-
נושא לוהט
- #1
החלטתי השנה (העברית) לקרוא מחדש את התורה, ואולי להספיק להגיע לנ"ך אחרי זה, ולכן אני קורא פרשה כל לילה, ולא כל שבוע כנהוג. הגעתי לתחילת ספר שמות, ומנסיון עבר אני לרוב נכנע כשאני מגיע לכמה מהפרשות המייגעות יותר באמצע הספר, אז נראה לאן זה יגיע הפעם.
בפרשת ויחי החותמת את ספר בראשית, מסופר על כך שיעקב נחנט על ידי עבדי יוסף הרופאים במצרים, ובסיום התהליך נלקח בשיירה למערת המכפלה. יוסף גם הוא נחנט, ומושם בארון ממש. יותר מאוחר, בקטעים אליהם טרם הגעתי בסיבוב הזה, "עצמותיו" נלקחות על ידי בני ישראל לארץ ישראל ביציאת מצרים, ובסוף מונחות בקבר שם על ידי יהושוע בן נון.
אז יש לנו שתי מומיות מתועדות לפחות בתורה שבכתב עצמה. מנסיון שטחי למצוא התייחסות לזה, בעיקר מצאתי דיונים על האם היה זה בסדר שיוסף רצה לחנוט את יעקב ואולי את עצמו על מנת לשמר את הגופות בדרכם לקבורה, ועל התהליך הפיזי והקשר שלו לאיסורים השונים של דיני הקבורה היהודיים, אבל אותי יותר מעניינת שאלה אחרת: איך זה שסיפורי ערפדים יהודיים יש כבר הרבה שנים (מספר אדם וחווה החיצוני, דרך האדונית והרוכל, ועד דם כחול), אבל לא מצאתי סיפורי מומיות יהודיים? האם אני פשוט לא יודע לחפש כמו שצריך? האם הערבוב עם תרבות מצרים גורם לזה להיות פחות מושך לסופרת היהודיה או הישראלית? האם זה סתם לא כיוון פופולרי בגלל שמומיות, בגדול, לא פופולריות באותה המידה כערפדים בסיפורת, גם העממית וגם זו הגלובלית מושפעת-המערב בימינו?
בפרשת ויחי החותמת את ספר בראשית, מסופר על כך שיעקב נחנט על ידי עבדי יוסף הרופאים במצרים, ובסיום התהליך נלקח בשיירה למערת המכפלה. יוסף גם הוא נחנט, ומושם בארון ממש. יותר מאוחר, בקטעים אליהם טרם הגעתי בסיבוב הזה, "עצמותיו" נלקחות על ידי בני ישראל לארץ ישראל ביציאת מצרים, ובסוף מונחות בקבר שם על ידי יהושוע בן נון.
אז יש לנו שתי מומיות מתועדות לפחות בתורה שבכתב עצמה. מנסיון שטחי למצוא התייחסות לזה, בעיקר מצאתי דיונים על האם היה זה בסדר שיוסף רצה לחנוט את יעקב ואולי את עצמו על מנת לשמר את הגופות בדרכם לקבורה, ועל התהליך הפיזי והקשר שלו לאיסורים השונים של דיני הקבורה היהודיים, אבל אותי יותר מעניינת שאלה אחרת: איך זה שסיפורי ערפדים יהודיים יש כבר הרבה שנים (מספר אדם וחווה החיצוני, דרך האדונית והרוכל, ועד דם כחול), אבל לא מצאתי סיפורי מומיות יהודיים? האם אני פשוט לא יודע לחפש כמו שצריך? האם הערבוב עם תרבות מצרים גורם לזה להיות פחות מושך לסופרת היהודיה או הישראלית? האם זה סתם לא כיוון פופולרי בגלל שמומיות, בגדול, לא פופולריות באותה המידה כערפדים בסיפורת, גם העממית וגם זו הגלובלית מושפעת-המערב בימינו?