בביקורת שלי על רעש! בקטקומבות, ציינתי שזה המשחק המשוחק ביותר שלנו מזה שנתיים בערך. הרשו לי לחדד: בחצי השנה האחרונה המשחק המשוחק ביותר שלנו הוא רעש בקטקומבות + ההרחבה "מאורות וחדרים אבודים", שעותק פרומו שלה הגיע אליי לאחר תלאות רבות ונסיעה בכל רחבי אירופה.

קופסת ההרחבה (וקלף הפרומו "מר שפם")
התוכן החדש
"מאורות וחדרים אבודים" מוסיף למשחק בדיוק את מה שבכותרת, שזה מאורות של מפלצות "בוס" במפת המשחק וחדרים אבודים שאנחנו רוצים להגיע אליהם אבל זה לא כל כך פשוט – וגם מכאניקה של יכולות פסיביות שהשחקנים יכולים לקבל במהלך המשחק.
כדי להשיג את המטרה הזו, מוסיפה ההרחבה 50 קלפים חדשים ו-12 אריחי מבוך (מהם 8 מכילים מאורה או חדר אבוד).
חוקים נוספים לאריחי המבוך
באריחים החדשים נוסף סוג חדש של חדר: בור קוצים, שעוצר את התנועה שלכם וגם גורם לכם נזק אלא אם תסלקו מהחפיסה שלכם (לתמיד!) את אחד הקלפים שלכם בתור זה. לפעמים זה עוזר לדחוף לבור את שכיר החרב שכבר מיצה את תפקידו, אבל לעתים תהיה לכם שליפת קלפים מדהימה ותצטרכו להתמודד עם ויתור קשה.
בנוסף יש שני סוגים חדשים של מעברים – יש מחסום עתקים, שאי אפשר לנוע דרכו אם יש לכם עתק, ויש מעבר כניסה – כאשר אתם מגלים אריח חדש באמצעות תנועה אליו, אתם חייבים לנוע במעבר הכניסה.
הנה לדוגמה אריח שבו אתם חייבים לנוע לתוך בור הקוצים:

מאורות
חלק מהאריחים החדשים מכילים מאורה של מפלצת בוס – יש 3 מאורות עם 5 בוסים (שלושת הפסלים החיים יושבים באותה מאורה). כאשר נכנס למשחק אריח כזה, המפלצת נמצאת בו והיא תישאר עד שתובס.
הקונספט מגניב מאוד. הביצוע לא מושלם בעיני – קודם כל כל, כי 3 מאורות זה בעיני לא מספיק. שנית, כי המדוזה היא היחידה שיש עונש על להכנס לחדר שלה בלי להילחם בה – בחדרים של הספינקס ושל הפסלים אפשר לעבור כל העת. שלישית ואחרונה, כי תנאי הניצחון של הבוס לא מופיעים על האריח אלא רק בדף האחרון של חוברת ההוראות, כך שאני משחק בדרך כלל כשהחוברת בהישג יד.
חדרים אבודים
בניגוד למפלצות הבוס, החדרים האבודים עובדים מושלם. יש 5 חדרים אבודים, שזה בעיני מספר מעולה (כמעט תמיד מופיע חדר כזה במשחק, אבל לא בטוח שכולם יופיעו). האריח עושה בדרך כלל שימוש חכם במעברי כניסה או במעברים חד כיווניים כדי להבטיח שהחדר האבוד שהתגלה יישאר אבוד עוד לזמן מה – הכניסה שלו רחוקה ממך, ועכשיו צריך ללכת איכשהו מסביב כדי להגיע אליו.
עובדה זו, בשילוב עם העובדה שלחלק מהחדרים האבודים יש אפקט שדורש מהשחקן להניח קוביה בחדר וכך "לחסום" שימושים נוספים בחדר, מביאים לכך שהגילוי של חדר אבוד מתחיל מירוץ, מי הראשון שיגיע לחדר וישתמש בסודותיו, קצת בדומה למירוץ אל עתק שמנמן של 17-20 נקודות.
לבסוף, החדרים האבודים (בניגוד למאורות של מפלצות הבוס) כן כוללים סימן שמזכיר מה החוקים המיוחדים של החדר. רוב החדרים ידרשו משחקן לשלם מטבעות או להקריב פרסים (נגיע אליהם מייד) ואז להניח קוביה בחדר. התמורה יכולה להיות לרכוש קלפים בחינם, לקבל עתק שיושב בחדר אחר במבוך, לקחת חפץ מהשוק, להתרפא או לגלות סוד גדול.

