Eldritch Horror

פורסם ב24 מרס 2014
נכתב על ידי האיש הזקן

Eldtrich Horror משחק לוח, אימה, שיתופי, קתולהו

שם המשחק: Eldritch Horror

סוג: משחק לוח, אימה, שיתופי, הרפתקה

מספר שחקנים: 1-8

זמן משחק: 120-180 דקות

גילאים: 13+

מוציא לאור: Fantasy Flight Games

מחיר מומלץ לצרכן: 60 דולר

דרוג: 4.5 מתוך 5


במשחק הלוח אלדריץ' הורר (Eldritch Horror) העתיקים קמים מהמצולות במטרה לתבוע בחזרה את השייך להם – כדור הארץ! בעוד מרבית האנושות חסרת אונים ואף לא מודעת לאיום שמרחף מעליה, קומץ קטן של חוקרים מהווה את קו ההגנה האחרון. 
ברוכים ל- Eldritch Horror, משחק לוח שיתופי בו אתם משחקים את החוקרים במאבק כמעט אבוד כנגד האימה. 
משחק לוח זה הוא רק האחרון בסדרה ארוכה של משחקים המבוססים על מיתוס האימה של לאבקראפט. משחק הלוח הידוע ביותר בסוגה זו הוא Arkham horror, ובנוסף יש גם את Elder Sign (מבוסס קוביות), Cthulhu Wars (משחק מלחמה) ועוד.

מבחינה מכאנית Eldritch Horror הוא משחק לוח כבד יחסית, שיקח אתכם להרפתקה במשך ערב שלם, ומהווה בעיניי מהדורה משופרת של Arkham horror.

העולם של קת'ולהו... Eldritch Horror

משחק הלוח מתאר את העולם תחת איום: אחד מהעתיקים מנסה לפלוש אליו – ואנו צריכים לעצור אותו! אם החוקרים שלכם חכמים ומוצלחים במיוחד, ניתן לעצור את העתיק על ידי פתירה של שלושה קלפי מסתורין. קלפי המסתורין ייחודיים לכל עתיק – כך שהמסתורין של קת'ולהו שונה מזה של יוג-סותות'. בנוסף, יש את מדד האבדון, אם הוא מגיע לאפס – העתיק מתעורר, וכעת כדי לעצור אותו צריך לפתור הן את שלושת קלפי המסתורין, והן את המסתורין האחרון! לרוב מדובר בהבסת העתיק בקרב, אך לא תמיד.

Eldritch-enemy משחק לוח אימה horror קתולהו

איך מפסידים במשחק? בתחילת כל משחק יש לנו חבילת מיתוס ובסוף כל תור שולפים אחד מהם, אם כל הקלפים בחבילה אוזלים – החוקרים נכשלו. לעתים יש מצבים נוספים שיכולים להוביל להפסד של החוקרים בהתאם לעתיק שמולו נלחמים או לקלפי המיתוס עצמם.

משחק הלוח עצמו נוטף תמה ומכניס אתכם לאווירת האימה וההרפתקנות של תחילת המאה ה-20, וכיאות הוא מציג בפניכם מפה נאה ביותר של העולם:

Eldritch board מפה אימה horror משחק

המפה מחולקת למספר אזורים ובהם ערים, שטחי פרא ונתיבים ימיים. בכל אזור כזה אפשר לבצע התקלות רגילה, שמשתנה בהתאם לסוג האזור. בדומה ל Arkham Horror, הערים מחולקות לארבע קבוצות: אמריקה (רקע ירוק), אירופה (רקע כתום), אסיה (רקע סגול) וערים כלליות (ללא רקע כלל).

יש עוד שישה אזורים שאליהם אפשר לצאת במסעות מחקר – הפירמידות, לב אפריקה, טונגסקה, אנטרטיקה, הימלאיה, והאמזונס. לכל אזור כזה יש התקלויות ייחודיות וסיכוי טוב לקבל הטבות משמעותיות – אם מצליחים להתגבר על הסכנה!

