• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

[בניית שיטה] זוחל קדמון

בניתי כבר לא מעט שיטות בחיי; כולל כאן בפורום (למשל, רוחות השמש). הפעם, אני מתכוון לכתוב כאן שיטה קלילה לזחילת מבוכים (או משושים?). בעקבות השרשור כאן, בו XxrashxX XxrashxX הציג הרפתקה שכתב והריץ לחבריו בחזית, כשברשותו רק קוביות ק6 (וכמה שאני מבין ללא הספרים של מו"ד או שיטה "כבדה" דומה), עלה בדעתי לכתוב שיטה להרפתקאות "בניחוח מו"ד" שמבוססת על ק6, קלה ללימוד ולמשחק, ונכנסת בקלות לחוברת A5 בת 12 עמודים שאפשר להדפיס ולשדך בבית בקלות. משהו שנוח למי שלא יכול להיסחב עם ספרים ושנגישות לו רק קוביות משחק סטנדרטיות, ושאפשר ללמד בקלות למי שלא מכיר משחקי תפקידים.

חיפשתי קודם לתרגם משהו בסגנון זה, כשה"מתחרה" המוביל היה Maze Rats, מבית Questing Beast, אך אינני מחבב את ריבוי הטבלאות האקראיות הפשוטות שלו או את שיטת הקסם שלו. אז לקחתי רעיונות מפה ומשם, מכמה שיטות שאני מכיר, והתחלתי לכתוב משהו. המטרה היא להוציא, כאמור, קובץ וורד להדפסת חוברת, עם 6 עמודי A4 דו-צדדיים מקופלים (12 עמודי A5).

השיטה "דמויית מו"ד" בכוונה, ומיועדת למשחק "מבוכים" טיפוסי. היא שונה מכאנית מדמויי-מו"ד סטנדרטיים, אך נועדה להיות קלה להמרה.

בניגוד לרוחות השמש, בזוחל קדמון יש מקצועות, נק"ן, נק"פ, ודרגות, בכדי לתת את הניחוח המתאים לסוג כזה של משחק.

מכניקה בסיסית
  • בדיקת תכונה: גלגל 2ק6. הוסף את התכונה הרלוונטית של הדמות (ראה להלן). גלגול של 8 ומעלה הוא הצלחה. גלגול טבעי של 2 הוא תמיד כישלון וגלגול טבעי של 12 הוא תמיד הצלחה, ואף הצלחה קריטית. גם "גלגולי הצלה" הם בדיקות תכונה. כמובן שלמנחה יש שיקול דעת כאן: יש משימות שהדמות לא תצליח בהן אף פעם גם אם תגלגל 12 טבעי, למשל, או משימות שהדמות תצליח בהן אוטומטית (אף אם תגלגל 2 טבעי)​
  • יתרון וחיסרון: במצבים שונים, תנאים אלו ואחרים ישפיעו על בדיקת המיומנות. בתנאים מיטביים, הדמות תקבל יתרון לגלגול שלה. במקרה שכזה, הדמות תגלגל 3 קוביות ותבחר מתוכן את 2 הקוביות בעלות התוצאות הגבוהות ביותר. בתנאים גרועים, הדמות תקבל חיסרון לגלגול שלה. במקרה שכזה, הדמות תגלגל 3 קוביות ותבחר מתוכן את 2 הקוביות בעלות התוצאות הנמוכות ביותר. יתרונות וחסרונות אינם מצטברים; אם לדמות יש כמה יתרונות, הם עדיין ייחשבו ליתרון אחד, וכך גם אם יש לה מספר חסרונות. אם יש לדמות גם חסרונות וגם יתרונות, הגלגול יתבצע כרגיל ללא יתרון או חיסרון.​
  • מתי לגלגל? דמויות השחקן מקצועיות המקצוע שלהן. במצבים שבהם מקצוען יצליח ברוב המקרים ללא סכנה, אין צורך לגלגל קוביות - הדמות פשוט תצליח בכך. בדיקת התכונה תתבצע רק כאשר גם מי שמיומן בתחום מסתכן מהותית. למשל, כל דמות עם תכונת זריזות של 1 ומעלה תוכל לטפס בקלות על קיר עם מספיק זיזים להיאחז בהם, אך תצטרך לגלג בדיקת זריזות כדי לטפס על קיר (כמעט) חלק.​

