• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /
  • שדרגנו את האתר לגרסה חדשה ומגניבה, בואו לגלות מה התחדש וגם לדווח על באגים ולהציע שיפורים בנושא של השדרוג
    חג פסח שמח

המהדורות של מבוכים ודרקונים - המדריך המלא

  • מחבר/ת הנושא מחבר/ת הנושא golan2072
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
Dungeons_and_Dragons_cake.jpgלמבוכים ודרקונים יצאו מספר מהדורות מאז שגארי גייגקאס פרסם את מבוכים ודרקונים בקופסה ב-1974. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות משמעותיים, וכל אחת מהן מתאימה לשחקנים אחרים. בשנות השמונים הגיע מבוכים ודרקונים למתקדמים, ואז המהדורה השלישית והרביעית הגיעו בשנות ה-2000. המהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים התפרסמה לפני עשור ומאז יצא לה חידוש של ספרי 2024.

פאת'פיינדר, היא גרסה של מבוכים ודרקונים aיצאה לאור במהדורה ראשונה לפני כ-15 שנה. לאחריה התפרסמה מהדורה שנייה, וכיום זמינה גם המהדורה פאת'פיינדר בעולמות פראיים שמשלבת בין מבוכים ודרקונים לבין עולמות פראיים, שתורגמה לעברית ב-2022 וזמינה היום בישראל.

אציין שבעיניי כל המהדורות הללו טובות - מהדורות מהנות של השיטה שבקבוצה מתאימה יפיקו שעות על גבי שעות של הנאה צרופה מהמשחק. לנוחיות השחקן המתחיל, ולנוחיות מי שעוד לא התנסה בכל המהדורות הללו של מבוכים ודרקונים, אסקור בקצרה את המהדורות השונות של מבוכים ודרקונים, על יתרונותיהן וחסרונותיהן בעיניי - אשמח לשמוע את דעתכם בפורום.

לפני שנתחיל, מי שרוצה לדעת אלו גרסאות של מבוכים ודרקונים יצאו בעברית, מוזמן לבקר בקו הזמן.
כתבה זו עודכנה באוגוסט 2024, לפי המידע הזמין בתקופה זו.

מבוכים ודרקונים מהדורה 5 (גרסת 2014 ו-2024)​

dungeons-dragons5-phb.jpgהמהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים יצאה לפני כעשור והתקבלה באופן חיובי יחסית בידי הקהילה. היא ניסתה לאחד מחדש את קהילת "מבוכים ודרקונים" בכך שהיא מהדורה המנסה לשלב את היתרונות של מהדורות קודמות ולהימנע מחסרונותיהן. ניתן להוריד בחינם את חוקי הבסיס של השיטה בקישור: מבוכים ודרקונים 5 להורדה.
על יתרונותיה של מבוכים ודרקונים 5 ניתן למנות בראש ובראשונה מערכת מיומנויות מאוד נוחה בדומה למו"ד 4 ועם תוספות שמפשטות אותה ואת הנחייתה עוד יותר כמו למשל "יתרונות וחסרונות" - גלגול חוזר של הקוביה במקום חישובי תוספים.
שנית, נעשה שימוש בגישת תכנון משחק ושמה "BOUNDED ACCURACY" שפירושה הרבה פחות "פלוסים" במשחק והרבה פחות התעסקות ב"באפים" (לחשי\יכולות חיזוק דמות) בניגוד למהדורה 3.5 למשל. דירוגי השריון ודירוגי הקושי לא משתנים במהדורה זו באותה קיצוניות כמו במהדורות קודמות.
שלישית, יש הרבה פחות תלות ב-Grid מאשר במהדורות 3.5 ו-4; יש שחקנים שדווקא לא אוהבים את זה ומעדיפים את ממד הקרב המפורט של מהדורות 3.5 ו-4, אך מצד שני לשחקנים רבים זה מפשט את המשחק.
רביעית, קל מאוד להכין ולהריץ הרפתקאות בשיטה הזו וקל מאוד לאלתר.
חמישית, לא מעט יכולות דמות מתחדשות אחרי "מנוחה קצרה" (של שעה). הדמות נשארת מגניבה לאורך היתקלויות מרובות.
שישית, מהדורה זו "מרגישה" כמו "מבוכים ודרקונים", ומפתחיה חזרו למיתולוגיה הבסיסית של מו"ד המוסכמת על מרבית השחקנים.
ושביעית - הדמויות מרגישות כמו גיבורות אקשן, עושות דברים מגניבים, ובאופן כללי המשחק מרגיש כמו סרט אקשן מגניב מהאייטיז.
אך גם למהדורה זו יש מספר חסרונות.
קודם כל, רמת הכוח "קופצת" בסביבות דרגה 5: הדמויות מגיעות לגבורה ברמה של הרקולס או של כוכבי סרט קונג-פו דל-תקציב מהונג-קונג מאוד מהר, מוקדם מאוד בהשוואה למהדורות קודמות. דבר זה עומד בניגוד מסוים לניסיון גישת ה-"BOUNDED ACUURACY" להגביל את עקומת הכוח, כי עקומת הכוח כאן חדה פי כמה מבמהדורות הקודמות. צריך להתאמץ כדי לאתגר דמויות מדרגה 5 והלאה.
שנית, למפלצות מלבד ל"בוסים" (lLEGENDARY CREATURES) יש על פי רוב יחסית מעט יכולות מעניינות, על פי רוב יכולת אחת או שתיים ולפעמים הם עשויים להיות משעממים מבחינת יכולות.
שלישית, השיטה סלחנית מאוד: לרוב הדברים הרעים שקורים לדמות מבחינה מכאנית אין השפעה לטווח הארוך מעבר "למנוחה הארוכה" הבאה (שינה בלילה).
ורביעית, הכלכלה במהדורה זו צורמת, חלק גדול ממחירי הציוד למשל נראים ככאלו שנקבעו שרירותית.

