בניית נבל מטיל אימה

בניית נבל מטיל אימה

Information
פורסם ב22 ספטמבר 2010
נכתב על ידי האיש הזקן
תגיות: עצה למנחה , נבל , כתיבה , 28 , 61 , 118

נבלבכל סיפור טוב יש גיבורים שמצילים את העלמה מהדרקון, את כדור הארץ מהשמדה ולעתים אפילו מגנים על המחשב מפני בוגדים קומיניסטים. אם לא היו גיבורים, אז לא היינו מגלגלים קוביות.
אבל בצד השני של המטבע, כמה שהגיבורים שלנו לא יהיו מוצלחים ומוכשרים, הם צריכים להתמודד כנגד נבלים מוכשרים לא פחות, אשר תמיד נמצאים צעד אחד לפני הגיבורים. תפקידו של המנחה הוא ליצור ולשחק את אותם נבלים, ובכדי שהמשחק יהיה מהנה, כדאי שגם הנבלים יהיו מהנים - גם למנחה שמשחק אותם וגם לשחקנים.

מאמר זה מציג בפניכם רשימת שאלות שעליכם לשאול את עצמכם בעת שאתם יוצרים את הנבל להרפתקאה הבאה שלכם. אני לא אכנס לפרטים המכאניים של בניית הנבל - את המידע הזה תמצאו בפרק למנחה בשיטה בה אתם משתמשים.
השאלות יעזרו לכם לבנות את הרקע, המניעים, האופי ואת הדברים שהופכים את הנבל שלכם למיוחד. אז הבה נתחיל.

מה המטרה שלכם כשאתם בונים את הנבל?
הצעד הראשון הוא להחליט האם ההרפתקאה מניעה את הנבל, או שהנבל מניע את ההרפתקאה? (כמו שכל מנחה טוב יודע, השמועות הזדוניות על כך שהשחקנים מניעים את המשחק הן רק אשלייה מתוחכמת, אנחנו שולטים בהכל!)
במידה שמדובר בנבל שעומד לככב בפגישה אחת או שתיים, הוא צריך להיות פשוט אך בעל מאפיין בולט אחד או שניים שהשחקנים שלכם יזכרו גם כעבור זמן. במקרה הזה, כדאי קודם כל לבנות את הרקע של ההרפתקאה ואז פשוט לשלב את הנבל לתוכה.
לעומת זאת, ייתכן שהנבל הוא המוקד של המשחק בפגישות הקרובות, ואולי אפילו בכלל המערכה. יתכן שמדובר בקוסם עריץ שמנסה לזמן צבא שדים לעולם או בחייזרית אכזרית שהחליטה להשתמש בדמויות למזימה שלה. במקרה זה הגדירו ראשית את הנבל, בנו לו רקע עשיר והפכו את ההרפתקאות לחלק אינטגרלי מהרצונות שלו (מסעות פשיטה, מרוץ אחר חפצים או התנקשות במלך נאור).

במהלך הכתבה אני אבנה נבל לדוגמא - במקרה שלנו מדובר יהיה ביוריק חומס החרב. יוריק מיועד לשמש כרגע להרפתקאה קצרה, שמתרחשת באזורי הספר באיי הסערה - מקום נטול חוקים ושורץ מפלצות ושודדים. הוא אמור לשמש כמנהיג של קבוצת שודדים, ולכן הוא בעצמו... שודד.

חוזקות וחולשות
בשלב זה רשמו לעצמכם מספר מאפיינים או מילות מפתח של הנבל. לא צריך לפרט - פשוט רשמו מילה או משפט שמתארים תכונה של הנבל. צעד זה דומה לבחירת המאפיינים של דמות שחקן.


יוריק חומס החרב הוא צעיר שבטוח בעצמו, סייף מיומן, אוהב לענות את קורבנותיו ובעל רתיעה מקסם.

ההיסטוריה והרקע של הנבל
גם צעד זה הוא פשוט, כתוב פסקה או שתיים על הרקע והאירועים העיקריים בהיסטוריה שהפכו את הנבל למה שהוא. מכאן תשאבו רעיונות לצעדים הבאים בתהליך יצירת הנבל.