פרסים
הקטע החדש האחרון במשחק ההרחבה – פרסים הם קלפים שלא נכנסים לך לחפיסה אלא נשארים פתוחים על השולחן. רובם מעניקים לשחקן יכולת פסיבית כלשהי. חלקם נותנים לו משימה אישית (הקלף שווה איקס נקודות על כל קוף זהב או על כל כתר שהשגת) וכמה מהם למעשה דופקים את השחקן – יש מפלצות חדשות שמשתלם מאוד להילחם בהן אבל הן משאירות לך "פרס" מעפן שתשמח לשרוף בחדר האבוד הקרוב אליך.

(כמה פרסים נחמדים)
סיכום
ההרחבה "מאורות וחדרים אבודים" מוסיפה המון עם יחסית מעט משקל ומעט סיבוכיות. התוכן הנוסף מתקפל בקלות לתוך הקופסה הגדולה של משחק הבסיס, החוקים החדשים פשוטים, ברורים, אינטואיטיביים ורשומים ברובם על גבי האריחים החדשים במשחק.
מפלצות הבוס בעיני לא מושלמות אבל הן כן צעד בכיוון הנכון – פשוט צעד קטן מדי (המדוזה מעולה, האחרים ככה ככה). יתר התוספות – החדרים האבודים, הפרסים והמעברים המיוחדים – עושים עבודה מושלמת, ומזכים בעיני את ההרחבה בחמישה כוכבים.
אם אהבתם את משחק הבסיס, פשוט אין שום סיבה שלא תשחקו אותו עם ההרחבה הזו.

קופסת ההרחבה (וקלף הפרומו "מר שפם")
התוכן החדש
"מאורות וחדרים אבודים" מוסיף למשחק בדיוק את מה שבכותרת, שזה מאורות של מפלצות "בוס" במפת המשחק וחדרים אבודים שאנחנו רוצים להגיע אליהם אבל זה לא כל כך פשוט – וגם מכאניקה של יכולות פסיביות שהשחקנים יכולים לקבל במהלך המשחק.
כדי להשיג את המטרה הזו, מוסיפה ההרחבה 50 קלפים חדשים ו-12 אריחי מבוך (מהם 8 מכילים מאורה או חדר אבוד).
חוקים נוספים לאריחי המבוך
באריחים החדשים נוסף סוג חדש של חדר: בור קוצים, שעוצר את התנועה שלכם וגם גורם לכם נזק אלא אם תסלקו מהחפיסה שלכם (לתמיד!) את אחד הקלפים שלכם בתור זה. לפעמים זה עוזר לדחוף לבור את שכיר החרב שכבר מיצה את תפקידו, אבל לעתים תהיה לכם שליפת קלפים מדהימה ותצטרכו להתמודד עם ויתור קשה.
בנוסף יש שני סוגים חדשים של מעברים – יש מחסום עתקים, שאי אפשר לנוע דרכו אם יש לכם עתק, ויש מעבר כניסה – כאשר אתם מגלים אריח חדש באמצעות תנועה אליו, אתם חייבים לנוע במעבר הכניסה.
הנה לדוגמה אריח שבו אתם חייבים לנוע לתוך בור הקוצים:

מאורות
חלק מהאריחים החדשים מכילים מאורה של מפלצת בוס – יש 3 מאורות עם 5 בוסים (שלושת הפסלים החיים יושבים באותה מאורה). כאשר נכנס למשחק אריח כזה, המפלצת נמצאת בו והיא תישאר עד שתובס.