לקראת סוף 2024 יצאו לאור גרסאות מעודכנות של ספרי החוקים, שאמורים לשמור על המכאניקה אך לעדכן מספר רב של דברים בשיטה.

פאת'פיינדר בעולמות פראיים​

savage-path-cover.jpgשיתוף הפעולה בין פאיזו לבין חברת פינאקל הוליד את פאת'פיינדר בעולמות פראיים. זהו שילוב מנצח בין עולמות פראיים, שיטה מהירה וזורמת, ששמה את הדגש על האקשן, לבין עולמות הפנטזיה האהובים של מבוכים ודרקונים ופאת'פיינדר.
מהדורה זו זכתה להצלחה רבה בעולם, וגם תורגמה לעברית בידי הפונדק הוצאה לאור, כשהספרים הראשונים יצאו לאור בסוף 2022, ומאז נפוצים מאוד בכנסים ובמשחקים בישראל, ואף במספר חברות חוגים.
היתרונות של השיטה כוללים גמישות רבה של המנחה לקבוע את אופי המשחק, קלות בהכנות הרפתקאות חדשות והמרת תוכן קיים לשיטה, וזמן הכנה למשחק קצר באופן משמעותי ביחס לשיטות אחרות של מבוכים ודרקונים. עבור שחקנים, השיטה אינה מבוססת על מקצועות, כך שהם יכולים ליצור את הדמות שהם רוצים, מבלי להיות מוגבלים, כאשר החוקים משרתים את השחקנים ואת לא דף הדמות, בניגוד לחלק גדול מהמהדורות האחרות.
מכאניקת הקרבות בשיטה היא מהמוצלחות והמהנות ביותר, עם דגש על פעולות הירואיות, חופש פעולה לשחקנים, ויריבים מעניינים שאינם חוזרים על עצמם. השיטה גם לא כוללת כמעט קרבות משעממים, בניגוד לכלכלת המשאבים של מהדורות האחרות.
לבסוף, עולמות פראיים בבסיס היא שיטה גנרית, שניתן להתאים אותה לכל עולם - כך שאם אתם מכירים את החוקים של השיטה, תוכלו מחר לשחק עמה גם בעולמות של מדע-בדיוני, אימה ועוד.
החסרונות של השיטה, אי אפשר להתחיל מבלי לציין שאין ק20 בשיטה. מצאתי שיש אנשים שזה ממש מפריע להם (למרות שתמיד אפשר לגלגל ק20 אקראית). השיטה אינה שיטת מבוכים ודרקונים קלאסית - כלומר, אין בה נק"ן או נקודות פגיעה, הלחשים שלה מבוטאים באמצעות כוחות ושימוש בנקודות עוצמה ולא על רשימות לחשים יומיות, ועוד שינויים בסגנון. אם אתם רגילים לסגנון הספציפי הזה, לא תמצאו אותו כאן.
האווירה של המשחק שונה, ויש פחות מרדף אחרי חפצי-קסם, אופטימיזציה של הדמויות, חישוב מדויק של איזה כשרון לקחת באיזו דרגה - דהיינו המשחק הוא יותר סיפורי ואקשן מאשר הסימולציה והגיימפיקציה של מהדורות אחרות של מבוכים ודרקונים.

