A Song of Ice and Fire Roleplaying

פורסם ב20 אפריל 2010
נכתב על ידי האיש הזקן


שם המוצר: A Song of Ice and Fire Roleplaying

שיטה: A Song of Ice and Fire Roleplaying

כותבים: Robert J. Schwalb

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: 192 עמודים

מוציא לאור: Green Ronin

מחיר מומלץ לצרכן: 40 דולר

דרוג המוצר: 4 מתוך 5

A Song of Ice and Fire Roleplaying שיר של אש וקרח משחק תפקידים

סדרת הספרים "שיר של אש ושל קרח" מציגה עולם מערכה הדומה באופיו הבסיסי לימי הביניים המתקדמים, אך הוא עשיר בתככים, פוליטיקה ומעשים נתעבים. עולם זה גם מכיל ניחוח של קסם ומסתורין, המגיע בדמות דרקונים, אמונה באל השמש ואף קסם ממשי.

ספר זה הינו ספר החוקים הבסיסי לשיטת A Song of Ice and Fire RPG, שמעתה אכנה SIFRP. הספר מציג בפניכם הקדמה קצרה אודות העולם, את המידע הנדרש לבניית דמות ולבניית בית אצולה, את מכאניקת המשחק ומידע למנחה.
מי שרוצה לטעום מהשיטה, יכול להוריד את ההתחלה מהירה בעברית

בשלב מוקדם זה אציין שהנחת הבסיס של SIFRP היא שהדמויות משתייכות לאותו בית אצולה, ומעבר למשחק האישי של כל אחד, החבורה יחדיו מנווטת את בית האצולה כולו, דבר שמוסיף מימד חדש למשחק. עם זאת, בהתאם לשיקול החבורה והמנחה ניתן גם לשחק ללא אפשרות זו.

הערה: המהדורה השנייה של השיטה, כוללת את ההרפתקה Peril at King's Landing, אך החוקים זהים.

עולם המערכה

הפרק הראשון בספר מציג בפניכם את עולם המערכה בקצרה, ב-18 עמודים. תמצאו כאן מידע אודות ההיסטוריה של ווסטרוז, מידע על הארצות העיקריות בווסטרוז, סקירה של כעמוד אחד על כל אחת מהממלכות ומפה של שני עמודים. הסקירה מיועדת בעיקר לשחקנים ומהווה תמצות של המידע שמופיע בספרים. העמודים הבאים סוקרים את החיים בווסטרוז, מעניקים הצצה למוסד האבירות, לחוקי הארץ, הטכנולוגיה, הדת והמאסטרים - מסדר מלומדים.
הפרק בהחלט מספק לשחקנים, אך מנחים ימצאו אותו לוקה בחסר - וירצו להשלים את המידע באמצעות המדריך למערכה.

דיסקליימר: קראתי רק פעם אחת את הספרים; אני לא מעריץ דגול של הסדרה, כך שלא התייחסתי בסקירה לדיוק של המידע המופיע במשחק לעומת הספרים או לנושאים אחרים שיכולים לעניין מעריצים שרופים של העולם.

המכאניקה של הדמויות במשחק ותהליך היצירה שלהן

בשונה ממשחקי-תפקידים רבים, דמויות שחקן ב-SIFRP מתחילות את המשחק כשהן כבר עוצמתיות, ויש יחסית מעט התפתחות של הדמויות וצבירת נק"ן. השיטה היא של קנית יכולות באמצעות נק"ן, כאשר אין דרגות או מקצועות. כל הדמויות הינן בנות-אנוש.

