• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

סקירה של פאת׳פיינדר מהדורה ראשונה

שם
פאת׳פיינדר מהדורה ראשונה Pathfinder
שיטה/סוג
פאת׳פיינדר מה׳ 1
שפת המשחק
אנגלית, תורגם לעברית
מוציא לאור
Paizo publishing, מאנקי טיים
דירוג
כוכב(ים) 5.00
12.jpgפאת'פיינדר (בלעז Pathfinder) היא שיטת ק20, המבוססת על מבוכים ודרקונים מהדורה 3.5 וידועה גם בכינוי מבוכים ודרקונים 3.75.

השיטה היא מבית חברת פאיזו, הזכורה לטובה מהמגאזינים dungeon ו dragon, שיצרה בשיתוף פעולה עם wizards of the coast, החברה שהביאה את מבוכים ודרקונים 3 לעולם. פאת׳פיינדר מתורגם לעברית על-ידי מאנקטיים
כש wizards of the coast החליטו להשיק את מהדורה 4, שחקנים רבים העדיפו לדבוק במשחק המוכר ולא היו מעוניינים לעבור מהדורה. פאיזו יצרה את פאת'פיינדר בכדי לתת מענה לאותם אנשים, בכך שיצרה מהדורה ש "מרגישה 3.5", בהתבסס על חוקי ה SRD. המשחקים דומים מאוד, ואם אתם מכירים את מו"ד 3.5, אתם כבר בערך יודעים איך לשחק בפאת'פיינדר. למעשה, שתי המהדורות כל כך דומות, שבעזרת שינויים קלים תוכלו להשתמש באיזה תוכן שתרצו ממהדורה 3.5 בפאת'פיינדר, ולהפך.
הסקירה נועדה למי שכבר מכיר את חוקי מהדורה 3.5 – המכאניקות הבסיסיות לא יוסברו כאן, אלא רק אלו ההבדלים לעומת מו"ד 3.5. אם יש לכם שאלות נוספות לגבי השיטה, אתם מוזמנים לשאול בפורום מבוכים דרקונים, פאת'פיינדר.

אז למה בכלל לעבור לפאת'פיינדר ולא להישאר עם 3.5?​

- פאת'פיינדר באה לעולם אחרי שנים רבות של קיום של מהדורה 3 ו 3.5, כך שרבות מהטעויות שנעשו במהדורות הללו תוקנו בפאת'פיינדר.
- פאת'פיינדר מפשטת מספר מערכות חוקים מסורבלות ולא נחוצות ממהדורה 3.5, כגון מערכת ההיאבקות (grapple) הידועה לשמצה.
- פאת'פיינדר היא "מה ש 3.5 הייתה צריכה להיות". היא כוללת מגוון שיפורים וחידושים שיכניסו רוח חדשה במפרשים של המשחק, והופכת את כל המקצועות למהנים יותר ומגוונים יותר.
- פאת'פיינדר זוכה לתמיכה רחבה כרגע על ידי פאיזו וחברת צד שלישי רבות, ומידי חודש יוצאים ספרים רבים לשיטה, בעוד לא מודפסים עוד ספרים של 3.5.
אז, ללא בירבורים נוספים, בואו נעיף מבט ב Pathfinder: Core rulebook!
הספר עצמו נראה מעולה, עם כריכה עבה, דפים חזקים ואיכותיים, בצבע מלא, עם ציורים מצוינים כל שלושה עמודים בערך. הפונט ברור והסידור הוא הטורים הסטנדרטיים שמאפייני מוצרי מו"ד. בתחילת כל פרק ישנו דף שלם (שני עמודים) עם ציור וקטע סיפור קצר המתאר משהו הקשור בתוכן הפרק. הספר כתוב באנגלית, אך בשפה בהירה ופשוטה ובכתיבה מדויקת וקוהרנטית.
בנוסף, הספר ענק. עם למעלה מ 560 עמודים, זהו ספר משחקי התפקידים הגדול ביותר שאי פעם ראיתי. הסיבה לגודלו היא שהוא כולל את כל מה שנחוץ כדי לשחק פאת'פיינדר – כלומר, התוכן המשולב של "המדריך לשחקן" ו "המדריך לשליט המבוך" של מו"ד 3.5.
וכעת נעבור למנה העיקרית - סקירה של הספר לפי פרקים. תוך כדי הדיון בכל פרק אציג את השינויים והחוקים החדשים של פאת'פיינדר לעומת 3.5 הקשורים לנושא הפרק.