מבוכים ודרקונים 4​

phb4heb.jpgונעבור למבוכים ודרקונים - המהדורה הרביעית (מו"ד 4). שיטה זו באה בכדי לתקן את חסרונותיה של המהדורה השלישית על גווניה, אם כי היא הלכה לכיוון משלה, שלא תמיד היה אהוב על כל השחקנים והמנחים.
יתרונותיה של מהדורה 4 כוללים, ראשית כל, הרבה פחות מיומנויות, הרבה פחות ניהול שלהן ברמת המיקרו וטיפול פשוט בהרבה במיומנויות מאשר במהדורה 3.5.
שנית, רוב יכולות הדמות הן "לפי רצון" או מתחדשות לאחר ההיתקלות, כך שמחלת "יום ההרפתקאה בן 15 הדקות" המעיקה של מהדורה 3.5 דיי נעלמת, וכבונוס - הדמויות יכולות להתמודד עם יותר היתקלויות אפיות ומעניינות בין מנוחות.
שלישית, לדמויות ולמפלצות יש תמיד יכולות מעניינות להשתמש בהן, על פי רוב כמה וכמה יכולות לדמות או למפלצת. יש המון מה לעשות בקרב שהוא לא רק "אני תוקף" "פגעת" "עשיתי 9 נזק". יותר מאשר במהדורה 3.5.
רביעית, קל הרבה יותר להכין הרפתקאות, מפלצות ודב"שים במהדורה 4 מאשר במהדורה 3 למיניה.
למהדורה 4 יש לצערנו גם מספר חסרונות בולטים. נתחיל בחיסרון ה-GRIND: לכולם יש יותר מידי נק"פ וכולם עושים פחות מידי נזק - גם דמויות שחקן וגם מפלצות. קרב הוא עסק ממושך ולפעמים ממש "נמרח". זה ניתן לפתרון על-ידי חוק הכפלה: הכפילו את הנזק של המפלצות פי 2 והפחיתו את הנק"פ שלהם גם פי 2. אך זה לא תמיד מאוזן.
שנית, יש תלות מאוד גדולה ב-Grid וביכולות טכניות של הדמות ברמת המיקרו בשדה הקרב. יש שחקנים שמאוד אוהבים את זה, אך יש גם שחקנים שזה ממש מציק להם.
שלישית, נעשו במהדורה זו שינויים מהותיים בעולם ובאווירה של מו"ד כולל הוספת כמה גזעים, פיצול האלף לשני גזעים, שינוי הנטיות ומערכת המישורים וכמה דברים נוספים. היו שחקנים ומנחים - במיוחד וותיקים - שזה מאוד הפריע להם וגרם להם להרגיש ש"זה לא מבוכים ודרקונים".
רביעית, יצירת הדמות במהדורה זו הינה יחסית מסובכת ולפעמים אף קצת ביורוקרטית.