השיטה מבוססת על שיטת תכונות, כאשר לכל דמות יש מבחר של 19 תכונות, כגון לחימה, שכנוע, שפות וכך הלאה. כל דמות מתחילה עם דירוג של 2 בכל אחת מהתכונות, כאשר דרוג התכונה קובע את מספר קוביות ה-ק6 שמגלגלים בעת בדיקה להצלחה. תהליך קביעת ההצלחה מבוצע על-ידי גלגול מאגר הקוביות, שכולל מספר קוביות הזהה לדרוג בתכונה בתוספת קוביות בונוס שנקבעות לפי התמחויות. בתום הגלגול לוקחים מתוך כלל הקוביות שהוטלו מספר קוביות כדירוג התכונה, כך שסכום ערכיהן הוא הגבוה ביותר, וסכום זה קובע את התוצאה. אם התוצאה גבוהה ממספר המטרה - הדמות הצליחה.
מדובר במכאניקה פשוטה וזורמת, שמאפשרת עושר רב של בניית דמויות בשילוב תכונות והתמחויות.
בנוסף, לכל דמות יש נקודות גורל, שניתן להשתמש בהן בכדי לקבל תוסף לפעולה מסויימת של הדמות או בכדי לרכוש יתרונות שמעניקים השפעות מיוחדות - כגון יכולת התקפה מיוחד עם חרב, היות הדמות יורש-עצר וכך הלאה.

תהליך יצירת הדמות, שלב אחר שלב
ניתן ליצור את הדמות מההתחלה או לבחור אחד מתוך תשעה אבי-טיפוס, שמייצגים את המגוון הקלאסי של דמויות בעולם: נושא הכלים, גשש, משרת נאמן (יכול להיות שכיר-חרב, רב משרתים וכל דבר אחר למעשה), אציל, מאסטר (מלומד), אביר, יורש-עצר, אביר משוח ומשרת אמונה (כוהן).
אף שאין מקצועות, השיטה מציגה חלוקה גסה לתפקידים: מומחה, מנהיג, נוכל, טווה מזימות, לוחם. כמובן שניתן לשלב בדמות אחת שני תפקידים - אין חלוקה קבועה מראש, והתפקידים הם תוצאה של התכונות אותן השחקן בוחר.

תהליך יצירת הדמויות מופיע בטבלא מסודרת (אולי הדבר היחיד שמאורגן באופן סביר בספר...) והצעד הראשון הינו חבורתי - בחירה של בית האצולה של הדמויות. לאחר מכן השחקן בוחר את הגיל של הדמות שלו - ילד, בוגר, או בא בימים. לפי הגיל נקבעת כמות הנק"ן ההתחלתי וכמות נקודות הגורל ההתחלתיות.
לאחר מכן השחקן קובע את מקומה של הדמות בבית, לפי דירוג תכונת המעמד שלה - תכונה זו קובעת את מידת האצילות של הדמות. רקע הדמות נקבע בשיתוף בין השחקן למנחה, כאשר הספר גם מציע טבלאות אקראיות למי שנתקע בלי רעיון - תוספת חמודה. כהערה, פרקי יצירת הדמות מעוטרים בדוגמאות רבות ליצירת דמות, כך שהתהליך הוא מובן למדי.

הצעד הבא הוא ה"בשרי", שלב קניית התכונות. הנק"ן הזמין של הדמות נקבע לפי הגיל שלה, כמו-גם מספר נקודות הגורל. ככל שהיא צעירה יותר כך היא בעלת נק"ן פחות יותר אבל בעלת מספר רב יותר של נקודות גורל. ההיפך הוא נכון למבוגרים, שהינם בעלי נק"ן רב אך מספר מועט של נקודות גורל ואף בעלי חסרונות. העקרון דומה גם עבור התמחויות, שגם מספרן נקבע בהתאם לגיל הדמות.
לתכונות פרק בפני עצמו, שמפרט את המהות של כל תכונה, ההתמחויות שזמינות בפני הדמות ומה השימושים שלהן. חלק זה, כמו גם חלקים אחרים בספר, דורש דפדוף רב מחלק אחד למשנהו בכדי לגמור את התהליך.

