• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

מבצר העלטה - מבוכים ודרקונים 3.5

שם
מבצר העלטה, The sunless citadel
שיטה/סוג
מבוכים ודרקונים 3
שפת המשחק
אנגלית, תורגם לעברית
יוצרים.ות
Bruce R. Cordell
מוציא לאור
מכשפי החוף, כוכבי-כסף
דירוג
כוכב(ים) 2.00
12.jpgמבצר העלטה (בלעז Sunless Citadel) הינו הרפתקה המיועדת עבור מו"ד גרסה 3, לחבורה בדרגות 1, בסיום ההרפתקה הדמויות צפויות להגיע לדרגה השלישית. ההרפתקה כוללת 32 עמודים, ומחירה הוא 60 ₪ (או 10 דולר). יש לציין שזוהי ההרפתקה הראשונה שיצאה באנגלית למבוכים ודרקונים. הסקירה נערכה לגרסה העברית.
המשך הסקירה מכילה ספויילרים לשחקנים, ולפי-כך מיועדת רק למנחים.

את ההרפתקה אני אחלק ל-4 חלקים, הקדמה, קומת המצודה, קומת הגן ונספח.

הקדמה
ההרפתקה היא זחילת מבוכים סטנדרטית. היא מבוססת על מצודה של כוהני דרקון, שיום אחד נבלעה במעמקי האדמה. בתוך אותה מצודה התיישבו ערב-רב של יצורים, שבט קובלודים, שבט גובלינים, דרואיד מנודה עם עץ מקולל - הוא לכאורה ה BBEG, אוסף של עכברושי אימים, מספר אל-מתים שהגיעו גם למקום, ולבסוף יש שם גם שאריות של כוהני הדרקונים. הבעיה העיקרית שלי עם הרקע, שממשיכה לאורך כל ההרפתקה, היא שאין כאן הרגשה שמדובר במקשה אחת, ואין ממש הגיון - מרוב עצים לא רואים את היער. השחקנים לא נלחמים נגד כוחותיו של ה BBEG עד הסוף אלא פשוט משוטטים להם במבוך, עוברים מקבוצה אחת לאחרת.
הרקע כמו שהוא כתוב - גרוע. שיפור אפשרי שהופך אותו ליותר נורמלי, הינו להפוך את הדרואיד לכוהן הדרקון האחרון שנשאר, שרוצה כעת לשחזר את התהילה, והוא זה ששולט באל-מתים, ושכר את שבט הגובלינים.
בהקדמה גם תמצאו לכאורה פרטים על העיר הסמוכה - אלוניה, אבל למעשה כל מה שיש הוא קופסת נתונים. יש כאן את הגישה המו"דית הקלאסית שתפקיד העיר הוא רק לקניית/מכירת ציוד. אומנם יש מפה חמודה, בה מופיע פונדק, כלא, סוחרת, חנות וכיו"ב, אבל חוץ מאשר את שם בעל המקום, אין שום פרטים עליהם - וחבל. למעשה אין כמעט אינטראקציה עם דב"שים לאורך כל ההרפתקה, וגם שיש זוהי אינטראקציה בסיסית (אפילו אין גילגולי דיפלומטיה/התייחסות למעשי הדמויות להשפעה אפשרית על היחס של הדב"שים אליהם).
המניעים להרפתקה הם פשטניים ולא תמיד מועילים - הראשון הוא: הרפתקנים הם הרפתקנים, יוצאים לחקור. השלישי הוא אידיוטי: הגובלינים מוכרים כל שנה פרי שמצליח לרפא ב-50 מ"ז, ההנחה היא שההרפתקנים ירצו את הפרי לעצמם. אמ. אוקיי - רווח של 50 מ"ז לשנה, לא נראה לי שבשביל זה יוצאים להרפתקאות. השני הוא המניע היחיד שהוא סביר, החבורה נשכרת למצוא שני הרפתקנים שיצאו קודם לכן למצודה

