מיזם אספמיה ועוד כח לשחקנים

מיזם אספמיה ועוד כח לשחקנים

Information
פורסם ב16 יולי 2015
נכתב על ידי מיכאל פבזנר

aspmaia project מיזם אספמיה

במשחק תפקידים רגיל, השחקנים שולטים על הדמויות שלהם ואילו המנחה שולטת על כל שאר העולם. אבל ישנם משחקי תפקידים שמשנים את התבנית הזאת, ונותנים לשחקנים יותר כח להשפיע על המשחק.

אחד מהמשחקים הללו הוא "מיזם אספמיה" – משחק של קונספירציות אפלות ושמועות זדוניות מבית הוצאת "גיבורים". מה שמיוחד במשחק הזה הוא שאת כל אותן השמועות ממציאים השחקנים עצמם. אז למה זה בעצם טוב? מה זה נותן ומה זה אומר על תפקיד המנחה? בדיוק על זה אני רוצה לדבר כאן.
(גילוי נאות: אני כתבתי את "מיזם אספמיה", אז אני לא בדיוק אובייקטיבי).

כאמור, מיזם אספמיה אינו המשחק הראשון שבו לשחקנים יש את האפשרות להשפיע על עולם המשחק. במשחק Houses of the Blooded, למשל, השחקנים יכולים להוסיף פרטים חדשים כמעט בכל גלגול. אפשר לקרוא בהרחבה על מכניקות שונות שנותנות כוח סיפורי לשחקנים בכתבה "בעיות במכאניקה: מי המנחה כאן?"

למה מכניקות כאלה טובות?

ראשית, הן מאפשרות לשחקנים לכוון את המשחק לכיוונים מעניינים בעבורם. רוצה לשחק סצינה במרתף היינות של הטירה? הוסף פרט מעניין לגביו, שיגרום לכולם ללכת לשם!

שנית, ככל שיותר אנשים משתתפים ביצירת העולם, גדל הסיכוי שהעולם יהיה עשיר יותר ומעניין יותר – יש גבול לדמיון של כל אחד, וכשהמנחה היא היחידה שממציאה את העולם, העולם יהיה מוגבל יותר ודברים יחזרו על עצמם. במיוחד כשהמנחה נאלצת לאלתר פרטים מסויימים על המקום.

שלישית, הן מקלות על עבודת המנחה. אם אין למנחה רעיונות טובים, היא יכולה להיעזר בשחקנים.

איך כל זה מיושם במיזם אספמיה?

במיזם אספמיה, המכניקה המרכזית היא קלחת השמועות. זוהי קערה שעומדת במרכז השולחן, ואליה נכנסות שמועות מסתוריות שהשחקנים ממציאים. כל השמועות יובילו בסופו של דבר ל"מיזם אספמיה", דבר מה מסתורי ואפל שעומד מאחורי הקונספירציה הנוראית שמתרחשת סביב לדמויות. אבל כשהמשחק מתחיל, אין שום שמועות, ואף אחד לא יודע מהו בעצם מיזם אספמיה.

השחקנים רשאים להמציא שמועות בכל רגע נתון במשחק, והן מייצגות שמועות שהדמויות שומעות לאורך המשחק. למשל, שחקן יכול להכניס את השמועה "עבודות הבניה של הרכבת הקלה נועדו להסתיר מבצע לטיהור שדים שמתגוררים מתחת לתל אביב", וזאת בעצם שמועה שהדמויות נתקלות בה באתר אינטרנט מסתורי. או ששחקן יכול להכניס את השמועה "הלחמניות של מאפיית משה ובניו מכילות סמים שמאפשרים לממשלה לשטוף את המח של מי שאוכל אותן", וזאת שמועה שהדמויות שומעות מקבצן זקן בפינת הרחוב. מה שייחודי במיזם אספמיה הוא שהשמועות שנכנסות הן לאו דווקא נכונות.

המשחק כולל חוקים לפיהם השמועות יכולות להפוך לנתיבים קרים (שמועה שהייתה נכונה, אבל סוכני הקנוניה הספיקו לטשטש את עקבותיהם), נתיב שקר (שמועה שמעולם לא הייתה נכונה, שהושתלה רק במטרה לבלבל את הדמויות), נתיב חם (שמועה נכונה שבה הדמויות תופסות את קושרי הקשר עם המכנסיים למטה) או מלכודת (ובכן, מלכודת). למנחה יש שליטה חלקית לגבי מה יהיה הסוג של כל שמועה. כך השחקנים עוברים מסצינה לסצינה, ובכל סצינה הם חוקרים שמועה אחרת – והסצינה מתפתחת בהתאם לסוג השמועה.

למשל, אם השמועה על הלחמים המסתוריים היא נתיב קר, יכול להתברר שעד לא מזמן משה ובניו רכשו את הלחמים שלהם מספק מסתורי, שבדיוק הפסיק למכור להם סחורה ואף אחד לא מצליח ליצור איתו קשר. אם היא תהיה נתיב חם, הדמויות עשויות להגיע בדיוק כשמטען חדש מגיע למאפיה. ואם זו מלכודת, הבעלים מוביל את הדמויות לחדר אחורי כדי להראות את הלחמים, בזמן שעוזריו נועלים את הדלתות וקוראים לתגבורת.

