Elfenland - מסע בעולם פנטזיה קסום

פורסם ב22 יוני 2017
נכתב על ידי Dotan


שם המשחק: Elfenland

סוג: משחק לוח, משפחתי, פנטזיה, יורו

מספר שחקנים: 2-6

זמן משחק: 60-90 דקות

גילאים: 10+

מוציא לאור: Rio Grande Games

מחיר מומלץ לצרכן: 45 דולר

דרוג: 5 מתוך 5


 

Elfenland הוא משחק לחובבי טיולים ופנטזיה. תארו לכם לחיות במקום שבו אפשר לטוס מעל הרים על גבי דרקונים או עננים, לרכוב במישורים וביערות על גבי חזירי ענק או חדי-קרן, או לנסוע בעגלה טרולית, אופני אלפים או רפסודות ברחבי ממלכת אלפים קסומה...

תוסיפו לזה אלמנט תחרותי ותקבלו את Elfenland של Alan R. Moon, שנבחר ל-Spiel des Jahres לשנת 1998! המשחק יצא לפני המשחק הידוע ביותר של אלן  Ticket to Ride, שגם זכה ב SdJ.

אמצעי תחבורה שונים עומדים לרשות האלפים הצעירים, שצריכים לעבור במישורים, יערות, הרים, מדבריות, נהרות ואגמים בדרכם להכרת הממלכה שבה הם חיים. לא מדובר באמצעי תחבורה שגרתיים במיוחד - תארו לכם שבמקום בר-מצווה, הייתם צריכים לטוס מעל הרים על גבי דרקונים או עננים, לרכוב במישורים וביערות על גבי חזירי ענק או חדי-קרן, או לנסוע בעגלה טרולית, אופני אלפים או רפסודות ברחבי ממלכת האלפים, וכל זה במסגרת תחרות מי יגיע ראשון?!

Elfenland game

המשחק מתחיל

Elfenland כולל לוח יפהפה של ממלכת האלפים, קלפים וטוקנים של אמצעי התחבורה השונים שעומדים לרשות נסיכי האלפים, סמנים שהשחקנים צריכים לאסוף כדי "להוכיח" שביקרו בערים השונות בממלכה, מגפיים שמסמנים את מיקומם של השחקנים על גבי הלוח בכל רגע, ומספר קלפים נוספים כפי שיפורט בהמשך.

לפני תחילת המשחק, ממקמים את הלוח על השולחן וכל שחקן בוחר צבע ולוקח את המגף והסמנים בצבע שלו, טוקן אחד של מכשול (obstacle) וטבלת אמצעי תחבורה. את המגף כל השחקנים מניחים בעיר הבירה Elvenhold, ואת הסמנים השחקנים מניחים בערים השונות בממלכה, סמן אחד בכל עיר. את ארבעת הקלפים הממוספרים שמסמלים את מספר הסיבוב מניחים לפי הסדר בפינה הימנית-עליונה של המפה.

לאחר מכן, לוקחים את כל הטוקנים של אמצעי התחבורה (ללא סמנים של מכשולים, אם נותרו), מערבבים אותם ומניחים בתפזורת עם הפנים למטה ליד הלוח. בנוסף, יש להוציא 5 טוקנים מהערימה/שקיק ולהניח אותם עם הפנים כלפי מעלה לצד הלוח. בכל רגע נתון במשחק צריכים להיות 5 סמנים גלויים ליד הלוח.
מחליטים מי יהיה השחקן הראשון, שמקבל את הקלף שמייצג זאת, ואפשר להתחיל!

Elfenland start

מהות המשחק Elfenland היא לבקר בכמה שיותר ערים בממלכה עד סוף המשחק. בפעם הראשונה שהשחקן מגיע לעיר מסויימת, הוא לוקח את הסמן בצבע שלו ומניח לידו. בסוף המשחק כל שחקן סופר כמה סמנים לקח (או לחילופין כמה סמנים נותרו על הלוח) וכך יודע בכמה ערים ביקר.
מי שביקר במספר הרב ביותר של ערים, הוא המנצח במשחק.

מהלך המשחק

התנועה בין הערים היא לב המשחק. ישנם 5 סוגי איזורים על הלוח, ו-7 אמצעי תחבורה, כאשר כל אמצעי תחבורה יכול לנוע רק בדרכים מסויימות. כללי התנועה מופיעים בטבלת אמצעי התחבורה ומוסברים בהמשך (סעיפים 4 ו-5 להלן).
בשלב הראשון של הסיבוב, השחקנים יקצו אמצעי תחבורה לדרכים מסויימות לבחירתם, כאשר הקצאה של שחקן אחד בדרך מסויימת תקבע את אופן השימוש בדרך הזאת לאותו סיבוב עבור כל השחקנים.
בשלב השני של הסיבוב, השחקנים ישתמשו (ישלמו) בקלפים שבידם כדי להשתמש באמצעי התחבורה שנקבעו על המפה. חשוב: לא ניתן לנוע במהלך סיבוב מסויים על דרך שלא הוקצה לה אף אמצעי תחבורה (טוקן) בשלב הראשון של הסיבוב.