פאת'פיינדר מה' 1 ו-2​

pathfinder-core-hebrew.jpgב-2008 בימים שבהם יצאה המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים לאור, החליטה חברה בשם פאיזו להמשיך ולהוציא את ההרפתקאות שלה למבוכים ודרקונים 3.5. בזכות רשיון ה OGL, הם יצרו שיטה וספר חוקים חדש בשם Pathfinder, שלמעשה שחזר את החוקים של מבוכים ודרקונים 3.5 אך עם שלל שיפורים. למרבה ההפתעה, שיטה זו זכתה לפופולאריות עצומה, לעתים אף יותר ממבוכים ודרקונים עצמה, וכעת היא תורגמה לעברית (עורך: כולל ספרי הרחבה של הפונדק הוצאה לאור!)
ניתן למצוא את ההבדלים המפורטים בין המהדורות בסקירה של פאת'פיינדר, אך הנה תמצית של ההבדלים שנכתבה בידי חגי גומפרט, בהשוואה ליתרונות וחיסרונות שמניתי לעיל עבור מבוכים ודרקונים 3.5
יום ההרפתקה בן 15 הדקות - נשאר. מטילי לחשים יכולים להטיל לחשונים ללא הגבלה, אך אלו הלחשונים של 3.5 ולא חזקים כמו הלחשונים של מו"ד 5.
הדרגה הראשונה של כל הדמויות חזקה יותר מהדרגה הראשונה של 3.5 (תוספי גזע גבוהים יותר, יכולות דרגה ראשונה טובות יותר) ולכן המשאבים מתכלים *טיפה* יותר לאט בהתקלויות ברמת קושי שווה או נמוכה לדרגת הקבוצה. לדוגמה למכשף כאשר עדיף להשתמש ברובה קשת מאשר בקרן קור, אבל בדרך כלל יש לו חוץ מלחשים ולחשונים גם כמה יכולות על טבעיות או דמויות לחש שהוא עובר להשתמש בהן בין הרגע שאין לו לחשים ובין הרגע שהוא שולף כלי נשק.
מיומנויות - ההתעסקות בנקודות מיומנות צומצמה אבל קיימת. אין את הקטע של השקעת נקודה עבור חצי תוסף. מיומנות מקצוע פשוט מקבלת 3+ על פני מיומנות בין-מקצועית אם הושקעה בה לפחות נקודה אחת. גם מס הכשרונות צומצם. רוב הכשרונות יותר טובים כשלעצמם. שוב, זה צמצום ולא הכחדה מלאה.
דרגות מתות במקצועות - הוכחד. בכל דרגה מקבלים משהו, אפילו קטן. למעשה המקצועות אוזנו מחדש ויותר מעניינים במהדורה זו. אציין שגם עלות נק"ן ללחשים ולחפצי קסם - הוכחד. יש מקצועות יוקרה אבל הם פחות מודגשים מאשר ב-3.5, משום שלכל מקצוע בסיס גם יש ארכיטיפים. זה אחד הרעיונות הטובים ש-5 גנבה מפאתפיינדר.
מכאניקת הקרב שופרה במעט, בעיקר בדגש על מהלכים קרביים, אבל אין הבדל מהותי.
החסרון של קושי ביצירת תכנים והכנת הרפתקה, נשאר זהה כמו במבוכים ודרקונים 3.5.

ב-2016 יצאה לאור המהדורה השניה של פאת'פיינדר, ששינתה את החוקים באופן מהותי.

מבוכים ודרקונים 3 / 3.5​

playerg3.jpgבשיטות המודרניות, נתחיל במהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים, או ליתר דיוק בגרסה 3.5 שלה - שנחשבת כיום לשיטה "וותיקה". זהו שדרוג קל של שיטת מו"ד 3, שבאה כאמור שנים ארוכות לאחר המהדורה הראשונה והשנייה של מבוכים ודרקונים מורחב (מוד"מ) וביצעה מודרניזציה משמעותית במשחק.
לשיטה זו מספר יתרונות בולטים:
ראשית, מערכת הקרב מעניינת ומורכבת מאוד מבחינת החלטות ויכולות של מפלצות ודמויות. יש לדמויות ולמפלצות המון דברים מגניבים ומעניינים לעשות בקרב ומחוצה לו.
שנית, יש הרבה אפשרויות לפיתוח מכאני מעניין של הדמות. זה לא תמיד מאוזן, אבל יש חוקים שיאפשרו לך לבנות כמעט כל דמות שתעלה ברוחך.
שלישית, מהדורה 3.5 "מרגישה" כמו "מבוכים ודרקונים", הגזעים הם הגזעים הקלאסיים, המקצועות בספר השחקן הראשון הם ברובם המקצועות הקלאסיים, והמפלצות ברובן הן המפלצות הקלאסיות.
רביעית, לעומת מהדורות מו"ד קודמות - החוקים נהירים והגיונים בהרבה ומכאניקת הבסיס פשוטה בהרבה. המורכבות "מולבשת" מעל זה.
עם זאת, לשיטה זו יש גם מספר חסרונות:
בראש ובראשונה מדובר בשיטה עם רמת מורכבות גבוהה, שלשחקנים מסוימים מהווה יתרון, אך לאחרים היא מעיקה.
שנית, חלק מהאופציות "שבורות". הווה אומר חזקות מידיי או חלשות מידי באופן קיצוני. ספרי הרחבה מעבר לשלושת ספרי הבסיס מחריפים מאוד את הבעיה הזו.
שלישית, מבחינת המנחה, הכנת הרפתקאות עם מפלצות ודב"שים שאינם ברירת-מחדל היא מסובכת יחסית ודורשת לא מעט עבודה. הנחיית המשחק מצריכה היכרות טובה עם כמות לא מעטה של חוקים מורכבים.
רביעית, קיימת תופעה ושמה "יום ההרפתקאה בן 15 הדקות": אם אינך מקפיד מאוד על איזון בהיתקלויות, כך שרובן יהיו קלות ורק מקצתן ממש מאתגרות, השחקנים ישתמשו בכל יכולות דמויותיהם בהיתקלות הראשונה. מאחר והמשאבים כמעט כולם מתחדשים רק פעם ביום, לחבורה יש נטייה לנוח עד למחרת אחרי היתקלות כזו.
חמישית, ישנן תופעות הנקראות FEAT TAX ו-SKILL TAX: לפעמים אפשרויות נחשקות בדרגות גבוהות דורשות "הכנה מוקדמת" בדמות השקעה בכל מיני אפשרות דמות לא מאוד קשורות ולא מעניינות בדרגות הנמוכות. תופעה זו גרועה במיוחד במקצועות יוקרה. לבסוף, יש בשיטה זו יותר מידי מיומנויות צרות ויש צורך ניהול נקודות מיומנות ברמת המיקרו.

