר, אם ההתקפה פוגעת, לאלץ את המטרה לגלגל הצלת מוות (1ק10 מתחת לערך הגופניות שלה) או למות. מגניב! יש המלצה מפורשת לאפשר זאת כנגד דב"שים סטנדרטיים אבל לא כלפי בוסים (כי זה יהיה מבאס).

מחסה שהדמות מסתתרת מאחוריו מפחית מספר מסוים של נק"פ מנזק ההתקפה. התקפות נפץ יכולות להזיק למחסה עצמו.

שריון מפחית נזק לפי כוח העצירה שלו. אם הנזק נמוך מכוח העצירה של השריון, אין נזק. אם הוא גבוה ממנו, מפחיתים את כוח העצירה מהנזק, וכוח העצירה של השריון פוחת באחת. נזק טכני ונשק קפא"פ יעילים יותר נגד שריון מנזק חם רגיל.

נזק יורד מהנק"פ של הדמות. לדמות ממוצעת יש כ-30-40 נק"פ בסה"כ ונשק חם טיפוסי גורם ל-3ק6 נזק. פגיעות קריטיות נקבעות כאן, בניגוד למו"ד, לפי קוביות הנזק (שהן ק6); גלגול של 6 ב-2 או יותר קוביות נזק הוא פציעה קריטית שדורשת גלגול בטבלה שגורם לפציעות רציניות יותר, כגון שבירת עצמות, קריעת שרירים, או, במקרה של פגיעה קריטית בראש, גם מחסר להצלת המוות של המטרה. מידת הפציעה קובעת מחסרים שונים לדמות. כאשר הנק"פ יורד ל-0, הדמות פצועה פצעי מוות ועליה לגלגל הצלת מוות (כאמור 1ק10 מתחת לדירוג הגופניות של הדמות) או למות מיד. ייצוב דמות והפסקת הצלות המוות דורש פעולה אחת מצד דמות אחרת, שזה גלגול טכניקה + מיומנות מתאימה שהוא קל יחסית (ערך קושי 15).

אפשר לרפא פציעות זמנית (בדיקת מיומנות פרמדיק שמתקנת את הפציעה עד לבוקר הבא) או באופן קבוע (בדיקת פרמדיק או כירורגיה שמרפאת את הפציעה באופן קבוע). דמות יכולה לנסות לבצע בדיקה לריפוי זמני של עצמה אך לא בדיקת ריפוי קבוע.

לבסוף, דמויות יכולות לנסות להטיל מורא על אויבים בבדיקה מנוגדת של מגניבות + 1ק10; המפסיד ייסוג; בתיקו לא קורה כלום.

השורה התחתונה: חוקי קרב קטלניים יחסית ומגניבים מאוד ברמת מורכבות סבירה.​
 
עריכה אחרונה:
פריצת מחשבים מהירה
בניגוד לחוקי הליבה של סייברפאנק אדום ובדומה למשחק המחשב של סייברפאנק 2077, בערכה זו רצי-רשת (האקרים) יכולים לפרוץ למערכות הקיברנטיות של דמויות אחרות! החוקים מובאים כאן במקום חוקי פריצת מערכות המחשב (מאגרי הנתונים) שקיימים בחוקי הליבה. לא ברור האם מדובר בחוקים שמחליפים לחלוטין את חוקי מאגרי הנתונים, או שמא חוקי מאגרי הנתונים לשנת 2077 (שבה כאמור מתרחשת הערכה) יופיעו בספר של 2077, שמצוי כיום בשלבי פיתוח.

בכל אופן, כמו בחוקי הליבה, פריצת המחשבים מתבצעת בזמן אמת: אין כאן מיני-משחק נפרד שבו ההאקר\דקר זוחל במבוך מציאות מדומה כמו בגרסאות הישנות של סייברפאנק או של מרוצללים. תחת זאת, רץ-הרשת מבצע את פעולות הפריצה תוך כדי קרב, כאשר הוא יכול לבחור בכל סיבוב לפעול בגופו (בעולם הפיזי) או לפעול ברשת. היתרון של פעולת רשת היא שמדובר בפעולה מהירה יותר - במהירות המחשבה - רצי-רשת בעלי מיומנות ממשק גבוהה (ראה להלן) יכולים לבצע פעולות רשת מרובות בסיבוב. פריצת המחשבים עצמה מתבצעת בבדיקת מיומנות הממשק (המיומנות המיוחדת של רץ-הרשת) + 1ק10 מול ערך קושי, ללא תוספת תכונה כלשהי, או בבדיקה מנוגדת של מיומנות זו + 1ק10 מול תכונות או מיומנויות של המטרה.