כל סיבוב מתחלק ל-6 שלבים:

    1. חלוקת קלפים – בסיבוב הראשון, השחקן הראשון מערבב את קלפי התנועה ומחלק לכל שחקן 8 קלפים. בסיבובים הבאים בדרך כלל נותרים לשחקנים קלפים ביד, ולכן, השחקן הראשון מערבב את הקלפים המשומשים ביחד עם הקלפים הנותרים ומחלק לכל שחקן קלפים לפי הצורך, כך שכל שחקן משלים את מספר הקלפים שלו ל-8.
    2. שליפת סמן סמוי – לפי סדר המשחק, כל שחקן לוקח אחד מערימת הטוקנים ההפוכים/מהשקיק (כלומר, השליפה היא אקראית), מסתכל בו ומניח אותו מולו עם הפנים למטה. טוקן זה נשאר סמוי מעיני שאר השחקנים.
      הערה: לשחקן יכולים להיות שני טוקנים סמויים בסיבוב מסויים, אם השחקן בחר להשאיר בידיו טוקן סמוי מהסיבוב הקודם. ר' סעיף 6.
    3. שליפת סמנים גלויים – לפי סדר המשחק, כל שחקן יכול לבחור לקחת אחד מחמשת הסמנים הגלויים ליד הלוח, או סמן אקראי מהערימה כמו בשלב הקודם. אם השחקן לוקח אחד מהסמנים הגלויים, מיד צריך להפוך סמן נוסף, כך שתמיד יהיו 5 סמנים גלויים על השולחן.
      השחקנים ממשיכים לקחת סמנים לפי הסדר, עד שלכל שחקן יש ארבעה או חמישה סמנים בסך הכל: אחד או שניים סמויים ושלושה או ארבעה גלויים, בהתאם להתנהלות השחקן בסיבוב הקודם.
    4. תכנון התנועה – לפי סדר המשחק, כל שחקן בוחר האם להניח סמן על דרך מסויימת בלוח, או לדלג על תורו. יש להניח סמנים בהתאם למגבלות המופיעות בטבלת התנועה. לדוגמא, אי אפשר להניח טוקן של חזיר ענק על דרכים שעוברות במדבר, בהרים או בים; המשמעות היא שניתן לרכוב על חזיר ענק רק בדרכים שעוברות במישורים או ביערות. Elfenland table
    5. הנחת מכשול: במקום להניח סמן רגיל, כל שחקן רשאי להשתמש בשלב זה בסמן המכשול שיש ברשותו. זהו מהלך חד-פעמי שאמור להקשות על המעבר בדרך מסויימת, מכיוון שהוא מחייב שימוש בקלף נוסף מעבר למה שנדרש בדרך כלל. ניתן להניח סמן מכשול רק בדרך שכבר יש בה סמן רגיל, ולא ניתן להניחו בנהרות או אגמים.
      אם שחקן בחר שלא להניח סמן, שאר השחקנים ממשיכים להניח סמנים לפי הסדר, והשחקן שדילג על תורו יוכל להניח סמן בתורו הבא. עם זאת, ברגע שכל השחקנים מדלגים על תורם, שלב תכנון התנועה מסתיים.
    6. תנועה – כל שחקן בתורו מניע את המגף שלו בדרכים שהוא בוחר, בתנאי שהוא יכול "לשלם" את הקלפים שכל דרך דורשת בהתאם לטוקן שמונח עליה. כל שחקן יכול לנוע בכמה דרכים שיבחר, לפי חוקי המשחק.

Elfenland progress

סוף הסיבוב – לאחר שכל השחקנים מסיימים את תנועתם, יש לבצע את הפעולות הבאות:

החלפת קלף הסיבוב לקלף הבא והעברת קלף השחקן הראשון לשחקן שמשמאל.
כל שחקן משליך את כל הסמנים שנותרו לו, למעט טוקן אחד לבחירתו (גלוי או סמוי) וטוקן המכשול אם לא השתמש בו עדיין.
יש להוריד את כל הסמנים המשומשים מהמפה ולהחזירם לערימה/שקיק תוך ערבוב. חמשת הסמנים הגלויים נשארים במקומם לצד הלוח.
סמנים של מכשולים שהונחו על הלוח מוצאים מהמשחק לחלוטין.
אם לשחקן יש יותר מארבעה קלפי תנועה ביד בסוף הסיבוב, עליו לזרוק קלפים עד שיישארו לו ארבעה בלבד.
המשחק מסתיים בסוף הסיבוב הרביעי. השחקנים מונים את הסמנים שהצליחו לקחת במהלך המשחק, והשחקן עם המספר הרב ביותר מנצח. במקרה של תיקו, השחקן שסיים את המשחק עם יותר קלפי תנועה הוא המנצח. בנוסף, אם שחקן מסויים הצליח לאסוף את כל הסמנים שלו לפני תום הסיבוב השלישי, הוא מוכרז כמנצח.

חוות דעת אישית

Elfenland הוא משחק יפהפה ומרתק. הציורים צבעוניים ונעימים לעין ושואבים את השחקן בקלות לתוך עולם הפנטזיה של המשחק.