מבוכים ודרקונים בסיסי ולמתקדם​

redgm.jpgלפני האלף הנוכחי יצאו לאור מספר מהדורות של מבוכים ודרקונים. הראשונה בהן יצאה לאור בשנת 1974 ויצרה למעשה את עולם משחקי התפקידים. עם התפתחותה של שיטה זו, היא התפצלה לשני קווי מוצר עיקריים - גרסת "הקופסאות" הבסיסית, שכמו שכינוייה מרמז, נמכרה בקופסאות קרטון שעל פי רוב הכילו כמה חוברות וכן קוביות ומוצרים נוספים - והגרסה "המורחבת" שבאה בספרים של ממש והכילה חוקים מורכבים יותר. בהמשך גרסת הקופסאות גדלה לסדרת מוצרים שלמה שהתקרבה במורכבותה לגרסה המורחבת, עד כדי חוקים שאיפשרו לדמות להגיע לדרגה 36 וגם להפוך למעשה לאלוהות.
שחקנים וותיקים חשים על פי רוב נוסטלגיה רבה לשיטות הקלאסיות הללו, שעליהן הם גדלו והתחנכו בתחום משחקי התפקידים. יתרונן היה, בחלק מהמקרים בפשטותן. אם כי כמה מהגרסאות - ובפרט מבוכים ודרקונים מורחב עם ספרי ההרחבה שלו - לא היו פשוטות כלל וכלל. חסרונן היה בחוקים שלא היו אחידים או נהירים בחלק מהמקרים, ושכללו לעיתים מכאניקות מסורבלות כמו למשל "תל"ד 0" - טבלה שמחשבת גלגולי פגיעה לפי התוצאה לפגיעה בדירוג שריון 0, כאשר שריון שלילי היה דווקא טוב יותר מחיובי, בניגוד לאינטואיציה המקובלת.

שיטות רטרו / שיפורים למבוכים ודרקונים בסיסי​

הרפתקן כובש מלך​

איני יכול לכתוב סקירה על מהדורות חדשות יחסית של מבוכים ודרקונים מבלי להזכיר שיטה דמוית מבוכים ודרקונים המתחרה בשיטה המקורית מבחינת איכות כתיבה ובנייה - "הרפתקן כובש מלך" (Adventurer Conquerer King) או פשוט "ACKS". שיטה זו, שכתבתי עליה סקירה בעבר, בונה מחדש את מבוכים ודרקונים הקלאסי - ליתר הדיוק אוגדן הכללים הזכור לטוב - פחות או יותר מאפס. המטרה היא להרכיב שיטה בעלת היגיון פנימי שעובדת היטב ושמאפשרת לדמות להתפתח הן מכאנית והן מבחינת מקומה בעולם.
לשיטה זו קיימים מספר חסרונות המהווים למעשה מורשת של מוצאה מאוגדן הכללים של מבוכים ודרקונים קלאסי. ראשית, היא עושה שימוש במכאניקת שריון מיושנת, שאמנם לא נופלת לרמת תל"ד0 אבל נמצאת בכיוון דומה; מצד שני קל להמירה למכאניקת ק20 מודרנית.
שנית, בניגוד למהדורות על בסיס ק20 מודרני, אין מכאניקה אחידה למיומנויות, אם כי שיטת הגלגולים בזה לא מסובכת מידי.
ושלישית, קיימות טבלאות ניסיון שונות למקצועות שונים במקום טבלה אחידה.
אך כל השאר פחות או יותר בשיטה זו מהווה יתרון - השיטה מאוזנת מאוד, היא בנויה עם היגיון פנימי, יש לדמויות יכולות מעניינות, ויותר מכל - יש כמות אדירה של אפשרויות לדמות בדרגות הגבוהות מעבר לליהלחם בבוסים, למשל לבנות מאחזים וממלכות, להקים צבאות, לנהל גילדת גנבים, להפוך לאלמת, לבנות גלמים וכן הלאה, הכל עם שורשים עמוקים בשאר השיטה.
 
