Once Upon a Time (מעכשיו OUAT) הוא משחק קלפים סיפורי מבית אטלס גיימס, המתמקד על יצירת סיפור - בשיתוף פעולה בין השחקנים. אם אתם מחפשים פעילות עם חברים או עם המשפחה שתגרום לכם להפעיל את הדמיון, לצחוק, וליהנות ביחד - זה המשחק עבורכם. המשחק מתורגם לעברית תחת השם "היה היה פעם".
היה היה פעם מזכיר את משחק הלוח דיקסיט בכך שהוא בעל קלפים צבעוניים ומושכים, אך כאן אתם טווים יחדיו סיפור משותף, מארץ האגדות.
אתם מוזמנים לקרוא גם על עוד משחקי לוח מומלצים למשפחה.
החפיסה השנייה כוללת 112 קלפי משחק. הם מחולקים לחמש סוגים - דמויות, חפצים, מקומות, היבטים, אירועים. כל קלף מכיל מילה או שתיים, בהתאם לקטגוריה - דמות זה מלך לדוגמא, היבט זה שמח ואירוע זה מוות. חלק מהקלפים מכילים הם קלפי הפרעה, סוג מיוחד של קלפים, המכילים גם את שם הקלף וגם מסוגלים ל"הפריע" לאחד מסוגי הקלפים שלעיל.
בכדי לזרוק קלף, עליכם להשתמש במילה שמופיעה באותו קלף כחלק מהסיפור שלכם, מותר להשתמש במילה אחת בלבד בכל סצנה/פסקה של סיפור (כלומר, אם יש לכם מוות, מלך וגרזן ביד, אי אפשר להגיד - "המלך מת מהגרזן שנפל עליו"). במידה שאתם משתמשים במילה שלמישהו אחר יש ביד, הוא יכול להשתמש בקלף שלו, ו"לקחת" ממכם את הסיפור. לדוגמא, אם אני מתאר את הסצנה הבאה -
"ישעיהו הלך על הדרך השינה ולצדו הנסיכה הלנה . ברדת החשכה הם התקרבו לעיר מטרופוליס"
ייתכן שוואנג יציץ ביד ויגלה שיש לו קלף "עיר" - בשלב הזה הוא משתמש בקלף שלו, ולוקח ממני את הסיפור. כמובן שהוא צריך להמשיך את הסיפור מהנקודה בה אני הפסקתי. שחקן שאיבד את הסיפור שלו, לוקח קלף נוסף ליד.
אופציה נוספת לקחת את הסיפור היא שימוש בקלפי הפרעה, במידה שלי היה ביד קלף הפרעה מסוג מקומות, הייתי יכול להשתמש בו בכדי להשתלט על קלף ה"עיר" שוואנג השתמש בו, ולהחזיר את הסיפור אליי.
זה כל המשחק - למעשה אין כמעט חוקים.
דבר זה גם דורש זמן התרגלות מסויים, עם שחקנים ותיקים, המכירים את המשחק ובטוחים בעצמם, הסיפורים יכולים להיות אפיים. שחקנים חדשים, זקוקים למשחק או שניים בכדי להבין את רוח המשחק - לדעת לשמור על אותם דמויות שקרו בעבר, להבין שהנצחון הוא פחות חשוב מהסיפור וכן הלאה. ככל שתשחקו במשחק יותר, כך תהנו ממנו יותר.
אחד היתרונות הגדולים שלו, הוא שהמשחק מתאים לכמעט כל אחד - בין אם מדובר בשחקני-תפקידים מנוסים או אנשים ללא רקע בתחום, אחרי משחק אחד, כולם מבינים את העסק ומתחילים לזרום. מנסיוני, כאשר משחקים עם אנשים מהתחום, המשחק מגיע למקומות יותר סטנדרטיים - מכשפות, נסיכים ואבירים זה נפוץ. אבל המשחק משנה את פניו בהתאם למשחקים בו - כך שאתם עלולים למצוא את עצמכם עם שלמה, מוכר הפלאפל, ככוכב בסיפור שלכם
היה היה פעם מזכיר את משחק הלוח דיקסיט בכך שהוא בעל קלפים צבעוניים ומושכים, אך כאן אתם טווים יחדיו סיפור משותף, מארץ האגדות.
אתם מוזמנים לקרוא גם על עוד משחקי לוח מומלצים למשפחה.