פרק ראשון: להתחיל לשחק​

פרק זה נועד בעיקר למי שלא מכיר טוב את הרעיון של משחקי תפקידים ככלל ו "מבוכים ודרקונים" בפרט. הוא כולל הקדמה, הסבר קצר על הרעיון של המשחק, רשימת פרקים, רשימת מושגים חשובים( "יכולות", "נטייה", "מקצוע", "בדיקת מיומנות" וכו'). בנוסף, קטע קצר של "משחק לדוגמה", הדומה מאוד לזה שהיה במדריך לשליט המבוך של מהדורה 3.5 של מו"ד, שבו קבוצת הרפתקנים נתקלת בקבוצה של חיילים אל-מתים ונלחמת בהם. הקטע מציג מגוון אספקטים של השיטה, כגון גלגולי התקפה ונזק, יוזמה, בדיקות מיומנות וכו'.
נוסף על כך דיון בתכונות – כוח, זריזות וחוסן הן התכונות הפיזיות של דמות, בעוד חכמה, תבונה וכריזמה הן תכונות "מנטליות". מוצגות מספר שיטות לקביעת התכונות של כל דמות, כשהטובה ביניהן היא שיטה של חלוקת נקודות לא אקראית שקובע השחקן.

פרק שני: גזעים​

פרק זה דומה לפרק במדריך לשחקן מהדורה 3.5 בעל אותו השם. כל גזע מקבל שני עמודים הכוללים פרטים לגביו כגון יחסים עם גזעים אחרים, תיאור פיזי וסוציאלי, שמות לדוגמה, נטיה ודת.
מבחינת חוקים, הגזעים חזקים יותר בפאת'פיינדר מאשר ב 3.5. כל גזע מקבל +2 לשתי תכונות ו -2 לתכונה אחת. לדוגמה, לאלפים יש +2 זריזות ו +2 תבונה, ו -2 לחוסן. משאר הבחינות הגזעים די דומים ל 3.5. חלקם שונו במעט מבחינת אופי – ננסים, לדוגמה, קיבלו תכונה שתבדיל אותם מבני מחצית בכך שקשרו אותם בצורה חזקה ל "עולם הראשון", עולם הפיות שמתוכו בקע עולם החומר של המערכה הרשמית של פת'פיינדר. במילים אחרות, הננסים קרובים מאוד לפיות, מה שבין השאר נותן להם שיער אנימה בצבעים וגדלים מופרכים לחלוטין, אבל גם זיקה חזקה לקסמי אשליות ונטייה לשובבות הרסנית.

פרק 3: מקצועות​

כל המקצועות מ 3.5 חזרו, ובגדול. מילולית, כל אחד מהמקצועות נעשה יותר מעניין. החלטה חשובה שנעשתה בעת היצירה של פאת'פיינדר הייתה שכל מקצוע יקבל משהו מעניין חדש בכל דרגה. זה אומר שאין עליות דרגה כמו ב 3.5 שכל ההבדל היה לקבל עוד קצת נק"פ ונקודות מיומנות – אלא יש תכונת מקצוע חדשה בכל דרגה.
שינוי חשוב נוסף הוא שכל מקצוע מקבל כאן מגוון מאוד גדול ביחס ל 3.5, כך ששני נוכלים בפת'פיינדר יכולים להיות באותה דרגה ועם סט יכולות שונה לחלוטין. איך זה קורה? מאוד פשוט. הרבה פעמים יש למקצועות מאגר יכולות גדול מאוד שהוא יכול לבחור מתוכו בכל פעם שהוא עולה דרגה, בנוסף ליכולות סטטיות.
קשה להסביר במונחים כלליים אז אני אתן כמה דוגמאות מוצלחות במיוחד:
נזיר – הנזיר חוזר עם רשימת היכולות שלו מ 3.5, הכוללת התקפות ללא נשק, סערת חבטות, חמיקה מופלאה וכו'. בנוסף, הוא מקבל מאגר נקודות צ'י. המאגר תלוי בדרגה ובמתאם החוכמה של הנזיר, הוא מתחדש באופן יומי, והוא מאפשר לנזיר לבצע מהלכים יוצאי דופן. לדוגמה, בדרגה 5 הנזיר מקבל את היכולת "קפיצה גבוהה", אשר מוסיפה את דרגתו כתוסף בכל בדיקות הקפיצה שהוא מבצע ומאפשרת לו לקפוץ מהמקום כאילו לקח תנופה. אבל, אם הוא בוחר להקיע נקודת צ'י בגלגול קפיצה, הוא יכול גם לקבל תוסף חד פעמי של +20 לבדיקה זו. בנוסף הנזיר יכול להשקיע נקודות צ'י כדי שהתקפותיו הלא חמושות יחשבו קסומות, או כדי לקבל התקפות נוספות, וכו'. יותר ויותר אפשרויות נפתחות עם עלייתו בדרגות.
מכשף – בעוד המכשף ב 3.5 קיבל רקע שמתאר שכוחותיו נובעים מ "קסם בדמו", העניין לא פורט אף פעם. זה משנה מה מקור הקסם? מה זה בדיוק אומר? בפאת'פיינדר, הדגש הזה מועמק מאוד. בדרגתך הראשונה כמכשף אתה בוחר "קו דם", שמסמל את מקור הכוח שלך. קווי דם כוללים "דם דרקונים", שכנראה הגיע אליך מזיווג של בן משפחה עם דרקון בצורת דמוי אנוש לפני דורות רבים, או "דם אלמנטלי", עם תת בחירה של אוויר, אש, מים או אדמה, שהגיע אליך מהחשפות של בן משפחה לאחד ממישורי האלמנטלים לפני דורות רבים. קווי דם נוספים כוללים "שמימי", "שטני", "פיה", "אל מת", "תפלצי", וכו'. כל קו דם שכזה מעניק לחשים וכשרונות נוספים המתקשרים לקו הדם לפי דרגה, ובנוסף רשימה של כוחות היחודיים לקו הדם הזה. אז "דם דרקון" יקבל לחשים נוספים כגון "התנגדות לאנרגיה" (של סוג הדרקון המתאים) ו "צורת הדרקון" (לחש חדש המאפשר שינוי צורה לדרקון). בנוסף הוא יקבל כוחות מיוחדים, כגון היכולת להצמיח טפרי דרקון (כבר בדרגה ראשונה) ובדרגות מאוחרות יותר גם להצמיח כנפי דרקון ונשק נשיפה.
טיפול דומה נעשה גם לשאר המקצועות – נוכל מקבל "טריקים" מלוכלכים שייתנו לו יתרון נוסף, סייר מקבל כשרונות נוספים ללחימה בשני כלי נשק או ללחימה בקשת (עליו לבחור בדרגה 1), פאלאדין יכול לבחור להקשר לנשק קדוש במקום לרמך, לוחם מתמקצע בקבוצות שונות של נשקים ושריונות, דרואיד יכול לבחור להקשר לאספקטים בטבע (אפקטיבית לקבל תחומי השפעה של כוהן) במקום לקחת חיה בת לוויה וכו'.
המקצועות בפאת'פיינדר חזקים יותר ומלהיבים יותר מאלו שב 3.5, אבל הם שומרים אמון למקור ובגדול עובדים אותו דבר. כאן אני חושב שנעשה השיפור המשמעותי ביותר בגלגול זה של מבוכים ודרקונים, כי כל מקצוע הוא בדיוק מה שהוא אמור להיות ומספק בדרכו שלו.