הקריאה מזכירה לי שלפני שנה וחצי בערך רכשתי את הספר חוקים לשחקן של מבוכים ודרקונים למתקדמים מה' 1 (בגרסה המהודרת/חדשה). במקור חשבתי לבדוק אם אפשר להריץ אותו או לכתוב סקירה, ואחרי קריאה הגעתי למסקנה שפשוט אז מבוכים ודרקונים לא היה ממש סט חוקים חקוק בסלע, אלא יותר אוסף של רעיונות והצעות שכל מנחה לוקח ומעצב למשחק שלו.
זה די מגניב, רק תפיסה שונה. קריאה מומלצת למי שמתעניין בהיסטוריה של המשחק או במכאניקה.
 
שאלה: יש יתרונות/ חסרונות בולטים לחידוש כמו "חרבות וכשפים" על פני הזמנה של עותק PDF של אחת השיטות הישנות מהאתר של וויזארדס (או נבירה במחסן)?
 
The oldman אמר/ה:
הקריאה מזכירה לי שלפני שנה וחצי בערך רכשתי את הספר חוקים לשחקן של מבוכים ודרקונים למתקדמים מה' 1 (בגרסה המהודרת/חדשה). במקור חשבתי לבדוק אם אפשר להריץ אותו או לכתוב סקירה, ואחרי קריאה הגעתי למסקנה שפשוט אז מבוכים ודרקונים לא היה ממש סט חוקים חקוק בסלע, אלא יותר אוסף של רעיונות והצעות שכל מנחה לוקח ומעצב למשחק שלו.
זה די מגניב, רק תפיסה שונה. קריאה מומלצת למי שמתעניין בהיסטוריה של המשחק או במכאניקה.
זו גישת האולד סקול - ה*ממש* אולד-סקול. בעיקרון הרעיון היה שחוקי הבסיס פשוטים יחסית ושהשה"מ - אז עוד לא קראו לזה "מנחה" - שופט את תוצאות מעשי הדמויות לפי שיקול דעתו. חלק גדול מהחוקים נועדו לסייע לו בכך. חוקים סטנדרטיים שתקפים לגבי כולם כולל השה"מ הופיעו מאוחר יותר.

כך גם ב-TRAVELLER המקורי - כשהוא עוד היה 3 חוברות דקיקות. החוקים עצמם הם על גבול החופשיטה. יש תכונות ומיומנויות, יש חוקי קרב דיי בסיסיים, אבל השימוש במיומנויות הוא על פי רוב לפי שיפוט השופט (REFEREE כמו בכדורגל) - כך נקרא השה"מ ב-TRAVELLER - וחוקי המיומנות מכילים עצות לשופט איך לשפוט את תוצאות מעשי הדמויות. "דף דמות" הוא כשלוש שורות לא ארוכות במיוחד של טקסט, "דף דמות" של חללית הוא פסקה אחת באנגלית דיי רגילה, נתונים של כוכב לכת או של בעל חיים חוצני הם שורת טקסט. הדבר היחיד שהיה מסובך-משהו היה מתאמי הפגיעה בקרב שהשתמשו במטריצה מסורבלת במקצת. החוברות הבאות ולבסוף הארגון של הכל למהדורה הסדורה שנקראת MEGATRAVELLER סיבכו מאוד את החוקים בניסיון ליצור סטנדרטיזציה של המשחק. לטעמי הגישה המקורית מהנה יותר.
 
Felis Renidens אמר/ה:
שאלה: יש יתרונות/ חסרונות בולטים לחידוש כמו "חרבות וכשפים" על פני הזמנה של עותק PDF של אחת השיטות הישנות מהאתר של וויזארדס (או נבירה במחסן)?
היתרון של חרבות וכשפים הוא שהחוקים כתובים באופן ברור יותר, מסודרים טוב יותר, ומכילים אופציה לדרג"ש עולה ולגלגולי תקיפה כמו במו"ד מודרני. יש גם זריקת הצלה אחת עם מתאמים לסוגי התקפה שונים במקום מספר זריקות הצלה. כמו כן החוקים זמינים בחינם לכל דכפין עם רישיון פתוח נדיב במיוחד וכמות גדולה של חומרים תומכים.