רץ-הרשת יכול לפרוץ לממשק העצבי של כל דמות בטווח 50 מ'. מדובר בבדיקה מנוגדת כמתואר לעיל מול כוח הרצון של המטרה. באם רץ-הרשת נכשל, הוא חודר למטרה, אך הקורבן מודע לכך שמנסים לפרוץ לראשו ויכול לנסות לסלק את רץ-הרשת מהממשק העצבי שלו. רצי-רשת, בניגוד לשאר סוגי הדמות, תמיד ידעו כאשר רץ-רשת אחר מנסה לפרוץ לממשק העצבי שלהם. רץ-הרשת יכול אפילו להתחבר לממשקים עצביים מרובים בבת אחת, כל עוד כולם בטווח! עם זאת, יש שתל קיברנטי מיוחד שאפשר להשיג, שמקשה על חדירה לממשק העצבי של דמויות ודורש בדיקת חדירה מיוחדת.

מה שרצי-רשת עושים בערכת ההתחלה המהירה הזו הוא פריצת מחשבים מהירה (quickhacking) - בדיוק כמו במשחק המחשב של סייברפאנק. מדובר בסוג של "לחשים", אם לשאול מונח ממשחקי פנטזיה, שמשפיעים בדרכים שונות על הקורבן, החל משיתוק שתלים קיברנטיים ספציפיים, דרך חימום יתר של המטרה או גרימת נזק עצבי ששריון אינו מגן בפניו, ועד לשליטה מוחית לזמן מוגבל. ככל שהפריצה חזקה יותר, היא דורשת התגברות על ערך קושי גבוה יותר.

בקצרה, שיטה פשוטה יחסית לפריצת מחשבים שמחקה את מה שמתבצע במשחק המחשב והופכת את רץ-הרשת לסוג של "קוסם". הערכה אינה מספקת חוקים חוקים לפריצה למערכות נייחות אלא רק לממשקים עצביים של דמויות.

קריאת דפי דמות
בחוברת החוקים קיים עמוד אחד שמסביר בפירוט ובבירור איך לקרוא דף דמות של סייברפאנק אדום, כולל את דפי הדמות של הדמויות לדוגמה. דף זה מאורגן היטב ונוח מאוד לשימוש.​

מסלולי חיים
בעוד שבערכת ההתחלה המהירה לא נכללו חוקי יצירת דמות מהבחינה המכאנית, כן כלולה בה מערכת ליצירת רקע ו"מסלול חיים" לכל דמות, כך שאפילו אם אתה משחק בדיוק את אותה דמות מוכנה-מראש, בכל פעם הרקע ומשחק התפקידים שלה יהיו שונים. יש כאן טבלאות לבחירה רנדומלית (או מכוונת) של מאפייני רקע שונים של הדמות: מוצא תרבותי; אישיות; סגנון לבוש והופעה חיצונית (כאן מוצגים מספר סוגי סטייל מהעולם של סייברפאנק, שנראים מגניבים מאוד); מוטיבציה לדמות ומטרה בחיים; גישה והצנהגות כלפי הזולת; רקע משפחתי; הסביבה בה גדלה הדמות; המשבר שעברה ושהפך אותה לרצת-קצה; חבריה של הדמות (בין 0 ל 2 חברים) ואויביה (בין 0 ל 2 אויבים) כולל המקצועות ותחומי העיסוק שלהם; וכמובן יחסים רומנטיים מהעבר שנגמרו רע! לאחר מכן מובאת דוגמה ליצירת מסלול החיים של דמות.

