בניתי כבר לא מעט שיטות בחיי; כולל כאן בפורום (למשל, רוחות השמש). הפעם, אני מתכוון לכתוב כאן שיטה קלילה לזחילת מבוכים (או משושים?). בעקבות השרשור כאן, בו
XxrashxX הציג הרפתקה שכתב והריץ לחבריו בחזית, כשברשותו רק קוביות ק6 (וכמה שאני מבין ללא הספרים של מו"ד או שיטה "כבדה" דומה), עלה בדעתי לכתוב שיטה להרפתקאות "בניחוח מו"ד" שמבוססת על ק6, קלה ללימוד ולמשחק, ונכנסת בקלות לחוברת A5 בת 12 עמודים שאפשר להדפיס ולשדך בבית בקלות. משהו שנוח למי שלא יכול להיסחב עם ספרים ושנגישות לו רק קוביות משחק סטנדרטיות, ושאפשר ללמד בקלות למי שלא מכיר משחקי תפקידים.
חיפשתי קודם לתרגם משהו בסגנון זה, כשה"מתחרה" המוביל היה Maze Rats, מבית Questing Beast, אך אינני מחבב את ריבוי הטבלאות האקראיות הפשוטות שלו או את שיטת הקסם שלו. אז לקחתי רעיונות מפה ומשם, מכמה שיטות שאני מכיר, והתחלתי לכתוב משהו. המטרה היא להוציא, כאמור, קובץ וורד להדפסת חוברת, עם 6 עמודי A4 דו-צדדיים מקופלים (12 עמודי A5).
השיטה "דמויית מו"ד" בכוונה, ומיועדת למשחק "מבוכים" טיפוסי. היא שונה מכאנית מדמויי-מו"ד סטנדרטיים, אך נועדה להיות קלה להמרה.
בניגוד לרוחות השמש, בזוחל קדמון יש מקצועות, נק"ן, נק"פ, ודרגות, בכדי לתת את הניחוח המתאים לסוג כזה של משחק.
מכניקה בסיסית

חיפשתי קודם לתרגם משהו בסגנון זה, כשה"מתחרה" המוביל היה Maze Rats, מבית Questing Beast, אך אינני מחבב את ריבוי הטבלאות האקראיות הפשוטות שלו או את שיטת הקסם שלו. אז לקחתי רעיונות מפה ומשם, מכמה שיטות שאני מכיר, והתחלתי לכתוב משהו. המטרה היא להוציא, כאמור, קובץ וורד להדפסת חוברת, עם 6 עמודי A4 דו-צדדיים מקופלים (12 עמודי A5).
השיטה "דמויית מו"ד" בכוונה, ומיועדת למשחק "מבוכים" טיפוסי. היא שונה מכאנית מדמויי-מו"ד סטנדרטיים, אך נועדה להיות קלה להמרה.
בניגוד לרוחות השמש, בזוחל קדמון יש מקצועות, נק"ן, נק"פ, ודרגות, בכדי לתת את הניחוח המתאים לסוג כזה של משחק.
מכניקה בסיסית
- בדיקת תכונה: גלגל 2ק6. הוסף את התכונה הרלוונטית של הדמות (ראה להלן). גלגול של 8 ומעלה הוא הצלחה. גלגול טבעי של 2 הוא תמיד כישלון וגלגול טבעי של 12 הוא תמיד הצלחה, ואף הצלחה קריטית. גם "גלגולי הצלה" הם בדיקות תכונה. כמובן שלמנחה יש שיקול דעת כאן: יש משימות שהדמות לא תצליח בהן אף פעם גם אם תגלגל 12 טבעי, למשל, או משימות שהדמות תצליח בהן אוטומטית (אף אם תגלגל 2 טבעי)
- יתרון וחיסרון: במצבים שונים, תנאים אלו ואחרים ישפיעו על בדיקת המיומנות. בתנאים מיטביים, הדמות תקבל יתרון לגלגול שלה. במקרה שכזה, הדמות תגלגל 3 קוביות ותבחר מתוכן את 2 הקוביות בעלות התוצאות הגבוהות ביותר. בתנאים גרועים, הדמות תקבל חיסרון לגלגול שלה. במקרה שכזה, הדמות תגלגל 3 קוביות ותבחר מתוכן את 2 הקוביות בעלות התוצאות הנמוכות ביותר. יתרונות וחסרונות אינם מצטברים; אם לדמות יש כמה יתרונות, הם עדיין ייחשבו ליתרון אחד, וכך גם אם יש לה מספר חסרונות. אם יש לדמות גם חסרונות וגם יתרונות, הגלגול יתבצע כרגיל ללא יתרון או חיסרון.