פרקים 4,5,6: מיומנויות, כשרונות וציוד​

בגדול, מיומנויות עובדות כאן כמו ב 3.5, ואין הרבה מה לחדש. מספר מקבצי מיומנויות הקשורים מאוד זה לזה מ 3.5 אוחדו ליחידה אחת למען פשטות, לדוגמה "stealth" מחליף את תנועה שקטה והסתתרות.
גם בכישרונות, 3.5 ופאת'פיינדר זהות כמעט לחלוטין. הבדל משמעותי הוא שעלות נק"ן של יצור חפצי קסם הוסרה, דבר ההופך את כשרונות יצירת חפצי הקסם להרבה יותר מפתים.
גם ציוד עובד בערך אותו הדבר.
פרק 7: חוקים נוספים
מקבץ של חוקים נוספים – זריקות הצלה, חוקי תנועה רבים מספור, השפעות גיל, נטיות, ושאר הדברים שלרוב אין כוח להתעסק איתם ואין חידוש משמעותי.

פרק 8: קרב​

מכאניקת הקרב נותרה כמעט ללא שינוי במהדורה זו, אבל ישנם מספר הבדלים חשובים שכדאי להצביע עליהם.
קודם כל, תנאי ה "מוות" שונה מה -10 נק"פ השרירותי של 3.5 לתנאי חדש: דמות מתה כשהיא מגיעה למינוס ערך החוסן שלה. לדוגמה, גמד ברברי עם חוסן 18 ישאר בחיים גם על -17 נק"פ, בעוד אשף בן מחצית עם חוסן 8 יהיה מת לכל דבר ב -8 נק"פ. שיפור קטן אבל משמעותי.
השינוי הגדול ביותר שנעשה במכאניקת הקרב הוא המכאניקה של שימוש במהלכים לא שיגרתיים, כגון היאבקות, פריקה מנשק, הכשלה, bull rush וכו'.
במקום המכאניקה המסורבלת והצורמת של 3.5, בפאת'פיינדר נוספו לכל דמות (ולכל דב"ש, כמובן) עוד ערך התקפה ועוד ערך הגנה, המכונים combat maneuvers bonus ו bonus maneuver defense. הם דומים לתוסף התקפה ולדרג"ש, בהתאמה.
Combat maneuver bonus שווה לסכום של תוסף ההתקפה הבסיסי ומתאם הכוח, ואם אתה לא בינוני יש גם מתאם גודל (גדול יותר = יותר תוסף, קטן יותר = מחסר). ה combat maneuever defense שווה ל 10 + תוסף התקפה בסיסי + מתאם כוח +מתאם זריזות + מתאם גודל. כמעט כל טריק מיוחד שאפשר לבצע הוא גלגול של combat maneuver bonus כנגד הdefense של היריב. כמובן שעדיין יש הבדל בין התוצאה של שימוש ב overrun לבין שימוש ב disarm, אבל הבדיקה עצמה מתבצעת בקלות מדהימה, שזורמת יחד עם שאר הקרב ולא מאלצת אף אחד להתחיל לעלעל בספרי חוקים. כמובן שישנם שלל כשרונות ויכולות מקצוע המשחקים עם המכאניקה הזו ומאפשרים לעשות דברים מגניבים.
שינוי זה מפשט משמעותית את התמרונים המיוחדים ואת בדיקות ההאבקות לעומת 3.5.

