Starfinder Core Rulebook, לייזרים וחלליות עם פאת'פיינדר

פורסם ב05 ספטמבר 2017
נכתב על ידי חגי

Starfinder Core Rulebook, לייזרים וחלליות עם מבוכים ודרקונים

שם המוצר: Starfinder Core Rulebook

שיטה: Starfinder

כותבים: James L. Sutter, Owen K.C. Stephens, Rob McCreary, Amanda Hamon-Kunz, Jason Keeley

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: 528 עמודים

מוציא לאור: Paizo

מחיר מומלץ לצרכן: 60 דולר

דרוג המוצר: 4 מתוך 5


"מגלי הכוכבים" או סטארפיינדר היא שיטת משחק מבוססת על הרשיון הפתוח של ק20 (המכאניקה הבסיסית של המהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים). סטארפיינדר היא משחק הספין-אוף העתידני של פאת'פיינדר, אחת משתי שיטות משחק התפקידים השולחני הנמכרות בעולם, לצד מבוכים ודרקונים.

השיטה של סטארפיינדר דומה לזו של פאת'פיינדר אך היא מכילה שינויים ותיקונים שונים. ספר השיטה מגיע עם עולם מערכה מוכן – מערכת השמש "עולמות הברית" – שהוא למעשה אותו עולם המערכה של פאת'פיינדר, גולאריון, אלפי שנים בעתיד.

ספר הכללים הבסיסי של סטארפיינדר הוא ספר-שיטה מסיבי בן למעלה מ-500 עמודים, אך הוא מכיל את כל התוכן הדרוש לשחקן, את רוב התוכן הדרוש למנחה, וכן מידע על עולם המערכה ומספר חוקים חלופיים.

סקירה זו נכתבה על סמך קריאה של הספר הדיגיטלי ועיון בספר הפיזי.

עיצוב ואומנות

שיטת העימוד וחלוקת הטקסט של סטארפיינדר דומה לזו של פאת'פיינדר. רוב הטקסט מופיע בשתי עמודות. הכותרות בולטות וצבועות בנפרד. תוכן נוסף מופיע בטבלאות צבעוניות או בתיבות-טקסט כהות בשולי העמודים.

לצד כל עמוד מופיעה עמודה עם שמות הפרקים בספר, והיא מזכירה לקורא לא רק באיזה פרק הוא נמצא, אלא גם מה סדר הפרקים. מצד שני, לטעמי היא מעמיסה על הדף – ברגע שישנם גם טבלה, איור או תיבת-טקסט – עמודת הפרקים פשוט מכבידה על הקריאה של הטקסט הרגיל.

כל פרק נפתח באיור שער ובהקדמה שסוקרת בקצרה את התוכן שיוצג בפרק, כך שהנחיתה אל כל פרק היא יחסית רכה.

האומנות דומה מאוד לזו של פאת'פיינדר – היא צבעונית, מלאת אקשן ומדויקת. אבל היא גם טובה יותר מהאומנות של פאת'פיינדר משתי סיבות:
ראשית, בפאת'פיינדר, הדמויות המאוירות סבלו כמעט תמיד מעומס פריטים שהן נושאות עליהן (לדוגמה: מכשפים שלובשים עשרות מבחנות ועצמות שמושחלות להם בבגדים).
שנית, בפאת'פיינדר הייתה לעתים קרובות הצגה מאוד סקסיסטית של דמויות נשיות. דמויות שאמורות היו לייצג הרפתקניות מנוסות באמצע קרב עכברושי-ענק בביוב העירוני, אוירו תדיר כשהן עוטות לבוש חושפני עם סרטים מתנפנפים או שריון-חזה שהותאם לעשות פוש-אפ. בסטארפיינדר קשה הרבה יותר למצוא את הבעיות הללו. הדמויות מוצגות כמעט תמיד כשהן עוטות חליפות-חלל או אפודי-מגן צבאיים שמכסים כמעט את כל הגוף.

לשם ההמחשה, צירפתי תמונה המציגה שתי דמויות אייקוניות מספרי הכללים הבסיסיים של השיטות – הטכנו-קוסמת של סטארפיינדר, עם מעיל עור וחולצה שמגלה את הפופיק, לצד הכושפת של פאת'פיינדר עם הסרטים המתנפנפים, הצמות הארוכות, והגלימה שמגיעה משום מה מבין הרגליים בלי לכסות את התחת.

Starfinder art

עכשיו דמיינו ששתיהן צריכות לזוז ממקום למקום במערה טחובה, בעודן נלחמות בהידרה רב-ראשית.

