Cadwallon: City of Thieves לגנוב אוצרות ולנצח

פורסם ב29 יוני 2017
נכתב על ידי Dotan


שם המשחק: Cadwallon: City of Thieves

סוג: משחק לוח, עורמה, פנטזיה, מיניאטורות

מספר שחקנים: 2-4

זמן משחק: 45 דקות

גילאים: 10+

מוציא לאור: Fantasy Flight Games

מחיר מומלץ לצרכן: 40 דולר

דרוג: 3 מתוך 5


גנבים. שורצי-הצללים, מאחזי-העיניים, הרואים-ואינם-נראים. הגנב הקלאסי של עולם הפנטזיה הוא קודם כל מקצוען, שכן גנבים שאינם מקצוענים, פשוט אינם.
במשחק שמוקדש לדמות המרתקת הזאת, צריך להיות מהיר יותר מכולם, חכם יותר מכולם, וגם קצת מזל לא יזיק. ברוכים הבאים לעיר הגנבים - Cadwallon: City of Thieves

גנב היא דמות מרתקת – יש בה קצת מכל הדמויות האחרות של עולמות הפנטזיה: הגנב יודע להילחם (אולם מעדיף שלא לעשות זאת פנים אל פנים), מיומן באחיזת עיניים וזריזות שיכולות להיראות כמו קסם, מוצא את דרכו באיזורים עירוניים וגם באיזורי פרא, ובכלל: בכל מקום, בכל מצב, תמיד יימצא שימוש לגנב (אולי אציע את זה כסלוגן לגילדת הגנבים).

בשל חיבתי הרבה לגנבים (זו הדמות הראשונה ששיחקתי ב-D&D אי שם בכיתה ה', וסדרת משחקי Thief של Eidos היא סדרת המשחקים האהובה עליי), המשחק Cadwallon: City of Thieves שיצא לאור על ידי Fantasy Flight Games (במהדורה מחודשת) תפס את עיני די בקלות. אזהיר מראש, שכיום קשה למצוא את המשחק בחנויות מכיוון שהוא אינו מודפס יותר.

איך גנבים מתחילים

המשחק מיועד ל-2-4 שחקנים ומתרחש בעולם של Cadwallon. כל אחד מהשחקנים שולט בקבוצה בת ארבעה גנבים ומנסה להשיג כמה שיותר אוצרות שחבויים בבתים שונים ברובע הישנוני. הגנבים צריכים להתמודד מצד אחד עם הגנבים היריבים, ומצד שני עם אנשי המשמר שבשלב מסויים יבחינו בתנועה ערה ברחובות, יפעילו את האזעקה ויסגרו את שערי הרובע. מי שלא יימלט בזמן, ייתפס!

המשחק מגיע עם שמונה תרחישים לבחירה. כל תרחיש מוסיף לחוקי המשחק הכלליים חוקים/תנאים ספציפיים, כך שבכל תרחיש המשחק הוא קצת אחר.
אלמנטים נוספים במשחק הם יכולת מיוחדת לכל גנב, קלפי ארקנה (Arcana) שמעניקים לגנבים יכולות חד-פעמיות מיוחדות או משפיעים על המשחק בצורה אחרת, וקלפי משימה, שמייצגים דרישות של גילדת הגנבים. השחקן הראשון שבוחר לבצע משימה כזו מקבל בונוס כספי תמורתה, בהתאם למספר האוצרות של המשימה הספציפית שנאספו על ידו.

Cadwallon scenario

הכנת המשחק

בתחילת המשחק, יש לבחור תרחיש אחד מבין השמונה האפשריים ולהניח ליד לוח המשחק. כל שחקן בוחר כנופיית גנבים ולוקח את המיניאטורות המתאימות עם הבסיסים בצבע המתאים ואת הקלפים של הדמויות. כל שחקן מקבל 7 אסימוני פלסטיק אדומים שמייצגים את מספר הפעולות שיעמוד לרשותו בכל תור. לאחר מכן, יש להניח את סמן התור במשבצת הראשונה על גבי לוח התרחיש, ולהציב את השומרים במקומותיהם – אחד בחדר האוצר (Treasury) ואחד בחדר המשמר (Guard room).