תכונות
קיימות 6 תכונות בזוחל קדמון:​
  • כוח: היכולת להפעיל כוח גס, כולל יכולת הלחימה בקרב פנים אל פנים עם מרבית כלי הנשק, שבירת דלתות נעולות, הרמת משאות כבדים, וכן הלאה.​
  • זריזות: הגמישות, המהירות, והקואורדינציה של הדמות, כולל יכולת ההתגנבות, הטיפוס, והירי של הדמות.​
  • כושר: הסיבולת של הדמות ועמידותה לסכנות פיזיות שונות כגון רעל, תשישות, או מחלה.​
  • תבונה: השכל של הדמות, חריפותה, וכן יכולת הכישוף שלה.​
  • נפש: כוח הרצון והאינטואיציה של הדמות, כמו גם יכולתה הרוחנית ואדיקותה הדתית.​
  • כריזמה: הנוכחות וכושר השכנוע של הדמות.​
דירוג התכונה נע בין 0 (הרפתקן מיומן בכלליות אך לא יוצא דופן במיוחד) ועד 3 (דמות יוצאת דופן ביכולתה בתחום). לעיתים נדירות, דמויות אגדיות יגיעו לדירוג תכונה של 4 או 5.

מקצועות
  • גנב: נוכל חמקמק, מרגל ערמומי, מתנקש אכזר, או סייר חד-עין. זוכה ביתרון בבדיקות תכונה בתחומי התגנבות, כיוס, טיפוס, פירוק מלכודות, ופריצת מנעולים. יכול ללבוש שריון עור (אך לא מגינים) ולהשתמש בכל נשק לטווח, וכן בכל נשק חד-ידני בקרב פנים אל פנים. אם הוא תוקף אויב שלא מודע לנוכחותו, הוא זוכה ביתרון להתקפה ומוסיף 1ק6 לנזק.​
  • לוחם: איש-קרבות קשוח. זוכה לתוסף 1+ לנקודות הפגיעה בכל דרגה. זוכה לתוסף 1+ לכל גלגולי הנזק. אם הלוחם מביס ("מפיל") אויב, הוא יכול לנוע למרחק קרוב ולתקוף שוב; ביכולתו לבצע פעולה זו מספר פעמים השווה לדרגתו. יכול להשתמש בכל שריון, מגן, או נשק.​
  • מכשף: מג או כוהן שמשתמש בתורת הנסתר בכדי להטיל לחשים. יכול ללמוד לחשים ולהטיל אותם. זוכה בתוסף 1+ לכל בדיקת תכונה להתנגדות לקסם. אינו יכול להשתמש בשריון או מגינים, אך יכול להשתמש ברובה קשת קל, בפגיון, במטה, באלה, ובחרב קצרה.​

גזעים
  • אלף: יצורי-פיה מהיערות. זוכה ביתרון כשהוא תוקף מטווח.​
  • בן-אנוש: בן-אדם רגיל. זוכה בנקודת תכונה נוספת.​
  • בן-מחצית: יצור זוט-קומה וחובב מותרות (וארוחות בוקר!) מהאזור הכפרי. זוכה ביתרון בגלגולי הפתעה (ראה בהמשך).​
  • גמד: בן מעמקי האדמה, חובב מלאכה ומתכת (ובייחוד זהב). זוכה ביתרון להתנגדות לקסם, לרעלים, ולמחלות.​