לאחר מכן מגיעים לשלב חלוקת נקודות הגורל, קניית יתרונות וקבלת חסרונות.
כל נקודת גורל משמשת לקניית יתרון, המתחלקים למספר סוגים: יתרונות לתכונה, המספקים תוסף מסויים או אפשרות חדשה לשימוש בתכונה (כגון יתרון לנוכלות, תפיסה וכך הלאה). יתרונות גורל, שמשפיעים על גורל הדמות - האם היא שייכת למשמר הלילה, האם מדובר באביר או איש משמר המלך וכך הלאה. הסוג הנוסף של היתרונות הינו יתרונות מורשת; בעצם, זהו סוג של יתרון שנקבע לפי מוצא הדמות. לבסוף, שני הסוגים האחרונים הם יתרונות קרביים ויתרונות חברתיים, שמעניקים לדמות תוספים או אפשרויות לבצע פעולות מיוחדות בקרב או בתככים.
פרק היתרונות כולל בתחילתו טבלא שמתמצת את כלל היתרונות במשחק ואז מפרט כל אחד מהן. לאחר מכן מגיע עוד קטע קצר של חסרונות - מספר החסרונות נקבע לפי גיל הדמות.

כאן פחות או יותר מסתיימת בניית הדמות - מה שנותר הוא רכישת ציוד וחישוב דירוגים נגזרים על-פי תכונות הדמות.

המכאניקה של הדמויות ב-SIFRP היא פשוטה מחד ומציעה מגוון רחב מאידך. אני אישית מאוד מחבב את השיטה, אבל אין בה קסם, מה שלא יתאים לכלל האנשים. בעיה נוספת של תהליך בניית הדמויות היא שיש צורך ביותר מדי דפדוף הלוך ושוב בספר; הארגון של המידע אינו יעיל.

אודות השיטה

כמו שציינתי קודם, קיים מנגנון בודד לקביעת הצלחה בשיטה - קובעים את התכונה וההתמחות הרלוונטית לבדיקה (למשל שכנוע והקסמה עבור שכנוע בדרכי נועם, וטיפול בחיות בהתמחות רכיבה עבור רכיבה על סוס). מגלגלים מאגר קוביות השווה לדרוג התכונה ועוד מספר קוביות בונוס השווה לדרוג ההתמחות. מסכמים מספר של קוביות השווה לדירוג התכונה כך שסכומן הוא הגבוה ביותר, ואז משווים למספר המטרה. אם התוצאה שווה או גדולה מהמספר, מצליחים.
בהתאם להפרש בין התוצאה בקוביות למספר המטרה נקבעת מידת ההצלחה. ככל שמידת ההצלחה גדולה יותר, תוצאות הפעולה טובות יותר.

מעבר למכאניקה הבסיסית לעיל, השיטה מציגה עוד שתי מכאניקות מפורטות - קרב ותככים.

הקרב בשיטה הוא מהיר ואכזרי. הדמות תוקפת את דרוג ההגנה של המטרה. במידה והיא פוגעת, הנזק נקבע לפי הנזק הבסיסי של הנשק (תלוי בתכונת אתלטיקה או זריזות של הדמות), המוכפל במידת ההצלחה. נזק זה מופחת מדרוג השריון של המטרה וזה הנזק שנספג - ניתן לקבל פגיעות או פצעים בכדי להפחית או להעלים את הנזק.