כינויו של יוריק והאימה שהוא מטיל מגיעים מהחרב האדירה שהוא מניף בשתי ידיו. חרב זו הוא מצא כששוטט בנעוריו בארצות הנהר. שם הוא הזדמן אל חורבות עתיקות ואל היכל קבר, בו שכב שלד עתיק שידיו אחזו בחרב עתיקה, ונזר היה מונח על ראשו. יוריק ניסה לשחרר את החרב, אך ללא הצלחה - רק כאשר נטל את הנזר והניח אותו על ראשו, הרגיש יוריק מרומם ושכח עוטף אותו - ואז הוא שלח את ידיו והניף את החרב האדירה בשאגה שהדהדה בחורבות

ומה המטרות של הנבל?
כמו הצעד הקודם, גם השלב הזה מיועד לעזור לכם לגבש תמונה טובה יותר של הנבל בראש בעת שאתם משחקים אותו, וגם בכדי להעשיר את העלילה. הנבל הוא לא רק כלי בידיו של המנחה להציג בפני השחקנים בוס גדול וחזק - הוא גם מיועד להוסיף אווירה למשחק. ובכדי לעשות את זה, כדאי שתחליטו מה הנבל שלכם רוצה לעשות. האם הוא נבל כי הוא סדיסט? אולי הוא רוצה לנקום חטא קדמון של הברון אך בדרך הוא הדרדר לפשע? ייתכן שבכלל מדובר בקצין ג'נטלמן מפרוסיה, בעל גינונים וכבוד, והסיבה היחידה שהוא פועל כנגד הדמויות היא כי הדמויות הינן מצרפת.

עבור יוריק חומס החרב, המטרות הן פשוטות - לצבור כוח ועושר על-ידי שוד בדרכים ולמצוא דרך להכניע את החרב לרצונו.

בעלי-ברית, עוזרים ומאחורי הקלעים
הנבל לא פועל לבד. יש לו עוזרים, שבדרך-כלל מתים מהר - אבל האם מדובר בלוחמים? שדים? דרואידים משוכללים?
יש לנבל גם בעלי-ברית. אלו הם דב"שים מעט יותר חשובים, הסגנים שלו שנלחמים בדמויות, או מייצגים את הנבל בעיר הבירה ומהם הדמויות מצליחות לחלץ מידע. בעלי-הברית הם דב"שים עם תיאור של פסקה.
ומאחורי הקלעים, אלה הם הנכסים המוסווים של הדב"ש - אולי הוא מכיר מתנקש מיומן שהוא ישלח כנגד הדמויות, או שסוחר החלליות שמכר לדמויות את החללית המגניבה שלהן, למעשה השתיל בה שבב מעקב.

יוריק חומס החרב הכיר מילדותו את מארי, נערה צעירה שסבלה מהתעללויות משאר הילדים עקב הצליעה שלה. כיום מארי היא סוחרת בדברי סידקית, עוברת מכפר לכפר, דבר המאפשר לה ללמוד על סוחרים עשירים שעוברים בדרכים, לאסוף שמועות מעניינות ואפילו לגייס נערים מתוסכלים לשירותו של יוריק חומס החרב.
אנשיו של יוריק הם חסרי הכשרה מקצועית בלחימה, לעתים קרובות מדובר בבנים צעירים שלא צפויים לקבל נתח בירושה או באנשים שנושלו מאדמתם.


נבל אקטיבי או פאסיבי, ויחסו לגיבורים
עד כמה הנבל שלכם פאסיבי או אקטיבי?
יתכן שהנבל מכיר את הגיבורים אישית, ואולי אפילו הם חלק מרכזי במזימות שלו - במקרה הזה המשחק הופך להרבה יותר מעניין כשהנבל מודע לדמויות מלכתחילה. ייתכן שהנבל לומד על הדמויות רק בשלב מאוחר יותר ואז מתחיל לפעול כנגדן. במקרה הזה הנבל פועל באופן עצמאי לפעולות הדמויות, מנסה לפגוע בהן ו/או להפריע להן.
אך בהרבה מקרים הנבל הוא פאסיבי, כאשר הדמויות מתקדמות ועוצרות את מזימותיו. זה פחות משעשע, אבל לא כל הנבלים הם אקטיבים. עם זאת, גם כאשר הנבל הוא אקטיבי ייתכן שהוא מזלזל בגיבורים או שהוא נזהר מהם ונוקט אמצעי מנע כנגדם.
האם כשהנבל פוגש לראשונה את הגיבורים הוא מתייחס אליהם בזלזול, אולי הוא מפחד מהם, או שמא הוא בטוח בעצמו?


ליוריק אין נסיון עם גיבורים - כל מי שניסה להתנגד לו עד היום היו השומרים של הסוחרים ומיליציות של איכרים. האיום הגדול בעיניו מגיע מהמפלצות השונות שמאכלסות את אזורי הספר - לכן יוריק בטוח בעצמו ומזלזל בגיבורים, נוטה להשתעשע עמם במקום לנסות לחסל אותם.

