משחקי תפקידים, המדריך המלא

משחקי תפקידים, המדריך המלא

פורסם ב28 אפריל 2014
נכתב על ידי האיש הזקן

RPG-gamers שחקנים מדריך משחקי תפקידיםברוכים לעולם המופלא של משחקי תפקידים - מאמר זה מיועד לשחקנים מתחילים ומנוסים שרוצים להתחיל לשחק או לשוב לשחק לאחר הפסקה מהתחביב. נפתח את המאמר עם הסבר קצר על מה הם משחקי תפקידים, נמשיך לדבר על השיטות השונות שקיימות, על קהילת השחקנים בישראל והמלצות על משאבים נוספים – מאמרים, סקירות ועוד.

ניתן לשחק במשחקי תפקידים עם חברים, לפגוש מכרים חדשים בכנסים ובאירועים אחרים, להצטרף למסגרות בחנויות, וגם למצוא שחקנים כמוכם באינטרנט – בפורום חיפוש שחקנים, או בקבוצה בפייסבוק.

מה זה משחק תפקידים?

מדובר במשחק חברתי, בו אתה וחבריך מגלמים דמויות בדיוניות כאשר כל אחד מכם מגלם תפקיד אחר, לכן המשחק מכונה "משחק תפקידים". המשחק מתקיים לרוב על רקע דמיוני, למשל: עולם הדומה לשלנו אך בעוד שלושים שנה, עולם פנטזיה בסגנון טולקין, עולם מדע-בדיוני המבוסס על יקום מלחמת הכוכבים וכך הלאה. ברוב רובם של המשחקים, אחד מהמשתתפים מקבל את תפקיד המנחה שבמסגרת תפקידיו עליו לתאר את העולם, לגלם את יתר הדמויות שאינן מגולמות על-ידי השחקנים ולעתים קרובות הוא גם מכין את העלילה.

למרות שפעמים רבות הרקע לעולם המשחק נובע מספרי קריאה או סרטים, בניגוד אליהם במשחקי תפקידים אתם משמשים כגיבורים של הסיפורים, והעלילה סובבת סביב בחירותיכם. אתם אלו שתהרגו את הדרקון, תצילו את הנסיכה וכך הלאה. תפקיד המנחה הוא להכיין את הרקע לעלילה, בעוד השחקנים הם ה"כוכבים" שלה.

RPG-Heroes גיבורים משחקי תפקידים מדריך

מה עושים במשחק עצמו?

משחק תפקידים קלאסי הוא שולחני – כלומר, את/ה והחבר'ה נפגשים בערב מסביב לשולחן, וכל אחד משחק את הדמות שלו: מתאר את מעשיה, מדבר בשמה וכך הלאה. המנחה מדבר בשם העולם – דמויות אחרות שמשתתפות בעלילה, דברים שמתרחשים בעולם מסביב לדמויות וכך הלאה. זה הבסיס. מדובר בראש ובראשונה במשחק חברתי, במטרה שכל המשתתפים ייהנו.
הדמויות שאתם משחקים מיוצגות באמצעות סיפור רקע, מטרות, אופי וכך הלאה, אבל גם על-ידי מספרים שמתארים במה הדמות טובה: האם היא חזקה או חכמה, עד כמה היא מיומנת בלירות ברובה ומה רמת הבנתה בטכנולוגיה (או בהטלת לחשים). חשוב לציין שבהתאם לעולם בו אתם משחקים גם מיומנויותיהן של הדמויות משתנות, כך בעולם של פנטזיה יהיו קוסמים, בעוד שבעולם עתידני יהיו טייסי חלל.
המספרים הללו עוזרים לקבוע האם הדמויות תצלחנה בפעולותיהן. למספרים אלו מתווסף פעמים רבות גורם אקראי – הקוביות. בין אם מדובר בהנפת חרב, פריצה למחשב, או ניווט חללית מבעד לצביר אסטרואידים - השחקנים מגלגלים קוביות ובהתאם לשיטה, לתכונות הדמות ולתוצאו הגלגול קובעים האם הפעולה הצליחה ובאיזו מידה.