עולם המערכה

עולם המערכה של סטארפיינדר הוא "עולמות הברית" – מערכת השמש המתורבתת, בה רוב הכוחות הפוליטיים נמצאים בשלום יחסי אך עם תככים רבים מתחת לפני השטח – והעולמות שמעבר לה, בהם יש עוד הרבה מה לחקור ולגלות.

"עולמות הברית" הם בעצם מערכת השמש שבה נמצא כוכב הלכת גולאריון – עולם המערכה הרשמי של משחק התפקידים פאת'פיינדר – אך כוכב הלכת נעלם באופן מסתורי והותיר אחריו רק את אלו מבניו שנמצאו באותה השעה בחלל החיצון. עולם הבית החדש של תושבי גולאריון הוא "תחנת החלל אבשלום", שמשמשת גם כבסיס הפעולה של "אגודת מגלי הכוכבים" – ארגון של הרפתקנים, מגלי עולמות וציידי אוצרות. כאשר אתם יוצרים דמות שחקן בשיטה, היא תהיה בדרך כלל חברה בארגון.

Starfinder SolarSystem

מאחר ועולם המערכה "גולאריון" הציג פנטזיה אפית קלאסית, גם בעולם של סטארפיינדר ישנם קסם, אלים, מישורים מקבילים – וכמובן: גובלינים. תושבי עולמות הברית משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת כל כך עד שהיא מסוגלת ליצור השפעות שבעבר דרוש היה קסם כדי להגיע אליהן, אך הם יודעים גם מתי עדיף להניח את המחשב בצד ולשלם לקוסם כדי שיעשה את העבודה. בנוסף, הם מכירים בקיומן של נשמות, של שדים ושל מלאכים, וסוגדים לאלים. רוב האלים של מערכת השמש הם אלים שהיו מוכרים גם בעבר הרחוק בגולאריון, אך מערכות היחסים ביניהם השתנו וחלקם נחלשו או נשכחו בשעה שאחרים גברו בעוצמתם.

הגזעים התבוניים של גולאריון כמו אלפים וגמדים עדיין קיימים, אך רובם נדירים מאוד והגזעים הנפוצים ביותר הם אלו שנחשבו או נחשבים לגזע הדומיננטי בעולם הבית שלהם – כמו בני האנוש, ומספר גזעים מכוכבי לכת אחרים. אחד הגזעים המעניינים הוא השיררן: גזע חרקי שפלש אל מערכת השמש כנחיל הרסני ואילץ את כל שאר הגזעים להתאחד, כשהוא עובר כל העת אבולוציות שעושות אותו מסוכן יותר ויותר – עד שלפתע עבר אבולוציה שעשתה אותו תבוני והעלימה את תודעת-הנחיל האלימה שלו.

השיטה

סטארפיינדר מבוססת על הרשיון הפתוח של שיטת ק20 והיא דומה מאוד למהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים. הצלחה וכשלון של פעולות נבדקות לפי גלגול של קובייה אחת בת 20 פאות כנגד מספר מטרה. השחקן מוסיף לתוצאת הקובייה מתאמים לפי מידת המיומנות של הדמות בפעולה, ואילו המנחה משנה את מספר המטרה למעלה או למטה לפי הקושי של הפעולה. אם התוצאה הסופית בקובייה שווה למספר המטרה או גבוה ממנו, הפעולה הצליחה. אם היא נמוכה ממנו, הפעולה נכשלה. עבור חלק מסוגי הבדיקות, תוצאה של 20 או של 1 בקובייה לפני הוספת מתאמים (מה שנקרא "20 טבעי" או "1 טבעי"), מביאים להצלחה או לכשלון (בהתאמה) אפילו אם התוצאה הסופית של הגלגול אמורה להביא לתוצאה אחרת.

לעתים שתי דמויות מבצעות "בדיקות נוגדות" ואז אין מספר מטרה, אלא שתי הדמויות מגלגלות זו כנגד זו ובעלת התוצאה הגבוהה יותר זוכה.

כאשר דמויות מתנסות בהרפתקאות וגוברות על אתגרים שונים, הן צוברות נסיון ומשתמשות בו כדי "לעלות דרגות". כאשר דמות עולה בדרגה, היא זוכה בכישורים נוספים וביכולות שונות.