בשלב הבא, יש לערבב את תיבות האוצר ולפזר אותן עם הפנים כלפי מטה בכל חדר על גבי הלוח. לאחר שבכל חדר/מבנה על הלוח ישנה תיבת אוצר אחת, יש להפוך את התיבות כך שהאוצרות יהיו גלויים.

יש לערבב את קלפי המשימות ולהניח שלושה קלפים גלויים על גבי לוח התרחיש. שאר הקלפים יונחו ליד לוח המשחק עם הפנים למטה. יש לערבב את קלפי הארקנה ולאפשר לכל שחקן לקחת 5 קלפים לתחילת המשחק. שאר הקלפים יונחו ליד לוח המשחק עם הפנים למטה.

לבסוף, יש לבחור מי יהיה השחקן הראשון, באמצעות קוביות או בכל דרך אחרת. לפי סדר המשחק, כל שחקן מניח דמות אחת במרווחים בין הבניינים, קרי, במשבצות שבהיקף של הלוח, עד שכל הדמויות ניצבות על היקף הלוח וכל דמות במשבצת משלה.

מהלך המשחק

כל שחקן בתורו:

  1. שולף קלף ארקנה.
  2. בוחר אחד משני השומרים ומגלגל קוביה עבורו. כל מספר בין 1 ל-5 יהיה מספר הצעדים שהשומר יעשה (את הכיוון בוחר השחקן). אם התקבלה תוצאה של 6 בקוביה, השומר לא זז בתור הזה.
  3. מפעיל את הדמויות שלו – לרשותו של כל שחקן עומדות 7 נקודות פעולה בתור. הנקודות הללו משותפות לכל הגנבים של אותו שחקן, כך שהוא מחליט כיצד ינצל אותן כדי להפעיל חלק מהגנבים שלו או את כולם.
  4. לאחר שהפעיל את הגנבים שלו לשביעות רצונו, השחקן מכריז על סיום התור.

לכל הדמויות במשחק ישנם שלושה מדדים: לחימה (Combat), תנועה (Movement) ויכולת חשיבה (Mind) שמשמשת בעת ניסיון לפרוץ תיבת אוצר נעולה. המדדים זהים עבור כל הדמויות (ר' הערה על כך בסוף הסקירה), ולכן הדבר היחידי שמבדיל ביניהן הוא היכולת המיוחדת שרשומה על הקלף של כל דמות.

האפשרויות העומדות לרשותו של כל שחקן בעת שהוא מפעיל את אחת מהדמויות שלו הן:
תנועה רציפה של מספר צעדים עד לערך התנועה המקסימלי (בדרך כלל 4 צעדים), או פעולה. הפעולות כוללות תקיפה של גנב יריב (אסור לתקוף את אנשי המשמר), פריצת מנעול ופריצה של תיבה בכוח. התנועה והפעולות דורשות שימוש בנקודת פעולה אחת, ופריצה בכוח דורשת שימוש בשתי נקודות פעולה. מכיוון שלכל שחקן יש בסך הכל 7 נקודות פעולה בתור אחד עבור כל הדמויות שלו, עליו לחשוב כיצד ירצה לחלק אותן, כאשר אין חובה להפעיל באותו תור את כל הדמויות. יש לשים לב שכל דמות מוגבלת לתנועה אחת ופעולה (לחימה/פריצה) אחת בתור, בסדר שיבחר השחקן (אם החליט לבצע את שתיהן).

הערות נוספות:

  1. בנוסף לתנועות והפעולות, כל דמות גם יכולה להשתמש ביכולת המיוחדת שלה בתורה, כאשר ישנן יכולות מיוחדות שדורשות שימוש בנקודות פעולה, ויש לקחת זאת בחשבון בתכנון התור.
  2. חשוב לשים לב שניתן להפעיל כל דמות פעם אחת בתור, ולאחר שדמות אחת הופעלה לא ניתן לחזור אליה באותו תור. לכן חשוב לתכנן את סדר הפעולה של הדמויות מראש.
  3. שחקן יכול בתורו לבחור למלא משימה של גילדת הגנבים באמצעות שימוש בשלוש נקודות פעולה (ר' בהמשך).