החיסרון הוא שלא מדובר בקלאסיקה עצמה, אם אתה *באמת* רוצה לשחק כמו בשנת 1974, תקנה את המקורי.

בנוסף לכך עד לשנים האחרונות לא ניתן היה לרכוש את החוקים המקוריים ב-PDF אז אם לא רצית להתעסק עם ספרים משומשים יקרים יחסית ולא תמיד במצב טוב, חרבות וכשפים היוו אלטרנטיבה מעולה.
 
golan2072 אמר/ה:
[post]635138[/post] זו גישת האולד סקול - ה*ממש* אולד-סקול. בעיקרון הרעיון היה שחוקי הבסיס פשוטים יחסית ושהשה"מ - אז עוד לא קראו לזה "מנחה" - שופט את תוצאות מעשי הדמויות לפי שיקול דעתו. חלק גדול מהחוקים נועדו לסייע לו בכך. חוקים סטנדרטיים שתקפים לגבי כולם כולל השה"מ הופיעו מאוחר יותר.
זה לא היה "הרעיון", זו אידיאליזציה של ה-OSR, האמת היא שהן פשוט היו שיטות פרימיטיביות שלא גיבשו מכניקה מספיק הדוקה. זה לגיטימי בהחלט בהתחשב בחלוציות של השיטות, ובתור מישהו שגדל על מוד"מ אני בהחלט נזכר בחיוב בגמישות של השיטות, אבל זה היה אילוץ לא מכוון (לשם השוואה, תראה את המכניקה הפרימיטיבית של השיטות הנראטיביות היום שמסתמכות יותר מדי על אלתור, אני משער שעוד עשרים שנה תהיה להם מספיק תשתית בשביל לסמוך פחות על אלתור ושיפוט במקום).
 
האמת שאני לפעמים מנסה להמיר דרג"ש של מו"ד 5 לתלד0 (בעיקר כחישוב בראש, לא כמשהו שאני באמת עובד איתו במשחק). זה לא לגמרי עובד כי הבונוסים שונים - אבל גם לא מאוד שונה.
 
זה לא שתלד0 לא עובד - הוא פשוט לא אינטואיטיבי. תוסף להתקפה מול מספר מספר הרבה יותר קל להסבר.

אני חושב ש OSR מתקנת את ערמת החוקים השבורים של מו"ד המקורי. המקור לא באמת שחיק ללא ערמות חוקי בית. לשם השוואה גם א.א.א. הציגה אוסף חוקים לא מאוזנים ולא קשורים, ונקטלה (בצדק). פשוט אז מו"ד היה חלוץ ולא היה משהו טוב יותר.
 
התכוונתי שההמרה לא לגמרי עובדת.
לא אינטואיטיבי רלוונטי לשחקנים חדשים, לא למי שגדל על זה (אם כי זה לא היה משהו שילדים בני 8 לא היו מסוגלים להשתלט עליו).
בכל מקרה הנקודה שלי היא שלי אישית אלה שיקולים שוליים כי אני יכול כך או אחרת.
אולי אני פעם אוציא את ה- 10$ שעולה ה- PDF רק כדי להבין על מה כל הרעש. ועוד כמה עשרות דולרים בשביל מהדורה שניה או משהו כזה בשביל הזיכרון.
 
בלת"ק : התייחסות לכתבה כאל כתבה :

1. יש המון, אבל המון מונחים שאינם מוסברים, ההנחה שלי היא שאם מישהוא לא מכיר את מו"ד ברמה של לא להכיר את המהדורות שלה, מה זה גרינד? מה זה לחשונים ? מה זה גריד?

2. התחושה היא שמדובר בעיקר בהשוואה בין מהדורה 3 ( מאוחרת ) ארבע וחמש, מבחינתי - כמי שיצא לה לשחק או לקרוא חלק לא קטן מהמהדורות, הקפיצה המשמעותית בשוני הייתה דווקא בין המהדורה ה"שניה" לשלישית, אני לא מדברת על המכניקה ( תלד0 זה מה שמפריע לך? ברצינות?).

3. הייתי מאוד שמחה לקרוא דווקא על ההבדלים בין המהדורות הקטנות - מה ההבדלים בין 3, 3.5 ופאת'פיינדר?