עבור שחקנים שמכירים את שיטות המשחק פאת'פיינדר או את המהדורות השלישית או החמישית של מבוכים ודרקונים, לימוד השיטה של סטארפיינדר יהיה פשוט יחסית.

starfinder soldier

דמויות השחקן של סטארפיינדר הן הרפתקנים שחוצים את החלל תוך ציד אוצרות ומלחמה בכוחות האופל או בטבע האכזרי. הן משתייכות על פי רוב לאגודת מגלי הכוכבים, שבסיס האם שלה הוא תחנת החלל אבשלום. בדומה למהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים, דמות שחקן בשיטה נוצרת מתוך שילוב של רקע, גזע ומקצוע. בנוסף, דמויות שונות ישקיעו במיומנויות שונות או יבחרו בכשרונות וביכולות שונות מהמגוון שהמקצוע שלהן מציע, כך שהגיוון בין דמויות הוא רחב מאוד.

רקע מייצג את העיסוקים של הדמות (לדוגמה: טייס, מדען, צייד-ראשים) ומזכה אותה במיומנויות נוספות.

גזע מייצג את השיוך של הדמות לאחד מהגזעים התבוניים של עולמות הברית (לדוגמה: בן אנוש, שיררן או אנדרואיד) והוא מקנה לה תכונות נוספות ומאפייני גזע כמו ראיית חושך או טלפתיה.

מקצוע הוא הבחירה העיקרית ביצירת הדמות, ומייצג את הכוחות והמיומנויות העיקריים של הדמות – חייל שולט בעיקר בכלי נשק ובטקטיקות לחימה, טכנו-קוסם יודע בעיקר להטיל לחשים ואילו המכונאי ממוקד בעיקר בשימוש ובשיפור של טכנולוגיה. בניגוד לפאת'פיינדר או לרוב המהדורות של מבוכים ודרקונים, מקצוע מייצג את הכישורים של הדמות מבלי להסביר את המקור שלהם, ולכן הוא לא "נועל" את הרקע של הדמות. כך לדוגמה מקצוע החייל יכול להיות לוחם קומנדו מיומן, קוסם קרבי או חייל-על שעבר טיפולי העצמה גנטיים או טכנולוגיים. כתוצאה, מספר המקצועות קטן, אך כל מקצוע יכול להיבנות למספר כיוונים שונים של פיתוח יכולות. יוצא הדופן היחיד הוא כנראה מקצוע הסולארי (Solarian) המייצג כת של נזירים-לוחמים מיסטיים, שיודעים להשפיע על חלקיקי האור ועל כוח המשיכה. גם ההפרדה הקלאסית של מבוכים ודרקונים בין "קסם מקודש", "קסם מאגי" ו"כוחות פסיוניים" נזנחה, משום שהמקור ליכולות חשוב פחות מההשפעות שלהן.

המקצועות הקיימים בסטארפיינדר הם השגריר (ערמומי וכריזמטי, איש שידו בכל), המכונאי (מומחה במכונות או במחשבים ומלווה תמיד בבינה מלאכותית נאמנה), הסוכן (פושע, מרגל או מתנקש הפועל בצללים), החייל (שולט בטקטיקות ובכלי נשק), הסולארי (נזיר-לוחם שיכול להשפיע על חלקיקי האור ועל כוח המשיכה כדי ליצור כלי נשק או שריונות שעשויים מאור או מחושך), המיסטיקאי (מטיל לחשים עם אופי קמאי ומעודן, כמו טלפתיה וריפוי) והטכנו-קוסם (מטיל לחשים ישירים כמו כדורי אש או שליטה במכונות).

כמו במבוכים ודרקונים, גם בסטארפיינדר עיקר העיסוק במשחק הוא באתגרים קרביים של הדמויות. פרק הקרב מקיף ומאפשר טקטיקות שונות. המכאניקה פשוטה יותר מאשר בפאת'פיינדר ועדיין מאפשרת רוחב טקטי. חוץ מלזוז ולתקוף, דמויות יכולות לירות על מנת לאלץ את היריב להסתתר ולחפות על התנועה אחת של השנייה, לנסות לפרוק יריב מנשקו או להדוף אותו, לאלתר מחסה ארעי באמצעות אלמנטים בסביבה ולהפעיל על היריב שלל השפעות באמצעות קסם או טכנולוגיה מתקדמת – ואפילו לנסות למשוך את הנצרה מעל רימון שהיריב נושא עליו.

