War of the Ring - מלחמת העמים החופשיים בסאורון

War of the Ring - מלחמת העמים החופשיים בסאורון

Information
פורסם ב13 פברואר 2014
נכתב על ידי איתמר פארן

War of the Ring 2nd Ed. משחק לוח מלחמה שר הטבעות

שם המשחק: War of the Ring 2nd Ed.

סוג: משחק לוח, טקטי, מלחמה, פנטזיה

מספר שחקנים: 2-4

זמן משחק: 150-180 דקות

גילאים: 14+

מוציא לאור: Ares Games

מחיר מומלץ לצרכן: 80 דולר

דרוג: 4.5 מתוך 5


מלחמת הטבעת (War of the Ring) הוא משחק לוח שעוקב אחר המאורעות המתוארים בספרי שר הטבעות של טולקין. צד אחד לוקח אחריות על כוחות עמי המערב החופשיים, ואילו הצד השני מייצג את סאורון. למעשה, מדובר במשחק שמאפשר ליצור היסטוריות חלופיות לאלו שבספרים – 'מה היה קורה אילו', תוך שימוש בחומרים שבספרים – העמים, המאבק על הטבעת, ואפילו מאורעות מתוך הספרים: כל אלו יכולים להתרחש במשחק בסדר שונה ובמקומות שונים [או לא להתרחש כלל], ובכך, כמובן, ליצור נרטיב שונה לגמרי למאבק בין המערב לצל.

רמת הנאמנות של משחק הלוח לספרי המקור גבוהה מאוד – החל מסמלים שמופיעים על קלפים ועל מיניאטורות במשחק, דרך התייחסות למאורעות רבים מאוד מאלו שהתרחשו בספרים, ועד, כמובן, ללב המאבק: הניסיון להשמיד את הטבעת מחד, לעומת הניסיון לכבוש את הארץ התיכונה.
ב- Boardgamegeek זהו משחק מס' 1 ברשימת המשחקים התמתיים, ומקום 18-20 ברשימת המשחקים הכללית.

ניצחון במלחמת הטבעת:

War of the Ring Boardgame משחק לוח הטבעת האחת נצחון

משחק הלוח מאפשר לשחקנים לטול את תפקיד צבאות הצל מחד, ועמי המערב החופשיים מאידך, ולשחק את מלחמת הטבעת החל מן המועד בו החבורה נמצאת באימלדריס [ריוונדל, משכנו של אלרונד], ועד לאחת מארבע תוצאות אפשריות:
-הטבעת מושמדת בהר האבדון,
-הטבעת משחיתה את פרודו וסאם [נושאי הטבעת הבלתי-ניתנים-להפרדה]
-צבאות הצל משיגים ניצחון צבאי על-ידי כיבוש ערים ומצודות בשווי כולל של עשר נקודות ניצחון [יש לזכור שאם אתה מאבד עיר או מצודה שכבשת בגלל כיבוש חוזר של הצד השני, נקודות הניצחון אובדות]
-צבאות עמי המערב החופשיים משיגים ניצחון צבאי על-ידי כיבוש ערים ומצודות בשווי כולל של ארבע נקודות ניצחון [ושוב יש לזכור שאובדן עיר או מצודה משמעם אובדן נקודות הניצחון].

שני תנאי הניצחון הראשונים [הקשורים בטבעת] מסיימים את המשחק מיד עם התרחשותם, ואילו השניים האחרונים [הצבאיים] נבחנים רק בסוף התור [כך שיש זמן מועט לנסות לכבוש מחדש]. במקרה ששני תנאים מתקיימים במקביל, התנאי הקרוב יותר לתחילת הרשימה הוא הזוכה [השמדה גוברת על השחתה, וניצחון צבאי של הצל גובר על ניצחון צבאי של המערב].

מספר שחקנים:

שניים עד ארבעה. במקרה של שניים, צד אחד מייצג את כל כוחות הצל [סאורון, סרומן, האראדרים], והשני את המערב החופשי [אלפים, גמדים, גונדור, רוהאן, אנשי צפון]. במקרה של שלושה או ארבעה, מחלקים שליטה בין יותר שחקנים, ושחקנים באותו צד עובדים כצוות.