מנגנון המשחק דורש הרבה מאוד מחשבה ותכנון כיצד לשרשר בצורה הטובה ביותר את התנועה כדי למצות את אפשרויות התנועה בסיבוב מסויים (קרי, להגיע לכמה שיותר ערים בכל סיבוב), ומהלכים מוצלחים מתגמלים מאוד גם ברמת המשחק וגם ברמה האישית. שיחקתי במשחק מספר פעמים ורק פעם אחת ראיתי שחקן שהצליח להגיע לכל הערים שלו ולקבל ציון מושלם של 20, וזה היה מרשים.

משחק של ארבעה סיבובים נשמע קצת קצר בהתחלה, אבל החוויה היא חוויה של משחק מלא ואפשר ליהנות ממנו מאוד, אם השחקנים אוהבים משחקי תכנון וחישובי מסלול.
באופן כללי, אין אינטראקציה ישירה בין השחקנים; לכאורה "כל שחקן משחק את המשחק שלו", מכיוון שהוא נע על גבי הלוח ואוסף רק את הסמנים שלו, אולם בהחלט יש לשחקנים יכולת להשפיע על שחקנים אחרים.

שימוש במכשולים (שבדרך כלל מתרחש לקראת סוף המשחק ועלול להפיל תוכניות על חודו של קלף אחד נוסף) מאפשר לשחקנים להשפיע באופן ישיר על תוכניות של שחקנים אחרים. שימוש בטוקן מסויים בדרך מסויימת יכול לעזור מאוד לשחקן אחד ולהפריע מאוד לשחקן אחר, כתלות בקלפים הזמינים להם באותו סיבוב, אולם זו השפעה עקיפה, מכיוון שברוב המקרים השחקנים לא יודעים ואפילו לא יכולים לנחש את תוכניותיהם של השחקנים היריבים לפני הנחת הטוקנים על הלוח.

חוקי המשחק מציעים וריאציה לשחקנים מנוסים בדמות קלפי ערים. המשחק מגיע עם 12 קלפי ערים, ואם השחקנים בוחרים להשתמש בהם, כל אחד מהם יקבל קלף עיר בתחילת המשחק. עיר זו תהיה משימתו של השחקן במשחק, כלומר, על השחקן לשאוף להגיע לעיר הזאת בסוף המשחק. המשחק משוחק כרגיל, ובסופו השחקנים מונים את הסמנים שהצליחו לאסוף וכן בודקים עד כמה הם מרוחקים מעיר המטרה שלהם, כאשר על כל עיר בין המיקום הסופי לבין עיר המטרה, השחקן מאבד נקודה. אם לאחר ספירת הסמנים והחסרת נקודות עבור מרחק (אם השחקן לא הגיע לעיר המטרה) ישנו תיקו בין שני שחקנים או יותר, השחקן הקרוב ביותר לעיר המטרה הוא המנצח.

לא ניסיתי את הווריאציה הזאת, אבל היא נשמעת לי מצויינת בתור אופציה להפיח עניין במשחק אצל שחקנים שכבר מכירים היטב את המשחק הבסיסי. גם בלי הווריאציה, לדעתי יש למשחק אורך חיים לא קצר, מכיוון שכל משחק נראה אחרת מבחינת אפשרויות התנועה בכל סיבוב.

המשחק הזה מוצא חן בעיניי מאוד מכיוון שהוא יחסית קל להסבר, אולם יש לו עומק שיכול לאתגר הרבה אנשים, וכל זה ארוז במעטפת יפהפייה של עולם פנטזיה שמושך אותך פנימה. מומלץ לחובבי אסטרטגיה ונמנעי עימותים באשר הם.

מהדורה חדשה: Elfenroads

הערה: בשנת 2015 יצאה למשחק גרסה מחודשת בשם Elfenroads. לא שיחקתי בגרסה זו, ולכן התיאור שלה מבוסס רק על האתר הרשמי וביקורות אחרות שקראתי, אולם סברתי שראוי ליידע את הקוראים על קיומה.

גרסה זו כוללת את המשחק המקורי עם גרפיקה מחודשת ויותר "ריאליסטית" (ככל שעולם פנטזיה יכול להיות ריאליסטי...) לעומת המשחק המקורי משנת 1998, ושתי הרחבות בשם Elfengold ו-Elfensea.

Elfengold מוסיפה למשחק אלמנט של bidding על טוקנים של אמצעי תחבורה באמצעות מטבעות זהב שניתן להרוויח בערים השונות על הלוח. כמו כן ישנם קסמים ומכשול נוסף בדמות מפלצת ים, והמשחק מתארך ל-6 סיבובים. התיאור של

Elfensea דומה לתיאור של Elfenland אולם מדובר בלוח משחק אחר שמבוסס הרבה יותר על תנועה ימית (למשל, לוויתן מחליף את האופניים והעגלות מ-Elfenland). להבנתי, ישנם הבדלים נוספים בין המשחקים, אולם לא התעמקתי בהם. מה שבטוח, מדובר בחבילה נאה של הרפתקאות שיכולה לספק שעות רבות של הנאה.

Elfenroads

 

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.