יצירת דמות
  1. בחר מקצוע מהמקצועות שתוארו קודם.​
  2. בחר גזע מהגזעים שתוארו קודם.​
  3. פזר 3 נקודות בין 6 התכונות של דמותך, או 4 אם אתה בן-אנוש. אפשר לשים עד 3 נקודות בתכונה אחת לכל היותר.​
  4. גלגל 1ק6 + הכושר שלך. זה מספר נקודות הפגיעה שלך.​
  5. דמותך יכולה לשאת 10 פריטים + הכושר שלך.​
  6. דמותך מתחילה עם בגדים רגילים, תרמיל גב, מזון ל-3 ימים, נאד מים, ופגיון. נוסף לכך, יש לך 2ק6 10X פסות זהב להשקיע בציוד (ראה בהמשך).​
  7. אם אתה משחק מכשף, בחר 2 לחשים מעוצמה 1 (ראה בהמשך) שאתה יודע בתחילת המשחק.​
  8. בחר שם לדמות.​

(המשך יבוא)
 
עריכה אחרונה:
אתה מוזמן לקחת השראה מהשיטה שכתבתי, אל תוך האפלה- גם היא מבוססת על 2ק6 ורק ק6ים.
אני לא ביצעתי הפרדה בין לחשי כוהן וקוסם, או בכלל בין מטילי הלחשים- אתה רוצה להטיל לחשים? זה בא על חשבון דברים אחרים.
בהצלחה!
 
אתה מוזמן לקחת השראה מהשיטה שכתבתי, אל תוך האפלה- גם היא מבוססת על 2ק6 ורק ק6ים.
אני לא ביצעתי הפרדה בין לחשי כוהן וקוסם, או בכלל בין מטילי הלחשים- אתה רוצה להטיל לחשים? זה בא על חשבון דברים אחרים.
בהצלחה!
תודה רבה!

אני מתלבט לגבי הכוהן, מצד אחד זה חלק מה"ניחוח" של מו"ד, מצד שני יותר "חלק" לעשות את זה כמטיל לחשים יחיד.
 
ניחוחות של Simplified Shadowdark?

אין לי אמירות פרקטיות. חוץ אולי מלחשוב על "קונספט" זה לא משהו שלשחקן מתחיל יש קונספט לגביו והניסוח של "התנגדות ללחשים" של הקוסם הוא שרק בדרגה 1 הוא זוכה לבונוס ובדרגות הבאות אין לו בונוס בכלל (עדיף אולי פשוט לכתוב שהוקסם זוכה ל+1 נגד לחשים בלי להזכיר דרגה כלל).

בכל מקרה, למטרות השווצה בלבד, גם אני כתבתי שיטת ק6 סופר פשוטה.
Bane of Blobs
זה Creatie Commons אז אפשר לגנוב מזה מה שרוצים (היא פחות מו"דית, אין בה תכונות אלא רק מיומנויות וההנחה המובלעת היא שהמנחה לפחות אינו מתחיל).
 
ניחוחות של Simplified Shadowdark?

אין לי אמירות פרקטיות. חוץ אולי מלחשוב על "קונספט" זה לא משהו שלשחקן מתחיל יש קונספט לגביו והניסוח של "התנגדות ללחשים" של הקוסם הוא שרק בדרגה 1 הוא זוכה לבונוס ובדרגות הבאות אין לו בונוס בכלל (עדיף אולי פשוט לכתוב שהוקסם זוכה ל+1 נגד לחשים בלי להזכיר דרגה כלל).

בכל מקרה, למטרות השווצה בלבד, גם אני כתבתי שיטת ק6 סופר פשוטה.
Bane of Blobs
זה Creatie Commons אז אפשר לגנוב מזה מה שרוצים (היא פחות מו"דית, אין בה תכונות אלא רק מיומנויות וההנחה המובלעת היא שהמנחה לפחות אינו מתחיל).
זה במידה מסוימת משלב קונספטים מרוחות השמש (שלי) עם חרבות וכשפים ו-Shadowdark וטיפה קטנה של Black Hack.