מנוע מלחמת הטבעת – קוביות פעולה:

War of the Ring Boardgame משחק לוח מלחמת הטבעת קוביותלב משחק הלוח מצוי בקוביות-הפעולה העומדות לרשות כל צד. מעט לאחר תחילת כל תור, על כל צד לגלגל את הקוביות שלו [שבע עד עשר לכוחות הצל, ארבע עד שש לכוחות המערב]; הסמלים העולים בקוביות מראים איזו פעולה מאפשרת כל קוביה בתור-המשחק הנוכחי.
התור מתקדם בסבבים, כאשר כעקרון לשחקן המערב החופשי הזכות לפעול קודם [להשתמש בקובית-פעולה] ואחריו שחקן הצל וכך חוזר חלילה. אם לצד אחד נשארות פעולות ולצד שני לא, פעולות אלו מבוצעות ברצף, בזו אחר זו. כאשר נגמרות הקוביות [לרוב לצל יש יותר פעולות לבצע], מסתיים התור ומתחיל תור חדש.
צד שיש לו פחות קוביות פעולה מאשר לשני יכול לוותר על סבב, ולאפשר לצד השני לפעול, ויכול לבחור להמשיך לוותר עד שמספר הקוביות הזמינות משתווה, ואז, כמובן, שוב על שני הצדדים לפעול בסבבים.

הסמלים שעל הקוביות:
-פלנטיר [כדור בדולח]: צד שמשחק כדור בדולח יכול לקחת קלף מאורע מאחת משתי החבילות לידו [ברגע שיש ביד יותר משישה קלפים חייבים לזרוק קלף], או לשחק כל קלף מאורע שנמצא בידו [בהנחה ושאר התנאים למשחק הקלף – אם יש כאלה – מתקיימים], ולא משנה עם זה קלף אסטרטגיה או קלף של מאורע דמויות.
-חרב: תנועת דמויות. מבלי להיכנס לפרטי החוקים, פעולה זו מאפשרת להזיז דמויות, או להזיז צבא שיש עמו דמויות משבצת אחת, או להתחיל קרב בין צבא שיש עמו דמויות לצבא אחר סמוך. לחלופין, פעולת חרב משמשת לשחק קלפי מאורע שבפינה הימנית העליונה שלהם מופיע סמל חרב [מאורעות דמות].
-קסדה: פעולת גיוס שמאפשרת גיוס כוחות צבאיים [אך רק במדינה שהגיעה למצב של 'מלחמה']; לכוחות הצל, פעולה זו מאפשרת גם גיוס של נזגולים או הכנסת אחד ממשרתי האפלה הבכירים [סארומן, המלך-המכשף, פיו של סאורון] למשחק. לחלופין, פעולת קסדה משמשת כדי לשחק קלפי מאורע שבפינה הימנית העליונה שלהם מופיע סמל קסדה [מאורעות אסטרטגיים של גיוס].
-נס קרב [לסאורון יש צד קוביה שמראה נס קרב לבדו, למערב יש צד שמראה נס קרב ולצדו סימן גיוס] : מאפשר להזיז שני צבאות [כולל דמויות שעם הצבא, אם יש] משבצת אחת כל אחד, או מאפשר לצבא אחד [כולל דמויות שעם הצבא, אם יש] להיכנס לקרב מול צבא אחר סמוך. לחלופין, פעולת נס קרב משמשת כדי לשחק קלפי מאורע שבפינה הימנית העליונה שלהם מופיע סמל נס קרב [מאורעות אסטרטגיים צבאיים].
-נס קרב/קסדה: ניתן לבחור, לרצון השחקן, באחד משני הסמלים ולעשות בו שימוש כרגיל.
-רצון המערב: סימן ייחודי לכוחות המערב החופשי. אפשר לשנות קוביה זו לכל סימן אחר של כוחות המערב ולשחק את הסימן כרגיל. מעבר לכך, רצון המערב מאפשר הפעלה של קלפים מסוימים, ומאפשר [עם התקיימו תנאים נדרשים אחרים] להכניס למשחק את גנדלף הלבן [במקום האפור] ואת ארגורן [במקום הצעדן].
העין: עינו של סאורון היא פעולת חיפוש – אחר הטבעת כמובן. כל פעם שחבורת הטבעת זזה, שחקן הצל מגלגל קוביות תוצאה כמספר העיניים שיש בתור. אם יש לפחות תוצאה אחת של שש, המשמעות היא שהחיפוש הצליח, ויש לשלוף סמן-חיפוש ולפעול בהתאם למצוין בו. סמני חיפוש יכולים לגלות את מיקום החבורה, יכולים לגרום להשחתה של נושאי הטבעת ויכולים גם להוביל למותן של דמויות. יצוין שבתחילת כל תור, שחקן הצל יכול לבחור מראש, לפני גלגול הקוביות, להניח עין אחת או יותר בתיבת החיפוש, וכך להבטיח לעצמו מינימום מסוים של עוצמת חיפוש. כל עין נוספת שתגולגל אקראית תצטרף לאלו שבחיפוש.