פרקים 10, 9: קסם ולחשים​

קסם עובד בפאת'פיינדר כמו שהוא עובד ב 3.5. אך ישנם מספר הבדלים – לדוגמה, היכולת המגושמת של כוהנים, גירוש אלמתים, הוחלפה ביכולת מגניבה יותר בשם channel energy, המאפשרת להם, מספר פעמים ביום, ליצור פרץ אנרגיה חיובית (או שלילית אם הם מרושעים) סביב עצמם, המרפא יצורים חיים וגורם נזק לאל מתים (או להפך אם הם מרושעים). אלמנטים כמו ריפוי ספונטני או זימון בעל ברית מן הטבע ספונטני עבור כוהן ודרואיד בהתאמה עדיין קיימים.
רשימת הלחשים עברה שדרוג חביב ביותר ומספר לחשים מגניבים הוספו לרשימה. בנוסף, פושטו קסמים מסוימים כמו שינוי צורה והפכו להרבה יותר ברורים וממוקדים. כל הקסמים האהובים של 3.5 כאן, אין סיבה לדאגה. חלק מהשפעות המוות המידיות – אצבע המוות ודומיהם – הוחלפו בגרימת נזק מאסיבית ביותר, כי מוות מידי זה לא כיף.
הדבר היחיד שהרגשתי שחסר הוא הידיים המגוונות של ביגסבי, שזכויות היוצרים עליהן שייכות ל wizards ולכן מבחינה חוקית לא יכלו להופיע כאן. לעומת זאת, אפשר פשוט להשתמש בידיים של ביגסבי כפי שהן מופיעות ב 3.5 בלי שזה יצור יותר מידי בעיות.
פרק 11: מקצועות יוקרה
מקצועות היוקרה המופיעים בפרק זה הם בגדול אלו שהופיעו במדריך לשליט המבוך של 3.5: קשת מאגי, נוכל מאגי, מתנקש, בן דרקון, סייף, אביר מאגי, loremaster, רקדן צללים ו... במקום מגונן גמדי, קיבלנו את ה pathfinder chronicler, המייצג חבר באגודת ההרפתקנים האמיצה שעל שמה קרויה השיטה. המקצועות מגוונים ומגניבים, אם כי יש בהם פחות חידושים מאשר במקצועות הבסיס.
פרק 12: הנחיית המשחק
פרק עמוס בטיפים ועצות לניהול מערכות, הרפתקאות, משחקים והתקלויות. טבלאות נק"ן ודרוג קושי ועושר לפי דרגה, יש כאן הרבה דברים שיעזור לשה"ם המתחיל את דרכו להבין מה מצופה ממנו.
פרק 13: סביבה
הפרק הזה כולל חוקים ועצות להתמודדות עם הסביבה בה הדמויות נמצאות – פירוט על סוגי קירות ומנעולים, פרטים על מזג האוויר ועל סוגי אקלים שונים (יער, ביצה וכו'). בנוסף פירוט על סכנות טבעיות כגון התמוטטות מערות, מפולות שלג, ופטריות רעילות. רשימה ארוכה ומגניבה של מלכודות לפי דרוג קושי, וחוקים לדברים מוזרים כגון לוחמה מתחת למים.
פרק 14: דבשי"ם
פרק זה מסייע לשה"ם ליצור ולשחק דמויות ללא שחקן. הפרק כולל 4 מקצועות לדבשי"ם – אריסטוקרט, חייל, פשוט עם ומתמחה. המקצועות דומים מאוד לאלו שב 3.5 ולא נועדו לשימוש על ידי השחקנים, אלא כגרסה מוחלשת שנועדה לתאר את רוב האוכלוסייה. כמו כן ישנו מקצוע ה adept, שהוא גרסה מוחלשת של מטיל לחשי קודש.
לאחר מכן מגיע מדריך עזר ליצירת דבשי"ם מכל סוג – גם עם מקצועות דבשי"ם וגם עם מקצועות הרפתקנים. המדריך שימושי מאוד וחוסך זמן רב, ומשימוש אישי בו התרשמתי מאוד לטובה. הוא איפשר לי ליצור מכשף בדרגה 10 בבערך 20 דקות של עבודה, שרובן היו בחירת הלחשים. המדריך מנחה אותך בחלוקות התכונות, בבחירת הכשרונות והמיומנויות ובציוד.
לבסוף, מצורף דב"ש לדוגמה – סייר 4\ נוכל 2 (אלף). פרק מצוין ושימושי מאוד.
פרק 15: חפצים קסומים
פרק זה דומה לפרק המקביל מהמדריך לשליט המבוך של 3.5, וכולל לא רק רשימות אינסופיות של חפצי קסם מכל מין וסוג, אלא גם עתקים, חפצי קסם מקוללים, וחפצי קסם תבוניים. בנוסף, הוא כולל הנחיות ליצירת חפצי קסם ולתמחורם בצורה מאוזנת וגם.
נספחים
לבסוף, מקבלים גוש של "כל מה שלא נכנס בפרקים הקודמים" – חוקים לרעל, שינוי נטייה, מצבים כגון "תשוש" ו "מוקסם" ומה לא. שימושי, נוח, מאורגן היטב.