ואחרונים חביבים - החוקרים עצמם! כל שחקן ב-Eldritch Horror מגלם את דמותו של החוקר אותו הוא משחק – אפשר לטעון שזה מאפיין של משחק תפקידים ולא של משחק לוח, אבל בפועל Eldritch Horror הוא משחק עם סיפור, ובלי דמויות ראשיות, איך אפשר לטוות את העלילה? מי ששיחק ב Arkham Horror יכיר את השמות ואת הסיפורים שלהם, כל החוקרים שאובים משם, למרות שחלקם מופיעים בהרחבות.

כל אחד מהחוקרים הוא אישיות רבת-עצמה, אך לא על-טבעית – למרות שחלקם יודעים להשתמש בקסם. לכל חוקר יש מספר תכונות, סמן מקרטון שמייצג את מיקומו במפה, חפצים עמם הוא מתחיל, סיפור רקע, וחשוב מכל – תיאור קצו של החוקר, שמשתנה אם הוא גוסס למוות או נכנע לטירוף במהלך המשחק.

חוקי המשחק

אז בוא נחזור לחוקרים, עברו שתי שורות מאז שדיברנו עליהם :-), נתחיל בלהסתכל על ליאו אנדרסון, חוקר ארצות:Eldritch-hero חוקר משחק לוח אימה אלדריץ' horrorבתחתית הקלף מופיעים חמישה מספרים בצבעים שונים – אלו מייצגים את תכונות הדמות. ההצלחה במשחק נקבעת בבדיקות כשבכל בדיקה מופיע סוג התכונה הנבדקת (רצון, כוח, ידע, תפיסה, השפעה). מגלגלים מספר קוביות השווה לדירוג הדמות באותה תכונה – אם יש לנו הצלחה אחת לפחות (גלגול של 5 ומעלה בקוביה נספרת כהצלחה), עברנו את הבדיקה! פרטים חשובים נוספים בקלף הם מד הבריאות ומד השפיות של הדמות: אם אחד מהם מגיע לאפס, הדמות גוססת או משתגעת בהתאמה.

Eldrith horror מורכב מרצף הוא ארוך של בדיקות, הנקבעות לפי ההתקלויות, היכולות והמפלצות שבהם אנחנו נלחמים. ניתן לגלגל יותר (או פחות) קוביות בהתאם לתנאי הבדיקה, בעלי-ברית וחפצים המסייעים, אם שיפרנו את התכונה במהלך המשחק וכך הלאה. בנוסף, יש חפצים שמאפשרים לנו גלגול חוזר, מוסיפים 1+ לאחת הקוביות וכך הלאה.

המשחק עצמו מתנהל בתורות, כשבכל תור יש שלושה שלבים עיקריים. כל שחקן משלים את הפעולות שלו בשלב הנוכחי, ורק אז עוברים לשלב הבא.

שלב הפעולות – כל חוקר יכול לבצע שתי פעולות שחייבות להיות שונות. הפעולות מתחלקות לפעולות כלליות שהן – תנועה (משבצת אחת), רכישת כרטיס אוניה או רכבת, שמאפשר לנוע עוד משבצת בפעולת תנועה (רק בעיר), רכישה של חפצים/בעלי-ברית ע"י בדיקת השפעה (רק בעיר, ללא מפלצת), מנוחה שמעלה ב-1 את השפיות והבריאות (ללא מפלצת), החלפת משאבים עם דמות באותה משבצת.
בנוסף ניתן להפעיל פעולות מיוחדות שנובעות מיכולות הדמות, המשאבים שהוא נושא או קלפים מיוחדים במשחק.