קומת המצודה
בקומה זו יש 50 (!) חדרים. שזה מביא עוד תלונה שלי כלפי המודל - חבר'ה, מדובר כאן בזחילת מבוך ארוכה ומשמימה לעתים. הרבה חדרים חוזרים על עצמם ולא ממש יצירתיים במה שקורה בפנים. מאידך המספר הגדול של החדרים יבטיח שייקח לכם הרבה זמן לגמור אותם. וגם המיפוי יהיה סיוט לשחקנים. בקיצור, שראיתי את זה, ידעתי שאני את המודל הזה, לא אריץ.
בקומה זו ישנם שבט הגובלינים, שמשתפים פעולה עם הדרואיד. שבט הקובלודים, שפלשו לאחרונה למתחם ונלחמים עם הגובלינים. קבר של כוהני דרקון וקצת שלדים שנשארו מאחור. ההנחה היא שהדמויות יילחמו כנגד הגובלינים, הם יכולים לשתף פעולה עם הקובלודים (נרחיב על זה עוד מעט), יחקרו את קבר הדרקון ויכסחו את השלדים.
זה מעצבן אותי שמשום מה הדמויות יכולות כן לדבר עם הקובלודים אבל לא עם הגובלינים. המודל היה הופך למעניין בהרבה, אם הדמויות היו יכולות לדבר עם שני הצדדים ולנסות למכור את עצמן לצד שמציע יותר.
השיחה עם הקובלודים מתחילה שהדמויות מגיעות לחדר בו יש קובלוד אחד מסכן, שומר דרקון שאיבד דרקון לבן זעיר שהיה חיימת המחמד של הקובלודים. המנחה צריך לכוון את החבורה כדי שהדמויות לא פשוט יהרגו אותו ויתחילו לדבר איתו - יש לו 2 נק"פ... (מדובר ב Meepo, הוא קיבל גם מיניאטורה משלו בשלב מסויים). חבל, אפשר היה לעשות את זה בצורה הרבה יותר חכמה. אבל כל המודל הזה פשטני. לאחר-מכן הדמויות מצילות את הדרקון, וכאן אני רוצה להביע מחאה - נכון שבשם המשחק כתוב דרקונים, אבל לכל הרוחות! דרקון לבן גור? ד"א 1? ככה מחנכים את השחקנים להעריך דרקונים? חינוך קלוקל ומיותר. עדיף לשים גור של Wyvern, הרבה יותר מתאים.
קבר כוהני הדרקון - הייתי פשוט מעיף אותו. יש בו התקלויות חזקות (טרול מוחלש) ואין לו קשר לעלילה. חוסר האיזון שבו אומר שקיים סיכוי טוב שחלק מהדמויות ימותו, ולשווא. בכלל, מנחים שימו לב- בקומה זו יש הרבה התקלויות שחבורה ברמה 1 יכולה למות בהן אם היא לא חכמה/ברת-מזל - לא התחלה טובה לשחקנים מתחילים.

קומת הגן
קומה קטנה יותר, אין חדרים כפולים ומרבית התיאורים סבירים פלוס. נתקלים כאן בגובלינים ודוברקים (bugbear?) שמשרתים את הדרואיד, אבל גם כאן, אין הרבה דברים שגורמים לחבורה ל"שנוא" את הנבל. יש התקלות בעייתית אחת בדרך, עם צל, שנפגע רק מנשקים קסומים ועושה נזק כוח - אם אין לחבורה נשקים קסומים, הנחה סבירה, חבל להם על הזמן. הייתי משנה את האל-מת לכמה גועלים.
בסוף ההרפתקה הדמויות פוגשות סופסוף את הנבל, שעד עכשיו לא היה ממש נבל, וזה מתחיל בגועל נפש אמיתי - הנבל רוצה פסק-זמן: מטרת פסק הזמן, כדי שהנבל ישפוך את לבו ויסביר לדמויות בדיוק מה המטרות שלו, מה הרקע שלו ומה הרקע של ההרפתקה. איכסה. פיכסה. גועל-נפש. כמובן שאחרי שעשינו את זה, אפשר להלחם.
רגע, לפני שנלחמים - נסביר משהו. הדרואיד מטפח עץ מקולל (שגדל מיתד ששיפדה ערפד? ביזארי) שמצמיח פירות ומעבר לכך, אם כובלים אליו אדם, הוא הופך לעבד של העץ (ואיכשהו גם לעבד של הדרואיד).
בקרב הסופי החבורה למעשה נלחמת בדרואיד, בחיה המלווה שלו ובשלושה הרפתקנים קודמים שחדרו למבוך והפכו לעבדי העץ. שניים מתוכם הם ההרפתקנים שהחבורה נשלחה להציל ואת זה לא אהבתי. לטעמי יש לשנות את הקרב לכך שרק אחד מהם הפך לעבד העץ והשני כבול לעץ ובתהליך שכזה - כך הדמויות יהפכו לגיבורים אמיתיים שיצילו אדם מאימת העץ.
בכל מקרה, הקרב עצמו קשה אבל סטנדרטי. את הסיום מומלץ להחליף למה שכתבתי לעיל.