הקונספט מגניב מאוד. הביצוע לא מושלם בעיני – קודם כל כל, כי 3 מאורות זה בעיני לא מספיק. שנית, כי המדוזה היא היחידה שיש עונש על להכנס לחדר שלה בלי להילחם בה – בחדרים של הספינקס ושל הפסלים אפשר לעבור כל העת. שלישית ואחרונה, כי תנאי הניצחון של הבוס לא מופיעים על האריח אלא רק בדף האחרון של חוברת ההוראות, כך שאני משחק בדרך כלל כשהחוברת בהישג יד.
חדרים אבודים
בניגוד למפלצות הבוס, החדרים האבודים עובדים מושלם. יש 5 חדרים אבודים, שזה בעיני מספר מעולה (כמעט תמיד מופיע חדר כזה במשחק, אבל לא בטוח שכולם יופיעו). האריח עושה בדרך כלל שימוש חכם במעברי כניסה או במעברים חד כיווניים כדי להבטיח שהחדר האבוד שהתגלה יישאר אבוד עוד לזמן מה – הכניסה שלו רחוקה ממך, ועכשיו צריך ללכת איכשהו מסביב כדי להגיע אליו.
עובדה זו, בשילוב עם העובדה שלחלק מהחדרים האבודים יש אפקט שדורש מהשחקן להניח קוביה בחדר וכך "לחסום" שימושים נוספים בחדר, מביאים לכך שהגילוי של חדר אבוד מתחיל מירוץ, מי הראשון שיגיע לחדר וישתמש בסודותיו, קצת בדומה למירוץ אל עתק שמנמן של 17-20 נקודות.
לבסוף, החדרים האבודים (בניגוד למאורות של מפלצות הבוס) כן כוללים סימן שמזכיר מה החוקים המיוחדים של החדר. רוב החדרים ידרשו משחקן לשלם מטבעות או להקריב פרסים (נגיע אליהם מייד) ואז להניח קוביה בחדר. התמורה יכולה להיות לרכוש קלפים בחינם, לקבל עתק שיושב בחדר אחר במבוך, לקחת חפץ מהשוק, להתרפא או לגלות סוד גדול.

פרסים
הקטע החדש האחרון במשחק ההרחבה – פרסים הם קלפים שלא נכנסים לך לחפיסה אלא נשארים פתוחים על השולחן. רובם מעניקים לשחקן יכולת פסיבית כלשהי. חלקם נותנים לו משימה אישית (הקלף שווה איקס נקודות על כל קוף זהב או על כל כתר שהשגת) וכמה מהם למעשה דופקים את השחקן – יש מפלצות חדשות שמשתלם מאוד להילחם בהן אבל הן משאירות לך "פרס" מעפן שתשמח לשרוף בחדר האבוד הקרוב אליך.

(כמה פרסים נחמדים)
סיכום
ההרחבה "מאורות וחדרים אבודים" מוסיפה המון עם יחסית מעט משקל ומעט סיבוכיות. התוכן הנוסף מתקפל בקלות לתוך הקופסה הגדולה של משחק הבסיס, החוקים החדשים פשוטים, ברורים, אינטואיטיביים ורשומים ברובם על גבי האריחים החדשים במשחק.
מפלצות הבוס בעיני לא מושלמות אבל הן כן צעד בכיוון הנכון – פשוט צעד קטן מדי (המדוזה מעולה, האחרים ככה ככה). יתר התוספות – החדרים האבודים, הפרסים והמעברים המיוחדים – עושים עבודה מושלמת, ומזכים בעיני את ההרחבה בחמישה כוכבים.
אם אהבתם את משחק הבסיס, פשוט אין שום סיבה שלא תשחקו אותו עם ההרחבה הזו.