ההצעות שלך טובות. אשלב אותן.

ותודה על הצגת השיטה שלך.

שינויים:
  • הורדתי את קונספט הדמות.
  • הורדתי את הכוהן. יש עכשיו מכשף שיכול לרפא ו\או להזיק, לפי הלחשים שברשותו.
  • הוספתי לחשים התחלתיים.
  • הוספתי גזעים.
  • הבהרתי את תוסף ההגנה מלחשים של המכשף.
 
עריכה אחרונה:
טוב שהעפת את הכהן. אני לא אוהב את הקונספט שגנבים גורמים יותר נזק מלוחמים, נכון שזה כך ממו"ד4 ואילך (אולי ממו"ד3? לא יודע) אבל אינטואיטיבית (ובאולדסקול) אנשים לוקחים לוחם כדי להילחם ולגרום הרבה נזק, לא כדי לחטוף מכות.
 
תודה רבה!

אני מתלבט לגבי הכוהן, מצד אחד זה חלק מה"ניחוח" של מו"ד, מצד שני יותר "חלק" לעשות את זה כמטיל לחשים יחיד.
אם אתה הולך על "פנטזיה למי שלא מכיר מו"ד", או "פנטזיה בעולמות שלא קשורים למו"ד ברירת מחדל" כמו הייבוריה או הארץ הגוועת- הייתי מאחד את שני המקצועות ונותן לשחקן לבחור flavour.

שימושי גם אם אתה נותן למקצועות האחרים להשתמש במגילות (מה שאני אוהב).

אהבתי את הלוחם, פשוט ולעניין, ההגבלה על ההסתערות שלו היא דרגה/סיבוב?

יש פה התקפות מזדמנות?

אישית אני חושב שאתה עושה עבודה טובה. זו שיטה נגישה מאוד, דורשת מהשחקנים שיפעילו את הראש וידמיינו (במקום להישען על הרבה יכולות "מקודדות"), ונקודה טובה להתחלה בתחביב או למשחק עם החברים כשאתה רוצה הפסקה ממו"ד 5 או שיטות מודרניות אחרות.

מרגיש שאין לי כבר סיבה להמשיך את אל תוך האפלה, אשכרה עשית עבודה יותר טובה ממני!
 
טוב שהעפת את הכהן. אני לא אוהב את הקונספט שגנבים גורמים יותר נזק מלוחמים, נכון שזה כך ממו"ד4 ואילך (אולי ממו"ד3? לא יודע) אבל אינטואיטיבית (ובאולדסקול) אנשים לוקחים לוחם כדי להילחם ולגרום הרבה נזק, לא כדי לחטוף מכות.
נקודה מעולה. הורדתי את בונוס הנזק לגנבים אפילו ב"דקירה בגב". הם כבר מקבלים הרבה יכולות מגניבות...

תותח, נראה מצוין, ובאמת מקל על מי שחדש בתחום וכנראה יוכל להשיג בקלות יותר קוביות ק6. שמח שזה נתן קצת השראה D:
תודה רבה!

אם אתה הולך על "פנטזיה למי שלא מכיר מו"ד", או "פנטזיה בעולמות שלא קשורים למו"ד ברירת מחדל" כמו הייבוריה או הארץ הגוועת- הייתי מאחד את שני המקצועות ונותן לשחקן לבחור flavour.

שימושי גם אם אתה נותן למקצועות האחרים להשתמש במגילות (מה שאני אוהב).

אהבתי את הלוחם, פשוט ולעניין, ההגבלה על ההסתערות שלו היא דרגה/סיבוב?

יש פה התקפות מזדמנות?