נספח ועיצוב
אחד הדברים המעצבנים ביותר בהרפתקה, הינו העובדה שכל הנתונים של כל מפלצת מופיעים בנספח. כך שאם אתם נלחמים בטרול בחדר 12, אתם תצטרכו לדפדף כל פעם לנספח לקרוא את הנתונים - מעצבן ומיותר, למרות שזו הדרך שמכשפי החוף עושים את זה - כנראה לחסוך קצת מקום. מרבית הנספח דן בזה, תמצאו בו עוד שלושה חפצי-קסם ומפלצת חדשה.
מכיוון שזאת הרפתקה לדמויות בדרגה 1, הייתי שמח לראות בנספח דמויות מוכנות מראש - דבר מועיל בכל הרפתקה לדעתי, בייחוד כזו שמיועדת לשחקנים מתחילים. לטעמי זה פיספוס.
עיצוב ההרפתקה הוא סטנדרטי, המפות גדולות וברורות, יש מספר איורים שלפחות בגרסה העברית מפוקסלים וחבל.

סיכום
זחילת מבוך סטנדרטית, בלי הרבה אינטראקציה או משהו מעבר. זחילות מבוך יכולות להיות הרפתקה נפלאה, אך במקרה הזה הביצוע הוא פושר. אפשר להגיד שזה נובע גם מהעובדה שזוהי ההרפתקה הראשונה שיצאה למו"ד. בכל מקרה, אני לא הייתי מריץ אותה, אולי הייתי משחק בה.
כמובן שהדעה שלי נובעת מהגישה שלי למשחק, שיש חשיבות לדיפלומטיה, שהשחקנים הם גיבורים, העלילה צריכה להיות מעניינת וקיים רקע היגיוני - לא רק חיסול מפלצות. ייתכן שאחרים, בעלי גישה שונה, ימצאו את ההרפתקה טובה יותר. אם כל מה שמעניין אותכם זה להרוג ולעבור מחדר לחדר, ההרפתקה מספקת את הסחורה.
 
לצערי אני זוכר את המודול הזה בתחילת הדרך של מהדורה 3.0

להריץ אותה מה שנקרא As Is זה פשוט זוועה.
הרקע של כל ההרפתקאות הראשונות נקשרות ביחד סביב תעלומה אחת אך חלוקת ההרפתקאות ממש לא "קוסמת" למנחה להריץ אותם ברצף.
אני נאלצתי לעבד את ההרפתקאה למשהו יותר נורמאלי עבור השחקנים ולנסות ליצור אווירה של שיתוף פעולה שהלך לאיבוד וכעת ישנם מספר צדדים הרבים על המצודה ועל השחקנים מוטלת האחריות לאחד את הקרע, אחרת המצודה תמשיך לשקוע בנקיק...

לגבי כוהני הדרקונים, קובולדים הינם בעלי דם דרקוני ולכן הם מאמינים שהמצודה שלהם בגלל העבר שלה.
הטרול הועף כי לא היה רלוונטי, נדמה לי שהשתמשתי ב-Half Dragon קובולד במקום...
כמובן שהדרואיד והעץ היוו את האיום המרכזי עבור המבצר אבל אני כבר לא זוכר מה קרה שם.

ללא עבודת מנחה מקדימה, המודול הזה אינו שחיק בצורה מהנה. חוסר תיאור רקע ואמביציות של הצדדים במצודה בהחלט משאיר יותר מידי מקום למנחה לאילתורים... מזל שפעם היה לי זמן פנוי בשפע
 
דניאל, הספר יצא לפני מלא זמן, למה נזכרת עכשיו לעשות לו סקירה? (לא שזה לא בסדר, אבל זה קצת מאוחר...), בכל אופן אף פעם לא ממש מתתי על הרעיון של הרפתקאות מוכנות (אני אוהב לכתוב אותם בעצמי), וגם ההרפתקה עצמה היא די האק אנד סלאש אאל"ט, ואף פעם לא מתתי על הרפתקאות כאלה (אבל כשעושים הרפתקה לקבוצת מתחילים אז זה הדבר הכי קל...).
 