הכתבה מאוד מושקעת אבל יש לי תחושה שהיא נכתבה בעיקר למי שמכיר את שלושת המהדורות שבהן היא מתמקדת :-(
 
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
[post]635149[/post] מה ההבדלים בין 3, 3.5 ופאת'פיינדר?
דווקא ההבדלים בין 3.5 לפאת'פיינדר מפורטים שם, אמנם יותר בהתייחסות לחסרונות/יתרונות - חגי די פירט. וכאמור הסקירה של ספר החוקים של פאת'פיינדר היא רובה ככולה בהשוואה ל 3.5

בנוגע להבדלים בין 3 ל 3.5, Nothing to phone home. הרבה תיקונים קטנים, אבל לא היו מהפכות, לכן אין באמת טעם לחזור לשחק 3. במונחי תוכנה זה יותר כמו Minor Release ודווקא פאת'פיינדר מרגיש באמצע בין Minor ל Major.
 
מהדורות מו"ד הישנות ממש לא היו בעלות חוקים פשוטים כדי לתת חופש למנחה. למעשה היו בהן הרבה חוקים מפורטים לנושאים זניחים (למשל חוקי המעמסה והריצה של מוד"מ2, חוקים לשימוש בקופסת הצתה להדלקת אש), חוקי טלאי על טלאי שהתפתחו לאורך זמן בלי הרבה תכנון מערכתי (מיומנויות שימושיות וכשרונות גנב למשל), והמון התקטננות על זה ש"אם מצאת חוק רשמי שסותר את החוק הפרטי שהמצאת, אתה חייב לעבור להשתמש בחוק הרשמי".

וזה עוד לפני החוקים האפשריים שפשוט הפכו למחייבים בכל מיני מוצרים.
 
The oldman אמר/ה:
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
[post]635149[/post] מה ההבדלים בין 3, 3.5 ופאת'פיינדר?
דווקא ההבדלים בין 3.5 לפאת'פיינדר מפורטים שם, אמנם יותר בהתייחסות לחסרונות/יתרונות - חגי די פירט. וכאמור הסקירה של ספר החוקים של פאת'פיינדר היא רובה ככולה בהשוואה ל 3.5

בנוגע להבדלים בין 3 ל 3.5, Nothing to phone home. הרבה תיקונים קטנים, אבל לא היו מהפכות, לכן אין באמת טעם לחזור לשחק 3. במונחי תוכנה זה יותר כמו Minor Release ודווקא פאת'פיינדר מרגיש באמצע בין Minor ל Major.

זה בדיוק מזן הדברים שהייתי רוצה לראות בכתבה עצמה ולא בדיון אחר כך :-(
 
תלוי איזה ספר חוקים אתה מחפש - אבל האפשרות הטובה ביותר היא בחנות הממלכה בהוד השרון או בפריק בדיזינגוף סנטר תל אביב. אופציה נוספת היא בפסטיבל אייקון המתקרב :)
 
היי, את ספרי החוקים שלנו בעברית אפשר למצוא באתר
באנגלית אין לנו ספרים אבל אם אתה רוצה באופן כללי אז באינטרנט באמזון או בחנויות פריק / הממלכה
 
בנוסף לכך את מהדורה 5 של מבוכים ודרקונים, בגרסתה המעודכנת (באנגלית בלבד), אפשר להזמין מאמאזון - יש משלוח לארץ במחיר סביר. הספר לשחקן יצא, הספרים לשה"מ ולמפלצות ייצאו בקרוב ואפשר להזמין אותם הזמנה מוקדמת.
 
נושא ישן: שלום . לא היו תגובות חדשות בנושא זה במעל 60 ימים.
אין לפרסם תגובות אלא אם התגובה עדיין רלוונטית, אלא לפתוח נושא חדש.

התחילו לשחק עם פאת'פיינדר בעולמות פראיים

תוכן מומלץ

נושאים לוהטים

פוסטי פרופיל אחרונים

העדכון החדש נראה מעולה אני רוצה לראות מה אפשר עוד לשפר מה אתכם?
שלום! מחפש לקנות הרחבה למנצ'קין, גם יד שניה
מוזמנים לערוץ היוטיוב החדש שלי עם קטעים קצרים משולחן המשחק שלנו :)
The warrior plasmid The warrior כתב/ה על הפרופיל של plasmid.
מזל טוב
The warrior מירטוקן The warrior כתב/ה על הפרופיל של מירטוקן.
מזל טוב!🥳🥳🥳🥳
חזרה
Top