אישית אני חושב שאתה עושה עבודה טובה. זו שיטה נגישה מאוד, דורשת מהשחקנים שיפעילו את הראש וידמיינו (במקום להישען על הרבה יכולות "מקודדות"), ונקודה טובה להתחלה בתחביב או למשחק עם החברים כשאתה רוצה הפסקה ממו"ד 5 או שיטות מודרניות אחרות.

מרגיש שאין לי כבר סיבה להמשיך את אל תוך האפלה, אשכרה עשית עבודה יותר טובה ממני!
תודה רבה!!!

וההגבלה על ההסתערות\cleave\"מחול החרבות" של הלוחם היא פעם בדרגה בסיבוב, כן, מעבר להתקפה הראשונה. זה נותן הזדמנות ללוחם להרגיש badass בייחוד בדרגות גבוהות.

השלב הבא, שארשום בבוקר, הוא הציוד, ולאחריו קרב וקסם (וחוקים נוספים).
 
עריכה אחרונה:
אני הייתי מעניק ללוחם תוסף להתקפה או נזק.
ומחליף "חוכמה" ב"נפש", לא צריך להיתקע על המינוח המתסבך של מו"ד.
כנ"ל, בנוסף להסתערות/ביקוע- בשאדודארק זה +1 לנזק ו+1 לפגיעה עם נשק מסוים. אולי אתה מוסיף חצי מהרמה שלך (מעוגל למעלה) לגלגולי נזק או פגיעה- נראה לי עדיף נזק.

אישית, לא מת על הצלחנ וכישלון תמידיים ב2 ו12- מרגיש לי שזה "בוגד בעלילה"- אתה לא אמור לשכנע את המלך שמגיע לך להיות היורש שלו בגלל העיניים היפות שלך, רק כי התמזל מזלך בקוביות.

עדיף שתעדכן את התדירות של היכולת של הלוחם, שזה יהיה ברור בטקסט!

אגב, יש לך כבר baseline למפלצות?
 
עריכה אחרונה:
אישית, לא מת על הצלחנ וכישלון תמידיים ב2 ו12- מרגיש לי שזה "בוגד בעלילה"- אתה לא אמור לשכנע את המלך שמגיע לך להיות היורש שלו בגלל העיניים היפות שלך, רק כי התמזל מזלך בקוביות
"אי אפשר לקטוף את הירח ב20 טבעי"
מגלגלים קוביות כשאפשר להצליח. אם אי אפשר לשכנע את המלך, אין מה לגלגל (זה לא לגמרי מדויק ואכמ"ל).
 
זה ברור, אבל זה נותן לשחקנים (בעיקר חדשים) את הרעיון שהם יכולים לעשות *הכל* בהצלחה קריטית/20 טבעי/וואטאבר.
לדעתי, +1 לנזק ברמות 2, 4, 6, 8 ו+1 לפגיעה ב3, 5, 7, 9 מתאים ללוחם.
כמה פעולות והתקפות דמות יכולה לקחת בסיבוב?
 
זה ברור, אבל זה נותן לשחקנים (בעיקר חדשים) את הרעיון שהם יכולים לעשות *הכל* בהצלחה קריטית/20 טבעי/וואטאבר.
לדעתי, +1 לנזק ברמות 2, 4, 6, 8 ו+1 לפגיעה ב3, 5, 7, 9 מתאים ללוחם.
כמה פעולות והתקפות דמות יכולה לקחת בסיבוב?
הוספתי הבהרה לגבי גלגולים טבעיים של 2 ו-12.
 
בנוגע לציוד- אתה מתכנן להשתמש ב"סוגים כלליים" של כלי נשק כמו שהשתמשתי באל תוך החשכה?
איך התקפה ושריון (או התחמקות ומגננה כמו באל תוך החשכה) עובדים?
יש טווחים קבועים (כמו בעולם המבוך) או שהמשחק אמור להיות משוחק על דף/לוח מחיק?
יש התקפות מזדמנות?
 