בשורה התחתונה, זו מערכת נחמדה ביותר ליצירת רקע לדמות, בייחוד כשלשחקן אין עדיין מושג ברור את מי הוא רוצה לשחק. בניגוד ל-Traveller, מערכת זו אינה קובעת את יכולותיה המכאניות של הדמות, אלא את האישיות, הרקע, ומשחק התפקידים שלה.​
 
עריכה אחרונה:
עדכוני חוקים לשנות ה-2070
חוקי הליבה של סייברפאנק אדום ממוקדים בשנות ה-2040. מאחר והערכה מתרחשת כ-30 שנה לאחר מכן, מובאים בחוברת החוקים מספר עדכונים מכניים, כגון ממשקים עצביים ופריצת מחשבים מהירה (כפי שתואר לעיל בפרק פריצת המחשבים) וכלכלה שופעת יותר שמגדילה את זמינות פרטי הציוד והמשאבים השונים (לאחר ההתאוששות מ"הזמן האדום" הפוסט-אפוקליפטי שבו מתרחשים חוקי הליבה). לאחר מכן מופיעה חזרה והרחבה קלה של חוקי פריצת המחשבים המהירה. יש גם חוקים שונים (בהשוואה לחוקי הליבה) לקבלת נקודות אנושיות ולאובדן שלהן גם בדרכים שאינן קשורות ישירות לשתלים קיברנטיים (במקור הדמות מאבדת נקודות אנושיות ונעשית קרה ומכניסטית יותר ככל שהיא ממלאת את גופה במכונות).

פרק זה גם מספק ציוד חדש. בניגוד לציוד הגנרי יחסית של חוקי הליבה ("תת-מקלע", "רובה סער", וכו'), יש כאן נשקים מיוחדים וממותגים (למשל, תת-מקלע Arasaka HJKE-11 Yukimura). החוברת מספקת 13 כלי נשק ממותגים, שיהיו מוכרים לכל מי ששיחק במשחק המחשב, עם תיאור מלא אך משום מה ללא הצגה גרפית של כנשק (כנהוג בחוקים ישנים יותר של סייברפאנק, שלא לדבר על מרוצללים). מובאים גם שתלים קיברנטיים, כולל ה-Berserk Implant ממשחק המחשב (שמזריק אדרנלין במינון גבוה למחזור הדם של הדמות ומאפשר לה להתעלם ממחסרי פצעים), זרועות גורילה ולהבי גמל שלמה (גם כן מככבים במשחק המחשב) והשתל הקיברנטי הניסיוני שכיכב באנימה של סייברפאנק (לא אכנס כאן לספויילרים). כמובן שמאוזכר גם הממשק העצבי שרוב הדמויות ישתילו אותו - שמספק מציאות רבודה מובנית, חיבור עצבי לטלפון, ושליטה נוחה בכלל המערכות הקיברנטיות של הדמות.

רפרנס לחוקים
בסוף חוברת החוקים מובאים 5 עמודי רפרנס מהיר ונוח - כמעין "מסך שה"מ" - לחוקים שנכללו בה. בנוסף לחוקים עצמם, הרפרנסים גם כוללים קלפים - סוג של "שליפים" - לפריטי הציוד הנפוצים כגון נשקים ושתלים קיברנטיים.​
 
המדריך לרץ-הקצה
חוברת העולם של ערכת ההתחלה המהירה נקראת "המדריך לרץ-הקצה". מצוין כבר בהתחלתה שהיא מכילה ספוילרים לאנימה, למשחק המחשב, ולהרחבה של משחק המחשב. זה בעיקרון קושר את כל הקצוות הפתוחים של העולם, כולל האנימה ומשחק המחשב; אבל אני לא בטוח איך זה ייראה למישהו שבניגוד אליי לא שיחק במשחק המחשב ולא ראה את האנימה. למיטב הבנתי, הערכה מכוונת במיוחד לצופי האנימה, שכן מסתבר שיש הרבה אנשים שצפו בה בלי להכיר את המשחק השולחני או את משחק המחשב ומגיעים לג'אנר ולשיטה דרכה.

החוברת נפתחת בתיאור חוקי הג'אנר של סייברפאנק: לחיות ולמות בסטייל; להיות אקטיבי ולפעמים אקטיבי יתר על המידה; ולחיות על הקצה. יש לא מעט טקסט מפי דמות בשם Maximum Mike, שכתוב במדריך לרץ-הקצה המתחיל. הכתיבה קולחת ומהנה לקרוא אותה, והיא מכירה את הסוגה לשחקן המתחיל שלא מאוד מתמצא בספרות הסייברפאנק הוותיקה (יש לשער שלא מעט מצופי האנימה נולדו הרבה אחרי שנכתבו הספרים המרכזיים בג'אנר).