 אני אציין מספר דברים בהקשר זה:
- קל לבנות לוחם מיומן היטב שמסוגל לפגוע בכמעט כל מטרה ולגרום לה נזק משמעותי, גם על בסיס דמות התחלתית. מי שמחפש איזון בקרב הגיע לשיטה הלא-נכונה - אין בעיה לבנות לוחם-על שמסוגל לכסח כל יריב. כמובן שגם המנחה מסוגל לבנות דמויות כאלו.
עם זאת, סביר להניח שמי שבנה דמות ממוקדת-קרב יגלה שהיא חסרת תועלת בתככים ובשאר נבכי השיטה, דבר שהוא חסרון מהותי, כי מספר הקרבות בשיטה הוא מועט יחסית - אין כאן מבוכים או מפלצות בכל פינה.
- ולהיפך, דמות לא קרבית בעליל תהיה בעלת תרומה זניחה לקרב, ועדיף שתסתתר. אין בשיטה זו את ה"עקרון הקדוש" של איזון. ממש לא.
- פציעות או פגיעות גורמות למחסרים על הגלגולים. בניגוד למו"ד, זה ממש לא נעלם מהר - בודקים ריפוי פעם בשבוע של זמן משחק. לי אישית הייתה דמות שהייתה עם מחסר של 2 קוביות למשך שבועיים של זמן משחק עד שהיא התרפאה.
- שריונות בשיטה זו מעניקים הגנה מפני נזק, אך מורידים את דרוג ההגנה של הדמות - דבר שמייצג את הקושי בלהתחמק ממכות עם שריון כבד. 
- אם דמות "מתה", מי שהנחית את מכת המוות קובע את גורלה - מוות, עלפון, שבי או כריתת איבר.
- הספר מציג חוקים בסיסיים לקרב וחוקים מתקדמים. החוקים הבסיסיים מורכבים מדברים פשוטים כגון התקפה, הדיפה וכך הלאה. החוקים המתקדמים מציעים אפשרויות מעניינות לאלו שאוהבים את זה, כגון פגיעות חמורות (כריתת יד בהתקפה בודדת...) וטווח בתוך קרב - עבור סכין צריך טווח צמוד, ועבור חרב אדירה צריך את המרחב להניף אותה.
- לבסוף, פרק זה כולל חלק המוקדש לטורנירים, דבר חובה בכל ממסד אבירים :-). פרק זה מתאר תחרויות קליעה למטרה ותחרויות רומח.

לסיכום פרק הקרב - אני אהבתי. הוא קצר ולעניין. לא תמצאו כאן קרבות שאורכים שעתיים, הם בקושי אורכים חצי שעה. אבל הם מציאותיים, אכזרים ומעניינים.

הפרק המעניין הנוסף הוא פרק התככים. השיטה מקדישה לנושא זה פרק שלם, בכדי להבהיר את המסר שתככים הם חלק מהותי מהמשחק, וחשוב לא פחות מאשר קרבות.
תככים מתארים את כל הפוליטיקה והדיפלומטיה בין הדמויות ובין בתי האצולה, כאשר מזימה מוכרזת בדומה לקרב. לכל אחד מהצדדים מטרה, יחס אחד לשני ומאגר כוח רצון. המנצח בקרב הוא זה שגרם לשני לאבד את כל מאגר כוח הרצון שלו.
בתככים ניתן להשתמש בשתי תכונות - שכנוע והטעייה, כאשר הטכניקה היעילה יותר נקבעת לפי היחס בין הדמויות. בין ידידים שכנוע עובד טוב יותר, ובין אויבים הטעייה לרוב עדיפה.
בדומה לקרב, דמות שמתמחה בתככים תוכל להתגבר בקלות על דמויות אחרות שאינן מיומנות, ודמות שלא מתמחה די אבודה מראש אם היא מתעסקת עם דמות מיומנת.
לסיכום, פרק התככים, שמציג את הקרב הסוציאלי בשיטה, עשוי היטב ונותן את הדגש על כך שלא רק עם החרב אפשר לנצח.

בתי אצולה וקרבות המוניים

לא פחות חשוב מהדמויות עצמן, השחקנים שולטים במשותף בבית האצולה שלהם, בין אם אחד מהשחקנים הוא יורש העצר או לא. בית האצולה מהווה את מעמד החבורה בעולם, הוא משפיע על משי הדמויות ומושפע מהם.
השחקנים קובעים את מיקום בית האצולה שלהם ואת שמו, וכן את מעמדם בתוך בית האצולה. לכל בית אצולה יש מספר מאפיינים, כגון נחלות, עוצמה (יחידות צבאיות), אוכלוסין, חוק ועושר. בהתאם למעשי הדמויות, בית האצולה צובר פאר, ובנוסף יש אירועים אקראיים שמשפיעים על הבית ועל הדמויות.

העובדה שקיים בית אצולה תורמת בשלושה מישורים למשחק. ראשית, קיים גורם מאחד חד בין הדמויות שגורם להן לעבוד יחדיו. שנית, קיום בית האצולה מעשיר את האפשרויות במשחק, בין אם מדובר בקרב המוני, או בקידום ופיתוח הבית. ולבסוף, הוא תורם לאווירת המשחק.
אחלה תוספת למשחק ושימוש בבית האצולה מומלץ בחום - אף שלא חייבים.