בנוגע לציוד- אתה מתכנן להשתמש ב"סוגים כלליים" של כלי נשק כמו שהשתמשתי באל תוך החשכה?
איך התקפה ושריון (או התחמקות ומגננה כמו באל תוך החשכה) עובדים?
יש טווחים קבועים (כמו בעולם המבוך) או שהמשחק אמור להיות משוחק על דף/לוח מחיק?
יש התקפות מזדמנות?
המשחק משתמש בטווחים נוסח "חשכת הצללים" - הם יחסית אבסטרקטיים (צמוד, קרוב, ורחוק). המשחק לא נועד למיניאטורות ותמרונים מדויקים ואין בו התקפות מזדמנות.

שריון סופג פגיעות (לא נק"פ אלא מהלומות שפגעו) ומתכלה כמו ב"רוחות השמש" או ב-Black Hack.

אני מנסה לבנות את הנשק כך שכל כלי נשק יהיה ייחודי, תוך שילוב של הנזק עצמו (נשק רגיל - גלגל 1ק6 נזק; נשק קל - גלגל 2ק6 ובחר את ה-1ק6 הנמוך יותר, נשק כבד - גלגל 2ק6 ובחר את ה-1ק6 הגבוה יותר) ושל תכונות נוספות (למשל, גרזן או מצ'טה יכולים לשמש גם ככלי עבודה; פגיון או גרזן יד אפשר להשליך; וכו').
 
ציוד
כל דמות מתחילה את דרכה עם מעט ציוד וסכום קטן של פיסות זהב (פ"ז) לרכישת ציוד נוסף. קיימים גם מטבעות מסוגים נוספים, כולל פיסות נחושת (פ"נ - 100 פיסות נחושת שוות פיסת זהב אחת) ופיסות כסף (פ"כ - 10 פיסות כסף שוות פיסת זהב אחת). חלק מהותי מהסחר מתבצע בפיסות כסף, כאשר פיסות הזהב משמשות לעסקים גדולים, אוצרם של מלכים, והנהלת חשבונות.

כל דמות, כאמור, יכולה לשאת 10 פריטים + הכושר שלה. בגדים, תרמיל גב, ונאד מים, וכן חפצים קטנים (כגון מחטים) אינם נספרים כ"פריטים". נשק כבד נחשב לשני פריטים; שריון שרשראות כשני פריטים; ושריון לוחות כשלושה פריטים.

Untitled.png

שריון

שריון ומגן בולמים נזק. כשדמות נפגעת, היא יכולה להקריב נקודת שריון אחת ולהימנע לחלוטין מהפגיעה. ניתן להכריז על כך לאחר גלגול הנזק של התוקף. שריון שאיבד את כל נקודות השריון שלו נהרס ואינו בר תיקון. שריון שנפגע חלקית ניתן לתיקון בעלות של 20% ממחירו המקורי.

Untitled3.png
 

קבצים מצורפים

  • Untitled2.png
    Untitled2.png
    19.5 KB · צפיות: 26
עריכה אחרונה:
כל כלי הנשק גורמים 1ק6 נזק בפגיעה מוצלחת. עם זאת, נשק קל יגלגל 2ק6 ויבחר את הקובייה הנמוכה יותר,
למה שמישהו יבחר מרצונו בנשק קל כמו חרב קצרה שעבור עוד 2 פ"ז הוא יכול לקבל חרב ארוכה נורמלית?
בקלע כתבת נזק קל במקום נשק קל.
כמובן שלמנחה יש שיקול דעת כאן: יש משימות שהדמות לא תצליח בהן אף פעם גם אם תגלגל 12 טבעי, למשל, או משימות שהדמות תצליח בהן אוטומטית (אף אם תגלגל 2 טבעי)
זה שייך לחלק של "מתי לגלגל" - אם ההצלחה או הכשלון מובטחים - לא מגלגלים.

קצר ולעניין!
 
חזרה
Top