שלב ההתקלויות – קרבות וכל היתר. אם החוקר נמצא באותה משבצת עם מפלצת, הוא חייב ראשית להלחם בכל המפלצות שעמו. אם לא הייתה מראש מפלצת באותה משבצת, או החוקר הביס את כולן, הוא יכול לבצע התקלות אחת לבחירתו:
- התקלות אקראית המשתנה לפי סוג המשבצת – עיר, עיר עם שם, ים או פרא.
- אם קיים במקום סמן רמז, הוא יכול לבצע התקלות מחקר. לכל עתיק יש התקלויות מחקר ייחודיות לו. רמזים לרוב מהווים מפתח לפתרון המסתורין.
- אם יש במקום שער לעולם החיצון, הוא יכול לבחור להכנס לשער ולנסות לסגור אותו. זוהי לרוב התקלות מורכבת, בה יש יותר מבדיקה אחת. לעתים קרובות נדרשים רמזים על מנת לסגור שערים.
- אם הוא נמצא במקום עם סמן משלחת המחקר, הוא יכול לצאת למשלחת, גם זוהי התקלות מורכבת המצריכה יותר מבדיקה אחת.
- אם יש שמועה זדונית, החוקר יכול לצאת ולנסות לפתור אותה. השמועות מגיעות בשלב המיתוס.
- לבסוף, אם אחד מחבריו גוסס או משתגע באותה משבצת, הוא יכול לנסות לדובב אותו – אם הוא מצליח, הוא מקבל את כל החפצים של החוקר, שעובר לעולם שכולו טוב.

שלב המיתוס – או הזמן שבו העתיק מנסה להשתלט על העולם! בתחילת השלב שולפים קלף מיתוס, ומבצעים את הפעולות שעליו. הקלפים מתחלקים לקלפי אירועים – בעלי השפעה חד-פעמית, לרוב מזיקה וקלפי שמועות – בעלי השפעה מתמשכת, שנשארים על השולחן. השחקנים יכולים לפתור שמועות לפי ההיתקלות שמתוארת בשמועה עצמה (איסוף רמזים, הבסת מפלצת אפית וכך הלאה).

בנוסף, לכל קלף מיתוס יש עוד מספר השפעות, הנקבעות לפי הסמלים שמופיעים על הקלף - והכל גרוע לאנושות.

לאחר שסיימנו את שלושת השלבים, חוזרים להתחלה. אם נגמרים קלפי המיתוס במשחק, השחקנים הפסידו. אם השחקנים פתרו את שלושת התעלומות והביסו את העתיק (רק אם הוא התעורר), השחקנים ניצחו.

רכיבי משחק הלוח

כשפותחים את הקופסה של Eldritch Horror, מגלים בפנים מאות רכיבים מכל הסוגים – 12 חוקרים, 4 עתיקים, מעל 200 קלפים בגודל מלא וקרוב ל-150 קלפים בגודל קטן... כמו-גם סמנים של המפלצות, סמנים של החוקרים ועוד, ועל זה נאמר תמונה שווה אלף מילים:

Eldritch-horror components רכיבי משחק הלוח
איכות הרכיבים היא גבוהה מאוד, האומנות היא מקורית ומפעילה את הדמיון, בכלל כל המשחק מסיע אתכם לתחילת המאה ה-20, ולמאבק אימתני כנגד אימות שמאיימות על העולם שלנו.
דבר שכדאי לציין לטובה הוא חוברת החוקים, למעשה יש שתיים בקופסה – אחת מתארת את חוקי הבסיס של המשחק, והשנייה היא מדריך למשחק, בעצם אוסף של כל המונחים והפעולות שאנחנו עשויים להתקל בהן במהלך המשחק. אמנם חסרים קלפי עזר, אבל ניתן למצוא קלפים כאלו ב BoardGameGeek – מומלץ להדפיס לפני המשחק הראשון.