יש כמה גיבורים שכניסתם למשחק מעניקה לצד שלהם עוד קוביות-פעולה! גנדלף הלבן וארגורן מעניקים קוביות פעולה לכוחות המערב החופשי, ואילו סארומן, המלך-המכשף ופיו של סאורון מעניקים קוביות לצל. את הדמויות הללו אי אפשר להכניס סתם כך למשחק. למשל, גנדלף האפור היה צריך למות, או לכל הפחות להיפרד מחבורת הטבעת בכדי להפוך ללבן.

מנוע המשחק - קלפים:

War of the Ring Boardgame משחק לוח מלחמת הטבעת קלפיםבתחילת תור, כל צד מושך שני קלפי מאורע ב'חינם' ללא צורך בהוצאת פלנטיר – אחד מחבילת מאורעות האסטרטגיה, השני מחבילת מאורעות הדמויות. 
בכל שלב במשחק שבו יש לשחקן יותר משישה קלפי מאורע ביד, עליו להיפטר מיד מקלפים עד שיישאר עם שישה. יש לציין שקלפים אינם ממוחזרים – לאחר שנגמרה חבילת קלפים מסוימת, אין אפשרות עוד למשוך ממנה [לא מכניסים מחדש למשחק קלפים שיצאו].

כל קלף מאורע, של אסטרטגיה ושל דמויות, מחולק לשני חלקים. בחלק העליון יש איזו התרחשות שניתן להפעיל אותה כאשר משחקים את הקלף באמצעות קובית 
פעולה. בחלק התחתון, יש פעולה אחרת לגמרי, שמשפיעה על קרבות בין צבאות. בזמן קרבות בין צדדים, לפני שמגלגלים קוביות כדי לראות מה קרה בסיבוב קרב נתון, לכל צד שמורה הזכות להניח קלף על המגרש [בהחלט אפשרי שרק צד אחד יניח קלף, או שאף אחד לא יניח קלף]. בפינה השמאלית התחתונה של כל קלף יש מספר. מספר זה משמש כדי לקבוע איזה קלף קרב משפיע קודם בסיבוב קרב [המספר הקטן יותר מתרחש קודם]. במקרה של תיקו – קלף של כוח מגן משפיע לפני קלף של כוח תוקף. כל קלף קרב משפיע על המתרחש בצורה כלשהי – יש קלפים שנותנים בונוס לגלגולי קוביה, אחרים שמגנים מפגיעות, ואפילו קלפים שמאפשרים לכוח המותקף לחמוק מכל ההתקפה ולברוח באישון לילה למחוז אחר על מפת המשחק.

חשוב להבין שקלף ששימש לקרב יוצא מן המשחק, ולכן אי אפשר להשתמש בחלק העליון שלו, שכולל פעולה שמופעלת באמצעות קובית פעולה. ההיפך גם נכון, כמובן, והדבר מחייב מחשבה וזהירות בשימוש בקלפים.

מלבד קלפי מאורעות יש גם קלפי גיבורים, עם כוחות שונים שניתן להפעיל [לרוב בתמורה לקובית-פעולה] בתנאי שהגיבור נכנס למשחק וקלפו הונח על השולחן. יצוין שבתחילת המשחק, מרבית גיבורי עמי המערב נמצאים בחבורה, ונחשבים לחלק ממנה, ואינם יכולים להשתמש במרבית היכולות שבקלף שלהם, שכן הקלף לא מונח על השולחן אלא מוחבא בצד בתיבת חבורת-הטבעת.
רק מדריך החבורה [גנדלף האפור או הצעדן, בתחילת המשחק] יכול להשתמש ביכולות מסוימות. אם הופרדו גיבורים מן החבורה [ודמות שהופרדה מן החבורה אינה יכולה לחזור להיות חלק ממנה], אז הכוחות הרשומים להם בקלף זמינים [ובין הכוחות הללו יש את היכולת להאיץ באומות להשיל מעליהן שאננות ולהתגייס למלחמה ויכולות השפעה על קרבות].