מלבד מכניקת הקלחת, מיזם אספמיה כולל גם מכניקה מהודקת לסצינות. כל סצינה מורכבת ממספר סיבובים, ובכל סיבוב כל שחקן מקבל פעולה, והמטרה היא להשיג מספר נתון של הצלחות בכל סיבוב וכך לנצח בסצינה. הקשר ההדוק בין סצינות לשמועות יוצר מבנה מאוד מוגדר לכל משחק של מיזם אספמיה.

מה עושה המנחה בכל זה?

dungeon master screenבאופן כללי, במשחקים שבהם לשחקנים יש כח סיפורי גדול, תפקיד המנחה מעט שונה מאשר במשחקים רגילים. האחריות על יצירת העולם פוחתת, ועוברת לדאגה לכך שהסיפור שנוצר יהיה קוהרנטי, ושהאלמנטים ישתלבו היטב ויצרו תמונה רציפה והגיונית. במיזם אספמיה, המכניקה עצמה עושה חלק גדול מההנחיה בפועל – היא זו שמתחמת את הסצינות, היא זו שמגדירה איך ומתי אפשר להתקדם הלאה במשחק, היא זו שמגדירה מתי המשחק מסתיים. המנחה בפועל משחקת במשחק יחד עם השחקנים, ומכניקת המשחק מגבילה גם אותה.

במיזם אספמיה, אם כן, המנחה מגלה את הקנוניה יחד עם השחקנים. תפקיד התפקיד הוא לנסות ליצור תמונה קוהרנטית ולספק הסבר ל"מה באמת קורה", אבל לפעמים צריך לשנות את ההסבר בהתאם לדברים שקורים במהלך המשחק. יכול להיות ששמועה כלשהי שלא מתאימה להסבר המקורי של המנחה מתגלה כאמתית – וצריך לשנות את ההסבר בהתאם.

בסופו של דבר, המכניקה של מיזם אספמיה היא מעין ניסוי. היא מאתגרת את יכולות האלתור הן של המנחה והן של השחקנים, והיא לוקחת על עצמה תפקידים שבדרך כלל שמורים למנחה, אפילו ביחס למשחקים שבהם לשחקנים יש הרבה כח סיפורי. אפשר אפילו להקביל את חווית המשחק לחוויה של משחק קופסה.

להוציא את הקלחת מהמיזם

אם אתם אוהבים את הרעיון הבסיסי של שמועות אבל רוצים להשתמש בו בשיטה אחרת, זה בהחלט אפשרי. ראשית, ניתן להשאיר את מנגנון הסצינות, אבל להשתמש במכניקה אחרת כדי להגדיר מהו נצחון ומהו הפסד בסצינה. אפשר גם להשאיר את ההחלטה הזאת למנחה, לפי האופן שבו הסצינה מתקדמת – מה שנותן למנחה יותר חופש לפרשנות ולשליטה במתרחש.

דרך נוספת היא לאפשר למנחה לשלוט בסוג השמועה שאותה השחקנים חוקרים. השחקנים ממציאים את השמועות, אבל המנחה קובעת בהתאם לתוכן השמועה, לקצב שבו המשחק מתקדם ולמה שמתאים לסיפור אם שמועה נתונה תהיה נתיב קר, נתיב שקר, נתיב חם או מלכודת.

ולבסוף, בקצה האחר ממש, המנחה יכולה ליצור את השמועות בעצמה. במקרה כזה, המשחק חוזר להיות משחק עם חלוקה סיפורית קלאסית לחלוטין, ומכניקת השמועות הופכת לכלי שבעזרתו המנחה מריצה את המשחק מאחורי הקלעים, והשחקנים אפילו לא חייבים לדעת שהיא משתמשת בו. (דוגמה אחרת לכלי מהסוג הזה היא חזיתות בעולם האפוקליפסה או בואנור).

ולסיכום

אם אתם אוהבים משחקים שמאתגרים את חלוקת השליטה הסיפורית הקלאסית – מומלץ לכם לנסות את מיזם אספמיה. אני חושב שהוא עושה דברים באופן ייחודי לו, שלא ניתן לפגוש במשחקים אחרים.

אם אתם לא מכירים משחקים כאלה ורוצים לחקור את התחום – מיזם אספמיה הוא מקום טוב להתחיל. מצד אחד, הוא מאוד שונה ממשחקי תפקידים קלאסיים, ומדגים הרבה אלמנטים חדשים של משחק. מצד שני, האופן שבו הוא נותן לשחקנים כח סיפורי מאוד מוגדר – לא פרטים כלשהם בסיטואציות פתוחות, אלא שמועות על הקנוניה, שמוכנסות פנימה בתנאים מאוד מסוימים – מאפשר להשתתף ביצירת הסיפור באופן פשוט ומבלי שזה יהיה מפחיד מדי עבור השחקנים.

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.