לאחר הפתיחה, מוצגים התפקידים (סוגי דמות\מקצועות) של שיטת סייברפאנק אדום. בעוד שהשיטה מאוד מבוססת על מיומנויות ונטולת מכניקה של דרגות דמות, יש בה עדיין סוג של מקצועות שמעניקים לדמות מסלול חיים ספציפי (בספר הליבה) ויכולת תפקיד (גם כאן). למשל, רץ-רשת יכול לפרוץ לממשקים עצביים של אנשים, סולו (מקביל ל"סמוראי רחוב" במרוצללים) מצטיין בקרב יותר מכל דמות אחרת; מאכער (fixer) יכול להשיג פריטים ומידע שלדמויות אחרות יהיה קשה להשיג, וכן הלאה. מובאות כאן דוגמאות ממשחק המחשב ומהאנימה לדמויות מכל תפקיד. יש לציין שלא כל התפקידים במשחק המלא מופיעים כאן, אלא רק אלו שנכללים בדמויות לדוגמה של הערכה: מאכערים, חובשים, רצי-רשת, נוודים, כוכבי רוק, וסולואים (כאמור, לוחמים מומחים).
 
היסטוריה של עולם הסייברפאנק
ההיסטוריה של עולם הסייברפאנק מוצגת כאן בארבעה עמודים, שנפתחים בסקירה כללית ועוברים עד מהרה לסוג של ציר זמן. מדובר בהיסטוריה אלטרנטיבית. מאחר והמשחק המקורי (סייברפאנק 2013) נכתב בשנת 1984, העתיד שנחזה בו שונה מאוד מהעתיד בו אנו חיים. למרבה המזל, היוצרים נמנעו מהפיתוי לעשות retcon להיסטוריה של המשחק כדי להתאימו לאירועים שהתרחשו מאז (כגון התמוטטות ברית המועצות) והשאירו את רצף האירועים שנכתב באייטיז על כנו. כך שלמשל, ברית המועצות עדיין קיימת, אם כי בתור מעצמה-לשעבר צולעת וקפיטליסטית-למחצה, שהמגה-תאגיד הממשלתי-לכאורה SovOil מתנהל בה כמדינה בתוך מדינה (דווקא ארה"ב התפרקה בציר הזמן של סייברפאנק ב-1996...).

בעולם של סייברפאנק, כל הכלכלה והפוליטיקה העולמיות חוו קריסה בשנות ה-90 של המאה ה-20, תוך התפרקות של ארה"ב, הרס סביבתי חסר תקדים, אך גם התקדמות טכנולוגית מואצת. התאיגידים מילאו את הוואקום שהותירו אלריהן הממשלות הקורסות והחלשות, ואף החלו להילחם זה בזה מלחמות של ממש - כאילו היו מדינות. היו ארבע מלחמות כאלו בין 2004 ל-2077, כאשר הרביעית הסתיימה בפיצוץ גרעיני בנייט סיטי עצמה (העיר הבדיונית בחוף המערבי של ארה"ב בה מתרחש המשחק) - פיצוץ שהרס את המגדל של תאגיד אראסקה ושמככב מאוד במשחק המחשב (לא אכנס כאן לספוילרים).

אחרי ההרס הזה, התאגידים עצמם נחלשו והממשלות התחזקו שוב זמנית, כולל הלאמה של תאגיד Militech בידי ממשלת "ארה"ב החדשה" והסתלקותה הזמנית של אראסאקה מנייט סיטי (היא חזרה בהמשך). הרשת העולמית קרסה אף היא לאחר שרץ-רשת מפורסם שחרר לתוכה וירוס תבוני שפירק אותה לחלקים קטנים, והיא נבנתה בהמשך בהדרגה לרשת חדשה, כאשר אמצעי אבטחה בשם "הקיר השחור" מגינים עליה בפני הווירוס ובפני בינות מלאכותיות חופשיות שבפני עצמן יכולות להוות איום עצום על משתמשי הרשת.

בינתיים, ממשלת "ארה"ב החדשה" החליטה בסביבות שנת 2069 לכבוש מחדש את האזורים שארה"ב המקורית איבדה שבעים שנה לפני כן, ואף ניסתה להשתלט על נייט סיטי עצמה - שהייתה ועודנה עיר-מדינה עצמאית. נייט סיטי הזמינה את תאגיד אראסאקה לחזור ולסייע בהגנה על העיר, ואכן תאגיד-העל היפני הנ"ל שלח נושאת מטוסים כבדה לאזור, מה שגרם לכוחות "ארה"ב החדשה" לסגת - ועד מהרה נבנה מגדל אראסאקה חדש בעיר...​
 
חזרה
Top