רכיבי המשחק:

לוח משחק בשני חלקים.
קוביות פעולה [10 אדומות לצל, 6 כחולות למערב, שעליהן סמלים ולא מספרים].
קוביות תוצאה [5 קוביות, ממוספרות כרגיל מאחד עד שש].
מיניאטורות! [יש במשחק 204 מיניאטורות, בשלל עיצובים מוקפדים. עם זאת, כל כוחות המערב בתכלת, וכל כוחות הצל באדום, כאשר דמויות הן באפור עבור שני הצדדים].
110 קלפים [קלפי גיבורים טובים ומרושעים, קלפי מאורעות: מאורעות מלחמה צל/מערב(עם חלוקה פנימית לקלפים צבאיים וקלפי גיוס) ומאורעות דמויות צל/מערב (ולעתים קרובות משפיעים על דמויות או דורשים נוכחות של דמות מסוימת במקום מסוים לצרכי שימוש)].
76 סמני קרטון איכותיים עם הדפסה נאה.
ספרון חוקים.
שני דפי עזר לשחקן.

יצוין לטובה כי כל חומרי המשחק מוקפדים ובאיכות מעולה.

חווית המשחק:

כפי שאפשר להבין מן הסקירה לעיל, המשחק לא פשוט. יש משחקים מסובכים הרבה יותר ממנו, אבל לימוד של המשחק דורש כשעה של בחינת מדריכים מצולמים ביו-טיוב, או שעה של הדרכה עם שחקן ותיק, או פשוט קריאת חוקים מעמיקה ומשחק מול מישהו אחר, תוך כדי פניה לחוקים. בכל דרך שבה תבחרו, יידרשו שלושה-ארבעה משחקים בכדי להבין את כל המקרים המיוחדים והיוצאים מן הכלל הפרטניים, שלא לדבר על חוקים שכמעט ולא נגעתי בהם.

War of the Ring Boardgame משחק לוח מלחמת הטבעת מפה
[תמונה זו נלקחה ממהדורת האספנים של המשחק, שכוללת מיניאטורות צבועות]

אבל למן המשחק הראשון – מדובר במשחק מרתק. לעולם אין לך מספיק קוביות פעולה כדי לעשות כל מה שאתה רוצה. כשאתה עושה משהו שרצית – אתה מוותר על דבר אחר, וכמובן שהצד השני מגיב למה שעשית וגם יוזם ומבצע תוכניות משלו. בכל סיבוב מגיעים לידיך קלפים – לעתים, ברור שתרצה להשתמש בהם כקלפי קרב, אך לעתים קרובות לא פחות אתה נקרע בין השימוש של קלף בשעת קרב לשימוש שיש לו בהוצאת קובית פעולה: יש קלפים שיכולים לגייס לך כוחות מהר יותר, אפילו אם מדינה שלך אינה במלחמה; יש קלפים שמאפשרים להזיז דמויות רחוק ומהר יותר, דבר שמאפשר לך להוביל מנהיגים לנקודות קריטיות. המגוון גדול מכך בהרבה והדוגמאות רבות – אין קלפים מיותרים במשחק הזה, רק קלפים שאולי לא מועילים לך כרגע לאור תזמון ובחירות אסטרטגיות.

הקרבות מותחים – צבאות המערב מתכלים עם מותם [יחידות יוצאות ואי אפשר להחזיר אותן למשחק], ובעוד שצבאות הצל אינם מתכלים [אפשר להשיב למשחק יחידות שהושמדו], גיוס דורש שימוש בקוביות פעולה וקלפים והמערב יכול לנצל השמדה של צבא צל בכדי להשיג יתרונות בקרב. יש לזכור שהמערב זקוק רק לארבע נקודות ניצחון כדי להשיג ניצחון צבאי – ובמשחק כל עיר שווה נקודה, וכל מעוז שווה שתיים, כך שאם, למשל, כוחות רוהאן [בסיוע נאה מן האנטים המיוצגים בקלפי המאורע] כובשים את האורתנק, לא רק שסארומן משותק, אלא שהמערב כבר נמצא בחצי הדרך לניצחון צבאי, אף שלרוב ניצחון צבאי הוא אסטרטגיה מרכזית של הצל.

בנוסף, במשחק יש שני שעונים מתקתקים: התקרבות החבורה [או מה שנשאר ממנה, כי ממש כמו במקור הספרותי, נדיר מאוד שפרודו וסאם יגיעו אל אורודרואין עם מישהו מלבד גולום] להשמדת הטבעת מחד, ומאידך התקרבות הצל לניצחון צבאי. הצלחות צבאיות של הצל יכולות לכפות תנועה מהירה ולא שקולה של החבורה – מה שמוביל ליותר מקרי מצוד מוצלחים מצד הצל, וליותר פגיעה בחברי החבורה [מוות של בני לוויה, התגברות ההשחתה של נושאי הטבעת]. מצד שני, אם הצל מזניח את המצוד אחר החבורה וממקד מאמצים בניצחונות צבאיים, החבורה עלולה לחמוק מבין אצבעותיו ולהשמיד את הטבעת בטרם יושלם כיבושה של הארץ התיכונה.

כלל לא נדיר לראות שחקן מתחבט קשות – האם להעדיף עמדה מבוצרת היטב, שיש לה יתרונות משמעותיים בעת קרב, לנוכח צבא מתקרב – או שמה כדאי לצאת ולפגוש את הצבא העוין בשטח, לספוג הפסדים, ואז לנסות לאגף ולהמשיך הלאה למטרות אויב רגישות. אין משחק שבו שחקנים אינם מתקרבים לבחילה פיסית בהבינם שעליהם לזרוק קלף מן היד – וכל הקלפים חשובים ומועילים לטקטיקות ואסטרטגיות שונות.

יותר מהכל, ישנן שאלות אסטרטגיות קשות. על המערב לבחון בכל עת אפשרות לניצחון צבאי בעודו מקדם את החבורה למורדור. כמוכן, עליו לחשוב היטב היכן יתבצר וישקיע קוביות פעולה יקרות בבלימת התקדמות האויב, ועד כמה השקעה זו תאט את התקדמות החבורה. שחקן המערב החופשי צריך לשקול כל יחידה צבאית הרוגה – שכן אלו לא ישובו עוד. אך גם לצל לא קל: הצל צריך לחשוב כמה קוביות עין הוא משקיע מראש בחיפוש; ככל שירבו העיניים, החבורה תנוע לאט יותר ויהיה סיכוי גדול יותר להשחתת נושאי הטבעת; מצד שני, אם יישארו מעט קוביות-פעולה שאינן מראות עין, הצל יתקשה לגייס ולהוביל כוחות לקרב, ועלול למצוא עצמו בסכנת הפסד צבאי, או שהשגת ניתחון תדרוש זמן כה רב שהחבורה תספיק לזוחל אל הר האבדון ולהשמיד את הטבעת.

המשחק מאוזן היטב. שחקנים מנוסים מגיעים לעתים קרובות למשחקים שמוכרעים על חודה של נקודת ניצחון או נקודת שחיתות. לעתים קרובות מאוד מגיעים שחקנים למצבים בהם סאורון מנצח ניצחון צבאי סיבוב לפני השמדת הטבעת, או שהטבעת מושמדת בסיבוב בו ברור שסאורון יגיע לעשר נקודות ניצחון. וכנגד, הגורם האקראי שבקוביות-הפעולה ובקלפים יכול להוביל לניצול מצבי פתע ולנצחונות מפתיעים ומתפרצים, וכבר נראו משחקים בהם המעוזים של מכרות מוריה והאורתנק נכבשו בידי המערב [4 נקודות ניצחון נכספות!], וכבר קרה כי החבורה נרדפה בידי הבלרוג במוריה ובידי המלך-המכשף בכל שאר המפה, והוכרעה תחת נטל הטבעת [12 נקודות השחתה] עוד בטרם הגיעה למורדור.

משחק קצר לדוגמה של מלחמת הטבעת:

בתחילת המשחק החליט שחקן המערב כי בורומיר יתחיל את המשחק במינאס טירית' ולא בריוונדל [דבר זה אינו אפשרי במשחק הבסיסי, אלא דורש הרחבה למשחק – מומלצת מאוד- שנקראת Lords of Middle Earth].
בסיבוב ראשון, המערב החופשי הוציא פעמיים קוביות גיוס בכדי להביא את גונדור למצב מלחמה, גייס כוחות בגונדור, ולא הזיז כלל את החבורה. באותו תור, מורדור ואייזנגארד הובאו למצב מלחמה על-ידי הצל, וכוחות בתוך מורדור הגיעו אל שער המוראנון ואל מינאס מורגול.

בסיבוב השני, שחקן המערב גייס עוד כוחות בגונדור. שחקן הצל הכניס למשחק את אחד מגיבוריו, וכוחות הצל התחילו לנוע: כל הצבא שבמוראנון יצא צפונה, וכל הצבא שבמינאס מורגול יצא אל איתיליין הצפונית, לכיוון גונדור. בשלב זה, בחר שחקן המערב לקחת את כל הכוחות בגונדור ולצאת לאוסגיליאת', ולפגוש שם את צבאות הצל. החבורה כלל לא זזה.

בסיבוב שלישי, גויסה יחידת עילית במינאס טירית', והצל תקף באוסגיליאת'. כמעט כל שאר הקוביות של הצל הראו את סימן העין [ונכנסו לתיבת חיפוש]. שחקן המערב החופשי שיחק קלף קרב בשם 'סיירים' שאיפשר לו לחמוק מן הקרב לגמרי – הכוח כולו עבר לאיתיליין הדרומית. היות וכעת היה שוב תור המערב, קוביית חרב [בורומיר היה עם הצבא ולכן היה יכול להניע אותו בפעולה כזו], נכנס אל מינס מורגול השוממה, וכבש אותה! כבר שתי נקודות לכוחות המערב.

War of the Ring Boardgame משחק לוח מלחמת הטבעת קרב
[תמונה זו נלקחה ממהדורת האספנים של המשחק, שכוללת מיניאטורות צבועות]

כוחותיו של הצל פנו מיד לתקוף את הכוח במינס מורגול, אך הכוח הזה לא התבצר במעוז, והחל קרב שדה שבו הצל תוקף. הודות לגלגולי קוביות מוצלחים וקלף מסייע טוב, לצל נגרמו ארבע אבדות צבאיות, וכוחות המערב שרדו עם אבדה יחידה. סיבוב קרב שני הוביל לעוד שלוש אבדות לצל ולאפס אבדות למערב, והקרב נפסק. כוח המערב שנמצא במינס מורגול התפצל. חלקו נשאר במבצר, וחלקו יצא אל עמק גורגורות'. היות וכבר בסיבוב ראשון הצל רוקן לגמרי את מורדור – לא נשארו שם כוחות שיכלו להגן על המעוזים האחרים [באראד-דור ומוראנון]. המשחק נגמר בכך ששלוש יחידות של גונדור כבשו את באראד-דור: שתי נקודות ניצחון נוספות למערב, וארבע ככלל [הודות לכיבוש מינס מורגול].

אין ספק שהיה למערב מזל במשחק הזה – אבל אם הצל לא היה נחפז כל כך לנסות ולכבוש את גונדור, היו נשארים כוחות במעוזי מורדור, וכל ההתרחשויות שלאחר התור הראשון היו נראות לגמרי אחרות. מצד שני, לו בחר שחקן המערב להתבצר במינאס טירית' ולא לצאת לאוסגיליאת', לא היתה נפתחת לו האפשרות לחמוק לאיתיליין הצפונית וממנה אל מינאס מורגול הנטושה, ולא משנה כמה מוצלחים גלגולי קוביות-הפעולה שלו.

סיכום

תעוזה, זהירות, תכנון, התכוננות למזל טוב ורע, הצורך להתמודד עם הפתעות בצורת קלפים או תנועות יריב – כל אלו הופכים את מלחמת הטבעת למשחק לוח קרוב למושלם. כאשר הרחבת המשחק הנזכרת לעיל נוספת לו – זהו משחק לוח עוד יותר קרוב למושלם. לכל קובית-פעולה יש משמעות, לכל קלף שמשוחק יש עוצמה של ממש. כל החלטה – היא החלטה טעונה שיכולה לסייע לניצחון, או להוביל לחורבן. הסיבה היחידה שאינני מעניק למשחק את הציון חמש, היא העובדה שההרחבה שהזכרתי – אדוני הארץ התיכונה – הופכת אותו לטוב עוד יותר, ולכן על משחק הבסיס להסתפק בציון 4.5 שקופץ מיד ל- 5 בשימוש בהרחבה.

מובן מאליו שמשחק זה יעורר הדים רבים בליבם של חובבי סדרת שר הטבעות. אך זהו משחק מעולה גם למי שאינו מכיר היטב את עולמו של טולקין, וכל חובב משחק צבאות יוכל למצוא בו עניין רב – ומשחקיות מעולה וממושכת על פני משחקים רבים מאוד.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.