מה יש בתוך הקופסה
חשתי חפיסות קלפים, אחת בת 56 קלפים, שהם קלפי הסיום של המשחק. כל קלף מכיל משפט המתאר סיום אפשרי לסיפור פנטזיה (והם חיו באושר ועושר/הממלכה ניצלה מהאיום הנורא וכיו"ב).החפיסה השנייה כוללת 112 קלפי משחק. הם מחולקים לחמש סוגים - דמויות, חפצים, מקומות, היבטים, אירועים. כל קלף מכיל מילה או שתיים, בהתאם לקטגוריה - דמות זה מלך לדוגמא, היבט זה שמח ואירוע זה מוות. חלק מהקלפים מכילים הם קלפי הפרעה, סוג מיוחד של קלפים, המכילים גם את שם הקלף וגם מסוגלים ל"הפריע" לאחד מסוגי הקלפים שלעיל.
חוקי המשחק
בתחילת המשחק כל שחקן מקבל קלף אחד מקלפי הסיום ועוד מספר משתנה של קלפים רגילים, בהתאם למספר השחקנים במשחק. המטרה במשחק היא פשוטה - להיפטר מכל הקלפים ביד, כאשר את בקלף הסיום ניתן להשתמש רק אחרי שאין לכם יותר קלפי משחק רגילים ביד.בכדי לזרוק קלף, עליכם להשתמש במילה שמופיעה באותו קלף כחלק מהסיפור שלכם, מותר להשתמש במילה אחת בלבד בכל סצנה/פסקה של סיפור (כלומר, אם יש לכם מוות, מלך וגרזן ביד, אי אפשר להגיד - "המלך מת מהגרזן שנפל עליו"). במידה שאתם משתמשים במילה שלמישהו אחר יש ביד, הוא יכול להשתמש בקלף שלו, ו"לקחת" ממכם את הסיפור. לדוגמא, אם אני מתאר את הסצנה הבאה -
"ישעיהו הלך על הדרך השינה ולצדו הנסיכה הלנה . ברדת החשכה הם התקרבו לעיר מטרופוליס"
ייתכן שוואנג יציץ ביד ויגלה שיש לו קלף "עיר" - בשלב הזה הוא משתמש בקלף שלו, ולוקח ממני את הסיפור. כמובן שהוא צריך להמשיך את הסיפור מהנקודה בה אני הפסקתי. שחקן שאיבד את הסיפור שלו, לוקח קלף נוסף ליד.
אופציה נוספת לקחת את הסיפור היא שימוש בקלפי הפרעה, במידה שלי היה ביד קלף הפרעה מסוג מקומות, הייתי יכול להשתמש בו בכדי להשתלט על קלף ה"עיר" שוואנג השתמש בו, ולהחזיר את הסיפור אליי.
זה כל המשחק - למעשה אין כמעט חוקים.
המשחק בפועל
OUAT הוא למעשה משחק של אינטראקציה חברתית, המטרה במשחק היא לא לנצח, אלא לספר סיפור טוב, שכולם נהנים ממנו - ויכולים לצחוק עליו בתום המשחק. לנצח זה רק הדובדבן שבקצפת, ובמשחק טוב, ממש לא הכרחי. מסיבה זו הוא לא מתאים לאנשים שמוכרחים לנצח בכל מחיר, אלא לאלו שגם מוכנים לשתף פעולה אחד עם השני - הרי כל השחקנים מספרים את אותו הסיפור בסופו של יום.דבר זה גם דורש זמן התרגלות מסויים, עם שחקנים ותיקים, המכירים את המשחק ובטוחים בעצמם, הסיפורים יכולים להיות אפיים. שחקנים חדשים, זקוקים למשחק או שניים בכדי להבין את רוח המשחק - לדעת לשמור על אותם דמויות שקרו בעבר, להבין שהנצחון הוא פחות חשוב מהסיפור וכן הלאה. ככל שתשחקו במשחק יותר, כך תהנו ממנו יותר.
אחד היתרונות הגדולים שלו, הוא שהמשחק מתאים לכמעט כל אחד - בין אם מדובר בשחקני-תפקידים מנוסים או אנשים ללא רקע בתחום, אחרי משחק אחד, כולם מבינים את העסק ומתחילים לזרום. מנסיוני, כאשר משחקים עם אנשים מהתחום, המשחק מגיע למקומות יותר סטנדרטיים - מכשפות, נסיכים ואבירים זה נפוץ. אבל המשחק משנה את פניו בהתאם למשחקים בו - כך שאתם עלולים למצוא את עצמכם עם שלמה, מוכר הפלאפל, ככוכב בסיפור שלכם