תנועה:

כאמור לעיל, באופן בסיסי כל דמות רשאית לנוע עד 4 צעדים בתמורה לנקודת פעולה אחת. יכולת מיוחדת של דמות או קלפי ארקנה מסויימים יכולים לשנות את יכולת התנועה של הדמות. דמויות אינן רשאיות לעבור דרך משבצות של דמויות אחרות במהלך תנועתן ויכולות להיכנס למשבצת שתפוסה על ידי דמות אחרת רק לצורך קרב. כניסה ויציאה ממבנים מתבצעת רק לפי החיצים הירוקים המצויירים על הלוח. קווים אדומים מסמלים שאין מעבר בין שתי המשבצות.

Cadwallon movement

פריצת תיבות:

כאשר דמות מסויימת מגיעה למשבצת שבה נמצאת תיבת אוצר, היא יכולה להשקיע נקודת פעולה אחת ולנסות לפרוץ את התיבה (יש לגלגל קוביה אחת, אם התוצאה שווה או קטנה מערך יכולת המחשבה של הדמות – קרי, 4 – הדמות הצליחה לפרוץ את התיבה), או שתי נקודות פעולה כדי לפרוץ בוודאות את התיבה.

ישנם מקרים במשחק שבהם יהיה צורך להפוך את האוצר, כלומר, כך שהציור של התיבה יהיה גלוי. במקרה כזה, התיבה מוגנת מפני פריצת המנעול ורק פריצה בכוח תאפשר לפתוח את התיבה ולהשיג את האוצר.
לאחר שהדמות הצליחה לפרוץ את התיבה באחת משתי הדרכים, השחקן מניח את האוצר על הקלף של הדמות. כל דמות יכולה לשאת איתה (על הקלף) עד 3 אוצרות. במצב שבו דמות משיגה אוצר רביעי, עליה להשליך את אחד האוצרות שהיא נושאת באופן מיידי. האוצר שהושלך מונח באחד החדרים הריקים על הלוח לבחירתה של הדמות.

קרבות:

קרב מתרחש כאשר דמות מסויימת (גנב/שומר) מגיעה למשבצת של דמות אחרת במסגרת תנועתה הרגילה, ומשתמשת בנקודת פעולה נוספת (מלבד זו של התנועה) כדי ליזום קרב. כל דמות מטילה קוביות לפי ערך הלחימה שלה, קרי, 2 קוביות.

מנגנון הקרב מאוד פשוט: התוקף מכריז את ערך הלחימה הכולל שלו, כלומר כמה קוביות הוא מגלגל (במידה וישנה תוספת מיכולת מיוחדת של דמות יש לציין זאת) ויכול לשחק קלף ארקנה. המגן מכריז את ערך הלחימה שלו ויכול לשחק קלף ארקנה. שני השחקנים מטילים את הקוביות, וכל שחקן בוחר קוביה אחת בעלת הערך הגבוה ביותר. השחקן בעל התוצאה הגבוהה יותר הוא המנצח. קלפי הארקנה שהתוקף/מגן בוחרים לשחק עשויים להשפיע על מהלך הקרב הבסיסי הנ"ל.

המנצח בקרב גונב אחד מהאוצרות של הדמות המפסידה (אם ישנם). אם למפסיד אין אוצרות, המנצח מקבל מהשחקן המפסיד שני מטבעות. בנוסף, המנצח מזיז את המפסיד שלושה צעדים אחורה בכיוון שיבחר המנצח.

Cadwallon guard attack

משימות של גילדת הגנבים:

המשימות הן אמצעי נוסף להרוויח כסף במהלך המשחק מאוצרות שהשחקן כבר צבר ונמצאים אצל הגנבים שלו. המשימות מאפשרות לפדות את ערכי האוצרות (מבלי לבזבז את האוצרות) ובדרך כלל נותנות עוד מספר מטבעות כבונוס עבור כל אוצר. מדובר בעסקה לא רעה, אולם המחיר של שלוש נקודות פעולה עלול לעכב מעט את פעילות השחקן באותו תור.