סיכום​

השיטה של פאת'פיינדר סולידית מאוד ואם אהבתם את 3.5, תאהבו אותה עוד יותר. השינויים שנעשו בה הם לא מאוד גדולים, אבל נעשה מקצה שיפורים כולל שמעלה את רמת המשחק ברמה כזו, שמרגע שהתחלתי לשחק פת'פיינדר לא יכולתי לחזור ל 3.5.
הספר איכותי, מקצועי, נראה טוב ומהנה לקריאה. כיוון שניתן לרכוש גרסת PDF שלו ב 10$ בלבד, אני ממליץ בחום לבדוק את העניין.
בנוגע לציון, אני אתן לספר 5 כוכבים. אם יש לכם עניין לשחק פאת'פיינדר, זה ספר חובה גם במובן המילולי (יש בו את כל החוקים), הוא שימושי מאוד והאהבה ומהחשבה שנוצקה לתוכו ביצירותו ברורים לעין. עושה חשק לשחק ומאפשר זאת, שהו אחד ממקורות מ"ת הכי מרשימים שמסתובבים להם בעולם. מומלץ בחום.
 
העריכה האחרונה התבצעה על-ידי משגיח:
נשמע מעניין, ולפי הSRD השיפורים במקצועות בהחלט מועילים (זה מספיק בשביל להפוך את הנזיר או הסייר לשווה לכהן או המכשף?).
עד כמה הספר הזה מועיל למי שיש לו גישה לSRD ולחוקים של 3.5? ובקשר להמרה של דברים, אני יודע שגזעים ומקצועות של PF חזקים יותר מאשר 3.5. זה נכון לעוד דברים?
 
קודם כל, תודה רבה על הסקירה המעניינת - הרבה זמן תהיתי לעצמי אם פת׳פיינדר היא מהד׳ 3.5 done right...

אז בעצם, אם אני קונה את ספר החוקים המרכזי, אני לא צריך ספרים נוספים בשביל לשחק פרט לספר מפלצות? מהסקירה נראה שהחומרים לשליט המבוך הוכנסו לספר הזה. אם כן, אלו חדשות טובות.

תנאי המוות נשמע מגניב והגיוני. אם לוחם חסון יכול לשרוד לאורך זמן, כך אשף ימות מהר...

הדוגמאות של הנזיר והאפשרויות בחירה של המכשף נראות לי מגניבות מאוד. קורץ לי העניין שבו שני דמויות בדרגה זהה מאותו המקצוע יכולים להיות שונים לגמרי... אני אלך לחקור קצת את הSRD של פת׳פיינדר מאוחר יותר בשביל זה...
בנוסף, איך האורקל, המזמן והאלכימאי(או שהם מופיעים בספר אחר)?
 
דסטריקס אמר/ה:
הסקירה הייתה מאוד נחמדה, הבעיה היחידה שלי איתה זה שלא פירטת בכלל על חסרונות השיטה (ולכל דבר יש חסרונות) והדבר קצת מפריע לי.


אני מניח שהייתי צריך לכתוב את זה במפורש.... עקרונית, אין שום דבר שנהיה פחות טוב במעבר בין 3.5 לפת'פיינדר - באמת, כל שינוי הוא לטובה. יכולתי לציין את החסרונות, אבל אלו החסרונות של מו"ד בכללי, ולא ספציפיים לפת'פיינדר.

גאלאן, לי הרבה יותר נוח לשחק כשיש לי ספר חוקים לעבוד איתו, יש הכל ב srd אבל הוא הרבה פחות נוח ומהנה... כמובן, זה עניין של דעה אישית. בגדול, כל מה שיש בספר יש גם ב pathfinder srd.

סול אינביקטוס, שלושת המקצועות שהזכרת נמצאים ב advanced player's guide של pathfinder, שגם אותו אסקור בעתיד הנראה לעין. את ה summoner אני לא כל כך אוהב, אבל אורקל ואלכימאי מגניבים *בטירוף*, וישנם עוד מקצועות של פת'פיינדר - witch, cavalier, inquisitor, ninja, gunslinger, magus שרובם מוצלחים, אם כי אני לא מת על gunslinger.
 
לדעתי הדמויות שם הרבה יותר חזקות אז אם אתה ״ממיר בקלות״ חומר ממה׳ 3.5 היכון לזה שהוא יקרע בשני שניות ע״י השחקנים (למפלצת) או יהיה חלש באופן מגוחך (מקצוע לדמויות).
ואם אתה מסתמך על הsrd תהיה מוכן לזה שחצי מהחומר שם לא שימושי.
 