פרק נוסף מוקדש לקרב המוני: חוקים שבהם אחת הדמויות הופכת למפקד הצבא, ובסיוע שאר הדמויות מנהלת קרב כנגד כוח אויב. המכאניקה מציעה אפשרויות רבות לניהול הצבא, בעת שהדמויות יכולות לפקד על יחידות או לפעול באופן עצמאי. בפועל, מצאתי שלמרות העושר לכאורה, המכאניקה עובדת טוב עבור מספר מועט יחסית של יחידות צבא (בית אחד מול אחר), אך אם מדובר בלוחמה המונית באמת, הבלאגן מתחיל לשרור.

למנחה

ספר הבסיס מכיל פרק קצר המיועד למנחה, הכולל טיפים כלליים להנחייה, ממשיך למידע על סכנות בעולם, התמודדות עם מצבי קיצון וכך הלאה, ומסיים בסקירה של דב"שים ובמעט נתונים לדוגמא.
דב"שים בשיטה משתייכים לאחד משלושה סוגים: עיקריים, משניים, וזוטרים. דב"ש עיקרי למעשה זהה בעוצמתו לדמות-שחקן. דב"ש משני מיועד לככב במפגש או שניים, ויש לו מספר תכונות חזקות אך הוא לא בעוצמה של ד"ש. דב"ש זוטר מופיע לזמן קצר ונעלם, בין אם מדובר בלוחם פשוט או בברמן בפונדק, ואין לו כמעט פרטים מכאניים החורגים מהסטנדרט.
במובן זה קל לבנות דב"שים בשיטה ואין עם מה להסתבך.

החסרון הגדול בפרק המנחה הוא המבחר העלוב יחסית של נתונים לדוגמא עבור דב"שים וחיות-פרא, שלא מספיקים בעליל לטעמי. החסרון הנוסף הוא ההיעדר הכמעט מוחלט של דיון בקסם או בדברים מסתוריים בכלל בפרק זה.

לתחושתי פרק המנחה הוא די מוגבל, אך ספר המערכה אמור להשלים את החסר, לפחות בכל האמור למשחק בווסטרוז.

עיצוב וארגון

הספר מעוטר בקפידה, והכריכה נראית במציאות הרבה יותר יפה מאשר על מסך המחשב. הציורים בתוך הספרים משתנים באיכות מסבירה למדהימה ובהחלט תורמים לתחושה אותה הספר מעביר.
העיצוב של העמודים והטקסט נהיר ונוח לעין. לעומת זאת, הארגון עצמו של הספר לוקה בחסר. בהחלטה תמוהה אפשר למצוא לדוגמא את המחיר של נשק מסויים בפרק הציוד, אך את תכונות הנשק בפרק הקרב.
באופן דומה, לעתים קרובות מצאתי את עצמי מדפדף בספר בכדי למצוא את המידע אותו אני מבקש, מכיוון שחלוקת התוכן בין עמודי הספר לוקה בחסר.
בנוסף יש לציין שבהדפסה הראשונה של הספר יש מספר רב של תיקונים (גם לשוניים וגם ברמת החוקים) לתוכן בספר.

סיכום

משחק התפקידים של "שיר של אש ושל קרח" מומלץ לכל מי שאוהב את העולם ורוצה לשחק בו, או למי שמחפש באופן כללי משחק תפקידים בעל אופי ריאליסטי ואפל, רווי בתככים ובמזימות ואכזרי עד לעומק נשמתו. זה לא משחק לרכי הלב או לכאלו שמעריכים איזון. עם זאת, הספר היה יכול להיות טוב יותר אם פרק המנחה היה מכיל יותר מידע, אם היה מאורגן בצורה טובה יותר, ואם הוא היה מכיל יותר מידע משחקי שמאפשר להרחיב אופקים מעבר לבסיס - קסם, יצורים מופלאים וכך הלאה.
לסיכום, מדובר במשחק טוב שמספק את הסחורה.

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

דרקוניקון 2017
ה אוג 24, 2017
אייקון 2017
א אוק 08, 2017

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.