מה צריך בכדי להתחיל לשחק?

- חבורה - רוב החבורות מונות בין שלושה לשבעה שחקנים ושחקניות, כשאחד מהם הוא המנחה.
- שיטה - אפשר להשתמש בשיטה מסחרית קיימת הנמכרת בחנויות הספרים (כגון מבוכים ודרקונים), להוריד שיטה מהאינטרנט או פשוט להמציא סיפור ללא שימוש בשיטה מובנית (שיטה חופשית, המכונה גם "חופשיטה"). שיטה מסחרית תהיה לרוב מושקעת יותר.
- עולם (רקע למשחק) - זה יכול להיות סרט או סדרה שאהבתם, עולם שאתם המצאתם או עולם מוכן מראש. איי הסערה הוא עולם מערכה ישראלי, שאני הוצאתי לאור.
- הרפתקה (עלילת המשחק)- אם זו הפעם הראשונה שלכם, מומלץ להשתמש בהרפתקה מוכנה. אם אתם מכירים מישהו שכבר שיחק בעבר ויכול ללמד אתכם לשחק, עוד יותר טוב.

אילו משחקי תפקידים (שיטות) קיימים?

יש מספר רב של שיטות ומשחקי-תפקידים. הידוע מכולם הינו מבוכים ודרקונים, שבו אתם משחקים בעולם פנטזיה, וקיימים עבורו מספר עולמות מערכה מוכנים: רומח הדרקון, איי הסערה, השמש השחורה ועוד.

בנוסף יש שיטות עתידניות כמו מלחמת הכוכבים ומרוצללים. שיטות למשחק בעולמות המבוססים על ספרים ידועים כמו "שיר של אש וקרח" או "שר הטבעות". משחקי אימה שהמפורסם בהם הוא "קריאתו של קת'ולהו" ומשחקים גנריים – שמאפשרים לכם להשתמש בשיטה המתאימה ליצור כל עולם בו תחפצו, שתייים מהשיטות הגנריות הפופלריות כיום הן עולמות פראיים וגורל.

משחקי תפקידים בישראל

בישראל יש מעל ל- 10,000 שחקנים פעילים, וכנראה שמספר גדול בהרבה של אנשים ששיחקו בעבר. למרות שנדמה שהצורה הנפוצה ביותר לשחק היום בארץ היא של ילדים ונערים בחוגים, רובם של האנשים משחקים בקבוצות ביתיות.
יש מספר קהילות גדולות של שחקני משחקי תפקידים: כאן בפונדק יש קהילה גדולה עם פורומים, אתר שמתעדכן, כנס שנתי ועוד; העמותה למשחקי תפקידים מארגנת אירועים במהלך השנה; בפייסבוק יש את הקבוצה Israeli Roleplayers ויש עוד מספר קהילות מקומיות, כמו הקהילה החופשית בכפר-סבא.
יש מספר מצומצם של חנויות שעוסקות בתחום, הוותיקה היא פריק בתל-אביב, אך ניתן למצוא ספרים של משחקי תפקידים בחנויות צומת ספרים, סטימצקי ועוד.
ישנם שלושה כנסים גדולים בשנה שעוסקים במשחקי תפקידים: גיבורים בפסח, דרקוניקון בקיץ, ואייקון בסוכות.

הצעד הבא

יש עוד הרבה מקומות בהם תוכלו למצוא עוד מידע ושותפים לתחביב:
- הפורומים, עם קהילה ופורום חיפוש שחקנים.
- שיטות להורדה
- מאמרים למנחה
- סקירות משחקי תפקידים
- קישורים

אודות האיש הזקן

שחקן משחקי-תפקידים מזה 25 שנה, ובנוסף חובב מושבע של משחקי לוח וקלפים. בעלי אתר הפונדק.

מאמרים נוספים של כותב זה

האיש הזקן