טומאץ'- וזה שונה ממו"ד 3.5 כי? במשחק שבו האשף והנזיר מופיעים באותו הספר, איזון זה המלצה בלבד. איזון אמיתי צריך להיות הסכם של השחקנים לא לנצל כל פרצה בחוקים- אם זאת הייתה המטרה, כולנו היינו משחקים פסיונים קובולדים בדרגה 1 שקוראים להם pun pun. וזה לא שמערכת הד"א באמת אמרה לך אם המפלצת חזקה מידי או חלשה מידי ב3.5..

גזרקדוש- בשביל הספר בידיים יש לי את (שני עותקים של) הסל"ש של מהדורה 3. בסה"כ הSRD יהיה המרה, ואני לא אשתמש בו במהלך המשחק או משהו. בגלל זה מעניין אותי בעיקר מגדיר המפלצות, בתקווה שהוא כן מחדש משהו משמעותי לעומת מו"ד 3
 
Sol Invictus אמר/ה:
אה, אוקיי. ומה בדבר השאלה ששאלתי מקודם - אם אני קונה את ספר החוקים המרכזי, אני לא צריך ספרים נוספים בשביל לשחק פרט לספר מפלצות?

פיספסתי את זה, סליחה.

כן, אתה צודק. הספר הזה הוא כמו שילוב של הספר לשחקן והמדריך לשליט המבוך של מהדורה 3.5, מה שאומר שהוא:
א) עצום, מדובר בספר של למעלה מ 500 עמודים. כחנון של ספרים, זה ממש עושה לי את זה
ב) חסכוני ביותר, בהתחשב בעובדה שאם כבר בחיסכון עסקינן, ה PDF זמין כרכישה של 10$, שזה מחיר נמוך להפליא. עובדה זו נכונה גם עבור מגדיר המפלצות של פת'פיינדר, אגב (כלומר, הוא זמין כרכישה של 10$ כ PDF) וגם לכל ספר חוקים אחר של Pathfinder.
 
תודה סול
גאלאן אמר/ה:
נשמע מעניין, ולפי הSRD השיפורים במקצועות בהחלט מועילים (זה מספיק בשביל להפוך את הנזיר או הסייר לשווה לכהן או המכשף?).
עד כמה הספר הזה מועיל למי שיש לו גישה לSRD ולחוקים של 3.5? ובקשר להמרה של דברים, אני יודע שגזעים ומקצועות של PF חזקים יותר מאשר 3.5. זה נכון לעוד דברים?
לגבי הגזעים ההבדל בינם לבין 3.5/3 ההבדל הוא קטן ביותר. המהותי ביותר הוא תוספת של +2 לאחת התכונות כך שכל גזע הוא +2 לממוצע.
לגבי המקצעות ההבדלים הם יותר גדולים. וזה שכל דרגה הם מקבלים משהו נוסף כך שלסייר או ללוחם אין דרגות שלא קורה בהם שום דבר. יותר יכולות כלומר הם חזקים יותר. ההבדלים הם יותר גדולים במקצעות הלוחמים ופחות במקצעות של מטילי הלחשים. מה שאומר העליה בכוח של לוחם/סייר/ברברי.. גדולה יותר מאשר זה של האשף או הכוהן. כך שההבדל בין העוצמה של אשף בדרגה גבוהה ללוחם מצטמצם.
מי שיש לו גישה ל SRD יגלה שם הרבה יותר חומרים גם מספרים מאוחרים יותר. הספר עצמו הוא יפה ונוח לחפש בו חומר אבל הוא לא מוסיף הרבה מעבר ל SRD למי שקרא כבר את הספר של 3.5. יש אלים, דוגמאות לדמויות.
ההיתרון הגדול של פת'פינדר זה שיש המון חומר לכיוונון של המקצעות להתאמה לדמויות יחודיות בעוד שב3.5 הדמויות מספר הבסיס היו מאוד גנריות. ההבדל הזה מתעצם עם אם כל ספר הרחבה של פת'פינדר, במיוחד עם ה Advanced Player’s Guide.
החיסרון של פת'פינדר זה שמי שלא אהב את 3.5 לא יאהב את פת'פינדר. חסרון קטן נוסף זה שאין כמעט כלל מקצועות יוקרה,. הרעיון הוא לכוון מלכתחילה את פיתוח הדמות בלי לעשות הרבה החלפות באמצע. ולמעשה השיטה מעודדת דמויות להשאר באותו מקצוע עלידי בונוסים בצורת HP / נק' מיומנות / לחשים נוספים אם הם לא יחליפו מקצוע.
 
פארסק - אמ, למה תודה?