לשלילה, באותו אופן ש FFG ידועים לטובה בזכות איכות הרכיבים הגבוה, האינסרט של הקופסה הוא חתיכת קרטון ותו לא. מה שאומר שארגון הרכיבים הוא פשוט לזרוק אותם פנימה – ומכיוון שמדובר בהרבה רכיבים שונים, דבר זה מאריך את זמן סידור המשחק – חבל שלא שילבו אינסרט כמו זה של Lords of Waterdeep שהוא פשוט נפלא.

חווית המשחק שלי

בשתי מילים – הנאה צרופה.

שיחקתי עד היום בשבעה משחקים של Eldritch Horror, עם שלושה, ארבעה וחמישה שחקנים – ונהניתי בכל אחד מהמשחקים, כולל בראשונים שבהם היו לנו מספר טעויות בחוקים. כל משחק היה מותח, כולל משחק שבו היה נדמה שהכל אבוד, אבל אז הצלחנו לפתור במהירות שלושה קלפי מסתורין – רק כדי להפסיד בסוף. גם במקרים הפוכים, של הצלחה מובטחת כמעט, בשלב קריטי אחת הדמויות מתה והמאבק התחיל מחדש.

המשחק מבוסס על מזל ועל קוביות – מה שיוצר את התהפוכות שאפשר לראות בכל משחק כמעט, וגם את ההתרגשות. אם אתם לא אוהבים קוביות, זה לא המשחק בשבילכם. אבל המזל לא מכריע את המשחק, יש לכם הרבה אפשרויות בחירה – האם להתמקד בקלפי המסתורין? בשמועות? בשערים? באיסוף רמזים?
אתם צריכים להחליט ביחד עם יתר השחקנים, אם כל אחד ישחק עם עצמו, תפסידו. שיתוף הפעולה בין השחקנים הוא הסיכוי שלכם לנצחון.

למשחק יש מקצב קבוע, שבונה את ההתרגשות עד לסוף (בניגוד לארקהם, שבו לעתים הסוף ידוע מההתחלה) – בתחילת המשחק אתם צוברים ציוד ומתחזקים, ובסוף המשחק המרוץ לפתירת קלפי המסתורין גובר על כל היתר. למשחק שיתופי זה מהותי, מכיוון שאם המשחק מפסיק להוות אתגר בשלב מסויים, או שהוא הופך לבלתי-אפשרי, אזי המשחק מאבד מהעניין שלו.
עד היום שיחקנו כנגד שלושה עתיקים – כשהראשון, Azathoth, מיועד למתחילים ופחות מעניין לאחר שצברתם נסיון, והשניים האחרים מעניינים בהרבה. בקרוב נתמודד מול קת'ולהו, ונגלה האם נצליח להציל את אנושות גם מהרשע שלו (נלחמנו, והפסדנו בסיבוב האחרון... העולם אבוד!)

הת'מה ב Eldritch Horror מורגשת היטב, כשכל הקלפים כוללים תיאור צבעוני, והרכיבים מכניסים אותכם לאווירה של תחילת המאה ה-20, ושל חוקרים במסע מסביב לעולם המצויים במאבק על גורל האנושות. מי שרוצה להשקיע, יכול גם לרכוש רכיבים שהכינו מעריצים של המשחק – קוביות ייעודיות, שקי קוביות וסמנים, מחזיקים לקלפים, ועוד. אני רכשתי קוביות מגניבות למשחק, שצריכות להגיע אליי בקרוב:

Eldritch horror dice קוביות אימה קתולהו

המשחק מציע משחקיות חוזרת טובה – יש שנים-עשר חוקרים וארבעה עתיקים, כך שכל משחק נראה אחרת וגם יש מגוון סביר של קלפי היתקלות וכיוצא בהם.

אבל, אם אתם כמוני, ומשחקים בו כל מספר שבועות, די מהר תרצו לגלות דברים חדשים, וכאן אתם מגיעים למגבלה של משחק הבסיס – למרות שיש בו גיוון, אם התמכרתם לו, אתם מגלים שזה לא מספיק מגוון. ואז תרצו לרכוש הרחבות (FFG כבר הכריזו על ההרחבה הראשונה Forsaken Lore, במאי 2014).