שם - זה כל הסיפור
שם טוב יגרום לנבל להחקק בזכרונות של השחקנים שלכם, שם טוב וקליט יעזור להם לזכור אותו ואת ההרפתקאה. שם חסר ייחוד יגרום לו להעלם ברגע שההרפתקאה תגמר. אפשר גם לבחור שם משעשע או פארודי, זה בהחלט עובד - אך לא יטיל אימה בלבבות השחקנים.
ואל תשכחו - כינוי זה חלק מהשם.

יוריק הוא שם שגרתי לחלוטין, אך חומס החרב נותן לו נופך מיוחד, וגם רומז לדמויות שמדובר בשודד עם חרב גדולה. בשלוש מלים אתם משיגים אפקט נפלא.

שמועות וסיפורים
לאחר שהשחקנים שלכם יגלו שיש נבל במשחק, חלקם יחליטו להסתער באקדח לייזר שלוף, אחרים ינסו לברר פרטים נוספים על הנבל. הכינו לכם מראש מספר שמועות על הנבל שלכם, כך שיהיה לכם מה לספר לשחקנים. השמועות לא חייבות להיות קשורות באופן ישיר להרפתקאה, להיפך - הן מיועדות להפוך את הנבל למעניין.

שמועות על יוריק:
- פרחח חסר תועלת בילדותו, הוא גנב חרב אדירה מהמתים וכעת הוא בוזז את ארצות הספר.
- ליוריק יש חולשה ליין משובח. הסוחר פרדריק ניצל מחמתו כאשר הוא הביא ליוריק חבית יין מפריהולד.
- היריב היחידי שמרתיע את יוריק הם ענקי הגבעות מהרי האופל.
- יוריק תמיד יודע מה קורה בכפרים של ארצות הנהר, יש לו מודיעים בכל מקום.


דברים קטנים אך חשובים
כדי לגרום לנבל להיות מיוחד, עליו להיות יותר מאשר סט של נתונים או דב"ש שמדבר עם הדמויות. כמו שלאנשים אמיתים יש דברים שמייחדים אותם, כך גם לנבל. למשל, סגנון ביגוד, צלקות גלויות, או אולי מבטא שונה מהרגיל. כל הדברים הללו הם חלק מהתיאור החיצוני של הנבל, או אולי משתלבים באופן שבו אתם משחקים אותו - אך עליהם להיות חריגים מהאופן שבו אתם מתארים ומשחקים דב"שים מהשורה. 

ליוריק יש שני מאפיינים שחשוב לזכור בעת שמשחקים אותו:
- כל עוד חרבו אחוזה בידו, נראה שהיא עטופה בבוהק כסוף, שלעתים מבזיק לעבר הנזר שעל ראשו.
- יוריק הוא אדם גדול במידה שלא תיאמן, כתפיו רחבות וכל אחת מידיו בקוטר של גזע עץ. קול צחוקו הוא רם ומהדהד למרחקים.


אקסופיזיציה - חובה לכל נבל שמכבד את עצמו
אז סיימתם לבנות את הנבל, ואתם משתוקקים להציב אותו כנגד הגיבורים - אך סבלנות היא חשובה. בקולנוע קיים מושג בשם אקסופיזיציה. לפני שהסרט עולה להילוך גבוה מציגים בפניכם את הגיבורים והנבלים של הסרט. באותו אופן, לפני שהדמויות נלחמות בנבל, עליהן לשמוע עליו. אם הפעם הראשונה שהדמויות שומעות על הנבל היא בקרב הסופי, לא עשיתם עבודה טובה. ייתכן שהדמויות תפגשנה את הנבל מבלי לדעת שהוא האויב שלהן, ייתכן שהן תרדפנה אחריו במשך חודשים, תאספנה עליו פיסות מידע - או לחילופין, ייתכן במפגש הראשון של הדמויות עם הנבל, ידו של הנבל תהיה על העליונה באופן ברור ולדמויות לא תהיה ברירה אלא להמלט מפניו.
ללא אקסופיזיציה, כל הדברים הנפלאים בנבל שלכם לא יבואו לידי ביטוי. 

וזהו, הגעתי לסוף המאמר.
שני דברים אחרונים לסיום - זיכרו שהנבל בסופו של דבר יובס על-ידי הדמויות, אז לא כדאי להיקשר אליו יתר על המידה. כמובן שתוכלו להפוך אותו לאגדי בדברי הימים של החבורה, אם אתם מתעדים אותם.
ועוד דבר: לא בכל הרפתקאה קטנה צריך להיות נבל, השתמשו בכלי הזה בחוכמה.

 


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.