גזר - אחרי שאמרת את זה הלכתי וקניתי את הPDF של הספר :p ... הוא אכן עצום, ולא הספקתי לקרוא הרבה - אבל ממה שקראתי עד עכשיו הוא בהחלט נראה ממש טוב. אם אני ממש אתאהב בספר ואקנה גם את ספר המפלצות, אני אשתדל להריץ לקבוצה שלי משחק של פת׳פיינדר בקרוב.
מעניין מה הם יגידו אחרי המשחק אם אני לא אגלה להם שזה פת׳פיינדר :)
 
פארסק, למעשה מקצועות היוקרה פחות או יותר הוחלפו בפת'פיינדר על ידי רעיון מגניב להפליא שנקרא archtypes, שהוצג ב advanced player's guide ולמעשה מאפשר לך להניח מעין תבנית על המקצוע הבסיסי שלך, שמשנה אותו בצורה כזו שהוא כבר מתמחה במשהו ספציפי (שזה מה שמקצועות יוקרה עשו ב 3.5). בפת'פיינדר, מקצועות יוקרה הם יותר fluff driven מאשר crunch driven, כך שמקצוע יוקרה כמו "Pathfinder crhonicler", שלמעשה נועד לתת ייחוד מכאני לחברים וותיקים בארגון pathfinder (שהוא חלק מעולם המערכה הרשמי של פת'פיינדר) הוא מקצוע יוקרה בעוד "Zen Archer", נזיר שמתמחה בירי בחץ וקשת, הוא archtype.

סול - הא, מגניב. אולי אני צריך לבקש מפאיזו אחוז מסוים מהרווח :)

אבל איך אתה מתכוון להריץ לקבוצה שלך פת'פיינדר בלי שהם ישימו לב? הם אמורים לא לדעת מה הדמויות שלהם מסוגלות לעשות?
 
הומ, צודק, לא חשבתי על זה. בראש שלי נשאר הרעיון המגניב של ״זה כל כך דומה למהד׳ 3.5״ שכבר חשבתי שהם לא ישימו לב להבדלים.
יש לך רעיון להרפתקת פתיחה מגניבה ולא-לגמרי-גנרית, או שבהתחלה כדאי לי להסביר את החוקים מחוץ למשחק ורק אז להתחיל לשחק ״על אמת״?
 
הערה: הסקירה נועדה למי שכבר מכיר את חוקי מהדורה 3.5 – המכאניקות הבסיסיות לא יוסברו כאן, אלא רק אלו ההבדלים לעומת מו"ד 3.5.
סקירה בד"כ מיועדת לכולם. לא רק למי ש(כאן אתה מכניס תנאי כלשהו). אם זה לא נכון (זה נכון רק באופן חלקי) לא מומלץ לכתוב את זה. זה מרחיק קוראים פוטנציאליים מהסקירה.

נראה כאילו שזה בעצם מו"ד 3.5 משופר בצורה רצינית, כשחלק מהרעיונות משותפים למו"ד 4(אותם אני אסמן ב :eek:rc: , או במקרה שזה חלקי ב :eek:rc?: - מדריך לשה"ם ולשחקן באותו ספר, +2 גזעי לשתי תכונות :eek:rc: ומינוס גזעי לתכונה אחד בלבד, גיוןן וסט יכולות :eek:rc?: , קווי דם למכשף, בדומה לברית במו"ד 4 :eek:rc: , מיומנויות דומות אוחדו :eek:rc: , אין עלות נק"ן ליצירת חפצ"קים :eek:rc?: , דמות מתה במינוס חוסן :eek:rc?: , היאבקות, פריקה מנשק ודומיהם ביותר קלות, רק 10$.

עכשיו, מה שפחות אהבתי - הננסים הם קנדרים קסומים עם שיער צבוע מוגזם, אין ידיים של ביגבי,
הוא כולל את כל מה שנחוץ כדי לשחק פת'פיינדר
אם לא נחוצות לך מפלצות (תכל'ס, אפשר לשחק רק עם המדריך לשחקן מו"ד 3, ומזה התחלתי משחקי תפקידים, אבל זה לא שלם בלי המפלצות של העולם, או לפחות חלקן).

לסיום - בלי לשחק בזה, ורק מהסקירה, לא הייתי נותן לזה 5 כוכבים. ארבע וחצי כן.

סול - הם יכולים להגיד הרבה דברים. בעיקרון, אפשר ליהנות ממשחק בשיטה גרועה עם מנחה טוב, ומנחה גרוע יכול לגרום לשיטה טובה להיראות מאוד רע.
גזר - הם יכולים לחשוב (או שסול יאמר להם) שזה מו"ד 3.5, ולאט לאט לגלות שזה לא בדיוק זה... כשהם ישאלו מה קרה ולמה זה לא בדיוק מה' 3.5 ולמה לאלף שלי יש גם פלוס ב(לא יודע מה זה) ולא רק בזריזות, הוא יוכל להסביר.

עריכה: סול - הרעיון הוא שהם כן ישימו לב. בסוף תסביר להם מה זה באמת ולמה זה היה יותר (או פחות) טוב.
 
וול, לא שיחקנו מו״ד כל כך הרבה זמן שבאמת יש מצב שהם לא ישימו לב לבונוסים ולשינויים הקטנים. בכל אופן, אני חושב שהם די יתלהבו כשהם יבינו שזה פת׳פיינדר, ולא יגידו ״אוף, שוב מו״ד״.

יש לפת׳פיינדר עולמות מערכה מעניינים? אני מניח שהממלכות הנשכחות או אוברון לא נמצאים שם, אבל אולי יש דברים אחרים...
 