- מתי לגלגל? דמויות השחקן מקצועיות המקצוע שלהן. במצבים שבהם מקצוען יצליח ברוב המקרים ללא סכנה, אין צורך לגלגל קוביות - הדמות פשוט תצליח בכך. בדיקת התכונה תתבצע רק כאשר גם מי שמיומן בתחום מסתכן מהותית. למשל, כל דמות עם תכונת זריזות של 1 ומעלה תוכל לטפס בקלות על קיר עם מספיק זיזים להיאחז בהם, אך תצטרך לגלג בדיקת זריזות כדי לטפס על קיר (כמעט) חלק.
תכונות
קיימות 6 תכונות בזוחל קדמון:
- כוח: היכולת להפעיל כוח גס, כולל יכולת הלחימה בקרב פנים אל פנים עם מרבית כלי הנשק, שבירת דלתות נעולות, הרמת משאות כבדים, וכן הלאה.
- זריזות: הגמישות, המהירות, והקואורדינציה של הדמות, כולל יכולת ההתגנבות, הטיפוס, והירי של הדמות.
- כושר: הסיבולת של הדמות ועמידותה לסכנות פיזיות שונות כגון רעל, תשישות, או מחלה.
- תבונה: השכל של הדמות, חריפותה, וכן יכולת הכישוף שלה.
- נפש: כוח הרצון והאינטואיציה של הדמות, כמו גם יכולתה הרוחנית ואדיקותה הדתית.
- כריזמה: הנוכחות וכושר השכנוע של הדמות.
דירוג התכונה נע בין 0 (הרפתקן מיומן בכלליות אך לא יוצא דופן במיוחד) ועד 3 (דמות יוצאת דופן ביכולתה בתחום). לעיתים נדירות, דמויות אגדיות יגיעו לדירוג תכונה של 4 או 5.
מקצועות
מקצועות
- גנב: נוכל חמקמק, מרגל ערמומי, מתנקש אכזר, או סייר חד-עין. זוכה ביתרון בבדיקות תכונה בתחומי התגנבות, כיוס, טיפוס, פירוק מלכודות, ופריצת מנעולים. יכול ללבוש שריון עור (אך לא מגינים) ולהשתמש בכל נשק לטווח, וכן בכל נשק חד-ידני בקרב פנים אל פנים. אם הוא תוקף אויב שלא מודע לנוכחותו, הוא זוכה ביתרון להתקפה ומוסיף 1ק6 לנזק.
- לוחם: איש-קרבות קשוח. זוכה לתוסף 1+ לנקודות הפגיעה בכל דרגה. זוכה לתוסף 1+ לכל גלגולי הנזק. אם הלוחם מביס ("מפיל") אויב, הוא יכול לנוע למרחק קרוב ולתקוף שוב; ביכולתו לבצע פעולה זו מספר פעמים השווה לדרגתו. יכול להשתמש בכל שריון, מגן, או נשק.
- מכשף: מג או כוהן שמשתמש בתורת הנסתר בכדי להטיל לחשים. יכול ללמוד לחשים ולהטיל אותם. זוכה בתוסף 1+ לכל בדיקת תכונה להתנגדות לקסם. אינו יכול להשתמש בשריון או מגינים, אך יכול להשתמש ברובה קשת קל, בפגיון, במטה, באלה, ובחרב קצרה.
גזעים
- אלף: יצורי-פיה מהיערות. זוכה ביתרון כשהוא תוקף מטווח.
- בן-אנוש: בן-אדם רגיל. זוכה בנקודת תכונה נוספת.
- בן-מחצית: יצור זוט-קומה וחובב מותרות (וארוחות בוקר!) מהאזור הכפרי. זוכה ביתרון בגלגולי הפתעה (ראה בהמשך).
- גמד: בן מעמקי האדמה, חובב מלאכה ומתכת (ובייחוד זהב). זוכה ביתרון להתנגדות לקסם, לרעלים, ולמחלות.
יצירת דמות
- בחר מקצוע מהמקצועות שתוארו קודם.
- בחר גזע מהגזעים שתוארו קודם.
- פזר 3 נקודות בין 6 התכונות של דמותך, או 4 אם אתה בן-אנוש. אפשר לשים עד 3 נקודות בתכונה אחת לכל היותר.
- גלגל 1ק6 + הכושר שלך. זה מספר נקודות הפגיעה שלך.
- דמותך יכולה לשאת 10 פריטים + הכושר שלך.
- דמותך מתחילה עם בגדים רגילים, תרמיל גב, מזון ל-3 ימים, נאד מים, ופגיון. נוסף לכך, יש לך 2ק6 10X פסות זהב להשקיע בציוד (ראה בהמשך).
- אם אתה משחק מכשף, בחר 2 לחשים מעוצמה 1 (ראה בהמשך) שאתה יודע בתחילת המשחק.
- בחר שם לדמות.
(המשך יבוא)
עריכה אחרונה: