Carcassonne - קרקסון, משחק של אבירים, שודדים ועוד

פורסם ב12 ינואר 2010
נכתב על ידי האיש הזקן

קרקסון - Carcassonne משחק לוח צרפת

שם המשחק: Carcassonne

סוג: משחק לוח, אריחים, משפחתי, אסטרטגיה

מספר שחקנים: 2-5

זמן משחק: 45 דקות

גילאים: 8+

מוציא לאור: Hans Im Gluck

מחיר מומלץ לצרכן: 35 דולר

דרוג: 4 מתוך 5


קרקסון הוא חבר בקבוצה המצומצמת של משחקי לוח משפחתיים קלאסיים, ביחד עם המתיישבים של  קטאן, ועוד מתי מעט משחקים. מדוע אתם שואלים? המשיכו לקרוא וגלו מדוע מדובר בעיניי במשחק משפחתי נפלא, וגם כזה שמתאים לשחקנים חדשים בתחום משחקי הלוח.

במשחק הלוח קרקסון השחקנים מניחים אריחים ועליהם מיפלים (אנשי עץ קטנים) כשכל שחקן צובר נקודות לפי הפעולות שלו. קרקסון משלב אסטרטגיה וניצול הזדמנויות, ביחד עם אינטראקציה בין השחקנים, בדמות בריתות ומיקום אריחים כך שיפריעו ליריב, אך אין בו עימותים ישירים בין השחקנים. קרקסון מיועד ל 2-5 שחקנים, ובניגוד למשחקים אחרים, מהנה גם בשני שחקנים, וגם בחמישה, למעשה הוא משחק מצוין לזוג.

הסקירה בוצעה לגרסה האמריקאית של Rio Grande Games, כשכיום המשחק באנגלית הוא מבית Zman Games, אבל למעשה אין הבדל מהותי בין הגרסאות השונות. בעברית יצאו גם שתי גרסאות של קרקסון, אחת של הקוביה והשנייה של מאנקי טיים, הן זהות מבחינת תכולת המשחק, וההבדל הוא שבגרסה של מאנקי טיים הקופסה היא בעברית. 

מה יש בתוך הקופסה

בתוך הקופסה של קרקסון יש הרבה אריחים! למעשה יש 72 אריחי אדמה, אחד מהם משמש כאריח ההתחלתי. על כל אריח מצויר שדה ובנוסף יכולים להופיע גם דרך, עיר או מנזר. 
לוח מעקב אחר הניקוד, בו כל שחקן מניח את אחד מהאנשים שלו כדי לסמל את הניקוד.
חוברת חוקים קצרה בת 4 עמודים, ועוד דף הדגמה.
40 מיפלים, 8 לכל צבע.
בגרסה האמריקאית של Rio Grande Games שלי יש, ישנה גם הרחבה של 12 אריחים נוספים בשם "הנהר".

איכות החלקים היא טובה, האריחים עשויים מקרטון עמיד וצבעוניים, המיפלים (אישקטנים בתרגום לעברית של קרקסון, ובמקור My people) עשויים מעץ ונראים איכותיים. 

Carcassonne-board

חוקי המשחק

קרקסון מתחיל בכך שמניחים את האריח ההתחלתי במרכז הלוח. לאחר מכן, כל שחקן בתורו שולף באקראי אריח חדש, ומניח אותו על השולחן. האריח חייב לגעת באחד האריחים שכבר נמצאים על השולחן. במידה שעל האריח יש דרך או עיר, הם חייבים להיות מחוברים לדרך / עיר באריחים בהם נוגע האריח החדש. באופן זה נוצר רצף של דרכים וערים כפי שאפשר לראות בתמונה למעלה. 
לאחר מכן השחקן יכול לבחור להניח מיפל על האריח אותו הוא מיקם. אם המיפל נמצא בעיר, הוא הופך לאביר; אם הוא נמצא בדרך הוא הופך לשודד; אם במנזר, הוא הופך לנזיר, ואם הוא על שדה - לאיכר.

במידה שהנחת האריח השלימה עיר או דרך או הקיפה מנזר, אזי השחקן אוסף ליד את המיפל שלו בחזרה ומקבל נקודות.

לאחר הנחת המיפל, או אם השחקן החליט לותר על כך, מסתיים התור - ומגיע תורו של השחקן הבא. כך הסבב ממשיך, כל שחקן פועל בתורו בלבד ולמעשה אין כמעט השפעה ישירה של השחקנים למעט באסטרטגיה של הנחת האריחים או במקרה שיש עיר או דרך עם מיפלים השייכים לשחקנים שונים. במצב כזה, אם העיר/דרך מושלמת, שני השחקנים מקבלים את הנקודות.