בתחום הקרב, סטארפיינדר מסובכת יותר מפאת'פיינדר בדבר אחד בלבד – כאשר רוצים לבדוק מהו כושר הלחימה של הדמות וכמה היא יכולה עוד לספוג, פאת'פיינדר עבדה עם ערך אבסטרקטי אחד, נקודות פגיעה. בסטארפיינדר יש לכל דמות שני ערכים: נקודות פגיעה מייצגות שלמות פיזית. יש יחסית מעט מהן והן מתחדשות לאט. נקודות סיבולת מייצגות את היכולת של הדמות לחמוק מפגיעה כחוט השערה או להדוף התקפה בצורה כזו שתהיה לא קטלנית והן "שומרות" על נקודות הפגיעה של הדמות. הן מתחדשות מהר.

בנוסף לפרק הקרב, סטארפיינדר מציעה פרק שלם נוסף העוסק בקרבות חלל, כולל תמרונים טקטיים של ספינות חלל וחלוקה של חבורת ההרפתקנים לצוות סיפון שבו כל אחד נושא באחריות שונה – החל בתפעול התותחים, דרך נהיגה והתחמקות ועד לנסיון להציף את רשת התקשורת של חללית האויב במידע לא-רלוונטי שיסיח אותה ויפגע בתפקוד שלה.

Starfinder VeskShipLarge

בזכות הטכנולוגיה המתקדמת של עולמות הברית, דמויות בסטארפיינדר אינן נדרשות לעושר בחפצי קסם כמו שנדרשו דמויות בעולם הפנטזיה האפית של פאת'פיינדר. כאשר הן צוברות ממון, הדמויות צפויות למצוא או לרכוש ציוד חדיש ומשוכלל יותר – אך שאינו קסום. רוב כלי הנשק והשריונות מגיעים במספר גרסאות, כאשר ציוד חדיש יותר ואפקטיבי יותר יהיה יקר יותר והוא מומלץ לדמויות מנוסות יותר. כך לדוגמה תחת הקטגוריה של "רובה לייזר" תמצאו 9 דגמים שונים הנבדלים זה מזה במחיר, בנזק שהם מסוגלים לגרום לו ובפונקציות נוספות כמו מצב ירי אוטומטי או ירי שמבעיר את המטרה. מלבד רובי הלייזר ורובי הקליע שנחשבים ציוד בסיסי ומיושן, הרפתקנים אמידים יכולים להרשות לעצמם גם טכנולוגיה מקפיאה, טייזרים מחשמלים ועוד.

ציוד קסום נשמר לאפקטים חזקים ויוצאי דופן במיוחד – ההסבר לזה הוא לא שקסם הוא נדיר ועוצמתי (הוא לא: קסם הוא נפוץ, ובדומה לטכנולוגיה גם הוא נחקר והתקדם באלפי השנים האחרונות) אלא שהטכנולוגיה היא פתרון זול יותר ומהימן יותר במרבית המקרים. כבר לא צריך למצוא כוהן שירפא אותך ממחלה משום שקיימים חיסונים, ולכן את הכוהן נצטרך רק בשביל להשתגר, לזמן מלאכים או להשיב את המתים לחיים. משום שהציוד הקסום היחיד שווה להשתמש בו הוא ציוד קסום חזק, דמויות מוגבלות במספר חפצי הקסם שהן יכולות ללבוש. אם החייל שלכם יסתובב ממקום למקום כשהוא עוטה שלוש טבעות קסם, זוג מגפיים קסומים, גלימה קסומה, שרביט וחגורה קסומה, החפצים הרבים יתחרו על שימוש בכמות אנרגיה שהסביבה לא יכולה לספק להם, ורובם פשוט יחדל לפעול עד שיורחק משאר חפצי הקסם.

סיכום

סטארפיינדר מציג עולם מערכה מעניין ושיטה מקיפה אך לא מורכבת יותר מדי. לטעמי זו שיטה מצוינת למי שמעוניין בפנטזיה אפית בחלל, ובמיוחד למי שכבר יש לו נסיון עם פאת'פיינדר או עם מבוכים ודרקונים. גם מבחינות נוספות, נראה לי שיוצרי השיטה השתפרו מאוד גם בכתיבת שיטה וגם בכתיבת עולם ועיצוב אומנותי ביחס לפאת'פיינדר (שהיא כבר שיטה בת כעשור).

ציון סופי: 4. אם אתם מחפשים פנטזיה אפית בחלל ומשחקיות טקטית, בהחלט כדאי לכם לבדוק את השיטה.

אודות חגי Google Plus

שחקן תפקידים מאז שהתוודע למבוכים ודרקונים ב-1996 וחובב מיתולוגיה ופולקלור מאז ומעולם. כותב שותף של "ואנור" ושל "מתוך האפלה".

מאמרים נוספים של כותב זה

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.