דארקמו- אין כל בעיה לתת סקירה רק לשחקני מו"ד 3.5, כי הוא לא מתאר את המשחק כולו- הוא מתאר את ההבדלים ממשחק קיים. תחשוב על זה כמו קובץ תיקונים, רק נורא נורא מקיף. אתה לא היית עושה סקירה על הerrata של הנשגבים, כשהיא בעצם סקירה על הנשגבים, נכון?
 
Sol Invictus אמר/ה:
וול, לא שיחקנו מו״ד כל כך הרבה זמן שבאמת יש מצב שהם לא ישימו לב לבונוסים ולשינויים הקטנים. בכל אופן, אני חושב שהם די יתלהבו כשהם יבינו שזה פת׳פיינדר, ולא יגידו ״אוף, שוב מו״ד״.

יש לפת׳פיינדר עולמות מערכה מעניינים? אני מניח שהממלכות הנשכחות או אוברון לא נמצאים שם, אבל אולי יש דברים אחרים...


נכון לעכשיו ידוע לי על עולם מערכה אחד בלבד של פת'פיינדר, שהוא Golarion, העולם הרשמי של פאיזו בעצמם. הוא לא בדיוק מרתק, והוא בנוי במטרה להיות עולם פנטזיה ז'נארי חופף כל שכל שחקן יכול למצוא בו מקום שיעניין אותו - העולם מלא בפרטים מעניינים ומבוצע בצורה מוצלחת, אבל הוא לא מבריק או בולט במיוחד.

darkmo 10, השיקול שלי היה שיותר סביר שיקראו את הסקירה אנשים שהכירו את 3.5 מאשר שיקראו אותה אנשים שלא הכירו את 3.5, ולכן הנחתי שהסבר מקיף ומפורט של חוקי מו"ד לא רק שאינו נחוץ למטרותי, אלא יפריע להן ישירות בכך שהוא יהפוף את הסקירה לארוכה ומלאה בטקסט מת וחלקים מיותרים עבור רוב קוראיה.
בנוסף, אתה אומר שהיית מוריד חצי כוכב (שזה בתכל'ס לתת ציון של 9 מתוך 10), אבל לא בדיוק הבנתי על סמך מה... אני שואל כי אני רוצה להבין איך אנשים אחרים חושבים שדירוג מספרי משקף מוצר מסוים, כל מנת להפוך סקירות עתידיות למדויקות יותר. מבחינתי, סימנתי את הספר בחמישה כוכבים כי הוא מייצג את הרף הגבוה ביותר שנתקלתי בו עד כה לאיך ספר חוקים צריך להראות ומה צריך להיות כלול בו, וגם כי אהבתי את השיטה.
 
Sol Invictus אמר/ה:
פארסק - אמ, למה תודה?
אופס.. טעות.
סול לוקח בחזרה את התודה ונותן אותה לגזר.
סול אם תבדוק באתר שלהם יש להם כמה PDF חינמים של ספרי המפלצות, בכל מקרה מכאניקה של ספרי המפלצות יש ב SRD.
ואני חושב ששחקנים יגלו מאוד מהר שהחליפו להם את השיטה כשהם יגלו שהם יכולים להטיל לחשים בדרגה אפס ללא הגבלה, שהברברי יכול להכנס כמה פעמים שהוא רוצה ביום לזעם קרב כול עוד הוא לא עבר את מספר הסיבובים שהוא יכול להיות בזה, שהם ירצו לבצע מיומנות שלא קימת יותר או כשהם ינסו לעלות דרגה ולרכוש מיומנויות חדשות.

הספר הזה באמת טוב, הוא נותן הרבה יותר מהספר לשחקן של 3.5 או של 4 יותר גיוון למקצעות הבסיס, יותר כשרונות, יותר לחשים וגם את המדריך לשה"מ שחלקים נרחבים מהספר של WOTC היו צריכים להיות בספר לשחקן. ולכן הספר לשחקן בהחלט צריך לקבל ציון גבוהה.
החיסרון לדעתי הוא שפיזו לא לקחו את השיטה בספר הבסיס מספיק קדימה, כמו לשנות את החוקים לגבי שינון לחשים והקצובה יומית שלהם.
 
Sacred Carrot אמר/ה:
אתה אומר שהיית מוריד חצי כוכב (שזה בתכל'ס לתת ציון של 9 מתוך 10), אבל לא בדיוק הבנתי על סמך מה... אני שואל כי אני רוצה להבין איך אנשים אחרים חושבים שדירוג מספרי משקף מוצר מסוים, כל מנת להפוך סקירות עתידיות למדויקות יותר. מבחינתי, סימנתי את הספר בחמישה כוכבים כי הוא מייצג את הרף הגבוה ביותר שנתקלתי בו עד כה לאיך ספר חוקים צריך להראות ומה צריך להיות כלול בו, וגם כי אהבתי את השיטה.
לפי מה שאתה מתאר את הננסים, עשו אותם בצורה שאני ממש לא אהבתי. אבל כל אחד והדירוג שלו.
 

התחילו לשחק עכשיו עם פאת'פיינדר פראי

הורדות מומלצות

חזרה
Top