Cadwallon missions

סוף המשחק

בכל אחד מהתרחישים תישמע באחד הסיבובים האזעקה. במצב כזה, המשמר סוגר חלק מהיציאות מהרובע בניסיון להקשות על הגנבים להימלט. רק בשלב זה הגנבים יכולים לנסות לצאת מהרובע עם השלל, וכל גנב שלא מצליח לצאת מהרובע עד הסיבוב האחרון נתפס והשלל שצבר אובד ואיננו נחשב בספירת הנקודות בסוף המשחק. בנוסף, כל שחקן מפסיד שלוש נקודות עבור כל גנב שלא הצליח לצאת מהרובע עד סיום המשחק. השחקן עם הכי הרבה נקודות בסוף המשחק הוא המנצח.

חוות דעת אישית

חרף החיבה שלי לגנבים, היחס שלי למשחק הוא פושר, מכיוון שנקודת החולשה העיקרית שלו היא שחסר בו עומק. מנגד, אם יודעים זאת מראש, אפשר בהחלט להנות מהמשחק כמשחק קליל שלא דורש הרבה משאבים מחשבתיים.

כאמור, מדובר במשחק די פשוט מבחינת העיצוב. אין הרבה חוקים וכללים שצריך לזכור, ותוך סיבוב או שניים כבר די ברור מה אפשר לעשות ומה צריך לעשות. גם חוברת החוקים, על אף שאינה קצרה, מסבירה את הדברים בצורה די ברורה ואין הרבה מקום לאי-הבנות. מכאן גם נובע אורך ממוצע של משחק – אחרי שמבינים מה קורה ומה צריך לעשות, המשחק כבר די זורם. זה יתרון שמתחבר לפשטות ולעובדה שאין בו רובד עמוק. גם זה כמובן תלוי בחברי הקבוצה, אבל הנקודה היא שאפשר לשחק אותו במהירות יחסית וכן להרגיש שקיבלת משהו מהמשחק.

אחד הדברים הבולטים במשחק (לפחות בהתחלה) הוא העובדה שהמדדים של כל הגנבים השונים הם זהים, חרף השוני המובהק בין כל גנב וגנב (בתוך הקבוצות ובין הקבוצות) מבחינה ויזואלית ומבחינת היכולות המיוחדות. מכיוון שלא מדובר בארבעה "חיילים" גנריים בצבע מסויים, חוסר הבדל משמעותי בין הדמויות מאוד מורגש וקצת מפליא אפילו, אבל לא כולם חושבים כך. לדיון נרחב בנושא, ראו למשל כאן. אפשר בהחלט להתגבר על עניין הזה, אבל זה מרגיש קצת מפוספס (למרות שכאמור בלינק שלעיל, ישנם שחקנים שמרגישים שאין בזה צורך).

נקודת חולשה נוספת היא שאלמנט הקרב פשוט מדי (מבוסס קוביות עם תוספות של בונוס מקלפי ארקנה) ולא עושה שימוש בשלל המיומנויות של דמות הגנב (חמיקה בצללים, דקירה בגב, התחזות ועוד). הקלפים מנסים לעשות זאת, אבל לטעמי, המימד "הגנבי" הארדקור חסר במשחק שבו כל הדמויות הראשיות הן גנבים.

התרחישים השונים הם אלמנט שבהחלט הופך את המשחק למעניין, מכיוון שהם מגוונים ודורשים מהשחקן לשחק בצורה שונה בכל תרחיש. עם זאת, לא הזדמן לי לשחק בכולם, מכיוון שהמשחק לא תפס את הקבוצה שלי מספיק חזק כדי לנסות אותם.

איכות ההפקה כמובן גבוהה, המיניאטורות יפהפיות והלוח מדמה היטב עיר ביניימית אפלולית עם הרבה פינות חשוכות ואוצרות שמחכים להימצא. למשחק גם ישנה הרחבה שנקראת The King of Ashes, לא יצא לי לשחק בה, אבל היא נראית מעניינת (מתרחשת לפחות בחלקה במערות הקבורה שמתחת לעיר).
יש גם גרסא לאייפד שעשויה היטב ומהווה העתק מדוייק של המקור.           

לסיכום, מדובר במשחק עם פוטנציאל לעומק, שלטעמי נשאר במים הרדודים. על הקופסה כתוב שהוא מיועד לגילאי 10 ומעלה. אולי בקצה התחתון של טווח הגילאים הוא מספק חוויה טובה יותר. כמו שכתבתי בתחילה, כיום המשחק אינו מודפס יותר, כך שזהו אתגר בפני עצמו למצוא עותק שלו.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.