זה לא חסרון משמעותי בעיניי – אם יש משחק שכל חודש מספק לכם שעתיים-שלוש של הנאה, אזי להוציא אחרי חצי שנה עוד כמאה ₪ על הרחבה, זה תמורה יפה למחיר. לעומת זאת, אם אתם משחקים בו פעמיים-שלוש בשנה, לא תרגישו כלל את הצורך בהרחבה.

חסרון קל נוסף, הוא שהיה אפשר לשפר את הצגת החוקים, ובעיקר לכלול קלפי תקציר חוקים לכל שחקן. אני הורדתי כאלו מהאינטרנט, ולפי דעתי הם חובה. למרות שחוברת החוקים היא משופרת, עדיין מדובר בהרבה חוקים לקרוא, ויש סיכוי טוב שתגלו במשחק הראשון או השני שלכם שעשיתם מספר טעויות.

השוואה למתחרים – Arkham horror, Pandemic

קודמו של Eldritch Horror כמשחק אימה שיתופי כבד הוא לא אחר מאשר Arkham Horror – יש כאלו שמעריצים את המשחק ואת שלל הרחבותיו, ויש כאלו (כמוני) שמוצאים אותו כמשחק לא מוצלח במיוחד עם מכאניקה צולעת וארוך עד אינסוף – לפחות במשחק הבסיס.

Eldritch Horror לוקח את התמה ואת הרעיונות הטובים של Arkham Horror, ומשלב אותם לחוויה כיפית בהרבה, עם שלל שיפורים. אין ספק שעבורי הוא מחליף בצורה מלאה את ארקהם – ואלא אם כבר יש לכם את ארקהם ואת אוסף ההרחבות שלו, אני ממליץ לכם לשחק באלדריץ' קודם, ורק אחר-כך לבדוק את ארקהם, אם אלדריץ' לא מספק את החוויה שאתם מחפשים.

ואחרי ההשוואה המתבקשת, אולי אתם מופתעים לראות את פנדמיק (Pandemic) בכותרת – אבל לשני המשחקים יש הרבה במשותף: משחק שיתופי כנגד איום אחד, כל שחקן מייצג דמות שנעה במפה של העולם, צריך להגיע למיקומים במפה ולבצע פעולות. למעשה, אם Pandemic הוא משחק שיתופי קצר שמתאים לכל המשפחה, Eldritch Horror הוא משחק שיתופי לשחקנים ולחובבי סוגת האימה – לכל אחד יש נישה ברורה משל עצמו, אבל אם אהבתם אחד, כדאי לנסות גם את השני.

סיכום

אז קודם כל, זו הייתה אחת הסקירות הארוכות שכתבתי – ואני מקווה ששרדתם עד הסוף :-)
אם זה לא ברור לכם כבר, Eldritch Horror הוא משחק מצויין, שלוקח את קודמו Arkham Horror, מזקק ומשפר את החוויה לשעתיים עד שלוש של כיף טהור בעת שאתם נלחמים כנגד אימות קדומות. החסרונות שלו הם זניחים – החוקים המעט לא ברורים, והחוסר בגיוון ברכיבים שמגיע לידי ביטוי רק אם תשחקו במשחק לעתים תכופות. אבל אם אתם אוהבים את המשחק עד כדי-כך, בוודאי תקנו את ההרחבה שפותרת את הבעיה.

Eldritch Horror מומלץ בחום לכל מי שאוהב את סוגת האימה, ומחפש משחק בינוני עד כבד שיכול להעניק לכם ערב מושלם של הנאה. אז אלא אם מתעבים משחקים שיתופיים או שאין לכם סבלנות למשחקים ארוכים, בפעם הבאה שתהיה לך הזדמנות, בחרו חוקר וצאו להרפתקה כנגד אימה קדומה.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.