ההרפתקה הזאת היא באמת בעיקר האק אנד סלאש, אבל כשהרצתי אותה לקבוצה שלי הוספתי הרבה חידות, רולפליי מעניין עם דבש"ים ועוד כל מיני דברים.
דרך אגב, בדיוק בפגישה האחרונה של הקבוצה שלי הם חזרו למבצר העלטה שנה אחרי שהם עזבו אותו (שנה במציאות, לא במשחק) כדי להרוג את הדרקון, כי הם לא עשו את זה כשהם היו שם בפעם הראשונה. כשהם הגיעו הם גילו שכל הקובולדים (הם הגיעו איתם להסכם בפעם שעברה, לא הרגו אותם) מתים ושהדרקון נעלם. למעשה זה הפתח להרפתקה הבאה...
 
זו ההרפתקה הראשונה שהרצתי, ומכאן בעצם גיליתי את המו"ד לעוד 6 ילדים. דווקא הלך יפה וחלק והשחקנים המשיכו לשחק מו"ד (לא יודע עוד כמה זמן).

בכל אופן היא נחמדה למתחילים, אך בהחלט לא מהנה אם מחפשים היגיון או דיפלומטיה.
 
אם אתה רוצה ללמוד פלוס כמה יש לך לפגיעה?
תיכנס למבצר העלטה...

אני לא אוהב את הסגנון הזה. לא נראה לי מתוחכם משהו שמזה שהשחקנים שלי זורקים קוביות הם מפתחים משהו בדמות שלהם.

זה לא גרוע (לדעתי), יש שם הרבה קומות והעלילה הכללית והמבנה של המבוך טובים. אבל ההרפתקה פשוט... פשוט אני לא מוצא שום טעם להריץ אותה לשחקנים שלי בלי דרך שתהפוך אותה למעניינת...

ועדיין לא מצאתי אחת כזאת.
 
השתתפתי בהרפתקאה הזאת וגם בסדן הרעם ואת שתיהם אני לא אוהב.
אני מעדיף הרפתקאות עם יותר סיפור, שצריך להפעיל ת'מוח, לחקור, לשכנע ומשחק תפקידים.
ההרפתקה הזאת היא בסך הכל הרפתקאת שבור-ת'דלת רגילה (יענו האק אנד סלאש) ברמה הכי פשוטה.
האק אנד סלאש זה נחמד, אבל לא להגזים.
אני חייב להוסיף שהיא ארוכה לפעמים עד שעמום...
 
קופיל אמר/ה:
doctor attrition אמר/ה:
יש הבדל בין האק אנד סלאש גרוע להאק אנד סלאש טוב.
מה ההבדל?
ולא נראה לי שאני אקנה את ההרפתקה הזו.

האק אנד סלאש גרוע נראה כמו ההרפתקה הזו - מלא בחורים, עלילה מעפנה, מפלצות לא קשורות. סתם שורת מטרות שהגרזן של הלוחם שלך צריך לעבור בין אחת לשניה. האק אנד סלאש טוב הוא משחק אקשן עם סיפור אמין ומעניין. (בגדול. קצת קשה להגדיר מה זה משחק טוב ומה זה משחק לא טוב ב2 משפטים, אבל זה הבדל אחד שיש בין מבצר העלטה לבין כל הרפתקת האק אנד סלאש טובה)
 
פלאפי אמר/ה:
לי זה נשמע כמו כתישת גובלינים מסורתית. מה שאני צריך. :)

אז לא פלא שאתה לא צריך הרפתקאות מוכנות, אתה מוכן להסתפק במבוך עם 700 חדרים של 3 על 3 מטר, שבכל חדר יש מספר גובלינים התואם את מספר החדר :p

ד"א, אני חושב שאם כבר זו הרפתקה שמתאימה יותר לשחקנים מנוסים ולא מתחילים - שעלולים להשתעמם בקלות או למות בהרפתקה.

נ.ב. עשיתי לה עכשיו סקירה, כי פשוט.. אממ, היא שכבה לי על השולחן ? :)
 
סאמואל טארלי אמר/ה:
רק חבל שמי שבחר לטרוח ולתרגם משהו שם למעלה במערכת, בחר דווקא בהרפתקה הגרועה הזאת.

התאכסבתי קשות כשקראתי אותה, לא שווה אפילו את הדיו...
לדעתך. נכון שלשחקנים מתקדמים זאת הרפתקה משעממת, אבל אני הרצתי אותה לקבוצה שלי כשרק התחלנו (עם מעט הוספות שלי), וההיא לא רעה בשביל שחקנים מתחילים, שצריכים ללמוד להכיר את מו"ד.
 

התחילו לשחק עכשיו עם פאת'פיינדר פראי

הורדות מומלצות

חזרה
Top