בתום המשחק (כאשר כל האריחים מוקמו) מקבלים את הנקודות על האיכרים, בהתאם למספר הערים שנושקות לשטח החווה ומסכמים את כל הנקודות. מי שקיבל את מירב הנקודות ניצח.

החוקים של קרקסון הם פשוטים - לבצע שתי פעולות בתור. למרות שקיים אלמנט של מזל בשליפת האריח, יש גם הרבה מקום לאסטרטגיה.

חווית המשחק שלי

קרקסון הוא משחק מאוד חברתי, ומהנה בשל כך. אם יש יותר מ-2 שחקנים אפשר לערב מעט דיפלומטיה - תעזור לי עם האריח... או תצטרף לעיר של שחקן אחר. האלמנט של המזל מספיק בכדי  לספק מתח אך מבלי להפוך לגורם המכריע במשחק.
במבט ראשון אפשר להגיד שהמשחק פשוט, אך כאשר צוללים לעומק מבינים שבהחלט יש כאן חשיבה מראש, ואם מתכננים אז מקבלים תוצאות.

שיחקתי בו מספר רב של פעמים בשני שחקנים ואני שמח לבשר שהמשחק עובד מעולה בפורמט זה - הוא מהיר וקליל, שומר על המתח אך לא מכביד ולא דורש לחשב דברים מסובכים יתר על המידה. אם שני השחקנים תחרותיים, זהו גם הפורמט הטקטי ביותר, שבו חסימות והפרעות נפוצות. 

במספר רב יותר של שחקנים, האופי של קרקסון משנה - מגוון השחקנים הרב מגדיל את האפשרות לחיכוך וגם לשיתוף פעולה בין השחקנים (יותר קשה להשלים דרכים או ערים מבלי להיתקל בשחקן אחר) דבר שמוסיף עוד עניין למשחק.

אזהיר, שבחמישה שחקנים אלמנט האסטרטגיה נחלש, ודווקא אלמנט שיתוף הפעולה עם יתר השחקנים וניצול הזדמנויות ליצור ערים ודרכים משותפות, הופך למכריע. זה נובע גם באופן טבעי מכך שכמות האריחים שכל שחקן מניח, קטנה בהתאמה ישירה לכמות השחקנים. במשחק של שני שחקנים, כל שחקן יניח 36 אריחים. במשחק קרקסון של 5 שחקנים, כל שחקן יניח 14 או 15 אריחים בלבד.

הרחבות למשחק

המשחק הבסיסי שלי הגיעה עם הרחבה קטנה בשם River 2, שתורמת רבות בשלב התחלת המשחק - במקום אריח התחלתי אחד, ראשית מניחים את כל הנהר. 

ההרחבות של קרקסון מתחלקות לשתי סוגים - הרחבות גדולות, כגון Inns & Cathedrels, המכילות חוקים חדשים, אפשרויות נוספות ולרוב כ-20 אריחים חדשים של המשחק.

הסוג השני הוא הרחבות קטנות, כמו River האמור לעיל, שלרוב מוסיפים מכאניקה בודדת ומספר קטן של אריחים, בין 6 ל-12. ההרחבות השונות מגדילות משמעותית את המשחקיות החוזרת של קרקסון, למרות שאני אישית מוצא את המשחק הבסיס, עם הרחבת הנהר, מספק למשפחות ולמשחק ידידותי.

הרחבה מומלצת נוספת היא Carcassonne Traders and Builders שמוסיפה אפשרויות חדשות למשחק, לחצו על הקישור לקרוא את הסקירה שלי.

אציין שבגרסה הלועזית של קרקסון, ניתן לרכוש "קופסה גדולה" המכילה מספר הרחבות יחדיו. במידה שאתם רוצים לקנות מתנה מושקעת יותר לחבר שחובב משחקי לוח, או כבר שיחקתם בעבר בקרקסון ואהבתם, שווה לשקול רכישה של קופסה גדולה שכזו.

סיכום

קרקסון הוא משחק משפחתי פשוט אך בעל עומק אסטרטגי שיכבוש גם שחקני לוח "כבדים". אם אתם רוצים לשכנע את המשפחה, החברים או את דור העתיד להתחיל לשחק הוא מושלם לתפקיד, וגם לשחקני לוח יותר כבדים הוא מספק את הסחורה.

במילה - מומלץ

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.